popisky / recenze

Dovolil bych si zde vyjádření k současnému stavu popisků her na ZH. Chápu, že Zeus chce mít popisky o nějaké minimální kvalitě, ale jejich současný stav mi přijde přehnaný, konkrétně uvedu např. popisky k Magicu a k Javě. Nechci tím nijak útočit na jejich autory, naopak, jsou to popisky kvalitní a určitě u nich strávili hodně času, pro mě však již zdaleka přesahují funkci popisku a stávají se pro mě neužitečnými. Proč? Jsou zkrátka moc dlouhé. Popisek má dle mého názoru plnit funkci rychlého seznámení s tématem a základy hry. Pokud se z něj dozvím, že se ve hře stávám renesančním stavitelem, který pomocí dřevěných kostiček soupeří s ostatními o přízen krále, pak již nemusím pátrat po tom, zda v pátém kole dostávám dvojnásobný počet bodů nebo zda dvě kola před koncem nahradím kostičky kolečkama. Naopak pokud si přečtu, že se hra odehrává v Říši Divů zničené nukleárním holokaustem a Alenku v něm loví Kloboučník s Bílým Králíkem zkřížení se Shoggothy, pak rychle hledám recenzi. Pokud popisek obsahuje dvacet odstavců se všemi výjimkami a nuancemi pravidel, pak se v podstatě stává recenzí bez celkového zhodnocení, což je třeba pro mě bezpředmětné, v popisku to vědět nepotřebuji a takovéto sáhodlouhé popisky nečtu. Recenze je něco jiného, tam mě u hry, která mě zaujala (např. proto, že k ní někdo napsal zajímavý popisek) zajímá, jak funguje a zda dle názoru autora funguje dobře. Suchý popis mechanismů znát nepotřebuji.

Dalším důvodem je, že takto zpracovaný popisek blokuje prostor pro recenzi - pokud bych nějakou chtěl napsat, v podstatě svými slovy přepíšu popisek a přidám své subjektivní dojmy - tyto dva útvary se ve větší míře budou krýt a málokdo si tak přečte oba.

Ještě jednou - neberte to jako útok na vaše popisky, spíš jen chci vědět, jak to vidíte vy a případně podnět pro Dia, aby trochu povolil nároky na popisky.

Díky za názory.
11.11.2009 09:30:13

Nahrávání obrázku
Mohlo by být někde napsáno jaká je doporučená velikost.

29.7.2012 18:14:32

ad zeus - výchovná versus informační funkce webu.
Tak osobně si nemyslím, že by měl takový server někoho "vychovávat" a starat se o vybrušování jeho psaného projevu. Já jsem doposud považoval Trola za zdroj relevantních a důležitých informací o hrách a za sebe můžu říct, že od té doby co se značně zmírnila kritéria na úroveň popisek a recenzí, tak už je příliš nečtu, čímž pro mne ztrácí smysl i nějaké palcování. Nemám totiž ani čas ani náladu se prohrabávat kvantem textů jen abych mohl něco opalcovat nebo neopalcovat a zúčastňovat se tak výchovného procesu autorů. Pro mě jsou důležité relevantní, pokud možno objektivní a co nejúplnější informace.

Neberu samozřejmě nikomu, že to může mít jinak, ale já opravdu raději jasně definované plnohodnotné informace, kterých může být méně a u některých her na ně musím čekat než všude velké množství textu různé úrovně ve kterém musím hledat co potřebuju. Proto jsem v některých ohledech "nevěrný" tomuto webu a v některých případech navštěvuji konkurenci.

Abych to objasnil. Tohle není kritika, ale je to jen můj osobní postoj k věci, který jsem cítil potřebu vyjádřit. Pokud většině zdejších uživatelů vyhovuje současný stav a Ondrův přístup, tak jenom dobře. Naštěstí internet je velký a zdrojů k deskovkám i na jiných serverech přibývá, takže je z čeho vybírat a každý si najde to své, co potřebuje. Já osobně Trola považuju především za jedinečný zdroj lokalizací zahraničních her.

29.7.2012 22:23:23

popis hry
Popis by mel byt autorskou praci nebo staci prelozit prislusny text z bbg, pripadne z oficialnich stranek hry? Opomijim to, ze oficialni popisy maji nekdy spis marketingovy nez informacni naboj. Ptam se hlavne proto, ze dole jsem pak uvaden jako autor.

18.1.2013 09:51:16

rndm
Autorský, pričom môžeš, samozrejme, použiť oficiálne informácie o hre :).

18.1.2013 14:53:26

Joe

fronta popisov/recenzií
Fronta sa z pôvodných asi 40 kúskov konečne zcvrkla na 5, ktoré by mali byť schválené tento týždeň...

Vďaka za trpezlivosť!

31.1.2013 09:12:52

ad schvalování ...
... no vida jak je konkurence užitečná :D

31.1.2013 09:43:25

Joe

kren
Hehe, noooo, skôr je užitočný čas a znovunaštartovanie po Vianociach :-p

31.1.2013 11:09:52

Formát popisů her
Nevím, jak přesně to funguje, ale odsazování odstavců v popisu hry pomocí Enteru nevypadá skoro nikdy v editačním okně tak, jako pak ve skutečnosti. Navíc, když se to snažím opravit, tak mám pocit, že ty úpravy zohledněné nejsou (aspoň ne v tom, co jde vidět jako "ke schválení").
Vím, že občas to při schválení dotyčný admin ještě poodsazuje, ale chtěl jsem se zeptat, jestli by to šlo nějak upravit, aby se s tím dalo pracovat více "WYSIWYG".

EDIT: jo a koukám, že nějak stávkuje [g:xyz] tag..

23.6.2014 15:59:21 | Upraveno autorem (porovnej)

heh
ako nejde o žiadny megačlánok, len o pár riadkový popis ku mini rozšíreniu Eclipse (shippack), ktorý som napísal ešte 4. januára a ako pozerám, stále čaká na schválenie. V podstate keď som ho písal, tak som očakával, že schvaľovanie bude trvať niekoľko týždňov, ale nečakal som, že to bude až tak dlhá doba, že zabudnem aj na to, že som to písal. :)

1.7.2014 14:32:50

stOKYi
jo, je to slabota, moji dva rekordmani čekají od 24. ledna a jde o 2 + 3 řádky :)

4.7.2014 11:44:33

-.-
a to jsem se začínal cítit poškozeně, když na schválení čekám necelý měsíc

4.7.2014 12:14:44

heh
tak zdá sa že vyhrávam :)

5.7.2014 10:00:42

pořád
žádná odezva od adminů? :(

15.7.2014 15:39:38

hey dude
furt nic

30.7.2014 08:47:57

popisek goblinů
tam čeká na schválení už půl roku :o

9.12.2014 16:29:44

sTOKYi
dneska máš šťastný den ;)

27.1.2015 22:48:17

Renesance ZH
Tak jo, když už se vyjádřil i Špatňák, tak: popisky a recenze budu mít teď na starosti já, takže pište, zhruba za 3 týdny by měla skončit aktuální fronta.
Snažím se schvalovat od nejstarších příspěvků, přece jen na to mají "největší nárok". Dokud trvá fronta, tak taky mají přednost popisky před recenzemi, aby bylo zajištěno co největší informačni pokrytí webu (a taky jsou recenze delší na korektury, které se snažím provádět). Samozřejmě se občas vyskytne výjimka v podobě hry s později přidaným popiskem, která je ale dost zajímavá na to, aby "přeskočila" pořadí (z posledních např. WH: Diskwars).

Poprosím všechny přispěvatele jednak o trpělivost a za druhé taky o to, aby:
- se u popisků snažili vyvarovat subjektivního hodnocení (to si nechte na recenzi)
- nepsali do popisků, pro kolik hráčů a na jak dlouho hra je - od toho je profil hry. Pokud v profilu toto info není, napište mi PM (neboli SZ), ideálně s těmi chybějícími daty - budou doplněna.
- snažili se v popisku stručně popsat průběh tahu/kola a podmínky konce hry (už jsem zažil vysloveně lyrický popis, ze kterého jsem absolutně nepochopil, o co ve hře jde)
- u recenze se snažili buď napsat recenzi na hru, která ji ještě nemá, nebo pokud už má, taky aby váš pohled přinesl něco nového (tzn. ne třikrát to samé; že se to líbí Frantovi, Honzovi i Lojzovi, od toho je hodnocení)

Díky a přeji příjemné spisování ;)

30.1.2015 19:39:34

Pán prstenů: Karetní hra - návod
Ahoj. Už sme to preberali vo vlákne k hre, ale spomeniem to aj tu. Napísal som článok pre začiatočníkov ako zložiť hrací balík kariet. Môžem ho poslať na uverejnenie aj keď sa jedná o návod, a nie o recenziu?

30.1.2015 20:12:55

pbch
určitě, jen to budu chtít před uveřejněním aspoň zběžně proletět. I když co se týče slovenské gramatiky, budu ti muset věřit, že to máš dobře :)
Každopádně bych pak smazal to původní vlákno, kam jsi to napsal, ať to není duplicitní...

31.1.2015 12:51:25

popisky
Sice stare tema ale Sydo ma svatou pravdu.. Ja do popisku o hre Star Wars Imperium vs. Rebelove opsal zadni stranu krabice a nejake prvni odstavce z pravidel ktere byly ciste informativni jako pocty a seznam komponent a popis scenare a fazi hry. Trvalo mi to tukat na tabletu docela dlouho ale budiz nudil jsem sem jako marod v posteli..Po par dnech bylo info o hre stazeno a neschvaleno z duvodu maleho rozepsani o fazich a co kazda znamena. Co je napr karta strategie apod. No proste po me uz asi chtel nekdo hotovou recenzi.. Ja popis dal do odrazek defacto temat plus seznam komponent plus trochu scenare aby clovek vedel vocogou. Da se rict kuse info ze zadni strane krabice kde se clovek diva kdyz hru vybira..Ale bylo to malo:) To jako potom recenze musi byt statova esej o ctyrech A4?? S obrazky je to tu podobne nevdecne.. Coz se uz ale asi resi dobudoucna co sem tak cetl.. Ja uz zadne clanky psat nebudu, cloveka to mrzi a taky kazdy kdo chodi do prace nema cas datlovat do klavesnice jen tak ze srandy..

4.2.2015 09:23:53

camal
...naprostý souhlas.

4.2.2015 09:50:19

camal
To, že se ti něco špatně píše na tabletu, není pro mě dostatečný důkaz toho, že to je správně a musí se to schválit. Můžu zvážit schvalování přepisů zadních stran krabic, pokud to bude přání komunity, ale radši dám přednost tomu, aby tam bylo o hře něco přínosného. Třeba jsou lidé, kterým vadí kostky a byli by rádi, kdyby si mohli v popisku hry přečíst, že všechna zásadní rozhodnutí jsou v ní řešena kostkami.
Nikoho nenutím psát všechny výjimky z pravidel a ani je v popisku nechci. Naopak občas při schvalování proškrtávám a zkracuju některé formulace. Přesto je v mém pojetí součástí popisu taky to, jak se zhruba hra hraje. A pokud to není na krabici hry, tak mě to taky trošku mrzí, když si o ní čtu.
Třeba tohle: http://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/speicherstadt-the-2702/ je podle mě únosná délka popisu hry včetně toho, že se dozvíš o jejím průběhu.

Asi záleží i na tom, jestli je hra atmosférická, nebo ekonomická a přiznám se, že jako eurař trošku víc tíhnu k mechanismům, takže se to v procesu schvalování může projevit. Ale vzhledem k tomu, že jsem tu důvěru dostal, budu schvalovat podle svého vědomí a svědomí. A pokud to někoho odradí od přispívání, mrzí mě to, ale nechci za každou cenu obětovat kvalitu kvůli kvantitě.

Doporučuju zkusit poslat popisek znova (pokud ho máš někde uložený). Teď je mám pod palcem já a pokud neschválím, píšu, co je potdle mě potřeba změnit. A pokud jsou "karty strategie" jedním z 5 druhů karet ve hře, nebudu po tobě chtít detailní vysvětlení jejich funkce. Navíc vždycky je možnost mi napsat soukromou zprávu a pobavit se.

Co se týče recenzí, budu možná zlý, ale pokud to má dva odstavce, z toho jeden je "Je to hra je pro 2-4 hráče, trvá asi 120 minut a moc se nám líbila.", tak to pro mě není recenze. Recenze má shrnovat pravidla (pro mě radši klidně i do detailů, pokud je dobře strukturovaná, můžu se rozhodnout, že je přeskočím, když už si dělám čas na čtení recenze, tak toho o hře chci vědět co nejvíc, např. proto, že zvažuju její koupi), dojmy (ty jsou hlavní) a pak další věci: cílová skupina, jak moc téma sedí, třeba kterým hrám se podobá, jak moc je u ní vidět rozdíl mezi začátečníkem a expertem atd. atd.

4.2.2015 11:39:16

Kew
Co se týče nároků na kvalitu recenzí, souhlasím s tebou. Co zde bylo vydáváno za recenze v předvánoční éře... mnohdy šlo o rádoby záznam z hraní nebo, jak ty říkáš, dva odstavce nesmyslného textu, který nemá hlavu ani patu a člověk se z něj nedozví víc než ze zadní strany krabice...

edit:
Jen bych ještě rád doplnil, že si myslím, že by se měly průběžně zveřejňovat i recenze... Chápu, že si zakládáš na informačním potenciálu webu, ale... recenze jsou mnohem čtivější a mě osobně většinou popisky her příliš nezajímají, dokud se nezajímám o konkrétní hru ;-)

4.2.2015 12:30:59 | Upraveno autorem (porovnej)

kew
V tom pripade nechapu proc tam nemuze popisek zustat tak dlouho dokud ho nenahradi lespi podle Tveho soudu bo pripadne nemuze byt popisku vice jako v pripade recenzi. Nemusi tam byt popisku od deseti useru jako u recenze, ale takhle tam neni do ted nic takze informacni hodnota vubec zadna..Do te doby dokud to bud po sobe nekdo neopravi nebo nekdo nenapise popis lepsi..
Proste nechat nekoho napsat zdarma v nekterych pripadech dosti obsahly text a pak ho smazat mi prijde dost "divny"... "Jako ve skole" Kdyz mi pani ucitelka roztrhala obrazek kdyz jsem kreslil jine tema:)) Omlouvam se ze vzpominam na skolni lavici:)) Jen se mi to vybavilo... Nicmeme si vazim prace moderatora!! Jen ze clovek pise clanky ke hram v dobre vire ze trochu pomuze ostatnim hracum a ne jestli za to dostane "jednicku" . Kor kdyz opisuje originalni info a necuca si to z prstu. V tom pripade je popis na krabici tedy uplne na hovno a vubec hraci nedava predstavu co vlastne kupuje:) Nechapej to spatne prosim...Popis chapu jako hruby popis a recenzi jako vyjadreni sveho subjektivniho hodnoceni..Kdo chce psat clanek jakkoliv velky , kdyz nevi jestli vubec bude zobrazen?? Ja takhle casem plytvat nemohu..Konicku je moc a casu malo..

4.2.2015 13:54:14

camal
Jednoduché. Pokud tam už něco zůstane viset, tak to spíš demotivuje případného dalšího písatele. Prostě si půjde najít něco jiného.