Převratné herní principy

To slovo "převratné" je trochu nadnesené, ale co považujete za herní vychytávky, díky kterým se mají stolní hry kam vyvíjet a vyplatí se kupovat stále další. Možno přidělit i body "převratnosti" 1-10
9.4.2010 09:55:01

Sydo, Panzer
Na budúci týždeň si zahrám šach s mojou mladšou sestrou. Ja mám koeficient ELO 1660, ona okolo 2200. Tento rozdiel výkonnosti (skúsenosti, štúdia, ale určite aj ďalších intelektuálnych predností protihráča) zaručí, že zo 100 rovnocenných partií šachu vyhrá moja sestra 99 (tú jednu zo sto remizuje, pretože sa zle vyspí :-)).
Sydo, poraď, ako si máme zahrať našu obľúbenú hru tak, aby mala zmysel pre oboch? Inak ako handicapom (časovým alebo materiálovým) to nezariadiš - bez toho jednoducho ja vždy prehrám a ona sa bude totálne nudiť, nič jej to nedá.

Šach nie je moderná hra, je to starobylá záležitosť. No a moje skromné očakávania od moderných hier je, aby sa trochu zvýšila rivalita medzi protihráčmi za inak rovnakých podmienok, čiže bez dania fóra.

Aj keby som mohol, ČSSD je pre mňa príliš pravicová strana na to, aby som ju volil :-)

9.4.2010 16:27:35

pecovarhy
Tvoje argumenty jsou logické, ale zapomínáš na jednu důležitou věc u stolních her, která u šachů není - náhoda. Podívej se na to opačně. Pokud handycap platí pro kteréhokoliv hráče který vede a nedej bože budeš zrovna náhodou vyhrávat (jako slabší hráč) - hra tě srazí daleko za lepšího soupeře, dokonce by ten soupeř mohl na to i sázet a záměrně se držel vzadu.

A pokud díky handycapu bude hra vyrovnaná může se dostavit ještě jeden syndrom - nuda. Pamatuji si že na PC bývaly hry automobilové závody, kdy v rámci udržení napětí AI PC hráčů záměrně brzdila auta která ti ujela (např. při havárii) aby byla hra napínavá až do konce - výsledek - demotivace jakékoliv snahy valit už od začátku, na soupeře náskok najet nešel.

9.4.2010 16:44:30

PJ

sydo
Zrušíme poplatky v herních eshopech :-P :o)

Ne vážně - ta "regulace" leadera není tak blbý nápad, je v hodně hrách. Mnohdy to kompenzuje chybějící přímou interakci - většinou se na leadera sesypou ostatní hráči.

9.4.2010 16:46:54

pecovarhy
to o čem mluvíš v souvislosti se šachem je něco úplně jiného. Mě jde o to, že u her s "vyrovnávacím mechanismem" mohou hrát dva stejně dobří hráči, ale jakmile je jeden ve vedení, hra ho za to penalizuje. To mi nepřijde nijak převratné ani dobré. Handicap u šachu, kdy už od začátku má jeden zkušenostní výhodu je něco jiného.

A ta poslední věta mi celkem nahání strach...

9.4.2010 16:47:14

panzer, PJ
Přesně, vedoucího hráče si mají podat ostatní a ne herní mechanismus. To už pak můžeme vyhodit 3/4 hry a soustředit se jen na tu poslední část, ve které se rozhoduje. Jaká je motivace hrát dobře když vím, že mi za to hra nabije a horší hráči mě doženou bez vlastního přičinění?

9.4.2010 16:49:30

sydo
mne to pripadá, že hovoríme o tom istom - ak teda 3-4 zaostávajúci hráči jasne vidia, že by sa mali spojiť v úsilí dohnať leadera, pretože je jeho náskok napr. jasne na stupnici viditeľný, to je podľa mňa jeden z takých mechanizmov, ktorý uvádzam vo svojom prvom poste.

Inak pri MSH je takmer zákon, že voči sebe narazia hráči s odlišnými skúsenosťami. Nepríjemné je (ako poznamenal panzer), že ten skúsenejší hráč bude vedieť "vyrovnávací mechanizmus" využiť pre seba, to je pravda...

9.4.2010 17:11:14

PJ

Půlení koláče
Super mechanismus z velice zajímavé převahové hry San Marco. Jeden hráč (během hry se tato role přesouvá) si vezme určitých počet kladých a záporných (hráče zvýhodňujících a hráče znevýhodňujících) karet a vytvoří z nich dvě prakticky libovolné hromádky. Daší hráč(-i) si je prohlédne, jednu si vezme, druhou vrátí. S kartami se pak hraje.

Tedy osvědčený mechanismus "jeden krájí koláč, druhý vybírá půlku".

9.4.2010 17:24:45

znevyhodneni hracu
Já nevím, mně se to líbí... Navíc bych řekl, že když znám pravidla - a to asi většina zná, když hraje - jde počítat právě s tím, že když budu první, budu to mít horší a hrát na to.

9.4.2010 17:39:03

herný princíp
určité % náhody v akejkoľvek hre je u mňa za 10b
(aby to nebola ako stavebnica, kde treba dávať na jednotlivé miesta práve tie kocky aké sú v obrázkovom návode - inak to nepostavíš)

9.4.2010 17:42:47

panzer..
plz, aka je to 3stenna kocka?? ..wiki sice tvrdi, ze existuje, zial ju neviem vyguglit..a ani predstavit si! :(
dik.)
(a vraj 18 tiez nie je..len 16 a pak az 20..)

http://cs.wikipedia.org/wiki/Hrac%C3%AD_kostka
hmm..

9.4.2010 17:49:03

zajímavé principy
napadá mě třeba:
- způsob rozdělování karet (akcí) v SAN MARCO
- idea trestat co nejvíc všechny hráče, kteří si musí vybrat z těch krutých trestů ten nejméně krutý (ROK DRAKA)
- dražební systém v TAJ MAHAL

9.4.2010 17:49:29

znevyhodneni vyhravajiciho
Diky, konecne jsem si uvedomil, proc me nebavilo Vysoke napeti! :)

Jinak ta 3stenna kostka je treba zde.. http://www.boardgamegeek.com/image/401688/powerboats
(nebo vpodstate jakykoliv 3stenny hranol)

9.4.2010 18:09:00

.klopčík
Tu d18 jsem jenom střelil (netušil jsem že to někdo vezme matematicky). Ve Formuli D jsou např. d30, d20, d12, d8, d6, d4
A d3 připojil odkaz Jiry. Ani nevím jestli se tomu může říkat kostka, snad jenom ve smyslu házecího předmětu s čísly :)

9.4.2010 18:31:02

d3
no jemine!..diky chlapi, uz som sa skoro zlakol;))

Inak ten hranol a podobne je tiez taka 'skoro-prevratna' vec.. posledne si z tohto sudku pamatam 'veci' na hadzanie v Ninja Vs. Ninja..(mozno aj tie prasatka..)
(dalsie pikosky napr: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Dados_rodillo.jpg ..ci prevratne neviem, asi podla toho, ci sa prevratia alebo nie;))
.zaujimave.

9.4.2010 18:57:46

Další kousky
- Až se divím, že tu nikdo nezmínil princip Event karet. Každé kolo nebo nějakou herní časovou jednotku se děje něco, co má vliv na hru a hlavně krásně dokresluje atmosféru svým flavorem.
- Boj pomocí karet s různými hodnotami pro různé jednotky (Starcraft). Opět nádherné dokreslení atmosféry bojů tím, že ta jednotka opravdu dělá nějaký konkrétní manévr.
- Všechny mechanismy Androida - pohyb pomocí "kružítek"; bílé karty pomáhající hráči, černé karty škodící hráči, musí střídat hraní obou typů, aby měl body na zahrání; puzzle konspirace; osobní příběhy vyšetřovatelů, kde se dávají dobré emocionální body a špatné a podle toho příběh dopadne, ...
- Každý hráč zahraje nějakou akci, kterou pak provádí všichni hráči (Dobyvatelé vesmíru, TI3).
- Dialy jako ukazatel aktuálního stavu. Velmi příjemně přehledné na první pohled, nemusí se pokaždé počítat žetonky nebo karty (Chaos in the Old World, Battlestar Galactica, Runewars).
- Tři speciální události ve Warrior Knights - tím, že hraju určité karty přibližuju spuštění nějaké události, jako třeba hlasování agendy nebo placení žoldu.
A spousta dalších, na které si nevzpomenu.

10.4.2010 10:43:53

Pohyb
Co třeba pohyb pomocí karet? Mám na mysli sérii Wings of War...

13.4.2010 16:42:47

aradrauq
Pohyb pomocí karet (přímo i Wings of War) už je níže zmíněn v souvislosti i s natáčením jednotek v Arcane Legions. Ale souhlas - patří sem :)

V zásadě lze herní principy rozpadnout podobně jako na BGG
http://www.boardgamegeek.com/advsearch/boardgame
kritérium Board Game Mechanic, otázka je co je ten základní herní mechanismus (např. pohyb po hexech do šesti stran) a co je ta vychytávka onoho mechanismu (např. pohyb po hexech do šesti stran se zohledněním natočení miniatury v posledním kole
- boční útok v A&A miniatures]

14.4.2010 12:47:00

měnné pořadí hráčů při hře
Při poslední partii Im jahr des Drachen jsem si uvědomil, že hodně her, které se mně líbí (Agricola, Citadela, Im Jahr des Drachen, Vysoké napětí), vyžaduje, abych při hře myslel nejen na to, co chci udělat, ale taky na to, zda to budu moci díky pořadí hráčů vůbec udělat, popř. za jakou cenu, a že tedy musím pracovat nejen na vlastním cíli, ale i na něčem tak "podružném" jako je pořadí a musím tudíž ony vysoké cíle jakoby na chvíli opustit.

21.5.2010 16:42:14

to prebio
souhlas, změna pořadí hráčů podle mně do převratných herních principů patří, dalším příkladem může být Age of Empires, tam dělá měnění pořadí v podstatě 50% hry. A take Castle for all Seasons - obdobný princip volby postavy alá Citadela i když čistě obchodní.

21.5.2010 21:23:05

prebio + panzer
v tomto případě nelze zapomenout na Twilight Imperium 3rd, a nutno dodat, že celý systém strategických karet ve Twilightu byl právě Citadelou inspirován

21.5.2010 23:11:34

rbx

Trohat
A úspěšně použit i u Runewars.

22.5.2010 09:28:01

Angri

to Jiri - 3 stenna kostka , to ALL Hexy
3 stenna kostka je v podstate valec - ktery je navrhnut tak ze ma pravdepodobnosti dopadu na vsech 3 plochach stejne 1/3

Hexy - je to dobry napad udelat plan z hexu, ale je nahraditelny uplne jednoduchou ctvercovou siti, pričemž vždy sudou řadu posunete o půl výšky kostky

je kupa skvelych hernich principu a vyuzitelnych veci laser , magnet apod ktere jsou ve hrach pouzity , ale je jeste spousta komponent ktere ve hrach nejsou , doma obcas neco tvorim , ale nevim jak se s tim poprat a vydat to (neni tady nekde takova diskuse ??)

1.10.2010 09:09:10

Angri
Zkus něco nahodit co doma tvoříš, docela by mě to zajímalo a určitě nejen mě :)

1.10.2010 09:31:25

Angri
Tak tak, pochlub se.

1.10.2010 09:42:06

Angri

to Panzer
To mas tezky, tak treba dnes jsme procital tuhle stranku a zjistil jsme ze v Androidu (zas tolik her nemam ani jsem nehral), nejsem typickej paran, pritelkyni to nebavi a jelikoz skoro vsechen cas venuju ji a svemu zamestnani tak na to nemam cas.
Alee abych se k tomu vratil , dnes jsem tady z tej stranky zjistil ze treba pricip v androidu (jestli jsem tedy ten popisovany princip Kadaverem dobre pochopil) je podobny s jednou mou hrou co ji mam 3 roky v supliku a to ze mas dve hromadky jednu utocne karty a druhou obrane karty a je jen na hraci (v jake je zrovna pozioci ve hre) jestli si lizne 2 obranne protoze citi ze bude napaden , nebo obranou a utocnou , nebo zariskuje a pujde taky do utoku.

A treba laser , o tom jsem si povidal s kamaradem , s kterym jsme chteli hry delat uz davno, a predstav si to ve hre podobne wings of war :-) A stacil by v podstate jeden laser (je nna overovani zasahu) , nemusi byt pro kazde letadlo jeden.

a jake veci zaclenit do her , kazdy doma ma treba mobil s fotakem - co treba hra jako myslim ze to je Dixit(snad se neplut - znam jen z popisu a recenzi na netu) - kde myslim rikas nejaky pribeh na kartu a nekdo to musi uhodnout a jiny ne - nebo tak nejak - co treba to nevyjadrovat pibehem ale neco vyfotiti ve vedlejsi mistnosti , samozrejme ty karty by museli byt asi tematikou obrazku jine a nebo tak nemuseli.


A takovych veci co se da zaclenit a nebo principu je vice.

1.10.2010 09:51:40

Vybíráme z Bazaru

Prodám karty Waste Lands
Prodám karty Waste Lands
Akt. cena: 286 Kč
Končí za: 19 hodin

Offcanvas