Chaos in the Old World

xxxxxxxxxo hodnoceno 105x (Seznam vlastníků)

Chaos in the Old World - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, intriky
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Abych porad nespamoval pravidla, otviram dalsi diskuzi, ve ktere popisu dojmy ze vcerejsi hry:) Hralo se ve ctyrech ve slozeni ja (Slaneesh), rbx (Khorne), sydo (Tzeentch) a paladin (Nurgle). Hra byla prekvapive rychla, za 95 min nebylo co resit a vitezstvi si odnesl Khorne za kolecko (gratulujeme rbx!). Oproti minule hre byl Khorne hran rozumneji na to, aby byl pritomen v co nejvice regionech a vyslo to, predevsim diky tomu, ze jsme podcenili obranu a casto mu zustavaly jednotky na plose, coz je pro nej asi zaklad - ty se musi pro priste cistit;) Takto dal v nekterych kolech i 5 killu, cemuz jsme se nemohli logicky ani priblizit, bo akolytu tolik nemame:) Ja jsem se jen pomalu posouval vpred, stejne jako ostatni - bodu jsme meli taky malo, Khorne ruinaci nedopustil. Vzato kolem a kolem velmi presvedcive vitezstvi Khorna, jak se minule premyslelo, co s nim, ted bude treba premyslet, jak na nej - i ostatni budou muset zjevne byt vojenstejsi a jednotky mu likvidovat - maji malou obranu...
17.9.2009 10:02:27

Dojmy II
No a vysledkem je, ze se mi hra libi jeste vice, nez napoprve, uz se tesim na pristi zahrani:)

17.9.2009 10:03:08

rbx

...
taky se mi to libilo vice nez poprve, bo jsem vyhral :-) Ale z teto hry bylo zrejme, ze Nurgle se musi zakopat ve 2-3 regionech a sazet tam akolyty hlava nehlava, protoze cilem Khorna neni zabit co nejvice jednotek na jednom uzemi, ale zabit na co nejvice uzemich alespon jednu jednotku. Takze kdyz se takto Nurgle zakope, tak by mohl pokazde brat body za dominanci a nakonec hodne bodu za zruinovani regionu. Khorne mu tam ty jednotky necha, pokud teda nebude s bodama prilis vepredu :-), protoze je potreba citlive korigovat postup ostatnich. Co se Slaneeshem musi rict aneken a Tzeentch, tam je to velka neznama, protoze ani po dvou hrach neni jasne, jak s nimi hrat a jsou tak trochu do poctu.
Negativni dojem ze hry mam jeden. Nemuzu se zbavit pocitu, ze ma kazda rasa jednu taktiku, kterou kdyz se hraci nauci, tak to bude trochu nudne. Alespon co se tyce Khorna je vse nalinkovano a jakmile si kazdy najde tu svoji viteznou strategii, se kterou bude hrat, tak pak bude fakt zalezet jen na tom, jak pujdou karty chaosu do ruky a jak budou padat v soubojich kostky.

17.9.2009 10:19:33

na poprvé
to nebyli zlí, sem nad tím přemýšlel colou noc.
jsme ho holt máločistili, asi to chtělo trochu víc spolupráce v bojích. Ale rozhodně se mě to líbilo, do příště se snad už i polepším, takhle jsem zatím stíhal akorát tak sledovat svoje úmysly a nějak už mi nezbývali síly abych kontroloval úmysly ostatních hráčů. To už se snad příště zlepší, teda pokud mi necháte nurgly. Bych řekl až se to dostane trochu pod kůži tak si přitom budu i schopen představovat jak tam rozsévám tu zkázu :D

17.9.2009 10:28:03

all
No, já jsem z Tzeentche furt ťumpachový, nevím, zda hrát na body či ticky, bo ani v jednom není úplně nejsilnější v krafmlecích. Ještě to halt pár her chce.

18.9.2009 10:42:32

Tzeentch
Domnívám se, že Tzeentch bude spíše na sbírání bodů, protože se podle mě nemůže rovnat v dialu Khornovi a těžko i Slaaneshovi, kteří budou dostávat více tokenů. Tzeentche bych hrál na body a kontroloval své regiony vhodně hranými kartami, protože jich má hodně. Taky bych u něj doporučil hrát hodně levných karet ze startu a čekat, co budou dělat ostatní a kam půjdou a podle toho se přizpůsobovat. Tzeentch mi připadne jako takový pozorovatel a ten, co si vždycky urve to, co zbyde.

20.9.2009 23:03:53

Kadaver
Jo, hral bych to stejne a Sydo to nehral o moc jinak. Ale nejak to nestacilo...:)

21.9.2009 00:23:02

Další session
Včera jsme hráli v Korunce další session, kde rozložení sil bylo následující: Khorne a Slaanesh hráli první hru a vysvětloval jsem jim pravidla na místě, Nurgle (hrál jsem ho já) a Tzeentch hráli druhou hru (ale v první hře hráli za jiné mocnosti). Slaanesh už hrál tuto hru s opravenou dial advancement vlastností.
Vysvětlování pravidel bylo vyčerpávající (asi bych se to měl opravdu asi naučit vysvětlovat jednodušeji, jenže kterou část zkrátit?), ale až na pár nejasností byly snad pochopeny a hra mohla nerušeně probíhat.
Jednoherní zkušenost Nurgla a Slaaneshe byla hodně poznat, protože Slaanesh a hlavně Khorne se na začátku hodně rozkoukávali. Slaanesh se tisknul v jednom regionu úplně dole na mapě s občasným výpadem do druhého a moc nezasahoval do dění kolem. Khorne se taky příliš ze začátku nerozlezl a jen tam trochu škádlil Slaaneshe. Ke konci hry (hra trvala všehovšudy 5 kol), ale už oba asi pochopili, co mohli dělat ze začátku lépe, protože se oba začali rozlézat více po mapě a hlavně Khorne začal dělat větší neplechu.
Tzeentch si zabral dva horní regiony, kde se zamknul před okolím temporální stází (všichni ostatní hráči do toho regionu summonujou s příplatkem 2 bodů) a nerušen si tam korumpoval. Já jako Nurgle jsem se vydal do centra království a do Kislevu s občasnými výpady do třetího zalidněného regionu, kde jsem si sbíral dial advancement tokeny a dařilo se mi celkem obstojně točit dialem. Co nevidět se ale v Kislevu začaly dít věci, kdy Tzeentchovi nestačily dva regiony a přišel se svým greater deamonem do Kislevu, aby mi tam ztropil neplechu, ale kostky mu naštěstí nepřály. V dalším kole mě ale už úspěšně vyhnal, načež ho tam vyvraždili objevivší se místní hrdinové, před kterými následně utíkal, když jich tam začalo být nějak hodně (Old world karta, kdy se v každém kole objeví hrdina v regionu, kde už nějaký hrdina je). To byla vhodná chvíle pro příchod Nurglova greater deamona, který byl upgradenutý a směle korumpoval. V předposledním kole se podařilo Tzeentchovi zruinovat jeden region nahoře a Slaanesh rozebral region úplně dole, za což získali slušné vítězáky. Poslední kolo bylo velmi napínavé, protože se stihly zruinovat další tři regiony, kde Tzeentch ruinoval jeden sám a v dalších dvou se podílel na druhém místě, za což letěl na posuvníku vítězných bodů jako raketa. Nurgle však už měl taky dobře najeto a v zruinovaném Kislevu a Empire měl nejvíce corruption tokenů, takže taky pěkně poskočil. Hra skončila tak, že Nurgle a Tzeentch měli oba 54 bodů, ale Nurgle měl o trošinku větší threat. Khorne přitom ke konci nabral celkem slušné obrátky na dialu a moc mu nechybělo do konce a Slaanesh měl taky velmi slušný počet vítězných bodů, i když otáčení dialu mu moc nešlo.A co z toho plyne? Že i za Tzeentche se dá dost slušně hrát, obzvláště ty jeho zamykačky jsou pěkně nechutné a jeho občasný teleport dokáže zamávat s dobře připraveným plánem.

24.9.2009 10:31:21

názor Slaaneshe
Takže moje první zkušenost s CitOW je velice pozitivní. Moc se mi to líbilo. Hrál jsem samozřejmě úplně špatně až v závěru hry jsem se trochu chytal. Největší chyba byla (ale jen díky tomu že Khorn "krásně" hodil kostkama a zabil mi 4 nebo 5 kultistů :) ) že jsem jednou vůbec netočil dialem. S tím dialem jsem měl celkově problémy, jak podotknul Kadaver :). Ale zase na svou obhajobu musím říct, že nobli byli blbě rozohození po mapě :). Každopádně bych si to moc rád zase někdy zahrál a klidně i zase za Slaaneshe. Výtečně jsem se u toho bavil

24.9.2009 10:50:53

Šlechta na mapě
Na začátku hry se šlechta opravdu hodně blbě umístila do opačných konců mapy a Beholder si po Tzeentchově temporální stázi v podstatě byl nucen vybrat ten spodní region. Samozřejmě jak za trest se v průběhu hry objevovaly Old World karty, které šlechtu a hrdiny házely právě na horní regiony na mapě. Příště to třeba bude lepší, protože každá hra je díky různým Old World kartám jiná a někdy je Slaaneshovi více nakloněna, někdy méně. V těch špatných situacích se velice hodí jeho chaos karty, které přesouvají šlechtu nebo hrdiny do libovolného regionu.

24.9.2009 10:59:00

rbx

Kadaver
To je presne ta strategie, kterou, si myslim, muze Tzeentch vyhrat. Zamknout se ve dvou regionech a korumpovat a korumpovat. Uz mam dalsiho adepta, za ktereho bych si rad priste zahral :-) Jinak co rikas na nazor, ze pote, co vyzkousis boj se vsemi bohy, tak ta hra ztraci na pritazlivosti a znovuhratelnosti?

24.9.2009 11:00:53

Přitažlivost a znovuhratelnost
Nedokážu to asi po dvou hrách posoudit, ale je pravda, že když už budu mít několikrát zahrané všechny bohy, tak už asi budu volit velmi podobnou strategii, takže ta přitažlivost už nebude tak vysoká jako na začátku (ale to platí pro většinu her, že se prostě ohrajou).
Co se týče znovuhratelnosti, tak se domnívám, že díky různému rozestavení tokenů na začátku hry a různému Old World decku bude ta hra celkem slušně znovuhratelná. K tomu navíc obsahuje velmi vysoký podíl interakce mezi hráči, takže opravdu bude každá hra dostatečně jiná.
Objektivněji to budu moct posoudit až tak po 10 hrách, takže pak se o tom budeme moct pobavit. Zatím jsem optimistický a tato hra mě velmi příjemně překvapila.

24.9.2009 11:14:00

rbx

Kadaver
Ja zatim hral jen za Khorna, ale po dvou hrach mam pocit, ze strategie je tam jen jedna. Poradi upgrejdu je vicemene dano take, takze pak uz je to opravdu jen o tom, jak ti padaji kostky. Ale samozrejme take o tom, jake mas protihrace a jak chytre proti tobe hraji. V tom bude asi to prave kouzlo znovuhratelnosti. Jen doufam, ze se neobjevi taktika, jak zarucene nektereho z bohu zariznout.

24.9.2009 11:41:52

Figurky
to rbx: Myslím si, že Khorne má zrovna všechny upgrady dost použitelné, ale třeba takový Tzeentch má dva úplně nepoužitelné upgrady, takže tam je to jasné.

to all: Btw, na BGG se objevily první vlaštovky barvených figurek a vypadá to dost vychytaně. Možná se nechám přesvědčit k nabídce od Sappho, že by mi je omalovaly :-)
http://boardgamegeek.com/image/569967
http://boardgamegeek.com/image/571383
http://boardgamegeek.com/image/572137
http://boardgamegeek.com/image/570495

4.10.2009 11:23:39

Kadaver
jo taky jsem koukal a vypadají moc hezky. Sappho malují figurky, výborně, posílám 200 figurek z WoR (plus rozšíření) a ještě mariňáky a stealery ze SH :DD

4.10.2009 12:03:48

to Beholder
No, říkaly, že mají zrovna rozmalovaný Battlelore a pak se chystají na Middle-Earth Quest. Jelikož WoR taky vlastní, tak se domnívám, že máš smůlu, protože to budou malovat do konce života :-D

4.10.2009 12:34:52

Kadaver
tak zase nic, sappho malují do konce života, sydo za to chce hromadu peněz...:D

4.10.2009 12:38:19

to kadaver
Odhadl jsi to dokonale:) Ale do Wotra se pouštět nebudeme:)

4.10.2009 12:39:56

to Beholder
Asi si to budem muset omalovat sami. Akorát se zcela opodstatněně obávám, že by výsledné figurky vypadaly úplně jinak, než vypadaly předtím. A to opravdu nemyslím v dobrém slova smyslu :-)

4.10.2009 12:46:06

Beholder
Sydo hlavně nemá čas a ani mu ještě nedorazily barvičky :(

4.10.2009 12:50:14

kadaver
no asi tak. Mickey mouse a kačer donald hadra :)

4.10.2009 13:02:48

to Beholder
Mickey Mouse a Kačer Donald je teď ožehavé téma, když Disney koupil Marvel. Už se těším, až Marveláci dostanou za úkol tyto ikonické postavičky našeho dětství zpracovat v Ultimate podobě :-)

5.10.2009 12:20:37

Kadaver
to jsou věci, to ani nevím :)...

5.10.2009 13:18:29

tak pánové (Kadaver, Lumirius a Dalibor)
to byl včera match. O nějaký report s konkrétním průběhem hry se takhle po ránu pokoušet nebudu (třeba se bude chtít kadaverovi :) ), jen bych chtěl trochu vyjádřit své dojmy z mojí druhé hry. Jediné co mě ze včerejší partie trochu mrzí je to že jsem nevyhrál. Měl jsem sice 74 bodů (takže na body jsem vyhrál), jenže Khrone byl dříve na konci s dialem. Já hrál už podruhé (na vyžádání :) ) se Slaaneshem abych aspoň trochu napravil chyby z minula, kterých jsem se dopustil. Minimálně co se týče bodů se mi to pedařilo :). Ještě včera večer po hře jsem nad tím přemýšlel a říkal jsem si, že nevím o žádné vážné chybě, které bych se dopustil. Takže jsem mé uvažování proč jsem prohrál, když to vypadalo celou dobu velmi dobře, uzavřel konstatováním, že Khornovi v poslední battle phase prostě dobře padly kostky :). Ale dneska ráno, jak jsem jel busem jsem zjistil, že jsem mu pomohl v tom posledním kole tím, že místo abych mu utíkal, tak jsem se zbytečně cpal s upgradovanými kultisty do jednoho regionu s noblem abych hýbal s dialem, jenže abych vyhrál já, musel bych hýbat dialem v tom posledním kole 2x, což bylo téměř nemožné. Takže jsem se na dial měl vykašlat a utíkat (měl jsem 9 spell pointů, takže jsem s vyvoláváním nebyl problém). Jeden region byl jasný, Khorne mi tam zablokoval jednotky, ale do toho druhého jsem se cpát neměl, zvyšoval jsem tak Khornovi šanci že ty dva hity dá. A musel je dát ve 3 regionech (aby hýbal 2x dialem), protože Nurgle měl 2 žetony na dialu (při remíze největšího počtu žetonů na dialu nehýbo po druhé nikdo, je to tak?). Takže asi jsem tu vážnější chybu v posledním kole přece jen udělal a proto prohrál.

Ale co je nejdůležitější...tahle hra se mi moc líbí. Když to řeknu na tvrdo, tak jsem při hraní téhle hry vzrušen :D (a není to tím, že jsem hrál pokaždé za Slaaneshe, prince rozkoše a bolesti, pána svádění a vábení :D ). Hraje se v optimálním počtu - 4 lidi, prostoje téměř nulové (jen občas, když někdo v nějaké těžké situaci :) ). hra má spád...a o bombastickém zpracování ani nemluvím (škoda jen, že kultisti mají problémy s těmi slunečníky :D )

22.10.2009 07:35:51

Beholder
jj, pri remize se tika jen jednou;)

22.10.2009 08:53:42

to Beholder
Ani já se zatím po ránu necítím na nějaký session report, možná večer, jestli zbyde čas.
Co se týče hry, tak jsi hrál velmi dobře a měl jsem opravdu na mále (pro informaci jsem byl zrovna já Khorne) a přesně ta věc s utíkáním, kterou tu zmiňuješ byla velká chyba. Kdybys v tom posledním kole odpochodoval s těmi kulťáky, tak bych byl nahraný a dostal bych opravdu jen dva dial advancement tokeny, což by mi na dva ticky nestačilo kvůli Nurgla.
Obecně to vidím tak, že před Khornem se musí zdrhat a nedávat jednotky do hodně regionů, jinak to má dost easy na dial. Sice pořád závisí na kostkách, ale když jich háže hodně, tak to není zase tak vidět. Když to někde nevyjde, tak v dalším kole to třeba zase někde jinde haluzově vyjde.

22.10.2009 10:50:01

Vybíráme z Bazaru

KOUPÍM - Battlestar Galactica: Daybreak
KOUPÍM - Battlestar Galactica: Daybreak
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 12 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas