popisky / recenze

Dovolil bych si zde vyjádření k současnému stavu popisků her na ZH. Chápu, že Zeus chce mít popisky o nějaké minimální kvalitě, ale jejich současný stav mi přijde přehnaný, konkrétně uvedu např. popisky k Magicu a k Javě. Nechci tím nijak útočit na jejich autory, naopak, jsou to popisky kvalitní a určitě u nich strávili hodně času, pro mě však již zdaleka přesahují funkci popisku a stávají se pro mě neužitečnými. Proč? Jsou zkrátka moc dlouhé. Popisek má dle mého názoru plnit funkci rychlého seznámení s tématem a základy hry. Pokud se z něj dozvím, že se ve hře stávám renesančním stavitelem, který pomocí dřevěných kostiček soupeří s ostatními o přízen krále, pak již nemusím pátrat po tom, zda v pátém kole dostávám dvojnásobný počet bodů nebo zda dvě kola před koncem nahradím kostičky kolečkama. Naopak pokud si přečtu, že se hra odehrává v Říši Divů zničené nukleárním holokaustem a Alenku v něm loví Kloboučník s Bílým Králíkem zkřížení se Shoggothy, pak rychle hledám recenzi. Pokud popisek obsahuje dvacet odstavců se všemi výjimkami a nuancemi pravidel, pak se v podstatě stává recenzí bez celkového zhodnocení, což je třeba pro mě bezpředmětné, v popisku to vědět nepotřebuji a takovéto sáhodlouhé popisky nečtu. Recenze je něco jiného, tam mě u hry, která mě zaujala (např. proto, že k ní někdo napsal zajímavý popisek) zajímá, jak funguje a zda dle názoru autora funguje dobře. Suchý popis mechanismů znát nepotřebuji.

Dalším důvodem je, že takto zpracovaný popisek blokuje prostor pro recenzi - pokud bych nějakou chtěl napsat, v podstatě svými slovy přepíšu popisek a přidám své subjektivní dojmy - tyto dva útvary se ve větší míře budou krýt a málokdo si tak přečte oba.

Ještě jednou - neberte to jako útok na vaše popisky, spíš jen chci vědět, jak to vidíte vy a případně podnět pro Dia, aby trochu povolil nároky na popisky.

Díky za názory.
11.11.2009 09:30:13

Kew
Chápu, že s prací na webu máš spoustu práce a chceš, aby ta práce byla kvalitní (jak z tvé, tak ze strany pisatele).
Od včerejška jsem trochu otupěl a beru to, ikdyž úplně v poho s tím nejsem.

23.3.2016 09:49:49

popis vs. recenze
Já se tedy všemi deseti připojuji k těm hlasům, které chtějí mít v popisu hry spíše popis mechanik a celkové "vyznění" hry než popis přípravy a průběhu hry.

Pár příkladů (novinky z poslední doby), co mi v popisu hry chybí nebo je tam tak dovedně schované, že hráč, který hru nezná, to nenajde:

Settlers: Zrod impéria
- míra interakce je celkem nízká, většinu hry si hráči staví na svém písečku
- v zásadě jde o to z omezených zdrojů (suroviny, karty a osadníci) vytěžit co nejvíce bodů, případně postavit budov pro získání bodů v budoucnosti
- díky tomu, že se suroviny na konci kola odhazují, je plánování jednodušší
- tři druhy karet (produkce, vlastnost, akce)
- díky počtu karet je hra pokaždé jiná
- každou kartu lze využít dvěma způsoby
- hra je připravena pro tvorbu balíčku (deckbuilding) - s rozšířeními
- atd.

Marco Polo:
- (stručný popis konceptu hry je v prvním odstavci, celkem OK)
- každý hráč hraje za jednu postavu, ty mají odlišné vlastnosti a vyžadují odlišné strategie (cestování / obchodování)
- většinu obsazených akčních polí je možné použít, ale za poplatek - takže klasické rozhodování, kterou akci zaberu dříve
- variabilita díky rozdělení destiček malých a velkých měst, akčních karet měst a postav
- ne vždy jsou velká čísla na kostkách výhodou, takže náhoda v podobě hodu kostkami není tak velká (navíc za hodně malá čísla je kompenzace a za poplatek je možné kostky přehodit, změnit hodnotu či dokoupit další)

Ve stávající podobě jsou - aspoň pro mne - popisy her nezajímavé, nečtu je a spíš hledám v diskusi dojmy.

Takže jsem pro, aby popis hry obsahoval jak příběh (flavor text), tak základní popis mechanik a principů, klidně doplněný částečně subjektivním hodnocením (např. hra je vcelku škodící, vyžaduje pro každou postavu různou strategii, je náročná na paměť atd.). A pak klidně i popis přípravy hry a herního kola (koho nezajímá, přeskočí) - ale není to nutné, dle mého názoru to opravdu supluje pravidla. A pro podrobnější a subjektivnější informace nechť jsou recenze.

23.3.2016 15:58:09

popis vs. recenze
IMO strucny popis je od toho aby si clovek udelal prehled o hre. Kopirovat do toho z pravidel, ze je ve hre 104 karet apod. samozrejme moc smysl nema. Ale popsat tam nejak strucne a objektivne (bez zabihani do detailu) herni mechanismy, stupen nahody, miru interkace - to je to co je zajimave.

Subjektivni hodnoceni tam ale nepatri, protoze tam uz danou informaci clovek musi vzit v kontextu autora recenze (pokud ho neznam tak je to tezsi, ale proste recenze se musi brat s urcitou rezervou - ne kazdemu vyhovuje vsechno). Nicmene pokud by to bylo zamichano v radoby objektivnim popisu hry tak by se to rozlisovalo mnohem hur.

Vsimnete si take, ze popis hry je jen jeden (a muze ho upravovat kazdy - resp. navrhnout upravu) - protoze by mel byt objektivni a na autorovi relativne nezavisly. Zatimco recenzi muze byt u hry vice. A skoda ze jich je tak malo...

To Mysak: pokud mas tedy pocit, ze Kew neco duleziteho vypustil - tak proste navrhni znovu upravu toho popisu tak, ze to tam doplnis. Ale trvat na nejakem puvodnim autorskem zneni u popisu, ktery muze defakto kazdy upravovat mi pripada zbytecne prehnane. Budme radi, ze ty popisy nekdo napise a ze se o ne nekdo postara (diky Mysaku, diky Kewe). Kdyby k tomu mel delat jeste X kolecek s nejakym schvalovanim tak to tu bude jako driv - mrtvo a pusto... ;-)

23.3.2016 17:19:09

to Robkin a potažmo Kew
Souhlasím. Jsem rád, že se o články někdo stará a jak jsem psal níže, bylo to takové prvotní rozčarování, když byl text zveřejněn. Druhý den mě to "částečně" přešlo :-)
Máš pravdu i v tom, že popis může být nahrazen jiným a lepším, takže trvat na autorství je hloupost.

Pokud se nepletu, tak v nápovědě při psaní popisu je uvedeno, jak by popis měl vypadat. A ve zmíněné nápovědě je uvedeno, že by pisatel měl uvést jaký je průběh hry - mechanismy, herní principy...atd. Určitě není potřeba vypisovat průběh herního kola, ale spíš fakta, která jsou zmíněna níže.

24.3.2016 08:48:41

Mysak
ano, v tomhle jsem trochu popis rozšířil, i pro moji osobní potřebu (když už toi schvaluju, chci se něco dozvědět), jsem rád, když je tam něco víc, než jen "jedná se o worker placement". Podle mě, pokud nejde čistě o atmosférickou hru, tak by měla mít něco nového oproti ostatním. A asi tam nemusí být vyčerpávající popis průběhu kola (i když sám mám tendenci ho do popisů psát), ale chci např. vědět, že v Blood Ragi se nejdřív draftujou karty, pak mají všichni akční body, které nějakým způsobem utrácejí a že řežba probíhá pomocí skrytého hraní karet. Aspoň takhle...

24.3.2016 09:48:23

Ahoj,
omlouvám se všem, kteří během posledního měsíce vkládali popisy/recenze a neměli je schválené. Mám toho teď trochu víc na starosti mimo ZH a chci, aby články, které pustím ven, byly po obsahové i formální stránce v co nejvyšší kvalitě.

Pomaličku se tím zase začnu prokousávat, ve frontě je cca 35 článků, což znamená týden po schvalování 5 denně (pokud nic nezamítnu) a zase se to pročistí.

Pokud by na publikování konkrétního článků visel něčí život, klidně mi pište soukromou zprávu, vždy se dá dohodnout, ale o všem ve frontě vím a časem to projdu.

Děkuji za pochopení.

19.3.2018 16:31:04

Důvod vrácení: starší verze
Pridal jsem svuj vubec prvni popisek ke hre Quacksalber von Quedlinburg s odpovedi: (zamítnul: Kew)
Důvod vrácení: starší verze. Na bgg jsem zadne jine verze nenasel, tohle by mel byt popisek k verzi z r. 2018 ktera prave ziskala oceneni kennerspiel d.jh. a jejiz pravidla jsem pri psani listoval. Jsou i jine verze? Prosim o info nekoho situace znaleho. Diky.

31.7.2018 20:48:14

Noob
Spis bych rekl, ze jsi napred vlozil popisek a pak jsi ho doeditoval tak, ze se upraveny prispevek ulozil jako novy. Proto Kew zamitnul ten stary a pravdepodobne schvalil ten novy. Pokud upravujes svuj prispevek, nedelej to pres stranku dane hry a tlacitko "Upravit" (tim zalozis novy popisek), ale pres zalozku "Moje prispevky" (tim jen editujes stary).

31.7.2018 20:53:45

Noob
Veď napíš priamo Kewovi súkromnú správu, on ti odpovie priamo, my môžeme len tipovať :D

31.7.2018 20:55:36

@stady
Diky, to bude ono. Ja koukl jen na zpravu zamitnuto, u hry popisek neni a tak jsem si rikal jaka ze verze.. ale je fakt ze popisek ke schvaleni tam stale samostatne visi, takze mas asi recht.. jak jsem psal, moje "poprve na zh", omlouvam se za pleveleni diskuze, pro priste je to jasne ;)

edit: @ludomyl jo, ja vzdy zapomenu ze tu na zh taky funguji pm... Su na dovce, takze vypnuty-ocividne totalne.. :p sorry

31.7.2018 20:59:17 | Upraveno autorem (porovnej)

Noob
je to tak, bylo to vloženo dvakrát, k tomu popisku se časem dostanu, v první fázi vždycky protřídím duplicity

31.7.2018 21:57:37

všem přispěvatelům
Pokud vám nějaký popis/recenzi odmítnu, vždy píšu, co je potřeba doplnit. Neznamená to, že už mi nikdy nemáte nic posílat, ani že už se nemáte snažit s dříve zamítnutým popiskem. Právě naopak - budu moc rád, pokud jej vylepšíte podle doporučení, která vždy do odmítací zprávy připisuju, a pošlete jej znovu.

18.9.2018 11:21:12 | Upraveno autorem (porovnej)

.
Konečně se povedlo spáchat a vystavit článek věnující se náležitostem novinek, popisů her a recenzí. Nenajdete jej v seznamu Článků (záložka v zelené liště ZH), ale měly by na něj v brzké době odkazovat formuláře při vkládání všech tří výše zmíněných druhů textů.

U článku samotného je prostor pro diskuzi, není vyloučeno (ale ani garantováno), že jeho obsah bude na základě dalších návrhů a zjištění dále upravován, každopádně budeme rádi, když k jeho obsahu při psaní textu přihlédnete :)

https://www.zatrolene-hry.cz/clanek/manual-k-popisum-her-novinkam-a-recenzim-na-zh-8054/

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

25.11.2020 11:31:47

Vybíráme z Bazaru

Pán prstenů: Karetní hra - Mrtvé močály
Pán prstenů: Karetní hra - Mrtvé močály
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas