Tide of Iron - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: 1A Games
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Ubik
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen
John Goodenough
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Nejasnosti v pravidlech

Chtěl bych v této sekci diskutovat s pravidelnými hráči TOI nejasnosti v pravidlech a jak si s tím kdo poradil. Pro začátek mám tři dotazy:
1. Když pomáhají při zteči plamenometčíci, použije se jejich efekt +2 k palebné síle a -5 k obraně nepřítele?
2. Americká vzdušná podpora-karta vzdušná nadvláda- se píše, že při použití karet bombardování a nálet, přidává jeden hod navíc. Není tím myšleno jedna kostka na víc nebo skutečně celý hod?
3. Jak je to s výhledem jednotky která stojí na kopci v úrovni 2 a jednotkou pod kopcem na úrovni 0? Blokuje výhled úroveň kopce 1 mezi nimi?
1.7.2009 17:02:43

ad pravidla...
tak to vezmeme po pořádku...

a) Plamenmetčíci získávají výše zmíněné bonusy vždy když útočí na sousední hex (pozor, ale ne když se brání).

Pravidla říkají, že při zteči dostává útočník +2 k útoku za každou četu plamenotmetčíků. Pokud ale při zteči pouze pomáhají (support), jak píšeš, nezapomeň celkovou hodnotu útoku (podpůrných čet včetně plamenometčíků) podělit 2.

Bonus ke snížení krytu soupeře (-5) se pochopitelně počítá jen jednou - nehledě na to, kolik čet plamenotmetčíků máš.

b) Karta Air superiority - nemám ji teď po ruce. Musel bych se podívat na její originální znění. Ale myslím, že ti přidává jen jednu útočnou kostku navíc.

c) Co se týče výhledu. Sousedící jednotky, tj. nacházející se na hexech vedle sebe, na sebe vidí vždy.

Pozor na pravidlo náhorní plošiny, ale to myslím není tvůj případ.

Pokud, jak píšeš, je mezi nimi překážka (kopec úrovně 1), záleží, v jakém místě mezi nimi stojí.

Postupuj dle pravidel a najdi nejbližší překážku na spojnici těchto 2 jednotek ve směru od jednotky na nižší úrovni. Nejspíš to bude ten hex s kopcem úrovně 1 (ale může to být třeba i les nebo barák).

Je-li rozdíl úrovní jednotek, u kterých zjišťuješ výhled 2, je zakryt 1 hex (blind hex) ve směru od jednotky na vyšší úrovni (za touto překážkou). Takže pokud se ta druhá jednotka nachází na tomto slepém hexu, ony 2 jednotky na sebe nevidí. Jinak ano.

2.7.2009 07:55:24

blokování výhledu
Měl bych taky jeden celkem fatální dotaz. Nikde jsem v pravidlech nenarazil na zmínku zda jednotka blokuje výhled, tedy zda jde přes hex obsazený jednotkou střílet na jinou. Předpokládám že stejně jako v Memoir jednotka výhled blokuje, ale přesto...

2.7.2009 21:19:37

výhled a plamenometčíci
a) Jen upřesnění k plamenometčíkům. +2 k útoku a -5 ke krytu získávají nejen při útoku ztečí,ale při střelbě na krátkou vzdálenost (tj. na sousední hex)
b) jednotky neblokují výhled. Pouze terén blokuje výhled. Pravidla str.23. "Jednotky výhled neblokují"

3.7.2009 08:55:56

Nejasnosti v pravidlech
Pri utoku zteci se v pravidlech pise:

Urceni obrancovy utocne sily. Toto cislo je rovno palebne sile vsech branicich se cet a lechkych vozidel nachazejicich se na napadenem hexu. Branici ceta ve stavu zaskocena poskytuje pouze polovinu palebne sily.

Otazka zni: Jak je to s vystrasenou jednotkou? Pprispiva vubec k utocne sile obrance?

3.8.2009 10:07:25

Nejasnosti v pravidlech
Jeste jedna otazka.

Muze utok zteci podporovat kulometcik? Podle meho nazoru tomu tak je, ale prosim o potvrzeni nebo vyvraceni ....

3.8.2009 10:14:16

Treti otazka - PRIDRUZENA STRELBA
Pri pridruzene strelbe se pocita pouze polovina palebne sily zaokrouhlena nahoru.

Pokud tedy budu mit dve cety s palebnou silou napr. 3 (v cete jsou tri panacci pravidelne pechoty), ktere budou podporovat strelbu, pak to pocitam tak, ze nejdriv sectu vsechnu palebnou silu VSECH vojacku to je dohromady 6 a podelim dvema = 3
nebo nejdriv spocitam palebni silu jedne cety to jest 3 / 2 = 1,5 zaokrouhleno nahoru 2 pak to same udelam u druhe cety a celkovy vysledek je potom 4 .....

3.8.2009 10:27:31

Jumbo
Podle mě
1) v české verzi pravidel chybí věta, která říká, že vystrašená jednotka nepřidává při obraně zteče žádný bonus
2) ano, kulometčík může podpořit zteč, jako jakákoli jiná jednotka, nesmí tedy být vystrašený či zaskočený, ale může být unavený
3)pravidla mluví jasně, přičteš polovinu (zaok. nahoru) palebné síly každé útok podporující jednotky, tedy ve tvém příspěvku je B správně

3.8.2009 13:18:39

to jumbo...
a) vždy se nejdřív sčítá a odčítá, a až potom dělí. Čili v tvém případě bude výsledek 3.

b) ke zteči s (bránícími se) vystrašenými či zaskočenými jednotkami se musí vzít v potaz následující skutečnosti:

i) Nachází se na tomtéž hexu spřátelený důstojník? Pokud ne, tak vystrašená četa nic nepřidává ke zteči a zaskočená střílí za polovic. Pokud ano, tak zaskočená střílí za plno, vystrašená je mimo hru.

ii) Je ve hře operační karta Desperate defenders? Pokud ano, tak vystrašené i zaskočené jednotky střílí za polovic (při zteči i normální palbě). Přítomnost důstojníka už to dále neovlivňuje (nezvyšuje).

3.8.2009 16:07:03

omluva
Omlouvám se, opět jsem vycházel z českého překladu, kde je nepřesný překlad. Pravdu má pochopitelně Tide of Iron veterán Laredo :-)

4.8.2009 14:07:25

pravidla
Takze pri pocitani palebne sily u pridruzene strelby nejdriv sectu silu vsech figurek ze vsech cet, ktere se pridruzene strelby ucasni a teprve potom to podelim 2 ?

Ja osobne si myslel, ze pravidlo ohledne scitani, odcitani a deleni se tu uplatni vzdy pro kazdou cetu samostatne.
V pravidlech je totiz napsano:

Pri reseni utoku s pridruzenou strelbou prictete k celkove utocne sile celou palebnou silu velici jednotky a polovinu palebne sily (zaokrouhleno nahoru) kazde, utok podporujici jednotky.

4.8.2009 14:58:33

Jumbo
Je to tak, jak píše Laredo, nejdřív sečteš všechny vojáky (z obou jednotek), pak vydělíš dvěma a zaokrouhlíš. Mě taky zmátla ta věta z pravidel, kterou uvádíš, je to totiž nepřesně přeložené z originálu.

5.8.2009 07:52:50

Diky vsem za prispevky
Oks. O vikendu snad konecne budu hrat poprve s kamosema TOI, tak jsem jim chtel rict vsechny pravidla spravne. Takze vsem dekuji za odpovedi.

5.8.2009 10:22:07

utok zteci proti leh. vozidlu
Chtel bych se zeptat, kdyz utoci protitankova pechota na lehke vozidlo zteci, tak se v pravidlech pise, ze se to povazuje jakoby utok na pechotu, tzn. i elitni jednotky hazi proti vozidlu dvema kostkami, pozbyva ale tim bomus +3 kostky k palebne sile proti vozidlu?

18.8.2009 08:55:14

to klopik
Zajímavá situace :-)

Pravidla taky říkají, že si to lehké vozidlo (při zteči vedené na něj) nezapočítává pancíř.

Ale osobně si myslím, že AT pěchota má bonus +3 jen pro normální útok, kdy útočí proti vozidlu, ale pokud jde na zteč, tak si počítají útočnou sílu proti pěchotě (buď to berou jen jako pěchotu, nebo jen jako vozidlo - ale ne smíšeně).

Podobný je to u zničitelných budov, ve kterých se nachází pěchota.
(viz Normandie).

V případě nejasnosti vždy použij tu nejméně výhodnou variantu :-)

18.8.2009 09:25:53

zteč z 0 na 2 úroveň
Další otázka: Je možné útočit ztečí z hexu 0 úrovně na hex 2 úrovně a naopak? a případně hex i obsadit? Ikdyž je za normálních okolností terén neprůchodný.

18.8.2009 11:49:25

klopik
pokud mas cetu spidermanu tak proc ne :)

18.8.2009 11:56:27

zteč z 0 na 2 úroveň
Podle meho nazoru tyto jednotky nemohou v tomto pripade provadet utok zteci ani podporovat utok zteci....
Tak to aspon hrajeme my.

U predesle otazky +3 k utoku protitankove jednotky pri utoku zteci: Utocis jako kdyby se jednalo o pesi jednotku, takze zase podle me si tyto tri body nemuzes pripocist ...

18.8.2009 12:34:50

ad ztec...
to siaron:

Spiderman specializace, to zni fakt dobre :-) To bys měl poslat Konieczkovi a Petersonovi, at to zacleni do dalsiho TOI rozsireni :-)

to klopik a jumbo:

Samozrejmě útok zteci z urovne 0 na uroven 2 nelze provest.

Dokonce ani s kartou "Scaling cliffs" z Normandie, ktera dovoluje pechotě slezt takovyto sraz behem jedne akce. (To se vyuziva pri slezani utesu u vylodovacich plazi) Ovsem tato karta pritom vylucuje moznost ztece (behem teto slezaci akce). Jedna se take pouze o pohyb smerem nahoru. Opacnym smerem to nefunguje - leda pro sebevrazedne jednotky.

18.8.2009 14:17:59

Non-fatigued unit?
Zprostředkovává výhled mortaru i Pinned jednotka? Nevím, jak si mám vyložit "non-fatigued unit". Nebo se na jednotku dává Fatigue žeton, i když ve Status fázi přechází z Disrupted do Pinned?

22.8.2009 13:45:32

Nikdo?
:-(

24.8.2009 14:38:34

poskytuje
non-fatigued unit znamená neunavená jednotka. Čiže taká, ktorá ešte envykonala žiadnu akciu. Ak je jednotka pinned alebo disrupted, ešte to neznamená, že je aj unavená (fatigued).

Ak máš teda pinned jednotku, ktorá ešte nevykonávala akciu, tak podľa mňa poskytuje výhľad pre mortarov.

(Sú karty, ktoré umožňujú odobrať pinned token, takže keby sa v status fáze pri zmene disrupted na pinned dával k jednotke aj fatigued žetón, bolo by to kontraproduktívne)

24.8.2009 15:02:59

Pinned/disrupted
Díky za odpověď, já to zmotal, žeton únavy dostává Pinned/Disrupted jednotka pouze pokud do toho stavu přejde nepřátelskou M-střelbou. Jinak může Pinned/Disrupted jednotka jednat, pohybovat se, střílet... Pouze nesmí používat sepciální akce apřejít do M-střelby.

24.8.2009 16:15:57

pro Eyron
... to máš opravdu nějak domotané, zaskočená jednotka nemůže se přece ani pohybovat, ani využívat své specializace, ani střílet (s vyjímkou velitelena hexu)...

24.8.2009 18:49:26

Klopik
Máš samozřejmě pravdu, úplně jsem se do toho zamotal. Podle tebe pinned/disrupted jednotka umožňuje mortaru střílet?

25.8.2009 21:55:47

Lama
Tak já jsem fakt lama, na tuhle otázku odpovídá první otázka ve FAQ :-) Disrupted a pinned jednotky výhled mortaru skutečně zajišťují...

25.8.2009 22:22:56

Vybíráme z Bazaru

Agricola v CZ (Mindok) + rozšíření
Agricola v CZ (Mindok) + rozšíření
Akt. cena: 1025 Kč
Končí za: 2 dny

Offcanvas