otázka na Merlina

Jen pro zajímavost, neber to osobně. Nedávno vedl žebříček Twilight Struggle - pak se propadl - dal jsi mu dvě hvězdičky. Teď se to samé opakovalo s Warrior Knights. Hrál jsi ty hry vůbec nebo je to jen tvůj klasický přístup být proti všemu? Pominu to, že mám ty hry rád, jen mě zajímá, co ti na nich tak vadí, protože mi přijde podezřelé, že jsi je předtím nehodnotil ani se u nich nezapojil do diskuzí. Díky.
16.7.2009 10:43:33

hodnocení za body - proč není
Body za hodnocení her jsem zavrhnul hned v počátcích, protože by to uživatele motivovalo hodnotit i hry, které neznají a u spousty uživatelé by tak nemělo zamýšlený význam.

Příspěvky v diskusích za body taky nechci, protože těžko by se pak ospravedlňovalo, že 1 recenze (s velkým přínosem) má stejnou hodnotu jako 30 příspěvků v diskusi bez hodnoty (s tím, že některých 30 příspěvků v diskusi tu hodnotu skutečně má a jiných 30 ne - a to vyhodnotit pořádně bohužel nelze). Proto jsou body za to, za co jsou...

Spíš uvažuji jak tyto pokusy o manipulaci zjišťovat, pár nápadů již mám...

3.8.2009 11:16:39

BODOVÁNÍ
No přítel je na Oc-guru (či jak se to píše) a tam "staří kozáci" zasloužilí uživatelé můžou dávat body nováčkům - je to omezeno myslím měsíčně počtem rozdaných bodů
To je podle mě k něčemu
Jdou pochopitelně dávat i mínusové body pokud někdo někoho štve

3.8.2009 11:22:17

husak
to že dá někdo 1 hvězdu hře, kterou očividně nemohl nikdy hrát přece není to samé jako když dá sydo 1 hvězdu hře, kterou hrál a nelíbila se mu. Jak jsem už několikrát řekl, hodnocení 1 hvězda je pro mě hodnocení pro hru, kterou bych nehrál ani za nic a je prostě totálně bezduchá a nudná, opzravná a člověk se modlí ať už skončí. Ještě nedávno jsem tvrdil, že jsem neměl tu "čest" se stakovou hrou setkat (respektive, člobrdo, žížalky a spol. už nějakou dobu nehraju :) ). Ale shodou okolností, když jsme včera hráli celé parné odpoledne venku hry, tak jsem byl svědkem partie Dostihů a sázek (naštěstí jsem jen tak pokukoval k lidem co jej hráli v mezičase když byla ve Small World na tahu přítelkyně :), nezúčastnil jsem se). A to bylo něco strašného...házení kostkou a posouvání pinčlem dokola a občas někdo vykřil: "platíš". Hrůza....Tak jsem dal dostihům 1 hvězdu. Na druhou stranu je třeba říct, že kdysi, když jsem o MSH neměl ani tucha, jsem dostihy nebo třeba monopoly rád hrával.

3.8.2009 11:22:29

rbx

Zeus
Ja nemyslel nikdy to, ze by se davaly body za prispevky v diskuzich. Mel jsem namysli zpusob hodnoceni hry, resp pristupnost tohoto hodnoceni. Ze by proste mohli hodnotit hry uzivatele, kteri maji na svem konte urcity pocet prispevku, coz je velicina, ktera se pocita. A pokud by tu nekdo jen plkal nesmysly a psal "askijdfowqejrhpoqwinh", tak prece neni problem ho odchytit, protoze kazdy se kouka do novych prispevku.

3.8.2009 11:23:07

husak
tak pockej, kdyz dam jednu hvezdu nejake hre, tak to jeste neznamena jeji umyslne poskozeni. Proste se mi nelibi. Ale kdyz nekdo najednou jen tak vykaze zdejsi aktivitu tim, ze nastrili jednu hvezdu 10 hram jen tak z fleku, tak uz vyvstavaji pochybnosti. Zase bych nevyzyval k zakazu jednohvezdickoveho hodnoceni.

3.8.2009 11:24:04

Beholder
byl rychlejsi:-)

3.8.2009 11:24:43

hehe
opzvravnou hru bych taky nehrál :). měl jsem na mysli otravnou :). A ještě jsem nedotáhl tu myšlenku jak jsem chtěl :)...chtěl jsem říct, že ačkoli se hodnocení 1 hvězda vyvaruju, protože (kromě těch zmíněných dostihů a možná by se ještě něco našlo) nemám důvod zatím ničemu dát 1 hvězdu (čili pro mě hra nudící k smrti), tak srovnání toho co udělal Proken a hodnocení Citadely sydem je určitě hodně mimo

3.8.2009 11:29:19

Toho Prokena se nezastávám. Neznám ho a chápu že to asi naplácal od pasu v záchvatu ... (dosaďte dle libosti). Pokud by hra měla dostatek ostatních hodnocení, tak se to vyváží a nic zásadního se neděje. Dle mého názoru, tady je problém. Pokud hru drží nahoře pouze pár hodnocení, jakákoli odchylka znamená krutý pád a tím zklamání od těch, co mají hru rádi. Uvedená Citadela se 70 hlasy to přežije bez valné újmy. Ovšem jak donutit větší počet návštěvníků ke smysluplnému hlasování netuším... Ale přijde mi, že tudy vede správná cesta.

Oc-guru model popsaný Ellou mi přijde na první pohled takový elitářský, že kozáci určují, kdo může promluvit a kdo ne. V principu mi to přijde, že se komunita tímto stylem spíše uzavírá.

No ale pochopitelně vše ponechávám na Diově rozhodnutí, jen jsem se snažil přinést i pohled z jiného úhlu.

3.8.2009 11:34:46

husak
jj ,deskovky se maji rozsirovatra ne naopak, na druhou stranu si rikam, aby to nedopadlo ja z PC hrama, kde se napr. zanr RPG otevrel sirokemu spektru hracu a najednou se zanr posunul nekam, ze to pravoverni RPG hraci hodne tezko skousavali, protoze cim vetsi komunita, tim vetsi sklony k prumernosti. Trochu s nadsazkou - tyden co tyden sem koukam s obavami, aby se tu nezacaly rozmahat nejake Upssaly, Siki miki, Zelvy, Zizalky atd. Zatim jsem si pokazde vice mene mohl s ulevou oddechnout:-) Vypada to ze diskuse se toci stale kolem tech "spravnych" her, navic pribyvaji takove ty tezkokalibrove kousky jako Age of Napoleon, Space Hulk, Tide of Iron a takovy Arkham Horror se probil do desitky nejpocetneji vlastnenych her. Otazkou je jestli to komunitu otevre a tyhle hry se vice rozsiri, nebo zustane komunita uzavrenejsi a rozsiri se ty hry jen mezi ni.

3.8.2009 11:46:21

citadela
jen pro upřesnění, Citadela tu má širokou hráčskou základnu, proto jsem svou recenzi pojal jako pohled z druhé strany a na jejím konci je i zdůvodnění s tím, že si myslím, že se jedná o dobrou hru. Jen moje subjektivní hodnocení je 1*. Mohl bych třeba shodit Dominion nebo Le Havre, které opravdu nemám chuť hrát, ale nevím proč bych to dělal, když jsem je ani neměl v ruce.

3.8.2009 11:46:47

Ringo
No možná jsi ty hry jako Uppsala, Žely a žížalky vysypal jen tak z rukávu. Ale osobně vidím mezi nimi docela hodně velký rozdíl :) speciálně mezi žížalkama a želvama :) V té první může místo tebe hrát stroj, výseldek bude stejnej :) Želvy jsou náhodu pěkn hra pro určité příležitosti :) Nevím, ale trošku to tu zavání elitářstvím...hrajeme jen ty těžkotonážní hry apod. :)

3.8.2009 11:55:02

Richmond
ano, dle her, ktere se tu preferuji, to trochu elitarstvim zavani, to jsem nepoprel, naopak jsem to potvrdil:-)


3.8.2009 12:00:19

jestli ona to není trochu zbytečná diskuse :-)
Prokenovi jsem napsal a uvidíme... Podle toho budu řešit co dále. Napadlo mne třeba, že bych zavedl odstranění 10% nejvyšších a 10% nejnižších hodnocení u každé hry... Pak tyto pokusy o manipulaci také ztratí na síle...

3.8.2009 12:00:39

hodnocení
vyřešilo by to hodnocení od 1 do 10 a pak použití mediánu což je hodnota která je přesně uprostřed mezi seřazeným souborem hodnot. Uvedu malý příklad - hodnocení hry mediánem 1,2,2,6,6,6,8,8,8,9,10 by bylo 6 (průměr rovněž 6), ale hodnocení hry 1,8,8,8,8,8,10 mediánem by bylo 8, ale průměr je 7,3 po zaokrouhlení, což je skoro 7. Podle mě je 8 více vypovídající než průměr 7 který přitahuje (zmenšuje) ta jednička. Podle mě je ten medián ideálnější právě pro tento web kde není těch hodnocení tolik a 1 hvězdičkové úlety jsou více znát...

3.8.2009 12:21:49

ad Ringo a elitářství
Mě se Ringův názor celkově nelíbí. Já klidně dám stejné body hře Šikimiky a nějaké "těžkotonážní hře, protože každá je ve své kategorii dobrá. Takže nevidím důvod, proč bych jednoduchým hrám dával menší počet bodů, než hrám složitějším. Že je hra složitá a strategická ještě neznamená, že je lepší než jednoduchá rychlovka. Možná jsem zatížen tím, že spíše seženu hráče na jednoduché hry, než na složité strategie.

3.8.2009 12:37:09

2 Kren
ja uz jsem proste takovy, hodnotim hru i dle kriterii herniho mechanismu. Proste nedam cvrnaki kulicek 8/10 jenom proto, ze jsme se vsichni kralovsky pobavili. Nejak si nemuzu pomoct, ale u hodnoceni sleduji i dalsi kriteria. Slozitost, zpracovani, fungovani hernich mechanismu. Samozrejme hra, ktera je pravidly preplacana a je to spise vseobecny zmatek nez hratelna zabava, taky nebude uplne ok. Samozrejme jak jsem napsal, bylo to trochu nadsazene a vitam kazdeho noveho hrace deskovych her. Uz jen proto, ze pokud je deskovky chytnou, hcteji pak vice a zacnou se poohlizet prave po tech slozitejsich.

3.8.2009 12:41:30

Ringo
si na druhou stranu také protiřečí - Nexus Ops je taky jen řežba s kostkou a má u Ringa 10 :) Nesmíte to všechno brát tak vážně. Každý si prostě hodnotí podle svého.

3.8.2009 12:43:07

to Zeus
Znovu se ptám jak to vypadá s tím 10 bodovým hodnocením ???

3.8.2009 12:49:45

Ringo
A proč proboha bys nemohl dát cvrnkání kuliček 8/10 když jste pokaždé královsky bavili? Fakt nerozumím. Já myslel, že primární je zábava.

3.8.2009 12:53:09

...
já sice taky zohledňuji při hodnocení materiál, složitost atd. ale jsou určité vyjímky (a mám pocit, že už se z toho nestávají vyjímky) kdy rozhoduje čistě jen zábavnost a znovuhratelnost. Klasický příklad je pro mě karetka Dominion, obsahuje sice 500 karet, ale všechny se opakují, takže defakto je tam nějakých 30-35 různých karet. Pravidla jsou vysvětleny za 5 min a i nováčci se při první hře začnou rychle chytat. Nic světoborného, prostě skládám balíček v průbehu hry...prostě velice jednoduchá hra, ale pro mě si vysloužila 5 hvězd a na bgg desítku, protože zábavnost se rovná těm složitějším hrám a o znovuhratelnosti není třeba mluvit (sám jsem odehrál 200 her na netu a hrál jsem s hráčema kteří měli 1000+ odehraných her).

3.8.2009 12:55:36

vsak ja mam taky vyjimky
viz ten Nexus Ops nebo Samurai, ktery taky neoplyva bohatosi WoR a hodnotim jej vysoko.

Proc nedam 8/10 cvrnaki kulůicek? Treba proto ze se snazim byt objektivni a takova hra se treba nemuze rovnat hram jako je Arkham Horror, to je jednoduche. Kdyby tim cistym aspektem byla jen zabava, tak by nekdo dal 10 treba hre flaska, protoze se u ni kralovsky pobavil:-)

3.8.2009 13:00:38

SYDO
ad rezba kostkou - to je kde co. Me jde treba o takovou tu komplexnost, kdy jhe hra jednoducha a pritom komplexni, takze Nexus - vytezeni materialu, shrabnuti zisku, nakup jednotek, pripadne vylozeni karet, posun jednotkama a pak ona rezba kostkama, kteryma se resi bitvy.

3.8.2009 13:02:02

ad Richmond
Přesně tak :-)!

3.8.2009 13:06:46

zábava
to u mě je zábava jednou s pripárních vlastností, na které mi záleží. Ale chápu i Ringův přístup. TeĎ jsem sesmolil recenzi na Micro Mutants - hra, které dávám 7/10, jelikož se u ní královsky bavím a přitom je trestuhodně jednoduchá. Ale nedal bych jí 10/10, jelikož je prostě opravdu jednoduchá. Vysoká hodnocení si šetřím jen pro opravdové pecky.

3.8.2009 13:10:56

hodnocení
Statistika napovida, ze median je skutecne nejvhodnejsi mirou pro male pocty dat.
prumer je vice citlivy k okrajovym hodnotam.
Na druhou stranu, pokud ma hra jeden jediny hlas a ten bude 5, tak si nepomuzes ani medianem, ani prumerem. V takovem pripade se opravdu nejvic vyplaci davat kazde hre urcity pocet strednich hodnoceni (10, 20, ev. neco sofistikovanejsiho dle treba celkoveho poctu hodnoceni, zlomku poctu registrovanych hracu na serveru, nebo podle mesicniho cyklu vitahazijskeho kalendare.)
Krasobruslarska metoda (bez min, max) nejspise nebude dobre fungovat, protoze neodbouras ty osamele strelce.

Takze ja jsem pro bgg metodu

3.8.2009 13:12:56

Vybíráme z Bazaru

Claustrophobia 1643
Claustrophobia 1643
Akt. cena: 3990 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas