Převratné herní principy

To slovo "převratné" je trochu nadnesené, ale co považujete za herní vychytávky, díky kterým se mají stolní hry kam vyvíjet a vyplatí se kupovat stále další. Možno přidělit i body "převratnosti" 1-10
9.4.2010 09:55:01

vychytávky
Pohyb po hexech - možná je to základní princip, ne vychytávka, ale válečné hry by bez toho neexistovaly (snad kromě point tu point) - 9b.

Opravné hody kostkou - hráč není otrokem toho co na kostce padne, ale přizpůsobuje strategii tomu co nahází (Roll Through the Age) 5b.

Zohledňování nejen symbolů kostek, ale i vzájemné pozice po hodu - (Cuba Cube) 3b.

Podhazování hodnot - většina her je na principu hodíš více než protihráč - vyhráváš, některé hry naopak musíš se vejít do určité hodnoty - např. Corps Command - útočí pouze ty jednotky které mají nižší číslo, než je hod - 3b.

9.4.2010 10:10:03

další zajímavé rysy deskovek...
Nevím, zda to lze zařadit do herních principů, ale rozhdoně u hry oceňuji:

a) možnost, kdy hráči sami generují (sestavují) hrací plochu, během každé partie může být jiná (Stacraft, TI,...)

b) možnost, že si hráči sami mohou vytvářet vlastní scénáře (nebo jednotky) ke hře, pokud to lze (Battletech, TOI,...)

c) možnost týmové hry, tj. nejen každý sám za sebe, ale jdeme do toho spolu s parťákem proti jinému týmu (a vzájemně se doplňujeme).

9.4.2010 11:28:07

principy
Souhlasím s panzerem ohledně hexu - využití tohoto geometrického útvaru pro tvorbu map je opravdu geniální.

Osobně mě zaujaly tyto mechanismy (i když nevím, jak moc jsou převratné):

Systém řízení hry v Arkham Horroru

Boj v Pax Romana - s kostkami, ale s VELMI vysokou možností ovlivnění a možnostmi taktizovat

Boj v Duně - rozhodnutí, kolik jednotek obětovat je geniální.

A teď nevím, jestli to tu mohu prozradit, ale Klopčíkův prototyp jeho hry má velmi originální a zajímavé použití kostek, alespoň podle prvních nakouknutí :)

9.4.2010 11:35:46

principy
Mě hodně oslovil princip využítí karet pro pohyb i boj, tak jak je použito v MeQu.

9.4.2010 11:43:47

rbx

Snow tails
A řízení saní včetně sbírání karet poškozeni. Proste, funkcni, vzrušující :-))

9.4.2010 12:25:03

myslím...
že ooopravdu velký převrat ve hraní nastal, když někdo vymyslel kostku neco co to bylo za prvotní tvar

bůh ví jak to dělali předtím :-D

a vůbec deskové hry jako takové, to je přece bomba - když vezmu v úvahu, že jsme jako malí běhali kolem chlup a řvaly PAL PAL počítej do deseti...

9.4.2010 12:30:33

hehe
zajímavé téma, no podle mě každá hra má svůj mechanizmus, který je vlastně unikátní a v podstatě převratný, pokud bych ale měl opravdu jmenovat, tak to budou určitě Hexy. Páč díky hexu se dá určit náhodný směr, natočení, počítání vzdáleností a další vychytávky, které normálně nejsou možné nebo zbytečně složité. A pak to je, alespoň pro mě, Space Alert a využití CD jako herního materiálu. A poslední převratný mechanizmus je "nově" objevený kooperativní mód. Tzn. hráči nesoupeří spolu, ale hrají proti hře ( Arkham Horor, Pandemic, Space Alert a další)

9.4.2010 12:37:34

principy
Řím: Použití kostek k aktivaci a dobírání karet a vybírání peněz.

Bluf: Nádherné využití kostek v kombinaci s blafováním.

Arena: Princip jakým je řešena síla zásahu.

Jungle speed: Kombinace postřehu a zmatení podobnými symboly.

9.4.2010 12:51:40

principy v AL
V poslední době mně zaujaly a nadchly herní principy v Arcane Legions.
*Jednotky se skládají do formací a umísťují do základen. Takže když pohybuju jednotkou s 12 figurkami, nemusím hýbat s každou zvlášť.
*Možnost přeskupování jednotek do pohybových, útočných či obranných pozic - naprosto dokonalé
*Boj - jednoduché a rychlé porovnávání výsledků hodů barevně odlišených útočných a obranných kostek.

Nevím jestli jsou to "převratné" principy ale každopádně jsou velmi zajímavé...

9.4.2010 13:11:06

Principy
Fate deck ve Warrior Knights
Naval Supremacy Říma v Hannibalovi
Systém tří challenges (střetů) v AGOT CCG.

9.4.2010 13:31:08

PJ

zajímavé principy
Z toho, co zde ještě nezaznělo

* Space Alert - realtime dle scénáře z CD
* Cosmic Dealer - další "realtime" deskovka
* Galaxy Trucker - to je jeden velkej originální princip
* Fantastát - totéž, kombinace RPG a slovní hry je super nápad
* Nefertiti - kombinace dražby a "worker placement"
* Cyclades - kombinace Euro a AT
* Notre Dame - geometrické provedení modulárního herního plánu
* Khet Laser game - zapojení laseru
* Polarity - zapojení magnetů
* Tales of the Arabian Nights - reimplementace gamebooků
* Livingstone - spoření do neprůhledné kasičky
* obecně - simultánní tajné volení akcí (mnoho her)
* obecně - systém akčních bodů, doufám, že se ještě objeví (Mask trilogy)

...je toho hodně. A to jsem si určitě na spoustu nevzpomněl. Těžko říct, co je jen zajímavé a co je doslova převratné.

9.4.2010 13:33:23

zajímavý princip

No, převratné to sice není, ale líbí se mi balíček karet rozdělit napůl, půlka lícem nahoru, půlka lícem dolů, zamíchat a tak nechat a dobírat (Cleopatra a společenství asi architektů nebo jak se to jmenuje - DoW).

9.4.2010 13:39:31

principy
Kostka - To nevím přesně, ale vím, že například člověče nezlob se pochází od indiánů z ameriky. Kdy měli v podstatě stejný plánek jaký máme dnes a místo kostky asi tří dřevěné destičky. Ty se hodily na zem a podle nějakých pravidel se určilo kolik to znamená. Na každé straně něco bylo. Asi počet Ťuflíků.
Jinak mě rozhodně zaujala myšlenka ala palermo. Tedy v kooperativce zrádce. At už je to v kamelotu, galaktice nebo v pandemicu. Skvělý zdroj legrace.

9.4.2010 15:02:56

PJ

Elenistar
Dovolil bych si Tě trochu poopravit/upřesnit. Člobrdo pochází celkem prokazatelně z Indie, jmenovalo se Pachizi. Místo kostky byly kameny. Tři destičky byly původně kůry z nějakého stromku a měly jen binární hodnoty (spadla zakrřivěním nahoru/dolů). Něco podobného měla nestarší dochovaná deskovka na světě - staroegyptrský Senet.

Co se týče zrádce, to je super nápad, souhlasím. Ale v Pandemicu není. Pouze v rozšíření je bioterorista, ale o tom se ví od začátku hry, že bude hrát proti ostatním - není to tedy zrádce v pravém slova smyslu.

9.4.2010 15:18:05

další principy
K využití magnetů - na Hofylandu byla v dražbě velmi zajímavá hra Pyramid (Fluch der Mumie), kdy jeden hráč pohybuje hledači pokladů na svisle postavené mapě a z druhé strany druhý hráč pohybuje mumií. Pokud hráč za hledače najede proti mumii, polarita magnetů figurky propojí a hráč tahá potom oběma. Jak to ale přesně herně funguje jsem úplně nepochopil, ta myšlenka mi ale přijde ohromně využitelná.

Jinak ke kostkám - převratné bych viděl nejen kostku základní, ale především kostky vícestěnné od 3 do např. 18-ti stěnné. Jako příklad hra Formula De - maždá kostka představuje jiný rychlostní stupeň (7b.)

9.4.2010 15:18:21

Hammer
Princip o kterém píšeš v Arcane Legions, tedy umisťování jednotek do podstavců je použitý i v TOI, i když tam nemá žádný význam jejich seskupení. Pokud v AL formuješ jednotky v podstavci i do různých bojových pozic - tak to je bomba (ta hra mě láká čím dál víc, škoda že je sběratelská a já už vyhazuju peníze do A&A Miniatures).
Ještě bych v souvislosti s AL zmínil princip vzájemného natočení jednotek v prostoru, kdy podobný princip využívá i Wings of War s kartami letadel, případně Flames of War.

9.4.2010 15:25:11

Arcane Legions
No, to čím se teď chlubí Arcane Legions už dávno dělal Warhammer - jednotky v šabloně a hýbe se všemi najednou ;)

9.4.2010 15:30:44

Summoner Wars
Me se libi princip vyvolavani a vubec prace s manou v Summonerech. S manou je treba tam pracovat, obcas neco obetovat, aby clovek mohl v pristim kole vyvolat, ale zas ne moc, aby se neprolizal balikem.
A urcite se muzu pridak PJovi s Cycladama, i kdyz to neni princip sam o sobe, tak je to paradni zkloubeni rutoher a AT.
A samozrejme hex, ten to ma za 10 bodu:), i kdyz se musim pridat k rbx a v posledni dobe se mi libi i point-to point veci...

9.4.2010 15:36:08

hledání ideální hry
Asi si začnu všechny ty hry zde zmíněné psát, třeba mi to pomůže v mém hledání ideální hry :))

Ještě mě napadl i v souvislosti s hexem i vychytávka jménem žeton (tedy žeton jednotky) - všechny podstatné informace jsou na něm obsažené, lze jej seskupovat do armád prostým kladením na sebe
V Corps Command jsem na základě nápadu z BGG nabarvil boky žetonů a rozlišuji tím divize v rámci sloupečku jednotek.

Co dle mně ještě čeká na objevení, jak se rychle orientovat které všechny jednotky sloupeček žetonů obsahuje, aby je člověk nemusel neustále přerovnávat :)

9.4.2010 15:44:19

Gloom
karetka, kde karty jsou průhledné a vše se skládá na hromádku, kdy horní ovlivňuje vše pod sebou...a pak kdo by si nechtěl někdy vyvraždit rodinu.

Hex 10 bodů i ode mne.

v Republic of Rome komponenty, kde se vše dá zaznamenávat pootočením číselníku, ulehčí to počítání, přehlednost a náklady na miliony žetonků..škoda, že člověk, který přišel s tímto nápadem, nedostal pod palec pravidla:)

9.4.2010 15:47:04

Znevýhodnenie vyhrávajúceho
Páči sa mi, ak moderné eurohry obsahujú akýkoľvek mechanizmus, ktorý znevýhodňuje momentálne vyhrávajúceho hráča. (nie som si celkom istý, či Vysoké napětí je práve dobrý príklad...)

Takisto je super, ak sa zavedú do hry presýpacie hodiny, alebo iný časomer - prostriedok, ktorý zaručí dohrateľnosť hry v autorom avizovanom čase. (ani v tomto prípade však Galaxy Trucker nie je ideálny príklad...)

Zhrnuté, mám rád, keď je hra napínavá až do dohľadného konca! :-)

9.4.2010 16:05:49

pecovarhy
No, tohle je jeden z aspektů eurovek, který mě štve - když hraju dobře, proč mě hra brzdí, aby mě ti horší dohnali? Mají mě dohnat svou skvělou strategií a ne proto, že jim hra pomáhá, aby jim to nebylo líto.

9.4.2010 16:09:37

znevýhodnění vyhrávajícího
Člověče pecovarhy, nejsi ty volič ČSSD? "Jisi na tom dobře? Vyhráváš? Vypracoval jsi se ? - Zaplatíš !"

Samozřejmě dělám si srandu :) Napínavost do konce (či vyváženost) určitě ano.

9.4.2010 16:12:46

panzer
No ale přesně tak to je - proč bych se měl snažit, když se zas tolik nestane, hra mi pomůže. Je přece správné chtít vítězné body pro všechny. Myslím to upřímně :)

9.4.2010 16:17:54

Sydo
...zkrátka chceme hru pro OBYČEJNÉ LIDI ! :)

9.4.2010 16:19:39

Vybíráme z Bazaru

Dva bratři
Dva bratři
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas