připomínky

O víkendu se v rubrice "Nejlépe hodnocené hry" objevilo najednou na prvním místě Go. Ač je to hra, kterou mám velmi rád, tak mě překvapila jedna věc. Z ničeho nic je Go na 1.místě a předtím nebylo ani v první desítce. Dnes koukám do rubriky a Go již opět není mezi prvními deseti hrami. Mohl by někdo krátce vysvětlit, co se stalo.
16.2.2010 14:49:38

sydo
Lze, kdyz chces;) Jina situace je, kdyz MUSIS;)

25.11.2010 09:54:22

Zeus
Bacha na to viděl jsem Ferrari i ve žlutý =D

25.11.2010 09:58:07

aneken
No jo, ale on zatím nikdo nemusí (jen u nízkých hodnocení), takže nechápu to fňukání tady.

25.11.2010 10:02:08

sydo
Koukám, že v poslední době sis oblíbil slovo fňukat :-) No je krásně zvukomalebné, což o to.

25.11.2010 11:11:57

prebio
Oblíbil, jelikož mi přijde, že cokoli na webu Zeus udělá, toto je hlavní reakce :)

25.11.2010 11:18:31

sydo
Ja se snad pujdu ztrestat nejakou poradne spatnou hrou, abych ji mohl dat malo hvezdicek a pak mohl fnukat opravnene;)

25.11.2010 11:29:42

Prebio...
Přijde mi smutné, že pro svou argumentaci vyzobeš jen ty komentáře, které ti nahrávají.

Jinak mi to přijde podobné jako požadovat zrušení emailů, protože 50% těch, které lidem chodí jsou blbiny, bez kterých by v pohodě šlo žít. Taky bych sem mohl pro podpoření této argumentace hafo nakopírovat :-).

Stále více a více se utvrzuji v přesvědčení, že jde jen a jen o to jedno hloupé slovo. A jestli si vzpomínáte, tak jsem toto zavedl kvůli pár excesům, kdy uživatel hodnotil hry z TOP10 1*, aby do TOP dostal své oblíbené hry. Což se logicky taky nelíbilo :-)

Pokud vás napadá nějaký jednoduchý nediskriminační systém (jako že může hlasovat jen člověk s 50ti a více body), jak tomuto zamezit, můžete ho zkusit navrhnout.

Za mě: Komentáře k hodnocení si občas pročítám a až budu mít čas na předělání profilů her, tak 100% dostanou větší prostor. Teď jsou určitě hodně nešťastně schované.

25.11.2010 17:47:21

musíš / nemusíš
Tak uvidíme, "jestli se koza nažere a vlk zůstane celý" :-)

25.11.2010 17:57:06

zeus
No jo, trochu nefér to je, kaju se. Ale jenom jsem tím chtěl ukázat, že napsat krátký informačně bohatý komentář není až taková banalita, jak to tady zastánci komentářů tvrdí (jako to je střelba do vlastních řad, já bych s tím měl právě že taky nemalé problémy). Každopádně si to pro příště odpustím.

Jinak možná řešení mě napadají vpodstatě dvě.
To první tady už, myslím, někde padlo. U každé hry ze statistiky vypustit určité procento extrémních hodnocení (např. 5% nahoře, 5% dole). Já tohle třeba semtam používám a je to opravdu silný nástroj na odstranění extrémních nereálných hodnot, aniž by člověk u každé musel přemýšlet, zda je její vyřazení správné, nebo ne. Pouze to malinko snižuje variabilitu, to nám ale nevadí. Nevýhoda ale spočívá v tom, že tam kde bude málo hodnocení, což je skoro všude, bude taková metoda docela hodně zkreslovat (ale na druhou stranu při málo hodnoceních je hodnota stejně už tak dost zkreslená, tak co).
Druhá možnost, která mě napadá, je zase asi o trochu složitější na reálné provedení, ale zase by mohla být opravdu účinná, aniž by omezovala množství hodnocení. A sice omezit možnosti uživatelů na hodnocení. Např. stanovením, že z celkového počtu mnou hodnocených her smí pouze 15% mít hodnocení nižší než 2, nebo vyšší než 9. Když už by se podařilo něco takového udělat, tak by vedlejší výhoda spočívala v tom, že by se mezi uživateli alespoň částečně synchronizoval způsob hodnocení, takže by to z hodnocení alespoň částečně dělalo o něco spolehlivější hodnotu a ještě by to mohlo omezit nešvar, kdy každou hru, která se mě aspoň trochu líbí, ohodnotím desítkou. No a nevýhoda je asi taky zřejmá, nejspíš by se mnozí opět cítili omezováni ve způsobu hodnocení a navíc by se musely vytvářet vyjímky pro ty co mají málo hodnocených her.

Tuším, že nějaké jednoduché univerzální řešení asi neexistuje, ale ty povinné komentáře mně opravdu příjdou nešťastné.

25.11.2010 23:48:15

hodnotenie
Ked mozem, mam este jednu pripomienku ku hodnoteniu. Neviem aky vzorec pouzivas na vypocet priemeru hodnotenia, ale vyzera to ako obycajny aritmeticky priemer a v rebricku su zobrazene hry s 20 a viac hodnoteniami.
Mozno by si mohol vyskusat Bayesov priemer, pouziva sa prave pri vypoctoch priemerneho ratingu. (pouziva ho napriklad aj BGG)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bayesian_average

Ja som si to dovolil vyskusat na datach z rebricka ZH a trosku to premiesa poradie.

https://docs.google.com/leaf?id=0BxHQ96njzILjYjhlYWRmMmEtNGE4OS00YjFhLTljNzAtYTg5M2FjOGI2OTFh&sort=name&layout=list&num=50

Nie som ziadny matematik, to je len taky napad...

26.11.2010 02:12:07

návrh
Nebylo by možné např. v sekci * Hráči * dát seznam osob, na které se obracet v případě čehokoliv spojeného s tímto webem, ale co nepatří do diskuzí?
Proč toto navrhuji. Před chvílí jsem omylem při označování odkazu uvedeného Kavesem v jeho příspěvku klikl na označení za nevhodný příspěvek. Napsal jsem o tom Diovi, ale nevím, zda toto řeší jen on, nebo i další lidé a tak můj omluvný příspěvek si přečte jen Zeus, ale může se stát, že se věcí bude zabývat někdo jiný, který mě potom bude zbytečně kontaktovat. Já bych to samozřejmě opět vysvětlil, ale jde o to, že by to tu danou osobu stálo zbytečný čas.
p.s. kavesi, omlouvám se, on to mé ukliknutí někdo napraví.

26.11.2010 07:25:34

návrh - doplnění
A nebylo by možné, aby nešlo tak snadno označit příspěvek za nevhodný např. tím, že by se mě to ještě jednou zeptalo, zda to chci skutečně učinit, když jde o nevratný krok.

26.11.2010 07:27:34

Bayesův průměr...
O něm jsem už uvažoval, jen mě dosud nanapadlo, jak ho nějak jednoduše udělat.

Druhá varianta o které přemýšlím je právě Prebiův návrh s ořezem extrémních hodnot, ale spíš ve standardním provedení. Tj. odstranění 1. a posledního decilu (tedy 10% nejvyšších a 10% nejnižších hodnocení).

Uvidíme...

26.11.2010 08:02:47

zeus & Deth
Tlacidlo na oznacenie nevhodneho prispevku sa podla mna da celkom jednoducho vyriesit javascriptom, ktory vyhodi okno Ano/Nie.

Bayesuv priemer, chapem ze to nie je uplne trivialne , ale zlozite to tiez nie je. Zavisi to od toho ako mas navrhnutu databazu a samozrejme musito preratat hodnotenie vsetkych hier ked niekto prida hodnotenie a nie ked sa zobrazuje na stranke. Ak chces, posli mi PM a mozem ti pomoct vyriesit nejake problemy.

Odstranenie 10% extremov sa mi velmi nepaci, podla mna to uplne zdeformuje hodonotenie.
Ked niekto prida hodnotenie 1 hre ktora je na vrcholu rebricka a ma 200 hodnoteni, tak so podla mna, velmi vysledok nezmeni. Zase ak niekto podhodnoti hru ktora ma 20 hlasov, ta ta by zase podla bayesovho priemeru nemala byt velmi vysoko.
Stale si myslim ze napriklad hra s 200 hodnoteniami a priemernym hodnotenim 8 by mala byt vyssie ako napriklad hra s 20timi hodnoteniami 10.

Ono celkovo hodnotenie hier je dost zlozite. Hlavne na stupnici 1-10. Aky je rozdiel napriklad medzi 5 a 6? Uplne v tomto pripade postacuje 5 alebo 3 hviezdickove hodnotenie. Dokonca mozno naj by bolo iba 2 hodnotove (paci/nepaci).

Mam hodnotit cisto subjektivne alebo objektivne? Ja hodnotim subjektivne. Napriklad Agricole som dal minimum, lebo mi vobec nesadla a absolutne ma nebavi. Ale viem ze sa paci vela ludom a maju ju radi. Nie je ani nefunkcna ani uplne odporna na pohlad, tak mal by som dat koli tomu viac? Podla mna nie, pre mna je to 1*.

26.11.2010 08:37:23

žebříčky
No to já taky pořád řeším, jestli hodnotit objektivně nebo subjektivně. Buďto by to mělo být dané, nebo by měly být dva žebříčky.
Já zrovna naopak hodnotím objektivně, nebo to trošku šmrncnu subjektivitou. Protože si myslím, že ostatní spíš zajímá použitelnost hry, než to, jestli se kavesovi páči/nepáči ;-) Ale jak vidno, tak to každý dělá jinak.
Třeba Bang! nebo Carcassonne bych nemusela hrát vůbec, ale pro plno lidí to může být velmi zábavné. Poto jsem C. dala nějaké průměrné hodnocení, protože uznávám, že je to hra pohledná, fungující atd. 1*má podle mě dostat hra, která se "nedá hrát".
Na druhou stranu i to, co se lidem líbí a rádi hrají, o něčem vypovídá, ale nevím, jestli je dobré to všechno míchat dohromady.

26.11.2010 08:54:44

hodnocení
Souhlasím s Ikri, že hodnocení by mělo mít náznak objetivity (i když podle některých - a nechtějte po mě citace - objektivita neexistuje a jde jen o intersubjektivitu). Léta jsem porotcoval v jedné literární soutěži (CKČ) a i když byly mnohdy příspěvky mizerné a nic výrazně nevyčnívalo, nemohl jsem nedat žádná umístění, jen proto, že jsem nebyl spokojen. Proto jsem začal až třeba druhým, třetím místem, protože NĚCO se na těch textech vždycky pozitivního našlo. A i špatně zaběhnutý/zajetý závod má vždy svého vítěze. Čili pokud hru nemám rád (a znám ji samozřejmě natolik, abych ji mohl ohodnotit), ocením na ní alespoň design, krátkou hrací dobu, oddechovost a plácnu jí 2.5, než abych ji sestřelil půlkou jako totální odpad.

26.11.2010 09:12:09

objektivne hodnotenie
Ako pise Bacil, vzdy to hodnotenie moze byt iba subjektivne s naznakom objektivity.
Povedzme ze sa mi ta hra vobec nepaci, je to pre mna odpad, chcem dat 1/2 * ale nemozem lebo musim hodnotit objektivne. Tak mam ohodnotit hru presne rovnako, ako je aktualne priemerne hodnotenie? To nemusim hodnotit vobec.
To iste pri hodnoteni 10. Je to pre mna najlepsia hra aku som do teraz hral. Chem dat 10 ale nemozem, lebo z objektivneho pohladu to urcite nie je 10tka. Napriklad 10* som dal iba Dobyvatelom Vesmiru. Ale moja priatelka sa ani nedokaze pozriet na krabicu a uz vobec nie tuto hru so mnou hrat. Vsetko spojene so scifi je jej odporne. Snazil som sa naucit tu hru aj dalsich par ludi ale nejavili o nu velky zaujem. Znamena to, ze nemam hodnotit 10 ale 8 ako je hodnotena tu na ZH? Alebo podla toho ako ju prijali moji znami iba 5 alebo menej?

Preto si myslim ze hodnotit by mal kazdy ako uzna za vhodne a priemer vsetkych hodnoteni ti da " použitelnost hry".

26.11.2010 09:38:39

Joe

Hodnotenie a objektivita
Osobne si myslim, ze je hodnotenie na 99% subjektivnou zalezitostou. Hra na mna totiz vzdy vplyva celkovo a je to pre mna komplex vsetkych sucasti - prezentacie (grafiky, pravidiel), hratelnosti (jednoduchost-zlozitost-prekazky v hrani), ceny (dostupnost), podpory apod.

26.11.2010 09:49:03

hodnocení
Jestli subjektivní nebo objektivní se tu řešilo už před nějakou dobou a bylo to i spjato s navýšením stupnice na 10 bodů. Každý prostě hodnotí jinak...
Co se týká upravení průměrů her, jsem jednoznačně pro...

26.11.2010 09:58:49

kaves
Tak jsem se na ten tvuj upravenej zebricek dival a prijde mi to hodne zajimave. Navic tedy kdyz se divam na takto upravene hodnoceni, tak ZH nevypadaji jako semeniste ameritrasheru, jak je bere Vlaada;) Musim priznat, ze takto se mi to libi o hodne vic, odrazi to i to, jak se hra i obecne uchytila. Zajimavy prepocet.

26.11.2010 10:00:08

objektivita...
Tak jsem to jen špatně nazvala...potom teda nic, co hodnotí člověk, není objektivní. Myslím to samozřejmě tak, že můžu dát všem abstraktním hrám nulu, protože mě žádná z nich nebaví a absolutně se mi nelíbí.
Přítelkyně Kavese by Dobyvatelům dala taky nulu, protože jí vadí scifi. Ale myslím, že to nikoho, určitě teda mně, vůbec nezajímá, pokud jde o výběr hry, jestli se přítelkyni líbí scifi.
Třeba Citadelu hodnotím vysoko, protože podle mě má všechno, co má hra mít, nic jí nechybí. Ale hraju ji málokdy.

26.11.2010 10:10:20 | Upraveno autorem (porovnej)

Joe

ikri
Lenže Kavesova priateľka tú hru tak hodnotí a to, že je to sci-fi, je jedným z faktorov, ktorý berie do úvahy. Preto tá možná "0". Potom je to už len o tom, či k tomu niečo napíše, alebo nie. Lebo pri takomto hodnotení by zrejme skôr mala vysvetliť, čo jej na hre vadí (ak teda mám ja takéto extrémne hodnotenie brať do úvahy)...

26.11.2010 10:28:34

Joe
No to máš pravdu, pokud si to člověk může přečíst, tak ano.
Já nesnášim scifi taky, ale RftG je podle mě výborná hra s vynikajícím principem, kterou bych čekala na nejvyšších pozicích žebříčků, protože prostě zase má všechno co má hra mít a zrovna u téhle hry specielně nehraje herní prostředí skoro žádnou roli.
Pokud se mi ale do žebříčku míchají kritéria typu "nemám ráda modrou barvu", tak tu hru můžou dostat někam zcela jinam. O tom mluvím.

26.11.2010 10:37:18

Joe
Suhlas, ked si pozries zoznam vsetkych hodnoteni nejakej hry, ak vidis ze ma hodnotenia 8-10 tak to vyzera ako tutovka (akurat zavisi od poctu hodnotiacich). Ak tam uvidis hodnotenia od 0-10 tak je jasne ze hra kazdemu nesadne (v tom pripade je dobre aj vediet preco niekomu nesadla a dava nizke hodnotenia).

Este som nad tym premyslal cestou do prace a napadlo mi, ze uplne idealny rebricek by bol pre mna, keby kazdy uzivatel mal vlastny osobny rebricek top 10 a vysledny rebricek by sa vyratal podla vsetkych osobnych rebrickov. To by si nemusel riesit ci dat 5 alebo 6 *. Vzdy (vacsinou) sa vies rozodnut, ktora hra je lepsia a ktora horsia. Bolo by zaujimave vidiet vysledky z takehoto pohladu. Ma to iba jednu nevyhodu. Nemal by si hodnotenie pre "horsie" hry, ktore sa nedostali do ziadneho osobneho top 10.

26.11.2010 10:39:48

subjektivita hodnocení
když se mi nějaká hra líbí, a to tak moc, že o ní měsíc všude nadšeně vyprávím, tak si prostě zaslouží 10*, a to i přesto, že vím, že to je čistě subjektivní - třeba proto, že na většinu lidí by byla moc složitá, moc dlouhá, atp.

jinak sem pro aby hodnocení se slovním komentářem měla větší váhu, a taky by bylo fajn, kdyby bylo někde vidět, že tam ty slovní komentáře jsou - takhle si toho spousta lidí nevšimne a často jsou líní rozklikávat link "hodnoceno 23x" aby se podívali jestli tam něco je

26.11.2010 10:42:34

Vybíráme z Bazaru

Skytear: 6 rozšíření
Skytear: 6 rozšíření
Akt. cena: 2190 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas