Insula - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Czech Board Games
Autoři: Radim Jurda
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

PJ
PJ - avatar

První informace

Recenze zde: http://boardgamegeek.com/thread/451264

Obrázek krabice, zachycuje rozehranou hru + popis:
http://boardgamegeek.com/image/574233
18.10.2009 20:23:55

Jakub
Ahoj Jakube. Já patřím mezi ty, kteří ve vedlejším vlákně rejpali do distribuce Insuly. A nebylo to z jakékoli averze vůči Tobě, poněvadž se neznáme. Naopak! Vážím si všech, kteří se v ČR na tento tenký led pouštějí, sám bych do toho nešel.

Samozřejmě že neznám konkrétní podmínky práce CBG, počty vydaných a prodaných kusů atd. ale prostě trvám na tom, že distribuční část projektu je stejně důležitá, jako třeba kvalita herních komponent nebo samotného herního mechanismu.

Kdybych chtěl rejpat trošku víc, řekl bych, že je z nich nejdůležitější. Proto se také všude prodávají hromady mutací připitomělých dostihů, člověče, mlýnů a halmy, zatímco jiné mnohem chytlavější deskovky se k běžnému čechovi nedostanou.

Bohužel, ani po půlhodinovém zkoumání (dle mého názoru) nejběžnějších internetových obchodních kanálů jsem na Insulu prostě nikde nenarazil. Takže přestože jsem před letošními vánoci utratil za hry pěkných pár tisícovek, tak jsem neměl šanci si Insulu koupit.

Jeklikož se sám léta obchodem zabývám, tak to prostě jako problém cítím. Kdyby nic, tak Vám to odsává finance na nové projekty. A určitě i duševní energii, když vidíte že se produkty CBG neprodávají.

Těžko mohu navrhovat nějaká konkrétní řešení, protože o fungování CBG nic nevím. Určitě by však pro začátek chtělo alespoň ty kroky co navrhuje RBX.

9 normálních a 1 nenormální nápad jak dostat Insulu mezi lidi:
1- spojit síly s Jiramanem a zapracovat na společné distribuci. Oba máte hotové krabice a potřebujete je zpeněžit.
2- nabídnout CBG produkty zavedeným distributorům (Albi, Mindok, Corfix, Blackfire)
3- nabídnout je i "vedlejším" distributorům (Bonaparte, Dino) kteří mají přístup do kamenné sítě
4- dát Insulu na vlastní eshop (to je prostě fatální kiks, kam jinam už bys ji měl protlačit???)
5- dát eshopům nějakou lukrativní časově omezenou (!!!) slevu aby ji co nejrychleji zalistovali
6- přidávat po omezenou dobu ke každému balení nějakou starší hru jako bonus - věci zadarmo prostě prodávají
7- pokusit se dostat Insulu do 4poháru
8- nabídnout Insulu k otestování do dětských a mládežnických časáků
9- rozdat za co nejnižší cenu Insulu do deskovkových klubů, heren, domů dětí a mládeže atd.
--
10- A teď ten nenormální nápad: dostat Insulu do komunity dětských diabetiků. Sám mám dia dceru odkázanou na Inzulín. Je to celorepubliková komunita lidí, kteří spolu vzájemně komunikují a jen díky názvu si hru zapamatují. Jezdíme na setkání rodin s touto chorobou a pokud by se např. nabídla nějaká akce/sleva tak by se pár desítek kusů mohlo dostat mezi ně. Samozřejmě by se to muselo udělat s citem, aby to nezavánělo cynismem.

Žádný z výše uvedených návrhů není ničím originální ani geniální. Určitě ses o některé z nich pokoušel. Určitě nepůjdou zrealizovat všechny. Ale libovolný z nich by byl hře ku prospěchu. A o to tu jde, ne?

Škoda že už je po vánocích, teď se všechny obchodní kroky budou do tržeb promítat mnohem mizerněji než před měsícem. To ale neznamená, že by se neměly udělat ASAP, neboť vánoce 2010 se blíží. :-)

21.12.2009 21:30:18

J@kub
Následující text je určen Jakubovi a lidem, kteří se kolem České deskoherní společnosti motají. Netýká se příliš Insuly.

Jakube, asi jsem úplně nepochopil, co chceš říct svou reakcí, já osobně jsem ji pochopil asi takhle: "vy vůbec nevíte, kolik energie do toho dávám, ještě chvíli rýpejte a já se na to vykašlu."
Nechci a předpokládám, že ani nikdo jiný tady nechce, aby ses na to vykašlal. Dokážu si představit, kolik energie do toho dáváš, ale vzhledem k výsledkům bych řekl, že ji do toho dáváš neefektivně. Možná jsi jako Cimrman, který chrlil nápady jako sopka, až jimi byl nakonec celý zasypán.
K Husákovým radám přidám ještě jednu: myslím si, že bys měl zůstat autorem vznosných myšlenek, nějakým dohledem nad realizací a třeba i tím investorem, chceš-li. Dělníky bys ale měl hledat mimo svou tělesnou schránku.

22.12.2009 09:00:51

to Alnagon a Husak
Trošinku malinko vidím do způsobu vydávání her u nás a vím, že se tam mnohdy vyskytuje mnoho iracionalit se kterými mají i velké firmy jako Albi potíže. Musím konstatovat, že oba dva Jakubovi, přes váš obdiv k němu, křivdíte. Věci vidíte příliš jednoduše a myslím, že Jakub ty problémy nastínil docela pochopitelným způsobem. Je třeba si uvědomit, že neexistují jen fandové her, kteří se motají tady kolem takových webů jako je tento a kolem herních setkání, ale většina populace a potažmo majitelé obchodů sáhnou raději po známých zavedených titulech než by nějak experimentovali. Vím, že lidi i z takové vydavatelství jako je Albi musí objíždět obchody, aby kontrolovali jestli se jejich hry vůbec objeví v regálech vedle monopolů, dostihů a všelijakých člověček - a to je to velká firma s finančním zázemím a lidmi, které mají na to vyčleněné. Je naivní se domnívat, že jedna hra z nějaké neziskovky se někde jednoduchým způsobem protlačí i kdyby to byla pecka nejpeckovatější.
Jistě je co zlepšovat, Jakuba znám krátce a jak jsem ho měl možnost poznat, tak je to určitě člověk přístupný diskuzi a podnětné návrhy jenom uvítá. A pokud se mu ozve nějaký zkušený zájemce, který by ve svém volném čase pro neziskovku dělal marketing her, tak to jistě jenom uvítá. Ono se to lehce kritizuje, ale kdo to umíte líp, tak zkuste pro to něco udělat.

22.12.2009 09:27:16

a co takhle
takovejch lidí se kouká na Ulici (fuj)nebo nějaké české seriály, co kdyby do nich vpašovaly hry - spousta dětí i lidí by si řekla: jééé ten a ten můj nejoblííííbenější ... hrál tuhle věc, já chci taky nebo v AZ kvízu (pokud to ještě jede) jako výhry pro soutěžící atd.
teda netuším jak to funguje, ale prostě jenom nápad - jinak všem moc fandím

22.12.2009 09:36:26

kren
Vím až moc dobře, že uvádění nových produktů na trh je pro malé firmy neskutečně těžké. Sice v jiné oblasti než jsou deskovky, ale taky těžko prorážím do eshopů a ještě hůř do kamenných prodejen. Netvrdím že je to hračka a že všechny mnou sepsané body se zvládnou za měsíc.

Teď bych měl říct: OK, přiložím ruku k dílu a zkusím předložit návrh, co pro to udělám já. Ale bohužel, neřeknu to, protože bych si na to ten čas jednoduše nenašel a rozdělat něco do půlky a pak to nedokončit prostě nechci.

22.12.2009 10:00:44

to kren
Já rozhodně nechci svou kritikou do kohokoli kopat, ale realita je holt taková, že tato "pomoc začínajícím autorům" prostě nefunguje efektivně. Je jedno, jestli je to proto, že je Jakub neschopný (to neříkám), nebo že jsou všichni prodejci her málo osvícení, nebo že je trh s kvalitními hrami přesycen, nebo jánevímco. Neumím to analyzovat, neumím to řešit, nedokážu pomoci, aby to bylo lepší.
Fakt se tu nabízí srovnání s CGE, firmou, která byla u zrodu CBG a pak se její členové s Jakubem kvůli ideologickým neshodám rozešli. Proč se jejich hry prodávají a bodují na BGG?
Je Crash by Crash opravdu horší hra než Šestiměstí?

Tvoje "Ono se to lehce kritizuje, ale kdo to umíte líp, tak zkuste pro to něco udělat." zní strašně budovatelsky, ale padesátá léta minulého století tu naštěstí nejsou a já si myslím, že svým "kritizováním" mohu pomoci taky, nehledě na to, co tu psal o svém a mém pokusu pomáhat Acer a na co Jakub říká "příště se nenechte odbýt".

22.12.2009 10:57:48

to Alnagon
Na všechno co tady zmiňuješ Jakub odpovídá, včetně zmínky o CGE a prodeji jejich her. Nezapomeň kdo jsou autoři her u CGE a co dělá CBG. Prostě tyhle dva subjekty se každý vydaly jiným směrem a naprosto je nelze srovnávat. A tvé srovnání mého příspěvku s 50. léty mne docela urazilo, takové pitomé poznámky si nech příště od cesty.

Samozřejmě, že pomoc může být i kritika a rady na správném místě. K většině Husakových rad a doporučení jsem i já poněkud skeptický, ale když už kritizoval, tak alespoň něco navrhnul. Na rozdíl od Husaka jsem v tvých příspěvcích nenašel žádnou pozitivní radu, ale jen a jen to že všechno je špatně.

Mě se zase nelíbí když jedním slovem řekneš, že "pomoc začínajícím autorům působí neefektivně" a druhým hned říkáš neumím to analyzovat. Pokud tvrdíš, že něco působí neefektivně, tak jsi to asi musel analyzovat a porovnávat s něčím podobným v neziskové sféře co podle tebe působí efektivně. Jinak je to jen bohapusté plácnutí do prázdna.

22.12.2009 11:32:30

to kren
Možná se tedy pletu a analyzovat to umím, protože prostě hry vydané CBG nevidím v obchodech. Je to analýza?

Vysvětli mi, proč CBG a CGE nelze srovnávat? CBG se snaží vydávat hry, CGE se snaží vydávat hry. CBG vydává hry "svým" autorům, CGE vydává hry svým autorům. Přesto hra Crash by crash od neznámého autora Ivana Dostála zapadla a hra Šestiměstí od neznámého autora Vladimíra Suchého nezapadla (srovnej umístění v žebříčku na BGG a hlavně počet hlasujících).
Ano, vím co Kuba říká, vydání jedné hry ročně má být třešínkou na dortu a ten dort je sestaven ze spousty další práce.

...

Ale už toho nechám, stejně tu pro tebe jen bohapustě plácám do prázdna. Jestli jsi v mých příspěvcích zde nenašel nic pozitivního ani radu, nevadí, rada nebyla určena tobě.

22.12.2009 12:44:54

Snad možná k věci
Tak to tady pročítám a je mi trochu smutno. Skutečně se tady řeší téma, do kterého moc lidí nevidí. Sám vydávám deskovky sedm let, makám na tom full time na 110%, snažim se dělat efektivní marketing (to mám i celkem slušné pracovní zkušenosti z oboru) ale je to vše daleko těžší než se zdá!

Marketing kromě času stojí i hodně peněz. CGE se odrazilo s daleko větším startovním rozpočtem než CBG nebo já.
Za další český trh je skutečjně malý. Je tu všehovšudy pár speciálek a pár internetových shopů. Do velkých řetězců se nelze dostat. Malé prodejny je strašně těžké přesvědčit. 90% prodejců se na hru kouká skrze business a nikoli skrze její kvalitu. O hru, která nemá reklamu a neexistuje o ní širší povědomí tak není zájem. Je to začarovaný kruh, protože reklama a práce na rozšíření povědomí o hře stojí velké investice peněz a energie.
Celé je to běh na velmi velmi dlouhou trať s nejistým koncem.

Jakub myslím dělá co se dá. Dva měsíce před vánoci lze hru dostat pouze tam, kde máte přátele či známé, nebo do pár velice osvícených obchodů. Distribuce Albi a Mindok nepřichází v úvahu, protože ty mají své produktové linie a představy a jen některé hry do nich zapadají. Samozřejmě souhlasím, že chybějící Eshop na stránkách CBG je chyba.

Nepůjde to ze dne na den, vybudovat si byť jen malou prodejní síť v této branži skutečně trvá velice dlouho. Mě dříve pomáhalo, že jsem měl mladický kukuč a velký elán. Teď už bohužel fungují jen businessové argumenty...

22.12.2009 13:10:40

info pro Ellu
Tzv. product placement (umístění produktu do nějakého pořadu) se dost draze platí. Své by o tom mohli říci třeba automobilky BMW nebo Aston Martin, které za každý díl Bonda zaplatily neskutečné peníze (a auta dodávali zadarmo :-).

České pořady jsou někde jinde, ale i tam dost pochybuju (resp. spíš nemám pochybnosti :-), že by si je CBG mohli dovolit.

22.12.2009 14:04:51

ad Alnagon
Doufám, že pro Alnagona to už Jirka vysvětlil dostatečně polopatisticky. A jen dodám k tvému neustálému srovnávání CGE a CBG. Od CGE vidím jen dvě jména Vláďa Suchý a Vláďa Chvátil. Což jsou už zavedená "nastartovaná" jména, která jsou jak pro zahraničí, tak pro domácí trh úplně někde jinde než neznámí autoři, které podporuje CBG. CGE se vydalo jinou cestou, protože chtějí být komerčně úspěšní. Tím pádem se nemůžou piplat pořád znovu a znovu s nějakými novými začínajícími autory. To vůbec není špatně, je to dobře. Prostě chtějí dělat něco jiného než Jakub a CBG. Činnost CBG taky není jen o tom, že jednou za rok vydají nějakou hru od neznámého autora. Je za tím víc aktivit a práce zase jiným směrem než CGE. Nehledě tedy na finanční kapitál o kterém mluvil Jirka.
Takže to jen tak na okraj k tomu neustálému srovnávání. A doufám, že jsem na tvou otázku proč nelze tyhle dva subjekty srovnávat odpověděl dostatečně jasně.
Víš mě se opravdu nelíbí tvé konfrontační srovnávání jak CGE to dělá všechno dobře a CBG všechno špatně. Myslím, že kritika takovým způsobem lidi spíš rozděluje a dělá zlou krev, než by pomohla. Já jsem strašně moc rád za to co dokázali CGE doma a hlavně v zahraničí ale taky strašně moc fandím lidem z CBG. Myslím že oba dva subjekty jsou na svém místě a snaží se to v rámci svých možností a financí dělat dobře, ale taky je určitě co zlepšovat. A jenom doufám , že tahle diskuze v pár věcech Jakuba nakopla správným směrem a doufám že ho nezmalomyslněla.

22.12.2009 15:42:43

Ale ne
Nechci neustále srovnávat CGE a CBG. Srovnával jsem jen dvě hry od v době vydání stejně neznámých autorů. Jestli je to skutečně jen o počátečním finančním vkladu, beru, že je "moje" srovnání úplně mimo, jen nevím proč to je o penězích (někoho CGE museli podplácet, vrazili těžký prachy do pro mne neviditelné reklamy,...), ale nemusím vědět všechno.

Rozhodně neříkám, že jedni dělají všechno výborně a druzí dělají všechno špatně, tohle si domýšlíš nevím z čeho.

Ale podívejme se na věc jinak a položme si otázku. Jestliže se CBG hodlá každý rok piplat s jedním novým autorem (a hry pro vydání byly rozhodně vybírány svědomitě a dobře), jaký je výsledek tohoto piplání, vznikají tu celebrity herního průmyslu, má z toho vůbec někdo něco (kromě autorského ambivalentního pocitu "vyšla mi hra, které se pár kusů prodalo")?
To je skutečně otázka, žádná provokace nebo výsměch. Je to otázka na lidi, kteří do toho tu energii dali, tedy hlavně na již vydané autory a Jakuba.
Jestli jsou odpovědi "je to všechno super", pak je to všechno super a není se tu o čem bavit. Pokud ty odpovědi jsou jiné, hledejme novou cestu, aby to bylo super.

22.12.2009 17:16:59

to Alnagon
Teď jsi konečně uhodil hřebík na hlavičku a o tvé řečnické otázce co je cílem se dá diskutovat :-). Řeknu můj osobní názor se kterým někdo může a nemusí souhlasit a někdo to může vidět jinak.

1) CBG není jen jedna hra za rok od neznámého autora. Jsou to rady, akce, semináře a podaná pomocná ruka lidem, kteří mají třeba nějaký nápad a nevědí jestli to má vůbec cenu v tom pokračovat a jestli ten nápad za něco stojí. Ať už chci malovat, psát básně a nebo fotografovat, tak talent nebo dobrý nápad nestačí, když si to budu šušnit doma na koleně a nebudu to konzultovat, srovnávat a ukazovat někomu kdo už má v tomhle oboru nějaké zkušenosti. Samozřejmě jsou světlé výjimky, které dokáží v jakémkoli oboru prorazit sami, ale většinou je dobré své dílo z někým konzultovat. Těžko rovnou z domu půjdu někam nabídnout super hru, nebo jákekoli dílko, když nemám ani páru o tom kam se obrátit a jak to chodí, o financích ani nemluvě.

2) Co je vlastně cílem. Podle mne je cílem pomoct jenom s prvními kroky a pak už je na každém jestli se spokojí s tou jednou vydanou hrou představenou v Essenu v malém nákladu a nebo půjde sám tvrdě za svým cílem a buď se prosadí nebo ne. Osobně nemám rád Superstar, protože si myslím, že to není ani tak o zpěvu, jako o megashow, ale je to takový modelový příklad. Je to jakási podaná ruka pro lidi, kteří mají třeba talent do showbussinesu, ale je po superstar na každém z nich jak si za svým cílem půjde a s čím se spokojí. Ukážou mu jak to v téhle oblasti chodí, ukážou mu jestli umí nebo neumí zpívat, řeknou mu co dělá dobře nebo špatně. Eventuelně vítězi pomůžou vydat první desku, ale pak už je o na každém z nich jestli příležitost uchopí a půjde tvrdě za svým cílem a nebo jestli mu stačí jen ta chvíle slávy a po roce už o něm nikdo nebude vědět. Nikdo ale nikoho nebude věčně vodit za ručičku. A podle mne od toho tady CBG je. Možná se mýlím, možná má CBG větší ambice, ale tohle je můj názor.

22.12.2009 20:20:15

to kren
Napřed se zeptám... Protože neznám Tvoje občanské jméno, nejsem schopný si vyjasnit, zda si se někdy účastnil setkání autorů a workshopů, které pod hlavičkou CBG a GOADA pořádají kromě Jakuba i Lomi a Lamanai a spousta dalších skvělých lidiček. A připomínám, že lidiček stejně obětavých jako Jakub, a lidiček s takovými životními zkušenostmi, že padám na zadek, když se jejich životní příběh dozvím ( viz. např. http://www.lamanai.cz/omne.html ) ...

Takže máme ve hře další dvě jména a cca dalších šest sedm lidiček, kteří pořádají skvělé věci a vydali svojí vlastní skvělou hru Spino (mimochodem, kdo z Vás tady zná Spino??? Analogie s komerčním zvládnutím věci jako u CBG se přímo nabízí. Pro ty kdo neznají, což je zřejmě většina, tak http://www.spino-hra.cz/ ).

Ale proč to píšu? Byls někdy v Plzni na workshopu? Já ano, protože tam jezdím rád právě kvůli těm lidem. Tam někde se rozhodovalo i o tom, že právě Insula bude tou vyvolenou hrou, tam se rozhodovalo o tom, že se z ročního cyklu na vydání hry pro Essen stane cyklus dvouletý, protože cca půl roku na finalizaci hry od závěrečného konkurzu někdy v dubnu do říjnového Essenu je fakt asi šichta. (Tady máte itinerář na příští rok - http://www.czechboardgames.com/index.php?id=162 . Kdo z Vás o tom ví a četl to kdy? Pomineme skutečnost, že je anoncován v nadpisu i v menu rok 2009 místo 2010, i já se prostě občas spletu.) Ale to není důležité. Teď se chci bavit o propozicích druhého setkání, neboli o workshopu v Plzni. I na rok 2010 zní nástin programu pro Plzeň velmi optimisticky:

# Workshopy - dolaďování, práce na dopracování her do podoby funkčního prototypu. Termín: jaro – podrobnosti viz setkání autorů .

A jak to bylo letos ve 2009??? Lomi? Můžu to říct? Nebo si chceš nasypat popel na hlavu sám??? Dobrá, Lomi je férovej kluk a všechno si důkladně zapsal, takže já to teď tady řeknu a on mně případně opraví. O PŮLNOCI ZE SOBOTY NA NEDĚLI, když se na prototypy her ani nešáhlo, a to ani na Insulu, jsem se už prostě musel Lomiho ptát, proč se tak bezúčelně tráví čas a plýtvá se talentem tolika šikovných lidí, kteří se tam sešli a chtěli pomoct!!!!????

O rok dřív 2008 jsme alespoň přes noc udělali hru pro malou Aničku (myslím že se tak jmenovala) s názvem "Kdo se dřív oblékne!" (myslím, že se tak jmenovala). Hlavním grafikem tištěné verze jsem byl já, protože výbornej grafik Pet asi usnul, hlavní dodavatel kradených motivů z Internetu byl Lamanai, za což jsem mu několikrát poděkoval. Zbytek lidí se vrhnul na úžasnou 3D verzi téhle hry a dělali nádherné tily a postavičky z modelíny, které se potom vyfotily, ořezaly, vyřadily a vytiskly. Úžasná práce a úžasná atmosféra. Dodneška z toho žiju se super pocitem, i když samozřejmě kromě Aničky tu hru asi nikdo nehraje.

A říkám to upřímně, hodně si rozmyslím, jestli ve 2010 pojedu, protože Plzeň je pro mně sice 45 minut autem (jezdím rychle :-) ), ale přesto nevím, zda jsem schopný tam "promarnit" dva dny, místo abych dal k dispozici svoje schopnosti (jsou-li nějaké) ve prospěch něčího prototypu! Protože já jsem ochotný pomoci! A jsem ochotný věřit, že stejně by mi chtěli pomoci ostatní s mým Khazad-Dumem. Ale prostě Plzeň 2010 mi vzala chuť. Resp. ne přímo už Plzeň i přes to faux pas s absolutně zahozeným časem kreativců, ale spíš to, že pak už jsme se já a Alnagon nějak nedostali zpátky do dění kolem Insuly a CBG, ačkoli oba máme pocit, že jsme udělali maximum, abychom mohli být prospěšní. Asi to chtěl vládce Internetu, že maily, které zřejmě stanovovaly další postupy, se nedostaly (jen) ke mně a k Alnagonovi. Ale naštěstí to chlapci kolem Jakuba zvládli i bez nás.

Teď nebrečím jako ukřivděné dítě, teď říkám "ano, dost možná nepojedu, protože můj čas je dražší, než si zopáknout Plzeň 2009 a jistotu, že to bude kreativitou narvaný víkend jako Plzeň 2008 mi nikdo dát nemůže.

čili teď už se dostávám k tvým dvěma bodům:
ad 1) pokud jsi byl účastníkem těch rad, akcí, seminářů a podané pomocné ruky, řekni mi, proč já vidím Plzeň 2009 tak promarněnou, když ty žiješ pocitem, jak rady a akce jsou super (pozor, tím neříkám, že nejsou super, tím říkám, že mohou být i lepší, protože je to setkání nesmírně kreativních a inteligentních lidí).

ad 2) Superstar je továrna na peníze, která zneužívá dětí a mladých lidí. Cílem jsou SMS od teenagerů, všechno ovšem velmi umně zabalené do pozlátka. Vedlejším produktem je zviditelnění té finálové dvanástky a já jim přeju, aby tu maličkato předšlapanou cestičku využili a splnili si sny. Ale primárně cílem je cca 10 miliónu SMS po 13ti korunách za kus, které se díky Superstar z mobilů připsaly na konto pořadatelů a byznysmanů v šoubyznyse. Srovnání s CBG trochu pokulhává, ale pokud si vydání hry a její dovezení do Essenu stanovíme jako vrchol, CBG je stejně úspěšná jako Superstar a plní svůj účel. Problém možná bude v tom, že někomu asi tento vrchol stačí (nikoho nejmenuju). Ale je dost lidí, kteří vidí, že ten vrchol by se mohl díky tomu ukrutnému úsilí lidí posunout někam dál a sice k dobré distribuci. Slovy Superstar - nejen k vydání desky Martina Chodúra, ale i k jeho prodání v tisícech kusech a v procpání Chodúra všude. Protože neudělat tenhle logický krok na úplném konci mi připadá jako přerušovaná sou**ž...

22.12.2009 21:25:55

to Acer1968
S tvým názorem na superstar a jeho charakteristikou na 100% souhlasím, to bez debat. To byl jen modelový příklad.

Co se týče tvého příspěvku, tak moc díky za něj. To je totiž přesně ta kritika, která může něco co se dělá blbě změnit. Nebyl jsem nikdy na workshopech a všechno znám jen víceméně z doslechu. To co jsem prezentoval byl názor můj čistě odsobní a jak jsem řekl někdo s ním může nebo nemusí souhlasit. Přesto o těch problémech o kterých píšeš vím a jsem moc rád, že to takhle někdo přímo zúčastněný popsal. Jsou to pocity lidí, kteří se o něco snaží a jejich snaha je jakoby srážena ne vždy domyšlenou organizací a spoluprací. Je pravda, že tak jak Jakub tady psal svůj příspěvek, tak zase on má pocity, že se nesetkává s pochopením. Mým cílem tady nebylo vyvolat nějaké házení špíny jednoho na druhého (to myslím hypoteticky - tvůj příspěvek není rozhodně házením špíny, ale konstatováním situace a tvých pocitů). Jenže jak z toho ven. Asi dost těžko. Mám zkušenosti z neziskovek z mého okolí, byť samozřejmě z jiného oboru a jiného zaměření. Ale řekl bych, že všude se potýkají s podobnými problémy. Vždycky je to o nadšení lidí, kteří to dělají jaksi navíc a vždycky tam vznikají takové problémy o jakých jsi ty teďka psal. Podle mne jsou z toho jen dvě cesty ven:
Buďto to vzít tvrdě manažersky do ruky a přejít na komerční bázi tak jak to udělali kluci z CGE.
A nebo se smířit s tím, že holt prostě to bude neziskovka fungující z nadšení lidí, kteří sice mají hodně entuziasmu, ale občas něco nedomyslí, protože je holt dá se říct nic netlačí. Jak jsem řekl vidím to kolem sebe a v takových organizacích docházívá často k syndromu vyhoření, kdy se ten entuziasmus změní v takový pocit "proč já to vůbec dělám jestli to má vůbec smysl". Momentálně tohle řešíme zrovna doma s mojí ženou, která v takové organizaci pracuje. Je dost těžké něco poradit. Většinou se takové aktivity soustřeďují kolem nějaké silné osobnosti, která to táhne. jde o to jak dlouho to ta osobnost táhnout dokáže a jestli je dostatečně silná. Nevidím do toho a tak nevím jestli CBG takovou osobnost má nebo nemá. Ono u čistě komerčních subjektů se nějaká struktura odpovědnosti a rozdělení řízení a úkolů buduje myslím podstatně jednodušeji než u organizací fungujících z nadšení lidí.
Takže jsem zase u toho co je cílem. U komerčního subjektu je to zase jednodušší - hlavním cílem musí být vždycky udržet firmu a uživit se. A jestli přitom dělám práci, která mne baví a která je mým koníčkem, tak jenom dobře. U nekomerčních subjektů je stanovení cíle trošku složitější a podle mne je ten cíl vždycky limitován tím na co ti nadšení lidi stačí. Podle mne je lepší dělat pořádně menší věci, než si stanovovat vysoké cíle, které se nikdy nedotáhnou do konce.

Toť můj skromný, na pochopení možná místy zmatený názor.

22.12.2009 21:59:55

to kren
Vážím si Tvého času, který jsi věnoval přečtení mého a sepsání svého příspěvku. Snad to bude k něčemu dobré. Pohledy zvenčí a zevnitř (tím nechci říct, že z úplného zasvěceného středu) se setkaly a myslím, že vnímavý a zainteresovaný člověk by si z toho něco mohl odnést. A ohledně tvé drobné přestřelky s Alnagonem - jeho pozice dnes v těch příspěvcích byla silně vyhraněná, ale měla reálný základ. Vždycky jsem si z rozhovorů s ním myslel, že já jsem ten, kdo to vnímá až moc komerčně a naopak on je ten, kdo přesně chápe smysl a směr CBG. Ale jak je vidět, i poměrně klidného a velmi dobře analyticky uvažujícího Alnagona už tahle situace nenechala klidným, a to je co říct. (P.S. Opravdu neznám mnoho lidí, kteří dokážou vnímat věci v tak širokých souvislostech a přitom vyvozovat pregnantní závěr, jako je on. Proto je to výborný hráč, dobrý přítel, skvělý betatester a skvělý společník nad virtuálními prototypy her, protože má představivost a dokáže si i tu zatím neexistující hru představit se všemi souvislostmi a pochopením mechanismů i citem pro odhalování hluchých míst. Takže si myslím, že jeho srovnání byla celkem správně zasazená do kontextu.)

Přeju Insule hodně vítezství hráčů nad Kingošem, ať už si pod tím pojmem představíme cokoli či kohokoli.

22.12.2009 22:54:58

to Jiraman
Jiříku, protože Tě znám, tak vím, že jsi úderník, aby ne, když jedeš na 110% i když moje srdce matematika nad tou podivností puká rozčilením :-)

Ale teď vážně. Každé slovo, které jsi napsal, tak chápu a dá se říct, že s ním i souhlasím. Jen ten konec nějak nemůžu strávit. To "ze dne na den" přece není "ze dne na den"... To není první Essen, kam Jakub a nadšený tým lidí kolem něj dokázali dotlačit hru! Oni mají už dnes několikaleté zkušenosti jako Ty. Proto si myslím, že oni už ani vlastně nemohou moc chybovat, protože to prostě znají, celé to kolečko a složitosti kolem vydání hry. A to je právě to zvláštní, že když to mají už takhle zmáknuté (tím neříkám, že jednoduché), že pak takhle "podcení" tu komerční stránku věci. Tudíž opravdu otázka zní, jestli ten cíl není v CBG definován jinak, než si my všichni představujeme a myslíme a tudíž jestli "plná garáž" Insuly vlastně není tím naplněným záměrem. Pokud to tak je, tak jak jsem napsal, bylo vydání Insuly nalezením české Superstar a cíl se naplnil.

22.12.2009 23:08:09

neziskovky a tak dále
Sice jsem chvíli nereagoval, ale čtu pozorně. Mám pocit, že jste narazili na bod, kde je zakopaný pes. A to, že neziskovka se pouští do komerčního projektu. Plně chápu, že CBG v rámci svých neziskových aktivit dělá workshopy atd. To je smyslem neziskovek, na tom vydělávat nelze.

Ovšem v okamžiku, kdy se vyrobí běžný komerční produkt soutěžící s klasickou konkurencí, přestává dávat forma neziskovky smysl. Pak se z neziskovky stává buď normální komerční firma, anebo komerční firma ve ztrátě.

Neznám strukturu financování CBG, takže je možné, že Acerem zmíněná "plná garáž Insuly" opravdu nikoho finančně netrápí. Pokud však jsou v projektu kromě donátorů i něco jako investoři či věřitelé očekávající minimálně navrácení nákladů (aby se starší hrou vydělalo na vývoj nové hry), už se nejedná o neziskovku.
---
Další věcí, která mě mate je cenová politika. Pokud cílem vydání hry nebylo vytvořit zisk, proč je její cena na úrovni ziskových komerčních titulů? Z mé pozice kolemjdoucího potenciálního zákazníka je jedno, jaký zisk vydavatel má. U mne rozhoduje, kolik za tu krabici zaplatím. A čekal bych, že neziskový projekt bude prostě viditelně levnější.

Já vím, že ceny jsou velmi odvislé od nákladu, ale tento parametr by dle mého názoru měl být zohledněn od samého začátku projektu.

Tolik tedy pohled zvenčí.

23.12.2009 08:07:33

to El expresidente Mr. husak
Velmi pregnantně řečeno. Ano, v pěti velmi dobře formulovaných odstavcích se ti podařilo přehledně koncentrovat ten vnitřní nesoulad, který z toho vždy cítím já.

A to je taky důvod, proč nemohu psát pravidla ke svým hrám, protože po pár dnech zjistím, že píšu román o trpaslících ve slujích a jeskyních Khazad-Dům nebo celkem povedený plagiát na Kmotra v případě mých Gangzzz :-)

Děkuji Ti náčelníku, že si se mně zastal...

23.12.2009 08:43:07

ziskovost neziskovky
Tak já se přidám a nebudu teď psát o sklamáních a nadšení. Toho všeho bylo hodně a nevím, co převažuje. Šla jsem s Crash by Crash do toho a její vydání nelituju. Točím se natolik v herním světě a mezi vydavateli, že už mám kousek vhledu do návratnosti nákladů.
Aby se hra pro dva hráče dala se ziskem (minimálním) vyrobit, měly by náklady na výrobu (grafik, papír, dřevo, tisk...) činit méně než 4€ (oficiální stanovisko zástupce firmy Rav..., Německo). Když se totiž připočte čas vydavatele, náklady na dopravu, uváží cena (za kterou se hra prodá obchodníkům), reklama (i Essen je jenom reklama) ... zjistíte, že prodej za 20€ je tak akorát.
Crash by Crash tu nákladku překročilo o 200%. Takže hra je sice pěkná a hraju ji ráda, ale nikdo jiný než CBG by ji nevydalo. Cíl CBG - uvést hru začínajícího autora tím vidím splněn. Jsem ráda za každý prodaný kus, za podporu, kterou hře dělá Jakub, když ji veze do Nepomuku, na Deskohraní a jiné akce. Nemám pocit, že kvůli Insule na ni zapomněl. Nemám pocit, že bych měla po něm chtít více. Vím kolik her se prodalo do zahraničí jenom díky mým vlastním kontaktům. Taky děkuju Anekenovi a Petrovi (iHRYsko), že se hry domohli a mají ji na svých e-shopech. Vím, že to byla strastiplná cesta hry od CBG k prodejci. Nebudu soudit, kdo a co víc měl udělat. Vzala jsem styl práce CBG na vědomí v momentě, kdy jsem řekla, že do toho jdu. Neměla jsem kompletní přehled, co to bude znamenat. Nemám ho ani teď. Zkušenost stála za to.
Zda si hra zasloužila více pozornosti? Vždyť Jakub má v cílu jasně stanoveno: výroba a představení hry v Essenu.

23.12.2009 09:44:11

to dilli, Accer1968, Husak, já ....
Konečně se tadle debata stočila rozumným směrem a každý formuloval podle mne docela jasně v čem vidí problém. Doufám, že pro kluky z CBG to bude aspoň trošku přínosem.
Jen bych chtěl trošku oponovat husakovi s tou cennou. Rozhodně si nemyslím, že malá neziskovka by měla vydat hru levněji než komerční subjekty, protože podle mne jsou náklady takovéhle "výroby" mnohem vyšší. A taky si ale nemyslím, že by to ta neziskovka neměla dělat a pouštět se do podle tebe "komerční aktivity" - vydání hry. Pokud by se to dělalo optimálně a nebyly by všechny ty zádrhely o kterých se tady mluvilo, tak pomoc autorovy až k vydání hry k tomu myslím patří. Otázka zústává jak je to všechno financováno a kdo na těch zádrhelech tratí. Do toho já už ale nevidím a upřimně řečeno ani vidět nechci.

23.12.2009 10:12:56

Komercnost - nekomercnost
Mno IMHO je faze makretingu pro zacinajiciho autora klicova. Tim, ze neco jen vyda, si vetsinou jmeno neudela, ta vec se musi i prodavat, dostat se do sirsiho povedomi, byt hodnocena na strankach jako BGG, Zatrolenky a Spolo. Prave to muze zacinajicim autorum pomoci. Z tohoto ohledu je tak faze po vydani hry stejne dulezita jako faze pred ni...

23.12.2009 23:09:17

marketing
začíná se to, hlavně díky Zdeňce, hýbat :-)

26.12.2009 22:31:28

Zdeňka

Recenze
Nerada se pouštím do podobných diskuzí, spíš Vás chci vyzvat, pokud víte, že je třeba napsat recenzi na zatrolenky, tak si Insulu zahrajte a recenzi napište. CBGčku a Insule to pomůže a Vy tu nebudete jen radit jak by se to mělo dělat. Moc díky a přeji veselého Silvestra a v novém roce Hrám zdar!
Taky byste mohli rozproudit fórum na webu cbg (proč psát pochvalu či kritiku sem, když to může žít jinde) nebo třeba stránku Insuly a CBG na Facebooku.

31.12.2009 14:33:30

to Zdeňka
Web CBG bohužel příliš nežije, protože tam není tolik informací a zdrojů jako tady. Těžko tam budou chodit lidé jen kvůli diskuzi. To není kritika ale fakt.

31.12.2009 15:22:54

Vybíráme z Bazaru

Projekt A.R.T. + obaly
Projekt A.R.T. + obaly
Akt. cena: 490 Kč
Končí za: 4 hodiny

Offcanvas