nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Eclipse

Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Lautapelit.fi
Autoři: Touko Tahkokallio
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Má už někdo v ČR? Jaké jsou vaše dojmy?

Upraveno autorem (porovnej)

25.10.2011 22:11:32

dĺžka hry

tak to je relatívne. Prvá hra je určite dlhšia. Hlavne ak sa dobre nenaštudujú pravidlá (mimochodom skvelo napísané). Ale my 4ia odohráme do 150 minút aj s rozložením a zabalením. Sme skúsení hráči a vieme čo chceme, čiže nie sme premýšľaví :). Samotná hra je tak okolo 25-30 minút na hráča.

PS: ešte by som dodal, prvé kolá sú svižné. Avšak neskôr sa začnú naťahovať, keď postupom narastá napätie v galaxii :)

Upraveno autorem (porovnej)

15.5.2013 21:21:56

delka hry ve 3 lidech

jakaje prosim delka hry ve 3 a nebo 4 lidech cca?
diky za info

15.5.2013 18:50:07

vymazanie

V nedeľu som bol kompletne vymazaný z mapy a to už po 6. kole. Len tak na margo toho údajne slabšieho 4tého X (exterminate). Je pravda že sa mi ale vôbec nedarilo a to vo všetko :D

Upraveno autorem (porovnej)

11.3.2013 21:31:34

kren

Pekný prístup.. Ja zase nemám rád keď pri hre niekto kričí a rozčuľuje sa z hociakých dôvodov. To potom nemám ani chuť hrať, však hrám pre zábavu a nie pre to aby ma niekto nasieral :) Ale k téme.. Som rád že niekto už pri prvej hre pochopil, že boje sú dôležité a len ekonomikou sa dá vyhrať len ťažko. Však napokon, toto som prizvukoval aj v recenzii. A tiež myšlienka zaútočiť v poslednom kole hocijakými loďkami len aby som si "niečo" potiahol sa mi nezdá byť šťastná. Ktorá tu mimochodom tiež chvíľu obiehala vláknami. Po tých X hrách môžem povedať, že ak hráči posielajú v poslednom kole lode na istú smrť, tak nie kvôli jednému žetóniku reputácie, ale ako obranný "útok" pinovaním. Väčšinou tých influencov nieje dosť na to, aby sa zahadzovali nezmyselnými samovražednými útokmi, kde už je len malá šanca si potiahnuť dáky užitočný reputation tile.

6.11.2012 13:58:17

to Droll ad počítání

Tak jasně, pokud je to myšleno takhle, tak to chápu. Nicméně nejsem hráč, který by chtěl zvítězit důslednou analýzou propočítávání nejefektivnějšího zisku bodů v závěru hry. Já jsem ani neměl přehled (respektive nezajímal se, kolik má kdo bodů). Já jsem byl rád, že jsem ovládl široký vesmír a jak to bylo s body už pro mne nebylo až tak podstatné. Pokud by ale někdo hrál tak, že by důsledně propočítával body, tak by to asi dost zdržovalo hru a ostatní by z toho mohli být otrávení.

Proto se ani nezúčastňuju a nikdy jsem se nechtěl zúčastňovat nějakých turnajů a soutěží v deskovkách. Mě jde většinou o samotný zážitek ze hry a ne o výhru jako takovou.

5.11.2012 10:49:14

Počítací poslední kolo

Pravděpodobně tím nebylo myšleno počítání bodů na konci hry, ale propočítávání v posledním kole hry, zda se vyplatí hrát akce do mínusu, útočit na protivníky nebo spojence, kteří mají třeba stejně bodů, odhadování skrytých bodů apod. Osobně to nedělám a zatám jsem nehrál s nikým, kdo by tím zdržoval nějak hru.

Jinak hraní bylo super, sice jsem hrál jen 2 hry ze 4 co se za těch 12hod po sobě odehrály, ale hráči hráli svižně a bojovalo se od půlky hry. Rozšíření hru nijak výrazně nemění, nové rasy se nezdají být nijak přesílené a oživuje to hru.

5.11.2012 10:36:09

První hra

Tak jsem si konečně po roce, kdy se mi prášilo na krabici zahrál poprvé tuhle perfektní hru. Hráli jsme ji v pěti lidech. Z toho tři jsme byli v téhle hře nováčci. Springb píše, že boje jsou spíše jen hrozba, ale u nás se to mydlilo hlava nehlava každý s každým, kromě mě. Já jsem se snažil budovat impérium nenápadně trošku stranou a během předposledního a posledního kola jsem to rozjel a podařilo se mi vykidlit Caulyho civilizaci kompletně z mapy. Přestože jsem ovládal skoro polovinu vesmíru, tak mi na vítězství chyběly body a byl jsem třetí. O pořadí nejde, skvěle jsem si zahrál, perfektní hra. Právě díky bojům měli první dva hodně bodů za prestiž (či jak se to jmenuje) z bitev.

Co se týče závěrečného počítání bodů, tak opravdu nechápu, jak si na to někdo může stěžovat. Vždyť jsou podstatně více počítací hry. Těch pár bodů z vesmíru, prestiže a technologií je spočítané během minuty, takže těm stížnostem fakt trošku nerozumím. Podle mne skvělá hra.

5.11.2012 08:46:33

aneken

ad počítání na konci - ono když už pak víš co a jak počítat, tak to zabere tak cca 2 minuty, a co počítat budeš vědět po první hře, takže toho bych se nebál:)

ad setup - jak píšeš, rozpytlíkováním se dost urychlí, pořád chvilku zabere, ale není to tak hrozné.

1.11.2012 11:24:36

Dovětek

Ještě teda musím dodat, že hru jsme nestihli dohrát, tekže jsme se nedostali do megapočítacího posledního kola, před kterým někteří hráči varují. Uvidíme, až to dotáhneme do konce, jestli to trochu nezkalí nadšení;)

1.11.2012 11:18:20

Dojmy

Včera jsem se k tomu poprvé dostal a musí to být asi vážně dobrý, bo se mi to líbilo;) A to sci-fi hry u mě mají tradičně na startu nějakej ten bodík do mínusu, bo mi moc nesedí prostředím. Jediné, co mi trochu vadilo, byl děsně dlouhej setup, ale snažili jsme se to na konci nějak rozpytlíkovat, takže příště to už snad zabere méně času...;)

1.11.2012 11:16:28

První dojmy

po rozbalení na mě vypadla tuna komponent, myslela jsem, že se konce vylupování žetonů a hexů nedočkám, nebo alespoň, že se v té záplavě, která se na mě hrnula utopím...
Pravidla - oceňuju maximálně! Perfektně napsaná, všechno souvisí se vším, není problém tam cokoli dohledat. Záplava na první pohled absolutně nesrozumitelných žetonů technologií a vylepšení lodí - čert, aby se v tom vyznal! Nic se nelekat, už při první hře se symboly zažijí a opět - všechno má nějakou návaznost, takže se v tom nikdo neztratí. Kombo euro - améra nám v této hře sedí a je skvělý, že se musí lecco hlídat a k tomu zážitek - házení kostkama - paráda! Pocit už po první hře naprosto epickej. Těším se na další a další partie této hry, protože je nad čím přemýšlet, co vylepšovat, zkoušet a pokoušet. Takže - u mě dobrý!

12.8.2012 10:28:48

springb

Tak samotný autor na BGG odporúča rôzne modifikácie na hru ktoré niesu v oficiálnych pravidlách. Napríklad neťahanie si žetónov za čisto iba boj je jeden z nich. Napríklad sú tam aj rady pre konfliktnejší vesmír na minimalizovanie hexov tretieho sektoru. Každý si to môže určiť podľa vlastného gusta.. A 16 bodov v ideálnom stave ktoré môžeš získať za boje je podľa mňa dosť. Vlastne za boje si môže hráč bodovo polepšíť v pomere ku ostatným veciam asi najviac. Keď si predstavíš koľko hexov by si musel ovládať aby si mal aspoň 10 bodov a to ani nehovorím o množstve technológií ktoré by si musel mať aby si mal 10 bodov za postup v technology tracku a pod ..

Upraveno autorem (porovnej)

5.8.2012 22:50:04

Moje dojmy

V sobotu som mal možnosť prvý krát zahrať túto hru vďaka kamarátovy stOKYi. Po jednej hre môžem povedať ,že hra sa mi páči a keď som prišiel večer domov tak som nemohol zaspať čo som nad hrou stále rozmýšlal. Sú ale aj veci ktoré ma trochu sklamali a niečo mi príde aj trochu divné (subiktívny názor po jednej hre!). Trochu ma sklamalo to ako to tu už popísal užívateľ "tacud" ,že boj nepatrí medzi jeden z hlavných spôsobov ako vyhrať hru. Podľa môjho pocitu boj je v tejto hre len HROZBA ktorú treba rešpektovať, určite nepodceniť a byť na ňu pripravený ,ale určite to nie je plnohodnotný spôsob ako vyhrať hru (ešte raz pripomeniem je to môj subjektívny názor!). Divné mi príde ,čo som si vyskúšal na vlastnej koži, že v tejto hre zaútočiť na súpera a boj VYHRAŤ je dosť nebezpečné vzľadom k tomu ,že boj vás finančne vyčerpá a ešte vám klesnú akcie do ďalšieho kola, čo by nebolo nič zvláštne, čo mi ale príde zvláštne je to ,že porazený súper si finančne polepší a do ďalšieho kola má väčší rozsah akcií. A tak sa stane to ,že porazený súper v ďalšom kole (keďže si prehrou polepšil) bleskovo dozbrojí a prejde do protiútoku na súpera ktorý si výhrou pohoršil. Toto spôsobuje podľa mňa divné pravidlo ktoré hovorí, že po dobití hexu si populáciu sťahujete na pohrebisko a disk vplyvu nejde na pohrebisko, kam by podľa mňa spávne mal ísť, ale normálne do zásoby ešte pred údržbou. Toto je podľa mňa hlúposť, ktorá spôsobuje práve to ,že porazený si prehrou polepší. Ďalšia vec ku ktorej by som sa chcel vyjadriť sú veľa krát preberané sebevražebné útoky. Keď som o tom prvý krát počul tak ma doslova nahnevalo ako mohol autor pustiť do hry takúto vec ,ale zmenil som názor. Body za účasť v boji určite majú svoj význam a autor to tam nedal len tak prenič, zanič a hra bola ďalej skúšaná a testovaná hromadou ľudí. Svojvolné vynechanie tohto pravidla podľa mňa narušuje mechanizmus hry a možno spôsobuje nevyváženosť. Aj z reálneho hľadiska to podľa mňa nie je až tak mimo. Veď koľko armád v minulosti bojovalo do posledného muža, aj keď to bolo už dávno prehrané, alebo nemecký dôstojníci ktorý po kapitulácii spáchali samovraždu , lebo sa nevedeli vyrovnať s prehrou. Myslím ,že sa to dá odvôvodniť aj viacerými príkladmi zo života. Ešte taká jedna poznámka k tejto hre , ktorá prekvapila aj mňa samého. V partií som prehral a vôbec mi to nevadilo. Zvláštne :D

Upraveno autorem (porovnej)

31.7.2012 18:08:42

Tacud

Myslim, ze to hrajes moc "na vitezstvi" My to takhle neresime, zkousime ruzne strategie, prozkoumavame ruzne moznosti a kolikrat jdem i do akci, ktere by jsi pravdepodobne propocital jako ztratove. Bojuje se v kazde hre, bez toho by to ztratilo vetsinu kouzla. Jsme pravdepodobne trochu odlisni hraci. U nas si nedokazu predstavit, jak vsichni farmari... Kdyz maji uzasnou moznost si vzajemne zasvinit.

Jinak nejvice bodu jsem mel na konci 42, ale vetsinou se vitezi uz s 35 body a pokud se dostanu alespon na 30, beru to jako uspech :-)

5.3.2012 20:22:38

tacud

Záleží v akom počte hráčov to hráte. Ak je 6 hráčov, tak dosť záleží aj kto sedí vedľa teba :) Stále si treba uvedomiť, že ak je rasa silná na boje, nepotrebuje na začiatku veľmi upgradovať a ak ide proti "farmárovy" ako to voláte, tak nemôže mať veľa lodičiek (už vôbec nie silné) a ak prídeš na jeho hex, zníčiš mu ho bez toho aby si vôbec bojoval. Takto môžeš postupovať dovtedy kým nebudeš mať hexy o ktoré máš záujem. Túto taktiku som už videl v praxi a môžem povedať, že je úplne deštruktívna :)).

ADD: body.. najčastejšie 20 -30 .. to je taký priemer až podpriemer (hlavne tá spodná hranica) víťazi mávajú tak okolo 35 bodov. A ešte .. to že ideš na boje, neznamená, že nemáš aj ekonomiku, keďže to ide ruka v ruke :) Predsa len, táto hra je hlavne EURO a treba myslieť na všetko.

ADD 2: My sme si upravili udeľovanie bodov v bojoch, že za účasť v boji si neťaháš, jedine za zničené lode a zničenú populáciu (jeden).

Upraveno autorem (porovnej)

5.3.2012 15:40:12

re: stOKYi

"Môžeš iba chodiť a ničiť súperové planéty aby si mu uškodzoval" - To už mi přijde úplně zvrhlé - moje flotily se přeženou půkou galaxie aby vyvraždily jednoho dva hráče a mám z toho pár sektorů a dobrý pocit že jsem si zabojoval. A body žádné, protože ty body, co dostanu za boje jsou už vesměs přebrané z bojů s UFEm a body za území pořádně nedostanu, protože nemám jak obsadit větší uzemí, které by tu investici do flotily zaplatilo.

Kdyby v té krabici bylo o takové tři žetony na rasu více, takže by ta ekonomická nouze nenutila až tak moc omezovat území, mohlo by to podle mě být více válečné. Nebo - možná, kdyby se za boje z UFO nedávaly prémiové žetony - takhle si ty nejlepší prémiové žetonky přeberou lovci UFO a ve velkých bojích v závěru už jsou v pytlíčku jenom plečky.

Kolik bodů tak míváte když končíte partii?

5.3.2012 15:35:28

RE: Zhan_Shi - 5.3.2012 15:09:19 body

"Jestli třeba vyhrává nějaká farmářská rasa, což lze pohledem na desku poměrně snadno říct, je zcela logické ji v pozdějších kolech napadnout"
- to právě zcela logické podle mě není - je velmi logické ovlivnit někoho jiného, aby toho farmáře napadnul, protože "Jinak farmář určitě vyhraje". Jakmile napadneš ty sám, tak zíškáš pár bodů za sektory, zatímco jiní hrabou daleko více bodů bez boje. Cílem není škodit soupeři, ale vyhrát. Takže pokud boj nevynáší tolik co jiné aktivity...

5.3.2012 15:29:10

dotatok

ja len taký malý dodatok. Nikdo nikdy nepovedal že keď dobiješ hex, musíš tam položiť svoj influence. A potom môžeš položiť influence iba na hexoch ktoré sú ti potrebné (napr. na suroviny) .Môžeš iba chodiť a ničiť súperové planéty aby si mu uškodzoval. Všetko ale záleží aj od protihráčov ako sú na tom.

5.3.2012 15:09:20

body

Ještě bych chtěl dodat, že nelze úplně porovnávat, kolik bodů za co. Jestli třeba vyhrává nějaká farmářská rasa, což lze pohledem na desku poměrně snadno říct, je zcela logické ji v pozdějších kolech napadnout. Jak jinak bys ji chtěl porazit? Že budeš taky farmařit? To mě přijde bláhové. Násilí je to správně řešení.

5.3.2012 15:09:19

tacud

Vidíš to příliš jednostranně :-) Nezapomínej, že za samotný boj máš také profit, navíc můžeš vymýtit mimozemšťany, kteří skrývají často nezanedbatelné bonusy, můžeš vtrhnout na galaktický střed, který je velmi silným sektorem poskytujícím nezanedbatelné výhody... Díky závodům ve zbrojení utrhneš i nějaké body na technologiích, což se farmářům pravděpodobně nepodaří...

Když se podíváš na jednotlivá pásma, tak zjistíš že ty blíže středu jsou zajímavější. Trojkový sektory jsou povětšinou prázdné vesmíry za jeden vítězný bod. Ani pro farmáře nikterak výhodné. A pokud se budou držet blíž středu, bude snadné je napadnout a budou muset vytvořit nějakou obranu. Tím se nemůžou soustředit čistě na farmaření.

Taky nemám zas tolik nahráno, ale u nás ve skupině je třeba jeden z hráčů, který věří, že Eclipse se dá vyhrát pouze bojem :-) Já byl svědkem toho i onoho vítězství, takže mi to přijde vyrovnané. Je jasné, že když se hraje ve třech, dna se do sebe pustí, tak ten třetí může začít farmařit a jeho šance na výhru rapidně stoupají, ale ve víc hráčich mi to tak opravdu zatím nepřijde. Ale třeba čase začne určitý způsob hry převládat - to nevylučuji.

5.3.2012 15:03:11

RE: Zhan_Shi

RE: Zhan_Shi
Jak jsem psal, možná je to naším nepochopením, ale k tvému příkladu:
Mám super agresívní rasu schopnou uválcovat souseda. Zahájím agresívní válku a obsadím mu 3 sektory v řekněme dvou tazích. Pak se zastavím, protože mi dojdou žetony a dál expandovat nemůžu, protože i v budoucnu prostě budu mít na mapě vesmíru vyloženo tolik žetonů, že to nebudu stíhat ekonomicky utáhnout. Za ty tři sektory dostanu v průměru zhruba 7 bodů (budu útočit na sektory, které jsou bodově cennější). Ale co mi to přinese, když jiná rasa bude (zatímco já válčím) v poklidu stavět orbitaly a monolity a zkoumat? Ano zaříznul jsem pravděpodobně toho jednoho co jsem ho převálcoval, ale svému vítězství ve hře jsem moc neprospěl. Protože zatímco já jsem vyplýtval spoustu akcí kvůli zisku sedmi bodů, tak jiní ty akce investovali mnohem efektivněji.

Jinak řečeno, nedokážu si představit válku, která mě ziskem bodů za území posune k vítězství. Protože jakmile se válka stane dostatečně efektivní aby si na sebe vydělala územním ziskem, tak se zastaví, protože dojdou žetony.

5.3.2012 14:18:30

tacud

Nemohu souhlasit... Máme odehráno zatím jen pár her, ale cesty k vítězství jsou různorodé a agresivní rasy jsou pro boj jako stvořené a je to pro ně také nejsnazší cesta k vítězství. I pokud hrajete za inteligentní brokolice, tak se nevyhnete opevnění hranic. K tomu potřebujete patřičné technologie a používat je i jako takovou "nevyřčenou" hrozbu pro agresivní rasy. Celkově mě to přišlo velmi dobře vybalancované. Dokážu si představit, že to někdo hraje jako počítaci euro, ale za takovou partii nedík. V Eclipse je třeba reagovat na soupeře, někdo farmaří? Super, tak rychle postavit alespoň dva Dreadnoughty a ukázat mu kdo je tady imperátor. Můj názor. Hrajem to přesně takhle, válčíme dost a rozhodně nemáme pocit, že hrajem něco jako Agricola (bluech!).

5.3.2012 13:40:07

Eclipse - názory

Tak jsme o víkendu rozbalili náš nový Eclipse a zahráli několik her a dojmy jsou příznivé, ale mírně rozpačité. Možná je to průběhem partií, nebo tím, že se rozkoukáváme, ale to Euro z toho kouká horem dolem. Není mi moc jasné, jak se může někdo dostat k vítězství válčením. Váže to spoustu akcí na vynálézání technologií, upgrade lodí, move (jenom dvě až tři lodě najednou), po vítězství nutnost umístění dalšího disku pro obsazení sektoru. Ne že by válčit nešlo, ale pokud do toho nejdete s tím, že cíl je někoho zaříznout a ne vyhrát hru, tak válka je nevýhodná. Takže se nám partie zvrtává na to, že nejlepší válka je ta, kterou vede někdo jiný. V důsledku čehož všichni turtlí ve svých rozích a investují akce do něčeho jiného.

Nesmírně fajn je možnost designování lodí, celková provázanost, ale to neválčení to sráží dolů. Hodně jsme hrávali Twilight imperium - je pravda, že i to má své mouchy (a je to hra s úplně jinými mechanismy), ale tam jsem měl pocit, že válčení je strategií, kterou se vyplatí provádět. U Eclipse mám zatím spíše pocit Euro počtářšké strategie.

5.3.2012 11:30:46

rasy

tiez mam pocit, ze rasy v hre su viac menej vyrovnane. Tri pohyby pre lode u ludi su skvelou vyhodou a tiez trade ability surovin povazujem tiez za velku vyhodu. Naopak, rasa ktora ma o dva influence menej na zaciatku hry povazujem za najhorsiu. A tymto by sa dostavam ku jedinej vynimke mojho tvrdenia ze rasy su vyrovnane. Ale v konecnom hodnoteni, kazda rasa ma nieco pre a nieco proti. Jedna ma kvalitny explore ale zase slabucke lodicky a pod. Jedna zase silne lode ale slabu trade ability a tak dalej. Cize priklanam sa viac menej ku panovi vojtovi.

23.2.2012 12:31:13

Polda

tak tak, to je to čo si myslím aj ja, že vo VäČŠINE prípadoch dáka cesta existuje. Len raz je ju náročnejšie nájsť a raz nie :) V takých situáciach sa môže prejaviť skúsenosť hráča a jeho schopnosti :)

Upraveno autorem (porovnej)

11.2.2012 12:00:23