18.10.2009 22:57:52

Ted zalezi na tom, jak se CBG postavi k propagaci, treba u Bouracich auticek (Crash by Crash), coz pode me neni spatna hra, se v tomto smeru udelalo pramalo:(

19.10.2009 10:16:16

Česká pravidla ke stažení

4.11.2009 10:04:09

rbx

no, nevidel jsem vnitrek, ale prijde mi, ze je ta krabice pro hrace neatraktivni. Mozna je umelecky na vynikajici urovni, ale neni to krabice typu "POJD, TO JSEM JA, ME MUSIS MIT, KUP SI ME!" Proste mi prijde nevyrazna a o to tiz se bude asi prodavat. Treba Jiraman a jeho Fantastat je bomba. Jen jak je to mala krabicka kvuli nakladum, tak ta vyrazna grafika bohuzel prilis nevynikne.

4.11.2009 12:20:22

Insula a první dojmy
Tak když jsem Insulu viděl poprvé, mám pocit že je to víc jak rok na setkání autorů her, moc mně nenadchla. Já, človíček, který ač neuměl a nešika, se snažím všem svým prototypům dát nějakou pěknou grafickou podobu (ačkoli jí čouhá Corel či Adobe postupy z bot jak sláma), jsem byl najednou konfrontován napřímo s tímhle Radimovým dílkem v ranném stádiu. Na jednu stranu obdiv ("bože, on fakt maloval každou kartičku ručně a snad i tuší, nebo co?!") pro Radimovu píli, na druhou stranu nepochopení ("Když prostě na první pohled nevidím, co je co a nerozpoznám od sebe jednu kytku od druhý (teda až když mi autor prozradil, že jsou to kytky), jak se má soustředit na hru samotnou??"). Prostě se mi zdálo, že tak nějak jdou proti sobě obsah a forma. Ale jistý drobný potenciál jsem v té hře cítil. Když mi navíc Alnagon byl schopný o Insule vyprávět skoro celou cestu z Plzně z autorského workshopu až domů do Kladna, utvrdil jsem se v tom, že po stránce hratelnosti to byla ze všech prototypů her ze setkání autorů hra dotažená nejdále, čili skoro až do konce. A protože jsem se přihlásil do realizačního týmu, který se měl podílet na dokončení Insuly, neb byla vybrána jako hra CBG pro Essen 2009, říkal jsem si, že snad nějak budu moci přispět se svou troškou do mlýna při ladění a dodělávání. Co ale čert nechtěl, jedině já a Alnagon jsme z CBG nedostali ani jednu zprávu o tom, že se na hře už vesele pracuje, ačkoli jsme diskuzi na stránkách CBG, kde jsme si mysleli, že se bude všechno koncentrovat, navštěvovali pravidelně. V dubnu jsem se setkal s Insulou podruhé na ladícím workshopu a pořád vypadala, jak vypadala, ale už měla druhou kopii. A tak jsem byl opravdu překvapen prohlášením CBG, když ohlásili, že je Insula "vyrobená" pro Essen!!! Tudíž jsem tak nějak propásnul (možná ne vlastní vinou) její dospívání a zařazení mezi dospělé hry. Nezbývá mi než pogratulovat Radimovi a Jakubovi, že dokázali vydat hru a že ta hra vypadá o dost líp, než prototyp, který jsem měl tu čest vydat. Přesto musím souhlasit, že ačkoli je grafika původní a autorká, což je opravdu u dospělých vydaných her vzácnost, není to ten šálek kávy, který by chtěl každý hráč ochutnat - mluvím teď o krabici. Po otevření na Vás vykouknout komponenty, které jsou oproti prototypu vykolorované a tudíž snad i rozpoznatelnější, ale pro mně stále chaotické po grafické stránce. I pokud odhlédnu od pro mě nestravitelné grafiky, moje neschopnost ztotožnit se se symboly, které jsou na dílcích a herních komponentách a které jsou pro hru zásadní, moje neschopnost je snadno vstřebat a pochopit, vůbec nepřispívá k mé dobré a poklidné hře.

Takže jak říkám, gratuluju Radimovi, přeju Kubovi, aby se o Insulu CBG postaralo líp než o některé předchozí hry a žehnám jeho entuziazmu v českých luzích a hájích nevídanému a potřebnému. Ale Insula podle mne nemá až zas tak veliký nárok na světový úspěch. Přál bych jí ale aspoň úspěch lokální a národní. I když já nebudu z těch, kteří by nějak výrazněji ovlivnili její hodnocení ze současných 6,13 / 10 na BGG, protože ode mně má tak max. čtyřku.

A to neříkám jako autor, kterého hra nebyla vybrána díky výběru Insuly, protože já se letos konkurzu neúčastnil. Možná se zúčastním v 2010 se svým Khazad-důmem, ale to jen tehdy, pokud se mi podaří dodělat Piknik u cesty, protože moje představa je, že budou dvě hry v jednom balení - Khazad i Piknik používají stejné dílky stejné velikosti, tak mně napadlo, že z jedné strany Khazad a z druhé Piknik. Aspoň lidi uvidí, že na stejném herním základu se dají vystavět dvě vcelku odlišné hry. Hawk.

10.12.2009 22:34:28

rbx

Acer
no, ty dve hry v jednom baleni... neni to malo Antone Pavlovici :-)) Ale vazne... kdyz jsem mluvil s Jiramanem o jeho hrach, tak me prijde, ze snaha narvat do krabice co nejvic, aby lidi meli pocit, ze za jednu cenu dostanou hned 4 hry, muze byt kontraproduktivni. Dostane to pak punc takoveho toho "Souboru her" za 50 korun, kde na jedne sachovnici odehrajes 200 ruznych her na jedno brdo. Navic se tim neskutecne zesloziti pravidla, ktera maji nejaky prostor a musis do nich zahustit textu pro 4 hry a tim padem se toho lidi leknou.
A kdyz navic ty dve hry jsou kazde uplne o necem jinem (Piknik a Khazad dum), notabene s tak odlisnymi nazvy, fakt si nedokazu predstavit marketing takoveto hry :-) "Pojdte doprovodit male hobity pres straslivy Khazad dum ale cestou posvacte na pikniku u jezirka":-)) Nevim, razim spis heslo - mene je nekdy vice. Ale to je off topic k Insule.

10.12.2009 22:56:22

to rbx
Díky za názor. Zohledním ho ve své závěti ;-)

11.12.2009 11:36:07

Acer
Mno, to uz tu jednou bylo se Stonehenge, pokusili se o to renomovani autori a vznikl z toho docela paskvil. Spis bych doporucoval udelat jednotematickou hru, ale pokud do toho chces jit, drzim ti palce;)

11.12.2009 11:42:18

CBG
já mam hlavně furt takový rozpačitý pocit z toho jak se ty hry prezentují nebo spíš neprezentují.
Dělají se na to workshopy, jezdí do esenu ale pak to stejně není nikde k vidění a dostání. Nechápu. Krom her který vydal altar a se jejich hry v podstatě nedají sehnat a o nějaký propagaci ani nemluvě.
Sám se snažim všechny "české" hry si koupit a podpořit tak domáci tvorbu když je to alespoň trochu zajímaví pro mě ale, když si k těm hrám není kde přičichnout ani dostat :(
Si říkám jakou to má cenu?

11.12.2009 12:00:03

rbx

Paladin
Naprosty souhlas.

11.12.2009 12:12:24

paladin91, rbx
Jo, přesně. Když se koukne člověk na stránky CBG nebo CGE, tak tam najde aktuální informace v angličtině (němčině), v češtině skoro vůbec. Třeba info o vydání Loděnice... Taky nevím, jestli je takový problém oslovit tuzemské distribuční řetězce?

Podívejte se na JirasGames. To je jiná káva. Ať už stran informací na jeho webu, videorecenzí nebo i dostupností jeho her...

11.12.2009 12:49:53

rbx

a hlavne Jirka kontaktuje obchod, prijede, vysvetli pravidla... proste parada. Albi, Mindok a ostatni uz jsou tak velci, ze asi male ci zacinajici obchody kontaktovat nemusi, ale CBG si nemyslim, ze by jim to melo byt sumafuk. Asi spolehaji na to, ze jsou jejich hry natolik kvalitni, ze si je ceske shopy sami najdou a daji do nabidky. Jinak si to neumim vysvetlit.

Nebo nam k tomu neco rekne aneken, treba ma, diky svym zkusenostem, jine poznatky.

11.12.2009 12:55:03

to paladin91
Tal na to bychom se museli zeptat Jakuba. Vždycky pozorně poslouchám, když jakožto duchovní otec té myšlenky mluví o směřování a cíli. Tam si myslím, že má celkem jasno. Trochu se začnu ztrácet, když se zabruslí na led "výroba" a úplně se ztratím, když narazíme na slovo "komerce"... Jakub opravdu bytostně zřejmě nesnáší tohle slovo a žije ve světě, kde se hry vymýšlí a finalizují, ale pak už se to usilí nepřemění zpátky na peníze. Aspoň tak mi to připadá. Ačkoli nevidím kořeny rozporu mezi CBG a CGE (v době, kdy se dotyční páni rozcházeli, já ještě o autorském spolku vůbec nevěděl) a nepřináleží mi tudíž vynášet nějaké výroky a soudy, musím říct, že to "komerčnější pojetí" od CGE mně osobně připadá životaschopnější. Takže budu věcem od CGE držet palce a i si je kupovat, abych je podpořil, a budu se snažit být nějak maličko (pokud mi čas dovolí) prospěšný i pro CBG, ale kdybych se mohl svobodně rozhodnout, komu dát svojí hru (jinými slovy, kdybych uměl udělat tak kvalitní hru, že by projevili oba zájem), asi bych dal přednost CGE.

11.12.2009 13:18:29

to je smutny
ale jestli Jakuba nezajímá komerce, at tuto starost položí na bedra někoho jiného. Ale proč ty hry jinak dělat? Abych vyrobil jednu pěknou hru kterou ukážu v Essunu a tím to končí? Pochopil bych třeba i to že nejdou cestou oslovování distributorů obchodů atd. Ale snad alespon na svých stránkách by k tomu mohli mít trochu slušnéj eshop o prodávat to tam.

11.12.2009 13:24:47

to rbx
Jirka je fenomén a těžko porovnávat jeho styl práce s prací profesionálních distributorů. U něj převažuje entuziasmus nad komercí, co se týče jeho vlastních her. Podle povídání s ním jsem pochopil, že ho to vyčerpává a vysiluje a že spoustu věcí dotuje z her na zakázku.

11.12.2009 13:59:48

to paladin91
No tuhle otázku si kladu každé autorské setkání a snažím se to pochopit. Kdo jste někdy byl na podobné akci, musíte uznat, že je to od Jakuba přínosný počit, že atmosféra je nasáklá tvořivým duchem a že přístup ke hrám je stejně neformální, jako forma těchto setkání. A proto bych volil CGE. Ale možná je chyba na mojí straně. Jak říkám, z nejrůznějších záhadných důvodů (ale ne mojí vinou) se mi nepodařilo být u ladění a dodělávky Insuly, třeba bych pak viděl mnohem hlouběji do problému a třeba bych Ti tu teď uměl pojmenovat 1000+1 rozumný důvod, proč se to dělá tak, jak se to dělá. Ale i tak je mi Jakubovo snažení sympatické.

