Novinky Vladi Chvatila

Tak jak jsem slibil, tak po Rece muzu pustit nejake info:) Hral jsem tam novou zemepisnou hru, pro zdejsi hrace asi neprilis zajimave, ale ve srovnani s ruznymi Kotehulkami a podobne nesrovnatelne zabavnejsi. Nejde jen o znalosti, ale i o rychlost, kdo moc premysli, tak prohraje (muj pripad, ackoliv jsem na gymplu reprezentoval v republikovem finale zemepisneho klani:)) Na tohle se tesim, urcite poridim, bo to jde hrat prakticky s kazdym a je to fakt sranda. Pry je to jistota na letosek. Rozsireni k SA tam bylo tez a vypadalo hotove. Co bude mistni komunitu zajimat vic je, ze Vlada pry planuje hned dve ameritrash hry - jednu sci-fi a jednu fantasy. Pekne vypravne zpracovani a s figurkama:) Ale o tom vic nevim, tohle z nej dostal bracha, kdyz spolu vcera hrali Runewars:) Osobne jsem docela zvedav, co originalniho Vlaada do domeny FFG vnese:) Toz co vy na to?:)
17.2.2010 10:16:19

to kren
Jen aby bylo jasno, nijak nerozporuju tvé názory, jen mi přijdou jako nošení dříví do lesa. Jedna věc je říct "ty rohlíky mi přijdou nedopečené". Druhá věc je přijít za pekařem, a vysvětlovat mu, že nedopečené rohlíky lidi nebudou kupovat, a že si tím kazí pověst, a že ty teda do pečení rohlíku nevidíš, ale předpokládal bys, že by měly být dopečené, a nechápeš, proč tedy dopečené nejsou, vždyť je sám proti sobě atd. To on dobře ví, a jistě by za ideálních podmínek rohlíky rád dopekl, ale když má vybírat mezi tím, jestli mu obchody vypoví kontrakt, nebo jestli pošle jednu várku mírně nedopečenou, tak holt musí vybrat takhle.

9.9.2011 10:21:16

kren
jistě, ale když očima laika mají v obchodě, dlouho očekávanou novou housku, která je místy spálená, nebo pobouchaná a vedle mají krásný nadýchaný rohlík, ale ty na něj nemáš chuť ... pak se musí rozhodnout každý sám , nebo si holt nekoupí ani jedno a vezme si doma starý ověřený konzumák

9.9.2011 10:23:08

to Vlaada
Samozřejmě, že já ti nechci naznačit vůbec nic a jak tě znám a kluky z CGE, tak tobě ani jim nevyčítám vůbec nic a naprosto chápu jak to před Essenem vypadá a jak fungujete a kolik do toho dáváte nadšení. Taky to co jsem napsal nebyla kritika jedné konkrétní hry, ale spíš takové zamyšlení nad tím, že je strašná škoda, když někdo odvede perfektní práci, která je pak pokažena něčím a někým jiným.

Je mi taky naprosto jasné, že existuje určitá úroveň, do jaké si můžeš diktovat svoje podmínky a do jaké už ne a že ta úroveň záleží jednak na tvém jménu a renomé a jednak na té konkrétní firmě. Výsledkem musí být vždycky víceméně kompromis. Takže to rozhodně neber jako kritiku tvojí práce, které si strašně moc vážím a vím co tomu obětuješ. To co jsem psal byl víceméně pohled zvenčí, za jakých ideálních podmínek by to mělo nějak fungovat. A jak jsem psal už Havelockovi: myslím, že každá zpětná vazba i negativní může být poučením pro příště a posunout firmu, vývojáře a lidi co kolem toho běhají kousek dál.

Edit: Přesně tak jsem to pochopil, jak jsi to napsal ve svém posledním postu. V podstatě se shodneme a já chápu, že je to vždycky kompromis toho co si můžeš ještě dovolit a co už hold ne. A myslím, že si můžeš být jistý, že chápu, že tebe to mrzí víc, než kohokoli jiného z nás, kdo tady tu grafiku kritizoval.

9.9.2011 10:24:05 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Jednak prosím nesměšuj vydavatele a distributora, to jsou dvě zcela odlišné věci, a jen některé firmy plní obě role.

Dále pak máš špatnou představu o roli autora hry. Takhle to nefunguje v žádném normálním vydavatelství, a dokonce ani v CGE. Ve většině mých smluv na hry je napsáno, že vydavatel nese plnou zodpovědnost a pravomoci ohledně toho, jak bude finální produkt proveden. Dokonce by měli právo upravit herní systém (a já mám naopak právo pak žádat, aby mé jméno nebylo na krabici :).

Nejde totiž o to, čí je to hra, je to o tom, čí je to investice. A prostředky investuje a riskuje vydavatel. Navíc vydavatel by měl lépe znát svou cílovou skupinu, požadavky trhu, vydavatel rozhoduje o rozpočtu atd. Je v jeho zájmu, aby se ty prostředky vrátily, a proto nad produktem musí mít plnou kontrolu.

Je velmi nestandardní, aby autor hry zajišťoval i grafiku, už jen proto, že nemusí mít pro to žádné vlohy, a nakladatelství naopak zaměstnává člověka s grafickým cítěním, který dokáže dělat správná rozhodnutí a doladit finální výsledek. V CGE je to právě Filip Murmak, který mi tak výrazně pomohl s doděláním MK). Ve Wizkidech člověk, který by byl vhodný k projektu tohoto typu, prostě nebyl, protože se obvykle zabývají jinými projekty.

Já jako autor mám jediné právo - pokud si myslím, že vydavatel nebude schopen mou hru dostatečně reprezentativně vydat, tak s ním smlouvu nepodepsat (případně, jak už bylo zmíněno, odmítnout, aby mé jméno bylo v souvislosti se hrou uváděno).

Mimochodem, znáte hru Insula, kterou vydalo CBG? Autor ji nabízel i nám (dokonce jsem mu ji trochu pomáhal doladit), ale nakonec jsme si neplácli, protože jsme mu nebyli ochotni dopředu slíbit, že použijeme jeho vlastní grafiku, dokud neuvidíme ukázky finálního provedení. Jde o naši pověst jako vydavatele, a o naše prostředky, a máme v tomto prostě právo veta. Pokud nesouhlasí, je nám líto...

9.9.2011 10:36:36

O hře samotné
Jinak koho (kromě pečení rohlíků, konstrukce aut a komplikovaného vztahu autor-vydavatel) zajímá i ta hra, tak jsem si právě všiml, že Paul Grogan (anglický hráč, a nadšenec, který je skvělý ve vysvětlování a prezentování her, a kterému teď dáváme všechny naše hry v pokročilé fázi vývoje, aby nám pak pomáhal doladit pravidla v angličtině) začal postovat na BGG obrázky karet s podrobným popisem... zřejmě plánované jako seriál, který vysvětlí, jak se hra hraje :)

9.9.2011 11:04:55

to Vlaada
Hodis prosim odkaz? :-) Doufam, ze nemusim byt prihlaseny na BGG, nemam tam ucet. :-)

9.9.2011 11:06:50

Vlaada
ta karta je moc hezká
ještě by mě zajímalo, jak dopadla ta mapa

9.9.2011 11:12:26

odkaz
Jasně... http://www.boardgamegeek.com/image/1086164/mage-knight-board-game?size=large

9.9.2011 11:12:41

Vlaada
Už to tady sice od někoho zaznělo, ale asi jsi to přehlídnul, takže tu otázku zopakuju. V češtině se vydání asi neplánuje a alespoň s pravidly taky moc doufat nemůžeme,že?

9.9.2011 11:13:02

to Vlaada
... Jinak koho (kromě pečení rohlíků, konstrukce aut a komplikovaného vztahu autor-vydavatel) zajímá i ta hra ...

Když někoho zajímají nejen mechanismy, ale i celkový design hry, tak to nepovažuješ za zájem o hru ? To mne trošku mrzí. Já jsem tady všechny mé posty nepsal proto, že jsem chtěl shazovat něčí práci bez zájmu o hru. Jen si myslím, že celkový dojem ze hry nedělají jen skvěle fungující mechanismy a že někdo považuje pro vžívání se do příběhu stejně důležitý i design hry. Takže mne to teď od tebe trošinku zamrzelo.

9.9.2011 11:23:05

Vlaada
jasan, ja to s tou grafikou nemyslel tak, ze si to sam i komplet namalujes, je jasne ze na tohle se pozve grafik, ale myslel jsem si, zeten by se mel ridit duchem te hry, treba aby fantasy raz krajiny nepojal jako sci-fi nebo opacne:-)

9.9.2011 11:40:10

to kren
Jejda, já se tě nechtěl dotknout... to nebylo mířeno proti tobě... prostě se tu mluvilo poslední stránku jen o grafice a problematice vydávání, a ta věta byla míněna jako "zpátky taky trochu ke hře"... neměl v tom být útok na nikoho, a docela mě mrzí, žes to tak pochopil. Nepsal jsem koho zajímá jen ta hra, dokonce ani "koho zajímá hra více než grafika", psal jsem koho zajímá "i ta hra"... Každopádně promiň, jestli se tě to dotklo...

9.9.2011 11:40:54

Loselfos
Nepředpokládám, že by vzešla od Wizkids, zatím ještě neřešli ani překlad do jazyků větších států. A co se týče češtiny, na rozdíl od jiných našich her tahle pravidla jsem psal rovnou v angličtině, takže ani žádná česká verze neexistuje. Jinak pravidla samotná nejsou zas tak dlouhá, ale patří k nim velmi obsáhlý a podrobný průvodce první hrou (aby člověk mohl začít hrát, ne biflovat pravidla).

Na druhou stranu, vzhledem k tomu, že pravidla i karty se sázely tady u nás, tak máme všechny podklady, a možná nebudu mít problém zkusit sehnat svolení pro neoficiální překlad (přinejmenším karet...) a ani nebude potřeba ty karty mastit ve photoshopu :)

9.9.2011 11:45:15

čeština
tak na náš dotaz na češtinu přece jen došlo :)
A zvláště závěr odpovědi je slibný, přece jen by to usnadnilo rozhodování...

9.9.2011 11:48:53

to Vlaada
OK, tak to bylo nedorozumění :).

9.9.2011 11:54:01

to Vlaada
oftopic

Vlado, ja tedy sleduji hry jen tak z povzdali, doma mam jednu dodelanou a porad ne a ne se dostat k tomu kontaktovat CGE, jestli by nemeli zajem.
To ze jsi psal ze jsi Geek a ne Profik. To znamena ze vymysleni her delas jako bokovku ? A pracujes nekde ve fabrice ? Jen jsem myslel ze konkretne Tebe, by to mohlo uzivit , kdyz se podivam na uspech Tvych her.

9.9.2011 11:57:45

Angri
Já to myslel "kdybych se choval jako profík, a ne jako geek"... Jinak ano, hry jsou teď můj hlavní zdroj příjmů... dřív jsem pracoval ve "fabrice" na počítačové hry (Altar Interactive - well, ta parta nadšenců měla do fabriky dost daleko :), ale teď už dělám hlavně deskovky, a občasný job ve videoherním průmyslu jen na zpestření... Ale ne jen jako autor, v CGE řeším i finální podobu her, nejen svých (řekněme tedy jako redaktor), pro většinu svých her implementuju online verzi (zrovna tenhle týden jsem jednu dokončil) atd.

9.9.2011 12:11:17

Vlaada
A Original War 2 nechystas?:-)

9.9.2011 12:26:42

Vlaada
Hele, ohlasů na grafiku bych se nebál. První co mě napadlo, že herní svět to asi bude nejčastěji porovnávat s Runeboundem nebo WoW: Adventure Game a ty to musí strčit do kapsy jak po herní, tak i právě po grafické stránce... a dost možná, že tvůj specifický rukopis bude právě kombinace "euro-plánu a AT-karet" dokreslovat nejlépe...

A teď k otázkám:

1) Jak bys to ty sám s výše uvedenými dvěma hrami, pakliže je aspoň trošičku znáš, porovnal?

2) Už při vývoji jsi se zmínil o tom, že se od euro-principů her nedokážeš ani v tomto případě zcela oprostit. V čem se to konkrétně u téhle hry podle tebe projevilo?

Díky, ať se daří!!

9.9.2011 12:53:12

poly
Hlavně očekávám, že kostky tam nebudou hrát takový prim jako u wowka... A celkově si myslím,ž e to bude víc přemýšlecí

9.9.2011 12:55:57

to Vlaada
Diky za info, az sezenu chvili casu , tak se s hrou ozvu. Pokud tedy je takova moznost ?

9.9.2011 12:58:35

Polylux1
Ty dvě hry neznám natolik, abych srovnával...

A co se týče europrincipů, tak jde především o použití náhody. Náhoda myslím hraje roli poměrně velkou, ale je jinak umístěná. Je to "náhoda -> tvoje akce -> výsledek". Ne "tvoje akce -> náhoda -> výsledek". Zatímco v mnohých amerech ovlivňuješ pravděpodobnost výsledku, tady ti náhoda dává limity, co dělat, a v jejich rámci se snažíš vydupat z toho co nejvíc. Ne že by to bylo zcela predikovatelné, ale mezi náhodou a výsledkem vždy stojí tvoje akce, a vždy máš šanci reagovat. Např. nějaká karta ti dává možnost přehodit kostku v Prameni, a třeba zrovna nutně potřebuješ v boji ohnivou manu, takže to vzrušení tam je. Ale když to nehodíš, tak neřekneš "hmm, smůla, právě jsem vyplácal zbytečně svou nejsilnější kartu a nestalo se nic", ale řekneš si "hmm, tak to nevyšlo, padla ledová, nedokážu ji nějak využít, abych z toho nějak vyvázl?"

Díky tomu je to víc přemýšlecí a kombinační, než se možná někomu bude líbit. To čisté vzrušení "hodím kostkama, padne-nepadne, zabiju-nezabiju" tam prostě není. Místo toho je vzrušení typu "útočím na pevnost v noci, takže nevidím, kdo ji brání, dokud nezačne boj", nebo "tak jo, risknu ten dungeon, jestli tam bude hydra, tak jsem v háji", nebo "vypálil jsem klášter, co tam asi najdu za artefakt!" A samozřejmě klasické dominionovské "lížu si nový karty ze svého balíčku, doufám, že budou ty, co potřebuju!"

9.9.2011 13:15:52

Vlaada
Čili přiznanej mix ala Cyclades? PARRRRRRRÁDA!!! :D

9.9.2011 13:34:12

Vlaada
Tak teď jsi konečně dostal i mne. To zní super. Já náhodu a kostky rád a tohle je tedy síla. Něco přijde a s tím pak musím žít ... těším se:-)

A taky se těším na ty emzáky potulující se po lodi v GT:-D

9.9.2011 15:00:42

to all
nechapem co mate proti tej mape :)
Videl som aj krajsi design ale tato tiez nie je najhorsia, hlavne sa mi paci mechanizmus prikladania novych dielov mapy.
A zo skusenosti viem, ze co na fotkach vyzera otrasne v skutocnosti nemusi byt vobec take hrozne (ale obcas je to este horsie) :P

9.9.2011 15:28:43

Vybíráme z Bazaru

Arkham horror LCG: Core Set + Dunwich 1st print
Arkham horror LCG: Core Set + Dunwich 1st print
Akt. cena: 25 €
Končí za: 9 dnů

Offcanvas