popisky / recenze

Dovolil bych si zde vyjádření k současnému stavu popisků her na ZH. Chápu, že Zeus chce mít popisky o nějaké minimální kvalitě, ale jejich současný stav mi přijde přehnaný, konkrétně uvedu např. popisky k Magicu a k Javě. Nechci tím nijak útočit na jejich autory, naopak, jsou to popisky kvalitní a určitě u nich strávili hodně času, pro mě však již zdaleka přesahují funkci popisku a stávají se pro mě neužitečnými. Proč? Jsou zkrátka moc dlouhé. Popisek má dle mého názoru plnit funkci rychlého seznámení s tématem a základy hry. Pokud se z něj dozvím, že se ve hře stávám renesančním stavitelem, který pomocí dřevěných kostiček soupeří s ostatními o přízen krále, pak již nemusím pátrat po tom, zda v pátém kole dostávám dvojnásobný počet bodů nebo zda dvě kola před koncem nahradím kostičky kolečkama. Naopak pokud si přečtu, že se hra odehrává v Říši Divů zničené nukleárním holokaustem a Alenku v něm loví Kloboučník s Bílým Králíkem zkřížení se Shoggothy, pak rychle hledám recenzi. Pokud popisek obsahuje dvacet odstavců se všemi výjimkami a nuancemi pravidel, pak se v podstatě stává recenzí bez celkového zhodnocení, což je třeba pro mě bezpředmětné, v popisku to vědět nepotřebuji a takovéto sáhodlouhé popisky nečtu. Recenze je něco jiného, tam mě u hry, která mě zaujala (např. proto, že k ní někdo napsal zajímavý popisek) zajímá, jak funguje a zda dle názoru autora funguje dobře. Suchý popis mechanismů znát nepotřebuji.

Dalším důvodem je, že takto zpracovaný popisek blokuje prostor pro recenzi - pokud bych nějakou chtěl napsat, v podstatě svými slovy přepíšu popisek a přidám své subjektivní dojmy - tyto dva útvary se ve větší míře budou krýt a málokdo si tak přečte oba.

Ještě jednou - neberte to jako útok na vaše popisky, spíš jen chci vědět, jak to vidíte vy a případně podnět pro Dia, aby trochu povolil nároky na popisky.

Díky za názory.
11.11.2009 09:30:13

SYDO
pod to bych se taky mohla směle podepsat

11.11.2009 09:38:22

PJ

Popisy
Jo. Taky jsem se v tom poznal. Původně za tím byla snaha elegantně do dvou odstavců shrnout celou hru. Umění zkratky je ale obtížné a asi se mi to rozjelo. Zkusím se zase víc vrátit k té zkratce a brát to méně popisně a komplexně.

11.11.2009 09:40:32

sydo
Taky jsem už koukala, že se nějak rozmohly dlouhé popisky her.

11.11.2009 09:40:36

PJ
Tak zrovna tvoje popisky si čtu moc rád, jsou vtipné a tak akorát popisné. Já to opravdu nemyslel vyčítavě na autory popisků, spíše jako návrh Diovi, aby trochu zmírnil nároky na ně.

11.11.2009 09:48:52

to PJ
Každopádně, tobě velký obdiv, protože děláš opravdu hodně a je fajn, že se u her konečně objevují aspoň nějaké popisy

11.11.2009 09:49:25

nooo
Mně to teda zas nijak moc neva. Spíše naopak, pokud je v popisu hry jen pár holých vět, tak nezbývá než pátrat dál. A jelikož většina her nemá zastoupeny oba útvary, tak jsem rád za komplexní popis.

Z mého pohledu je ideální delší PJovský popisek, který je rozumně členěný. Dozvím se vše na jednom místě a pokud mě některý odstavec nezajímá, jednoduše ho přeskočím.

Recenze chápu nikoli jako prostor k popisu hry, ale spíše vlastních zážitků s hrou, pocitů při ní atd. Tomu mi nahrává i situace, kdy popisek je jeden (neutrální), zato recenzí může být více. Pokud by popis pravidel měl být součástí recenze, o čem bude druhá?

11.11.2009 09:50:14

PJ

Úvaha
Ještě když o tom přemýšlím... ona je opravdu otázka, kde je ta hranice, kdy už je toho moc. Některé hry (třeba party hry) se opravdu dají celé shrnout do dvou tří odstavců a myslím, že to není na škodu.

Sydo klade velký důraz na téma, já zase spíš na mechanismus a princip hry. Takže ze svého pohledu jsem považoval za přínosné pár mechanismů popsat. Ona totiž taková recenze, kde by to bylo rozvedeno podrobně i s osobními postřehy autora dá relativně dost práce a ne vždy je na ní čas/nálada/dostatek herních zkušeností.

Proto možná ta snaha dělat "tlustější" popisy. To jen tak na vysvětlenou. Zatím vidím, že to asi nebyla dobrá cesta.

11.11.2009 09:52:50

PJ

všem
Dík za podporu :-)

11.11.2009 09:54:33

PJ
To s tématem byl jen příklad, samozřejmě mě též zajímá, jak ta hra přibližně funguje. Chtěl jsme jen říci, ž enepotřebuji znát každý způsob skórovaní a krok souboje.

Husak - no, to by toho pak v těch recenzích zas moc nebylo :)

11.11.2009 09:58:28

PJ

sydo
Jo, chápu a beru na vědomí. Napadají mě dvě výjimky:
1) hry, které jsou tak jednoduché, že to popsat celé stručně jde (třeba party hry).
2) rozšíření, kde je myslím žádoucí popsat všechny nové mechanismy, už jen proto, aby si čtenář udělal představu o tom, co vlastně rozšíření obsahuje a jestli má cenu si jej pořídit...

11.11.2009 10:29:09

PJ
Že si s tím děláš hlavu zrovna ty - tebe bych udělal dvorním popisovačem ZH :)

11.11.2009 10:32:17

Souhlas se Sydem
Tak jsem si teď prolétl novou diskuzi a v tomhle naprosto souhlasím se Sydem! Věc jestli jde o mechanismus a nebo atmosféru hry je až druhotná. Kritika je směřována na přehnanou délku. A co se týče toho střetu atmosféra versus mechanismus, Tak podle mne je ideální oboje ale jen v pár větách. Atmosféra a příběh třeba napřed kurzívou a pod to stručně o co jde co do mechanismu.

11.11.2009 10:39:24

Bezy

Mecenáš trolíků

Souhlas...
V posledni dobe se nejedna o popisky, ale spis o romany od Huga...

11.11.2009 11:18:27

MtG
Sydo, beru si kritiku popisku u MtG osobně. Takže zítra ráno u Šmejkalovic ohrady, zbraň si můžeš zvolit, já preferuju gumovej šlauch :-)
Teď vážně, konkrétně u Mtg jsem délku přestřelil opravdu záměrně, přišlo mi, že takový fenomén je třeba popsat důkladněji. Příště se polepším a vejdu se do dvou odstavců ;-)

11.11.2009 12:02:33

Eyron
mno podle mě by stačilo to nějak pojmenot - no prostě aby si normální člověk přečetl to pro něj podstatný a MtG nadšenec si to mohl přelouskat všechno a u toho vrnět blahem

11.11.2009 12:09:22

Eyron
Já se ozbrojím kachlíkem!

Já to vážně nemyslím jako kritiku popisujících, naopak, já byl u Duny též nucen udělat dlouhý popisek, jelikož jsem za to chtěl body, že :) Jde mi o změnu systému, který uživatele nutí dělat dlouhé popisky (obzvlášť u složitějších her), aby splnili požadavky pro jejich zveřejnění.

Btw. Jako recenze by ten Magic byl super, hrával jsem ho fest dlouho a stále na to rád vzpomínám.

