Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 240 min |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Avalon Hill Descartes Editeur Hobby Japan |
Autoři: | Bill Eberle Jack Kittredge Peter Olotka |
Rok vydání: | 1979 |
Sdílej: |
Dune made in doma
To sydo: podle ceho sis ji delal? Nasel jsem zatim toto: http://www.sorvan.com/games/dune/saiwer
no, mohl natisnout normalne 5 alianci misto 3x 6 karet pro bouři, ale co už. Možná je dost nepravděpodobné, aby v jedné alianci bylo 5 hráčů proti jednomu.
Jinak co se týče pravidel, tak se striktně já osobně držím všech - Base, Optional, Advanced - praviel z těch originálních z původní Duny. Žádné house rules ani jiné úpravy neberu.
Alianční karty a karty k zalaminování
Ve hře dává smysl mít pouze dvě alianční karty pro každou stranu. Aliance může být maximálně o třech hráčích. První hru jsme to nevěděli a sehráli příšerně psychopatickou hru aliance 4 na 2 :)
Jinak doporučuju taky vytisknout Atreidskou zapisovací tabulku a společně s BG prediction kartou ji zalaminovat. Sice asi od kdekoho uslyšíte, že hrát tak, že si Atreid zapisuje, je hloupost, ale je to tak v oficiálních turnajových pravidlech, co jsem našel. A po pár zkušenostech si neumím představit hrát bez toho. Je fakt, že hra se zapisujícím a nezapisujícím Atreidem je diametrálně jiná.
Jezura
Ad Aliance - ale to je house rule. V původních pravidlech "alliance may contain any number of players".
Ad druhý odstavec - něco mi asi uniká. Jakou zapisovací tabulku máš na mysli a co si má Atreid zapisovat?
Nesmyslné zapisování
Komu dává jakou kartu.
DUBino
Mapu skladuju volně (prozatím opřená o stěnu, po blížícím se stěhování zkusím vymyslet závěsný systém a mohla by na stěně viset jako dekorace). Jinak jak řekl ValMor, ten Speciální válcový vak (TM) používám prakticky výhradně pro transportní účely. Skladování (či přeprava) v tubusu je též možné.
Se zapisováním jsme zatím nehráli, tak nemůžu srovnávat, ale jako hodně častý hráč Atreida nemám pocit, že by mě nezapisování nějak výrazně limitovalo. Ale asi je to o paměti. ;-)
Aliance a Atreidovo zapisování
ringo, přesně proto, že je tohle v původních pravidlech, jsme si naprosto zkazili naši první hru. Ta hra podle původních pravidel klidně umožňuje udělat i třeba zvrhlou alianci 5 proti 1 (nebo 4 proti 2) a ve skupině, kde bych to nečekal, se nám to skutečně stalo.
V těch původních pravidlech je co si pamatuju vícero nedokonalostí, takže doporučuju, nebraňte se House rules. GMT hry třeba taky využívají "Living rules", kde se pravidla dolaďují i když je hra už dávno prodaná a je to ku prospěchu věci. Já s tím, podle jakých pravidel hrát dost válčil, až jsem někde na netu našel nějakou americkou "Dune ligu" a přišlo mi, že tam došli s výběrem toho, s jakými pravidly hrát a s jakými ne, nejdál. Iljova pravidla jsou mimochodem přesně podle toho.
A k Atreidovu zapisování do tabulky: Tabulku pro Iljovu verzi najdete někdy mezi těmi jeho nasdílenými soubory na 4shared. Je to jen papír, do kterého si Atreid zapisuje kdo má jaké Treachery karty. Tohle pravidlo jsem objevil mimo jiné taky v těch soutěžních. Hrál jsem hry bez zapisování, se zapisováním, kde to ale Atreid moc nevyužil, i se zapisováním, kde to Atreid využíval naplno a osobně mi přijde, že nejlepší je třetí varianta. Hra je mnohem víc diplomatičtější. Je pravda, že Atreid se zapsanými věcmi se stává středobodem diplomacie, ale to mi přijde k Duně celkem tématické. Někteří se ho snaží sničit, protože je nebezpečný, a všichni ostatní nějak využít.
Pointa je, že bez zapisování si Atreid podle svých schopností hráče pamatuje, kdo dostal jakou treachery kartu. To mimo jiné vnáší do hry hodně silný pexeso efekt. Pokud si Atreid naopak zapisuje do tabulky, má nejen informace, kdo co dostal, ale taky kdo co přišel a vzhledem ke konečnému počtu různých typů karet i kdo co může a nemůže mít. Prakticky tak v průběhu hry vidí kompletně do karet úplně všem s výjimkou Harkonena. Ten točí velké množství karet mimo zrak Atreida a navíc má pod kontrolou nejvíce zrádců. Je pak ve hře pro Atreida nejsilnějším protivníkem, což mi přijde správně tématické stejně jako fakt, že Paul Atreid má ve hře nadpřirozené schopnosti.
Na druhou stranu vím, že je tu dost hráčů, co mají Duny nahráno mnohem víc než já a prosazují třeba hraní bez tabulky a bez aliancí.
Jezura
No vzhledem k tomu ze Gilda a Imperator znaji taky drtivou vetsinu karet (zvlast gilda proste za neco ty prachy utracet musi) tak i ostatni zacnou za chvili rvat proc oni si psat nemuzou taky ....takze jsou dve moznosti .... bud kazdy dostane papir aby si psal vsechny karty o kterych vi ze nekdo dostal a nebo holt kazdy se bude snazit pamatovat co a jak ... nejake mezicesty jako "Atreid muze a ostatni ne " se me zdaji dost herne nefer.
Pokud bych hral ligu tak si asi karty zapisovat budu ale pokud hraju s kamarady tak proste nejake to prekvapeni a sranda u stolu ze atreid si v pameti nehlidal co kdo ma za karty ma svuj vyznam :)
ValMor
A co Ti na tom přijde nefér?
Atreides to má jako rasovou výhodu a ta by neměla být limitovaná tím, že si někdo pamatuje více a někdo méně. Taky je to pak pro Atreida opruz a moc se nebaví a pořád si jen přeříkává karty. To už můžeš stejně říct, že je nefér platit imperátorovi za karty a gildě za dopravu:-)
Nicméně, pokud se hráči dohodnou, tak ať si informace klidně píšou i ostatní. Nebo jim to může psát Atreides:-)
Aliance
My je moc rádi nemáme, nicméně je hrajeme, ale tak, že aliance má max. počet hráčů 2 a musí získat jedno město vnavíc. Nakonec nás to tak i baví, protože to vede k častým zradám, protože každý hráč má stále určitý alianční potenciál:-) Také se pořád jedná a smlouvá ap...
Marvin
Pokud ostatni vedi o kartach to co atreides anebrz si to zaplatili nevidim duvod proc by si to ostatni nemohli psat taky...atreides ma moznost pustit informace a je jen na nem co pusti dal a co ne ... dalsi vec je kdyz vidim co ktery hrac pouzil za kartu v utoku a obrane muzu si to napsat ? a muze si to napsat atreides i kdyz to nema jako rasovou schopnost (harkac ma karty o kterych Atreides nevi)?:) Proste se tu resi nejake umele omezovani nekoho na zaklade pocitu ....takze znova pokud bych byl v nejake internetove lize pisu si za vsechny narody co vim o kartach ostatnich hracu at jsem Atreid, Fremen a nebo Gildak. Pokud to hraju pro zabavu s kamarady tak se domluvim jestli se karty budou psat a v tom pripade to muzou delat VSICHNI a nebo to nebude nikdo a holt si to kazdy bude pamatovat nejake omezovani zapisu jen na atreida je naprosto scestne a pokud to tak aplikujete tak se vazne divim ze se vam jeste nikdo z ostatnich hracu nevysmal ... ja bych to stoprocentne udelal.
howg
zapisovani
Kdo si jako Atreid zapisuje karty, nema koule. Za Atreida se musi umet a ne z nej udelat robota na propocty karet.
Zapisování + aliance
tak to zapisovani me fakt dostalo. Priznam se, ze jsem netusil, ze to mohlo zajit az tak daleko, ze si hraci bokem zapisuji karty souperu. Tady souhlasim s ValMorem. A tohle je dalsi duvod, proc house rules ja neberu. V tomhle jsem ortodoxni konzerva, hru si rad vyrobim hezci, predelanou, vytunenou, ale nikdy ji nebudu hrat s nejakymi upravenymi pravidly. Dunu chci hrat predevsim jako hru v podobe, v jake vznikla. Zadne Rexoviny do Duny:-)
Nevim jestli je to spravny primer, ale me ty ruzne upravicky, houserules, pomucky a pod. vylozene prijdou ,jako bych si na PC nacheatoval hru, aby se hrala spise podle me a ne podle toho, jak byla funkcne zamyslena autory. To, ze jsou v prastarych pravidlech nejake nesrozumitelnosti, na to maji odpovedet nejake FAQs a ne ze si to hraci nejak zlomi podle sebe, ja kse jim zda, ze by to mohlo byt lepsi. Stale se drzim toho, ze aby to bylo uplnenejlepsi to udelali v zakladu autori hry.
Zapisovani povazuji opravdu nefer a prijde mi, ze docela ochuzuje hru o atmosferu a takovy ten faj nprvek, sakra, ja zapomel, ze to mas. Duna je spise takovou zivou hrou o bluffovani, diplomacii a ruznych lidskych nedostatcich, ktere hru dohromady tvori. Jak si to nekdo zautomatizuje na matematickou europredpocitatelnost, tak se velice ochuzuje o podstatnou cast hry. Ja mam treba osobne problem zkousnout i to, ze Ilja dal na mapu cisla, kolik se kde vyskytne koreni. Jasne ze si to nekteri hraci uz zapamatuji, ale pro me je vzdycky prijemnym napetim otacet kartu s tim, kolikpak ze tam toho koreni bylo? a ne ze si stahnu jednotky k desitkam a dvanactkama budu kolem nich krouzit a vycurane cekat, kdy ta karta padne.
Podleme k teto hre patri i pamet, tak jako patri pamet do mariase. Nevsiml jsem si, ze by tam nekdo si bokem psal, ktere karty uz padly.
Co se tyce alianci - bud aliance hraci hraji neomezene a nebo radeji vubec. Proc by v Dune nemohl nastat moment, ze hraje aliance 5 proti jdnomu? Me Duna hlavne strasne bavi hrat. Kdo vyhraje, jak a jestli kolektivne, to uz je proste vysledek hry. Historie Duny je proste vrtkava.
To jest muj skromny nazor:-)
pravidla
...což jsme ovšem "made in doma" zaplavili pravidly, neodstěhujeme se vedle?
Randir
jo, doresme to vedle, jestli je kolem otazky zapisovani jeste vubec co resit:-)
ValMor
Klídek, já přeci říkám to samé, tedy nezakazovat mu to psát, ale klidně ať si to píše každý. Pokud Atridovi nevadí, že nemá koule (tudle ho hrála moje dcera, čili jsme celkem rád, že je nemá), tak ať klidně píše. Já si to třeba nepíšu:-)
Výroba štítů
takže právě vyrábím štíty v Iljově designu.
Tisk na lepící papír, jak čelní stěnu, tak zadní s popisem, na barevné laserové kopírce. Nalepim jednu stranu na tvrdý papír. Obstřihnu. Obstřihnu druhou část s textem ještě nenalepenou. Ostřiženou opatrně přilepím k zadní stěně vystřihnuté čelní části. Důležité je se trefit aby to přesně sedlo.
Pak šup s tím do laminovačky. Obstřihnu přečnívající lamino. Vezmu tupý nůž na otevírání dopisů a jemně podle pravítka přejedu linky, kde se má štít ohýbat. Ne tak, aby bylo lamino přeříznuté, to musí zůstat celé, jen se musí v daném místě trochu prohloubit, aby to chytlo tu vůli toho zlomu v tomto místě.
Po té opatrně ohnu, trochu s tím zapracuji aby to bylo ohýbatelné a nešponovalo se to do původní polohy. Kdyby se to šponovalo, ta kto ještě jednou jemně přejedu tupým nožem.
a štít je hotov:-)
To jen tak abysme se vrátili k tématu:-)
sydo
Ty se nepočítáš, Ty máš slauch:-D
Ringo
No mariáš bych sem netahal, protože tam se to nesmí a o tom ta hra je:-)
Marvin
A proc by o tom nemela byt i Duna?:-) Kybych mel kazdou hru hrat na presny prepocet toho co se stalo, stane a muze se stat, vest si o tom zaznamy a pod., tak by me to hodne nebavilo.
Štíty
dneska jsem vyrobil 4 z šesti štítů, postup jak jsem psal níže, výsledek:
http://mh.ringo.sweb.cz/4%20Stity.JPG
http://mh.ringo.sweb.cz/Shield_front.JPG
http://mh.ringo.sweb.cz/Shield_back.JPG
Výroba žetonu vůdců
Jelikož jsem nenarazil na jinou schůdnou variantu, vracím se k výrobě jako před léty. 1mm tlustý tvrdý karton, vydrtim kolečko nůžkama a je to fuška, věřte mi. Zatím jsem vyrobil jeden,Tak mě čeká ještě 29, možná 35, podle toho jestli budu vyrábět desítkové vůdce, protože s nimi nehrajem a asi nikdy nebudem. Hlavní změna je ve zpracování obrázku. Před tím vytištěno na samolepící papír, což je dočasně použitelné, dlouhodobě však dochází k ošoupávání obrázku. Takže vůdce jsem vytisknul na papír a zalaminoval (poslední dobou má nejoblíbenější činnost:-) Lepím pak na karton lepidlem UHU na plast a papír.
Výroba:
nakreslené kolečko na kartonu, vystřihnutý vůdce:
http://mh.ringo.sweb.cz/Vyroba1.JPG
kolečko vystřihnuto:
http://mh.ringo.sweb.cz/vyroba2.JPG
Nalepený vůdce lepidlem Uhu určeným na plast a papír. Lepidlo je třeba nanést a nechat trochu provětrat, teprve pak přilepit nanesenou část na jednom díle na díl druhý.
http://mh.ringo.sweb.cz/Vyroba3.JPG
Nalepený rub žetonu (trochu rozmáznutá fotka:-)
http://mh.ringo.sweb.cz/Vyroba4.JPG
Výsledek je pro herní účely naproto uspokojující. Z puntičkážského hlediska má tyto neduhy - pokud kolečko doluji z kartonu, je jasné, že bude hrbolaté. Když už se mi povede vrchní část pravidélně, je hrbolatý spodek. s tím se je třeba smířit. Po nalepení se může stát, že v hrbolatých částech při stříhání trochu více uberu žetonu a tak nálepka "mikroskopicky" přesahuje na některých místech žeton, ale jelikož lepidlo Uhu drží velmi dobře, tak to nevypadá, že by se to používáním mělo nějak odlupovat.
Takže asi tak k žetonům. Pokud máte někdo lepší nápad, sem s ním.
Me napada ted jedine:
http://www.ansett-kulecniky.cz/eshop/poker/samostatne-zetony.html
drzelo by to na tomhle?
Velikost je presna 40mm, stejne tak jsou vudci v prumeru.
Ringo
Drželo. Mám hrdiny na samolepícím papíru, vystříhaném do koleček nalepených na pokerové žetony. Samolepicí papír drží bez problémů (což se nedá říct o potisku, ale holt jsem to měl přelakovat nebo nějak jinach zesílit).
Randir
ja poucen z prvni vyroby Duny, ze co natisknu na papir tam nebude vecne ted co se da laminuji. Samolepici papir na tvrde zetony jsem uz zavrhnul. Ono se to fakt osoupava ten tisk. Ono je strasne pohodlne natisknout a nalepit, ale ma to sva negativa. Ted to resim laminovackou a lepidlem:-)
Dalsi dilema mam jeste, jak vyrobit tocici kola. Z puvodni Duny to mam na tvrdem kartonu. ale ten nezalaminuji, tak uvazuji, ze to mozna bude stacit na tvrdem papire.
Nevim navic cona zadni stranu, mam akovy ten tvrdy papir zeprojektovych slozek a ten je modry. Bud ho prelepim cerne a nebo jsem uvazoval, ze dozadu natisknu to kolecko s napisem Duna, co ma Ilja na mape.
Bouře
jak řešíte bouři 1 - 6 pro Fremeny? Kartami nebo žetony?
Ringo
u nas jsme nakonec skoncili u kostky :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Piatnik lovci a sběrači
Akt. cena: 380 Kč
Končí za: 12 dnů