11.12.2009 14:04:55

to Acer1968
No ono máš a nemáš pravdu. Ono CBG ani v principu nemůže mít komerčnější pojetí, protože pomáhá začátečníkům, hodnotí životaschopné nápady, neživotaschopným radí co změnit a jak to dělat. Tohle by komerční subjekt nemohl a neměl by na to ani čas a sílu. Komerční subjekt může přijmout už relativně dobrý nápad a ten realizovat. Musí si dobře spočítat co se mu ještě vyplatí a co už ne a když se to nevyplatí, tak sbohem. Já osobně CBG beru spíš jen jako takové nakopnutí a pomoc eventuelním začínajícím autorům. A už to, že jsou schopni protlačit do Essenu každoročně od takových autorů jednu hru je myslím obrovská pomoc. A pak už je jen na autorech jestli s tím svým nápadem osloví nějaké komerčnější vydavatelství a jestli ten nápad uspěje natolik, že bude i komerčně úspěšný. Stránky CBG kritizuju za formu (mohly by být trošku přehlednější, líbivěší, chytlavější a uspořádanější). Nekritizoval bych je ale za angličtinu, protože jestli chtějí autoři uspět, tak ať chceme nebo ne, tak větší možnosti mají v anglických a německých mutacích her. Hra na našem malém českém dvorečku a pak teprve v zahraničí je sice krásná myšlenka, ale aby hra byla úspěšná je prakticky příliš nerealizovatelná.

11.12.2009 14:06:39

to kren
To ano, to nepopírám, že nemůže být komerčnější. Já také přece neříkám, že z Jakuba bude druhej Petr Murmak. Já jen přikyvuji paladinovi v tom, že když už se teda hra vydá, neexistuje přirozený drive na bránu, chceš-li neexistuje snaha tu hru protlačit komerčně tak, aby se vrátily náklady (materiální, ale především lidské) do hry vložené. A to vidím jako mínus, protože si myslím, že kdyby řekl Kuba třeba i tady klukům z Tomových her "hele, hoďte mi to na web, sklad držíme my, prodáváte to vy, váš nákup je ten a ten a máte to exkluzivně", tak že by pro tu hru to byla velká příležitost. Republika je malá, že se dá přeplivnout, tak není přece třeba prodat eshopům zboží, stačí jim dát možnost to prezentovat.

11.12.2009 14:29:10

zdravím
Byl jsem upozorněn na tuto diskusi, že se to hovoří o mé osobě.
Jednak malá oprava Acera: nemluvili jsme o Insule celou cestu z Plzně, ale pouze celou cestu z Klamovky :-).
O hře musím říct, že je fakt divná :-), ale jsem rád, že objevila světlo světa a Radimovi upřímně gratuluju. Druhou věcí je, jestli je k čemu gratulovat, zda hru vydal na správném místě. Já se trochu patlám v hrách které sám vymýšlím a teď váhám, zda s tím jít do autorské soutěže CBG. Mrzelo by mne, kdyby se pak hra z nějakých nepochopitených důvodů, ač profesionálně vydaná, nedostala mezi lidi.

21.12.2009 16:28:58

Acer a rbx
No tak treba my uz Bouraci auticka, coz je docela slusna abstraktni hra, mame na skladu rok a prodaly se dva ci tri kusy. A to to v Cesku skoro nikde jinde nekoupis. Jakuba jsme museli sami uhnat (ano, presne to je to spravne slovo:)), abychom se k hram dostali, na maily moc neodpovidal, tak jsme ho pak utelefonovali. Jakub dokonce i posilal mail s nabidkou, ale ta byla na desne moc kusu a me osobne by zastrasila asi:) Navic v te chvili jsme ho uz uhaneli:)
Obecne kdyz vydam hru, zajistim ji treba recenze na webech jako jsou Zatrolenky, Hrajeme, aby se vubec o ni lidi mohli zajimat... Celkove tak CBG samozrejme fandim, co delaji, delaji s nadsenim, ale vydavani her v jakekoliv forme je komercni zalezitost, uz jen proto, abych protocil penize na dalsi vydavani her:) A chapu, ze autori nejsou zrovna nadseni, kdyz se jim z jinak slusnych her stavaji lezaky. Vlastne jedinej megahit bylo TTA, ale to je tim, ze Vlaada udelal super hru, ktera se prodava sama. Slusne hry bez marketingove podpory musi v konkurenci dneska zapadnout, zacina toho byt moc na domaci scene, natoz pak na svetove...

21.12.2009 16:49:54

Jakub

reakce
Děkuji Zdeňkovi za upozornění na zdejší diskuzi. Myslím, že by bylo dobré se k tomu vyjádřit. Hodně mě mrzí názor některých lidí, že je nám Insula ukradená, protože to není a nemůže být pravda. Stran propagace a protlačení do obchodů se opravdu snažíme ale není to tak jednoduché, tak se vám to může zdát. Rozeslal jsem desítky nabídek, protlačil Insulu do několika rádií (+ jedna kabelovka, ale ta se nepočítá to ještě nešlo). Byla prezentovaná na herních akcích a v jediném papírovém časopise co se zabývá v ČR deskovými hrammi. Co se týče dostupnosti, tak těm co mají o hru zájem (jednotlivci/shopy) normálně hru posíláme - ani jeden z těch co zde píšou, že nemůžou hru sehnat si o hru nenapsal jako řada dalších lidí, kteří ji už teď mají odeslanou doma.

Neříkám, že by výsledek nemohl být lepší, taky mne zarazilo jaký je problém do některých obchodů hru dostat, hodně jich vůbec nereaguje, takže je mi spíš trapné se připomínat. Chtěl bych také abyste nespojovali Palubní obchod s Českou deskoherní společností. V Palubním obchodě už je k dispozici měsíc, ale přesto se mi nepodařilo je donutit k tomu aby se objevila i na webu, ačkoli snaha byla.

Stručný komentář bych měl i k srovnávání s CGE či jinými českými firmami. Už jsem to říklad tolikrát, že mě prosím omluvte, jestli jeste to už slyšeli, ale: Česká deskoherní společnost je občanské sdružení, které pomáhá začínajícím autorům mnoha způsoby začít a odstartovat jejich kariéru, a to nejen je vydáním jejich hry. Kdybyste věděli, jaké odezvy se vám dostane, pokud zajdete za kteroukoli firmou s vydánám nové české hry nového českého autora, pak byste pochopili, že čistě z komerčního hlediska, je to nesmysl. Je strašně jednoduché si spočítat, že pokud chcete být komerčně úspěšná firma na poli deskových her, tak to že budete každý rok vytahovat nového autora na světlo boží s jeho prvotinou je po čertu špatný podnikatelský záměr. Pokud buduu chtít vydělat (a ani pak to není jisté), budu vydávat hry autorů, kteří jsou osvědčení, mají vybudované jméno, případně prodaných x tisiíc her v jiné zemi. Nikomu nenutím, že nám má nabízet svoje hry a jestli se dožiju doby, kdy nový herní autor obešle pár firem a do roka má svou hru vydanou, prohlásím kdysi nastoupenou misi za zlepšení postavení začínajících českých autorů za ukončenou a v klidu se budu věnovat něčemu jinému. Nechci být druhým Petrem Murmakem, protože on chce mít vydělávající nakladatelství a pokud časem bude moci někomu pomoct, tak to předpokládám udělá. Já jsem naopak v životní situaci, kdy už něco vyděláno mám, chci pomáhat druhým a pokud mi to časem začne vydělávat budu rád.

Další odstavec (promiňte že to beru takhle kouskovitě, ale těch témat je hodně) bych věnoval prosbě. Nestavte prosím mezi mne a Radima umělou zeď, tím, že budete z jednoho z nás dělat mučedníka a druhého nazývat ignorantem, když do věci nevidíte. Až někdo z vás stráví několik měsíců testováním a výrobou hry, až si ze svého zaplatíte lidi, kteří na tom budou pracovat s vámi aby byl výsledek co nejlepší, tak potom budete vědět o čem mluvím. Omlouvám se za mírně zahořklý tón, jsem víceméně optimita, jen mě některé věci prostě hodně mrzí a totálně mi ubírají energii do jakéhokoli dalšího snažení.

Nejen Radim a já, ale minimálně další dva lidé - každý po svém - pracujeme na tom, aby Insula měla úspěch. Pokud se mezi vámi najde někdo kdo by nám v tom chtěl pomoci, tak jsem strašně rád a velmi rád s ním začnu spolupracovat, pokud by chtěl nějak pomoci. Momentálně bych byl velmi vděčen komukoli, kdo má jakékoli páky na jakýkoli český obchod s hrami, aby mi dal vědět, prosadit se někam je fakt docela těžké. Jako druhou aktuální potřebu vidím zlepšení internetu CBG - to velmi rád někomu přenechám. A ještě jednou se omlouvám, za nedostatečné zapojení těch co o to stáli a poprosím je aby se nenechali příště tak snadno odbýt, vím že to zní divně.

A abych skončil trochu pozitivně. Děkuji všem kdo ve svých příspěvcích vyjádřili pochopení pro projekt CBG či přímo jeho podporu. Hodně to pomáhá aby s tím člověk nepraštil. Pokud budete mít nějaké konkrétní nápady co vylepšit, nebo budete chtít pomoci, napište prosím na j@kub.cz.

21.12.2009 17:11:24

to Jakub
Musím reagovat, protože Jakubovo jméno jsem sem přinesl a vnesl já, když jsem dával někomu v diskuzi na něj kontakt, kde se dá Insula koupit.

Jakube, ty víš, že si Tvojí práce vážíme! My tady neříkáme, že nedeláš nic pro českou herní scénu. Naopak já si dovolím tvrdit, že pro nové a začínající autory děláš absolutně nejvíc z celého českého rybníka! ALE! Jestli jsi četl i moje dlouhé příspěvky dobře (někteří je přeskakují), na jedné straně obdivuju kolik času a invence do nové hry a do pomoci autorům vkládáš a na druhou stranu nechápu, když už se to konečně podaří a hra opravdu díky usilovné práci a píli Vás všech (rozuměj těch, kteří se v Plzni přihlásili a pak chodili na správné servery a ne jako já s Alnagonem na diskuzi, kterou jsme očekávali jako přirozenou spojovací nit, což jsme se spletli) vyjde, tak že tam není ten přirozený dravý způsob a šikovná komerce, která by se zasloužila o to, aby hra nejenom spatřila světlo světa, ale aby se dostala i k hráčům a zákazníkům. Snad jsem se teď vyjádřil jasně.

V Nepomuku jsem rád a upřímně poblahopřál Radimovi a poblahopřál bych i Tobě, ale viděli jsme se jen na chvilku na večeři, protože se mi udělalo špatně a jel jsem ještě ten samý večer domů. Věř mi, že si vážím Tvé práce pro autory. A o to víc je mi líto, když pak hra se nedostane mezi lidi. Chápu, že nechceš dělat komerci, na druhou stranu, když už je to hotové, tak je škoda to neprodat. Tak to nabídni exklusivně nějakému eshopu nebo něco, ať se o to sami postarají lidé, kteří zase chtějí dělat byznys a nechtějí dělat tu podporu autorům.

Je to složité. Dík že ses sem ozval, doufám, že to není naposled, co jsi tady a držím palce.

21.12.2009 18:39:27

Jakub
Taky jsem rad, ze ses tu ozval. Ja jsem na tom podobne jako Acer. Kdyz vidim, kolik usili venujete vydani hry (a skutecne ho neni malo), tak pak zamrzi, ze se tolik nedari ten marketing. Dyt i maly navod jsem tam dal, proc treba nejsou recenze od spratelenych hracu (i pratele umi napsat objektivni recenze;)) na hlavnich webech v zemi - a treba i na Spolo? Vzdyt si to o to primo vola! Kde maji lide informace o hrach shanet? Vzdyt dnes je toho tolik, ze nikdo nemuze mit vse a radeji koupis to, co ti nekdo doporuci, i kdyz je to cizi clovek peknou recenzi... Kazdopadne drzim palce a po Vanocich se domluvime, stavim se na Palube pro Insulu;)

21.12.2009 19:05:30

ad Jakub a Insula
Jsem rád, že jsem přispěl k tomu aby se tady Jakub objevil a všichni si mohli přečíst jeho vyjádření. Je vždycky dobře, než začne člověk soudit, vyslechnout si obě strany. Jsem taky rád, že jsem trošilinku přispěl k propagaci Insuly tím, že jeden díl Deskohrátek na TV NOE, ke kterým dělám scénář byl věnován CBG a právě Jakub kromě CBG tam představoval i Insulu. Vysílat se bude někdy po Novém roce.

21.12.2009 19:36:57

Flesh & Blood 2-player playmat
Flesh & Blood 2-player playmat