11.11.2009 12:17:01

PJ

Kritikům dlouhých popisů
1) někdy, myslím, mají smysl (viz. moje předchozí posty)
2) nemusíte je číst celé, pro pochopení stačí první odstavce
3) nikdo vám nebrání popis upravit a zaštíhlit
4) s křenovým systémem "dvou odstavců" nesouhlasím, protože z nich nemám šanci pochopit, jak se hra hraje a o čem je. To je ovšem subjektivní pohled na věc.
5) Zeus, myslím, nikoho do ničeho nenutí. Je to na každém přispěvateli.

11.11.2009 12:33:36

PK
1) to máš pravdu
2) jak kdy. Já se třeba rád dozvím, jak hra rámcově funguje, ale nechci se kvůli tomu prodírat pěti odstavci, ale záleží na konkrétním případu.
3) jak?
5) No, pokud tam nepopíšu, každou fázi hry, objeví se mi tam [CHYBÍ: ....]

11.11.2009 12:36:23

To PJ
V bodě 5 souhlas se Sydem.

11.11.2009 12:44:36

popisky...
Já se snažím, aby tam bylo vše důležité a rozhodně neprudím kvůli tomu, že není popsáno pravidlo, které ke slovu přijde 1x za 4 hry :-)

Navíc množství "CHYBÍ" docela dost pokleslo ;-)

A IMHO delší popisky nejsou na škodu v případě, že jsem přehledně strukturovány do kapitol. Proto mi například ani nevadí popisek u Magicu. Snadno si najdu jen to, co mě aktuálně zajímá a já si například s chutí přečetl poslední kapitolku, protože ostatní jsem plus mínus znal...

11.11.2009 12:47:21

Ještě k tomu CHYBÍ...
Víceméně ho dopisuji tam, kde mi prostě něco chybí k pochopení toho, jak budu hru hrát (to je podle mého vnímání hlavní účel popisku a za tím si budu stát).

Takže pokud např. chybí to, jak se určí konec hry, tak to tam napíšu. Pokud je například v popisku zmíněn nějaký herní mechanismus, který není popsán, tak to tam taky napíšu, protože to pak jen mate. Samozřejmě řešení pak nechávám na autorovi, zda popíše daný mechanismus nebo usoudí, že je to nepodstatné a odstraní ho z popisu (tak to tuším párkrát vyřešil PJ :-). Obě cesty jsou OK.

11.11.2009 12:50:39

to PJ
No a já se vyjádřím k bodu 4), protože jsem tám zmiňován.
NIKDE jsem nepsal jen o dvou odstavcích, ale o dvou částech:
1. část uvedení do příběhu a atmosféry hry
2. část fáze a mechanismy hry

Jinak samozřejmě souhlasím s tvým bodem 1). S bodem 2) bych souhlasil pokud by to bylo napsáno tak, že ty první odstavce by opravdu shrnovaly o co jde a nevěnovali by se hned zpočátku nějakým detailním jednotlivostem, které by byly shrnuty, tak jak to bývá u recenzí, až na konci. Pak bych se opravdu musel přelouskávat dlouhým textem.

Podle mne by popisy měli být ve tvaru, tak jak to bývá u většiny her na začátku pravidel:
PŘÍBĚH NÁSLEDOVANÝ STRUČNOU CHARAKTERISTIKOU HRY

11.11.2009 12:51:45

all
Však já už mlčím, jen jsem se k tomu chtěl vyjádřit no. Omlouvám se, pokud jsem se někoho dotkl, to jsem neměl v úmyslu.

11.11.2009 12:54:07

ad Zeus, PJ, Sydo, já a jiní ...
No od toho je diskuze abychom vyjádřili své názory a je jen na Diovi nakolik bude reflektovat nějaké nápady eventuelně většinové názory. Může je reflektovat a taky nemusí, protože je to tvář jeho webu. Vždycky ve všem musí stejně docházet k nějakým kompromisům, protože Zeus bez nás všech by to mohl zabalit a stejně tam my bychom bez Diova webu byli taky nahraní.

11.11.2009 12:57:18

kren
Pravda pravdoucí.

11.11.2009 13:07:09

Vybíráme z Bazaru

Marvel champions Storm Hero pack
Marvel champions Storm Hero pack
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 7 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas