popisky / recenze

Dovolil bych si zde vyjádření k současnému stavu popisků her na ZH. Chápu, že Zeus chce mít popisky o nějaké minimální kvalitě, ale jejich současný stav mi přijde přehnaný, konkrétně uvedu např. popisky k Magicu a k Javě. Nechci tím nijak útočit na jejich autory, naopak, jsou to popisky kvalitní a určitě u nich strávili hodně času, pro mě však již zdaleka přesahují funkci popisku a stávají se pro mě neužitečnými. Proč? Jsou zkrátka moc dlouhé. Popisek má dle mého názoru plnit funkci rychlého seznámení s tématem a základy hry. Pokud se z něj dozvím, že se ve hře stávám renesančním stavitelem, který pomocí dřevěných kostiček soupeří s ostatními o přízen krále, pak již nemusím pátrat po tom, zda v pátém kole dostávám dvojnásobný počet bodů nebo zda dvě kola před koncem nahradím kostičky kolečkama. Naopak pokud si přečtu, že se hra odehrává v Říši Divů zničené nukleárním holokaustem a Alenku v něm loví Kloboučník s Bílým Králíkem zkřížení se Shoggothy, pak rychle hledám recenzi. Pokud popisek obsahuje dvacet odstavců se všemi výjimkami a nuancemi pravidel, pak se v podstatě stává recenzí bez celkového zhodnocení, což je třeba pro mě bezpředmětné, v popisku to vědět nepotřebuji a takovéto sáhodlouhé popisky nečtu. Recenze je něco jiného, tam mě u hry, která mě zaujala (např. proto, že k ní někdo napsal zajímavý popisek) zajímá, jak funguje a zda dle názoru autora funguje dobře. Suchý popis mechanismů znát nepotřebuji.

Dalším důvodem je, že takto zpracovaný popisek blokuje prostor pro recenzi - pokud bych nějakou chtěl napsat, v podstatě svými slovy přepíšu popisek a přidám své subjektivní dojmy - tyto dva útvary se ve větší míře budou krýt a málokdo si tak přečte oba.

Ještě jednou - neberte to jako útok na vaše popisky, spíš jen chci vědět, jak to vidíte vy a případně podnět pro Dia, aby trochu povolil nároky na popisky.

Díky za názory.
11.11.2009 09:30:13

Souhlas
Po zkusenosti s popisem BasketBosse, ktery jsem po domluve s Diem doplnoval asi trikrat, nelze nez souhlasit. IMHO by popisek mel mit cca dva odstavce a vzorem by mohla byt spousta podobnychpopisku na BGG. I kdyz to je asi vec nazoru, ja jsem minimalista, ktery chce vedet o cem to je, jak se to cca hraje a pak uz hledam recenze, ktere toho maji prinest vic...

11.11.2009 13:18:48

Doplneni
Tim nijak nejdu proti Diovi, pokud bude panovat domluva na tom, ze by to melo byt delsi, klidne kdykoliv cokoliv doplnim;)

11.11.2009 13:20:06

Bezy

Shrnuto
Shrnuto a podtrzeno, zatimco nekteri jsou zastupci pravidla KISS, jini maji radi presne detailni popisy... A pravda? Ta nelezi nekde uprostred, ta neni nikde...

11.11.2009 13:29:22

Popis versus podrobný popis
No ještě mne napadlo, že jisté řešení by byla dvě ucha na popisu. Popis by bylo jedno ucho a tam by se musel nuceně dávat stručný popis pár větama: oddíl pro příběh a oddíl pro mechanismus a nedovolilo by to napsat víc než by bylo stanoveno. A druhé ucho by byl popdrobný popis a tam by mohl každý psát klidně romány. implicitně by se u hry vždy objevil ten stručný popis a kdo by se v tom chtěl šťourat víc, tak by se překliknul na podrobný popis. A kdyby neexistoval, tak by bylo ucho zašedlé. A všichni by byli spokojeni - je to řešení, které se na netu oběvuje dost často. Samozřejmě stručný popis bybyl bodován méně a podrobný popis více. Co ty na to Die ;-)).

11.11.2009 13:37:00

kren
To je dobré, jen bych nechal obě části popisu dělat jednoho člověka, aby to bylo takové ucelené.

Offtopic 2 křen: směju se jak blázen u Leeovi fotky "soustředěný táta". Mě spíš přijde jako kdyby ti děcka zrovna zavařila a je to spíš "brzy rozzuřený táta" co je za chvíli pošle spát :D

11.11.2009 13:43:57

ad sydo
Jo samozřejmě, že obě části by byly součástí jednoho přidání od jednoho člověka. Až když by někdo nevyplnil podrobnou část, tak by to mohl dovyplnit kdokoliv další.

ad offtopic: Náhodou tuhle hru jsem vyhrál. Dali mi na zadek až v dalším kole :-).

11.11.2009 13:53:44

off Topic - Sydo a Křen
Mi se zase líbí hry, které Lee ukořistil do svého portfolia - taková vyvážená dvojice: Battlestar Galactica a Umí prase létat :-)

11.11.2009 14:03:07

ad Sodovka
No on to ještě nestačil všechno doplnit ;-). Prase vždycky hraje s malou julinkou a psal jsem s ním popis na Umí prase létat, aby získal zdejší bodíky a dosáhnul tak na body, které umožňují přiřadit si avatar. Moc po tom touží a furt otravuje, že by si chtěl přiřadit nějaký obrázek a tak přemluvil mamku, ať nás fotí při hrách aby nahrabal nějaké bodíky aspoň z fotek.

11.11.2009 14:10:21

rbx

kratky popisek
jsem jednoznacne pro kratky popisek. Ty dlouhe bohuzel nemam cas cist :-( Takze souhlas s anekenem.

11.11.2009 23:47:20

PJ

rbx
Aha, proto ten strucny popis 3 Musketyru ;-)

15.11.2009 11:38:11

rbx

Pj
Jo, cekal jsem, kdy se někdo ozve :-) Puvodne jsem tam chtěl pastnout ten můj příspěvek z diskuze, jen vyhodit emocionální výkřiky, jenže pak jsem si přečetl ten návod na vkládání popisku a vylezli z toho tohle "dilo" :-) Ty poslední odstavce už ale není potreba číst, jen dopodrobna rozebíraji nekteré věci.

15.11.2009 13:17:40

PJ

rbx
Já jsem zastáncem spíš podrobnějších popisů, takže mně se omlouvat nemusíš :-) Povedený popis!

15.11.2009 20:18:54

popisky vs. recenze
K tomuto tématu bych měl rád pár poznámek. I mě samotného napadlo, že dlouhý popis hry, na úrovni popisu pravidel, nemusí být vždy úplně vhodný. Když se zajímám o nějakou hru a chci se dozvědět pár informací, tak 2-3 odstavce bohatě stačí. Ovšem pokud mám o hru větší zájem, tj. rozhoduji se, zda jí koupit či nikoliv, tak se chci dozvědět víc informací a krátký popis mi nestačí. Navíc může být někdy zavádějící, viz popisy typu - hra využívá oblíbenéhpo principu hry té a té.

Co se týče recenzí, tak jsem nepochopil, kde se na ZH vzal zvyk, že recenze začne podrobným popisem pravidel hry. Podle mě to do recenze nepatří. To je podobné jako kdyby recenze na film obsahovala nejprve pordobný popis děje a nakonec chodnocení filmu. Recenzi přece čtu, abych se dozvěděl něčí názor na daný film, hru atd. a ne proto, abych četl popis.

Shrnutí

Popis chápu tak, že se jedná o popis nečeho, v našem případě hry a je pro mě tedy otázkou, co by mělo být tím rozhodujícím kritériem pro délku popisu. Rozhodně si myslím, že by to nemělo být, "je to dlouhé a nebaví mě to číst", jak tady zaznělo. Tím nechci nikoho konkrétně nenapadat , ale pouze chci říct, že na ZH chybí objektivní kritérium co přesně do popisu patří a co nikoliv.

Na druhou stranu nepovažuji vhodné, aby byl popis součástí recenze. Ta již obsahuje hodnocení autora a může ovlivnit rozhodnutí čtenáře, zda si hru koupit či nikoliv, viz příklad s filmem, který všichni dobře známe. A navíc jak trefně poznamenal husak: "pokud by popis pravidel měl být součástí recenze, o čem bude druhá?"

16.11.2009 09:12:20

Obsah popisu hry...
Vždyť na formuláři pro přidání popisu hry je i popsáno, co by takový popis měl v ideálním případě mít. Není to myšleno demagogicky, že když nebude něco z toho splňovat, tak to neschválím, ale je to spíše takové vodítko, co zvážit do článku zahrnout.

Samozřejmě nepostihuje to ideálně popis pro rozšíření, kde hodně záleží, jestli je v rozšíření pár nových karet nebo se jedná skoro o samostatnou hru. U rozšíření je proto nutné se zamyslet více samostatně :-)

16.11.2009 09:27:01

Zeus
Ano je. Měl jsem na mysli délku popisu.

16.11.2009 09:41:10

rbx
vidím to stejně - dlouhý popisem = nečtu, ikdyž mě to třeba zajíma.

popisem 3 mušketýrů je super, jeden z mála co jsem si přečet.

17.11.2009 01:12:04

k tomu co psal PJ
Jsme ted měli v práci v týdeníku takový pěkný příslový.
Provaz je dobrý když je dlouhý, řeč je dobrá když je krátka.

2) nemusíte je číst celé - no na to abych našel to co mě z toho zajímá to musím stejně projít celý.
4) s křenovým systémem "dvou odstavců" nesouhlasím, protože z nich nemám šanci pochopit, jak se hra hraje a o čem je. - od toho je recenze.
5) Zeus, myslím, nikoho do ničeho nenutí. Je to na každém přispěvateli. - a to já bych zase nutil, dlouhý popisky mě nebaví ale ještě horší je to bez popisku - bych to viděl takže pokud chce někdo přidat hru , měl by rovnou přidat i popisek - klidně i pár vět.

17.11.2009 01:17:55

PJ

paladin91
A co takhle prislovi dvakrat mer a jednou rez, he?
Kapku sam sobe, myslim, odporujes /kdyz to bylo dlouhe, proc jsi to vubec cetl a proc chvalis rbx, kdyz jeho popis zjevne nesplnuje, co pozadujes???/.

ad ad 2: od toho jsou odstavce - aby se v pripade potreby snadno preskakovaly.
ad ad 4: a pokud recenze neni /a ona vetsinou neni/? Nehlede na to, ze recenze je subjektivni posudek dila, NENI to popis dila.
ad ad 5: jednoduche, zaloz si vlastni stranky o deskovkach a aplikuj na nich vlastni pravidla... a pokud se Ti do toho nechce, muzes sam tvorit popisy na tomto webu a dokonce upravovat i popisy stavajicih autoru, pokud se Ti zdaji prilis dlouhe.

PS: co je to za divnou dobu, ze nikdo na nic nema cas /treba na preceteni dvou odstavcu "navic" o veci, ktera ho zajima, protoze jinak by to necetl vubec/.
A to mame pocitace, aby nam cas setrily?
Dobrou knihu ci film take odsoudite predem kvuli delce a uprednostnite proto epizodu serialu s pauzou na vymoceni behem reklamniho bloku??? O tempora, o mores...

PPS: jen tak na okraj, ve slove "prislovi" se pise na konci mekke "i".

17.11.2009 11:56:01

PJ
Přesně. Doteď mi není jasné kde se na ZH vzal zvyk, že recenze obsahuje podrobný popis pravidel. Zatím mi na to nikdo neodpověděl a ani se o to nepokusil.

17.11.2009 15:33:40

recenze
osobne nemam problem cist i delsi popisek pokud je dobre cleneny, pokud neni psan budnym zpusobem, ale takovy jsem na zatrolenkach snad necetl. Prece kdyz chce clovek v budoucnu stravit u hry hodne casu, tak neni problem pri vyberu taky trochu z neho obetovat.
Ad pravidla v recenzich: zakazovat detaily pravidel v recenzi mi prijde spatne, clovek se aspon dozvi detaily a muze si rici, zda by ho neco takoveho bavilo. A vytvorit pak druhou, xtou ktera to nebude obsahovat neni problem, tam si clovek rad precte nazory autora.

17.11.2009 18:25:20

Bajn
Já jsem ani neměl tak na mysli to co píšeš. Protože když chceš vysvětlit nějakou konkrétní část hry a zhodnotit jí, tak se to může hodit a i celkově to pak zapadá do kontextu. Jenže to není to samé jako když recenzi pojmeš jako podrobný souhrn pravidel ke kterému pak dopíšeš pár řádků komentáře.

Další věc je a v tom musím být k sobě také trochu sebekritický, že podrobný popis tak jak jsem ho napsal k Jave, kterou Sydo zmiňuje, nemusí být úplně vhodný, protože pro toho kdo Jávu nezná může být příliš detailní a matoucí (nezná komponenty a neví co si pod některými pojmy představit).

17.11.2009 19:06:28

to PJ
jj dík za opravu s češtinou bojuju už od základky.
- pravda, jsem se pak podíval na ten popis od rbx ještě jednou a je fakt dlouhej. Mě se líbíl protože jsem si z něj přečetl jen to co bylo vidět na titulce a měl jsem za to že je to celý => to mi stačilo a líbilo.
ad 2 - jj to je přesně ten případ mušketýrů - mě stačil první odstavec k spokojenosti, ale holt záleží jak to kdo napíše.
ad 4 - to je problem - bylo by super kdy byla recenze u každé hry a nejlépe více, ale proto si myslím že by bylo fajn kdyby nová hra na ZH = alespon krátká recence (popis) od uživatel co jí chce přidat - tak jako na geeku.
ad 5 - asi jsem zbudil milný dojem že nedoceňuji práci ostatních - je bezva že tu všichni přispívají a tvoje komentáře řada lidí ocení - jen subjektivně říkám že já bych rád něco kratšího. Já se do toho raději moc nepoušít protože1) jak jsis všiml zpravidla na dvou řádcích udělám 4 chyby, 2) nemám toho tolik nahráno 3) snažím se přispívat spíš překlady.

18.11.2009 17:38:35

Parxel
"Přesně. Doteď mi není jasné kde se na ZH vzal zvyk, že recenze obsahuje podrobný popis pravidel. Zatím mi na to nikdo neodpověděl a ani se o to nepokusil."

Hmm, možná proto, že ses nezeptal :)

18.11.2009 17:43:02

to sydo
a co třeba, že dotyčnému se hra velice líbí a musí se podělit o informace s ostatními, tak píše, píše, poněkud se rozepíše nedá se to zastavit a nakonec je to jen výčet pravidel s několika poznatky které se dostavily po x-tém zahrání té které hry. Z toho důvodu raději sám nic nepíšu, protože psát neumím a vím že bych dopadl přesně tak.

19.11.2009 09:31:22

Adalpo
No, v tom případě je to ideální recenze :)

19.11.2009 10:01:34

Vybíráme z Bazaru

Agricola v CZ (Mindok) + rozšíření
Agricola v CZ (Mindok) + rozšíření
Akt. cena: 1375 Kč
Končí za: 16 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas