Essen 2011 - Den druhý - zombie a hrdinové

Autor: Zeus | 22.10.2011 | 23

Druhý herní den se již nesl v dobývání stolů s hrami, které jsem si vyhlédli ve dni prvním. Bohužel to byla mise dosti komplikovaná a tak mi z těch nejzajímavějších stále uniká hra 011. Nicméně se mi podařilo pár moc pěkných her zahrát, takže pojďmě rychle na ně...

Saké

První hra, která nám padla do spárů, je vcelku očekávaná hra Saké. Zhruba se jedná o Bang! z prostředí samurajů, kteří ve své době s oblibou popíjeli saké. Každý z hráčů představuje samuraje a jeho cílem je vypít nejvíce pohárků saké ze všech popíjejících samurajů. Nebo případně pozabíjet všechny ostatní samuraje, protože správný samuraj má při sobě zbraně i u saké (a jak lépe zajistit, že vám ostatní ze společné zásoby saké nechají nejvíce, že?)...

Každý samuraj má určitou zvláštní schopnost, 4 životy a na začátku dostane kartu katany (základní zbraň, kterou lze útočit na vdálenost 1, ale je docela silná a také je velmi vhodná k obraně (zvyšuje obranu o +2)). Ze společné zásoby karet si každý hráč lízne 4 karty (což je i maximum, které může mít hráč v ruce). Ve svém tahu pak každý hráč může provést 2 akce. Jedna akce je buď zahrání karty z ruky nebo líznutí 2 karet ze společného balíčku. Ke všem akcím (útok, obrana, pohyb, ...) musí hráči hrát karty z ruky, kterých jsou celkem 3 druhy:

  1. Karty vybavení - lze je ve svém tahu vyložit před sebe a pak využívat jejich možností (obvykle jde o různé zbraně s různými statistikami).
  2. Karty zvláštních událostí - neobvyklé a velmi rozdílné akce, které protivníka donutí odhodit určitou kartu jeho vybavení, 2 náhodné karty z ruky, speciální jednorázové útoky apod.
  3. Karty vyrušení - jejich zvláštní efekt lze hrát pouze v tahu protivníka a mohou např. zrušit protivníkům útok, jeho pohyb apod.

Současně lze každou z těchto karet zahrát jako kartu pro vyvolání 4 základních akcí: útok, obrana (jako reakci na útok protivníka), pohyb (přiblížení se jednomu ze sousedních samurajů a logicky tím vzdálení se druhému sousednímu samuraji) nebo pití saké. Obecně princip pohybu samurajů mi přišel velmi zajímavý a je založen na vzdálenosti samurajů mezi sebou (ta je představována kostičkami mezi samuraji). Pokud se samuraj pohne, přesune kostičku (nebo kostičky) z jedné své strany na druhou (tedy počet kostiček mezi ním a samurajem, ke kterému jde, poklesne a o stejný počet kostiček vzroste vzdálenost mezi ním a samurajem po jeho druhé ruce). Tak snad jsem to popsal srozumitelně.

Začátek hry 4 hráčů
Začátek hry 4 hráčů
Herní plocha hráče při hře (moje :)
Herní plocha hráče při hře (moje :)
Přehlídka samurajů
Přehlídka samurajů

Hra končí pokud někdo ze samurajů dopije poslední kapku saké (tím vyvolá poslední kolo, po kterém hra končí) nebo pokud zabije posledního protivníka. Zajímavé je, že "umřetý" samuraj zůstává ve hře jako jeho duch a duchové hrají společně proti žijícím samurajům a mohou stále vyhrát...

Při hře (hráli jsme ve čtyřech) došlo k situaci, že jsme dopili všechno saké a 2 jsme měli stejné vypité množství. V tomto případě málo pijící samurajové spáchají harakiri a ti, kteří vypili nejvíce, se utkají v souboji na život a na smrt. Rád se pochlubím, že jsem kluka ze Srbska nakonec o chlup porazil i přes vcelku rozmlžené vidění a malátné pohyby způsobené vypitou kořalkou... :-)

Arena

A protože u 011 bylo stále plno (zatroleně), tak jsem vyrazil k nádherně vypadající hře, kterou jsem zahlédl ve čtvrtek. Ponese (hra ještě nevyšla, měla by se na trhu objevit v září 2012) název Arena a jedná se o vydařené RPG s úžasně stylyzovaným designem, miniaturami i spoustou 3D objektů/překážek na mapu (stromky, soudky a tak). Protože obě hry byly zabrány, vyzkoušel jsem si pouze solo hru, kterou také umožňuje a lze si v ní vyzkoušet téměř všechny mechanismy (pohyb a boj se všemi možnými podlostmi typu útok zblízka, na dálku, blokování pohybu protivníkem, ...). Design mě osobně uchvátil, mechanismy fungují velmi pěkně a celkově se těším na ostré vydání.

Ukázka pár hrdinů
Ukázka pár hrdinů
Předpokládaný obsah základní sady
Předpokládaný obsah základní sady
Balení dodatečného hrdiny
Balení dodatečného hrdiny

A jak by to vydání mělo vypadat? Základní sady by měla obsahovat 8 různých hrdinů (pevně daných) tak, aby každý hráč měl tým po čtyřech hrdinech. Dále pak herní plán a uvedené objekty pro umístění na mapu (např. stromky). Tato sada by měla stát kolem 45 - 50 Euro (takže cca 1200 Kč?). Další hrdinové (a nemělo by jich být málo) by měli být dostupní v baleních po jednom v ceně cca 4 - 5 Euro (takže tak 100 - 130 Kč?). V těchto balíčkách dostanete podle všeho figurku hrdiny (měla by být nabarvená), jeho kartu a také scénář pro sólo hru, ve kterém si vyzkoušíte jeho schopnosti a zjistíte hrdinovi silné a slabé stránky. Každý hrdina bude mít svůj vlastní scénář. Bohužel (alespoň jak to vnímám já) vydavatel zatím plánuje tyto balíčky hrdinů dělat náhodné, tedy při jejich kupování nebudete vědět, jakého hrdinu (a tedy i související scénář) dostanete. Tajně doufám, že to vydavatel ještě přehodnotí, protože je to jediná stinná stránka jinak úžasně vypadající hry.

Grave Business

Pak jsem vyrazil k další hře, které mne ve čtvrtek zaujala líbivou grafikou (opět ji dělal Francouz - sakrblé, asi ti kluci mají talent na grafiku :-). Ze hry se vyklubala Eurohra, které moc nemusím, ale i přesto to byla docela zábava. Hra nese název Grave Business a hráči v ní představují nekromancery, kteří pomocí svých pomocníků/zombií plení hřbitov a snaží se vykrást z hrobů co nejvíce ceností (ty přináší vítězné body). Nicméně při vykrádání hrobů mohou místo cenností získávat i kusy pohřbených (tu ruku, tady hlavu, tamhle kus nohy a podobně - naštěstí vše ve vcelku roztomilé grafice, takže to nepůsobí vyloženě morbidně). A k čemu jsou tyhle kusy dobré? Hrajete přeci za nekromancera, tak proč si z nich nevyrobit dalšího pomocníka, který pak může pomoci v dalším rabování?

Ve své podstatě je hra založena na workers placementu a hráči mohou rabovat hroby a hrobky nebo mohou posílat své zombie krást poklady (a nevyužité kousky těl) protihráčů. Mohou ale také ve snaze získat nejcennější "poklady" zaútočit svou zombií na zombii protivníka (přeci mu nenecháte tu velmi cennou královskou korunu nebo nedej bože tu výstavní nohu, ze které bude úžasná další zombie). A dokonce se vám může podařit zombii poškodit natolik, že se svému majiteli rozpadne. Při lovu pokladů se může podařit občas vykopat i užitečný předmět, kterým pak lze některou ze svých zombií vybavit a zlepšit tak její šance v boji.

Herní plocha (při hře 2 hráčů)
Herní plocha (při hře 2 hráčů)
Herní plocha hráče
Herní plocha hráče
Hřbitov s poklady
Hřbitov s poklady
Vykopatelné cennosti
Vykopatelné cennosti

Hra končí poté, co jsou ze hřbitova vykopány všechny cennosti (jsou v několika vstvách nad sebou) a vyhrává nekromancer, který má ve své pokladnici nejcennější poklady (a počítají se i nevyužité kousky těl, které si schováváte v laboratoři - ta je hned vedle pokladnice :-).

Celkově docela pěkné Euro, které má na Euro docela intenzivní interakci mezi hráči a pár zajímavých mechanismů ("výroba pomocníků" a jejich vzájemné souboje). Téma se může zdát dost kontroverzní, ale grafika ho vcelku odlehčuje a lze o ní až říci, že je roztomilá...

Eaten by zombies!

A protože máme již docela dost her i na pokojích v hotelu, vyrazila část naší výpravy na hotel, testovat v poklidnějším prostředí, kde se ke hře dostaneme výrazně snáze :-). První jsme podrobili testu další zombii hru Eaten by zombies!, která je postavena na deckbuildingovém principu. Hráči představují jedny z posledních přeživších, kteří hrají částečně kooperativně a částečně proti sobě. Mohou vyhrát buď tak, že porazí všechny zombii nebo jeden z přeživších může vyhrát tak, že přežije řádění zombií jako jediný. Tomu může sám pomoci, protože je ve hře velmý prostor ke škození ostatním.

Na začátku hry dostane každý hráč úplně stejný balíček 12 akčních karet a postupně si ho může vylepšovat dokupováním silnějších karet (stejně tak může ale o karty v balíčku velmi snadno přicházet). Z něj si lízne do ruky šest.

Rozložení hry pro 2 hráče
Rozložení hry pro 2 hráče
Karty zombií
Karty zombií
Karty lepšího vybavení
Karty lepšího vybavení
Pěkné balení (s podpisem autora)
Pěkné balení (s podpisem autora)

Ve svém tahu hráč nejprve otočí kartu zombie z jejich balíčku a přidá ji k hordě, které ve městě právě řádí. Tím určí, jaké hrozbě v tomto kole musí čelit. Na vběr má 2 způsoby, jak se z hrozbou vypořádat. Buď může na zombii zaútočit (a snížit tak jejich počet) nebo se jim pokusit utéci. Hráčovu volbu ovlivňuje nejenom síla zombií, ale také to, jaké karty má v ruce. Pokud se mu podaří úspěšně se zombií vypořádat (zabijí celou hordu nebo jí úspěšně uniknou) mohou "nakoupit" další karty do svého balíčku. Vybírat mohou z výrazně silnějších karet jako jsou pušky, brokovnice, nebo předměty pomáhající při utíkání. Pokud se to ale hráči nepodaří, úplně přijde obvykle o docela velké množství karet ze svého balíčku. Na konci svého tahu pak si lízne karty tak, aby jich v ruce měli 6. Pokud se hráči balíček zmenší natolik, že to není možné, zombií ho dostali a stává se jednou z nich. Podobně jako u hry Saké má ale stále ještě šanci hru vyhrát...

Myšlenka otce Fura závěrem

Obecně bylo možné u mnoha her sledovat trend, kdy se autoři ve hrách snaží při eliminaci některého z hráčů tohoto hráče udržet ve hře v jiné roli a zachovat mu stále ještě šanci zvítězit. Většinou je to o dost obtížnější, ale hráč nemusí smutně koukat na ostatní šťastnější hráče, kteří stále ještě hrají...

 

Všechna čísla Essenského zpravodaje (z roku 2011)

  1. Essen 2011 - Den první - průzkum bojem
  2. Essen 2011 - Den druhý - zombie a hrdinové
  3. Essen 2011 - Den třetí - útěk z vězení zakončený infarktem
Sdílet s přáteli:

Komentáře

krtek

thx
díky za hry:) Ve dvou se to lépe táhne:)

22.10.2011 00:59:47

Arena
Popis hry vypadal zajímavě...ale při pohledu na hrdiny ve stylu pokemonů jsem si oddechl, nic pro mě :)

22.10.2011 08:32:37

Hammer...
Jak mne třeba pokémoni nezaujali (ani graficky, i když oškliví určitě nejsou, jen je to takové moc infantilní), tak vizuálně mne Arena mne uchvátila velice. A následně i samotným hraním.

Vážně moc doufám, že si to vydavatel ještě rozmyslí s těmi náhodnými rozšířeními a udělá je transparentní, že budu vědět, jakého hrdinu si kupuji...

22.10.2011 08:51:07

Arena
Mě naopak obrázky nadchly ... dost se to podobá Super Dungeon Explore ... tak uvidíme, až to vyjde :)

22.10.2011 08:54:10

PJ

Buď se míjíme vkusem...
...nebo letos konečně ušetřím za hry ;-) Ale obávám se, že pár zde nejmenovaných věcí mě pořád láká (SW Tunnels, Hades,...)

22.10.2011 09:25:11

Zeus
No, trešistům ses zavděčil a teď nějaké normální hry. Jaká je nová hra od Felda, které eurovky vypadají a hrají se skvěle... (povolím ti výjimku - můžeš psát i o kooperativních hrách)
;-))))
P.S. Příště musíš jet na Essen s normálníma lidma (čti: ne s Anekenem či RBX) ;-)))

22.10.2011 11:35:49

...
Víc treše, jen víc! ;) Euro je mrtvý ;)

22.10.2011 11:53:02

přesně tak
Euro bych zrušil i měnu euro a evropskou unii taky :)

22.10.2011 11:54:26

PJ

Že Vás...
...huba nebolí.

22.10.2011 16:22:37

treš netreš
zatím nic pro mě a co by mě zaujalo tak je od tří hráčů, takže zase nic, tak jsem zatím v pohodě a klidu :-)

22.10.2011 17:23:46

wings of war
Měl bych takovou prosbu na učastniky essenu. Zkuste se mi prosím podívat po stánku wings of war (nebo spiš teď už wings of glory) a zjistit jak to vypadá s budoucností této hry, jak jde převod licence atd. Předem děkuji.

22.10.2011 18:02:59

ta"jemná"
já si užívám první podzi bez jakékoliv hry, která by mě zaujala )nutně bych ji musela mít
jen jsem zvědavá na space bastard a od Vlaadi tu hru cosinepamatujujaksejmenuje

22.10.2011 18:10:01

Ella
také si to užívám, jen se "obávám", aby se po Essenu něco "nevyvrbilo"...uvidíme :-)

22.10.2011 20:20:28

MK
Já bych rád nějakou stručnou nótu ohledně toho zapůjčeného MK od Vládi. Díky :)

22.10.2011 21:27:40

Arena
ja hraval dofus (arena) online, takze si dokazu predstavit o cem to asi bude. Jestli se jim to podari, aspon trosku jako to mmorpg, tak to bude fajn.

23.10.2011 19:42:28

Vybíráme z Bazaru

mini kulečník
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 21 hodin

Offcanvas