Rex: Final Days of an Empire

xxxxxxxxoo hodnoceno 30x (Seznam vlastníků)

Rex: Final Days of an Empire - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Očekávání

Co dělat s herními mechanismy ze hry, na jejíž téma nemáte licenci? No přeci použít vlastní sci-fi svět! Co od hry očekáváte a budou hráči ochotni přijmout přesunutí z planety Arrakis na Mecatol Rex? A oželíte vzácné koření?
22.8.2011 09:03:30

rbx

Rex
po shlednuti videorecenze, fotek komponent a jsa nedotcen Dunou, je to pro mne jasny must have a uz se tesim na pondeli. Stejne jako Vasel bych neresil rozdily mezi Dunou a Rexem a jen bych hodnotil, jestli je to dobra hra, nebo ne. A hra pro sest hracu, kde ma kazdy uplne jine podminky a navic dohratelne za 3 hodiny, takovych her je malo.

10.3.2012 10:52:50

vasel
What is this Rex? Is this a game about a dog? :D :D

Já z toho chlapa umřu.

10.3.2012 13:10:41

Tak včera za velkého humbuku proběhla první hra, a musím říct, že jsem dlouho takhle nebyl žádnou hrou unešen. Jako hrač Dunou téměř nedotčený jsem si já i spoluhráči museli chvíli zvykat na atypický systém, ovšem pravidla jsou velmi přehledná, snadná, pochopitelná, a během tříhodinového hry nedošlo k jedinému problému nebo nejasnosti.

Ačkoli nevím, zda v původní Duně existuje ekvivalent karet spojenectví, tak to byla jedna z věcí, která mě na hře nadchla, a spolupráce mezi některými rasami a vůbec synergie jejich abilit je úžasná (např. Lazax nebo velmi, velmi nepříjemný Letnev).

Hra skončila zbabělým vítězstvím aliance Hacan/Letnev/Jol-Nar po obsazení pěti strongholdů, velký podíl na vítězství měli zrádci a podporující hráčka za Barony of Letnev.

Hra je dynamická, v porovnání s Dunou je zde k mání opravdu mnohem více influence (spice), a zkrácení her na osm kol mi nepřijde tak hrozivé; kdybychom hráli opravdu až do osmého kola, tak by hra trvala klidně i přes čtyři hodiny.

A grafickému zpracování (i té proklamované mapě) dávám nakonec palec nahoru :-)

12.3.2012 20:21:04

JayDee (ad karty spojenectví)
Tohle by mě zajímalo. Když jsme hráli Dunu v aliancích 2 proti 2, tak jsme si v podstatě jen sdíleli schopnosti (pokud si to dobře pamatuji)

V tom Rexovi to je jak? Na těch kartách jsou jen sesumarizované schopnosti (aby se hráči nemuseli ptát co má kdo za výhody) a taky si je jen sdílejí nebo tam jsou nějaké unikátní schopnosti pramenící z aliancí určitých národů?

Betrayal karty pro ukradení vítězství jednoho hráče v alianci jste neaplikovali?

12.3.2012 20:33:33 | Upraveno autorem (porovnej)

>> Beholder
Jednalo se o první hru pro všechny, takže se hrálo bez Betrayal karet, které s největší pravděpodobností vyzkoušíme příště.

Když tak přemýšlím, tak se jedná (zřejmě ve velké většině) o podobné/identické výhody jako má spojenecká rasa, ale ne výhradně.

Lazax má abilitu, že získá všechny influence, které ostatní hráči utratí na Strategy karty, spojenectví mu umožňuje za určitých podmínek někomu dát svoje influence (Laxaz je hodí spojenci, ten je utratí za karty a influence se vrátí zase Lazaxovi); Letnev má abilitu, že začíná se čtyřmi zrádci, a karta spojence umožňuje hrát kartu zrádce v souboji, jehož se účastní spojenec/spojenci (nikoli Letnev sám).

Oproti tomu Hacan umožňuje deploy jednotek za polovinu ceny, prakticky totéž, co samotná racial abilita.

Tak jako tak, v případě že karty obsahují slovíčko "may," je možné její výhodu čerpat pouze se souhlasem vlastníka (mwahaha :-))).

12.3.2012 20:44:36

JayDee
aha, tak to je v tom případě stejné jako v Duně...Já jsem myslel, že tam jsou ještě nějaké speciální dovednosti, které plynou z aliancí konkrétních 2/3 národů.

Každopádně Betrayal karty jsou asi bonus oproti Duně (pokud to není v nějkém rozšíření, trochu se v těch pravidlech Duny ztrácím, co je volitelné pravidlo, co je rozšiřující pravidlo apod. :) )

12.3.2012 20:52:24

Jaydee
V kolika lidech jste to hrali?

12.3.2012 21:03:52

JayDee
z tvého popisu mi vyplývá, že spojenectví v Rexovi funguje naprosto totožně jako v Duně. Iljova, popřípadě Scottova 2. verze homemade Duny obsahuje spojenecké karty, které vypadají tak, že je na nich sumarizace toho, jaké výhody dostane tvůj rod v případě spojenectví s tím kterým konkrétním dalším rodem. takže jde čistě o informační kartu pro případ, že si to hráč nepamatuje.

Slovíčko "may" je velmi důležité. My jsme si při hře Duny (zrovna s Beholderem:-) podle mě hru dosti kazili právě tím, že Beholder považoval schopnosti spojence automaticky za vlastní a sám se koukal na karty v dražbě jakožto spojenec Atreida a nerespektoval upozornění, že takhle by to dělat neměl, že by se Atreida měl zaprvé zeptat a za druhé, že Atreid má právo klidně i ve spojenectví za tohle žádat nějaký bonus klidně i v podobě koření, když to bude jeho přáním. Z tohoto anarchického pojetí aliance z strany spoluhráčů jsem dokonce usoudil, že snad bude lepší aliance prostě nehrát a jet čistě každý sám za sebe:-)

12.3.2012 21:38:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
Však já jsem věděl, že to není povinné, byla to spíše sranda...

EDIT: Navíc, nevím, jak přesně to je v Duně, ale v Rexovi lze podplácet pouze v případě tvoření aliancí. Nelze podplácet vlivem pro výměnu karet, zrádců, leaderů, jednotek a výhody národů. Z toho usuzuju, že v rámci aliance mi může společník pouze zakázat výhodu, ale nemůže mě vydírat vlivem. Buď mi poskytne výhodu zadarmo nebo neposkytne.

Je tedy zakázáno půjčování vlivu v rámci aliance (výjimku má jen Lazax, který takto půjčí spojenci na strategy kartu při dražbě. Nevím jestli to je i v Duně, mám pocit že vy jste si v rámci aliance dávali koření.

12.3.2012 21:42:55 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
jo, v ramci aliance si koreni klidne davat muzeme. Ja to myslel spise tak, ze ty jsi alianci pojal tak, ze Atreides ti da vse co si reknes, a kdyz ne, vezmes si to sam, zatimco kdyz te Atreides pozadal o trochu koreni, aby si aspon mohl vydrazit kartu, tak ty ses podival na zasoby a rekl jsi, to koreni nepotrebujes, budu ho potrebovat vice, nedam ti ho. Takze to sice sranda byla, nasmal jsem se fakt, ale v ramci hry to bylo proste rekl bych pokazene, protoze jste nefungovali jako aliance, ale jako Master and Servant:-) Jeste k tomu s tim, ze jsi porad dokonce nahlas spekuloval, ze az vyzdimes Atreida, tak pri nejblizsim Nexu vypovis alianci ,aby sis to mohl vyhrat sam. Z toho jsem tak nejak usoudil, ze ty aliance v nasi skupine nemaji smysl, protoze chces vyhrat individualne sam a spojenecke vitezstvi te ocividne vubec netesilo, obzvlaste proto, ze i pres tve vyiranicko utlaceny Atreid ke konci hry ziskal iniciativu a prakticky hru vyhral a ty ses jen na jeho vitezstvi svezl.

Ale zpet k tomu spojenectvi - v Dune je to tak, ze si mohou spjenci vypomahat po vsech smerech, ale musi to byt se souhlasem obou spojencu. Jak co setyce iormaci, tak koreni. A i v ramci spojenectvi nvidim prekazku v tom, ze ti Atreid rekne, ty mi das 6 koreni na pristi drazbu a ja ti sdelim, co jsou v drazbe za karty. Sice to Atreid muze delat i mimo alianci, ale proc ne i v ramci aliance, v ktere aliancni spojenec odmita koreni spojenci davat ci pujcovat.

12.3.2012 22:32:29

Ringo
moc to dramatizuješ...

No jak říkám, v Rexovi je jakákoliv směna typu vliv za něco zakázaná a to i v rámci aliance, takže mě překvapuje, že v Duně to je povolené

12.3.2012 22:54:08

Beholder
Ono to uplácení za informace náhodou má svoje kouzlo (a pro některé frakce je to významný zdroj příjmu) a pokud to v Rexovi není, tak je mi to trochu líto. Jinak přímé předávání koření v alianci povoleno není, povoleno je pouze platit za spojence při dražbě a při výsadku, ale i to část hráčů vynechává a povoluje to pouze imperátorovi v rámci jeho speciální dovednosti.

12.3.2012 23:00:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Co bych dramatizoval, jen jsem popsal jak to bylo, ale k věci -

V Duně je to přesně takto:

Players can make any kind of verbal deals or
bribes between one another. Once made, these deals
and bribes must be stated aloud and must be
honored. A player cannot renege on a deal or bribe.
Spice can be part of the bribe or deal.
A deal or bribe cannot involve the transfer or
gift of treachery cards, leaders, tokens or character
powers. A player cannot make a deal or bribe that
would contravene the rules or his character's
powers. These are the only limitations.

Aliance:

During the bidding round, allies may help each
other by paying some or all of the cost of each
other's treachery cards so that one can bid more
spice than he actually has.
4. During the movement round, allies may pay for
each other's shipments.
5. Allies may not enter any territory (except the
Polar Sink) in which one of their allies already has
a token(s) and, thus, may never battle one another.
6. Allies may assist one another as specified on
their shields.

Čili stručně česky: hrači mohou činit jakékoliv nabídky nebo úplatky, které musí být dodrženy, pokud se na nějakých hráči dohodnou. Předmětem úplatku nebo nabídky může být koření. Nabídkou či úplatkem nesmí být výměna nebo darování karty proradnosti, vůdců, jednotek nebo poskytnutí speciální schopnosti některého z rodů (např. atreid nemůže řící - teď máš za 20 koření na 3 kola mé přdvídavé schopnosti, ale může třeba za X koření vyžvanit, co ve svých vizich viděl za kartu, která se má zrovna dražit. Předmětem nabídky nebo úplatku nemůže být něco, co odporuje pravidlům nebo schopnostem daného rodu.

Aliance:

Spojenci si mohou vypomáhat při aukcích vzájemnou platbou proradnostní karty, takže hráč může nabídnout vyšší nabídku než činí jeho koření, může nabízet ze zásob spojence, pokud mu to spojenec nabídne.
Během vyloďování může vylodění spojence hradit spojenec.
Spojenci si mohou vzájemně poskytovat výhody svých rodů jak je uvedeno v popise u každého rodu, co může poskytnout jako spojenec spojenci.

12.3.2012 23:03:14 | Upraveno autorem (porovnej)

Ad Atreid/Jol-Nar: Co se týče Rexe, tak třeba schopnost dívat se na karty Jol-Narům zůstala, ale nikterak už jejich spojencům, tzn. některé racial ability jsou unikátní pouze pro danou rasu a spojenectvím je nikdo nezíská.

>> Richmond: V pěti, bez Xxcha Kingdom (Ben Gesserit).

Každopádně ohledně aliancí, někomu takovýto styl hry může vadit - asi bych se cítil taky trochu naštvaně, kdyby se proti mně spojili dva národy a zadupaly mne do země... Je to podobné jako třeba u Game of Thrones, nebo ještě lépe Prince of City - někdo prostě může od stolu odcházet s rozporuplnými dojmy.

12.3.2012 23:07:20

JayDee
Ono je to v Duně stejné, nepředávají se všechny vlastnosti, ale pouze vyjmenované. Jinak jestli je spojenci dostávají automaticky, nebo jim je musí spojenec povolit se celkem liší - v jiné verzi pravidel je například:
Allies GAIN the abilities listed on the Alliance Cards they have face-up adjacent to their screen.
S tím spojenectvím to asi bude člověk od člověka jiné - mě přijde, že aliance (aspoň u Duny) hru oživují a kombinace vlastností sice někdy dělá některé z nich velmi silné, ale vzhledem k způsobu řešení sobojů je tu třeba skvělá šance na partyzánský boj, který se dá pěkně užít ;-)

12.3.2012 23:13:25

JayDee
Čili Jol-Nar nemůže ani spojenci sdělit (pošeptat) jako v Duně, co viděl za kartu?

12.3.2012 23:14:30

Ještě mi tedy přišlo (opět, minimální vliv Duny), že Atreid/Jol-Nar je od počátku trochu slabší, respektive je tu asi větší tendence se právě družit do nějaké aliance. Naopak Hacan/Emperor (zřejmě Emperor, co jsem pochopil) mi přijde docela dost silný, nebo lépe řečeno celkem soběstačný. Je to jen zdání??

A malá otázka/y: zredukování počtu lokací na plánu ku větší dynamice beru jako přínos, každopádně kolik je v Duně celkově strongholdů (míst potřebných k vítězství, Rex jich má pět)?

Dále, jak moc/jakým způsobem/o kolik polí cestuje bouře (v Rexovi náhodně o 1-6 polí, dokola kolem hracího plánu) a je před ní ochrana??

12.3.2012 23:20:47

Ringo
no dramatizuješ to v tom smyslu, že to popisuješ jak kdybych někomu držel nůž u krku, přitom to byla víceméně sranda. Ne vždy jsem schopnosti Atreida využil, když nechtěl, tak jsem se nedíval, koření jsem mu taky několikrát dal. A nebýt atomovky, kterou jsem zahrál, tak nikdy naše aliance nevyhraje a ještě jsem na sebe strhl spoustu pozornosti (souboje, které jsem prohrál, ale zabavil jsem nepřítele) + jsem ještě Atreidovi radil, takže jsem se na vítězství určitě nesvezl.

Ale jinak jsme hodně (a zbytečně offtopic), jen jsem se potřeboval trochu očistit od tvých zavádějících a zdiskreditujích desinformací :)

12.3.2012 23:22:28

>> Ringo
Není explicitně stanoveno, že by nemohl, nicméně všechny domluvy musí proběhnout u stolu přede všemi hráči (oproti Duně a chození stranou). Atreid (respektive nikdo) navíc nesmí nic zapisovat.

12.3.2012 23:22:39

JayDee
taky 5

pohyb "bouře" je stejný a ochrana je taky

12.3.2012 23:25:47

JayDee
Ještě abych se vrátil k tématu - jak je u soubojů v Rexovi řešeno použití útoků/obran? Ve videorecenzi se mihlo zacvaknutí leadera do jedné ze čtyř šochtlíků - jestli jsem to správně pochytil, tak podle toho jestli hraješ útočnou, obrannou kartu, ani jednu, nebo obě, ale už tam není řečeno jak ty karty vypadají - taky jsou dva druhy útoků, dva druhy obran, nebo je to nějak specializovanější, že nějaká konkrétní karta ruší jinou apod.?

12.3.2012 23:26:39

amis
http://boardgamegeek.com/thread/762898/cards-their-frequencies-and-some-comments

základní bojové karty fungují stejně, jen jich je o jednu více.

12.3.2012 23:29:15

Beholder
nechci se dohadovat, svezenim jsem mel na mysli to, ze Atreid dobyl v poslednim tahu 2 pevnosti a tim prakticky zajistil vitezstvi, jednotky jste vazali prakticky oba ame prislo, ze ses na Atreida tak trochu mracil, ze to takhle schramstnul a ze jsi tim hlavnim hegemonem nebyl ty, kdyz to vezmu nadnesene. Atomovka byl asi nakonec tah dobry, protoze jinak jsems Luckou vyhral ja. Ze to prineslo 3 nebo 4 kola uplne stagnace, protoze to vycistilo mapu od jednotek, ktere v tu dobu meli povetsinou vsichni shromazdeny v tom miste, ktere bylo atomovkou vycistene, bylo docela logickym vyustenim situace. A hlavne vas to dostalo do vyhody. Co se tyce tve ochoty davat Atreidovi koreni, tak to nekomentuji, oba dobre vime jak to bylo:-) To, ze sis otacel karty v drazbe sam jako ze ti to Atreid automaticky sdelil, to jsi proste delal a bylo to spatne.

12.3.2012 23:34:40 | Upraveno autorem (porovnej)

JayDee
ja bych Rexe nesrovnaval s house pravidly Duny ale s pravymi pravidly Duny. Protoze v puvodnich pavidlech Duny si Atreid urcite nic nezapisuje a ani nikdo jiny. Jedine co se ve staricke Dune zaznamenavalo byl kdo je zradce, protoze neexistovaly karty zradcu, predikce BG a pocet padlych jednotek pro Atreida pro vyvolani KH. Nejake novinky z house rules typu - Atreid si do tabulky zapisuje, kdo si koupil jakou kartu - povazuji za cheat cunarnu, ktera v Dune nebyla a byt nema.

Co se tyce chozeni stranou u Duny, tak to se tyka jen planovani strategia v alianci. Dohoy typu uplatku nebo nabidek se delaji verejne, aby byli svedci, ze dohoda bude dodrzena. Tajne muze maximalne za uplatu sdelovat dalsimu hraci Atreid, ktery se deli o cenne informace ohledne svych vizi a bylo by trochu divne, kdyby je sdelil vsem, kdz zaplatil jen jeden hrac.

12.3.2012 23:40:09 | Upraveno autorem (porovnej)

další videorecenze
http://www.boardgamegeek.com/video/15520/rex-final-days-of-an-empire/electronic-eremite-reviews-rex-the-final-days-of

Doporučuju shlédnout, je docela dlouhá a relativně podrobná, jak co se týče principů hry, tak i názorů a dojmů.

Nejvíce mě překvapilo, že se týpek bavil daleko více u hry ve 4 než v 6.

26.3.2012 09:25:05

Vybíráme z Bazaru

Tawantinsuyu EN
Tawantinsuyu EN
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas