Eclipse - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Lautapelit.fi
Autoři: Touko Tahkokallio
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Má už někdo v ČR? Jaké jsou vaše dojmy?
25.10.2011 22:11:32 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Eclipse bohužel stále ještě nevlastním(asi budu muset čekat na dubnový dotisk), ale přečetl jsem snad všechny reporty z hraní na BGG a několik jich bylo právě ve 2. Nikdo si nestěžoval, že by tomu něco zásadního chybělo a ohlasy byly rozhodně pozitivní, takže bych se toho nebál;)

9.1.2012 09:15:11

díky pánové
já taky čekám až to budou mít planeťáci na skladě (nakonec jsem se rozhodl, že to zkusím :) ). Takže až duben říkáš jo, to si teda ještě počkám :(...

9.1.2012 09:37:38

Beholder
No jestli někde nevyšťourají nějaké zbytky zásob(což se asi nestane), tak dotisk má být až na konci dubna/začátek května:( já o Eclipse přečetl na BGG snad všechno a už se vážně nemůžu dočkat, je to pro mě jasný favorit na hru roku, tak doufám, že taky nebudeš zklamaný.

9.1.2012 10:26:10

zluda
Pokud na BGG clovek pomine komentare za 2,3,4 body a prejde na komentare 5 - 10, tak to ma rozhodne vyznam. Prvni komentare jsou typu, ze hra je totalne nahodna a nikdy by to uz nehral a same knourani. Skoro se to nedalo cist a pomyslel jsem si o IQ dotycnych, ze je asi v zapornych hodnotach. Od petky zacinaji byt komentare objektivni a hraci dali pet, ze jim hra nesedla a zdala se sice nahodna, ale ze je hra rozhodne kvalitni.

9.1.2012 10:29:03

Eclipse
co vim tak několik krabic došlo tomovkám nevim nakolik jsou rozebraný pokud by ji chtěl někdo někam převízt tak můj dojemje takovej že do batohu se to sice vejde ale naučutuju vám zničený záda

13.1.2012 20:53:29

...
mno.. v tomovkach zbývá poslední volný kousek :-)

13.1.2012 22:22:22

panchy
A kolik si uctujes za ty zniceny zada? Ja abych si to na odpoledne pripravil:)

14.1.2012 00:29:35 | Upraveno autorem (porovnej)

gev

panchy:
Neprehanej, krabice rozhodne nepobere novorozence :-) Neni to vubec tak hrozny, navic vevnitr je hlavne lehke drevo ;-)

14.1.2012 13:36:08

dojmy
Vím, že po první hře není dobré přemýšlet nad tím, co jak vylepšit.. Ale přesto bych chtěl zmínit fenomén "turtlingu" neboli skutečnosti, že se hráči dlouho drží v šachu a bojí se tak trochu válčit, aby neztratili náskok na ostatní hráče..
Následující varianty jsou myslím dost použitelné.. vše je jen na domluvě hráčů. Eclipse je ze své podstaty především euro hra, konflikt je jen jednou z možných cest k vítězství. Ono taky záleží, jakou si vezmete rasu. Když jeden bude mít výhodu na prozkoumávání (dvě dlaždice na akci místo jedné..) a druhý bude mít rasu podporující agresivitu, také to bude vypadat jinak. V tom je ostatně síla Eclipse.

Nicméně možné varianty zvyšující konflikt:

1) snížení počtu dlaždic v závislosti na počtu hráčů. Tato varianta je dokonce posvěcená samotným autorem hry. Brzo se stane, že nebude co prozkoumávat a hráči budou nuceni začít bojovat o existující zdroje...

2) Totální eliminace soupeře. Ten, jehož startovní dlaždice je dobyta.. je eliminován. Případně ten, kdo někomu dlaždici dobyde, vyhrál celou hru.

3) Vítěz souboje sebere prohravšímu jeden reputation token. Náhodně.

Tyhle mě zaujaly nejvíc.. Bez zásahu do systému hry asi bude nejzajímavější varianta jedna, na BGG pod odznačením "small galaxy".

Jinak to je super :)

23.1.2012 11:49:08

dojmy
Tak já mám zatím za sebou také jen jednu hru a to ještě jen ve dvou s přítelkyní, ale musím říct, že na nedostatek konfliktu si stěžovat nemohu- od druhého kola jsme se řezaly s Ancients a následně na Galactic Center a od pátého kola jsme se nemilosrdně pustili do sebe(teda spíš přítelkyně do mě:)). Turtling mi přijde jako jedna z možných a legitimních strategií a záleží jen na hráči jakou cestou se vydá a na protihráčích, jestli mu to umožní. Každopádně benefit z boje vyplívající mi přijde nezanedbatelný:)

Jinak za mě naprostá spokojenost, hra splnila všechna(hodně vysoká) očekávání a i ve 2 hráčích je výborně hratelná. Dokonce i přítelkyni, které sci-fi nic neříká a složitější hry také moc nemusí, se hra líbila. Sice to s úsměvem popírá, ale já viděl jak jí zářily oči když obracela mé kdysi prosperující hvězdné impérium v prach:) Už se moc těším na další hru ve více hráčích.

PS: hru jsem prohrál 28:18 a i tu prohru jsem si užil!

23.1.2012 12:26:04 | Upraveno autorem (porovnej)

to Polda
Ono to neni tak jednoduche podle me, protoze se neda poradne valcit, kdyz nejsou hexy s produkci. Ja na Zelivi udelal jednu velkou chybu a to, ze jsem mel obavy z krachu a tak jsem cpal vsechny svoje kosticky do penez. Kdybych ale zainvestoval do produkce, tak jsem na tom mohl byt o poznani lip. Proste bez produkce nejsou lode a bez lodi neni souboj. :-)
Jinak my zacali poradne valcit uz od pateho nebo sesteho kola a bojovalo se az do konce hry mi prislo. A v poslednim kole klasika, vsichni se na me sebehli jako supy a znicili me. :-D Chyba v planovani no. :-)

Jinak totalni eliminace spis podporuje ono zakopavani se, protoze se nemuzes rozlezt po galaxii a nechat svuj system nebraneny.
Naopak to kradeni reputation tokenu zni hodne dobre, protoze vysokych cisel tam neni moc a vyplati se pak to risknout a zkusit tam neco ziskat.

EDIT:
Spis me mrzi, ze se moc rychle vytahuji technologie. Pri hre 4 hracu 7 za kolo mam pocit. Coz mi prijde, ze po urcite chvili se ze vzacnosti technologii stava vsedni rohlik. :-( Takze tam pak neni takovy boj o to...

23.1.2012 12:36:18 | Upraveno autorem (porovnej)

prve dojmy
Tak táto hra ma úplne dostala. Neviem ani čo by som jej mohol vytknúť. Možno fakt iba tú jednu vec ktorú spomenul vojtech, kde tie technológie na hracom pláne prestanú byť vzácnosť. Hru sme hrali zatiaľ bez diplomacie ( neboli sme 4ia), ale taktiež som od tejto hry očakával veľmi veľa a mal som obavy aby tie očakávania naplnila. Ale musím skonštatovať, že ja som typ hráča, ktorého po prvej hre hra nebaví. Dokonca ani nedokážem vycítiť budúci potenciál, ale Eclipse ako keby úplne tieto moje konvencie preskočil a ponúkol mi zábavu už od začiatku do konca. A to aj napriek tomu že pri prvej hre sme prvé tri kolá hrali úplne zle pri zbieraní surovín. Z dákeho neznámeho dôvodu sme produkciu nenavyšovali, ale nastavovali podľa čísla na population tracku. Ale ani tento herný defekt ktorý sme si spravili nás od hry neodradil a aj napriek tomu nás bavila. Hra má úplne skvelo vymyslený source manažment, boje, technológie a následne vylepšenia lodí ktoré potom využívame v boji. Príde mi to ako kombinácia Dobyvateľov vesmíru, runewars a agricoly. Teraz je to moja druhá najobľúbenejšia hra (po earth reborn) ktorú by som si zahral hocikedy a hocikde. Cenou sa netreba nechať odradiť, je tam tona materiálu. Je to drahé EURO, ale zase lacný ameritrash!

28.1.2012 15:38:54

to stOKYi
A v kolika hracich jste hrali, jestli se muzu zeptat? Ve dvou nebo trech? Me by hodne zajimal ten lichy pocet hracu... :-)

28.1.2012 15:51:02

obecně
Mě by zajímal Eclipse v 6ti lidech. To by mohlo být zajímavé... Nedáme? Vzhledem k počtu hráčů na Želivi bychom to měli dát dohromady :)

28.1.2012 15:58:04

traja
my sme to zatiaľ hrali v počte traja a nevidím v tom žiadny problém. Ale určite v šestke to môže byť skvelé, keďže táto hra nevyzerá že by trpela na prestoje, možno jedine počas fázy bojov kedy tie boje by tam zabrali asi dosť veľa času.. Viac ľudí viac konfliktov, viac bojov.

28.1.2012 20:22:42

varianta
Je otázkou, nakolik by měly boje s Ancients přispívat k celkovému počtu bodů. Stejně tak tahání bodů jen za účast v boji je možná zbytečná.. Docela se na BGG mluví o tom, že reputation tokeny by se netahaly za účast v boji s Ancients (jen za zničené lodě) a stejně tak reputation token za účast v boji by obránce netahal automaticky (jen za zničené protivníkovy lodě). Smyslem by mělo být to, aby vyhlazování Ancients nebylo tak "výhodné" a naopak vyvolání konfliktu se soupeřem žádoucí. Přitom ale nejde o zásadní přerozdělování bodů, jen úprava počtu tahaných reputation tokenů..

Varianta kradení či odstraňování soupeřových reputation tokenů je asi dost brutální a nedomyšlená (co dělat v případě souboje více hráčů?)

28.1.2012 21:13:14 | Upraveno autorem (porovnej)

to Polda
Ja si myslim, ze ten, kdo dobyje stred, tak ma dost zadelano na problemy, protoze v ten okamzik je v kontaktu se vsemi ostatnimi... Takze hrozi, ze na nej zautoci temer kdokoli a branit ten stred neni vzdy nejjednodussi.... Je pravdou, ze za ucast v bitve brat reputation token je asi trochu nefer, protoze i z toho jednoho zetonu muze vylosovat vysoke cislo, ale je to boj, takze i ten chudak, co dostane na zadek si zaslouzi... Mozna by si zaslouzil brat ten jeden zeton, kdyby znicil aspon jednu stihacku. Jakoze prokazal v souboji, ze nebyl uplne rozdrcen a ziskava reputaci.
Jinak co se tyce souboje vice hracu, tak ten, kdo vyhraje prvni souboj, sebere reputation zeton prislusnemu hraci a pak pujde na ferovku s poslednim a muze ukrast zeton jemu, v tom nevidim vubec problem.

29.1.2012 09:46:46

add
len doplním moje dojmy po odohraní viacerých hier. :)) Myslím, že je to najlepšia hra akú som kedy mal možnosť hrať :D (minimálne je na tom tak dobre ako Earth Reborn). Čím viac ju hrám, tým viac ju chcem hrať. Tým myslím že moje dojmy končia, keďže sú veľa vravné. Všetko čo sa tejto hry týka si zaslúži superlatív :)

PS: máte aj vy pocit že niektoré SPECIES sú brutal silné a ostatné zase oveľa slabšie ako obyčajní ľudia? Extra silný sa mi zdajú byť DESCENDATS OF DRACO alebo MECHANEMA a naopak slabučký ako čaj ERIDANI IMPERIUM. Ale celkovo aliens sa mi zdajú byť silnejší ako ľudia... ( až na tých eridani, kde som na správnu taktiku hrania s nimi neprišiel, ale nevravím že neexistuje)

9.2.2012 11:24:40

to stOKYi
Natolik nemam natestovano, ale mysilm si, ze je to balanced. LIdi maji do zakladu starbase, smenu za 2:1 misto 3:1 nebo dokonce 4:1 oproti Orion Hegemony a ackoli to vypada, jako kosmeticke upravy, tak si myslim, ze jsou zasadni. Casto se stava, ze potrebujes uplatit neco jinou surovinou a ten pomer 3:1 je peklo. Plus alieni maji postihy na pohyby, velmi zasadni...
Je pravdou, ze mechanema je moc pekna a descendants taky, ale nemyslim si, ze by se dalo rict, ze je nekdo presileny.

9.2.2012 11:31:34

Vojtech Musil
čo sa týka descendats.. Tí sa mi zdajú byť hrozne silný už len z dôvodu že môžu položiť influence na hex s ancient ship a nemusí ju dobíjať. Plus má ku takto ovládanému hexu aj víťazné body. Vzhľadom ku tomu, že hexy z anciant ships sú veľmi kvalitné na suroviny, rovno má tento "mimozemšťan" aj suroviny a tým pádom odpadá aj ten pomer premenu surovín 3:1. A to ani nehovorím o tom, že si môže vyberať hexy pri prieskume (automaticky vyberá tie z ancient). Čo sa týka toho pomeru surovín, 2:1 je určite dobre ako 3:1 a tri krát pohyb tiež, ale nevyrovnajú sa podľa mňa veciam ako 3x stavba miesto dvoch, 2x technológia miesto 1x, 2x položiť hex pri explore (plus 4 colony ships), lacnejšie lode a budovy a pod. My napríklad tie suroviny meníme len v krízových situáciach. Tak v globále sme sa zhodli v našej grupe, že mimozemšťania majú silnejšie výhody ako ľudia :)

9.2.2012 11:41:52 | Upraveno autorem (porovnej)

to stOKYi
Mechanema vypada jen brutalne, ale neni. Kdyz nejsou planety s produkci, tak neni za co stavet. Ten jeji efekt je jednorazovy - mam hodne surovin, tak s techem muzu postavit az 4 lode za kolo, ale ver mi, ze to nevyuzijes. Maximalne na interceptory. Krom toho mnozstvi jednotek je velmi omezene, takze kdyz se nekdo rozestavi, tak rychle skonci. Ja za ne hral a jsou super, ale nic broken. Jestli je to v necem dobre, tak na stavbu monolithu.

Co se descendantu tyce, tak je fakt, ze oni nemaji nevyhodu ve sve podstate, ale porad si myslim, ze to neni nic tak zasadniho. Tim, ze nevalci s Ancienty, tak nemaji moznost brat reputation tile, cili jsou o to oproti ostatnim ochuzeni a preci jen +4 VP za reputation tile je vic, nez +1 za emzaka. Ma to svoje pro i proti.

EDIT: Oni s temi emzaky ani nesmeji valcit, takze nemaji sanci mit odmenu za discovery tile. To jsou opet +2VP body nebo zajimavy boost...

A co se tech postihu tyce, tak ty jsou podle me klicove. Protoze kdyz chces udelat vetsi pohyb, tak musis najednou zahrat 2 disky misto jednoho a to uz je znat, protoze jindy bys ho mohl pouzit na jinou akci. Jsou to detaily, ale jsou hodnen citit.

9.2.2012 11:58:28 | Upraveno autorem (porovnej)

Vojtech Musil
viac menej máš pravdu, všetko to ale závisí od konkrétnych situácií, keďže každá hra je iná. Ale myslím si že descendanti majú najväčšiu výhodu.. S tými reputation tile.. U nás vždy keď niekto hral za túto rasu, mal bojov dostatočné množstvo a vždy mal plný reputation track, keďže má po väčšinu dostatok surovín a dostatok ľodiek môže si dovoliť útočiť na species a za celú hru tých 5 bojov určite dá. Prvé hry sme bojovali až v dákom 8-9 kole, ale teraz už dokážeme bojovať aj o dosť skôr (medzi sebou), tie reputation tale dokáže nazbierať. A sila interceptorov je v ich pošte, v tom prípade hlavne u ních vidím problém, čo sa týka pohybu dva krát za jednu akciu.

EDIT: samozrejme, každá hra je iná a ide o to aké ťaháš hexy a podobne, ale aliens mám pocit že majú väčšie možnosti, keď tá hra hrá celkom dosť proti niekomu.

9.2.2012 12:08:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Dojmy po první hře
Tak už chápu ten humbuk kolem téhle hry. Pořád si musím rekapitulovat její průběh a povzdechnout si, že bych si dal zas další partii. Nicméně nepřemýšlím o tom, co jsem mohl udělat jinak/lépe, protože hra moc možností nenabízí, zvláště, když máte smůlu na objevené hexy a soupeři vám vyberou techy. A trochu mě mrzí, že jsem v tom viděl spíš počítací mechanismus, než tématickou hru ve vesmíru. Uznávám, že je to dojem po první hře, ale to euro je v tom hodně silné. Další partie si myslím bude už méně o pravidlech a více o fantazii :)
Je to skvělá hra, kde je plno elegantních mechanismů. člověk by si myslel, jaký to bude zmatek, ale ve skutečnosti nic nerozptyluje a není těžké vidět to v širším kontextu. Zkrátka asi jo, je to bomba :D Ale ta cena je moc zastrašující. Za 75% bych do toho šel. Rozhodně doporučuju alespoň vyzkoušet a už se těším na další partii.

10.2.2012 11:59:51 | Upraveno autorem (porovnej)

Havelock
"Nicméně nepřemýšlím o tom, co jsem mohl udělat jinak/lépe, protože hra moc možností nenabízí"

Po pár hrách možno zistíš že táto hra "nabízi" naozaj viac možností ako sa zdá :). Ja osobne často po hre premýšľam čo som mohol urobiť ináč. A euro to určite je, ale nikto ani nevravel že nieje.. Manažment je euro, ale súboje sú zase ameri.. Čo sa týka atmosféry, určite nieje taká ako v iných atmosférických hrách (ja si na tom až tak ale nepotrpím), ale z mojich skúseností viem (čo vieš asi aj ty), že atmosféra sa väčšinou po prvej hre ani nedá užiť, keďže človek viac rozmýšľa nad tým "ako sa to hrá".. Ale atmoška určite nieje slabina tejto hry, pretože aj napriek tomu že nieje úžasná, je tam cítiť ten skvelý nádych bojov a atmošky snahy o nadvládu nad galaxiou :))

A cena.. Už som to niekde písal ale zopakujem to. Na euro je to drahé, ale na ameritrash je to zase naopak lacné :) Aj keď v Čechách som to videl za 1800,- čo sa mi zdá byť naozaj dosť, ale ak by som si to mal kúpiť za túto cenu.. aj tak idem do toho bez váhania.

10.2.2012 14:09:33 | Upraveno autorem (porovnej)

2. hra, s Havelockem
Já se ujistil o tom, že ta hra je fakt nářez. Sice dost počítací, v tomhle ohledu víc počítací než Dominant Species (též vynikající euro).. ale nijak to nebylo na škodu. Ve čtyřech jsme to hráli kolem 4h, ale dva lidé to hráli poprvé, včetně drobných prostojů atd. Spíš ale nastávaly celkem zajímavé momenty, které jsme tak trochu kolektivně řešili :)
Ano, atmosféra může trošičku trpět, ale může tam být. Se zažitím mechanismů to je OK. Nářez bude, až zkusíme hrát za různé rasy. To zase bude jiné..

Jinak.. průběh včerejší hry mi připomínal první hru. Havelock (podobně jako já v 1. hře) měl trošku smůlu při objevování galaxií a zkrátka tam ty zdroje neměl. Já jo. Tohle lidé na BGG docela řeší.. že by se třeba měly tahat dvě dlaždice a jednu z nich vrátit. Nevím, po druhé hře těžko soudit.
Každopádně jsme měl docela hezky našlápnuto už od začátku. Objevení mimozemské technologie, která mi umožnila utáhnout 2 čtyřkové kanóny na největší lodi.. Dobytí galaktického středu, celkem bez obtíží (zničí jej až 8. damage; moje kanóny dávaly 4 damage při zásahu, hodně drsná věc). Pak to ale spělo k nevyhnutelnému. Žlutý (Igor) se roztahoval a dobyté galaxie mu přestaly stačit.. Havelock bilancoval na svém území.. Panchy měl také nějakou tu snahu (a i mě docela hezky v jednu chvíli sejmul). Ale ten žlutý tam byl jasný. Galaktický střed jsem neudržel pod náletem žlutých 2 velkých korábů a 4 středních vyzbrojených raketami. Jenže nebyl konec. Žlutý trošku podcenil obranu zadních řad.. čehož jsem využil. Vyvinul jsem technologii umožňující vstup do galaxií, přes místa, kudy to normálně nejde. A (musím vzpomenout velkou taktickou pomoc válečného uber-stratéga Jeníka) svými loďmi vybaveným neutronovými bombami jsem se přesunul do týla žlutého, na jeho nejcennější hexy/galaxie. Žlutý toho měl zkrátka moc. Z jedné strany Havelock, z druhé já, z třetí snad i Panchy.. Nic moc. Jinak v té době žlutý jasně vedl.
Panchy se pokusil o podobný manévr jako já, prachsprostě mi vstoupil na mé galaxie v týlu. Jenže pacholek jeden dostal za uši od mého letectva. Čtyřkové kanóny jsou zkrátka neúprosné.
Můj manévr se zadařil. Žluté lodě vybavené převážně raketami, jinak celkem slabé.. nedokázaly dlouho vzdorovat a dvojitý zásah čtyřkovým dělem rozmetal poslední loď do subatomární podoby. Neutronové bomby potom vyhladily zbytky žluté civilizace.
Toto deváté kolo bylo opravdu dechberoucí. Nakonec skončilo těsným vítězstvím žlutého (30b.) oproti mým 29b.
Počáteční obavy o nedostatek soubojů.. se mi zdají neopodstatněné. Tohle není wargame, aby boj byl cíl hry.. ale na druhou stranu i tak se dá vyhrát :-)
Tím jak do hry chodí různé technologie, hráči získávají různé bonusy při prozkoumávání galaxií.. mají hráči opravdu o čem přemýšlet. Co se zdá být dobrou strategií v jednu chvíli, je někdy nutné po chvíli přehodnotit. Tohle je desítková hra bez debat.

10.2.2012 16:46:35

Vybíráme z Bazaru

Lost Ruins of Arnak + Expedition Leaders + Promo
Lost Ruins of Arnak + Expedition Leaders + Promo
Akt. cena: 1449 Kč
Končí za: 7 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas