Chaos in the Old World

xxxxxxxxxo hodnoceno 105x (Seznam vlastníků)

Chaos in the Old World - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, intriky
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

pravidla

Tak uz FFG vydali pravidla i na tuto hru http://new.fantasyflightgames.com/ffg_content/chaos_in_the_old_world/chaos-in-the-world-rule-book/chaos-in-the-old-world-rule-book-web.pdf
Nějak se nám to poslední rozjelo, nedjřív Middle-Earth Quest, pak BSG: Pegasus Expansion a teď Chaos:)
7.8.2009 18:07:13

aneken
Tzeentch měl hlavně jako jeden z mála příležitost tě zaříznout, což z neznámého důvodu neudělal a zůstal ve zruinovaném regionu :(

11.9.2009 10:20:29

aneken
A taky se mi moc líbil ten aspekt, že když tě vybijou v jedné části, už se tam pak obtížně dostáváš, musíš si hlídat podpůrné cesty. Což jsme s rbx podcenili a pak věnovali veškeré body na vyvolávání místo na boj :(

11.9.2009 10:25:56

...
Tzeentch má asi u anekena slevu na hry, tak proto :D

Teď vážně...ta hra se mi strašně líbí, jen mě štve že je až od 3 hráčů. Prý je je to kvůli tomu, že bohové jsou vybalancovaní tak, že musí být ve hře všichni aby to bylo vyrovnané (v tom případě nechápu proč to není rovnou od 4). Pokud to je něco jako v Duně, že musí být zastoupeny všechny frakce aby to bylo jednak zábavné a jednak vyrovnané, tak to se nedá nic dělat. Ale pokud někdo zkušený vymyslí úpravu pravidel pro 2, kdy mohou proti sobě nastoupit určité vyrovnané dvojice, šel bych do toho :). Ale asi to moc zjednodušuji, že. Jak to vlastně je? Je opravdu pro plnou vyrovnanost nutné hrát ve 4?

11.9.2009 10:29:45

Beholder
Ve třech jsme nehrál, ale řekl bych, že je to přesně "případ Duna" - tedy ve čtyřech kvůli vyrovnanosti.

11.9.2009 10:49:53

Sydo
Tzeentch se nastesti vydal na druhou stranu;) Ten aspekt s vybijenim je dulezitej hlavne pro Khorna, kdyz mu pokazdy zmizi spousta figurek diky obrane souperu...

11.9.2009 11:18:23

Pravidla
Ahoj, dneska planujeme s kamaradam prvni hru. Vcera vecer jsem studoval pravidla a chtel bych si vyjasnit nejake nejasnosti.

1. Pohyb po mape je pouze mezi uzemíma co jsou spojene takovou tou šipkou? Takze se dá vlastne jit jen v pred nebo v zad. Nemuzu tedy skočit treba z Tilea do Bretonie?
2. U upgrade karet jednotek pro jednotlive bohy jsou 2 karty upgrade pro bohy samotné. V případě že na Dialu vytočím update, předpokládám, že si vyberu zda chci upgradnout jednotky nebo svoje vlastnosti.
3. K čemu je na kartě bohů vždy jedno políčko na Power point tracku zvýrazněno? Většinou šestka jen Khorne ma sedmičku.
4. K čemu slouží magické symboli na kartách chaosu(nebo jsou-li ještě nekde jinde)? Jediné co jsem zaznamenal je, že Tzeentch je musí mít v regionu kde chce zvednotu Dial.
5. Na Slaaneshove dialu je položka remove Wolrd token? Co to presne znamena? Ze muze každé kolo odstranit dle uvážení jakykoliv token položený na mape? Jestli to chapu spravne v jake fazy?
6. Na Nurgleho Dialu je položka Remove Coruption token...... takze dle libosti kazde kolo muze odstranit jeden Korupční token komukoliv? Jestli to chapu spravne v jake fazy?
7. Je k nečemu Peasant token kdyz ho porazím a vezmu?

Předem díky za odpovědi

26.6.2010 09:51:52

Calis
1. Ne, šipky slouží jen pro určování pořadí, kde se první provede bitva a coruption fáze a možná ještě k něčemu. Jednotky nasazuješ do území kde už jednotky máš nebo do sousedních území (šipky tě v tuto chvíli nezajímají).

2. Když se objeví na dialu Upgrade, vybereš si jeden z pěti Upgradů, takže ano

3. Počet power pointů, na který si na konci každého kola vyresetuješ (popřípadě na vyšší, pokud jsi použil nějaký upgrade na power pointy). Za power pointy vyvoláváš figurky a karty.

4. Ano přesně k tomu slouží. Magické symboly využívá pouze Tzeentch

5. Ne každé kolo, ale jen jednou, hned jak si to otočí na dialu, tzn. v poslední 6. fázi

6. Stejné, jako bod 5 (btw. "fázy" se píše s měkkým "i" ;), strašně to bije do očí a dokonce 2x :), stejně jako "symboli" )

7. Ano, někdy je lze využít ke skórování bodů u Old World karet, např. karta Plunged into Chaos

26.6.2010 10:19:18

Beholder
Dík za vysvětlení. Jen pro upřesnení k otázce 3.
Tedy pouze v prním kole máme 12 power pointů na pohyb, summon či vyložení karet chaosu a zbytek kol už jen cca tu půlku? Pokud si to nějak nenatáhneme pomocí nějaké karty.

26.6.2010 13:17:23

Calis
Každé kolo máš 6 power pointů (Khorne 7) pokud jsi použil nějaký upgrade (tuším, že Khorne má upgrade, který mu dává 1 power point navíc) tak i více. Až je všechny vypotřebuješ na 0 (vyvoláváním figur a karet) tak tvé kolo (summoning phase) končí. Na konci každého kola si power pointy vyresetuješ opět na 6 (7 nebo více podle upgradů) a tak pořád dokola

26.6.2010 13:26:03

Beholder
Uz chápu. A mám ješte poslední(zatim:) ) dotazy.

Old World karty. Losne se 7 karet(hrajeme ve 4) a vytáhneme do hry první. Splní se úkoly hned, případně v End fázi(nebo kdy si karta poručí). V dalším kole se ta karta pohne na políčko 2 a vylosuje se nová. Splní se ukoly z nové karty na pozici jedna a co ta druhá? Plní se podruhé nebo platí jen v případě, že v textu obsahuje nějaký efekt který hru ovlivnuje pasivně?

Pokud karta rozhodne něco odstranit nebo přidat, rozhoduje o tom hráč s nejnižším Treath?

Na jaký způsob výhry se nejlepe zaměřit za jednotlivé bohy?
Khorne -Dial/VP
Nurgle -Dial/VP
Tzentch -Dial/VP
Slaanesh -Dial/VP
??

Díky

26.6.2010 15:07:56

Calis
Karty mají dvoje efekty, jeden co se provádí hned, když se karta otočí, a druhý který se provádí v end fázi (je tam přímo krok, kdy se vyhodnocují tyhle efekty). Pokud tedy otáčíš novou kartu, provedeš okamžitý efekt vždy jen z nové karty. Některé karty totiž stálý efekt nemají a na posuvník se vůbec nedávají a místo toho se zahazujou (je to na nich i napsané tuším).

Ano kartu vyhodnocuje hráč s nejnižší threat, tedy jakákoliv rozhodnutí na kartě dělá on.

Jak hrát za jednotlivé bohy je napsané v pravidlech, někde na konci tam byl stručný popis co je dobré s kým dělat, na co se soustředit a jak hrát proti ostatním bohům.

26.6.2010 15:43:39

Calis
důležité je hrát tak aby si ostatní nemysleli, že jsi hrozba :-)

26.6.2010 16:32:47

způsob výhry
Slanesh -spíš dial cílem je dostat se na přihoď dva nobly a pak už si celkem v klidu výhodný upgrady su tuhý kultisti a demonetky,
pokud jedeš na body vyplatí se jet přes možnost 9 bodů na akce za kolo

tzeench asi bych jel spíš dial než bodu nutnost je vylepšenej lord of change a batoˇh pro kultisty, třetí bych volil buď bod navíc nebo svinící horory teoreticky díky hromadě kultistů může skusit i body ale bude to brutus

khorne pojede obvykle na dial k tomu je výborný vylepšení bloodleterů zvyšuješ jejich šanci přežít a kultisti
na body to bude mít dost těžký nevim jak to za něj zahrát timhle způsobem

nurgle je jasnej bododovací korumpovat a bouchat jeho vylepšení sou celkem vyrovnaný jediný co mi přijdde zbytečny je to na jeho zakladní bojovníky i když za určitejch podmínek se dá použít i to třeba na vraždění pána proměn abys jel na dial by se muselo hrát ve třech bez khorna jinak nemáš šanci ze začátku a jet to přes vylepšenýho velkýho - nebo kultisty co jsou zadarmo

26.6.2010 20:07:56

panchy
Za Khorna jsem to ještě nevyhrál protože jsem vždycky hrál na dial a mi se vždycky stane že v nějakých kolech nahážu z 10 kostek jednu 4+ a jde to do háje ... myslím že jet na body je jistější varianta a nemusíš se spoléhat tolik na to házení... což je vlastně jediná věc, co se mi na hře nelíbí.

26.6.2010 20:51:18

khorne
no jenže s jeho počtem kultiszů to půjde dost těžko.
Já stěma kostaka až tak problémy nemámmoje maximuj je jednim bloodleterem 7 kultistů spoluhráči za tzenche a slaneche prohlásily něco jako rampage, aneb jak se ruší strategie

26.6.2010 21:29:15

ad panchy
Slaanesh je opravdu lepší na dial, ale má dost slušnou možnost jet i na body, hlavně kvůli nesmrtelným kultistům a démonkám po vylepšení. Krásně se s nimi dominují regiony, kde si přiháže nějaké nobly a hned mu letí body nahoru.
Tzeentch je asi nejtěžší na hraní a moc jsem za něj zatím nehrál, ale kvůli dost silné konkurence Slaaneshe a hlavně Khorna v dialu bych s ním jel spíše na body. Má totiž celkem náročnou podmínku na dial. Každopádně ideálka je zastázovat si klíčový region a když to chodí, tak klidně i dvě kola po sobě. Pak to jde samo s pomocí Teleportů na cizí přistěhovalce, apod.
Khorna jsem zatím vždycky hrál na dial a jelikož mi narozdíl od Raze kostky padají, tak jsem za něj vždycky vyhrál (moji spoluhráči by se měli pomalu naučit, že proti Khornovi se to musí hrát trochu jinak a ne mu lézt do rány). Mezi Chaos kartami i upgrady (Bloodthirster) má ale nechutné kousky i na dominaci, takže ani body by nemusely být špatné. Hlavně když od něho budou všichni zdrhat.
Nurgle je jasný bodovač, s tím se to snad na dial ani vyhrát nedá. Je dobré s ním alespoň každé kolo točit, ať se dostane k nějakému tomu upgradu, ale jinak jet těžce na body. Čím rychleji, tím líp, a hodně se dá vydělat pomocí jeho vhodně zahraných chaos karet.

26.6.2010 21:29:23

První hra
Můj dojem za jednotlivé bohy je pop první hře takový:

Khorne - Dial za zabití. S bodama to má asi nejhorší.
Nurgle - Body body a zas body. Koruptovat sektory a uhýbat Khornovi:)
Tzeenche - Dial i body. Přijde na to, jak hrajou ostaní. Je to takový záškodník, co se přiživuje na situaci, která nastane konfliktem ostatních.
Slaanesh - Dial i body. Přijde na to, pro co se rozhodne. Ale noble a hero tokenů jsme měli ve hře dost, takže asi spíš ten Dial.

BTW kamarád se Slaaneshem měl během hry dotaz.
Kdyz položí 4 tokeny korupce v sektoru a je tam Hero i Noble token, jestli se ke každému počítají 2 tokeny a tedy dostane 2 body na dial. Já tvrdím, že ne. Prostě v jednom sektoru, ať je tam kolik chce Noble a Hero tokenů, dostane za 2 a více Coruptors tokeny co umístí jen jeden dial. Stejně jako Khornemu se nesčítají zabití v jednom sektoru.

26.6.2010 23:44:40

Calis
Druhá možnost je naštěstí pravda ;), dostane jen jeden counter

26.6.2010 23:54:54

to Calis
A jak jste skončili, kdo vyhrál, jak to probíhalo? Jestli se Ti bude chtít, hoď záznam do Hracího deníku (záložka Hraní u téhle hry). Když už nám ho tu Zeus přidal, tak ať ho taky využíváme.

27.6.2010 08:34:20

to Calis oprava
Teď jsem si všiml, že jsi o tom psal už do vedlejší diskuze, tak se omlouvám za bantování. Napsal jsem Ti tam :-)

27.6.2010 08:48:10

dotaz
teď jsem si vzpomněl na jednu nejasnost, když jsme naposled hráli...

Khornovu Blood Frenzy (na začátku bitvy si hodím dvěma kostkama na zásah, který se aplikuje ještě před samotnou bitvou) mohu použít k jeho dial advancement condition nebo ne?

27.6.2010 14:34:55

blood frenzy
jasně je to zabití v sektoru když se povede nesčítá se s jednotkama takže blood frenzy něco zabiješ -dial pokud máš ještě jednotky tak za daný území už další nezískáš

27.6.2010 21:03:42

Upřesnění pravidel.
Čau. Zahráli jsme už pár her, ale mám pár nejasností. V některých případech panují spíš různé názory. Než bychom se hádali, raději se poptám i na ně.

1) Khornova karta "Blood Frenzy" umožňuje hodit 2 kostkama před samotným bojem. Je nutné mít v tomto regionu figurku? Tvrdím, že ano. Jinak by boj ani nemohl začít probíhat a nešlo by před ním tedy ani hodit.

2) Lze dominovat region pouze pomocí chaos karet? (Typický příklad: Degenerate Royalty - 3 body síly. Zahraná do regionu s value 1). Nebo musím mít i vyvolaného démona?

3) Umístěním Warpstone díky Old World Card (případně díky Tzeentchovu dialu) do regionu, ve kterém představuje 12tý korupční žeton se tento region uzavře? Pokud ano, dojde k tomu okamžitě? Nebo až ve fázi vyhodnocování? Nebo tak musí být učiněno jen skrze korupčních tokenů hráčů?

4) Obdobně při umístění Great Unclean One s upgrade do regionu, ve kterém je 10+ korupci dojde k jeho uzavření ihned, nebo až ve fázi vyhodnocování korupce? Počítají se takto umístěné korupce do splnění podmínek pro dial tick?

5) Jeden z konců hry počítající s vybráním balíčku Old World karet (Starý svět se ubránil) nastane ve chvíli, kdy kartu vezmu do ruky a čtu její text, nebo až v dalším kole, kdy již nelze brát? V pravidlech je to malinko nejasně napsáno.

6) Khorne tedy otáčí dialem za 1+ zabití, jak je napsáno na jeho kartě, nebo za 2+ zabití, jak je napsáno v pravidlech na straně 23, vlevo uprostřed, příklad. Jak dopadla ta errarata?

7) Zahraná Nurglova karta Plague aura znamená, že při dostatečném počtu korupčních žetonů v regionu již pro dominanci nepotřebuji umístit žádné další jednotky?

8) Text Old World karty "Teclis Aids the Empire" mi říká, že mám odstranit všechny event tokeny a všechny Old world karty se symbolem dvouocasé komenty (což je klasika u všech karet se symbolem dvouocasé komety). Okamžitě mám umístit jeden event token do jakéhokoliv regionu. Taky jasné. Trvalý efekt karty mne však silně mate. Přikazuje v konečné fázi odstranit všechny kultisty ze všech regionů, kde je alespoň jeden event token. Poté přemístit všechny event tokeny ve hře do regionů, kde je nejvíce korupčních tokenů. Tato karta přeci odstranila ze hry všechny event tokeny a přinesla jeden nový. Proč tedy o event tokenech hovoří v množném čísle?

9) Old World karta "Greenskins Invade" má jako trvalý efekt omezení, že v regionech obsahujících event token lze házet jen jednou kostkou. Myslí se tím jedna kostka, nebo jeden hod? Přesněji hodím-li 6, hážu znova? Při zahrání chaos karty Khorna "Blood Frenzy" ale hážu jen jednou; ne? Pokud vše chápu správně, vyberu si mezi hodem díky kartě, nebo regulérním hodem za démona.

10) Kde se řeší errarata za Slaaneshe (jestli tedy musí umístit 2 korupční tokeny, nebo nadále jen jeden) a za Khorna (1, nebo 2 killy?).

Předem děkuji za odpovědi ;)

30.8.2010 12:23:00

Špatňák
Nebudu z hlavy vědět odpovědi na vše ale pokusím se, kdyžtak mě nekdo opraví.

1) Myslím, že není nutné mít figurku, boj je vyvolán touto kartou.

2) ano

3) ano, region se uzavře, ale region se korumpuje až ve fázi korupce

4) viz výše, pro dial se počítají

5) nejsem si jistý, al emyslím že až ve chvíli kdynelze brát, někde se to nedávno řešilo, myslím že na BGG

6) 1+ zabití, karta je dobře

7) nevím, nemám u sebe kartu

8) Protože nové event tokeny mohou do hry přibýt třeba v dalším kole jinou Old World kartou.

9) takhle nevím, nemám u sebe karty

10) 2 korupční tokeny

30.8.2010 12:31:48

sydo
sydo správně až na
1) určitě figurka nutná není
3) předpokládám že "uzavře" znamená "ruined", podle anglických pravidel se regiony ničí až v korupční fázi nehledě na počet korupčních žetonů v regionu - tzn karta, která přeplácne místo pro chaos karty tam přijde až v korupční fázi.
4) stejně jak 3, hráči se tedy můžou ještě "přiživit" v korupční fázi kultistama, aby získali body navíc.
5) až když nejde brát (proč jinak by se tam dávala ta poslední karta která by většinou neměla na hru vliv - leda by to byly body za peasanty/rolníky )?
7) kartu taky nemám, pokud ale karta dává dominanci podle korupčních žetonů a stačí ti to tak tam jednotku mít nemusíš.
9) taky nemám kartu u sebe, ale pokud řekl bych, že text karty je takový že hážeš jednou kostkou - na 6 tedy hážeš znova - pořád stejná kostka.

30.8.2010 12:57:52

Vybíráme z Bazaru

Arkham horror: Karetní hra - 2 Roz. -Odkaz Dunwich
Akt. cena: 1600 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas