Dune - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Descartes Editeur
Hobby Japan
Autoři: Bill Eberle
Jack Kittredge
Peter Olotka
Rok vydání: 1979
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dotazy na pravidla

prvni nejasnost - co znamena hrac natoci na kole - znamena to ze roztoci kolo a co padne to padne nebo to nataci tajne (coz by v soubojichsamozrejme byl nesmysl, kazdy by natocil nejvyssi cislo. Pak me tedy zajima proc to maji hraci delat u souboju tajne. Jenze pokud se kolo roztoci a ceka se na nahodne cislo, co znamena - hracvytoci v rozmezi 1 - 3?
18.2.2009 16:45:38

ValMor
Ad Atreide - bitevni plan nesmis menit, pravidla rikaji, ze pred ukoncenim bitevniho planu se Atreides muze podivat na jednu vec, kterou sis do bitvy vybral. vybral znamena, ze uz je plan hotov a nemenny.

Jednu vec koukam hrajete asi spatne - do bitvy nemuzes nasadit obe obrany, muzes nasadit jen jednu obranu a jeden utok. coz znamena, ze si musis vybrat ,zda se branis jedu nebo projektilu. Nikdy ne oboji.

22.2.2012 12:05:17 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
pisu ze Atreid ma obe obrany a vzhledem k tomu ze zna muj utok nasadi tu jednu spravnou :)

22.2.2012 12:11:54

Val Mor
jo tak, ja myslel, ze ma do bitvy nasazene obe obrany, tak to sorry.

22.2.2012 12:12:51

Předzvěst
Myslím, že to je jinak - viz Jeffova pravidla (sestavená na základě upřesňujících dotazů na tvůrce hry):

X.B.6

"Please note that a player has the ability to alter his battle plan after ‘Voiced’, Prescienced’ (sic) or ‘Truthtranced’, so long as the changes do not violate the Voice command or answers to Prescience or Truthtrance."

V podobném duchu mluví i bod 46 z Questions & Answers.

22.2.2012 14:24:41

Randir
tak ted nevim jestli je to Deja Vu, ale mam pocit, ze presne tenhle problem jsme tu uz nekdy resili:-)

ted jsem si precetl dotaz ValMora teda poradne a jak jsem pochopil blbe jeho poznamku o oboji obrane, ta kjsem asi pochopil blbe i jeho dotaz na zmenu battle planu.

takze jestli chapu spravne ten anglicky text, Atreides se nejdrive zepta, pak se sestavi bitevni plany a pak je Atreidovi ukazano to, na co se ptal. Je to tak?

Nicmene kapku mi to nesedi s tou predvidavou schopnosti - jak muze vudce druhe strany vedet, na co se bude chtit predvidavy oponent kouknout a proto to schvalne zmeni?

Ja myslel, ze se ValMor pta na to, jestli lze plan zmenit po te, co uz Atreidovi ukazal, na co se ptal;-)

22.2.2012 14:52:26 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Ja to pochopil spis takto: Nastavis plan. Atreides se te dejme tomu zepta "pouzijes jed?". Odpovis ne. Ty ted muzes prestavit svuj plan jakkoli, ale tak, abys nemel v battle planu jed. Nekde u Jeffa nebo v tech ofiko dotazech byla ale oficialni sekvence tehletech bojovych veci. My jsme to vzdy hrali tak, ze ten battle plan nejde modifikovat vubec. Nejaka ofiko FAQ aby tahle hra potrebovala jak sul :(

22.2.2012 15:02:31

Ringo
Možné to je. Jestli jsem to zapomněl a teď tu tvrdím něco jiného než dříve, tak shame on me... Ale jsem si docela jist, že pravidla v téhle věci interpretuju dobře. Na které konkrétní místo pravidel se odvoláváš?

Jinak mám za sebou asi deset her za Atreidy v počtu šesti lidí, hrajeme to jak jsem napsal a rozhodně bych to neoznačil za vlastnost "k ničemu".
a) co má soupeř v ruce, by Atreid měl vědět z dražeb
b) pokud je to velká bitva, bývá často užitečné znát počet nasazených jednotek (pokud si pamatuješ soupeřovu ruku, tak třeba víš "hrdinu mu zabiju a on mně ne" a jde ti právě o to, abys měl co nejmenší ztráty
c) díky této schopnosti se leckdo bojí s Atreidem bojovat, protože pokud má Atreid čtyři karty, je bitka s ním na 95 % rovná ztrátě hrdiny (tedy to plní funkci odstrašení)

Sydo: Bohužel nic víc než to, co má Jeff, asi jen tak nebude. :-(

22.2.2012 15:03:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Sydo
my jsme to prave taky hrali tak, ze battle plan se proste nemeni, nastavi se a pak Atreid rekne, co chce videt. To by mi prislo nejlogictejsi.

Ted nejde o truthrance, ale o jeho predvidavou schopnost popsanou na stitu frakce. Takze kdyz reknu, ukaz mi utocnou kartu, souper mi ukaze utocnou kartu. Truthtrance jsme hrali tak, ze jsem napr. ja ukazal souperovi jednoho ze svych vudcu a zeptal se jej, jestli je tenhle muj vudce zradce a on mohl odpovedet jen ano/ne, jak rikaji pravidla k truthtrance.

Kazdopadne by mi prislo divne, kdyby mela nastat bitva a atreid rekl, budu chtit videt tveho vudce a ted souper teprve sestavuje plan s tim, ze bude vedet, ze musi toho vudce ukazat.

to jak jsem dotaz pochopil nejdrive, ze vudce ukaze a pak jej zmeni, to neresim uz vubec, to je proste spatne a tak asi dotaz ani myslen nebyl.

22.2.2012 15:09:23

Pravidla
On ani tak není problém v relativně uzavřené hráčské skupině, ale když se pak sejdou hráči z víc skupin, tak je dost těžké si uvědomit, kolik různě hraných pravidel je záhodno před hrou sjednotit. A stejně pak najednou nastane situace "ale tohle my hrajeme jinak a já s tím počítal a přizpůsobil tomu taktiku, protože mě ani nenapadlo, že to jde hrát jinak a před hrou jsme to neřekli"... Ale asi to k fenoménu Duny patří. :-)

22.2.2012 16:06:15

Randir
tak koukam porad na ten stit s Atreidskou vyjimecnou schopnosti predvidat a zrovna k tomuhle bych zadne pochybnosti nevznasel. Pred sestavenim bitevniho planu muzes pozadat soupere, aby ti ukazal vudce, utocnou nebo obrannou kartu nebo pocet jednotek, ktere chce souper poslat do bitvy. Jak jinak si to vysvetlit nez, ze Atreid pred tim, nez sestavi vlastni plan, pocka az ma sestaveny plan souper a pozaduje videt jednu vec, kterou souper do bitvy chce poslat.

O jakekoliv zmene po te, co si Atreid rekne o ukazani napr. karty neni nikde ani zminka. Podle me Atreid pozada o ukazani jedne z tech tri veci a souper to udela okamzite ze sveho battleplanu.

22.2.2012 16:51:24

Atreidi
Ringo ... ano zajimalo me jesti po tom co Atreid vyslovi pozadavek muzu na zaklade jeho pozadavku optimalizovat nastaveni strategie nez Atreidovi neco ukazu ... Je to totiz dost brutalni vyhoda proti atreidovi protoze to muze zachranit nejake karty ci citliveho generala pro dalsi bitvy :)

Randir... ano prave setkani ruznych hracu tohle generuje proto by me zajimalo jak to kdo hraje. U nas se vyskytli ve sve podstate oba pohledy na vec ... ja jako neatreid prosazuju moznost zmenit strategii po otazce ... size to fyzikalne neni tak realne ale zase to trosku urychli hru a hlavne boj proti atreidum ma trosku mensi ztraty :) A nerad bych do cech vypoustel nove hrace Duny se spatnejma pravidlama :)

btw:nesnasim Atreidy ...tenhle pronarod je nejlepsi vcetne generalu v Tleilaxanskych nadrzich :) Kwizatz + predjimani je fakt v bojovych podminkach problem.

22.2.2012 17:06:34

ValMor
Hele, panacku, na Atreidy mi nesahej, nebo se budeme muset nekde potkat a nandaji ti to i bez Kwisatze a klidne s podle me house pravidlem, ze muzes optimalizovat po te, co se Muad´Dib zepta;-)

22.2.2012 17:45:37

Ringo
Proste Atreidi jsou imho celkem presileni :)... hral sem za ne sice jen jednou ale celkove sem mel pocit ze oproti mejm standartni Cisarum a Harkonnenum ktere vetsinou hraju je za ne hra takova prochazka ruzovym sadem i kdyz jsem bohuzel nevyhral anebrz Gildak me usmazil v pseudojadernem vybuchu svou posledni jednotkou

22.2.2012 17:59:49

ValMor
podle me jsou presileni Harkonneni. 4 zradci, 8 treachery karet na ruce, pri vyhre aukce jedne karty si berou automaticky druhou z balicku zdarma, moznost zabijet cizi vudce dle vyberu. Tomu rikam presileni. Nejake koukani do budoucnosti, pcha, co to oproti proradnosti Harkonnenu je:-) Pravda, Cisar, to je takova sragora. Sice jsem diky chybam souperu pri hre ve ctyrech za nej vyhral, nicmene ve dvou s manzelkou za cisare jak jeden tak druhy prohravame. Fremeni jsou proste poustni sila:-)

22.2.2012 19:01:22

Frakce
Z našich her, pokud vynechám z pochopitelných důvodů Guildu, tak vyhrál nejčastěji císař :) Sice mi to moc hlava nebere, ale je to tak :)

22.2.2012 21:39:17

Deathmers
Ve vice hracich ma Cisar vyhodu, nemusi tezit, vydelava na aukcich. Koreni jde proste samo. Takze jemu staci jen soustredovat army a vylodit se na tech spravnych mistech. Nemusi tristit sily a poslat je tezit do pouste. Na to ma jine rody. Nadherne prevedeny real z Herbertovy Duny do hry. A takto by se dalo hovorit o specifiku každého rodu.

22.2.2012 21:44:20

Ringo
Tak samozřejmě že by se dali takhle popisovat specifika každé rasy :) Ale byla to reakce na to, že vám přijdou Atreidé, případně Harkonneni přesílení :)

Protože co do počtu speciálních schopností, jich má císař ze všech nejméně.

22.2.2012 22:41:20

Deathmers
jenze to je prave ono. Cisar bere koreniz kazde drazby o karty, bez kterych by zase spouste narodu byly ty schopnosti k nicemu. A nekdy se radne napakuje a ma na rozdil od ostatnich na to vest bitvy, platit si vylodeni a hlavne v advanced rules si platit v bitve vetsi silu jdnotek. Tahle vyhoda seprokaze prave po zapojeni advanced rules.

22.2.2012 22:54:46

hm
Harkonneni 4 zradci proti Atreidovi nefunkcni + 8 karet na ktere se pri boji Atreid zepta :) Navic brutalni zavislost na koreni .... imho jeden z nejtezsich rodu na hru.

Jo s cisarem je to celkem zajimave ...taky jsem s nim podezrele uspesnej .. sice s nim teda tezit obcas neco musim anebrz prachy proste obcas nema, prohravam celkem dost bitev ale nakonec se me stejne nejak podari se z toho nejak vysekat a usilovat o mety nejvyssi :)

22.2.2012 23:05:25

Val Mor
Tak tohle uz je dle situace. Atreid se sice zepta, ale kdyz sam ma v ruce houbeles, tak se stejne neubrani.

22.2.2012 23:11:03

Ringo
Já to celkově beru tak, že jsou tři frakce bohatší a zbylé tři silnější v bitvách :)

23.2.2012 01:23:09

Deathmers
moc me to nevychazi ... kdo je ta treti nejbohatsi frakce (u nas vetsinou atreidi kteri jsou soucasne bojova frakce :) )

23.2.2012 08:46:42

Atreidové
Ringo (16:51): Proto se ptám, kde přesně jsi tu formulaci na štítu našel, protože zjevně máme různé zdroje. :-)

Já vycházím z "During the battle round, you may..." (tedy bereme-li za štít text ze starbasejeff.com/games/dune/dune_rules_starbase_v20.pdf, Appendix B, Faction Abilities). Pakliže bychom brali ten, který má na webu Sorvan (sorvan.com/games/dune), je tam to samé, jen se tam chybně mluví o bidding round (ale to je zjevný šotek).

Obé ale v mém pohledu je přebito Jeffovými pravidly (ale to bych se opakoval, viz včera 14:24 zde), která jasně říkají, že to měnit jde. Ale uznávám, že jsou na to dva pohledy a že tohle je věc, kterou stojí za to před hrou s neznámými hráči definovat.

S tím, že Harkonneni jsou těžcí na hraní, hlavně pro nováčky, souhlasím. Navíc jsou víc ovlivnění náhodou než ostatní (braním slepých karet, kde může být cokoliv).

23.2.2012 09:36:19

Randir
+ Traitori kde je to hodne o stesti ... pokud tvoji traitori padaj jak hrusky pri bojich s jinejma hracema tak ti jsou k nicemu :)

Ale zase sem mel fakt stastnou hru kdy se mi podarilo zahrat 3 traitory ze 4 ... a celkove se jich hralo ve hre 5 (3 u fremenu ... chudak)

23.2.2012 10:09:27

Randir
ja se drzim original pravidel, zadne house rules, zadne JEffova pravidla. Vzal jsem to z origos stitu ktery mam na CD General s original komponenty Duny. Na tom stitu se doslova pise:

"During the battle round, you may force your oponent to show you your choice of one of the four elements hi will use in his battle plan against you; the leader, the weapon, the defense or the number dialed. If your opponent shows you that he is not playing a weapon or defense, you may not ask to see another element of his plan."

ale kouknul jsem do oficialnich FAQS, ktere jsou u starych pravidel Duny a tam je napsano to co jsi tu vcea citoval, player has ability to alter his battle plan.

Takze abych pravdu rekl, ted vubec nevim, jak to je:-) Muzu naplanovat bitvu a ukazat atreidovi kartu utocnou, ale pak ji zmenit za jinou? Ma byt atreidova vyhoda to, ze uvidi jakou mam kartu proradnosti v ruce? A nebo ma byt jeho vyhoda videt to, co opravdu v te bitve pouziji?

asi bych se klonil k tomu to teda pouzivat tak, zepred sestavenim bitevniho planu se atreid zepta. Ja si teda zvolim co mu ukazu, ale uz to v te bitve opravdu musim pouzit.

23.2.2012 13:17:30

Vybíráme z Bazaru

Detektiv po stopách zločinu
Detektiv po stopách zločinu
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas