Dune - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Descartes Editeur
Hobby Japan
Autoři: Bill Eberle
Jack Kittredge
Peter Olotka
Rok vydání: 1979
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dotazy na pravidla

prvni nejasnost - co znamena hrac natoci na kole - znamena to ze roztoci kolo a co padne to padne nebo to nataci tajne (coz by v soubojichsamozrejme byl nesmysl, kazdy by natocil nejvyssi cislo. Pak me tedy zajima proc to maji hraci delat u souboju tajne. Jenze pokud se kolo roztoci a ceka se na nahodne cislo, co znamena - hracvytoci v rozmezi 1 - 3?
18.2.2009 16:45:38

Randir
1. nevím jestli to děláme dobře, ale oživujeme ho za 2 koření.
2. To znamená, že když Ti zbude už jen KH, tak už můžeš oživit prvního leadera a nemusíš čekat, až KH "zemře".

3.10.2011 13:55:22

BG a ostatní...
Tohle bude trošku delší, ale narazil jsem při předvčerejší hře (byl jsem BG) na pár nejasností, na které nevrhl světlo ani průzkum Jeffových stránek.
(Omlouvám se, že místo koexistence píšu doprovod - hru jsem si komplet počeštil a nějak jsem si zvykl.)

1. Může doprovázející BG mít přístup k toptérám, když zůstal v sídle sám?
Jeffovy "Clarified Rules 2.0" říkají: "While coexisting, your tokens (…) cannot receive three territory movement bonus" a dále "coexisting tokens in an empty territory revert to noncoexisting at the beginning of the next turn". (Tedy podle mě může, ale raději se ptám.)

2. Kdy přesně může Fremen hrát kartu Kárama, přivolat červa na území se svými jednotkami a dosáhnout tak mimořádného pohybu?
a) Jeffovy Questions&Answers: kdykoliv ve fázi výronu melanže
b) pravidla z roku 1984: ve fázi výronu melanže jen v kole, kdy se červ objevil i sám bez vůle Fremena (na právě otočené kartě balíčku Melanž)
c) tvůrce hry Jack Kittredge uvedl, že se ona fremenská Kárama hraje těsně před otočením té karty...
Zajímalo by mě, jak to hrajete. Mně přijde logická varianta c, jinak je to houby výhoda. Fremeni si červy uměli přivolávat.

3. Lze obchodovat s informací, kdo má co za kartu? A pokud ano, jak? Napsat na lístek, předat, vzít si melanž – s tím, že můj protějšek mi prostě musí věřit, že se nepletu/že ho nebalamutím?

4. CR2.0: "No player may ship into a stronghold already occupied by two other players, except for Bene Gesserit tokens that are peacefully coexisting in the stronghold".
Je to míněno tak, že BG může vstoupit do sídla, kde už jsou dva hráči (například – je tam obránce, útočník se vysadí a doprovázející BG s ním, případně – je tam obránce, dorazí útočník, pak dorazí BG ze sousedního území a zůstane v režimu doprovodu)? Nebo jen tak, že přítomnost obránce doprovázeného Bene Gesseritem nebrání ve vstupu na území útočníkovi? (jak mi o kousek níž pomohl objasnit Sydo)

5. Když BG ruší doprovod, činí tak před či po oživování jednotek? Jack Kittredge píše, že před, CR2.0 říkají, že lze i po.

6. Sydo tu onehdá citoval, jak je to s Fremeny, kteří na červu přijedou do Arrakénu či Kartága - že můžou hned do toptér, protože to nebylo ve fázi pohybu (ale v melanžové). Jak je to v případě, že v daném kole byl v Arrakénu samotný Bene Gesserit (tedy dle CR2.0 by měl mít nárok na toptéry), ale v melanžové fázi si to přihasili Fremeni? Mají toptéry oba? Jen Fremeni? Jen BG?

Uff. Sorry za tapetu... :-)

6.10.2011 18:11:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Randir
ad. 1. jen pokud vyhlásí, že nekoexistuje (nebo po Tvém - nedoprovází)

ad. 2. Hrajeme to ve fázi zrození koření ... čili možnost a. a může to být i před otočením krty a i po něm. hrajeme to tak, že tento červ nezpůsobí Nexus.

ad. 3. Běžně se za to platí Atreidovi, jinak si to neumím představit. Koření se platí až ve fázi sběru koření. Hrajeme to tak, že smlouva uzavřená u stolu (veřejně) se musí dodržet, smlouva mimo stůl se dodržet nemusí.

ad. 4. Myslím, že platí všechny tři varianty.

ad. 5. To je v pravidlech přesně. Ruší se to před fází pohybu (respektive na jejím začátku). Další možnost je rozhodnutí v okamžiku, kdy se to musí řešit, tedy například v okamžiku, kdy někdo vstoupí na území, kde BG nekoexistuje.

ad. 6. Podle toho, zda se BG rozhodne koexistovat anebo ne. Pokud ne, tak je má BG, pokud ano, tak je má Fremen.

6.10.2011 20:30:10 | Upraveno autorem (porovnej)

Odpovedi
1) nemuze, pokud bg koexistuje, bere se to, jako kdyby na danem miste vubec nebyl co se benegitu tyce
2) ted presne nevim, takto jsme karamu snad nikdy neutili
3) my to pouzivame a atreid s tim cile obchoduje :)
4) pokud jsou joz v pevnosti dva hraci, bg tam muze vstoupit pouze poku bude koexistovat. Pokud je v pevnosti obrance, bg tam muze vstoupit s utocnikem jako koexistujici doprovod. Pokud je v pevnosti obrance a koexistujici bg, muze do pdvnosti bstoupit utocnik.
5) ozivovani je pred pohybem. Pokud je na uzemi bg sam, muze ohlasit koexistenci po vstupu prvniho hrace na uzemi.
6) zed si presne nepamatuji, kdy se kontroluje ovladani pevnosti pro ucely thopter. Podle me na zacatku pohybu. Pokud tedy bg ohlasi koexistenci, ma thoptery fremen. Pokud ne, tak ted nevim ( jsem na cundru a mam uz trochu popito).

Doufam,ze az vyjde Rex, ujasni se pravidla, v soucasne dobe jsou hodne ambivalentni. Ootka se na tom podilel, snad to da dohromady.

6.10.2011 20:43:02

Díky oběma,
ad 1) No, možná jsem se blbě zeptal. Prostě - nechám žetony holubičkama nahoru = nemám toptéry, otočím je holubičkama dolů = mám toptéry. Vlastně je to i odpověď na bod 6. Díky.

ad 2) Píšu "c", myslím "a"... a to nemám popito (holt jsem kopyto). Jasně.

ad 3) No, představit si to jinak lze třeba na příkladu mé minulé hry, kdy mě Gilda oslovila s nabídkou dvou koření, když jí řeknu - pokud se pamatuju - co má Fremen za karty. Což je situace, kdy 1) nemám důvod říkat to všem veřejně, 2) můžu kecat záměrně, 3) můžu se plést neúmyslně a 4) z pochopitelných důvodů nemůžu Fremenovi říct - hele, ukaž Gildě tu kartu, kterou sis před 3 koly koupil, věř mi, pamatuju si to.

ad 4) Fajn. :-)

ad 5) Marvine, právě že v clarified rules 2.0 stojí, že "The Bene Gesserit’s announcement at the beginning of the Revival and Movement Round may be made AFTER token revival" - tak to není tak úplně začátek... Právě na to se ptám, neb Kittredge jako tvůrce hry v Q&A tvrdí, že BEFORE, takže existují dva výklady. (Ne, že by to byl moment, na kterém se láme hra.)

Každopádně díky.

6.10.2011 22:31:18

Randir
ad. 5. Děláme to po oživení:-)

6.10.2011 22:52:27

Oživení elitních jednotek
Sice mi pořád nejde do hlavy ten Bene Gesserit (věta "coexisting tokens in an empty territory revert to noncoexisting at the beginning of the next turn" na mě opravdu dělá dojem, že HNED na začátku kola se AUTOMATICKY změní režim BG jednotek, pokud jsou v sídle samy - což by naznačovalo, že ovládají sídlo v okamžiku začátku pohybové fáze a mají toptéry), ale BG jsme včera nehráli (bylo nás pět).

