Chaos in the Old World

xxxxxxxxxo hodnoceno 105x (Seznam vlastníků)

Chaos in the Old World - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, intriky
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Abych porad nespamoval pravidla, otviram dalsi diskuzi, ve ktere popisu dojmy ze vcerejsi hry:) Hralo se ve ctyrech ve slozeni ja (Slaneesh), rbx (Khorne), sydo (Tzeentch) a paladin (Nurgle). Hra byla prekvapive rychla, za 95 min nebylo co resit a vitezstvi si odnesl Khorne za kolecko (gratulujeme rbx!). Oproti minule hre byl Khorne hran rozumneji na to, aby byl pritomen v co nejvice regionech a vyslo to, predevsim diky tomu, ze jsme podcenili obranu a casto mu zustavaly jednotky na plose, coz je pro nej asi zaklad - ty se musi pro priste cistit;) Takto dal v nekterych kolech i 5 killu, cemuz jsme se nemohli logicky ani priblizit, bo akolytu tolik nemame:) Ja jsem se jen pomalu posouval vpred, stejne jako ostatni - bodu jsme meli taky malo, Khorne ruinaci nedopustil. Vzato kolem a kolem velmi presvedcive vitezstvi Khorna, jak se minule premyslelo, co s nim, ted bude treba premyslet, jak na nej - i ostatni budou muset zjevne byt vojenstejsi a jednotky mu likvidovat - maji malou obranu...
17.9.2009 10:02:27

strategie
Jak vás tak poslouchám, tak se jen bojím, že brzo vykrystalizuje nějaká ta vítězná strategie a pak už bude ta hra jen o tom, komu přijde lepší karta a komu líp padnou kostky ... :-(

22.10.2009 10:54:41

strategie
Osobně si myslím, že je to tak u každé hry. Více či méně ale vždy je známá strategie která vede k vítězství. A je pak třeba pružně reagovat právě na to jaké karty se táhnout, jak padají kosty. Možná mám málo přehled, ale zatím neznám hru, kde by to tak nebylo.

22.10.2009 11:00:44

strategie
Řekl bych to tak... Tato hra je vyloženě založená na interakci mezi hráči, to znamená, že pokud bude existovat nějaká strategie, tak bude muset počítat s určitým chováním hráčů, což podle mě nejde.
U každého boha podle mě existuje rozumná strategie, jak ho hrát - ta hra je taky podle toho udělaná a ty strategie jsou dokonce napsané v rulebooku, že Khorne to má nejlehčí jet na dial, Nurgle na body, apod. Ale strategie v této hře nestačí a dokonce nemusí vždy vyjít, protože je to závislé na protihráčích. Celou hru musíš takticky upravovat své plány na základě toho, jak se chovají ostatní.

22.10.2009 11:04:46

Doplnění
Ještě jeden doplněk... I když má např. Khorne nejlehčí jet na dial, tak i přesto má celkem dost slušné karty, které mu pomáhají při domination regionů. Když se tedy tak Khorne rozhodne, tak podle mě má i celkem slušnou šanci při tom zabíjení nabrat vysoký počet bodů, když se bude držet v Populous regionech a dominovat je s pomocí karet a svého Greater Deamona. Ten má totiž celkem kvalitní upgrade na dominanci.

22.10.2009 11:09:29

to sappho
Minimálně u scénáři řízené hry to tak nebude (výrazně se liší počáteční podmínky, strategie lze optimalizovat pouze na konkrétní scénář s konkrétními počátečními podmínkami), stejně tak jako u her typu Descent - opět je možné optimalizovat strategii hrdinů pouze na konkrétní mapu, ovšem vstupuje do toho ještě element Overlorda - naprosto nepředvídatelný prvek se zásadním vlivem na hru).

Na rozdíl od Chaosu, tam nejsou tak výrazné modifikace startovních podmínek, žádné scénáře a lze tak optimalizovat strategii na hru jako celek. A bojím se, že brzo bude jasné, že Khorne musí hrát tak a tak, Slaneesh bo jak se jmenuje zas trochu jinak, atd.

22.10.2009 11:41:34

Kadaver
jj, přesně tak, měl jsem zdrhat a já vůl jsem se tam ještě cpal, neuvědomil jsem si, že když celou dobu točím dialem jednou, tak v posledním kole 2x určitě nezatočím :) (však jsem taky nakonec netočil ani jednou :) ). Škoda no, snad příště :), tentokrát, ale za někoho jiného. že by Khorne... :)

22.10.2009 12:37:00

Sappho
Tu je to evidentnejsi nez obvykle - kazdy hrac ma totiz jiny cil kola, coz tak bezne nebyva (prave na zaklade plneni tohoto cile pak hybe dialem). Tedy pokud se nerozhodne jet na body, ale to asi uhraje jen ten Nurgle:)

22.10.2009 16:08:41

to Aneken
Dneska jsem pročítal diskuzi na Geeku o tom, který bůh jak často vyhrává a to, že jediný Nurgle má rozumnou šanci na body z toho vůbec nevyplynulo. Bylo tam hodně vítězství ostatních bohů na body (dokonce i Khorna). Kupodivu hodně lidí tam hlásilo, že Nurgle u nich moc nevyhrává, ale zase u některých měl Nurgle nejvíce vítězství. Vypadá to, že ti bohové jsou opravdu vyrovnaní a hodně záleží na tom, jak za ně kteří lidi hrajou a hlavně jak proti nim hrajou ostatní.

22.10.2009 16:51:58

Session report
Včera v Korunce probíhal další nelítostný souboj v korumpování Starého světa, který se zuby nehty držel a snažil se na nás poštvat všechny své hrdiny. Na prokletém trůnu z lebek se usadil Kadaver, Lumirius sesílal na zem déšt svého oblíbeného hnisu a rozséval mor, Dalibor se z pozadí pochechtával a kul si tam své konspirační pikle a Beholder využil svého šarmu a okouzlujícího vzhledu k našeptávání slibů plných rozkoše a chtíče.
Všechno to začalo vysvětlováním pravidel, neboť Lumirius a Dalibor zakoušeli svou první hru, neznalost však byla zanedlouho zažehnána a mohli jsme se směle vydat korumpovat to, co se ve Starém světě stihlo od minula vybudovat.
Úvodní rozmístění ukázalo, že na severu se po dobu naši nepřítomnosti děly nekalé věci spojené s magií a vznikla tam skupinka warpstonů. Ráj pro Tzeentche, kdyby mu jej ovšem všudypřítomný Khorne nezalil krví. Tzeentch se tak musel stáhnout více k zalidněným regionům, kde se setkal s nevolí a hnusem velikého pantáty Nurgla. A v tu chvíli začal v Impériu pršet hnis (Rain of Pus). Načež Slaanesh odvětil, že když Nurgle vyvolá Rain of Pus, tak on vyvolá Rain of Pussy (se nedivím, že tato hra Beholdera tak vzrušuje ;-) ). Samozřejmě nás nenechal dlouho čekat a sprostě Khornovi na nějakou tu rozkoš odlákal šlechtice z regionu. Tím Slaaneshovi vznikl ráj na druhém konci mapy v Tilei a Estalii, kde to měl Khorne bohužel daleko a ostatní tam neměli proč jít. Tak se tam Slaanesh krásně zakempil, začal si točit dialem a poklidně si tam korumpoval s hromadou kultistů.
V dalším období se v zalidněných regionech od Estalie až po Impérium projevilo hnutí lovců čarodějnic, které se určitě připravovalo na nejvhodnější chvíli zasáhnout. A nemohli si vybrat lepší, protože Khorne putoval ze severu směrem do zalidněných regionů (v prvním kole ho Tzeentch zavřel na severu pomocí své temporální stáze). V jeho stopách šla smrt a zkáza... Tzeentch a Nurgle zůstali neohroženě stát v jeho cestě, což jim způsobilo nemalé ztráty v Kislevu, Impériu a Bretonii. Bohužel Khornovi již nezbylo sil, aby své démony vyslal do vzdálenějších regionů, kde si šlechta zcela nezřízeně užívala díky vlivu Slaaneshových kultistů. Když však Slaanesh viděl přicházet Khornovy armády, postavil na hranice hlídky svých démonek, které měly tuto armádu zdecimovat nejen svými klepety. Bohužel Khornova armáda v Bretonii nevydržela příliš dlouho, díky moru, který roznášeli Nurglovi zatracenci. Slaaneshův vliv v Estalii byl tak silný, že se jeho pohůnkům podařilo přesvědčit hrdinného lovce čarodějnic, že v Border Princes na něj čekají mnohem krásnější vyhlídky, které budou přesně kopírovat jeho představy o velmi příjemně stráveném odpoledni.
Třetího léta začaly z nebes padat hvězdy a přidávaly epickému dění v zalidněných regionech ještě více na hrozivosti... V Impériu se potýkala horda Nurglových kultistů a nositelů moru s Tzeentchem, který tam povolal samotného Pána změn s několika svými pohůnky. Nurgle dále korumpoval Bretonii, přes kterou se převalili Khornovi démoni, kteří mířili do Tiley a Estalie zastavit nechutné dovádění Slaaneshovo. To bylo zcela proti Khornově vůli a chtěl tyto regiony zalít krví zkorumpované šlechty, která zde plnými doušky ukájela svůj chtíč. Zkazky z Tiley byly hrozivé... Údajně tam řádil obrovský démon s dvoubřitou sekerou, který žíznivě hltal krev svých obětí doprovázený skupinou rohatých ďáblů. Proti němu stály zástupy vyznavačů kultu Slaaneshe, kteří díky své slepé oddanosti svému pánovi vydrželi více než jeden zásah hrozivou sekerou. Několik démonek také svádělo souboj svými klepety a zkazky říkají, že se zde snad objevil i mýtický Ochránce tajemství. Bitva to byla děsivá, ale díky odhodlanosti Slaaneshových kultistů a mohutnosti Khornova démona žíznícího po krvi nedošlo k mnoha úmrtím ani na jedné straně.
Ve vedlejší Estalii mezitím zněl Khornův bojový křik, kterého se zalekli vyznávači Slaaneshova kultu a zalezli do svých doupat. Toho dne se jeden ze šlechticů probudil v náručí několika krásek a neměl nejmenší tušení, jak se mu to stalo. Bylo mu to však velmi příjemné, tak k sobě povolal svého příbuzného, aby na všechny ty krásky nebyl sám.
Rozbřesk dalšího dne přinesl překvapení... Rolníci a podobní vidláci se již nemohli déle dívat, jak je hordy temných bohů masakrují, tak po celém Starém světě povstali proti jejich zlovůli. Tím na sebe však jen přivolali jejich hněv. V Impériu se opět střetl Pán změn následovaný svými zástupy s Nurglovými malomocnými a nositeli moru. Na severu se zatím zvetil Khornův kult a jeho zástupci vyfasovali magické dýky, které v dobách budoucích vzaly mnoho životů. Jeden z nich proradně probodl ze stínů Tzeentchova posluhovače v Kislevu a zasel strach do Tzeentchových řad, které se stáhly do Impéria a Border Princes. V Bretonii se Nurgle rochnil ve svém díle, které mu nemohl ohrozit ani Khornův démon, který zde zabloudil z vedlejších regionů. V těch panovalo peklo...
Slaaneshem skoro zničenou Tileou se toho dne rozezněl bojový řev Khornových armád, který přehlušil i řinčení zbraní. Khornův žiznivec zde ale dále nerušeně rozséval údery oběma břity své sekery a sklízel smrt. Ve vedlejší Estalii se opět objevil hrdina, který kdysi odešel za krásnými vyhlídkami do Border Princes, ale i když jej tam přivolal sám Slaneesh, tak zaplakal nad výdělkem. Lovec čarodějnic si totiž velmi dobře pamatoval na prázdné sliby Slaaneshovy a vyřádil se na jeho kultu, protože se Slaaneshovým démonkám podařilo zabít větší hrozbu v podobě Khornova démona.
Páté období přineslo povstání Bretonijských rytířů a ve Starém světě lidé marně hledali hrdiny, kteří by je ochránili před zkázou. Našli jen jednoho, který na koni vyjel na pomoc svému příteli z ranku lovců čarodějnic. Tzeentchovy jednotky se toho léta zbaběle stáhly do Border Princes a v Impériu zanechaly jen svého velitele, od kterého se však díky jakýmsi podivným okolnostem odrážely všechny rány Nurglových válečníků. V Impériu však prostý lid popadlo jakési bojové šílenství a podařilo se jim zlynčovat část Nurglových jednotek. A Khorne se na svém kostěném trůnu usmíval... V Estalii a Tilei se stále odehrávaly kruté boje Khornovy armády a Slaaneshových svůdců. V Tilei navíc v té době panoval mor, který nejvíce dopadl na Slaaneshovy odhodlané kultisty a démonky. A Khorne se na svém kostěném trůně křenil... V Bretonii se setkal Khornův démon s Nurglovým kultistou a nositelem moru. Byl to lítý boj, který nakonec nikdo nepřežil. A Khorne se na svém trůně hlasitě smál... Největší přísun jednotek však zaznamenal Border Princes, kde se stáhla horda kultistů od Tzeentche, Slaaneshe a Khorne zde také nemohl chybět. Sice se v tomto regionu bojovalo, ale byla to jen taková přátelská potyčka, při které nikdo nezahynul. To však mělo za následek absolutní zrujnování tohoto regionu, ze kterého nejlépe vyšel Tzeentch a Slaanesh. (V tom regionu byly z předchozích kol jen dvě korupce, bylo tam asi 9 kultistů a nějaké warpstony, takže byl zrujnován skoro v jednom kole.)
Když začaly padat meteority, věděli již všichni obyvatelé Starého světa, že se blíží jejich konec. Po Estalii a Bretonii se pohyboval Veliký nečistý, v Impériu se sešly zástupy kultu Nurgla i Tzeentche a Tileu a Estalii stále obývaly jednotky Slaaneshovy. Khorne povolal dva kultisty na pomoc jeho Krvežíznivému démonovi do Tiley, nějaké kultisty a válečníky do Estalie i Bretonie a v Impériu zase lidé propadali nenechavé touze po krvi. Toho dne byl Starý svět zničen... Impérium neuzvládlo nájezd Tzeentche a Nurgla, Estalia Nurgla a Slaaneshe a Tilea se konečně dočkala Slaaneshovy absolutní nadvlády. To však nestačilo, neboť Khorne byl všude tam, kde se něco dělo a na ostří jeho zbraní toho skončilo mnoho životů... A tak Khorne utopil Starý svět v krvi...

Verdikt tak zní: Khorne byl hodně vzadu na vítězných bodech (kolem 20 mám pocit), ale v posledním kole se jeho dial otočil o poslední dva kroky, což ho přivedlo k jeho vítězství. Slaanesh díky zruinování tří regionů vyletěl vysoko na počítadle bodů a na konci měl myslím 72 bodů. Věřím, že ještě dlouho bude držet tento rekord, bohužel však ani díky takovému počtu nezvítězil. Nurgle a Tzeentch oba skončili na stejném počtu bodů (bylo to někde kolem 40) a na stejném místě otočení dialu.

22.10.2009 20:28:15

kadaver a jeho epické vyprávění...
já věděl proč nechat report na Kadaverovi :). K tomu není co dodat. Kdo by si po přečtení takového reportu (nebo to je snad kapitola z knihy ze světa Warhammeru? :) ) nechtěl Chaos in the Old World zahrát. Já pevně věřím, že to nebyla poslední hra, protože mám opět touhu si to co nejdřívě zahrát :)

23.10.2009 01:37:21

Krásný report
Snad nejlepší report, jaký jsem četl. Teď se musím hodně ovládat, abych si hru nekoupil:)

23.10.2009 09:09:49

to all
Ale já opravdu nepracuju pro FFG ;-)
Jsem rád, že se vám report líbil. Blood for the Blood God!

23.10.2009 09:30:54

all
mám za sebou pár prvních her a je to super
velice se mi líbila atmosféra. skvěle vystihuje reálie warhammeru.
jako bohové chaosu jsme se začali nenávidět v prvním kole naučné hry:-) a na lidská království a říše jsme v podstatě zapomněli:-)

4.11.2009 19:59:52

První hra
Tak jsme dohrály. Trvalo to přes 4h:)

Osazenstvo:
Khorne-sestřenka, Nurgle-bratr, Tzeenche-já, Slaanesh-kamarád

Nakonec vyhrál kamarád se Slaaneshem na body. Na Dial mu to moc neslo. Khornemu uteklo vítězství o jeden Dial. Nicméně bratr co hrál Nurgleho z toho měl hlavu jak pátrací balón a nechytal se. Khorne začal v sektoru The Empire. Nurgle v Kislevu, Tzeentch v Estalii a Slaanesh v Tilea. Bratr s Nurglem se hned pokoušel koruptovat sektor, ale naběhl k němu Khorne a Nurgle udělal tu největší blbost, že většinu hry se tam s ním pral. Zkoušel expandovat do Trolls Country, ale ne moc úspěšně. Khorne ho držel v rohu a naplňoval si s ním dial. Ja jsem s Tzeentchem zatim úspěšně odolával Slaaneshovi. Nejdříve to na mě zkoušel s jednotkama, ale pomocí karet jsem ho rychle připravoval o tahy nebo rušil jeho karty co mu měly pomoci. Nakonec to nechal být a zkusil zkoruptovat Tileau. Mezitím jsem dokončil korupci Estalie a přiživil se na Slaaneshove korupci v Tileau(on mi udělal to same v Estalii). Měl tam jednoho vojáka a mě se tam povedlo umístit 2 kultisty. Takže jsem dostal alespon body za second coruptora. Zatímco Khorne stále drtil Nurgla, postupně jsme vyexpandovaly se Slaaneshem ze zruinovaných sektorů a poohlížely se po novém místě. V té době jsme už oba slušně vedly přes Victory Pointy. Já hlavně kvůli Dialům a zruinování sektorů a Slaneesh různě získaval navíc body při dominacích. Nurgle to 3 kola před koncem vzdal, bo pohnul za celou dobu jen 2x s dialem a bodů měl poskrovnu. Prostě se nechal zavřít Khornem ve dvou sektorech v rohu a neuměl se s tím vypořádat. Khorne už neměl moc šanci na vítězství a zbýval jen Tzeenche a Slaanesh. Po Nurglem zbylo v Trolls Country 8 coruptors tokenů. Teleportoval jsem tam jednoho kultistu a chaos kartou ho znesmrtelnil aby to bylo jisté. Po bratrovi(Nurgle) tam zbyly ještě 3 kultisti. Postupně jsem tam pro jistotu natahal další 4 kultisty. Sestřenka se s Khornem snažila zabránit ve vítězství mě a Slaaneshovi. Sektor mi po obě poslední kola zablokovala kartou, která bránila umisťování Coruptors tokenů. Chtěl jsem to pokaždé negovat svojí kartou, bohužel bratr se rozhodl alespon záškodničit a vždy obsadil druhé pole pro chaos kartu něčím jiným. V posldním kole jsem se vykašlal na kartami zabité Trolls Country a přesunul část kultistů do The Empire, kde Khorne dorážel na Slaaneshe a snažil se mu zabránit v ruinaci sektoru. V tom byla moje šance jak zvítězit. Pomohl jsem svými kultisty doplnit počet Coruptors tokenů na magických 12. Sice to znamenalo, že Slaanesh dostane body a překročí semnou cílovou padesátku VP, jenže já měl větší Dial než on a vítěztví by připadlo mě. Bohužel nakonec vyhrál Slaanesh díky měnší vychytávce v pravidlech. On i Khrone měly v sektoru po 5 coruptors tokenech a já jen dva. Tím pádem se mezi ně rozdělil součet bodů za první a druhé místo za ruinaci sektoru a na mě nic nezbylo.Tohohle pravidla jsem si všimnul až když jsem zjištoval, jak se rozdělují body mezi hráče, kteří mají shodně nejvyšší počet Coruptors tokenů. Slaanesh si doskákal na svých vítězných 54 bodů, zatímco ja zůstal viset na 46.

26.6.2010 23:37:37

to Calis
Hoď tenhle report do Hracího deníku (záložka Hraní u téhle hry hned vedle záložky diskuze), aby to tady nezapadlo a ať se to tu začne plnit.

27.6.2010 08:47:21

Kadaver
Aby se to tady začlo plnit odehranýma hrama to by ses musel přestat vykecávat na to že musíš pracovat :)

27.6.2010 10:24:32

to Raziel
A vy byste se museli přestat vykecávat na to, že to se mnou nehrajete proto, že mi dobře padají kostky :-)

3.7.2010 11:39:32

prvni dojmy
Po absolvovaní první hry za Tzeentche mám podobné dojmy jako ostaní. Vůbec jsem nevěděl jak s ním hrát. Body jsem získal více méně díky tomu, že jsem zruinoval jeden region ve kterém mě ostatní ignorovali. Celkové dojmy z první hry zatím rozpačité, ale především díky Tzeentchovi, který se mi jeví jako naprosto nevhodný pro první hru. Uvidíme jak to s ním půjde dál.

24.9.2010 06:44:43

to Parxel
Hrát karty, hrát karty, hrát karty, prasit, prasit, prasit, a vyhrožovat ostatním, že pokud něco udělají, tak jim zaprasíš kartami :-)
Ideálně se někde v rožku zakopat na dvou regionech s warpstonama pomocí Temporální stáze, neohroženě si tam hrabat Advancement dialy a nechat ostatní, ať se mlátí v Populous regionech.

24.9.2010 09:40:49

Parxel
Tzeentche jsem chytil první dvě hry a byl z něj naprosto ťumpachový. Ale s postupem času se z něj stal můj nejoblíbenější bůh (zní to rouhavě). Tohle se mi na té hře tolik líbí - to objevování a různé strategie.

24.9.2010 09:53:18

Parxel
Podle mě je to typ hry, kterou když si nezamiluješ na první pohled, tak se k ní už pak těžko dostáváš. Já jsem byl u první hry v tranzu :). Ale souhlasím s tím, že Tzeentch asi není nejvhodnější pro první hru (ale někdo to prubnout musí :) ), sám jsem za něj ještě nehrál, ale ti co za něj vždycky poprvé hráli, tak se moc netvářili, jako že vědí co dělají :)

24.9.2010 09:55:36

Kadaver, sydo, Beholder
Tak mě se ta hra líbí tématem i zpracováním. A jediné co mi nesedělo na první hře bylo to, že jsem fakt nevěděl co mám s Tzeentchem dělat, ale s tím se dokážu vyrovnat. Druhá věc byla to, že jsem byl jediný kdo četl pravidla a všichni ostatní byli nováčkové, takže jsme se v tom plácali všichni. Já jenom díky okolnostem trochu víc. Nakonec vyhrála přítelkyně se Slaneshem na dial. Nicméně jak říkám, tématem i zpracováním se mi hra moc líbí a další velké plus je rozdílnost bohů. Už se těším na další partii. To už snad nebudu koukat jak vyoraná myš.

24.9.2010 10:02:13

Parxel
Mně se to líbilo a Nurgle je symapťák:-)
Jen se nesmí prát s Khornem, ale chovat se dle hesel: moudřejší ustoupí a kultistů máme dost:-D

24.9.2010 10:45:10

to Parxel
Jenom pro jistotu, když vuhrál ten Slaanesh, tak hráli jste s tou erratou, že dostává advancement dial, když položí DVA žetony korupce do regionu s noblem nebo hrdinou? Raději to vždycky nováčkům několikrát opakuju, protože tohle je na kartě boha špatně a ne každý čte FAQ.

24.9.2010 10:54:24

Kadaver
Hráli jsme s erratem.

24.9.2010 10:56:14

Vybíráme z Bazaru

Osud dobrodruha
Osud dobrodruha
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas