Root - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy, Zvířátka
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Fox in the Box
2Tomatoes Games
Crowd Games
Leder Games
Matagot
MS Edizioni
Portal Games
Quality Beast
YOKA Games
Autoři: Cole Wehrle
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Hráčská paralýza

Zdravím přátelé deskohráči! Dlouhou dobu pokukuji po této hře, protože se zdá být skutečně unikátní, zábavná a i já mám rád ve hrách konflikty. Co ale rád nemám, když Vás hra/hráči - umí významně paralyzovat, aniž byste se mohli efektivně bránit.

Pro ilustraci, naprosto miluju Dunu, nebo Pax pamir, které jsou tak dokonale vyvážené, že umí skoro vždy končit vyrovnaně, jsou napínavé až do samého závěru a prakticky vždy se dá něco vymyslet. Nemůže se stát, že Vás nějaké rozhodnutí vytrestá ihned natolik, že zbytek hry jen koukáte/nudíte se. Toto se například stává u Arnaku, kde jsou první dvě kola naprosto zásadní a dokonce i pozice na které začínáte Vás může stát vítězství.. 

 

No a dostáváme se k Rootu, kde vše co jsem nastudoval znělo fantasticky do momentu, kdy jsem viděl “game play” @Yedle-ho na Deskofobii, kde prostě všichni neustále zařezávali Lesní alianci, aby náhodou klučina neměl sebemenší šanci hrát…. A to mě naprosto otrávilo a hodilo hru do chlívku “všichni hráči nemají stejné šance”. Jedna věc je neznat své možnosti, nebo nebýt dostatečně důvtipný… ale když hra umožňuje takhle výrazně někoho eliminovat od naprostého začátku, tak mě to dost odrazuje. Takže jaké jsou Vaše zkušenosti? Setkáváte se s tím u Rootu?

17.10.2022 08:15:20 | Upraveno autorem (porovnej)

No ono u spousty Euroher první kola rozhodují, respektive napoví, kdo se bude ubírat k vítězství. S Arnakem jsem za 20+ partií problém neměl, hrál jsem to ve všech počtech hráčů a tím, že lze body získávat více způsoby, mi to přijde fér pro všechny.

Duna a vyvážená… mno, karty intrik jsou dost různorodé a za mě i nevyvážené, a když tu rozhoduje zejména konflikt, přes který je hodně bodů v závěru, a někomu prostě náhoda nalíže do ruky karty intrik, které přidávají sílu (případně možnost získat bod navíc), kdežto někdo jiný dostane třeba zdroje, co nepotřebuje… nemůžu s tebou souhlasit.

A Pax Pamir záleží hodně na počtu hráčů a kdo se s kým spřáhne (když ve třech dva ovládají Brity a jeden Rusy, tak kdo je asi ve výhodě?).

Root už z podstaty, že každá frakce se hraje úplně jinak (hrál jsem tedy jen základ, ale s rozšířeními to je ještě markantnější - někdo by řekl chaotické), tak každý nemůže mít stejnou šanci na výhru. Už jen proto, že za některé frakce se prostě hraje snadněji a vyhrávají častěji, a za jiné naopak.

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

17.10.2022 09:18:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Z části máš určitě pravdu, že v Rootu je možnost se zaměřit na jednoho hráče a znemožnit mu hraní. Já ale myslím, že v případě Rootu si nemůžeš jen hrát to svoje, ale hrát celý stůl. Pokud hraješ za Alianci, tak musíš kočky krmit tím, ať tě klidně likvidují, pokud jim nevadí, jak se nebezpečně rozlézají orli atd. Prostě je potřeba vlézt lidem i trochu do hlavy. Tohle je tedy můj názor, Root nemám ale moc nahraný.

Nicméně pokud někdo bude chtít za každou cenu jít po jednom hráči, tak tady je to v rámci některých frakcí znatelnější. Pokud ale cílem takového člověka není vyhrát, ale jen potápět hru někoho jiného, tak jde stejně o to, jaký má význam s ním hrát…

17.10.2022 10:12:57

“3. Otázky slouží k zodpovězení nejasností, na které je jednoznačná odpověď. Pokud by měla být odpověď subjektivní (např. na otázky typu "Jak se vám to líbí?", "Jakou taktiku používáte?" apod.), použij, prosím, diskuzi.”

Přesunuto… Lidé, čtěte!

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB a REXher

17.10.2022 11:13:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Root mám nahraný opravdu hodně a nemyslím si, že by byla nějaká frakce výrazně silnější než druhá. Každá má své silné a slabé stránky. Co se týče toho, kdy se hráči soustředí na jednoho hráče…no určitě to může jednoho natolik oslabit, že má šance na výhru malé. Nicméně zrovna v rootu platí, že pokud jedné frakci dáte volnou ruku a nikdo se ji nevěnuje, byť zaříznu jednoho hráče, svým způsobem škodím i sobě, protože ten jeden hráč může být natolik rozjetý, že už se těžko zastavuje. V rootu si musíš dávat hold pozor na každého. Soustředit se na jednoho ti hru nevyhraje. Takže k tvému dotatu, ano může se to stát, ale může to být zásadní strategická chyba. 

17.10.2022 11:26:09

@Jonash O ostatních hrách jsem tu mluvit nechtěl, bylo to jen pro ilustraci. Arnak je perfektně rozebraný na BGG od hráčů daleko zkušenějších než já, potvrzující má slova s daleko pádnějšími argumenty, než na které jsem během svého hraní přišel já, ale buď rád, jestli to tam zatím nevidíš - mně takové věci výsledný dojem ze hry dost kazí - ale upínám se k rozšíření, které tuto mohou disbalanci vykompenzovat.

 

Duna je dokonale vyvážená a bez ohledu na určitý prvek náhody v kartách intrik (který ale dává v závěru hry příjemné napětí), nikdy nikomu nedávají takovou výhodu, aby se nedaly porazit strategií.. známe i hráče co si rádi syslí kvanta intrik a nikdy to nebyla vítězná strategie sama osobě. Je až neuvěřitelné jak těsně končí prakticky každá hra. V té hře neexistuje nic co by člověk “nepotřeboval” vše se dá zužitkovat. To že to tam vždy člověk hned nevidí není problém hry :) A i když se stane, že se někde seknete, nebo Vám hra onou náhodou pošle něco méně výhodného než soupeři, vždy to můžete v následujícím tahu obrátit. Ta hra je klenot…

 

A Pax pamir ještě větší, tam skutečně záleží jen a pouze na Vás… nikomu nic nebrání měnit příslušnost jako ponožky přesně jak se to zrovna hodí a nikdo z protihráčů Vám v tom nezabrání, hra vám dává neustále nové možnosti jak se popasovat se vším… je to jen na hráčích co vymyslí, jak moc dokáží hledět dopředu a rychle reagovat na změnu situace…

 

Pokud ovšem Root umožňuje to co jsem zmínil, tak na rozdíl od Pamiru a Duny nedává možnost se s tím popasovat, ale jste odkázáni jen na zlovůli ostatních hráčů.. a to nemám rád :)

 

Ale znovu, o tom jsem tu mluvit nechtěl :) Uvedl jsem to jen aby bylo jasné, že pokud si nerozumíme v těchto bodech, nebude pro mě tvůj názor v tomto ohledu úplně relevantní :)

 

 

17.10.2022 11:31:24

@Jamesik11 @DraculaCZ 

Děkuji pánové. Chápu. Ačkoli je tedy zřejmé, že hra sama je dostatečně vymyšlená tak aby se ostatní měli chtít věnovat všem, samotná možnost být na někoho takhle “zlý” pro mě asi stopkou zůstane :) Máte jistě pravdu, že hrát “ve skupině” kde k tomu dochází není asi úplně nejlepší, ale jsme lidi a já mám omezené možnosti s kým hrát a kdy :-) A pokud hra neumožňuje se aktivně herně bránit a jde to jen apelem na ostatní hráče “hele pokud neuděláš tohle, oba prohrajeme”, tak to asi skutečně není pro mě. :) hru určitě někdy zkusím, ale domu asi pořizovat nebudu.

17.10.2022 11:34:32 | Upraveno autorem (porovnej)

@Chermy Rozumím, z diskuze se odepínám. Jen za mě je lepší hry hrát a objevovat sám a ne se řídit diskuzemi na BGG. Každý hráč jsme jiný, takže o nějaké relevanci fakt těžko mluvit. Root pořiď (pokud máš aspoň 2 spoluhráče), dejte více partií za různé národy - a buď si ho nech ve sbírce, nebo pošli dál. Nejjednodušší řešení. Anebo si ho půjč, nejen Městská knihovna v Praze má sbírku deskovek k půjčení na 1-2 měsíce (zrovna tam ho mají, ale nevím, odkud jsi).

- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming

17.10.2022 11:38:14 | Upraveno autorem (porovnej)

Záleží jak hrají všichni hráči. Pokud ve hře čtyř začnou všichni tři zbývající pojíždět alianci, aby si neškrtla, tak v tom nechám jen ty dva a jedu si nerušeně svoje a měl bych začít získávat náskok, na což by v ideálním případě měli ostatní šikanátoři zareagovat, nechat alíky a jít po mě.

Podle mě pokud někdo bude hrát tak aby nevyhrál jeden konkrétní hráč tak vyhraje jiný, ale nikdy ne on sám.

17.10.2022 11:50:49

Pokud tě hra láká, alternativně můžeš zkusit v digitální podobě ať už na pc nebo na tablet/telefon. Pěkně zpracované a malou pořizovací cenu. Je to v češtině a lze hrát i online. 

17.10.2022 11:55:25

Root určitě umožňuje hráčům zaříznout někoho jiného, pokud se jich na něj domluví více. Navíc jednotlivé frakce nejsou vybalancované pro všechny počty hráčů - například kočkám se v našich hrách daří více v méně hráčích a ve více už to často mají dost těžké, říční lid to má zase naopak. Na kvalitě hry to podle mě vůbec neubírá.

Co se týká šikany aliance, je možné, že to plyne z malých zkušeností ze hrou. V Rootu je totiž docela zásadní to, že frakce mají různé "bodovací křivky". Některé bodují téměř lineárně, jiné jsou zase na začátku pomalé a ke konci hry jsou schopné získat hodně bodů, ptáci zase můžou nějaké ty body v průběhu hry ztrácet. Aliance je zrovna frakce s pomalým rozjezdem a rychlým finišem, takže se po první hře může zdát jako přesílená a je pak cílem útoku.

Celkově je potřeba jednotlivé frakce hlídat a v případě potřeby je trošku přidusit, aby se neutrhly. A každá frakce to má v tomto ohledu jinak, což je třeba se ale naučit - přijde mi, že dokud si nezahraješ za frakci i proti ní, tak to odhadovat nejde.

Pamir jsem ještě nehrál, ale jelikož je to taky Wehrle, tak mám pochybnosti o dokonalé vyváženosti a nemožnosti ostatní hráče šikanovat, protože to má podle mě Wehrle hodně rád :)

17.10.2022 11:59:22

Root je totižto omnoho víc asymetrický, než hry které jsi zmiňoval (Arnak jsem nehrál, Duna asymetrická není a Pax Pamir tak trochu :-), ale je to jenom můj pohled). 

Zeptal bych se, jaké máš ty, nebo tvoji spoluhráči zkušenosti s hrama jako je Chaos in the Old World, COIN anebo Crescent Moon…

Ano, v Rootu je možné hráče zadupat do země tak, že už si neškrtne (Aliancii budou všichni dookola ničit žetónky, Ptáci upadnou do chaosu, kočku lze taky docela vymazat a s bobrama nebude nikdo obchodovat a pod).

V asymetrických hrách totiž existuje něco jako “group-think”, t.j. pokud si většina hráčů kolem stolu něco zamane a přizpůsobí tomu svoji strategii, tak můžou tu hru docela pokřivit a hrát jinak, jak byla zamyšlená.

Root je hra typu “bash the leader”, která v ideálním případě chce mít u stolu lidi přibližně stejně zkušené. A není to hra na 2-3 zahrání, i když to budeš hrát podvacáté, tak tam něco najdeš. A ty hry se budou měnit, získáváním zkušeností by ti hráči měli “růst”, zlepšovat se a hrát “jinak”.

S tím souvisí taky to, že každá hra je jiná a někdy ti to za danou frakci vyjde a jindy ne. Pokud upřednostňuješ hry, kde “všichni hráči mají stejné šance”, tak hraj spíš eura.

17.10.2022 12:01:29

@altaon Děkuji za delší reakci. Myslím, že chápu ta úskalí, ale i důvody a bohužel moje obavy jen podtrhují. Třeba v tom Pamiru ti samozřejmě protihráči mohou škodit a to hned na několika úrovních, ale neubírá to na zábavnosti hry, protože se s tím dá vždy pracovat, dá se to nějak soupeři vrátit, dá se bránit (neřeším jestli je někdo důvtipnější než ostatní, ale možnosti hry). 

Obecně nemám nic proti záškodnictví, konfliktu i naschválům… pokud je lze aplikovat obousměrně! Ale co mi potvrzujete u Rootu se stále jeví jako záškodnictví, které umí být na zlost a vy jen smutně koukáte, že někdo dělá chybu - ale nemůžete ji moc ovlivnit, či adekvátně reagovat.

17.10.2022 14:27:19

@fuchso 

No, asi jsi na to kápnul. Bude to tou asymetričností. To co je na hře vlastně nejzajímavější, bude asi i ten kámen úrazu. Ačkoli asi ne vždy nutně (asymetričnost), zde to platit bude.

Ale nesouhlasím, že člověk musí mířit jen na Eura, aby měl pocit spravedlnosti. Již zmíněný #Pax Pamir (druhá edice)  je hezký příklad. A nejvíc asi nyní pokukuju po #Brian Boru: Velkokrál Irska … a říkám si, že mu dám opět přednost před Rootem. Vše co jsem dosud viděl vypadá na svižnou area control hru, kde ale nikdo není znevýhodněný a každý má vždy v každém kroku hromadu možností jak reagovat a vracet údery… 

17.10.2022 14:33:54 | Upraveno autorem (porovnej)

@deiv_lupen  ano, ale pro hráče za alianci v tom není herní rozhodnutí, ale jen víra v to, že se najde někdo osvícený jako ty :) 

Vnímám jako velký rozdíl, když dostáváte na budku protože jste si něco dobře nespočítali a nebo chybí zkušenosti… ale když musíte jen sedět a čučet, jak Vás někteří nenechají hrát.. tak to moc zábavné není :)

 

Ale OK, myslím, že už mám obrázek (a myslím i Vaše pozitivní připomínky :)

17.10.2022 14:38:19

@Chermy 

Tu hru Rootu, kde Yedle a spol nedali Alianci šanci dostat se na mapu, jsem viděl a je nutné říct že kluci hře neudělali moc dobrou reklamu.

Každopádně hra fakt není pro každého a její problém je z mého pohledu to, že hráčům vlastně nepřináší příjemné pocity, protože generuje permanentní pocit ohrožení, který je naprosto na místě :)

17.10.2022 15:34:11

@Chermy Určitě si #Root  nekupuj, ta hra není pro tebe. Zkus si to radši někde jen tak s někým, když bude možnost. I když to bych asi nedoporučil ani #Pax Pamir , kde si nedokážu představit, jak chceš rozdýchat případ, kdy se na tebe sesypou tři protihráči a ničí jen tvoje karty, napadají jen tvé agenty, a na sebe neútočí vůbec? Určitě se to nabízí mnohem méně, ale ten extrémní případ, o kterém u #Root mluvíš, by byl problémem i tady. Nebo ne?

17.10.2022 15:54:41

@nasson Ano, ale zatímco Root k tomu evidentně vybízí herní mechanikou a charakterem “hrozby” aliance - to co popisuješ u Pamiru nesouvisí s charakterem hry, ale situaci, kdy se sešla tři hovada, co tě chtějí ponížit :-D A i tak máš asi stále více šancí se bránit :))

 

@Drussbarb Jo, neudělali :) Na druhou stranu, není asi od věci ukázat i tyhle stránky hry… a jak tu mnozí naznačili, ten permanentní pocit ohrožení asi někomu příjemný je a pokud máte dobrou skupinu lidí, kde dokáže fungovat onen “collective mind" tak je to asi skvělá hra :)

 

 

17.10.2022 16:08:52 | Upraveno autorem (porovnej)

@Chermy Ano, vybízí k tomu více. To se shodneme, určitě. Ale i v Rootu těm lidem můžeš říkat hovada. Když to budou hrát tak, aby vyhráli, tak taková situace prostě nenastane! Člověk, který nedokáže brát další hru jako čistý stůl, by prostě tento typ her hrát neměl (ale to platí i o Pamiru, i když s menší silou). Osobně věřím, že obě tyto hry využívají pro balancování hry hráče více než mechaniky hry. Jedna možná více, ale dělají to obě.

17.10.2022 16:19:47

@Chermy Mám Root poměrně nahraný a považuju to za jednu ze svých nejoblíbenějších her, stejně jako Pax Pamir. V tom porovnávání bych se nebabral.

Obecně je asimilace Aliance spíš důsledek prvních nezkušených her, kdy v první hře Aliance výrazně zvítězila a ostatní z ní mají potom strach, tak po ní jdou jak slepice po flusu. Ostatně, i v tom zmíněném Yedleho videu je řečeno, že zbytečná snaha moc potlačovat Alianci vedla k rychlejšímu vítězství jiné frakce.

Rootu bych dal určitě šanci, ale jak už bylo zmíněno níže, je to hra komplexní, je potřeba do ní proniknout a znát výhody s slabiny každé frakce. Na druhou stranu, když se tak stane, dá se hra dohrát v poměrně krátkém čase a je to zážitek, kterého se jinde nedostává a určitě se nudit nebudeš.


 

17.10.2022 23:12:17 | Upraveno autorem (porovnej)

@TheBigfoot Děkuji za pozitivní a smířlivý příspěvek do diskuze :)

Určitě to jednou zkusím. Asi se Vám podařilo mě přesvědčit, že to není zas tak jednoznačně negativní. 

Ale jsem táta od rodiny, najít si volný večer s kamarády a něco pořádně zahrát je celkem náročné… často tak stihneme jednu hru za večer v týdnu… a na nějaké hlubší poznávání Rootu to tak nevidím… 

A vzhledem k tomu, jak vzácný ten volný čas nyní mám, obětovat 2-3 večery na to, abychom poznali ty nejtemnější aspekty Rootu, riskovat nechci. Nehledě na to, že by to zbytek party ze stejných důvodů ani napodruhé otevírat asi ani nechtěl :)

Takže si počkám pár let, až třeba děti odrostou a času bude víc.

18.10.2022 08:36:55 | Upraveno autorem (porovnej)

@Chermy 

Jsem ve stejné situaci jako ty, v herní skupině z práce má velký úspěch #Mars: Teraformace, ve druhé herní skupině zase #Brass: Lancashire  a #Brass: Birmingham

 

18.10.2022 09:22:28

No přispěju trochu do mlýna, za mě je root hlavně hra, kterou doslova vytářejí hráči a pokud ti jsou špatní respektive nevyrovnaní skrz svá rozhodnutí, tak hra postráda smysl. Pro mě je to top hra, ale zažívám partie, které proklínám. Špatný hráč s malým množstvím bodů může udělat prostě rozhodnutí, která doslova vyhrají hru někomu jinému. U prvních her se rozhodně nebát komunikovat, zkusit aspoň částečně vysvětlit své kroky, proč co dělám (můžu kecat, ale říct aspoň “lež” co dá ostatním smysl a pokusit se zatajit svůj boží tah), číst nahlas diagram fází, ať ostatní ví, co děláš. Dále neodepsat hru po první partii a střídat ideálně frakce na hráče, pokud jedna frakce paralizuje tak ji třeba dočasně odložit a vrátit se k ní později, až když jsou zvládnuté další. 

Jinak si dávat pozor na vysoce interaktivní frakce jako bobři a krkavci, velice šaptně se hráčsky odhadují a můžou jak rychle vyhrát, tak být nepěkně zaříznuty. 

18.10.2022 09:24:03

Myslím, že jsi Root zatratil trochu kvapně. 

Dost s tebou souhlasím, je dost nepříjemné pokud hráči jednoho hráče úplně rozdrtí a v podstatě vyřadí ze hry.

U Rootu se to teoreticky stát může. Pokud bys ale vyřadil každou hru, kde je to alespoň nějak možné, moc si toho nezahraješ.

Co je důležité je, že i když je to možné, nestává se to. Nemá žádný smysl drtit jednoho hráče. Pokud Kočka furt jen šikanuje Alianci, rozdrtí ji Ptáci. Stejně to bude fungovat i naopak. S dalšími frakcemi to funguje stejně. Pokud se rozhodnu penalizovat Společnost Říčního Lidu (vydry) tím, že s nimi nebudu vůbec obchodovat, jiný hráč s nimi obchodovat bude a převálcuje mě. Pokud budou všichni vesele vyrábět předměty pro tuláka, tulák pravděpodobně vyhraje. Pokud budu chtít Tuláka oslabit tím, že pro něj nevyrobím nic, připravuji se o body a o karty.

 

Podle mě se ta nepříjemná situace, které se bojíš, nestane nikdy. Mohla by se teoreticky stát jednou, pak všichni pochopí, že se to takto nevyhrává. Myslím, že se ale nemusí stát ani jednou, pokud se to hráčům předem vysvětlí. Není to tak těžké na pochopení.

“Když se rozhodnete šikanovat jednoho hráče, převálcuje vás protihráč, který se rozhodne to nedělat. Nebo ještě hůř, spojí se proti vám a rozdrtí vás."

A je to.

 

Co je důležitý pochopit, Root není jen desková hra. Je to taky hra svým způsobem společenská - mluvení u stolu tu má dost velký význam. Trochu jako u blafovacích her. Komunikace s ostatními hráči, případně vyjednávání a dohody, jsou půlka Rootu.

 

To čeho se obáváš je extrémně okrajový případ a prostě se to nestává. V drtivé většině mých her skončí hráči bodově podobně. Když jsem byl méně zkušený, stávalo se častěji, že vítěz měl trochu náskok a ostatní byli na tom všichni podobně (např vítěz 30 a ostatní kolem 20). Situace, kterou popisuješ, se nám nestala nikdy.

 

Nesnažím se tě tu přesvědčit, ať to honem utíkáš koupit. Rozhodně bych ale doporučoval zkusit.

Je to v současnosti rozhodně mezi mými top 3 hrami (momentálně asi spolu s Barrage a Na Křídlech). A fakt by mě mrzelo, kdybych Root nehrál, protože jsem viděl nějakou fakt špatnou hru na YouTube. Ta hra je vymyšlená naprosto skvěle a byla by velká škoda si ji nechat zbytečně ujít. Pokud se ti ta hra jinak líbí, nenech se odradit tím, že ji někdo hrál úplně špatně.

5.1.2023 01:56:59

@Chermy veľmi to riešiš. Ak si hral dáké area control, alebo iné konfliktné hry, tak sa to môže stať v podstate v hociktorej hre a vlastne aj sa to deje. Ja osobne na silu robené balance mechanizmy nemusím a Root je typická hra, kde balance robia hráči a rieši sa diplomacia okolo stola. Predsa len je to COINovka a nie klasické euro.

-------------------------------------------------------------------
".. dobré, dobré, len v tých súbojoch mi chýbajú kocky..."

23.3.2023 21:15:27

Vybíráme z Bazaru

Cyclades - nové, pouze rozbalené
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas