Mansions of Madness

xxxxxxxxxo hodnoceno 119x (Seznam vlastníků)

Mansions of Madness - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

rbx
rbx - avatar

Prvni dojmy...

... z rozbaleni jsou excelentni. Dojem trochu kazi vlozeny listek s erraty, ale nastesti jsou prilozeny i opravene karty. Hodne hezke jsou figurky vysetrovatelu, ktere jsou z jineho plastu, trochu tvrdsiho a jsou vlepene do podstavcu, takze nehrozi klasicke pokrouceni. Vse ostatni je ve vysokem standardu, na ktery jsme od FFG zvykli, ale jedno rypnuti si neodpustim :-) Graficke zpracovani karet uz se zacina trochu opakovat, tady by treba stacila mala zmena a hned bych je mohl videt klidne u Warhammer Invasion. Uz je tam moc kudrlinek a elementu, obcasna stridmost by mi vubec nevadila, ale predpokladam ze toto lidem obecne nevadi a jsou za to spis radi.

Figurky monster jsou z mekciho plastu, vypada to na ten klasicky, jako je treba u Runeboundu a nejsou tak detailni jako vysetrovatele, ale to prehlusi velikost "cerva" a "brouka". Ti jsou opravdu velici :-)
4.3.2011 12:13:13

to Falco
Neboj, Android je hodně dobrá hra i se základními pravidly (resp. s předělanými pravidly jsem ho ještě nehrál a přitom se mi hra fest líbí). Hlavní je, aby se lidi u hry bavili a ne vymýšleli co nejsofistikovanější mechanismy, které by možná mohly být boží, ale ta hra s nimi vůbec nepočítá a ani pro ně nebyla stavěná.
Jak někdo na BGG podotkl - pochybuju, že Corey Konieczka někdy v průběhu vývoje této hry nepromýšlel variantu s postupným objevováním domu (už třeba jen kvůli viditelné inspiraci Betrayal at House on the Hill). Buď mu nakonec taková varianta neseděla s jeho představami, nebo neprošla playtestingem, nebo ji Christian Petersen odsekl ze základní verze a plánuje ji do nějakého rozšíření :-)

7.3.2011 22:23:33

Kadaver
ja v zasade souhlasim s tim jak jsi to zde tak pekne rekl :). Jsem zvedav az si na hru sahnu a udelam si vlastni hype nazor :).

7.3.2011 22:28:30

Hype
Je pravda, že očekávání byla FFG vyšroubována na nejvyšší úroveň, ale nedělají to tak prakticky u každé hry? ;-) Jinak já se těším, až si to zahrajeme znova, snad tuhle neděli, pak můžu napsat druhé dojmy. Ještě musíme vyzkoušet hru v různém počtu hráčů a taky jiný scénář než 1. s Walterem Lynchem, ale myslím, že budeme spokojení. FAQ bude každopádně fajn, protože se pár nejasností objevilo, ale naprostou většinu vysvětlilo pořádné přečtení pravidla nebo karty. Každopádně tahle hra si o rozšíření přímo říká, stejně jako o kvalitní scénáře a nápady od hráčů.

7.3.2011 23:57:13

Ještě bych dodal něco málo k poslední hře, respektive i poslednímu scénáři. Určité zamrznutí v polovině hraní jsem již přičítal tomu, že celý dům byl prázdný, prakticky bez potvor, jež by vyvíjely nějaký vyšší tlak na vyšetřovatele.

Nicméně předpokládám (a zřejmě to bude správný předpoklad), že další varinaty tohoto scénáře budou velice podobné.

SPOILER: Bez ohledu na vybraný Objective zůstanou Keeperovi identické karty akcí a Mythosu, což znamená především jednu věc - každá varianta nějakým způsobem bude počítat s tím, že jedna postava se dříve nebo později stane zrádcem. Scénář tak opravdu spoléhá spíše na atmosféru, kdy postavy bezcílně bloudí tajuplným domem a neví, co mají vlastně provést, aby hra skončila, doplněné o určitý stupeň paranoii, kdo z těch darebáků co sedí vedle mě mi/nám nakonec vrazí nůž do zad.

KONEC SPOILERU

Je to reflektované i na kartách Clues, protože v námi hrané variantě stopy opravdu až do poslední chvíle nijak neodhalí posun v příběhu (narozdíl třeba od druhého scénáře). Zelenookého chlapce bych si paradoxně zahrál ještě jednou, ale spíše jako Keeper. Obecně vzato se mi hra líbí spíše pro možnost hrát zlého Keepera a páchat nějaká dimenzionální zla.

Možná jsme měli zkusit hrát další scénář v pořadí - z prologu příběhu (Blood Ties) se dozvíme, že jedna postava zdědila od jakéhosi příbuzného starobylý dům skrývající odporné tajemství, a že fakt, že jim v žilách koluje stejná krev bude mít v příběhu ještě své nezaměnitelné místo. Setup scénáře je spíše "zelený," spousta odkrytých hrobů, krypta, sklepení apod. což dává tušit, o čem to asi bude dobré :-)

8.3.2011 03:56:08 | Upraveno autorem (porovnej)

Ad místnosti
Dnes jsem se mrknul na BGG a našel jsem jednoduchý, ale dobrý nápad v podobě "Exploration tokens" (žetony průzkumu).

Jednoduchý princip - keeper si připraví karty pro místnosti a dá si na ně (skrytě, aby to hráči neviděli) očíslované žetony. Potom na místnosti připraveného domu umístí odkryté žetony s čísly a teprve, když hráč dojde k danému číslu, keeper mu řekne, zda se do místnosti dostal, nebo ho čeká puzzle. A když už se tam dostal, tak neví, co v místnosti je a zda je důležitá, což se dozví teprve potom, co jí prozkoumá.

Hráči tak nutně nemusí vědět, co v které místnosti je a bum... máme tady pěknou úpravu připravující půdu pro vyšetřovatele, kteří chtějí trochu výzvu v podobě dedukce z nápověd. Osobně se mi myšlenka moc líbí a vyzkoušíme, jak dobře to funguje.

Přikládám odkaz:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/64665/exploration-tokens

8.3.2011 10:58:55

Dotaz
Mám dotaz na ty, kdo už to zkoušeli... V pravidlech se píše, že vyšetřovatelé nesmí nahlížet do keeperovy příručky - znamená to, že jakmile jednou budu hrát jako keeper a nastuduju si bližší informace k jednotlivým scénářům z keeper's guide, tak už nemůžu nikdy hrát ty scénáře za vyšetřovatele, aniž bych měl nějak snížený zážitek tím, že vím něco, co bych jako vyšetřovatel neměl vědět? To snad ne...?

Jinak dojmy po rozbalení mám také pozitivní, jenom mě neskutečně štve absence jakýchkoli úložných prostor pro jednotlivé komponenty - to mám jako podle vydavatelů ty desítky různých dílků, figurek a kartiček smíchat do obrovského guláše a vysypat do krabice? To snad upadli... Včera jsem strávil asi 2 hodiny tříděním dílků do plastikových sáčků... nechápu, proč je při takové kvalitě a ceně hry problém dát tam nějaký pěkně rozškatulkovaný úložník, jako má třeba Smallworld...

8.3.2011 14:38:48

rbx

Xenon
ohledne toho keepera... pokud tam jen zbezne nahlidnes, tak se nic nedeje, ale pokud budes hrat za keepera a pak preskocis na druhou stranu, tak muzes mit mozna snizeny zazitek ze hry. I tak ale nebudes vedet, jake odpovedi zvolil keeper na pocatecni otazky a tudiz neznas pocatecni setup. Pokud ale uz budes zkuseny Keeper a budes znat ruzne varianty, budes vedet typy karet a budes to proste mit zazite a v krvi, tak je logicke, ze jakozto vysetrovatel si to asi moc neuzijes.

No a co se tyce poradace uvnitr krabice, tak FFG ho tam nedavaji. A nikdy nedavali. Vzdy tam je jen nejaky hloupy insert a to je vse. Ja jsem ho vyhodil, zetony dal do poradace na zetony a zbytek je v pytlicich, nebo volne lozene. Ono to stejne vyplni tu krabici celou, takze se to moc nemele.

8.3.2011 14:48:55

Xenon
Se záměnou rolí keeper / vyšetřovatel to nebude tak horké. Kdyby tomu tak bylo, tak by se nedal hrát ani Descent a další hry. Je pravda, že když máě jednotlivé mise i příběhy opravdu nastudované, tak bys mohl po chvíli vědět, odkud vítr vane a taky představu, kde co je a kam se má jít. Na druhé straně, kolikrát to budeš hrát? 3-4x do týdne? Když si to s partou zahrajete jednou za čas a mezitím jiné hry, tak nemáš šanci si vše pamatovat. A až se do té situace dostaneš, tak přijde rozšíření nebo zajímavé scénáře fanoušků a jsi zase na začátku.

Inserty FFG jsou dobré pro recyklaci papíru či plastu, ale určitě je lepší mít něco vlastního. Nijak nápadití v tomhle směru nejsou.

8.3.2011 22:45:25

rbx

Prvni dojem
je takovy, ze je to velmi dobra hra, ktera je primo delana na ruzna oficialni i fanouskovska vylepseni a rozsireni. Tech moznosti, v jakem smeru to jde rozsirit je strasne moc. Muzou najet uplne stejny system jak u Arkhamu, male a velke krabice a vsichni budou happy. Nebo alespon ja jo. Ale to si necham do sekce rozsireni.

Takze prvni dojem je proste skvely. Hrali jsme scenar cislo 2, ktery skoncil vitezstavim keepera v poslednim tahu. Jeho cthoniana vysetrovatele o kousek nezdolali a kult, ktery ho temnymi modlitbami vyvolal, mohl dal pokracovat ve sve cinnosti a lakat do zdi klastera dalsi a dalsi zbloudile ovecky, tedy pardo, obeti.
Delali jsme spousty chyb, jako treba moje hra za keepera, kdy jsem za jeden threat token pohyboval asi se 3 kultisty. Proste jsem bral, ze zaplatim za kartu a pak muzu jeji text provadet kolikrat chci. Pak jsme to opravili a razem moje prevaha splaskla jako bublina a byl to vyrovnany boj, kdy jsem musel kazdy threat obracet v ruce.
Kazdopadne mam hroznou chut si to zahrat znovu, protoze jsem ta pravidla neovladal jak by bylo zahodno a pocatecni setup s vysvetlovanim se prodlouzil na 2 hodiny. Ted uz by to bylo tak 15 minut. Uz vim kam sahnout a jak to roztridit.

Pokud budu mluvit za keepera, tak me to bavilo a s chuti si dam stejny, nebo jiny scenar. Radi bychom zkusili vice otevrene prostory protoze tady byly ty chodby hodne uzavrene. Vysetrovatele ale ze zacatku dost bezcilne bloudili po baraku a nevyuzivali jeho moznosti. Treba jeden muj spawn point mohli bez problemu zahradit knihovnou a ja bych ji musel rozbijet. Ale ty chyby uz vime a priste to urcite vsichni budou hrat jinak.

Co se tyce puzzli, tak je to zajimave zpestreni, ale jsou celkem lehke. Vlastne jsou na zdrzeni vysetrovatele, takze to funguje bezchybne. Kdyby byly slozitejsi, tak by se zase zbutecne cekalo, nez je nekdo vyresi a hra by pak ztratila spad. Jakmile jsme se totiz naucili vse spravne pouzivat, tak to jelo jako na dratkach a prostoje byly minimalni.

Sam za sebe jsem tedy spokojen a k rozsireni se vyjadrim ve vedlejsim vlakne.

9.3.2011 00:56:49

rbx
A v kolika jste to hrali?

9.3.2011 01:18:17

rbx

Aneken
v peti. Keeper + 4. Pricemz Eliska prisla o zivot v dobe, kdy uz byl odhalen cil hry, takze pak uz jen zustali 3 vysetrovatele. Ale to bylo skoro na konci. Myslim, ze jste si zvolil spatnou chvilku, spatny scenar, udelali par chyb v pravidlech a pohroma byla dokonana. Kdyz jsem videl toho zelenookeho chlapce, tak jsem tusil, proc jste si to vybrali, je to nejvetsi mapa. Proto jsem z toho naseho mel strach, ale v nasi hre vysetrovatele posledni clue ani nedostali, splnil jsem svoji misi driv, takze meli porad co delat.

9.3.2011 01:29:11

Prvni hra
Včera večír sme s manželkou dali první hru. Já byl Keeper a ona měla na starosti 2 vyšetřovatele. Zvolili jsme scénář #1 The Fall of House Lynch (1A,2A,3A).

Celá partie včetně setupu nám trvala necelé 3 hoďky!! Jenže z toho téměř 2 hoďky byl setup. Poprvé nám to prostě šlo pomalu s neustálým nahlížením do pravidel. Vlastní hra se nám moc líbila a slušně nás pohltila:) Tahy probíhali rychle a plynule bez nějakých větších prostojů. 2x jsem udělal malou chybu v pravidlech a v laufu jsem zapomněl provést Horror Test při střetu s Maniacem a Zombií, ale vždy jsme to podchytili a udělali test dodatečně. Hra skončila ve fázi, kdy vyšetřovatelé odkrývali už poslední 3. stopu, ale kvůli pokročilé noční hodině jsme se domluvili, že to sklidíme a dnes dáme znovu a už bez 2 hodinového setupu. Oba se už moc těšíme až to dnes zkusíme znovu a naostro (znovu první scénář).

9.3.2011 09:30:32 | Upraveno autorem (porovnej)

rbx
Safra, a to jste na te male mape meli co delat? Nebo ti vysetrovatele chodili furt spolu? My jsme v chlapci na te obri mape meli vse prosmejdeno uz tak ve tretine casoveho limitu a zbyvaly jen veci, ktere byly ocividne, ale muselo se mezi nima prechazet...
BTW: byly napovedy v tom vasem scenari taky tak priserne primocere, nebo vysetrovatele museli premyslet?

9.3.2011 10:15:03

rbx

aneken
nechodili spolu, kazdy byl nekde jinde. On ten scenar je dvermi rozdelen na dve casti, takze v kazde se pohybovali dva vysetrovatele. Ale oni meli co delat s mymi kultisty, kteri se tam rojili, mel jsem tam Shoggotha, dva Tindalosy a ke konci jednoho cthoniana.

Co se tyce napoved, tak to funguje o tom, ze vlastne jedno misto te posle na druhe misto, ale od toho jsem necekal nejake silene premysleni kam se vydat. Ta hra neni zadna ultra strategie a tak jsem do toho sel. Pobavit se... ne resit tezke puzzly.

9.3.2011 10:36:35

rbx
Aha, tak tim to mozna muze byt, on v tom patem scenari muze keeper vyvolavat jen dve carodejnice, ktere mu ale vzdy po kole zmizi a vyvolava je znovu. Takze prakticky neni duvod s nima ve svem kole bojovat. Muzes od nich dycky utect a on ti je pak vyvola znovu u tebe, pote co je musi stahnout... Takze te vlastne nic nezdrzuje...

9.3.2011 10:47:00

// To rbx //
Ad puzzle: My jsme hráli s volitelným pravidlem z příručky, kdy má na každou skládanku vyšetřovatel 60 vteřin (jak řekl Permoník u hry, taky tam mohli přihodit přesýpací hodiny) - pak je to sice stejně snadné, ale hráči pod tlakem mají tendence dělat chyby :-)

9.3.2011 10:50:06

rbx

anaken
nojo, ale ten scenar, co jste hrali, je totiz spis o primem ovladani vysetrovatelu, jakesi psychozy. Proto se tam zjevuji ty carodejnice primo u vysetrovatelu a protoze tam stejne vydrzi cca jedno kolo, nema moc smysl s nimi po tom velkem baraku hybat. Objevi se, uskodi a zase zmizi. Navic tou kartou muze keeper dostat do ruky dalsi threaty a diky tomu vic a vic skodit. Tento scenar je viditelne spis na to, ze se znenadani vynori carodejnice, zautoci a v dalsim tahu zmizi a postavy sili a sili, dostavaji traumata a mel by to byt boj o holy zivot. Je to uplne neco jineho, nez jsem hral ja vcera. Sakra, hned bych to rad zkusil.

9.3.2011 12:51:21 | Upraveno autorem (porovnej)

rbx
z toho posledniho prispevku si mi udelal radost, hned se mi to libi mnohem vic (jestli to vubec slo)

ale co jsem se chtel zeptat je ta priprava vazne takove peklo jak vsichni rikaji ? nebo se tomu da predejit dobrym roztridenim (je fakt ze u Androida priprava taky neni kratka)

9.3.2011 13:10:28

setup
Napoprvé to vypadá hrozivě, ale pokud to máš nějak rozumně roztříděný a víš už kdy kam sáhnout, tak je to tak na 20 minut bych řekl.

9.3.2011 13:14:54

rbx

falco
poprve je ta priprava peklo, pokud neznas jednotlive typy karet. Problem je, ze kazdy scenar ma jine karty, tudiz potrebujes z nekolika baliku vyradit ty nepotrebne a nemuzes to delat nejak okate, takze to nejde uplne rychle. Pokud uz znas jednotlive typy karet, vis jak si to mas usporadat, tak to bude odsypat, ale i tak to tech 15-20 minut asi da.

9.3.2011 13:17:32

Falco
Napoprvé nám příprava trvala taky dlouho, protože jsme poznávali jednotlivé karty a neustále se radili s pravidly (přečíst si je předem celé by nebylo úplně od věci, ale nějak jsem to nestihl). Rychlosti nepomáhá ani mizerný insert. Teď už to mám roztříděné v boxu a odhaduji přípravu další hry na pár minut, maximálně co říkal rbx 15-20 minut. Takže příprava druhé hry už je závislá na tom, jak si majitel hry roztřídí žetony apod. Pak už to bude pohoda. ;-)

9.3.2011 13:27:11

Setup
Osobne si myslim, ze prvni setup trva u kazde podobne hry dlouho, ale to ocekavani lidi a napeti, jaka ta hra bude to predci. Vsichni nasavaji vuni novych komponentu, osmatavaji karticky a slintaji na luxusni herni plan, takze si myslim, ze to k tomu skoro patri a je to taky ritual pri uplne prvni hre :-)

9.3.2011 17:18:52

rbx

tak druhy setup
a je to tech 20 minut. Nemel jsem to tedy roztridene podle abecedy, ale uz jsem vedel, ze mam nejdriv roztridit karty, vyhodit prebytecne a pak to nasackovat do mistnosti.

9.3.2011 17:38:28

rbx

hezky kousek
hrajeme scenar c. 3 a opet je tam uplne jina hra za Keepera, nez v petce ci dvojce. Podaril se mi ted hezky kousek, kdy mi event karta nasevirovala mi-da, kteremu se podarilo z Jenikovy (SSZGSA) hlavy urvat chomacek vlasu a hned s nim zmizla ventilaci do sklepa, kde je umisten oltar. Jakmile tam v dalsim tahu vlasy obetuju, dostanu 5 threat tokenu a hned bude veseleji, protoze pri hre dvou vystrovatelu trpim akutnim nedostatkem techto horrorovych pomucek :-)

9.3.2011 18:23:03

prvni dojmy
Líbí se mi plastové figurky příšer a jejich velikost. Dodá to hře atmosféru.

Co mě velmi mile překvapilo, že kartičky příšer, které se zasouvají do podstaců jsou kompatibilní s AH a jsou přitom vidět přesně ty vlastnosti potvor, které v AH potřebujete
- awareness a symbol (z vrchu). Prostě paráda.

Negativa zatím jen insert, což jsem čekal a potom mě trochu překvapily karty, jsou z takového slabého papíru. Nicméně vzhledem k tomu, že snad většina karet leží v průběhu hry na stole, tak to nevidím jako problém.

9.3.2011 20:05:12

Vybíráme z Bazaru

Na vlnách neznáma (CZ)
Na vlnách neznáma (CZ)
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas