Sid Meier's Civilization: Desková hra

xxxxxxxxxo hodnoceno 626x (Seznam vlastníků)

Sid Meier's Civilization: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Prvni dojmy

Tak mam za sebou prvni hru, i kdyz teda diky absolutnimu neodhadu casu neukoncenou, ale jsem nadsen. Sedi tam vse, od zdroju pres budovy, technologicke stromy )technologie jsou dosti dulezite), ekonomicky rozvoj, proste parada. Naprosto smekam pred Wilsonem. Hrali jsme ve ctyrech a nejak jsme vubec nevyuzivali ekonomicke diplomacie, tedy smen, ktere hra umoznuje, ale i tak mi prisla docela interaktivni, jelikoz se i bojovalo (mimochodem bojovej system je zabavnejsi, nez bych cekal;)) Hra skutecne dost pripomina PC predlohu, takze kdo ji ma rad, tomu se bude urcite libit. Akorat nevim, jak to je s tim casem, my jsme za tri hodiny ciste hraci doby dosli tak do pulky, coz je castecne neznalosti, ale i tak si myslim, ze stihnout komplet hru za tri hodiny je docela nerealne.
21.11.2010 23:28:13

nahoda
me se hra nezda ani moc nahodna. I na pousti se da vybudovat prosperujici mesto, staci jen vyvijet ty spravne budovy. Souboje jde hezky utaktizovat a spravnym zamerenim na vyvazenost jednotek - pechota, jizda, strelci se da solidne trumfovat souperovy sily. S moznosti vyvoje jednotek a jejich upgrade je to v podstate jen a jen v rukach hrace. Jedinou a opravdu velikou nahodu spatruji v surovinach. Da se s nimi delat nekdy divy a hru kompletne ovlivnit. Nejvetsi nahodou vubec je nalezeni uranu. To je vylozene zolik v rukach hrace, ale pravidla asi na to mysli a nechava moznost pouziti atomovky az na uplny zaver hry a mnoho uz to obvykle neovlivni, i kdyz nekdy muze. V tom je to kouzlo prekvapeni. Jista mira nahody patri do nasich zivotu a vubec se nedivim, ze nejake ty prvky nahody jsou i v Civilization. Podstatne pro me je, ze mnohe z te nahody jde ovlivnit a jde jit tomu stesti proste naproti.

10.1.2011 14:55:46

sorry
ze sa som sa odvazil hodnotit po jednej hre. ale vlakno ma nazov: "prvni dojmy" tak som sa snazil drzat naplne vlakna.
Viackrat som zazil ze poniektore zlozitejsie komplexnejsie hry vo mne zanechali po prvej partii chaos, ale pocit bol pozitivny a tesil som sa na dalsiu partiu a hlbsie preniknutie do pravidiel. u tejto hry ten pocit nemam. do dalsej hry sa mi velmi nechce. ale rozhodol som sa nakoniec ze minimalne este jednu hru skusim.
add plan a pocet miest: mozno keby bol plan mensi a civilizacie sa museli bit o priestor na zalozenie 3 miest bolo by to napinavejsie. nevravim ze mi vadia soliterne hry, ale naco tam potom ten plan je?
add zlozitost: ano mam rad zlozitejsie hry, ktore su narocnejsie na volbu a realizaciu strategie, ale tu v tejto hre ta zlozitost pre mna vychadza v prvom rade z prisernej neprehladnosti. Ok uznavam ze po 5-6 partiach uz budem poznat mnohe karticky naspamet. Ale aj tak si myslim, ze kopec mechanizmov by sa tu dalo zjednodusit a zprehladnit.
add TTA for ringo: ano karty do vyberu chodia nahodne, je tam vsak snaha vyvazit to poctom akcii a okrem toho nemam dojem, ze tato nahoda ma az taky vyrazny vplyv na hru. Neni to taka "nefer" nahoda, ktora niekomu kurvi hru. kazdy je tam strojcom svojho osudu. nakoniec je to casto krat vidiet na uspesnosti. V jednej skupine kde to hravam uplnu vacsinu hier vyhrava jeden hrac, ktory je proste najlepsi.

10.1.2011 14:58:25

Gaspar
Mapa - hele, ani nevis, jak si tu mapu uzivam, muzu potahovat po ni jednotky, mesta jsou zasazeny do nejakeho realneho ramce, s kterym je treba pocitat, je mozne zautocit na soupere a mesto mu nicit, omezovat, popripade dobyt, lze si namape najit potrebne suroviny a valcit o ne, proste Civka jak ma byt a presne na to je tam ten plan. Civka bez planu neni Civka, neni v ni co planovat:-)

Neprehlednost vs. slozitejsi strategie narocnejsi na volbu - v cem je strategie slozitejsi, kdyz mas 3 volby oproti strategii, ktera jich ma 10? Eurovka je typicka strategie na 3 volby a kdyby jich tam bylo vice, byla by uz pro Eurare slozita. Kdyz jich ma AT hra 10, neznamena to, ze je neprehledna, znamena to, ze tech voleb ma vice a je narocnejsi neco vymyslet, aby to bylo spravne a i v tom je kapka nahody, nekdy to pravda nevis, jestli jsi uelal to nejspravnejsi, udelas co ti rika intuice. V tom je ta nevypocitatelnost AT her oproti vypocitatelnosti Eurovky (coz Eurovkari podle me radi vydavaji za tu slozitost, ze si to umi proste do konce hry spocitat a kdo to neumi, prohraje). Tvrdit tady kategoricky, co z toho je slozitejsi a narocnejsi bych si radeji netroufal.

Moc tu nechci rozebirat TTA, ale absolutne nesouhlasim s tim, ze nahodne padajici karty na lajnmu, kterou ani nestiham ,protoze mi utikaji pryc technologie, ktere potrebuji, moc toho ve hre neovlivnuji. Ja mam z toho naopak dojem, ze ovlivnuji absolutne vsechno a ze je to proste o tom, jaka karta mi padne a kdyz nepadne, smolik. Samozrejme soliterni cast u TTA velmi ocenuji, princip delniku, jidla a zbozi se mi velice libil a docela bych tento princip skloubil s Meierovou Civkou, ale to by bylo uz moc komplikovane.

10.1.2011 15:07:40

Gaspar
Plan je tam od toho, aby ses mohl dostat k potrebnym surovinam treba. On je sice velky, ale skutecne lukrativnich mist pro zalozeni mesta tam neni tolik. O ty bojovat budes. Kdyby byl mensi, vedl by k prilis valecne forme hry, takto dava moznost hracum, kteri valcit nechteji, udrzevat valecne vydaje na nutnem minimu.
Co se tyce nahody, mas pravdu, muze hru ovlivnit relativne dost. Ja jsem treba v jedne hre mel zretelne lepsi postaveni nez ostatni a hodne z nej tezil. Nakonec jsem ale nevyhral, protoze jiny hrac potaji hral na kulturu a dohral hru na ni. Moznost ruznych koncu hry mi prijde dost zajimava.
A na prehlednost mame holt asi jiny nazor, podle me je graficky design hry uzpusoben tomu, aby byl maximalne prehledny a nemam s nim vubec problem... Stejne tak s mechanismy. Ktere konkretni mechnismy bys upravil?

10.1.2011 15:11:28

Ringo
offtopic TtA: Já v tomhle souhlasím s Gasparem. To jak chodí karty do hry nepovažuji za náhodu, kterou ty myslíš. Není vůbec pravda, že to ovlivní hru, tak že se na to můžeš vymlouvat, že to je o náhodě. Je to přesně o tom co vychvaluješ u ostatních náhod, tedy je třeba jít té "náhodě" naproti.

Je to to stejné, jako bys tvrdil, že je Portoriko o náhodě, protože zrovna přišly do nabídky 2 pole s obilím a jedno s indigem. Nebo že v Argicole přišly dříve ploty než ovce.

10.1.2011 15:15:36

Ringo
"Eurovka je typicka strategie na 3 volby a kdyby jich tam bylo vice, byla by uz pro Eurare slozita" - tohle mě celkem brutálně rozesmálo :) Né snad, že by takoví neexistovali, ale tahle globalizace není dobrá Ringo.

10.1.2011 15:33:20

aneken
BTW je to tiez len moj prvy dojem, ale mam zatial pocit, ze kulturne vitazstvo je najlahsia cesta (hlavne pokial mas vhodny narod). ako casto to u vas niekto vyhra na kulturu?

ad mechanizmy: mne prislo najneprehladnejsie a hlavne najotravnejsie to neustale pocitanie kladiviek, obchodu a pod. kludne by som obetoval realizmus mapy za symbolizmus. v tomto pripade uznavam ze je to vec co sa dokaze casom spravit. ale napr ak si napr lizujes stale len tie najslabsie jednotky tak ti ostava len dufat, ze ta nikto nenapadne.

ad mapa:ja neviem. my sme to hrali tak, ze sme sa v podstate snazili co najskor zalozit 3 mesta. vychadzalo to z toho, ze pokial mas mensi pocet miest ako super ma navrch hlavne v produkcii. takze kym ty hladas najidealnejsie miesto na zalozenie mesta on zatial vyprodukuje o to viac jednotiek, alebo armad a pod.... a este mala poznamka ak by mala byt mapa naozaj realisticka mala by zahrnovat aj vplyv povrchu na pohyb a defend. takto je zhladiska bojov a pohybu uplne nezaujimava (okrem vodnej plochy)

a su to len moje prve dojmy. ak po druhej partii zmenim niektory nazor urcite to sem napisem.

10.1.2011 15:33:42

to Gaspar ad kulturní vítězství
No, abych pravdu řekl, tak mi kulturní vítězství přijde zatím nejtěžší. V sobotu jsme hráli druhou partičku (viz zápis z hraní), jel jsem s Číňanama na kulturu (což je jeden z těch vhodnějších národů podle mě) a do konce hry jsem nestihl dojet ani do třetí štace na culture tracku. A to jsem od jisté doby šoupal o 2-3 políčka za kolo, akorát začátek byl pomalý, ale tam není ani odkud tu kulturu brát. Hra skončila sice militantním vítězstvím, ale ve stejném kole by skončila i technologickým vítězstvím, tak si nemyslím, že by hra skončila nějak předčasně.

10.1.2011 16:01:32

Kadaver
To v te nasi partii Amik s kadidlem delal vice nez tri za kolo. Ja jsem jako Rusak vynalezal jednou za kolo prakticky vzdy a jeste jsem jednu technologii ukradl a schazelo me jeste kolo, kdyz to dojel. Pokud mas blizko sebe nekde Incense, coz ma Amik v zakladu, tak je to hned jednodussi... Osobne mi hra na kulturu prijde o neco jednodussi, ale jsem na tom podobne jak ty, mam za sebou dve partie...

10.1.2011 16:10:43

Richmond
je to muj nazor a zatim nemam duvod jej menit. Samozrejme nebudeme absolutizovat uvedena cisla, byl to jen priklad. Muze to byt treba na 5 voleb, to uz je docela jedno.

10.1.2011 16:38:39

Gaspar
a jak jinak bys chtel spocitat prudukci nez tim, ze ji spocitas? Je t odeskovka, to ti nespocte comp jako na pocitaci.

Dalsi vec - boje. co to znamena tahat si nejslabsi jednotky? Ja si karty armady prohlizel a jsou tma pravda jednickove utoku vs. trojkovym, ale na hraci je hlavne to, aby provedl patricny upgrade - tedy vyvinul lepsi technologii a tim tu lepsi variantu jednotek a pak se na nejake slabsi karty a silnejsi karty nehraje, pak se opravdu hraje na silnejsi a slabsi jednotky z hlediska vyvoje a ten je jen a jen na tobe.

10.1.2011 16:42:08 | Upraveno autorem (porovnej)

ringo
no s těma slabýma jednotkama má gaspar pravdu. to mě třeba taky štve. nezáleží na tom, kolik prachů cpeš do zbrojení, jakmile máš smůlu a nabereš jedničkové vojáky, tak se jich nezbavíš (pokud je nenecháš "strategicky" chcípnout, jak už jsme tu tuším probírali, ale to je riskantní a ne vždy možné). pokud by šlo balíček probrat-třeba za každou koupenou jednotku bys mohl z balíku jednu odhodit, tak je to logičtější. Jasně že můžeš hnát zbrojení dopředu, ale pokud zbrojí všichni stejně tak jsi stejně s těma jedničkama nahraný.

10.1.2011 16:47:25

All
Tak jste se do chudaka Gaspara pekne obuli :). I ja pridam svou trosku hatu, tak po jedne hre.

Hra me po prvni hre nadchla natolik ze jsem si ji hned poridil, coz normalne nedelam. Tedy ne aspon tak casto, mno...

Vezmu to zevrubne protoze uz nechci dohledavat co ktery bod byl.

Zacnu prehlednosti pravidel, doma jsem si je vklidu procital a je to takova klasika slozitejsi hry. Kdyz hru lamete vsichni z nuly tak se muze zdat slozita a pod kuzi se to dostane po nekolika kolech. Verim ze ve chvili kdy hrac znaly pravidel hru vysvetli a vypichne hlavni moznost, ze to bude zase jasnejsi rychleji, konkretne pravidla mi prijdou opet vyborne udelana - proste ffg se drzi hromady prikladu a pekneho rozdeleni.

Nevyvazenost ras a moznosti vitezstvi. Prave naopak, rasy jsou natolik variabilni ze jednak je zajimave mit takto odlisne styly hrani, to ja vzdycky muzu. Kdyz jsme hrali prvni hru, prislo mi ultimatni ze egyptane mohou mit budovy zdarma. Pote nekdo vynalez engineering a provadel za produkci dva nakupy, tim ze ja jsem produkci ignoroval tak jsem tohle provadet nemohl a razem na me zacinal ziskavat vyhodu.
Co jsem procital fora FFG, tam kazdy prispevek rika jak je kazdy zpusob vitezstvi nejlehci, to jenom dokazuje ze pokazde to bude jinak :).

Nahoda civilizacnich karet. Prave to, ze nekdo ma silnejsi je zajimavejsi, nekdo jede na kulturu vice, ma vetsi sanci ziskat silnejsi. A navic silnejsi karty padnou proti hraci ktery vypada ze ma naskok -> tim se defacto hra balancuje (ale tohle uz je ovlivneno zkusenosti hracu).

Me se na teto civce libi ze je relativne rychle oproti ostatnim epickym hram (snad jedinna sviznejsi hra me napada jen Runewars).

Dale... mohl bych blabolit a v zasade by se hadal clovek, ktereho to bavi a clovek ktereho to neabavi. Ja jsem rad za to ze jsi nadhodil nazor, aspon jsme to zde pekne rozproudili. :)

10.1.2011 16:59:00

Sakra ja se tesim na zatrocon az zahraju civku :D.

10.1.2011 16:59:27

kandelabr
ale neni to nic, s cim by se nedalo neco delat. Vyuzivani trumfu jde slabsimi jednotkami utocit prvni a tak oslabit megasilnou jednotku soupere, kterou pak odrovnas nejakou dalsi jednotkou. Pokud se jistis bonusy z kasaren ci osobnosti, muzes i takto zdanlive prohranou bitvu vyhrat. Jako tkatizovat se tam da. To ze jde nekdy o stesti je urcite pravda, ale nejak mi to nevadilo, jako mi to nevadi ani u Starcrafta.

10.1.2011 17:00:57

slabé jednotky
Jestli v něčem na této hře vidím drobné minus, tak jsou to již zmíněné slabé jednotky. Můžu je sice upgradovat, ale když tohle udělají i ostatní, tak jsem zase tam, kde jsem byl. Nejlepší variantou, kterou dokážu vymyslet, by mohl být jakýsi deckbuilding. V jednom balíčku mít karty, které chci nasazovat do bitev a v druhém pak jen zálohu na doplňování ztrát. Vždyť přece pokud jako vojevůdce mám možnost sestavit armádu, nepošlu proti nepříteli sedláky a mariňáky nenechám doma. Já vím, já vím. Ve hře je to prvek náhody, bez kterého by se armády vždy vybily navzájem, ale přesto souboje nejsou zrovna stránkou hry, kterou bych vynášel do nebes. I tak jí ale dávám celkové hodnocení pět a půl pračky Whirpool. Značka vítězů :) (chápej plný počet).

10.1.2011 17:14:20 | Upraveno autorem (porovnej)

halvelock
přesně, naprosto souhlasím. akorát ten deckbulding by musel něco stát, třeba za akci města můžeš odhodit až dvě jednotky. to je podle mého fér...

10.1.2011 17:19:26

slabé jednotky
já vám nevím...je sice smůla, když z pěti jednotek (3 silné a 2 slabé) přiberu 2 slabé a 1 silnou. Ale podle mě jde balík docela dobře čistit obětováním v souboji a hlavně, stačí zaútočit se 2 praporky a už přibírám místo tří karet pět, což mi šanci, že přiberu i ty silné jednotky zase zvyšuje. Navíc kdo chce bojovat na úrovni, tak kupuje letadla :).

Ale opět podotýkám, možná je to z mojí strany zase jakýsi omezený pohled pramenící ze zkušenosti pouze hry ve 2 hráčích.

Na druhou stranu, je opravdu divné to co tady podotkli Raziel nebo Kadaver (teď nevím kdo z nich a jestli to bylo tady nebo v reportu :) ), že když mi někdo vybije armádu v jednom městě (nebo mě vypráská v jedné bitvě), tak je výsledek ten, že jsem úplně bez armády a to v celé říši. Tedy ten prvek společné armády na jednom místě, je trochu nelogický, ale zřejmě právě tohle odemyká možnost militantního vítězství.

10.1.2011 17:30:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Havelock
Je to tak, neni to zcelav valecna hra. Ony ty souboje jsou takove. Spis jde o to ze treba Nemec bude mit kopu jednotek a kdyz se vydrtite s nekym navzajem, tak ten nekdo bude muset utratit akce na armade a nebude moci farmit. Protoze jinak mu hrozi zaslapnuti budov popripade pri velkem zanedbani vojaku zaslapnuti mest :).
Libi se mi to zase jako zmena, ze se mapa nehemzi tunou armad, vojaku, vojevudcu... :) prijemna zmena.

10.1.2011 17:31:55

to Aneken
No, to bude tím, že u nás snad na celé mapě nebyl Incense k nalezení. Alespoň jsem ho nikde ve své blízkosti neviděl a nikdo ho netěžil.
EDIT: Hráli jsme ve třech, tak byla mapa ještě kapečku menší, taková trojúhelníčková :-)

10.1.2011 17:37:15 | Upraveno autorem (porovnej)

to Beholder
Jo, to psal Raziel v tom našem reportu. Mě takhle vydrtil. Rozsekal mi Němcema jedno město a pozabíjel mi tam všechny jednotky, kromě mého jednoho nesmrtelného čínského soudruha. Druhé město mu tak úplně bez problémů padlo k nohám ještě ve stejném kole (Aircraft a pohyb o 6 je pěkný humus, obzvlášť, když ho neznáte a nevíte, že je tam travel speed 6, jinak by se jeho jednotky ještě před cestou ztratily a dobyl by mi jen jedno město). Další kolo tak padl i můj capitol, protože jsem ho bránil jen z mým nesmrtelným soudruhem a to jsem opravdu neubránil. Navíc v tom posledním kole došlo k bugu, že jeho vlaječky stály o čtverec vedle, než měly a tak jsem celé kolo plánoval, že ke mně nedojede... A nakonec se přišlo s tím, že dojede, protože vlaječky se tam odsunuly omylem. Je to stejně jedno, protože by ve stejném kole vyhrál na technologické vítězství.

10.1.2011 17:51:08

Kadaver
Zřejmě jste Raziela podcenili, protože z jeho reportu to vypadlo, že každou chvilku kapituluje :)

10.1.2011 17:58:52 | Upraveno autorem (porovnej)

all
já si stejně myslím, že to je další FFG hra ze škatulky (spíše mega škatule) - "je jedno kdo vyhraje, hlavně že jsem se bavil" :). Nejde to srovnávat s nějakou počítací, turnajovou eurovkou :)

10.1.2011 18:01:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo (16:38)
OT: Já měl spíš na mysli tu druhou část věty :) Ta první je pochopitelně taky u heavy eurovek nesmysl.

10.1.2011 18:29:24

to Beholder
Nezdá se mi, že bychom ho nějak podcenili. Harašil jsem ho eventama stejně jako Alkyona, a dokonce jsem mu jedním eventem rozbil dvě vlaječky. Ale je pravda, že jsem mu věnoval jednu minci z eventy za surovinu a 6 tradů z horseback ridingu, ale to on mi předtím taky. Nezdá se mi, že bych mu nějak nadržoval.
Nejlepší situace stejně byla, jak jsem na něho zahrál nějakou harašící eventu a on s vítězoslavným úsměvem vytáhl z rukávu event, který ruší eventu, se slovy: "Máš smůlu!" A já jsem s klidným výrazem zahrál taky event, který ruší event, na tu jeho:-)

10.1.2011 18:40:26

Vybíráme z Bazaru

V hlavní roli - jako nové, nesehnatelné!
V hlavní roli - jako nové, nesehnatelné!
Akt. cena: 299 Kč
Končí za: 11 dnů

Offcanvas