Dune - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Descartes Editeur
Hobby Japan
Autoři: Bill Eberle
Jack Kittredge
Peter Olotka
Rok vydání: 1979
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dotazy na pravidla

prvni nejasnost - co znamena hrac natoci na kole - znamena to ze roztoci kolo a co padne to padne nebo to nataci tajne (coz by v soubojichsamozrejme byl nesmysl, kazdy by natocil nejvyssi cislo. Pak me tedy zajima proc to maji hraci delat u souboju tajne. Jenze pokud se kolo roztoci a ceka se na nahodne cislo, co znamena - hracvytoci v rozmezi 1 - 3?
18.2.2009 16:45:38

ValMor
Díky

Jinak ve zdejších českých pravidel chybí zmínka, že červ ničí území, které bylo otočeno v kole minulém - z anglických pravidel "last turned up". Musím si pečlivě ještě projít tu anglickou verzi pravidel, prolétl jsem to zatím jen v češtině, ale některé překladatelské "nuance" jsou kapku málo zřejmé:-)

6.2.2012 10:39:01

Ringo
Jen bych upřesnil :)

1) Ty můžeš stát kdekoliv a počítá se to, že jsi prostě v tom území. Jediná výjimka je když to území je rozdělené bouří (například se to může lehce stát v The Minor Erg) Proto bys vždy na konci pohybu měl jasně určit, kde stojíš.
4) Vítěz bere tolik koření, kolik je hodnota mrtvých vůdců v bitvě. Tudíž za Tvého i cizího.
7) Jsi druhý člověk, který to hodně přesvědčivě tvrdí. Proto si myslím, že jsi narazil na jiná pravidla :) Běžně se to hraje bez zamíchávání.
8) Ano a teoreticky by měli být zahrané karty veřejně přístupné. Dokud se znova nezamíchají.

Ale jinak je to přesně, jak ValMor říká.

6.2.2012 17:05:23

Deathmers
1) takže není to tak, že jednotky musejí stát v sektoru s hvězdičkou? Klíčové je, že stojí v daném území a pokud není přerušeno bouří, může stát klidně ve vedlejším sektoru než je hvězdička, ale v tomtéž území?

7) no, já to nějak netvrdím, jen jsem si ne příliš pozorně přečetl bod VII. D., kde je pravidlo pro první kolo, v kterém se případní červi zamíchají zpět. Už jsem se k tomu bodu v průběhu hry nevracel a zůstalo mi v paměti, že se červi tažení navíc zamíchají zpět:-)

BTW koukám teď do českých pravidel jistého Ladislava Guľy a příjdou mi přesnější než zde přeložené pravidla. Porovnávám to s anglickými a je to prakticky přesný překlad. Každopádně než vždycky sednu k učební hře, nejdříve asi příště budu procházet bod po bodu anglická pravidla, abych si zkontroloval přesnost s překladem, než přeložené pravidla předhodím anglicky nerozumějícím hráčům:-)

6.2.2012 19:19:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Nemusí. Na hru to totiž nemá vůbec žádný vliv.

Kdyby jsi ještě něco nevěděl, tak se klidně ptej :)

6.2.2012 19:32:35

Varianta pro 2
už jste někdo zkoušeli hrát tu variantu Paula Snowa pro 2 - 3 hráče? Kdy každý hráč si na začátku vybere alianci s nehrajícím národem, čímž jej zapojí do hry a hraje i za něj jako se spojencem a aby to nebylo jen prosté 3 proti 3 ve dvou hráčích nebo 2 vs 2 vs 2 v případě tří hráčů, tak se při každém Nexu Alliance s jedním národem u každého hráče prohodí buď výpočtem na rotačním počítadle nebo náhodně napsáním jmén na karty červů.

6.2.2012 19:55:54

zradci
Co se stane kdyz se setkaji dva zradci ?

12.2.2012 22:47:54

ValMor
Jsou oba zniceni vcetne vsech jednotek v oblassti, karet pouzitych v bitve a nikdo netezi koreni.

Ted mam na zradc dotaz ja - je nutno zradce odhalit hned v prvni bitve, ktere se ucastni a nebo si mohu pockat na prihodnejsi chvilku, kdy to bude jeste vyhodnejsi a tim padem nevykriknu Zrada a pockam si, az jej souper pouzije v nejake dalsi bitve, z ktere by mi mohlo kapnout vice?

12.2.2012 23:39:07

Ringo
Můžeš si počkat.

13.2.2012 09:59:17

Pravidla
tak po napsani reportu me jeste napadlo par dotazu na pravidla:

1. Prvni hrac pro drazby, pohyb (a tim padem i utocnik) se urcuje hracem, ktery je nejblize prichazejici bouri. Co kdyz ale v danem sektoru jsou dva hraci? Kdo je zacinajici hrac?

2. Vsiml jsem si na referencnich kartach od malkaV rozsireneho pravidla pro nepotrebne karty. Asi uz do pravidel hledim tak dlouho a nebo jsem slepy, ale tohle pravidlo jsem se nikde nedocetl, tak by me zajimalo, jestli jde o nejaky homerule - hrac muze polozit nepotrebnou kartu pred vybraneho soupere a pozadovat od nej platit 1 - 4 koreni, dle sve volby a to kazde kolo, dokud souper muze platit. Jakmile zaplatit nemuze, musi ten, co tu kartu pred soupere dal, zaplatit trojnasobek hodnoty, ktery po nem pozadoval. Pouzivate tohle pravidlo nekdo? Je to takova zvlastni vydiraci taktika, ale neodvazili jsme se ji pouzit.

3. Kdyz se do bitvy posilaji Sardaukari nebo Feydaikini, cim vlasnte urcuji, ze posilam do bitvy prave je? Natacim za ne na kole automaticky cislo 2? Jak po bitve pak dokazuji, ze ten v bitve byl ten Feydaikin nebo Sardaukar a ze ta dvojka neurcuje ty dasli 2 jednotky se silou jedna, ktere se tez v sektoru treba nachazeji?

4. Při počátečním zamíchání a výběru 4 zrádců není určeno kdo tahá první, kdo poslední a jestli prvni vybere jeden hráč a zbytejk vrátí na hromadu a pak teprve další hráč a nebo jestli je to jedno a všichni hráči si to jak je libo najednou rozeberou a všichni jak mají v ruce 4 žetony vůdců, tak vyberou?

18.2.2012 15:16:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
1. Nejde o to, kdo má nejblíž jednotky přicházející bouři, ale o ty značky - šest značek, na původní herní mapě kolečka po obvodu herní mapy. Na začátku hry si každý hráč jednu tuhle značku zabere (tuším, že v originále tím jednadvacátým žetonem). Pak se nestane, že by se bouře mohla blížit ke dvěma hráčům naráz (pokud je bouře v poledníkovém pásmu přímo proti tebou obsazené značce, bere se už, že tě přešla a budeš tedy poslední na řadě).

2. Lze to hrát, pokud máte v balíku kartu Reziduální jed (není v původním balíku karet). Pak se s tím dá blafovat - položím ji před tebe rubem, ale ty nevíš, jestli tam je jed, nebo není. Teď si nejsem jistý, protože s ním nehrajeme, ale mám pocit, že to je tak, že pokud se rozhodneš mi nezaplatit, karta se otáčí. Když tam je jed, zabije ti to jednoho hrdinu, pokud tam byla bezcenná, platím ti ten trojnásobek hodnoty, o kterou jsem tě vydíral. (Pls, kdyžtak mě opravte, jestli to říkám blbě.)

3. Příklad: Máš někde dva fedajkiny a dvě normální jednotky. To znamená, že můžeš natočit až šest (2x1 + 2x1 + 1 + 1) - elitní jednotky prostě znamenají, že můžeš natočit větší součet. Řekněme, že natočíš čtyři a bitvu vyhraješ. Pak je na tobě, jestli odložíš do nádrží oba fedajkiny (a ponecháš na místě dvě obyčejné jednotky), nebo odložíš fedajkina a ty dvě jednotky a druhého fedajkina necháš na ploše. Prostě musíš (když vyhraješ) odložit nastavenou sílu a je jedno, jestli jak si ji složíš.

4. Jeffova "clarified rules" se přiklánějí k výkladu - každý si losne čtyři, jednoho si vybere a pak je všichni vrátí na hromadu. V tomhle případě není pořadí losujících důležité, pokud nemáš ty žetony/karty cinknuté. :-)

18.2.2012 23:08:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Randir
1) waaw, tak tohle je dobry fail, vubec jsem nertusil, jak klicove jsou ty policka, myslel jsem si, ze urcuji v podstate nepodstatnou vec, kde kdo sedi a rikal jsem si, proc tohle se vubec resi. aA ono je to pro urcovani poradi v kole. No, aspon jsem zase chytrejsi:-) Takze diky za objasneni.

2) Takze tohle je neco, co najdu v pravidlech pro rozsireni, jestli to chapu dobre. To me trochu zmatlo.

3) Myslel jsem si to a hrali jsme to tak, jen jsem si nebyl uplne jisty, jestli mohu takto opravdu kombinovat.

4) Jenze to by znamenalo, ze by se mohlo stat, ze se jeden zradce ocitne ve sluzbach vice hracu, kdyby se vraceli uplne vsichni. Nehlede na to, ze si hraci vyrabeji navic karty zradcu a kazdy zradce je v balicku jen jedenkrat.

18.2.2012 23:39:10

Randir
ad. 2. Přesně jak píšeš. Hrajeme to a máme to rádi:-)

18.2.2012 23:39:31

treachery karty
my zatim hrajeme jen s puvodnimi 33 kartami a zapojeni karet z rozsireni moc ani neplanuji. Me se libi, ze bezcenna karta je proste bezcenna a hrac se ji musi zbavovat pekne v souboji. Pravidla pouzivame zakladnui + volitelne, na pokrocile si zatim netroufam, nevim co to udela s vyvazenosti. A z tech vlitelnych uvazuji o vypusteni zrychlene tezby, protoze se mi zda dost silne, aby nekdo tezil 7 koreni za jednotku v pripade, ze ovlada Arraken, Carthago a Tuek Sietch.

U kontroly picasi ze strany Fremenu se mi libi to pravidlo losovani 1 - 6 a ze to Fremen vidi, ale uz mam namitku od spoluhrace Beholdera, zem u prijde taktictejsi, kdyz tu bouri toci dva hraci na kolech, ze je to mene nahody a vice blafovani a taktizovani. Tak nevim co je lepsi. Me osobne se vice libi jak herne tak i tematicky, ze Fremeni vedi, kde boure bude.

18.2.2012 23:49:51 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Pochopil jsi Randira špatně :) Karty zrádců se rozdají všem hráčům najednou. Ti si vyberou 1 (4) kartu a zbytek se odhodí na hromadu a už se s nimi do konce hry nemanipuluje.

Jinak Tebou zmiňované bezcenné karty, pokud nehrají BG, jsou hodně cenné pro Harkonneny ;-)

Jinak hrajeme vždy, že Fremeni tahají o kolik se pohne bouře. Přece jen, jsou tam doma a už to dokáží v kostech poznat :)

19.2.2012 15:51:11

Deathmers
takže je úplně jedno, u koho s tím rozdáváním začnu?

Cena bezcenných karet pro Harkoneny je mi jasná, proto mi příjde škoda používat pravidlo s Residual Poison.

Pravidlo bouře se mě osobně také líbí přes Fremeny. Nevídím jakýkoliv důvod nechávat počasí ovlivňovat hráči samotnými. Fremen náhodně vylosuje, tedy neurčí, ale vylosuje a dopředu ví, kde bouře bude.

19.2.2012 16:32:25

Increased Spice Flow
trochu me zmátla anglická pravidla. Znamená to, že při tomto pravidle těží každý token za Arraken +2, Carthago +2, Tuek Sietch +1 ke každé jednotce, která stojí někde, kde vybuchlo koření a může zrovna těžit? A nebo to znamená, že kdo okupuje tyto pevnosti, tak prostě získá 2 koření za Arraken, Carthage a 1 za Tuek Sietch při fázi kola těžba a není to nijak vázáno na těžbu v jiných oblastech? Předpokládám že platí to první, tedy že je to + bonus ke každé jednotce, která zrovna někde těží.

19.2.2012 16:51:22

ringo
Plati ta druha moznost - pokud kontrolujes nejake z techto mest, ziskas prislusny bonus. Neni to vazano na tezbu jinde.

19.2.2012 17:13:16

Syda
aha, a plati i pri tomto stale ten bonus, ze kdo hlida Arraken a Carthage, tak jeho zeton tezi v miste, kde je koreni, 3 misto 2?

19.2.2012 18:24:36

Ringo
Jojo, to jsou dvě odlišné věci. V Carthagu a Arakeenu jsou harvestry - těží se rychleji. A zároveň kdo je ovládá na konci, dostává 2 koření bonus (u Tueku 1). Nejspíše bych to přirovnal ke kupování vody Fremeny :)

Ale Dunu jsem četl už vcelku dávno, tak se můžu plést.

19.2.2012 18:41:20

Truth Trance
s touto kartou se fakt mohu zeptat uplne na cokoliv? Treba ukazat sveho vudce souperi a zeptat se, jestli je zradce?

Jinak karet se mohu zbavovat jen v boji a karet ktëre lze pouzit mimo boj jen tim, ze je pouziji? Kdyz si jako Emperor ovladajici Arraken a Carthage vezmu kartu Family Atomic, znamena to, ze mi prakticky bude celou dobu blokovat jedno misto v ruce pro Treachery karty, protoze neni v mem zajmu tuto kartu pouzit?

Family Atomic - rusi ochranu proti bouri i v Arrakenu a Carthagu, chapu tedy spravne, ze tyto pevnosti ztratily prakticky statut pevnosti pred bouri a boure z techto pevnosti smete jednotky, kdyz jimi bude prochazet?

Zakaz vylodeni do sektoru s bouri - plati pro cely sektor nebo jen pro poustni oblasti? Zatim jsme to hrali pro cely sektor (ono je to asi vpravidlech receno, ale ted se mi to uz nechce dohledavat:-)

19.2.2012 22:28:09

Ringo
Ano, truthtrancem se muzes zeptat na cokoli, na co se da odpovedet ano/ne.

Co se karet tyce, je to tak, jak rikas.

Atomovka ano. Nezapomen, ze rusi i ochranu Imperial Basin.

Zakaz vylodeni plati v celem sektoru.

20.2.2012 09:12:33

BG
jak je to s neutralnima vysadkama u bene gesseritu kdyz
a)na pocatku pohybu se v nejakem meste BG presel do agresivniho modu a nasledne majitel mesta posila posilu?

b)BG jednotka je sama ve meste a nasledne do toho mesta posila dalsi hrac vysadek s tim ze BG se hned vrati do miroveho modu?

v obou pripadech 1) muze se vysadit v danem meste jako neutralni 2)muze se vysadit v danem meste jako agresivni spolu s armadou nepritele 3)muze se vysadit pouze na polu 4) nemuze se vysadit vubec... bavime se o schopnosti BG vysazovat se spolu s armadama ostatnich hracu :)

20.2.2012 19:13:09

ValMor
Jak to chápu já, tak

a) pokud jsem jako BG v sídle s někým dalším, ukončím doprovod a ten někdo přisune posilu, tak už se zpět do holubičího módu vrátit nemůžu (nesplňuju podmínku "another player moves his tokens into a territory ONLY YOU OCCUPY" - viz Jeffovy Clarified Rules)

b) v tomto případě by to mělo být možné, protože výše zmíněnou podmínku splňuju

1a: nemůže
1b: může
2a+b: jako agresivní se nemůže "svézt" s žádným výsadkem
3a+b: ano, může (přičemž někdy je pól jediná možnost, jak dostat jednotku zdarma na planetu)

21.2.2012 12:58:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Randir
Ok pokusim se toho drzet :)

22.2.2012 11:06:40

Atreidi
Jeste jeden dotaz. Atreidska predzvestna schopnost v boji ... muze druha strana optimalizovat svou taktiku na zaklade Atreidskeho dotazu a nebo pote co se atreides zepta uz se nesmi taktika menit?

Klasicky pripad :
Bojuju s Atreidem a on se me zepta na mou obranu ... v tu chvili je mi jasne ze o Hrdinu prijdu takze Hrdinu vymenim za slabsiho a obetovatelneho.

Bojuju s atreidem a on se me zepta na muj utok a ja mam jed a tusim ze ma obe obrany takze abych ho zbytecne neplytval pri mozne prohre si utok stahuju zpatky do balicku a hlasim atreidovi ze zadny utok nepouzivam.

22.2.2012 11:57:45

Vybíráme z Bazaru

Rallyman 1.144 + Dirt 1.144
Rallyman 1.144 + Dirt 1.144
Akt. cena: 3000 Kč
Končí za: 9 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas