Dune - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Descartes Editeur
Hobby Japan
Autoři: Bill Eberle
Jack Kittredge
Peter Olotka
Rok vydání: 1979
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dotazy na pravidla

prvni nejasnost - co znamena hrac natoci na kole - znamena to ze roztoci kolo a co padne to padne nebo to nataci tajne (coz by v soubojichsamozrejme byl nesmysl, kazdy by natocil nejvyssi cislo. Pak me tedy zajima proc to maji hraci delat u souboju tajne. Jenze pokud se kolo roztoci a ceka se na nahodne cislo, co znamena - hracvytoci v rozmezi 1 - 3?
18.2.2009 16:45:38

Ringo
"Jeffova pravidla" jsou pravidla, která vznikla komunikací hráčů s AUTORY HRY (kteří uznali, že některé body původních pravidel nejsou dostatečně rozvedené). Tedy to nejsou prvoplánové úpravy "nám se to líbí takhle", je tam výrazná přidaná hodnota. Proto se na ně odvolávám.

Rozhodně to není tak, že ukážeš Atreidovi útočnou kartu a pak ji vyměníš za jinou. Jeho výhodou je, že ví, co v bitvě použiješ. (Pokud má paměť a hraje to dobře, tak to ví tak jako tak. ;-))

23.2.2012 14:34:25 | Upraveno autorem (porovnej)

ValMor
Tak je pravda, že často Atreidé bývají bohatí, ale nemusí to tak být. Pokud je ostatní hráči nenechají, tak mají smůlu :)

Jako bohatší frakci beru Fremeny, kteří ač se to na první pohled nezdá, tak mohou ostatní hráče vcelku dobře držet od těžby koření a sami z ní profitovat.

Díky oživování zdarma a rychlejšímu pohybu se dostanou kamkoliv potřebují v relativně krátkém čase a nějaké ztráty je netrápí. Navíc se nemusí jako ostatní hráči bát bouře, či červa.

23.2.2012 15:09:29

Deathmers
Přesně, Fremeni jsou hodně silní. Opruzují všem těžbu a oni sami se oživují zadarmo. Považuji je za jednu z nejsilnějších frací a zároveň výbornou frakci pro nováčky.

Druhá silná a relativně jednoduchá frace je Imperátor.

Gildu a Atreidy považuji za středně náročné. Gilda má hodně peněz a super pohyb. Atreides začíná v toptérami, má KH token a předvídavost v bitvách. Zkušenější hráč pak využije i jeho abilitu na koukání na karty.

Těžké frakce jsou Harkonnen, ale ten je v rukou zkušeného hráče noční můra (zvlášť pro Atreida), no BG. Nicméně BG jedna kamarádka hraje tak, že vlastně jen podporuje to, co napsala na papírek (tedy vítězství hráče, kterého napsala) a od té doby je s BG potíž:-D

Tedy to co píšu je dle mého názoru a zkušenosti, ne obecná pravda:-)

23.2.2012 15:41:20 | Upraveno autorem (porovnej)

Marvin
U Harkonnena drsně funguje efekt "víme, že má káramu". Nikdo se pak nepokusí vyhrát hru, protože je jasné, co se mu stane s kartami, jakmile se začne roztahovat. Jakmile má Harkonnen káramu, dává si mé atreidské P.R. oddělení hodně práce, abych přesvědčil Harkonnena, že tamhle někdo má rozhodně lepší karty než já (a atomovku k tomu) ;-)

23.2.2012 15:55:20

Fremeni a spol
Deathmers:Fremeni imho nejsou bohati ... spis imuni na nedostatek penez. Navic narazi na problem ze jsou na zacatku snadna korist pro "podivejtestejakmamvelkejbalikkaret" Harkonenny kteri oceni par fremeneskejch zajatcu :) Navic pro fremena v boji plati to same co pro imperatora .... ma vcelku caste prohry tzn potrebuje hromadu melanze na kupovani novych karet. Zatimco atreid ma imho spolu s BG nejmensi ztratovost karet a soucasne celkem jistej prijem cca 3-5 melanze za tah za sluzby (zejmena za ukazovani karet behem drazby a u nas se kouka minimalne gilda a imperator hodne casto ).

Marvin: No u nas rozdeleni funguje asi takhle ... ja anebrz tak nejak vsichni pocitaj s tim ze vetsinou mam nejbliz k vitezstvi chytnu BG (tam je hra hodne o stesti) a pripadne ze je nekdo chce prubnout tak Imperatora nebo Harkonneny).... nejvetsi zacatecnik vetsinou chytne Gildu protoze kdyz uz nic jineho kempit obcas poslat do utoku 20 jednotek a cekat 15te kolo zvladne kazdej ano gilda zvladne dohrat hru i na okupaci ale novacek total beton zvlada celkem slusne a vysledky to ma ... a nejvetsi bitva je o Atreidy a Fremeny.

Takze Gilda nejjednodussi frakce (total beton a vysoka sance na status quo.),pak dal atreidi (i podprumerny hrac zvladne prodavat info o kartach a drzet dve obrany diky cemuz bude ve vetsine bitev vyhravat diky (5+2) generalovi), pak fremeni (odolnost vuci nedostatku financi a celkem snadna moznost je nekde ziskat) pak cisar (caste ztraty ale velmi mocna regenerace jednotek,dost penez na nahrazovani a nakup karet)a na nejvyssich prickach Harko(Atreidi imuni vuci zradcum .... sice hromada karet ale diky nedostaku penez velka zranitelnost) a BG (pokud se nekomu dari jet na vitezstvi jineho hrace gratuluju nam teda ne a jinak ma BG proste jednu sanci za hru neco se pokusit a ta sance nemusi prijit) :)

23.2.2012 16:11:07

Randir
Jo harkonnen a karama je zlo ale cokoliv je lepsi nez Gilda s karamou .... ten pocit bezmoci ze jsem v tomhle kole mohl uplne v klidu vyhrat a gilda me stopla s vysadkem hned v modulech je na zabiti

23.2.2012 16:12:53

ValMor
Tak všechno vždycky závisí na situaci :) Fremeni, pokud budou hrát čistě na bohatství, tak můžou teoreticky těžit každé koření, které se objeví. A stejně tak u toho Atreida. Ano, může být hodně bohatý, pokud mu to koření někdo bude dávat :) Pokud se nikdo na dražené karty dívat nebude, tak za chvilku velmi zchudne a bude se jen se smutnýma očima koukat, jak karty, které by sám potřeboval vydražit jdou jinam :)

A ještě bych chtěl dodat, že Atreid není naprosto imunní vůči zrádcům :) Většinou nemá jednotky jen na jednom místě a tak se zrádce občas využít dá.

23.2.2012 16:42:34

Deathmers
No asi takhle pokud Atreidovi nikdo nedava prachy za karty furt on jediny vi kde se obevi koreni v dalsim kole+ ma mesto s harvestrama + toptery + velkej silovej bonus na to aby misto kde se tezi udrzel :) Fremen ma akorat mobilitu a trosku lepsi obnovitelnost lidskych zdroju :)... stale se me zda atreid bohatsi :)

A ano neni naprosto imuni vuci zradcum ale je zretelne nejodolnejsi vuci zradcum ve hre :)

23.2.2012 16:53:58

ValMor
U nás nejčastěji vyhraje Fremen anebo Imperátor. Atreida vždy někdo sejme a hlavně na těch kartách až tak moc nevydělává.

Gilda je otloukánek a BG je těžkej.

Tlusťoch závisí na kvalitě hráče a často je velice nepříjemný ...

23.2.2012 18:29:31

narody
Holt u nas nejsou tak zkuseni hraci a zatim s prehledem vede Gilda na status quo

23.2.2012 22:52:04

Kooperace
Což mě vede k otevření tématu: Jak moc je ve vašich partách rozvinuté spuštění kooperačního módu, jakmile někdo může útočit na vítězství? Do jaké míry to ještě berete jako přípustné upozorňování a kde je hranice, za kterou "to už je moc"?

Ono totiž vyhrát, pokud soupeři dávají pozor, blokují vám potřebná sídla, abyste se do nich nemohli dostat, neustále se vzájemně upozorňují, jak na tom kdo je, a v případě, že na tom je dobře, čelí smršti káram, pravdivých transů atd., na čemž se zbytek stolu předem dohodne - tak vyhrát v takovéhle konstelaci je dost těžké...

U nás jsme se dostali do fáze, kdy upozorňování "než si půjdeš natěžit, podívej se, kolik má Harkonnen sídel a kolik jednotek může nasadit Gilda" je ještě Ok, hraní pravdivých transů a káram v neprospěch hráče útočícího na výhru taky (po dohodě s hráčem, co má šanci ten pokus zastavit) - ale třeba nemáme rádi domluvu "hele, každý si dáme do města po jedné jednotce, aby tam nevlezl, dáme to bez karet a nezabijem si hrdiny".

Už se ale i stalo, že hráč vyloženě odmítl provést akci na udržení hry a nechal někoho vyhrát - prostě proto, že si myslel, že si to zaslouží (leč nijak často).

23.2.2012 23:12:57

Randir
tak domluva souperu mi u nejedne deskovky zkazila hru. Nektereho soupere nekdy nenapadne vsechno, a strasne me nastve, kdyz nekdo zacne s takovou tou: " co delas, podivej se na tu mapu poradne, ty to jako nevidis? Jestli tohle udelas, tak on vyhraje" a pod.

Podle me by jakakoliv Aliance mela fungovat jen na bazi poskytovani vyhod jednotlivych rodu spojenci, mohou se treba i domluvit na koordinaci utoku, ale rozpocitavat si jednotky, kdo kolik kam umisti, aby to vyslo, to mi zavani automatizovanym powerplayem podobne jako zapisovani Atreida, kolik ma kdo jakych karet. Ja mam proste rad zvraty zavinene i chybnym postupem nekterych hracu. Dava to hre zivot.

24.2.2012 00:10:26

Randir
Neupozorňujeme e ... pokud to hráč nevidí, tak to nevidí. Jediná možnost je vyvolat politické jednání ať už u stolu anebo mimo stůl.

Jo a odmítl ... to jsem zažil teď naposledy vvve hře o trůny. prostě celou hru tlačil jeenoho hráče a na závěr to potvrdil:-)

24.2.2012 02:22:03

Marvin
Celoherní tlačenku jsem ani tak nemyslel, máme tabulku s pořadím výher, takže se každej dost snaží. :-)

24.2.2012 11:41:56

Randir
No on řekl, že ví, že nemůže vyhrát a tak, že dotlačí k výhře kamaráda:-/
Už mu nedošlo, že zvrátí rovnováhu hry ...

24.2.2012 12:37:30

Marvin
To je samozřejmě smutné, ale s takovýma lidma se těžko něco dělá. :-(

24.2.2012 19:27:53

Karama - zruseni bonusu Sardaukarum
Vcera jsme trochu tapali po te, co behem bitvy Atreid vylozil na Emperora Karama kartu a zrusil mu bonus u Sardaukaru. To se o ta cisla snizuje pocet natoceny na kole predpokladam, popripade se musi zapojit vice jednotek v regionu, aby to sedelo.

25.2.2012 15:03:05

Karama
Přijde mi to jako špatně zahraná Karama karta :) Jelikož se hraje až když situace nastane, tak pokud vidím, že neposílá do boje vše a teoreticky si může vybrat, jaké jednotky tam jdou, tak bych ji nehrál. Ale nevím, no :)

25.2.2012 23:10:11

karama
Daji se blokovat efekty karamy dalsi karamou?
Treba nekdo si bude chtit vzit kartu pri drazbe pres karamu tak bych zahral vlastni karamu a nevzal by si to ani jeden/vzal bych si to ja
Nebo bych zabranil harkonnenovy vymenit me karty kdybych zahral vlastni karamu jako reakci na tu jeho?

28.2.2012 10:47:12

Kárama
Jak to chápu já, tak ne - kárama blokuje zvláštní schopnost frakce (kterou má sám od sebe), nikoliv další káramu. Benegesseritská schopnost hrát místo káramy bezcennou kartu se pro tento účel chápe jako zvláštní schopnost frakce.

29.2.2012 14:00:36

Cheap Hero, Aukce etc...
Zdravím všechny :)

Po pár hrách sem si udělal seznam věcí, u kterých jsme nevěděli jistě, jestli jsme je hráli dobře. Prohledal jsem tohle vlákno, dost věcí jsem si na seznamu odškrtnul, ale něco jsem nenašel, nebo stále nepochopil.
Prosím o zasvěcené odpovědi ;)

1) Aukce: pokud se během aukce stane, že zbyde poslední karta a zbývá už jen jeden hráč, který ještě má na ruce volné místo, bere kartu bez zaplacení, nebo musí nabídnout aspoň 1 spice a protože ostatní už jen passnou, bere si kartu právě za to jedno koření?
(zatím hrajeme, že musí zaplatit aspoň jedním kořením)

2) Special Shipment: když guilda použije svůj specialní výsadek a stáhne si z nějakého území jednotky do rezerv, platí jako kdyby to bylo do pevnosti, tedy za jeden spice za jednotku (a samozřejmě jen polovinu z oné částky)?

3) Weather Control: na kartě, ani v almanachu to není psáno (mám verzi od Baranovského) ale počítám, že se karta po zahrání zahazuje.

4) Cheap Hero: Tady se přiznám, že mám trochu chaos. Zkusím napsat jak kartu chápu já a v případě, že to zkopu moc, zkuste mi pomoci, prosím, trochu podrobnějším popisem.
Chápu, že mohu kartu použít dvěma způsoby:

a) Pokud nemám k dispozici žádného leadera, můžu (musím?) do bitvy poslat Cheap Hero, který bude leadera suplovat a mohu tak použít v boji zbraň/obranu a samotný Hero se bere jako by měl sílu 0.

b) Mohu vyložit Cheap Hero spolu s Leaderem a v tom případě se ihned po odhalení bitevních plánů Cheap Hero obětuje, aby vrátil Leadera zpět do rezerv.
/Tady si nejsem teda jist... mohu se rozhodnout, jestli je vhodné Leadera vrátit, nebo se vrací automaticky, i když vidím, že Leaderovi nebezpečí nehrozí. A pokud se Leader vrací na ruku, Hero se discarduje, nebo se vrací spolu s Leaderem?/

A k tomu ještě tato konkrétní situace:
- odhalení bitevních plánů
- na jedné straně spolu s Leaderem Cheap Hero
- Leader jde na ruku
- oponent zvolá "zrada!"
- já zmateně koukám :)
/Kdybych hrál Magicy, tak oponuji, že jelikož je Leader už v rezervách a přestal být součástí bitevního plánu, je zvolání zrady už jen výkřik do prázdna, ale hraju Dunu a Leader je zrádce a od samého počátku vede moje bojovníky do pasti... nějaký mladý hrdina mu tyto plány jen těžko překazí a doktor Yueth není žádný mlíčňák, když si troufnul na samotného Leta/

Děkuju všem za případné odpovědi a omlouvám se za tak dlouhý post.

29.3.2012 18:01:24

Ubik
Ahoj :) koukám, že máš docela specifické dotazy, takže pokud bych se mýlil, tak prosím někoho o opravení.

1) Musí zaplatit
2) Ano
3) Nezahazuje, karta se dává do discardu a opět si ji někdo může vydražit
4) Pokusím se co nejjednodušeji shrnout:

Cheap hero/heroine se dává místo leadera, tudíž kdykoliv bys mohl do bitvy poslat jednoho ze svých leaderů, můžeš tuto kartu použít místo něj. Po bitvě se pokaždé zahazuje do discardu. A pokud si pamatuji správně, tak na něj neplatí BG hlas.

29.3.2012 18:18:35

diky
1) Fajn, jsem rád, že to není zadara :)
2) Ok
3) Špatně jsem se vyjádřil, myslel jsem samozřejmě, že jde do discard pile...
4) To, že se po bitvě zahazuje i když vyhraju, jsem nevěděl, to je důležité vědět, ale co ta druhá schpnost?
opis: Can be played together with another leader, allowing your to return & save that leader immediately after both Battle Plans were revelated.
(V almanachu je ovšem vynecháno "allowing" a proto nevím jestli je záchrana volitelná, nebo ne...)

Každopádně díky moc za rychlou odpověď :)

29.3.2012 18:36:56

Cheap Hero
takm uj nazor je, ze Cheap Hero, pokud existuje nejaky leader, musi byt hran i s leaderem (ktery pak nemuze byt púouzit v bitve v jine oblasti), akorat s Cheap Hero je automaticky pocitan Cheap Hero, tedy sila 0 a Cheap Hero funguje i jako zivy stit. V pripade zabiti vudce umira cheap Hero a leader je usetren a vrci se z bitvy zpet.

29.3.2012 19:10:53

Cheap
Nikde jsem nevidel, ze by se Cheap hral i s jinym hrdinou a slouzil jako stit. Hraje se misto hrdiny a jedna se tak o jediny pripad, kdy muzes mit v bojovem planu 3 karty - utok, obranu, Cheap.

29.3.2012 19:58:02

Vybíráme z Bazaru

Nemesis Aftermath (AJ) a Psychonauti (CZ)
Nemesis Aftermath (AJ) a Psychonauti (CZ)
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas