Co přineslo Norimberské Spielwarenmesse 2019

Autor: Wolfsen | 11.2.2019 | 20

30. 1.-3. 2. 2019 proběhl v německém Norimberku jubilejní 70. ročník hračkářského veletrhu Spielwarenmesse. Vedle řady „běžných“ dětských hraček jsou zde pravidelně vystavovány také deskovky zpravidla chystané na nadcházející rok. Charakter akce sice přeje spíš hrám určeným dětem nebo rodinám, ale občas vystavovatelé předvedou i nějakou tu hru zaměřenou na starší publikum.

V následujícím si v krátkosti představíme několik vystavovaných her. Při výběru jsme zohledňovali hlavně zajímavost pro zdejší cílovou skupinu a šanci na výskyt na našem trhu ať už v tuzemské nebo cizojazyčné lokalizaci. Hry ve výběru řadíme podle abecedy podle anglického nebo německého názvu.

Informace jsem čerpal sice výhradně z veřejných zdrojů (BGG, weby a sociální sítě vydavatelů, herní blogy), ale přesto si myslím, že takovýto přehled má svou hodnotu.

  • 1941: Race to Moscow - Waldek Gumienny, spoluautor úspěšného 1944: Race to Rhine, opakuje postup autorů trilogie o zrodu USA. Tedy postupuje proti proudu času a prohlubuje mechanismy použité v dříve vydané hře. Tentokrát se hráči ujmou Německého Wehrmachtu - tedy historických antagonistů - a budou se snažit co nejrychleji dostat do Moskvy, případně do Rostova na Donu nebo Leningradu. Dlouho očekávaná hra by mohle letos opravdu vyjít.
  • 3 Secrets: Crime Time - Každý, kdo četl nebo viděl 2001: Vesmírnou odyseu, ví, jak špatný nápad je vydat se na nějakou tu odyseu s počítačem jménem HAL. V této 15-minutové deduktivní hře vás takový počítač vyšle rovnou na cestu časem vyšetřit dlouho nevyřešené zločiny. HAL - protože je to superpočítač - pravdu zná, ale nemůže vám to říct na rovinu. Prý kvůli časovým anomáliím. A tak se budete muset pravdy dobrat chytrými otázkami. Hra bude mít kooperativní i kompetitivní mód a bude využívat mobilní aplikaci.
    Anglická a italská verze by měly vyjít během března.
  • Adventure Games: The Dungeon a Monchrome Inc. - Inspirováni počítačovými adventurami představují autoři nový cyklus kooperativních příběhových her. Slibují hluboký rozvětvený příběh a velmi snadná pravidla - vytáhnete hru z krabice a můžete rovnou hrát. Hra se podobně jako třeba T.I.M.E Stories nebo Deckscape (s trochou dobré vůle) nezničí, znovuhratelnost je však také takřka vyloučena.
    V obou krabicích hráči najdou tři kapitoly příběhu, z nichž každá by měla zabrat asi 75 minut. V The Dungeon se hráči proberou ve středověké kobce, aniž by tušili, jak se tam ocitli. V Monochrome Inc. se hráči pokusí vloupat do výzkumné společnosti Monochrome. Co tam naleznou bude záviset i na jejich rozhodnutích a schopnostech.
  • Amul - Jednoduchá hra komplexitou podobná třeba Splendoru nebo Century: Cestě koření avšak až pro 8 hráčů. Hráči v ní představují obchodníky na Hedvábné stezce. Každé kolo hráči nabídnou na společné tržiště po jedné kartě z ruky a poté si z tohoto tržiště v určeném pořadí jednu kartu vezmou. Nakonec jednu kartu vyloží před sebe. Vyložené karty jim - předpokládám - přinesou určitě zvláštní efekty a vítězné body.
    Hra měla vyjít už v prosinci minulého roku, ale zdá se, že dosud nevyšla.
  • Barrage - Simone Luciani a otočné prvky. To už tady jednou bylo a už je to tu zas. V tomto euru budou hráči představovat průmyslníky v alternativním počátku 20. století a jejich cílem bude zásobit své národy energií (a získat co nejvíce vítězných bodů). Menší komplikace je, že se musí spolehnout na vodní energii, protože fosilní paliva byla již vyčerpána
    Autoři svou hru propagují zejména dvěma inovativními mechanismy - prouděním vody z hor, kdy je snazší postavit vaše elektrárny v nížinách, ale voda má větší sílu a hráči větší vliv na hru výše v horách. Druhým mechanismem je zmíněný otočný prvek - při stavění položíte detičku stavěné budovy a potřebný počet dělníků na pole otočné růžici. Až tato destička a dělníci obkrouží celé kolo, můžete si je vzít zpět a později znovu použít.
    Hra úspěšně prošla Kickstarterem a na trh by se měla dostat na podzim tohoto roku.
    Barrage na Tabletopii
  • Comanauts -  Dr. Strobal ve snaze vytvořit ultimátní zdroj čisté energie fatálně selhal. Výsledkem jeho experimentu je černá díra, která ohrožuje existenci Země. Dr. Strobal je vinou svého experimentu v komatu a hráči se musí vydat do snového světa vědomí a podvědomí Dr. Strobala a vyzvědět, jak Zemi zachránit.
    Hra je - podobně jako Plyšová hlídka - založena na knize příběhů, která zároveň slouží jako herní plán. Hra je plně kooperativní.
    Comanauts jsou již dostupní.
  • Deckscape: Behind the Curtain - V pořadí již páté inkarnaci italské únikové hry, která se vejde do větší kapsy, se hráči ocitnou v New Yorku na poslední show vyhlášeného kouzelníka Lance Oldmana. Ta se ale - naprosto neočekávaně - zvrtne.
    Anglická, italská a německá varianta hry by se na trhu měly v průběhu března tohoto roku. Česká verze zatím není oznámena, ale vzhledem k tomu, že Albi lokalizovalo předchozí tři hry v sérii a čtvrtou připravuje, předpokládáme lokalizaci i tohoto kousku.
  • Europe Divided - Souboj západní Evropy a Ruska o vliv nad střední a východní Evropou. Hra pro dva hráče, z nichž jeden ovládá Evropskou unii a NATO a druhý Rusko. Západoevropské mocnosti jsou bohatší, ale kvůli demokratickým a byrokratickým procesům reagují velmi pomalu. Rusko má o poznání méně zdrojů, ale rozhodný vůdce v čele státu se s ničím nemaže. Hra má dvě části odrážející nedávnou historii. V první části (1992-2008) je na koni západní Evropa a snadno šíří svůj vliv do rozpadlého východního bloku. Ve druhé části (2008-2019) těží Rusko ze stoupajících cen ropy a rozčarování v postkomunistických zemích.
  • Exit: Das Buch - Jahrmarkt der Angst a Tagebuch der Zeit - úspěšná série Exit se již dříve dočkala i svých knižních variant, které navíc vyžadují připojení k internetu a taky ještě o něco více odvahy než deskové verze - dokázali byste přetrhnout list v knize? V Jahrmarkt der Angst se hráči ocitnou ve strašidelném lunaparku a z jejich výpravy začnou postupně záhadně mizet účastnici. V Tagebuch der Zeit se hráči pokusí vypátrat zmizelý archeologický tým. Knihy budou na německém trhu v březnu, resp. v dubnu. Připouštím, že tady je šance na počeštění minimální, ale už jen informace o existenci knižních Exitů mi přišla velmi zajímavá. Knižních Exitů je (včetně těchto dvou) celkem 5.
  • Exit: Das Spiel - Die Känguru-Eskapaden - Specifické pokračování série Exit. Hráči v něm mají za úkol pomoci pragmatickému komunistovi klokanu Schnuffiesovi dostat se na Asociální síť - klokaní antiteroristickou organizaci. Pokud vám nic z toho nedává smysl, tak to je patrně jen proto, že neznáte Klokaní trilogii německého spisovatele Marca-Uwe Klinga, na jejíž motivy je hra vytvořena. Německé vydání můžete čekat v květnu. Další jazykové mutace jsou patrně velmi závislé na existenci překladu Klingových knih. Přesto tento titul pro úplnost uvádím.
  • Exit: The Game - The Catacombs of Horror, The Haunted Roller Coaster a The House of Riddles - Další tři pokračování série Exit. Na rozdíl od specifické Känguru-Eskapaden si je dovolím shrnout do jednoho bodu.  V Catacombs of Horror se hráči vydají nalézt svého zmizelého kamaráda do Pařížských katakomb. V Haunted Roller Coaster se hráči ocitnou zavření v pouťovém domě hrůzy a v House of Riddles ztělesňují detektivy pozvané do záhadného domu, ve kterém se ocitnou zamčení. Catacombs of Horror se navíc od ostatních Exitů odlišují tím, že obsahují dvě kapitoly děje a zabraou tak více času.
    Německá vydání Catacombs of Horror a House of Riddles se datují do října minulého a dokonce předminulého roku. Letos se ale dočkáme jejich anglických verzí. Německé verze Haunted Roller Coasteru se dočkáme v dubnu. Zda a kdy se dočkáme počeštění není známo. Včetně těchto titulů (a včetně Känguru-Eskapaden) existuje již 12 deskových Exitů, česky jich zatím vyšlo 6.
  • Fire in the Sky - V tomto případě se nejedná o novinku, nýbrž o reprint dlouho nedostupné hry. Původně byla vydána v Japonsku v roce 1999, v angličtině vyšla poprvé v roce 2005. Na tento rok se chystá další anglická (a velmi pravděpodobně i polská) verze. Jedná se o žetonkovou wargame, která zachycuje tichomořskou část II. světové války.
  • Freedom! - Tato hra zprostředkováva obléhání řeckého města Messolonghi během války za řeckou nezávislost na Ottomanské říši. Město bylo obléháno celkem třikrát v letech 1822-1826. Dvakrát obléhání odolalo, potřetí byli vyhladovělí obyvatelé města při zoufalém pokusu o evakuaci zmasakrováni. Tento masakr byl jedním z rozhodujících argumentů pro pozdější zapojení Francie, Ruska a Spojeného království do této války, což vedlo k porážce Turků. Město bylo později na počest statečnosti a vytrvalosti obránců prohlášeno posvátným.
    Hra je to pochopitelně pro dva hráče - Řeky a Turky - je asymetrická a má dva hlavní plány - na jednom je město a tábor obléhatelů, tedy samotné bojiště, a na druhém širší okolí. Jedná se o takzvanou card-driven wargame, tedy hru řízenou kartami, ovšem s kostkovým soubojem.
  • Gen7: A Crossroads Game - Anglická verze vyšla již v prosinci minulého roku a i v Česku je již dostupná. Pozorní deskovkáři si jistě všimli shodného podtitulu se Zimou mrtvých. Opravdu se nejedná o náhodu, autoři znovu využívají mechanismus crossroads cards (karet rozcestí), který byl již dřív využit právě v Zimě mrtvých nebo v Raxxonu.
    Ve hře Gen7 se hráči stávají pasážery mnohagenerační lodi na cestě ze zpustošené Země k hvězdné soustavě Epsilon Eridani. Hráči jsou příslušníci 7. generace, která se právě ujímá vlády nad lodí. Po předchozích šest generací šlo vše hladce, ale právě 7. generace musí čelit nejednomu záhadnému problému.
    Hra sestává z plně kooperativní kampaně o 7 kapitolách, v jejímž průběhu hráči odemknou řadu nového obsahu a pravidel. Přesto autoři slibují, že hra bude znovuhratelná - a to dokonce i ve stejném složení herní skupiny - i po dokončení kampaně. Různá rozhodnutí hráčů má totiž příběh nasměrovat velmi odlišným směrem. I přes absenci zráce autoři také slibují silný konflikt mezi individuálním a kolektivním prospěchem.
  • Hard City - Policisté proti zlovolnému vědci, který se snaží olvádnout svět svými mutanty. Scénářová hra typu jeden proti všem, spousta figurek, úspěšný kickstarter, nové vydavatelství. Musím přiznat, že tuto hru bych přešel, kdyby pod ní nebyl podepsaný Adam Kwapiński. Takhle je dobré ji mít až do září, kdy by měla dorazit na trh, v hledáčku.
  • Imhotep: The Duel - Německé vydání dvojkové verze oceněného Imhotepa si někteří dovezli už z Essenu, protože vyšla už v září minulého roku. Letos nás čeká ještě anglická verze. Hráči v ní střídavě umisťují své figurky na čtvercovou síť 3x3, která představuje přístav, nebo z něj vypravují lodě. Podle umístění figurek si potom rozeberou obsah lodi - destičky, které přikládají do svých monumentů, nebo akční destičky.
  • King's Dilemma - V této hře hráči představují členy královské rady, kteří jménem krále řeší různé problémy říše. Vedle prospěchu „všeholidu“, má každý z nich ale také své vlastní zájmy.
    Problémy a vůbec příběh říše, ve které se hra odehrává, je představován balíčkem karet, který hráči průběžně upravují v deckbuildingovém duchu. Hra by měla být typu Legacy, tedy neznovuhratelná a alespoň část komponent by se měla v průběhu spotřebovat či zničit. Více informací se mi bohužel zjistit nepodařilo.
  • Mandala - Abstraktní karetní hra pro dva hráče. Úkolem hráčů je sbírat karty písků správných barev. To, které barvy jsou ty správné se ale vytříbí až během hry.
    Herní plán - který by mělo tvořit lněné plátno - vyobrazuje dvě mandaly rozdělené pásem. Každému hráči tak přísluší dvě půlky různých mandal. Ve svém tahu může hráč položit kartu z ruky do dělícího pásu v jedné z mandal nebo libovolný počet stejných karet do své půle mandaly. Jakmile je barva písku v jedné za tří částí mandaly (hráčova půle, soupeřova půle, dělící pás), již není možné tuto barvu pokládat do jiné časti téže mandaly. Poté, co hráči mandaly zkompletují - tj. položí do nich všech šest barev, tak je po vzoru buddhistických mnichů zase rozeberou. Střídavě berou karty z dělícího pásu, jednu z nich položí před sebe na číslované pole, zbytek do svého balíčku. Číslo pole udává, kolik bodů za danou barvu hráč získá na konci hry. Karty v půlích jednotlivých hráčů jsou odhozeny. Poté hráči opět sestavují další mandaly až do té doby, než některý hráč zaplní všech 6 číslovaných slotů nebo je vyčerpán společný dobírací balíček.
  • Nanty Narking - Remake nejúspěšnější zeměplošské hry byl sice už představen na mnoha předchozích akcích, přesto se o něm alespoň heslovitě zmíním. Úspěšná kickstarterová kampaň v září 2018, očekávané dodání říjen 2019, Viktoriánský Londýn včetně historických i fiktivního postav, několik nových rozšiřujících modulů, detailní plastové figurky, Nanty Narking by se dalo velmi volně přeložit jako „žádná pruda“.
    Nanty Narking na Tabletopii
  • Patchwork: Doodle - Kreslící Patchwork navíc pro takřka neomezený počet hráčů. Hráči podobně jako v klasickém Patchworku zaplňují svou desku různými dílky. Rozdíl spočívá nejen v tom, že dílky si na svůj plánek pouze zakreslují, ale také v tom, že všichni hráči používají naráz stejný dílek, který je vybraný z řady hodem kostkou. To, že každý hráč postupuje jinak, je zabezpečeno odlišnými startovními dílky. Každý z hráčů má také k dispozici 4 speciální akce - zakreslit o jednu pozici jiný dílek, rozdělit zakreslovaný dílek na dva, zakreslit dílek o jednom čtverečku navíc a provést jednu z předchozích akcí ještě jednou.
  • Ratto Zakko - Postřehová hra s 5+1 poklopy, pod kterými se skrývají různé pokrmy a moucha. Úkolem je patrně najít správné jídlo, vyhnout se mouše atd. Podrobnosti se mi zjistit nepodařilo.
  • Ring der Magier - Dětská dovednostní hra s magnetickými elementy. Hráči se v roli až čtyř soupeřících kouzelníků snaží nasbírat 8 barevných drahokamů. Docílí toho vrháním magnetického prstence do arény, jejímuž středu vévodé rovněž magentický sloup. Kde prstenec skončí určí, jaký drahokam si hráč může vzít. Způsob vržení prstence hráčům určuej tažená karta.
  • Saboteur: The Lost Mines - Kompilace karetního SabotérarozšířeníDuelu do deskové verze s několika novými prvky. Hráči jsou rozděleni do dvou klanů, z nichž v každém je vedle tří loajálních trpaslíků také po jednom sobeckém trpaslíkovi a jednom sabotérovi. Hráči podobně jako v obou variantách sestavují mapu a podobně jako v duelu se po plánu pohybují i figurky trpaslíků. Na kartách cest se ale navíc objevují různé překážky, které je třeba překonat vhodnou akční kartou. Některými místy na mapě se protáhne jen jeden trpaslík naráz a trpaslíci si mohou navzájem klást pasti. Doly, do kterých se trpaslíci snaží dostat, obsahují různě hodnotné poklady a jeden dokonce spícího draka, kterému je samozřejmě záhodno se vyhnout.
  • Second Chance - podobná hra jako Patchwork Doodle výše. Ostatně Uwe Rosenberg nikdy nebyl dalek recyklaci vlastních nápadů. Rozdíl oproti Doodlu spočívá v tom, že dílek, který si hráči mají zakreslit do své sítě není vybrán z předem viditelných karet pomocí kostky, nýbrž otočen z balíčku karet. Pokud se některému z hráčů nepodaří dílek zakreslit - protože se mu do jeho sítě nevejde - dostane ještě druhou šanci, tj. nový dílek. Pokud jej ani poté nedokáže zakreslit, vypadává. Poslední hráč ve hře, vítězí.
  • Sherlock: Death on 4th of July, Last Call a Tomb of Archaeologist - série jednoduchých detektivních her o 32 kartách. Hráči si mezi sebou rozdají zmíněné karty indicií a po přečtení úvodního příběhu je postupně po jedné vynášejí na stůl. Mezi indiciemi jsou jak klíčové důkazy, tak falešné stopy. Hráči mohou volně diskutovat nad vynesenými kartami, ale nesmí prozradit, co ještě mají v ruce. Po vynesení určitého počtu karet hráči odpovídají na krátký dotazník a podle odpovědí a vynesených indicií skórují. Hra patrně není znovuhratelná - na konci se dozvíte jediné správné řešení - ale není mi jasné, zda je kompetitivní či kooperativní. Na první dojem kombinace Únikovky a Černých historek.
    Uvedené tři příběhy vyšly v angličitně již loni (na veletrhu jsou kvůli chystané německé verzi), ale dosud jsem je nezaznamnal. Letos by měly vyjít minimálně další tři - 13 Hostages, Propagation a Whereabouts Unknown.
  • Similo - jednoduchá deduktivní party hra. 90 karet světoznámých osobností. Jeden hráč musí ostatním pomocí několika osobností ve své ruce navést ostatní hráče na tu jedinou správnou z 12 vyložených.
  • Space Gate Odyssey - Technologický pokrok konečně dovoluje lidem vydat se na vzdálené exoplanety. Hráči se ujímají role správců orbitálních stanic postavených kolem vesmírných bran a jejich úkolem je zajistit bezpečný a hladký průchod kolonistů na nové světy. Ve svém tahu hráč vyšle svého technika do jedné z kontrolních místnosti na společné stanici Odyssey. Všichni hráči pak provedou příslušnou akci s určitým počtem akčních bodů podle svých pracovníků v této místnosti. Kontrolní místnosti umožňují následující akce: rozšíření hráčovy orbitální stanice, příchod nových osadníků a pohyb osadníků po stanici. Pokud je na konci akce pohyb osadníků některý z modulů stanice s vesmírnou bránou zcela naplněn vyšle hráč tyto osadníky na příslušnou exoplanetu. Každá z exoplanet se při osidlování řídí trochu jinými pravidly.
    Hra končí, když je všech 5 exoplanet (Collins, Dirac, Fermi, Hawking a Turing) plně osídleno. Hráči provedou závěrečné bodování a hráč s největším vlivem vítězí.
  • Subtext - Kreslící párty hra. Aktivní hráč si táhne kartu z balíčku, zapamatuje si slovo na ní a poté ji zamíchá s několika dalšími kartami. Ty poté rozdá mezi ostatní hráče, takže jeden z nich má také slovo aktivního hráče, ale nikdo, ani aktivní hráč, neví, kdo to je. Poté se hráči pokusí nakreslit nějakou nápovědu ke svému slovu. Cílem je odhalit hráče, který má slovo aktivního hráče.
  • T.I.M.E Stories: Madame - 10. scénář pro T.I.M.E Stories. O tomto scénáři není mnoho známo a ostatně z povahy hry - postupné odkrývání překvapivého příběhu - nelze mnoho naznačit. Scénář se bude odehrávat ve Versailles, na dvoře Krále Slunce - Ludvíka XIV. Další co se ví je to, že Madame uzavře cyklus „bílých“ příběhů a počínaje dalším scénářem (Project Hadal) zpočne cyklus „modrý“. Autoři také jasně doporučují tento scénář zkušeným časovým agentům (tj. hráčům, kteří si vyzkoušeli větší počet předchozích scénářů). Tyto dvě skutečnosti nápadně naznačují, že tímto scénářem se svět T.I.M.E Stories razantně změní.
    Francouzská verze scénáře by měla být dostupná koncem února, termín anglické verze není znám. České verze se vzhledem k počtu dosud vydaných scénářů dočkáme až za delší dobu, pokud vůbec.
  • Tuki - Inuitské slovo „tukilik“ znamená předmět, který nese nějakou zprávu. Mezi takové předměty patří i inukšuky (ne, není to to, co vás napadá, zvrhlíci!), tedy kameny navršené do podoby lidské postavy. A právě něco podobného (asi to příliš často lidskou postavu připomínat nebude) budete stavět v této hře. Mnoho zatím není známo, kromě toho, že vaši stavbu určí karta, její orientaci kostka a že svou stavbu budete moci doplnit (podepřít, vyvážit) „hromádkami sněhu“.
  • Ubongo! Fun-Size Edition - Nová varianta Ubonga a tentokrát docela divoká. Musíte totiž přijít nejen na to, jak dílky do předepsaného tvaru naskládat, ale také které to vlastně jsou. Každý tvar má alespoň 12 možných řešení. Pokud si hru chcete ztížit, resp. nastavit různé úrovně obtížnosti, můžete hrát bez žlutého, přímého dílku.
  • Unlock! Heroic Adventures - 4. trojscénářový Unlock! Francouzská verze vyšla sice už na sklonku předešlého roku a česky zatím není oznámen ani druhý, ale přesto si myslím, že by v tomto výčtu neměl chybět. V Hrdinských dobrodružstvích budou hráči pomáhat Sherlocku Holmesovi ve stejnojmenném scénáři, podívají se do Říše divů ve scénáři In Pursuit of the White Rabbit (Honba za Bílým králíkem) a ve scénáři Insert Coin (Vložte minci) budou muset zdolat osmdesátkovou arkádovou hru. Česky zatím ze série Unlock! vyšla jen Úniková dobrodružství.

Tady svůj výběr ukončím. Spoustu her jsem vynechal a jsem si toho vědom, i takto to bylo vyčerpávající. Nejsem si jistý, zda je to jen můj dojem (pod vlivem vlastního výběru), ale zdá se, že fenomén zážitkových her „na jedno zahrání“ nabývá na síle. Nový dech patrně nabírají také hry, které využívají starou dobrou tužku a papír, a nejen tento prvek, ale i stále více letitých her je oprašováno a dočkávají se nových vydání. Zatím mi není známo, že by se některá z těchto her měla objevit v češtině, ale o tom vás budeme průběžně informovat. Průběžně aktualizovaný seznam připravovaných novinek v češtině nalezenete v sekci Články (už je docela hluboko) a také vám v souvislosti s tímto reportem doporučím se tam podívat na Pellyho článek o únikových hrách.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Unlock! Heroic Adventures
... je uz 5. krabice, ne 4. :)
Ale to je jen drobny detail :)

11.2.2019 18:42:31

Coewolf

Mecenáš trolíků

Sherlock
Mám 2 případy toho Sherlocka a jeden jsem i odehrál. Jde o čistě kooperativní záležitost a cílem je co nejvíce bodů (tj. odpovědět správně na otázky a nechat si pouze důležité karty a zavádějící zahodit)

12.2.2019 08:40:22

Děkuji
za opravu i za doplnění.
Nepřijde mi úplně vhodné doplnění ohledně Sherlocka zapracovávat, tak nechám nezapracovanou i tu opravu u Unlocku!

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

12.2.2019 21:20:30

Vybíráme z Bazaru

Osud dobrodruha
Osud dobrodruha
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 4 dny

Offcanvas