Dostali jsme se k jiné záležitosti: kolik fedajkinů či sardaukarů lze oživit pomocí karty Ghola?

Pravidla říkají, že Fremen "may only revive one Fedaykin token per turn" a Imperátor "may only revive one Sardaukar token per turn at normal cost".

1. Může pomocí karty Ghola být oživen libovolný počet fedajkinů či sardaukarů? (Výše zmíněná a jasně působící citace je z pohybové fáze, u karty Ghola se mluví o libovolném počtu jednotek bez upřesnění jejich druhu.)
2. Kolik sardaukarů může Imperátor oživit v oživovací fázi? Jednoho zdarma + jednoho "at normal cost"?, čili celkem 2?

A pak...
3. Hrajete pravidlo o libovolných dohodách mezi hráči až do toho rozměru, že se dva domluví na fingované bitvě, jen aby zablokovali hráči, co má na dosah vítězství, vstup do sídla? Domluvou myslím domluvu absolutní - zaškodit si co nejméně, nezabít si hrdiny, nepoužít zrádce, nezajmout hrdinu poražené strany... Pravidla to asi nezakazují, ale s bojem to už nemá moc společného (a navíc je to dost snadná likvidace bezcenných karet).

9.10.2011 20:30:42 | Upraveno autorem (porovnej)

Dohody
Dohody v Duně jsou hlavně věcí toho, jak se dohodnou hráči mezi sebou a je velmi vhodné to domluvit na začátku hry - ale je to obtížné. Např. má Atreid požadovat platby za poskytnutí informací o kartách spojencům, nebo to mají "zadarmo" v rámci spojenectví? Sveze červ jednotky spojenců Fremenů "jen tak", nebo za to může Fremen požadovat platbu?
Takže podle mého je to na domluvě hráčů, pravidla toto nijak neomezují.

9.10.2011 21:32:44

Randir
No ony buď koexistují a nebo je čeká bitva. Jsou-li tam sami a nekoexistují, tak s musí rozhodnou koexistovat anebo nekoexistovat v okamžiku, kdy do Arrakénu a nebo Kartága přijedou Fremeni na červech. Čili buď koexistují, nemají toptéry (ty mají Fremeni) a nečeká je bitva. Nebo koexistují, mají toptéry a čeká je bitva.

9.10.2011 22:23:34

Marvin
Asi někde dělám chybu a neumím to vysvětlit. To, cos psal, chápu.

Řeším ale situaci - během herního kola koexistující BG osiří v Arrakénu/Kartágu (kdo tam byl, šel těžit, bojovat, cokoliv). Začne další kolo, proběhne bouře, melanž, dražba. Pak nastává pohyb a BG už od minulého kola (pohybové či bojové fáze) je v tom sídle sám. A teď - má toptéry?

Na základě pravidla "coexisting tokens in an empty territory revert to noncoexisting at the beginning of the next turn" se mi jeví, že by mít měl, protože "beginning of the turn" časově předchází okamžiku "beginning of movement phase", což by měl být rozhodný okamžik pro určení, zda má/nemá toptéry.

(Vůbec teď neřeším situaci "přijedou Fremeni na červech", to třeba někdy později. Jde mi o to, jestli ta citace z anglických pravidel je automatický mechanismus.)

9.10.2011 22:39:29 | Upraveno autorem (porovnej)

Randir
Ano, pokud tam uz byly na zacatku kola, toptery maji.

10.10.2011 07:33:25

Randir
My to hrajeme jako Sydo. Pokud tam na začátku fáze pohybu (tedy před vyloděním) byli sami, ta toptéry mají i když se během vylodění rozhodnou koexistovat. Bereme to tak, že toptéry převzali a používají je a příští kolo je předají tomu, kdo tam bude vládnout:-)

10.10.2011 09:15:48

toptéry
Jasně. Tak jsem se předtím asi fakt blbě ptal. :-)

A ti sardaukaři a fedajkini (viz níže)?
Na mě to dělá dojem, že kartou lze oživit cokoliv a bez karty je to jeden fedajkin za kolo (případně jeden zaplacený a jeden gratis sardaukar, celkem dva, při běžném oživování).

10.10.2011 11:11:45

Randir
My to hrajeme jako cap, tedy Fremen a i Imperátor oživují jen jednu elitní jednotku za kolo. Bez ohledu na to, že Imperátor neplatí za 1 jednotku a Fremen nelatí za žádnou jednotku

U tý Ghola karty jsme to používali na libovolné jednotky bez omezení ...

10.10.2011 11:46:18

Dražba - Atreid
Jak hrajete atreidské kšeftování s informací, co je na dražené kartě? Může Atreid někomu poskytnout informaci i poté, co kartu někdo vydraží? (Míněno v tom okamžiku, kdy někdo přihodí, celý stůl mlčí a on už natahuje po kartě ruku - může se ještě teď Atreid zeptat "má někdo zájem o informaci?", případně někomu kartu ukázat zdarma?)

My to hrajeme tak, že nejdříve nabízíme informaci a pak se draží (a tohle pořadí je pevné). Ale přemýšlím, jestli je to jediný výklad (pro Atreida může být výhodnější rozhodovat se až po vydražení). Kolikrát pak během hry dojde k tomu, že někdo někomu radí, co má kdo za kartu, protože si nepřeje jeho zesílení - což je možná taky sporné.

Pravidla tohle podle mě nijak neřeší, tak to berte jako otázku na "home rules".

25.11.2011 10:38:56

Randir
My to hrajeme tak, ze Atreidovi ostatni nabizeji, kolik mu za info nabidnou a on pak vybranym rekne, co za kartu jde do drazby. Pri samotne drazbe konkretni karty uz nabidky nejsou, aby se drazba nezdrzovala. Jinak behem hry poskytujeme informace o kartach ostatnich, napriklad behem duleziteho boje Atreid klidne prozradi, co jedna ze stran vydrazila.

25.11.2011 11:02:43

Pravidla
Hoj, už jsem se dlouho na nic nezeptal. :-)
Střetli jsme se s těmihle poměrně řídce se vyskytujícími situacemi:

1. Bouře "zamknula" Arrakén (ovládaný Atreidy). Kolo proběhlo, na začátku dalšího se dvě frakce, dohadují, zda lze Atreidy smést tím, že jeden zahraje weather control "o nula" a druhý odpálí Štítový val (má jednotku poblíž). Podle pravidel by weather control neměl ničit nic na území, na kterém byla bouře od minula, nicméně bouře by měla ničit vše na územích, na kterých zakončí svůj pohyb... (Hráli jsme to tak, že v tomhle případě bouřka ty Atreidy semlela.)

2. Fremeni si došli pro melanž (tuším Cielago South, není podstatné), další kolo je dostihla bouře a přišel červ. Mohou Fremeni na červu odjet z území v bouři? (Zahráli jsme, že ne.)

18.1.2012 11:40:10

Randir
Tak první příklad si myslím, že jste zahráli správně. Na konci kola se odpálí val a na začátku se bouře "pohne" a vše kudy prošla, nebo kde skončila, to smete :)

A druhý jsem se Ti snažil najít, ale nenašel. Jediné co jsem našel je, že Fremen na červovi se nesmí pohnout do bouře, z čehož by logicky vyplývalo, že ani z. Ale ještě budu hledat.

18.1.2012 12:54:30

Randir
Mozna to neni pravidlove ale trosku logicky a fyzikalne ... jak ovlivni odstreleni neceho kde uz boure prosla a jiz tam neni neco kde zrovna je?



18.1.2012 15:34:20

Deathmers
Jasně - nikdo, ani Fremen, se nesmí pohybovat z, do, přes území v bouři. Fremen má výjimku na vylíhnutí se v bouři. Všechna tahle pravidla řeší pohybovou fázi, ale tohle byla melanžová. Ale zrovna tady mi přijde, že je fér brát to zdravým rozumem: slota, že by Fremena nevyhnal = na červech se nejezdí, ať je to kdykoliv.

ValMor: Asi se to spíš bere jako prvek hratelnosti. Jinak by nešlo sfouknout ani Kartágo, pokud by val letěl do vzduchu v situaci, kdy je bouřka nad Arrakénem.

20.1.2012 23:55:26

Randir
No však podle mého je i Kártágo v daném kole v klidu ale asi bych tob rešil domluvou se spoluhráči

21.1.2012 23:29:29

Leaders 10
Zahledl jsem ze je rozsireni kde se vyskytuji 10kovy vojevudci. Jsou pro ne nejaka specialni pravidla a nebo se pouzivaji uplne stejne? Zdaji se me ponekud silni :)

28.1.2012 10:56:39

ValMor
Pokud takovýto hrdina umře, tak ztrácíš svoji speciální schopnost. To je jediné, co si o nich ještě pamatuji :) Nikdy jsme s nimi totiž nehráli

28.1.2012 17:50:56

Par takovych hodne zacatecnickych dotazu.
Nejsem si u nekterych jist:

1. V pravidlech je uvedeno, ze sektorove rozdeleni Duny je jen pro urceni pohybu boure a umisteni koreni. Znamena to tedy, ze jednotky umistene v nejakem uzemi mohou tezit jen v pripade, ze stoji na danem uzemi jen v sektoru s korenim (tedy v sektoru, kde je hvezdicka, na kterou se koreni poklada?) a nebo muzu tezit koreni na urcitem uzemi i z vedlejsiho sektoru? Pravidla rikaji: " Any player with tokens in a sector of a teritory in witch there is spice..." Takze jestli to chapu spravne, tak na danem uzemi mohu tezit jen v tom sektoru, kde se to koreni umistuje.

2. Chapu to dobre, ze v bitve mohu pouzit jen dve karty uskoku v ramci jedne bitvy a z toho musi byt jedna utocna a jedna obranna? (vyjimaje Cheap Hero, ktera muze byt kartou treti).

3. Po bitve ztracim jednotky, ktere jsem v ni pouzil, i kdyz jsem vyhral?

4. Kdyz prezije souperuv vudce a muj ne, ale pres to bitvu vyhraji, tak si beru za mrtveho sveho vudce hodnotu koreni rovnou jeho cislu?

5. Jednotky, ktere se prave vylodily mohu byt pouzitiy v tomtez kole i k pohybu na mape?

6. Karty koreni, ktere otacim, davam vedle a jakmile je balicek koreni vycerpan, tak se otocene karty zamichaji a udela se z nich novy balicek neotocenych karet koreni?

7. Karty cerva, pokud je jich vice za sebou a ten prvni byl uz vyhodnocen se do balicku neotocenych karet koreni zamichavaji ihned a nebo az po te, co je balicek karet koreni vycerpan a tudiz se musi zamichat vsechny otocene karty koreni a udelat z nich balicek neotocenych?

8. Treachery karty se take odkladaji bokem a zamichaji se a udela se z nich balicek neotocenych az po te, co je puvodni cely balicek neotocenych treachery karet vycerpan?

9. Imperator predpokladam plati sve utraty v drazbe normalne do banku, odvadeji se mu jen platby souperu.

10. Atreidi se mohou divat dopredu na vsechny karty, ktere jdou zrovna v ramci kola do drazby?


Dalsi dotazy dam po te, az si vzpomenu pri dalsi hre na to, co nam nebylo uplne jasne nebo se budu potrebocvat jen ujistit:-)

5.2.2012 23:35:43

Ringo
Moc jsem pravidla nestudoval jedu podle toho jak to vysvetloval Randir ... resp jak si pamatuju ze to vysvetloval Randir ... :)
1)musis stat u hvezdicky jinak netezis
2)ano
3)ano
4)ano
5)ano
6)karet koreni je 15 jako kol tzn kdyz dojde mel by byt konec.
7)nezamichaji ... druheho cerva muze fremen poslat kam chce.
8)ano
9)ano
10)vzdy jen na aktualne drazici

6.2.2012 08:52:27

Vybíráme z Bazaru

BLOOD RAGE - RAGNAROK TOKEN
BLOOD RAGE - RAGNAROK TOKEN
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 20 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas