Tide of Iron - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: 1A Games
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Ubik
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen
John Goodenough
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Nejasnosti v pravidlech

Chtěl bych v této sekci diskutovat s pravidelnými hráči TOI nejasnosti v pravidlech a jak si s tím kdo poradil. Pro začátek mám tři dotazy:
1. Když pomáhají při zteči plamenometčíci, použije se jejich efekt +2 k palebné síle a -5 k obraně nepřítele?
2. Americká vzdušná podpora-karta vzdušná nadvláda- se píše, že při použití karet bombardování a nálet, přidává jeden hod navíc. Není tím myšleno jedna kostka na víc nebo skutečně celý hod?
3. Jak je to s výhledem jednotky která stojí na kopci v úrovni 2 a jednotkou pod kopcem na úrovni 0? Blokuje výhled úroveň kopce 1 mezi nimi?
1.7.2009 17:02:43

Kubis
Jojo, je to super. Sice si trochu připadám jako Rimmer z Červenýho trpaslíka, když v jednom díle vzpomíná jaké hodil kostky v partii s velitelem kadetky, ale to nevadí :-). Proto se mi líbí hry, kde je podíl náhody (hody kostkou) v kombinaci s omezováním náhody taktikou nebo strategií. Hry bez náhody mě prostě nebaví, chybí mi tam to riziko dobrých/špatných hodů a ten adrenalin.

31.8.2010 19:45:38

karta ,,shození zásob"
Chtěl bych se jen ujistit jestli hrajeme tuto kartu správně. Když aktivuji ve vládní fázi kartu ,,shození zásob", znamená to, že mi musí padnout vždy šestka na černé kostce, jinak musím vyhodnotit odchylku od cílového hexu. Ve vládní fázi již nejsou žádné čerstvé jednotky, proto ta šestka. Je tomu tak?

14.9.2010 09:27:34

to klopík
No, abych se přiznal, zatím jsem na tuto kartu ve hře nenarazil :-).

Ale bude to zřejmě tak, jak píšeš - odchylka může být až 5 hexů od cíle ve všech směrech.

Nejlépe to umístit do středu mapy, aby to neskončilo v tramtárii :-). I když možnost získat další 2 CPs po obsazení danýho hexu není úplně k zahození.

14.9.2010 10:20:55

shození zásob
Kdo by to kontroloval, tak je to v balíčku ,,Supply deck I"

14.9.2010 11:00:58

to Klopik
V pravidlech pro urceni odchylky je receno, ze hodnota kterou je treba cernou kostkou prehodit zalezi na vyhledu NEUNAVENE jednotky na cilovy hex - tj. hex na ktery mi ma "spadnout zeton" :) (coz ve vladni fazi neni zadna - vsechny jednotky jsou bud v M-strelbe nebo unavene). V tomto pripade bych ale bral vpotaz alespon vyhled jednotek v rezimu M-strelby... Co myslite?

14.9.2010 13:46:33

odchylka
...my to hrajeme, že jsou všechny unavené, tudíž musí padnout na černé šestka, aby nebyla odchylka. Takže to asi hrajeme správně, jen jsem se potřeboval ujistit.

14.9.2010 17:00:42

taktika
Máme za sebou několik her. Pokud střídáte scénáře, je to trochu náročné na přípravu, ale zase třeba stavba čet už je taky součástí hry a je to hodně zajímavé.
Chci se zdejších zkušenějších hráčů zeptat na nějaké taktické finty/rady, které se Vám během hraní ukázali jako fungující. Je mi jasný, že nejlepší je si hraním na to přijít sám, ale i tak.
Napadá mě, jak třdeba skládáte čety (elite/standart jednotky), ke kterým jednotám dáváte velite a pod. Postne někdo nějaké postřehy?

22.9.2010 12:22:49

pro Sinuhet
Tak na zacatek chci rict, ze nejsem zkuseny hrac. :-)
Nicmene napr. kdyz skladam cety, tak postupuji skoro porad stejne.
Napr.
1) kdyz mam vic minometciku, tak je davam vzdy k sobe (do jednoho podstavce dva) a nechavam je vzadu. Podobne to delam s kulometcikama.
2) elitni jednotky davam pokud mozno zase spolu a dustojniky davam nejdriv do cet s elitnima jednotkama a teprve potom mezi obycejny vojacky
3) To jak pohybuji jednotlivyva jednotka zavisi hlavne na situaci, ale i v tomhle bych asi nasel nejaky ustaleny vzorec, podle kteryho se rozhoduji.

22.9.2010 13:20:18

pro Sinuhet (jeste jednou)
Ted si to ctu, a aby nedoslok nedorozumeni kulometciky nedavam dozadu, jen jsem chtelnapsat, zepokudmozno davami kulometciky dohromady po dvoudo jednoho podstavce.

22.9.2010 13:22:03

Sinuhet - skladba čet & taktika
Já to pro změnu skládám trochu jinak než Jumbo :) Kulomety málokdy k sobě(2 na jeden podstavec) a to z důvodu, že pokud je kulomet ochromen, je vyřazena jediná četa s možností permanentní příležitostné palby a to zejména v obraně "bolí". Dalším důvodem je fakt, že stačí 2 zásahy a máš mrtvou četu, což z pohledu počtu živých čet a tím pádem počtu dostupných akcí taky není úplně příznivé. Důstojníky dávám hlavně k "nováčků" kteří mají nějakou specializaci. Eliťáci si vystačí sami. Málokdy tvořím četu jen z eliťáků a to z důvodu, že "nováčky" v četě obětuju při útoku jako první(jako první jsou odstraněni z podstavce). Již zmíněné specializace dávám spíše k nováčků s max 1 eliťákem a to z toho důvodu, abych z čety neudělal moc velkou hrozbu a tím pádem primární cíl pro soupeře. Raději rovnoměrně rozložím útočnou hrozbu mezi více jednotek a vytvářím soustavný tlak.

Takže tak .... , ale stejně jako Jumbo se nepovažuji za hardcore drtiče Tide of Iron :)

22.9.2010 13:45:41

pro Deskovec
Na tom co pises neco bude. :-)
Asi prehodnotim svoji strategii.

22.9.2010 14:58:26

ad metodika tvorby čet....
Taky prispeji svou troskou do mlyna :-)

a) ad kulometcici, minometcici:

Také preferuji přístup (jak psal deskovec) rozložení těchto figurek do vice cet (tj. v jedné četě max. 1 kulometcik/minometcik). Zbytek cety je doplnen obyc. pechotou.

Jednak je zde vyhoda obtiznejsiho "vyrazeni" dane cety, ale take vetsi kontrolovane uzemi (u cleniteho terenu, prip. vetsich map). U obrancu bych se nezdrahal klidne pridat ke kulometcikovi i jednu elitni pechotu (coz dale ztizi jeji "zamceni").

Pochopitelne je treba tyto jednotky dobre umistit - zakopy, lesy, budovy...

b) ad rozlozeni elitky a velitelu:

Velitel je vlastne elitka spojená s dalším bodem pohybu a několika "morálními" bonusy, trebaze strili jen jako normalni pechota.

Ja k tomu pristupuji tak, ze zvazim, ktere moje specializovane cety jsou v daném scénáři důležité více a které méně.

Např. do demoliční čety bych nedával velitele, protože četa s velitelem může nálož odpálit a tudíž nahradit při odpálení samotnou demoliční četu.

Vhodnými kandidáty na velitele jsou např. čety techniků (při odstraňovaní min, kladení kouře, apod), kde další bod pohybu navíc
se hodí. Taktéž plamenometčíci by se sem dali zařadit.

Kandidáty na vícero elitek (ale ne víc než 2) by mohly být Alfa či bravo jednotky (kvůli dále navýšené hodnotě střelby (alfa) či krytu (bravo)).

Takze do vice dulezitych (specializovanych) cet pridavam nejprve dustojniky. Pokud dojdou, pak pokracuji s elitkou. Pote do mene dulezitych (specializovanych) cet pridam zbylou elitku.

Pokud žádné specializované čety nemám, je to poměrně jednoduché.
Obvykle stačí mít v dané četě bud velitele nebo jednu elitku.
Oboji je zbytecne.


Extremnim pripadem scenaroveho "preelitneni" byly 3 čety tvořené 12 elitkami v jednom oficialnim normandijském scénáři. Byly schovaný v barácích či lesích a úkolem Němců bylo je odtamtud vyhnat (čili pozabíjet). S pouhou německou pěchotou to samozřejmě nešlo, takže to byla pro Němce jatka (a známka nevyváženosti scénáře).

22.9.2010 16:00:40

tvorba cet
porad si myslim, ze pokud hraji scenar za narod v obrane, pak ceta s dvema kulometciky, ktery maji zeton mozna strelba a jsou pokud mozno v bunkru je naprosto smrtici kombinace. :-)

23.9.2010 10:36:15

to jumbo...
Pokud maji tito kulometcici dobry rozhled, tak proc ne.

Ale nezapomen na kombinovanou strelbu strelbu soupere (staci 1 zasah pri jednom krycim utoku nebo 2 pri jednom normalnim) a kulometcici "konci".

Take nezapomen na strategicke karty typu "Suppresive support" (Ground support balíček), které "zamykají" čety nehledě na to, jak dobře jsou schované :-).

U minometciku bych "dublovani" pochopil spis, ale je to otazka vkusu :-).

24.9.2010 11:23:40

Navrat k diskuzi o zahrani karty
Ahoj Klopiku i vsichni ostatni. Ptal jsem na se tuto problematiku na diskuzi FFG a dostal nasledujici odpoved. Pokud strategicka karta hrana ve vladni fazi vyzaduje urcit odchylku, postupuje se podle beznych pravidel pro urcovani odchylky.

To znamena, ze neni hodnota odchylky vzdy automaticky 6, jak tu psal laredo i Klopik, ale zalezi na stavu jednotek a na tom, kde urcite cilovy hex. Pokud za cilovy hex vyberete hex, na kterem je vase jednotka anebo s vasi jednotou tesne sousedi, je hodnota odchylky rovna 3!!! Stejne tak jednotky v režimu M-střelby (Op-fire) mohou poskytnout výhled na cílový hex (v takovem pripade je hodnota odchylky rovna 4). A nakonec je-li v cete v rezimu M-střelby navic dustojnik, je hodnota odchylky take jen 3.

Pravidla pro odchylku jsou na strane 43 puvodnich pravidel pro TOI

13.10.2010 10:14:10 | Upraveno autorem (porovnej)

to kubis...
Díky za replikaci odpovědi z FFG :-).

Z ní (kromě odpovědi na problém) vyplývá jediné: Vždy je třeba důkladně pročíst originální pravidla a nespolíhat na to, že je všechny znám zpaměti :-).

Měl jsem za to, že jednotka poskytující LOS (pro karty artilerie) musí být fresh a ne not fatigued, což je samozřejmě rozdíl.
U střelby z minometů jsem to chápal správně (tj. not fatigued), ale tady ne :-o.

13.10.2010 15:06:00

to laredo
A jo vidis tenhle drobny detail sem si nikdy neuvedomil, ze je rozdil mezi fresh a non fatigue tak zasadni!! Dik za zdurazneni.

13.10.2010 19:20:57

Výhled
Konečně jsem se dostal ke hře, začal jsem si prolízat pravidla a narazil jsem na problém s výhledem viz obrázek, já myslím že jednotka s protitankovou zbraní (zakroužkovaná) vydí na tank ukrytý v lese i když před ním stojí kousek lesa, ale nejsem si úplně jistý... prosím mrkněte nato... díky P.S. super hra
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1551746275811&set=a.1551745995804.2069942.1299759255

29.12.2010 09:51:51

styfi
Takze, protoze linie vyhledu (LOS) prochazi terenem blokujici vyhled (v tomto pripade lesem) nemuze vyznacena jednotka na tank zautocit.

29.12.2010 10:57:55

Jumbo
Díky

29.12.2010 12:08:55

potvrzení pravidel
Včera jsem po dlouhé době zase hrál ToI a chtěl bych si jen dopotrvdit pravidla, jestli jsme to hráli správně.

1) Operační karta ,,nemilosrdný útok" říká, že při útocích ztečí vaše aktivní četa získá bonus +2 k palebné síle. Znamená to tedy, že při boji zblízka bonus nezískává?

2) V pravidlech se píše, že skrytá četa je okamžitě odhalena, přesune-li se na cílový hex, na kterém je žeton vládního či vítezného cíle. Znamená to tedy, že pokud se na tento hex nepřesune a je na tomto hexu již od startu, tak může být četa skrytá?

10.1.2011 10:16:47

to Klopik...
ad 1) Bonus platí jen u zteče, když ty jsi útočník. U střelby s krátkým dostřelem nikoliv.

ad 2) Ne, nikdy. Vítězný/vládní cíl vždy odkrývá skrytou četu. Leda že by to nějaké speciální pravidlo povolilo :-), což samozřejmě lze. Ale oficiálně ne.

10.1.2011 11:11:04

Klopik, laredo
Také skoro po roce urputně osvěžuji pravidla, abych netápal jako na loňském Zatroconu, tak doufám pánové, že tento týden dáme :)

10.1.2011 11:39:26

Dotaz
Tak mam za sebou prvni 3 hry a je to fakt parada ale mam dotaz na zakopi.

Nevim jestli jsem spravne pochopil ze muzu vstoupit na hex zakopu za 1 pohyb a za dalsi
pohyb do nej teprve vlezt.

19.1.2011 10:52:44

Machista
...pohyb na hex se určuje podle terénu, tedy pokud je zákop v lese, tak mně stojí vstup do lesa 2 pohybové body a pokud chci ještě vstoupit do zákopu, tak ještě jeden bod pohybu navíc.

19.1.2011 10:58:58

Vybíráme z Bazaru

Dobyvatelé jednotek pozornosti
Dobyvatelé jednotek pozornosti
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 10 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas