Tide of Iron - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: 1A Games
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Ubik
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen
John Goodenough
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Nejasnosti v pravidlech

Chtěl bych v této sekci diskutovat s pravidelnými hráči TOI nejasnosti v pravidlech a jak si s tím kdo poradil. Pro začátek mám tři dotazy:
1. Když pomáhají při zteči plamenometčíci, použije se jejich efekt +2 k palebné síle a -5 k obraně nepřítele?
2. Americká vzdušná podpora-karta vzdušná nadvláda- se píše, že při použití karet bombardování a nálet, přidává jeden hod navíc. Není tím myšleno jedna kostka na víc nebo skutečně celý hod?
3. Jak je to s výhledem jednotky která stojí na kopci v úrovni 2 a jednotkou pod kopcem na úrovni 0? Blokuje výhled úroveň kopce 1 mezi nimi?
1.7.2009 17:02:43

to klopik, ad kouř...
Ta spekulace o kouři ve FAQ je zajímavá. Taky mě dost překvapila.
Pravidla říkají: "...žeton kouře se odebere "in the next Status phase" (v další fázi údržby)." - nehledě na to, jestli byla položen na začátku kola či na konci.

To, co se říká v tom FAQ (jak to prý myslel Goodenough) by docela podstatně
změnilo styl hry, když by pak teoreticky mohl kouř setrvat na hexu až 2 celá kola, pokud
by ho technici "vyrobili" hned na začátku kola prvního.

Problém je jak zajistit odpočítání "celého kola" v rámci dvou po sobě jdoucích kol.
Např sešlu kouř ve svém 3. tahu. Ve Stavové fází neodstraňuji daný žeton kouře (co když jich vyrobím víc v různých tazích ??), ale v dalším kole si musím pamatovat, že na konci svého 3. tahu musím odebrat daný žeton kouře.

Tohle bych si dokázal představit jako lepší variantu (nikoliv ale elegantnější či snadnější)
setrvání kouře na bojišti, než je ve FAQ či v pravidlech - kouř se prostě "udrží" na bojišti celé kolo nehledě na to, kdy ho v rámci kola vyrobím. Ale pochopitelně by to patřilo k "pokročilým" domácím pravidlům :-).

13.11.2011 19:41:39

Ahojte
Po niekoľkonásobnom preštudovaní pravidiel si trúfam povedať že hre ako tak rozumiem. Trápi ma však táto jediná vec:
Skrytá četa(čata s otáznikom) - je viditeľná aj pre súpera, teda čo mu bráni aby naštartoval nejake vozítko a šiel sa pozrieť (resp. zraziť) danú jednotku? Poskytuje skrytie čaty v bežnom frontovom boji akési taktické výhody ktoré som zatiaľ kvôli nulovej skúsenosti s hrou neobjavil, alebo sa táto čata dá použiť povedzme aj ku záškodnícko/partizánskym účelom? Najprv som túto vlastnosť čaty považoval za imitáciu "Fog of War" ktorý mi tak veľmi chýba, ale asi som sa mýlil.

24.9.2012 17:23:27

Lord_Silenoz, skrytá četa...
Musíš si uvědomit, že v ToI bohužel platí to, že skrytá četa (pokud se nachází na hexu poskytujícímu kryt), třebaže nestříli a nehýbe se, je přesto automaticky odhalena, pokud je ve fází údržby na sousedním hexu nějaká nepřátelská jednotka.
Takže, dostane-li se nepřítel do jejího sousedství a přežije do fáze údržby, je skrytá četa odhalena.

Ale důvody pro její efektivní použití jsou jiné. Napadají mě momentálně 2:

1) Mohu díky ní "blokovat" přístup k důležitému hexu (na němž daná četa "sedí"). Soupeř se nemůže zastavit na hexu ani ztečovat hex se skrytou četou. Pochopitelně po odhalení čety už to neplatí.

2) Jelikož na skrytou četu nemůže soupeř ani útočit, pak lze tímto "skrytím" zkomplikovat soupeři postup (např. skrytí kulometčíci, skrytá AT četa, obsluha AT děla....)

Ostatní ToI-sti mě určitě doplní, pokud jsem na něco zapomněl :-).

24.9.2012 19:28:52

Dotaz 2
Dakujem za odpoved ohladom skrytej caty. Zatial si teda viem predstavit
1.zdrzanie postupu, ked musi nepriatel skoncit pohyb pred hexom s catou, a musi s Assault-om pockat az do dalsieho kola
2. budem cakat so strelbou az do vhodneho okamihu
Dufam a verim ze casom pridem na dalsie vyuzitia.

Dalsi detajl: pri hre 1v1 farby podstavcov nemaju ziaden vyznam, mozem teda kombinovat jednotky z oboch divizii? Napriklad v prvom scenari "at the breaking point" mi to umozni umiestnit 2 americke minomety do jednej caty. Pravidla to takto jasne hovoria, takze skor vyjadrujem pocudovanie, lebo mi to pride celkom ako celkom zasadny rozdiel pri variantach hry pre rozne pocty hracov(teda aspon v tomto pripade)

Dalsi detajl: Da sa minometcikmi bombardovat hex bez jednotky? Asi nie, ale napadlo ma to, ide mi o odstranenie ostnateho drotu strelbou. Ake su moznosti, resp. ak ostrelujem minometom jednotku na hexe s ostnatym drotom tak po 3 (plosnych) zasahoch drot zmizne, alebo sa to da uskutocnit len off-map delostrelectvom/letectvom
prostrednictvom Strategy kariet?
Dakujem :)

29.9.2012 17:52:21 | Upraveno autorem (porovnej)

ad dotaz 2
1) Míchání divizí (barvy podstavců) jednoho hráče:

Toto lze provést, pokud obě divize nasazují ve stejné oblasti, jinak ne. I když scénářů pro ToI, které by se opravdu museli hrát ve 3-4 hráčích je jako šafránu (co se týká velikosti mapy či počtu jednotek) :-).

2) Odstranění ostnatého drátu:

Obecně nelze útočit na prázdný hex (bez jednotek). Ale snažit se odstranit ostnatý drát tímto způsobem je fakt luxus i vabank (přeci jen 3 zásahy u tohoto typu útoku nejsou moc běžný). Dal by se trefit buď v rámci výbuchu (wide blast radius) nebo odchýlením od původního cíle (přes karty dělostřelectva).

Ostnatý drát se nejlépe rozjezdí tankem nebo odstraní technikama - většinou aspoń jedno máš. Vždy ho lze ale projít, na rozdíl od minovýho pole:-).

29.9.2012 20:20:05

ad ad dotaz 2
Dakujem za odpoved.

2) prave preto ma to zaujalo, lebo pravidla pisu ze "area attacks are executed against target hex(v porovnani s Target Unit)" (parafraza str.32). Co sa zase pise pri Razor Wire je ze utok moze byt normal ale aj supressive(str47). Teda, ak by som mal squad zlozeny z 2x minometcika, viem na hex vypalit utokom 8, kde uz by tie 3 zasahy mohli padnut. Pride mi to zaujimave, a nikde v pravidlach som vyslovene nevidel ze by sa nedalo utocit na prazdny hex(area attackom).

Mozno je to uz len take spekulovanie, ale stale sa mi zda ze tam je nejaka diera v pravidlach ktora na toto mozno zabudla:)

"Dal by se trefit buď v rámci výbuchu (wide blast radius) nebo odchýlením od původního cíle (přes karty dělostřelectva)" si teda toho nazoru ze na prazdny hex nemozes naviest ani off-map artillery resp. letectvo? Pravidla pisu ze Target token moze byt umiestneny na "any hex", alebo je to nedorozumenie?:)

29.9.2012 21:06:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Skrytá četa a dělostřelectvo
Skrytá četa nebude nikdy zasažena a to dokonce ani v případě když na stejném hexu je jiná - neskrytá jednotka, na kterou se samozřejmě házet bude.

Doporučuji ti Rules Clarifications Document z BGG, není to oficiální dokument, nicméně je hodně přesvědčivý..

Edit: Tak ten soubor najdeš dokonce i tady a přeložený - bod a potlesk pro lareda!

29.9.2012 22:28:14 | Upraveno autorem (porovnej)

Dementi a upřesnění k ad ad dotaz 2...
Ty seš ale šťoura :-).

Každopádně musím uvést svá předchozí tvrzení na správnou míru:

a) Míchání figurek mezi divizemi:

V níže zmiňovaném neoficiálním upřesnění pravidel TOI jsem našel odpověď na otázku ohledně míchání čet (figurek) z různých divizí:

http://www.boardgamegeek.com/thread/378818

Ot.: Můžete při hře 2 hráčů míchat a spojovat jednotky z divize č. 1 a divize č. 2? Např. vzít důstojníka, který patří do divize č. 1, a přidat ho do čety elitní pěchoty z divize č. 2?

Odp.: Ne. Během kroku Sestavování čet nemůžete zaměňovat figurky patřící do různých divizí. Poznámka: Vždy můžete provádět přesuny mezi četami později, v průběhu hry. Tato odpověď je oficiální. Co tady působí poněkud zmateně, je, že v pravidlech stojí, že při hře 2 hráčů nemají tmavší a světlejší podstavce pro čety žádný význam. Pravdou je, že podstavce jsou zaměnitelné, ale počáteční síly nikoliv, což způsobilo tyto nejasnosti.

Takže figurky mezi divizemi přehazovat nikdy nelze (viz výše) ani když nasazují ve stejné zóně. Proto nevyváženost nenastane, nehledě na počet hráčů. Myslel jsem, žes měl na mysli celé čety (squads), což by v rámci deploye ve stejné oblasti nebyl problém.

2) střelba strategickými kartami na "prázdný" hex:

Máš pravdu v tom, že při umísťování žetonu cíle útoku u karet dělostřelectva či letectva se píše "jakýkoliv" hex. Tam jsem žil v domnění, že to musí být hex s jednotkou a pokud by výstřel nedriftoval, tak by se dal sejmout jen tím wide blast radiem. Takže tímto způsobem to lze provést, neboť si dotyčný hex vybereš jako přímý cíl.

Co se týče těch minometčíků, tak v sekci area attack u jejich vlastností jsem našel následující:

"Unlike other figures, mortars do not fire upon a target enemy unit, but rather they target an entire hex and all units therein with an area attack."

Je to poněkud vágní vyjádření a neplyne z něj nutný požadavek na přítomnost jednotek. Je otázkou, zda zde má převážit obecné pravidlo pro plošný útok (tj. libovolný hex, ale na který musí minometčíci nebo spřátelená četa vidět), nebo pravidlo, že četa (vozidlo) smí útočit jen na (neprázdný) hex s jednotkou/kami (příp. budovu).

Přijde mi ale, že v tomto případě "pícháme hnidy", neboť řešit odstranění ostnatého drátu minometčíky či dělostřeleckými kartami je podle mě plýtvání zdroji. Buď je obejdeš - je-li jich málo, nebo je zlikviduješ tankem či techniky, je-li jich hodně. Pokud je to druhý případ a nemáš ani jedno, pak to autor scénáře nedomyslel :-).

Ale nenech se přetrvávajícími nejastnostmi v pravidlech odradit. ToI má výborné mechanismy, jen některé jeho scénáře jsou občas nevyvážené. Myslím, že právě ten at the breaking point je markantním příkladem nevyváženosti.

30.9.2012 19:38:48

Kopec +1
v jedné diskuzi jsem narazil na tuhle větu -

,,Units on Hills get +1 cover when they are attacked by units that are in lower terrains. But, higher positions do not cover from Mortar, Artillery or aerial attacks.,,

Ale nevím o tom že by to v pravidlech bylo. Opravdu má četa kryt +1 když na ní utočí druhá z pozice?

26.8.2015 18:58:59

TOI
...pokud si dobře pamatuju, tak ve starých pravidlech to určitě nebylo.
Nové pravidla jsem ještě nečetl, tak nevím jestli tam neudělali tuto úpravu.

28.8.2015 08:26:59

Vybíráme z Bazaru

Archipelago DE
Archipelago DE
Akt. cena: 21 €
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas