Herní svět: Zvířátka
Autoři: Bruno Cathala
Théo Rivière
Rok vydání: 2022

Osolte to soupeřům!

Autor: Technorocker | 20.9.2023 | 6

Jestli se letos někdo postaral o to, abych měl co hrát o dovolených a na cestách vůbec, byl to MindOK. Po Londýně a Kostnici přinesl v půlce srpna krásnou, jednoduchou a zábavnou karetku Papírové moře. Už ze samotného českého názvu jsem nadšený. Naprosto přesně totiž vystihuje art celé hry, a sice (pří)mořské potvory, které však byly speciálně pro tuto hru vytvořeny, přesněji řečeno složeny, z papíru. Tedy origami. Autory hry, jež se dostala na letošní seznam Spiel des Jahres Recommended, je francouzská dvojice Bruno Cathala a Théo Rivière. V portfoliu prvního zmíněného nalezneme mimo jiné Abyss, Cyclades, 7 Divů světa: Duel nebo mindočí trhák Kingdomino, druhé jméno asi bude povědomé majitelům Draftosaura. Zahrajete si ve dvou až čtyřech hráčích a u stolu nebo kdekoli jinde strávíte přibližně půl hodinky. Zdá se vám to moc? Věřte mi, že čas u Papírového moře utíká jako voda.

Co se skrývá pod hladinou

Vše, co potřebujete ke hře, tedy pravidla, osmapadesát hracích a šest přehledových karet, naleznete v krabičce deset krát čtrnáct centimetrů. Mimochodem právě peripetie s obalem byly důvodem, proč se vydání opozdilo. MindOK totiž musel krabičky poslat zpět k přepracování, poněvadž dostat se do těch původních, které z Polska dorazily, bylo jako skládat orizuru. Škoda, že při tom nikoho nenapadlo dodat dovnitř nějakou papírovou přepážku, aby karty v krabičce volně nelétaly. Jinak není z produkčního hlediska co vytknout. Karty jsou pevné, lesklé a celá hra je z po grafické stránce naprosto dokonalá. Ano, přidávám se ke všem, kteří hru vizuálně žerou. Pominu-li fakt, že moje schopnosti složit papír končí někde mezi kostkou ledu a loďkou, za boží považuji už jen samotný nápad. Všechny origami jsou jedinečné a detailně propracované, takže na loďce najdete rybáře nebo mezi rybami mořského ďasa. Jsem toho názoru, že samotný vizuál hry přiměje množství potencionálních hráčů po ní sáhnout. Jak se později dozvíte, podstatný není jen objekt na obrázku, nýbrž i barva karty. A barev je tu rovnou jedenáct. S tím souvisí další velké plus – tvůrci totiž mysleli i na ty, kteří mají problém s rozlišováním barev, a proto ve hře použili systém ColorADD navržený přímo pro lidi trpící barvoslepostí. Ten je založen na několika symbolech reprezentující základní barvy. Dokonce jsou přiloženy i speciální ColorADD přehledové karty.

Kromě výše zmíněných symbolů jsou na každé kartě uvedeny ještě symboly zobrazených objektů a čárkovaně i těch do dvojice, dále symbol akce, počet bodů a v pravém dolním rohu také informace, kolikrát se v balíčku daný objekt vyskytuje. Vše naprosto jednoduše a přehledně, aby to nijak nenarušilo obrázek jako celek.

Pravidla jsou krátká a celkem jasně sepsaná. Naučíte se je rychle, ale bude to chtít pár kol, než se vám zažijí. A je pravda, že oproti těm, kterým budete hru vysvětlovat, budete mít nemalou výhodu. Dejte si pozor, abyste se nezamotali do vysvětlování bodování. Použít můžete obrazové příklady v pravidlech a určitě také rozdejte přehledové karty. Pak stačí zamíchat všechny ostatní v dobírací balíček, vyložit dvě vrchní karty lícem vzhůru a určit prvního hráče.

Přehledové karty
přehledové karty

Šťastnou plavbu

Papírové moře se hraje na několik kol. Konec hry nastává ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne určitého počtu bodů (záleží na tom, kolik vás hraje). Body získáte hraním karet, jejich sbíráním a prováděním jejich efektů. V každém svém tahu si musíte dobrat kartu. A to buď tak, že si líznete dvě karty z dobíracího balíčku, jednu z nich si necháte a druhou odložíte lícem nahoru na jednu ze dvou odkládacích hromádek, nebo si vezmete do ruky vrchní kartu z jedné odhazovací hromádky, tedy kartu ležící lícem nahoru. Poté můžete vyložit dvojici párových karet a provést jejich efekt. Tyto efekty se mohou libovolně řetězit.

• Krabi umožňují prohlédnout si jednu z odhazovacích hromádek a vybrat si z ní do ruky libovolnou kartu,
  • loďky znamenají tah navíc,
  • ryby vám ihned doberou vrchní kartu z dobíracího balíčku,
  • plavec se žralokem dovolí náhodně sebrat některému z protihráčů jednu kartu z ruky.

Dále jsou tu karty sběratelské, které se na stůl nevykládají, ale jejich sbírka může na konci kola přinést určitý počet bodů odvislý od toho, kolik karet dané figury (mušle, chobotnice, tučňáci, kotvy) máte v ruce. Podobně fungují prémiové karty (maják, hejno ryb, rodina tučňáků a kapitán), které však extra bodují výše vyjmenované párové karty. Zvláštní kategorií jsou karty mořských panen. Ve hře jsou jen čtyři a pokud se vám je podaří nasbírat všechny, okamžitě vyhráváte hru. Rovnou říkám, že jsem takovou partii nezažil. Naštěstí umí i něco jiného – dají vám jeden bod za každou kartu jedné zvolené barvy (logicky té nejpočetnější). Máte-li panen více, pro každou musíte vybrat jinou barvu a může to být i ta jejich, tedy bílá.

Jakmile máte v součtu na stole i v ruce alespoň sedm bodů, můžete spustit konec kola. A teď pozor! Musíte zvolit jednu ze dvou možností:

1. „Končíme“ znamená, že všichni hráči okamžitě vyloží své karty na stůl, sečtou body a zapíší si skóre.
  2. „Poslední šanci“ zvolíte, máte-li odvahu riskovat a věříte, že vaši dosaženou bodovou hodnotu během následujícího tahu nikdo nepřekoná. Vyložíte své karty na stůl a oznámíte skóre. Soupeři pak provedou poslední tah. Neuhraje-li žádný z nich více bodů, než jste měli vy, pak byla vaše sázka úspěšná a k vašim bodům si navíc přičtete ještě barevný bonus, tedy jeden bod za každou kartu v barvě, které máte nejvíce. Soupeři naopak spláčou nad výdělkem, poněvadž namísto obvyklých bodů získají pouze jejich barevný bonus. Podaří-li se ale některému z protihráčů získat více bodů, než bylo vaše skóre, pak se vy musíte spokojit pouze s barevným bonusem a všichni protihráči získají obvyklé body.

Pak už jen zkontrolujeme, zda-li někdo nedosáhl součtu bodů potřebného k vítězství (pro dva hráče čtyřicet bodů, s každým dalším o pět méně). Pokud ne, zamícháme karty a pokračujeme dalším kolem. Výjimečně se může stát, že se dobere balíček, aniž by kdokoli zavřel. Kolo v tu chvíli končí, body nezíská nikdo.

Hru tvoří 58 karet.
Hru tvoří 58 karet.

Vážně to není tak komplikované, jak se na první pohled zdá. Nejtěžší bude na začátku správně bodovat. Budete-li u stolu jediný znalý pravidel, pravděpodobně budete minimálně první hru počítat všem. Jakmile ale bodovací rébus dostanete pod kůži, začnete se učit s ním pracovat. Papírové moře je sice jednoduchá hra a můžete ji hrát jednoduše, ale když se do toho položíte, začnete si všímat a počítat, to teprve nastane tóčo. Tím chci říct, že pokud by vás nechytlo na první zahrání, dejte mu další šanci, aby vám ukázalo všechny své přednosti.

Pozor žralok!

Hra funguje v každém počtu hráčů – jen narůstá herní doba, ale samotné tahy netrvají dlouho. Kola jsou svižná a člověk neztrácí pozornost. To ani nesmí: sledovat, co si bere nebo odhazuje protihráč, se vyplatí. Stejně jako to sledovat, do kterého balíčku se která karta odhazuje. Nikdy nevíte, zda to nakonec nebude pro vás ta klíčová. Občas budete stát před rozhodnutím, zda si ponechat kartu, která se vám hodí, nebo raději tu, po které by mohl sáhnout soupeř. Budete se také rozmýšlet, zda dvojici vyložit hned nebo počkat, a doufat, že ještě přijde karta, jež vám umožní udělat rozhodující kombo. Podržet si karty v ruce se často vyplatí, na druhou stranu riskujete, že vás mezitím obere jiný hráč (samozřejmě si vytáhne tu nejlepší kartu) a vaše plány jsou rázem v tahu. Takový způsob přímé interakce nemusí ustát každý. Rozhodnou-li se vás soupeři obírat (třeba proto, že máte v celkovém součtu bodový náskok), nemáte šanci nic moc uhrát, natož sledovat svoji strategii. Každopádně zde víc než kdekoli jinde platí, že když se dva perou, třetí se směje. Pravdou také je, že můžete počítat a taktizovat, jak chcete, bez notné dávky štěstí se však neobejdete. Potřebujete přeci, aby ten třetí tučňák byl navrchu balíčku v tomto kole před vaším tahem! V neposlední řadě musím vyzdvihnout mechanismus zavírání kola, kdy máte na výběr mezi riskem a sázkou na jistotu. Tady se ukáže, jaký jste hráč. Vidina vysoké bodové odměny je lákavá. Na druhou stranu víte, že pokud to nevyjde, bude to bolet. Obzvlášť pokud jste si nepohlídali zadní vrátka v podobě barev.

Jste stejně jako já překvapeni, kolik se toho ve hře děje? Máme tu paměťový prvek, kombení, blafování, push your luck, solidní dávku interakce i možnost různých strategií. Navíc nevidím problém ve znovuhratelnosti. A pokud byste přeci jen dospěli k názoru, že už vám nemá co nabídnout, MindOK nedávno oznámil, že se již brzy dočkáme rozšíření Extra Salt (česky pojmenované Příliv) otevírající nové kombinační možnosti.

Na tak relativně malou a ve své podstatě jednoduchou karetní hru pořádná porce zábavy. Těžko bych mohl chtít víc.

Končíme. Mám devět bodů.
Končíme – mám devět bodů.