nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Essen 2011 - Den třetí - útěk z vězení zakončený infarktem

Autor: Zeus | 22.10.2011 | 18

Sobota je obvykle ve znamení davů lidí, kteří si nechtěli brát kvůli hernímu šílenství dovolenou. Stejně tak je obvykle k vidění výrazně více lidí (tedy předpokládám, že se jedná o lidi) v kostýmech, které jsou velmi vydařené a věrné. Je tedy pravda, že jsem v životě na vlastní oči orka, sukubu nebo čarodějnici neviděl, takže s tou věrností těžko říci...

Útěk z Alcatrazu

Ale hurá ke hrám, jako první jsme vyzkoušeli hru Alcatraz: The Scapegoat z dílny polských Kuźnia Gier. Ve hře hráči představují (jak jsem psal již dříve) vězně v Alcatrazu, jejichž jediným cílem je vzít kramle a užívat si svobody. K tomu musí plnit různé úkoly vedoucí k úkolu jako například výroba duplikátu klíčů, zbavení se stráže v kritickém místě, příprava převleku apod. V tom jim bude bránit ostraha věznice, ale částečně také ostatní vězni, protože ne všem se podaří utéci a kdo by chtěl zůstávat v takové smradlavé díře, že? To raději vězňům, kterých se daří příprava útěku nejvíce, nahážeme pár klacků pod nohy, abychom měli čas utéci sami. Protože pokud pár vězňů uteče, zvýší se ostraha věznice a další útěk už bude nemožný. Ale pozor! Každým kolem získává ostraha věznice dalšího člena stráže a pokud jich bude ve věznici 20, bude jakkoli dobrý plán útěku nemožné realizovat a vymožeností Alcatrazu si zůstanou užívat vězni všichni. Takže škodit si navzájem ano, ale pouze v rozumné míře... Tedy pokud vás ostatní nehodí přes palubu a není více než jasné, že s vámi při velkém útěku nepočítají. Pak jim jejich plány pořádně opepřete, ať si zůstanou užívat s vámi :-)...

Hra 3 hráčů
Hra 3 hráčů
Detail herního plánu
Detail herního plánu
Herní plocha hráče
Herní plocha hráče

Při samotné hře se hráči pohybují po různých místnostech věznice, ve kterých pak mohou provádět různé akce (např. sbírat předměty nutné k plnění jednotlivých úkolů, narušením rádiové komunikace stráží je přesvědčit přesunout 2 z nich do jiné části Alcatrazu, získání peněz pro následné podplácení stráží, získávání karet pro vydírání ostatních vězňů a mnoho dalšího). V každém kole také hráči mezi sebou tajně zvolí obětního beránka, který má sice v daném kole více akčních bodů (používaných pro pohyb a všechny akce v místnostech), ale při splnění úkolu tento vězeň nezíská žádné zásluhy na přípravě útěku. A ti, kteří se na přípravě útěku nezúčastní, logicky zůstanou ve své jistě pohodlné cele a mohou využívat i v dalších letech pohostinnosti nabízené Alcatrazem.

Celkově pěkná hra s kooperativními ale i silně škodícími mechanismy, která si jistě najde své obecenstvo. I přesto, že já osobně si ji na wishlist spíše nezařadím.

Smog

O kousek dál jsem se zastavil u stánku s úžasně vypadající steampunkovou hrou z viktoriánské Anglie, která nese jméno Smog (a také jsem o ní již dříve psal). Shodou okolností právě začal vystavovatel vysvětlovat pravidla 2 Angličanům, takže jsem se přidal a zaposlouchal jsem se do výkladu. Asi nikoho nepřekvapí, že se jedná o RPG s hrdiny, kteří mají klasicky několik vlastností jako síla útoku na blízko, síla útoku na dálku, síla magického útoku či počet akčních bodů. Trochu netradiční je počet karet, které si hráč ovládající hrdinu vždy na začátku tahu postavy lízne (ti, kteří toto slovo nesnáší, si tyto karty mohou dobrat ;-).

Karty jsou rozděleny do 3 balíčků podle toho, jaký typ útoku (resp. obrany) postavě umožňují. Asi nikoho nepřekvapí, že se jedná o karty pro útok na blízko, karty pro útok střelbou (tedy na dálku) a karty pro kouzlení (útok kouzly). Zajímavé je, že každá karta umožňuje 2 typy svého zahrání. Ve svém tahu karta slouží k danému typu útoku, zatímco v tahu protivníka pak k obraně proti danému typu útoku. Takže i pro hráče, který své postavy zaměřuje na střelecké útoky má smysl, aby si na ruce držel karty pro magický boj a boj na blízko, aby se těmto typům útoků mohl bránit. A nejenom bránit, některé karty v obranném režimu umožňují bránící se postavě provést protiútok, který někdy dokonce proběhne před původním útokem.

Pár hrdinů
Pár hrdinů
Detail lady s mimozemským dělem
Detail lady s mimozemským dělem
Akční karty
Akční karty

Ve hře pak jde jednoduše o eliminaci celého týmu protivníka s tím, že bude velmi jednoduché hru obohatit o různé scénáře či mise... Další zajímavostí je i střídaní tahů/kol, kdy se v průběhu kola střídají postavy spíše než jednotliví hráči. Může se tedy stát, že svůj tah odehraje 1 postava hráče A, pak 2 postavy hráče B a na závěr 1 postavy hráče A (nicméně přesný mechanismus by se mi tu ve stručnosti asi popsat nepodařilo, ale funguje krásně a přináší do hry další taktický prvek).

Osobně mne hra uchvátila svým vizuálním zpracování i tématem (viktoriánská Anglie, po které se prohání typická dáma s mimozemským dělem, vlkodlak a podobné postavy). Mno a dokonale mne odrazuje svou cenou. V Essenu si hru (obsahující plánek na lakovaném papíře + všechny potřebné karty) a 4 nádherné miniatury dle vlastní volby (ať nemusíte hrát s hrdiny v podobě docela nudných kartiček) můžete pořídit za akčních "lidových" 100 Euro. A to si postavičky budete muset nabarvit...

Promo verze hry 7 Wonders a Ghost Stories

Dále jsem se rozhodl, že pro vás vyfotím obří verzi již tak velkých karet hry 7 Wonders (u nás vyšla pod názvem 7 Divů Světa). Tu měli jako lákadlo na stánku Reposu a také tam měli moc hezkou 3D verzi hry Ghost Stories, takže jsem vyfotil dvě mouchy jedním stiskem spouště. Ke hrám není asi moc co dodávat, takže mrkněte jen na ty fotky. Takové Ghost Stories bych si nechal líbit :-).

7 Wonders - mega edice
7 Wonders - mega edice
Ghost stories - promo plán
Ghost stories - promo plán
Ghost stories - detail promo plánu
Ghost stories - detail promo plánu

Ruský vydavatel s metrem

Když jsem pak coural po výstavišti, narazil jsem na vcelku malý stánek ruského distributora her jako Dominion, kterého už evidentně přestala bavit pouhá distribuce a do Essenu přivezl hned několik vlastních her. Z nich jednoznačně vyčnívala hra Metro 2033, která je založená na stejnojmenné knize a počítačové hře. Metro 2033 hráče přenese do budoucnosti (hádejte do kterého roku :-) do postapokalyptického světa. Děj se pak odehrává v Moskvě resp. v moskevském metru, kam se zbytky lidské populace nezasažené radiací musely uchýlit. Tito přeživší se rozdělili do šesti frakcí, které spolu soupeří o nadvládu nad soustavou chodeb a stanic, které ve hře generují různé zdroje (prasata, náboje a houbičky - k čemupak asi ty houbičky jsou? ;-). Každá frakce má určitou speciální vlastnost a také jednoho hrdinu také s unikátní speciální vlastností. Hra samotná probíhá na kola, ve kterých hráči mohou útočit na neutrální stanice (pak bojují s náhodným monstrem z balíčku), mohou v dobytých stanicích zakládat osady (a tím z ní těžit zdroje), mohou kupovat vybavení pro svého hrdinu, mohou zvyšovat sílu své armády (anonymních bojovníků) a mnoho dalšího. Možností je ve hře spousta, ale nevypadají nijak zvlášť složitě. Hru vyhraje hráč, který jako první získá 10 vítězných bodů získaných za různé úspěšně provedené akce (např. splnění mise, dobytí stanice, apod.)

Herní plocha
Herní plocha
Karty vybavení pro hrdiny
Karty vybavení pro hrdiny
Karty hrdinů
Karty hrdinů
Karty mutantů a hrozeb
Karty mutantů a hrozeb

Celkově pěkná hra, u které se mi vizuálně nelíbily snad jen 2 věci. Lesklý herní plán (navíc se blbě fotí :-) a figurky hrdinů, které jsou úplně stejné a liší se pouze barvou (přeci jen mi přijde, že hry jsou dnes již trochu dál). Jinak mechanismy zajímavé, na pohled funkční, ale na celou délku hry nezbyl čas, takže těžko říci. Každopádně je hra dostupná zatím jen v Rusku a Hobby World (vydavatel) zatím distributory pro Evropu a jiné části světa hledá.

Na svém stánku měl tento vydavatel her výrazně více, ostatní byly karetky s různými tématy a jednu z nich () mám, takže ji podrobím časem testování a něco málo o ní ještě napíši.

Všelirůzné úlovky

Na svých dalších toulkách jsem procházel oblastí zvýšeného výskytu stánků s brněními, zbraněmi a dalšími doplňky pro nadšence do LARPů, dřeváren, železáren (ehm :-), či jiných koníčků, při kterých se lidé oblékají do různých kostýmů (no asi ne úplně všech koníčků odpovídajících popisu ;-). Tam jsem udělal pár fotek, ale nic nekoupil, i když některé tuniky či šaty se líbili i mě, který se LARPů či podobných akcí neúčastní.

Steampunk helma
Steampunk helma
Letní košilka s větráním
Letní košilka s větráním
Dlaždička pro fantasy nadšence
Dlaždička pro fantasy nadšence

Závěrem se o mě pokusil infarkt

Úplně závěrem dne jsem se zastavil u CBG mrknout konečně na Infarkt. Prohodil jsem pár slov s autorem (mimochodem podle všeho odborníkem na zdravou výživu) a nechal si hru vysvětlit. Zjednodušeně v ní jde o vlastní přežití a zabití všech protihráčů. Ale nebudete k tomu potřebovat meče, pistole ani žádná jiná netradiční udělátka. Budete k tomu používat propriety známé z každodenního života jako například hranolky (neuvěřitelně smrtící záležitost), colu (krásně sekundující hranolkům), cigarety (plíce jásají). Pro zajištění svého přežití pak můžete využívat zdravé výživy (ovoce, ovocné koktejly, jogurty, depresivní tofu (zlepší vám různé parametry zdraví, ale zvýší depresi :-) atd.) Vše je ztvárněno v podobě karet a vše (snad až na minerální vodu, která nemá žádný efekt) nějak ovlivňuje některý z parametrů zdraví hráčů, kteří představují takové normální lidi dnešního světa. Ti i ve hře chodí do práce (vydělat peníze, ale zvýšit si tím depresi - jakoby nikoho práce nebavila či co), mohou zajít do fitka (za peníze, ale sníží si obezitu a depresi), mohou si koupit léky v lékarně (za peníze si mohou koupit kartu léku, která zlepšuje některé parametry zdraví) a tak podobně.

Celý herní plán
Celý herní plán
Herní plocha hráče
Herní plocha hráče
Karty potravin/kuřiva
Karty potravin/kuřiva

A jak zhoršíte zdraví protihráčů? Není nic jednoduššího, než si připravit v ruce karty hodně nezdravého jídla, pití a nějakého toho kuřiva a uspořádat pro své "přátele" večírek, na kterém jim to krásně naservírujete. A oni jako správní hosté přeci nesmí odmítnout :-). Smutné je, že i oni uspořádají rádi večírek i vám...

Časová interference s čtvrtečním večerem

Ve čtvrtek večer jsme ještě na hotelu vyzkoušeli hru The Dwarf King, která mne hned při rozdání karet nadchla svým zpracováním (lesklé hooodně protáhlé karty s pěknými ilustracemi). Jedná se o štychovou hru, která se hraje na 7 kol, přičemž na začátku každého z nich se vylosuje žeton questu, na kterém jsou 2 herní varianty (např. "všechny 5 a 6 jsou počítány za 2 body" a "všechny 5 a 6 jsou počítány za -2 body" - většinou jsou varianty takto inverzní). Hráč, který má modrou 5 volí, která varianta se v daném kole bude hrát a hráč s červenou 5 začne. Cíl kola je buď získat maximum bodovaných karet (varianty, kdy jsou body kladné) nebo se jich naopak zbavit (varianta, kdy jsou body záporné). V dalším kole se určí podmínky nové a takto až do konce, kdy se spočítají body a vyhrává ten, co jich má nejvíce.

Svižné, hezké, proměnlivé a také počítací (jak to u štychových her bývá).

Ukázka žetonů questů
Ukázka žetonů questů
Běžné herní karty
Běžné herní karty
Speciální herní karty
Speciální herní karty

 

Všechna čísla Essenského zpravodaje (z roku 2011)

  1. Essen 2011 - Den první - průzkum bojem
  2. Essen 2011 - Den druhý - zombie a hrdinové
  3. Essen 2011 - Den třetí - útěk z vězení zakončený infarktem
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Metro 2033

no to je gól !
Tak pred 2ma mesiacmi môj kamoš a verný spoluhráč dočítal túto knihu a ostal ňou natoľko uchvátený že sa rozhodol na námet tejto hry vytvoriť vlastnú hru (už si aj z fantasyobchodu objednal dieliky na jej tvorbu) ... ten keď sa dočíta že ho dakto prebehol :D no som zvedavý na jeho reakciu :)

23.10.2011 00:01:49

Alcatracz

rozhodne by som o tejto hre rád vedel viac - najmä niečo o mechanizmoch samotných.
Predstava spolupráce na tenkom ľade kde je cieľ spoločný no každý kope sám za seba sa mi páči. Mám rád hry kde si môžu hráči navzájom škodiť. Isto po tejto hre ešte hodím očkom :)

23.10.2011 00:03:51

Infarkt

Vypadá to na povedenou hru, po té ještě kouknu. Téma je úžasný :-)

23.10.2011 13:46:10

Essen

Uff, tak uz jsem doma :) Opet jsem to prezil ve zdravi, i kdyz to bylo o hubu :)

Celkovy letosni dojem je takovy, ze to byl velmi slaby rocnik, minimum her me zaujalo. Opet jsem se vyradil v bazarech a skvele zaparil po vecerech, takze jinak jsem odjizdel pozitivne naladen. Takze zde me bodove poznamky:

Nejvetsi prekvapeni: Dungeon Fighter - na prvni pohled nic moc hra, ale bavili jsme se u ni kralovsky. Cranio Creations me timto zbesilym vytvorem opet potesili, stejne jako loni Alienama.

Vytouzeny ulovek - Wakdschattenspiel. Po dlouhem hledani jsem ho s pomoci domorodce nasel v jednom bazaru. Moc se tesim na zahrani, v Essenu se na ni nedostalu, i kdyz na nas pokus s Hrabinhem a Kandelabrem v jednu hodinu rano na hotelovem parkovisti nikdy nezapomenu :D

Nejvetsi zklamani - hra Sake (udelat Bang jeste horsi? Ano, podarilo se!) skutecnost, ze Kros masters Arena (Zminena Diem ve druhem clanku) bude az za rok :(

A opet jsem si chtel privezt nejaky ulet. Celou dobu nic, ale dnes tesne pred odjezdem jsem objevil krasnou blbustku jmenem Affenschreck.

Nejvetsi radost: Jiramanovi Bastardi byli dnes na vrcholu zebricku BGG, pro ktery nevstevnici hlasovali!

Diky vsem, se kterymi jsem se tam potkal a na chvili si budeme spolecne chvile pripominat mym novym avatarem, ktery uploaduji hned jak zprovoznim TyTubu. Modri uz vedi, ze bude Mraaaziss.

23.10.2011 21:14:11

eh

preklep - Waldschattenspiel

23.10.2011 22:24:15

sydo

ad avatar - mě mrd... :D, od teď nežeru ledňáky.

24.10.2011 00:51:58

zklamání z reportů

Osobně mě ty reporty trochu zklamaly. Čekal jsem, že v nich napíšete něco víc o hrách českých autorů viz zmiňované Space bastards nebo Mage knights. Dále třeba Galaxy trucker: druhé rozšíření apod.

24.10.2011 07:26:11

Mrazis

Je vidět, že jste se pohybovali kolem strejdy Hrabinha :-D

24.10.2011 08:07:11

Mageknight

Fotoggrafie hry Mageknight budou v posledním reportu, ke kterému se snad dostanu dnes večer (dnes = pondělí). Bohužel k jeho faktickému zahrání jsme se nedostali, ale podle všeho ve hře nedošla k žádným zásadním změnám proti testování prototypu (odkaz na článek z 1. Essenského reportu). V posledním reportu shrnu i další nálezy, na které se nedostalo, nebo které jsme prostudovali ještě po cestě autem do Čech...

A popravdě na Spacebastarky jsem nějak nenašel mentální sílu, vypadaly dost komplexně a už jsem toho v posledních 2 dnech měl docela dost (čímžto se omlouvám)...

24.10.2011 08:07:54

Zeus

Ok, dík alespoň toto info.

24.10.2011 08:14:43

Hurá

Už jsem taky doma. Ale moc se mi tam líbilo. Tímto ještě jednou děkuji Jiramanovi, že mne vzal sebou a mohl jsem mu pomoci vyprodat Space Bastardy. Samotného mě překvapilo, jak dobře se to ujalo. Hlavně na Geeku.
Jinak já jsem si přivezl taky pár krásných věcí. Ale to se pochlubím ve vláknu tomu určeném. Jsem strašně unavený... celou noc jsme jeli a pujdu si ted lehnout.

24.10.2011 08:44:26

Parxel

Ono po pravde po celym dnu courani po Essenu fakt nemas naladu hrat vecer neco sloziteho, takze se hraly spise fillery...

24.10.2011 09:31:08

Paraxel

na CGG je uverejnené že nové rozšírenie k GT ani nebolo v Essene a na svojej stráne sú skúpi na informácie http://czechgames.com/en/home/essen-2011-galaxy-trucker-second-expansion/

takže neviem čo také nové by tam malo byť. Opisujú klasiku - nové triedy lodí ( pár obr na BGG) potom nejaký element votrelca na palube. No neviem podľa mna to už výrazne pridá na hernej dobe a z pohodovej zábavky sa stane veľmi komplikovaná hra. Podľa mňa je GTčko vymakané teraz ako je s tým jedným expansnom a nič mu nechýba.

27.10.2011 01:25:45

Zeus

Tak ten poslední report už asi nebude, což...?

29.10.2011 22:26:45

Přidat komentář