popisky / recenze

Dovolil bych si zde vyjádření k současnému stavu popisků her na ZH. Chápu, že Zeus chce mít popisky o nějaké minimální kvalitě, ale jejich současný stav mi přijde přehnaný, konkrétně uvedu např. popisky k Magicu a k Javě. Nechci tím nijak útočit na jejich autory, naopak, jsou to popisky kvalitní a určitě u nich strávili hodně času, pro mě však již zdaleka přesahují funkci popisku a stávají se pro mě neužitečnými. Proč? Jsou zkrátka moc dlouhé. Popisek má dle mého názoru plnit funkci rychlého seznámení s tématem a základy hry. Pokud se z něj dozvím, že se ve hře stávám renesančním stavitelem, který pomocí dřevěných kostiček soupeří s ostatními o přízen krále, pak již nemusím pátrat po tom, zda v pátém kole dostávám dvojnásobný počet bodů nebo zda dvě kola před koncem nahradím kostičky kolečkama. Naopak pokud si přečtu, že se hra odehrává v Říši Divů zničené nukleárním holokaustem a Alenku v něm loví Kloboučník s Bílým Králíkem zkřížení se Shoggothy, pak rychle hledám recenzi. Pokud popisek obsahuje dvacet odstavců se všemi výjimkami a nuancemi pravidel, pak se v podstatě stává recenzí bez celkového zhodnocení, což je třeba pro mě bezpředmětné, v popisku to vědět nepotřebuji a takovéto sáhodlouhé popisky nečtu. Recenze je něco jiného, tam mě u hry, která mě zaujala (např. proto, že k ní někdo napsal zajímavý popisek) zajímá, jak funguje a zda dle názoru autora funguje dobře. Suchý popis mechanismů znát nepotřebuji.

Dalším důvodem je, že takto zpracovaný popisek blokuje prostor pro recenzi - pokud bych nějakou chtěl napsat, v podstatě svými slovy přepíšu popisek a přidám své subjektivní dojmy - tyto dva útvary se ve větší míře budou krýt a málokdo si tak přečte oba.

Ještě jednou - neberte to jako útok na vaše popisky, spíš jen chci vědět, jak to vidíte vy a případně podnět pro Dia, aby trochu povolil nároky na popisky.

Díky za názory.
11.11.2009 09:30:13

kew
Máš pravdu..!! Já jen prostě nejsem takový nadšenec abych tomu obětoval toliko času na vymyšlení, napsání a pak ještě korekci článků.. Nemám tolik času bo spíš si radši zahraju spiel..:) Naštěstí jsou tu lidé kteří ten čas mají! A od těch já a ostatní pak čerpají zde tak cenné informace o hrách..

4.2.2015 16:26:12

kamel
S tím se samozřejmě nedá nic dělat. To chlapi většinou dočůrají...

4.2.2015 16:39:51

vážně
by tu měl být moderátor na likvidace offT přečurávacích vláken ;-)

4.2.2015 17:06:56

Prior
To by tu uz nikdo nikda nepsal. Ovsem takove ID Sisyfos by bylo docela prilehave oznaceni (e;

4.2.2015 17:14:18

Názor k "zadkům" krabic
Rád bych připojil svůj názor. Opisy zadních stran krabic jakožto popisy her zde na ZH bych obecně neuvítal. Popis hry na krabicích často o mechanismech hry nic neříká a plní pouze jakousi mlhavě vnadící funkci (jak už tu bylo řečeno), a to není to, co bych čekal od popisu hry zde na ZH. Není popis jako popis. Navíc opsat zadní stranu krabice za příliš velkou námahu nepovažuju.

4.2.2015 17:26:16

J.J
Pokud je lepší info žádné než z info krabice tak potom ano.. Opsání krabice námaha není (šlo o ztracený čas) a o body mě vůbec nejde ani nevím k čemu jsou..:) Jenom tu všichni soudíte něco co nikdo z vás vůbec neviděl(nečetl)!:) (Mimo KEWa asi) Bylo to info z krabice, seznam komponent a pár odstavců ze scénáře z pravidel jak už bylo řečeno.. Ale soudy a stanoviska máte 100procentní a jasná všichni:) Aspoň že držíte při sobě když už nic jiného..:) Já chtěl jen informovat ostatní.. Teď jsem u toho největší hňup protože JSEM TEN CO OPSAL KRABICI! :) Hrozně se stydím..:))

ps:ještě si někdo hodí kamenem??:)

pps: tahle diskuze mě jen utvrzuje v tom že pro mě nemá smysl se dělit o články..

4.2.2015 17:42:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Žádný popis vs. nekvalitní popis
Je lepší, když hra žádný popis nemá, nebo když tam je aspoň něco, i když dost nekvalitního? Za sebe musím potvrdit, co tu už zaznělo, že jakýkoliv popis, třeba i špatný, mě demotivuje k napsání něčeho lepšího - prostě někdo už něco napsal a bylo to schváleno, tak hotovo. To už by musely být popisy jasně rozděleny do dvou kategorií, na ty solidní, které jsou definitivně schváleny, a na ty prozatimní, které za moc nestojí a je žádoucí je vylepšit.

Pro camala: Nemělo to být nic osobního, jen tu chci vyjádřit svůj obecný názor. Netvrdím, že můj názor je správný či lepší než názory jiné.

4.2.2015 17:55:29

camal
Nikdo tě tu nekamenuje, pouze poukazujeme na fakt, že info z krabice není dobrý popis a už je lepší, když žádný popis u hry nebude, přesně jak bylo napsáno přede mnou. Nikdo z nás tě neosočoval za to, že jsi opsal krabici, poukazuješ na to pořád jenom ty :-)

4.2.2015 17:58:47

camal
Promiň, nemůžu jinak :D. Jak by řekl poslanec Korte, jsme v ČR, a proto máme mluvit, potažmo psát, česky... Přeber si můj "hozený kámen" podle sebe ;-)

4.2.2015 17:59:08

taky již roky nepíšu popisy a recenze
nikdy to neprošlo a tak jsem to vzdal.
Nikomu se nic nestalo.
Není co řešit. Rozhodně info na krabici, jen,mi nic neřekne, protože o hře napíšou jen že je to super strategická a rodinná hra. pak z toho vylezou žížalky a pod.
Takže pište vy nadanější a my si to jen užijem, heč. to jsou koláče bez práce.

4.2.2015 18:17:04 | Upraveno autorem (porovnej)

Žádný popis vs. nekvalitní popis
V pořádku chápu to, lepší žádný než nekvalitní.. Takže každý popis na krabici jakékoliv hry je pro ZH nedostatečný, beru na vědomí.. Pokud ale popis hry ze zadní krabice pojmu vlastním slovem a přídám ještě další info, zdá se mi že se už dá hovořit skoro o recenzi.. Zdá se že slovo popis je dosti obšírné slovo pod kterým si každý představuje něco trochu jiného.Asi sto lidí, sto chutí..:)

to PRIOR: Promiň ale nevím co tím básník chtěl říct, ale určitě jsi myslel něco konstruktivního a k věci.. Určitě jsi nechtěl jen popichovat jako malé dítě, tomu nevěřím!:)

4.2.2015 18:19:15

...
No tak, jelikož je popis na krabici pouze reklama, tak se to většinou dělá tak, že se třeba do toho popisu zde na zh nebo kdekoli jinde vloží a pod něj se dá poznámka, že je to oficiální text distributora a poté se pokračuje klasickým OBJEKTIVNÍM popisem hry. Netvrdím, že někteří vydavatelé objektivně nepíší, ale bude jich dost málo a myslím si, že i Kew napsal, že když se mu popis líbí, tak mu je jedno, jestli to je z krabice nebo ne... páč to stejně nidko neřeší, jde jen o neúplnost popisu:

Například můžu Monopoly popsat jako:
Vydělej 200 000, užij si parkování zadarmo nebo jdi rovnou do vězení!
Monopoly je zábavná rodiná hra, ve které nakupujete pozemky, na kterých následně můžete stavět vlastní domy nebo dokonce hotely!
V této napínavé hře zažijete spoustu nezapomenutelných zážitků a velmi dobře se pobavíte se svojí rodinou. Tak neváhejte a vydejte se na cestu úspěšných byznysmenů! Kdo bude nejbohatší?
Jak vidíš z popisu výše:
vůbec jsem se nedozvěděl, jak se hra hraje, že se hází kostkou na pohyb, že hra může trvat 10 hodin, že je tam eliminace atd... takže podle tebe tenhle popis je dobrý? že si hru koupím, jenom proto, že se tam staví domečky? Ale no tak :-D

4.2.2015 18:36:17

matewr84
Promiň já chápu co chceš říct..Ale pro mě už tahle debata ztrácí smysl:) Každý mě zde jen vysvětluje svůj subjektivní názor na význam slova POPIS. Já si to slovo vykládám jinak.. To co jsi napsal chápu jako popis.. Vše ostatní blíže specifikující mi už připadá jako recenze a nebo něco co prostě jako popis nenazvu.. Možná bližší popis nebo popis s principem hry.. Prostě celá tahle diskuze je jen subjektivní slovíčkaření..Nic jiného..:) Jeden o koze a druhý o voze..

4.2.2015 18:41:09

...
Samozřejmě že každý máme svůj subjektivní náhled, jde však o to, že když chce někdo fungovat na KOMUNITNÍM webu a přispívat s něčím, tak se člověk musí přizpůsobit... jde o to, že popis všeobecně vzato má objektivně popisovat hru... nic víc nic míň. Zatímco recenze je subjektivní pohled na věc kritikem. Tudíž vlastně recenze může obsahovat to co jsem napsal o Monopoly, ale popis by měl být ve své podstatě doopravdy jenom popis. Žádné emoce, žádná superlativa, jenom prostě fakta. A nejdůležitější fakta jsou herní principy a mechanismy, nebo tomu tak u deskovek není?

4.2.2015 18:57:41

Camal
Máš pravdu - pod pojmem popis si každý představuje něco jiného. A je těžké se trefit do toho, co si pod popisem představují tady na ZH. Mám dojem, že tu možná kdysi někdo dával jakýsi návod, co by měl či neměl zdejší popis obsahovat, zkrátka, co se od něj čeká. Nakonec i Kew tu pár bodů uvedl. Ale někam to zapadlo. Není popis jako popis, a ty ses bohužel do zdejší představy napoprvé netrefil, však se zas tak moc neděje.
A že je lepší žádný popis než nekvalitní, s tím by mnozí místní uživatelé jistě nesouhlasili a dali by ti za pravdu. U mě zatím převládají argumenty pro, ale i to se může časem změnit.

4.2.2015 18:59:19

Ideální popis...
Jack by měl vypadat ideální popis je popsáno na formuláři pro napsání popisu. A rozhodně to neznamená, že když popis nebude obsahovat vše, tak ho neschválíme, jen čím více se článek bude tomu ideálnímu blížit,tím více bodů lze získat. Co by ale popis měl splňovat, aby mohl být schválen, je přiblížení hlavních herních mechanismů a prvků, aby si i čtenář, který hru vůbec nezná, dokázal snáze představit, zda je to hra pro něj či nikoli (a to skutečně marketingový popis ze zadní strany krabice nesplňuje).

A osobně tedy skutečně názor "je lepší jakýkoli popis než žádný" nesdílím. Na druhou stranu neříkám, že popis musí být extrémně obsáhlý. Pokud hru představí i stručný popis (ale to už je docela umění), tak nevidím důvod, aby ho kluci neschválili. Ale musí skutečně popsat základní mechanismy hry a ne jen "stavějte baráčky a získávejte za ně body", to platí na většinu budovatelských her.

4.2.2015 19:05:19

JJ a matewr84
Velmi děkuji za konečně objektivní příspěvky!

4.2.2015 19:05:22

popis
Myslím, že matewr84 uvedl s těmi monopoly skutečně dobrý, ostrý příklad toho, jak by neměl vypadat zdejší popis. Z daného popisu bych možná použil jednu větu, a tu bych ještě upravil. Kromě tématu jsem se o hře nic nedozvěděl. Takovýhle popis by mohl být i na sadě báboviček doplněné o paklík dětských bankovek.

4.2.2015 19:08:23

...
jj, a víš co je paradox? volně jsem se nechal inspirovat zadní krabicí monopoly :-D jinak camalovi přeji, ať se zdejší komunity nezalekne, jenom si tu všichni vyjadřujeme názor, nikoho nechceme osočovat :-) a nevzdávej to s tím psaním, každá pomoc se hodí ;)

4.2.2015 19:15:54

...
Jak pěkně to Zeus shrnul. Inu, hlas boží:)
Pro matewr84: To mi zas jako paradox nepřipadá, já si myslel, žes to opsal doslova:))

4.2.2015 19:22:19

...
No tak slovíčko volně jsem asi zvolil špatně... spíše silně, jen jsem ho trošku zkrátil o to, že je ta hra legenda a že není slavnější hry :-D

4.2.2015 19:33:53

poznámka
Já bych ještě dodala maličkost, kterou často zdůrazňuje můj otec: "Selžou-li všechny pokusy, je čas přečíst si návod."
Pokud by tak každý učinil, nemusela by tato diskuse existovat.
Myslím, že v hlavičce formuláře pro popisky je srozumitelně vysvětleno, jak má popis vypadat a v případě nejasností jsou zde i odkazy na pěkné popisy, kdyby si člověk nebyl jist. Stačí pár řádek, nejde vůbec o recenzi, ale o to, aby každý prostě pochopil "vo co gou" ;) Uznávám, že je trochu nepraktické číst to až ve chvíli, kdy text vkládáte, ale podruhé už to prostě víte. Já osobně si to čtu pokaždé, než začnu něco psát.

4.2.2015 22:15:27

Můj subjektivní názor
1) Možná došlo ke špatnému pochopení mého obratu "malá informační hodnota." Nemá smysl rozebírat důvody, ale prostě se na serveru nakupily obrázky i rok staré (texty na tom byly asi stejně). Denně mohu schválit jen 6 skupin obrázků, které budou vidět na titulce. Pokud mám proti sobě 25 kvalitních obrázků ke hře vs. 1 obrázek zadní strany krabice k jiné hře, tak prostě těch 25 má větší informační hodnotu. Má-li to v dohledné době běžet hladce, musím dělat těžká rozhodnutí a některé sice schválit a obodovat, ale nedat na titulku.

2) Nezamítám obrázky zadní strany krabice, jen u toho někdy skřípu zuby :) Snažím se však být objektivní a vystavovat všehochuť s nejvyšší informační hodnotou.

3) Každý zamítnutý obrázek mě bolí. Možná více, než jeho autora. Zvláště, když je to otazníček. Nechci demotivovat nového přispěvatele.
Nicméně druhá stránka mince (obrázků) je i to, že má-li mít web určitou kvalitu, tak nelze schválit něco, čemu nevěřím. I když je to u nové hry, která nemá žádný příspěvek. Prostě to nejde. Pravidla jsou jednou daná a když se poruší, už to nejsou pravidla. To se pak děje druhý extrém - "Jak jsi něco tak hrozného mohl schválit?"
Přirozeně tohle stojí na mém subjektivním úhlu pohledu a bohužel (bohudík?) jsem nesežral všechnu moudrost světa. Mohu tedy někoho poškodit, byť nechtíc, leč nikdy ve zlém úmyslu.
Předpokládám, že Kew to má s texty stejně.

5.2.2015 00:05:51