Herní kategorie: strategická, budovatelská, ekonomická
Vydavatelé: Czech Games Edition
MindOK
Autoři: Vlaada Chvátil

Vládci podzemí

Autor: vasekre | 29.8.2010 | 27

Vládci podzemí je desková hra pro 2 – 4 hráče od Vládi Chvátila. Hra je inspirovaná počítačovou hrou Dungenon Keeper a tak se zde setkáme s najímáním příšer a duchů, nakupováním pastí a se stavěním podzemního systému chodeb obývaným tvory, kteří jsou (ne zcela ale téměř výhradně díky předsudkům a historickým souvislostem) označováni jako zlí. Komu vadí takovéto označení, tak může používat poněkud kratší název – dungeon.

Co všechno dostaneme?

Po rozbalení krabice, která je opravdu hezky ilustrovaná, se dostaneme ke spoustě komponent. Hrací desky pro 4 hráče, centrální plán, na který se dávají příkazy, oboustranný plán roku, desku vzdálených krajů. Dále žetony příšer, hrdinů, místností, chodeb a předmětů. V neposlední řadě dřevěné komponenty značící jídlo a zlato, figurky pomocníků a co je hlavní, znak této hry, plastové figurky impíků.

Herní materiál

Všechny tyto věci jsou hezky ilustrované a figurky Impů vypadají po nabarvení opravdu dobře. :)

O čem hra je?

Hra se skládá ze dvou částí v průběhu dvou let. První část je budovací kdy si hráči připravují svůj dungeon, najímají příšery, staví chodby a místnost a nakupují pasti. Po části budovací do dungeonu naběhnou hrdinové a nastane část bojová. Zde se musí hráči ubránit drzému a brutálnímu útoků všemožných hrdinů, vznešených čarodějů, bájných léčitelů ale i prohnaných zlodějů.

Po těchto dvou částech přichází druhý rok hry, který je stejný s tím rozdílem, že přicházejí silnější hrdinové, lepší příšery ale i místnosti. Poté co proběhnou obě části tak se přistoupí k závěrečnému bodování. Hráč který získá nejvíc bodů tak se stává Vládcem podzemí. Aby ostatní nesmutnili, tak každý kdo má kladný počet bodů obdrží licenci na provozování dungeonu.

Herní plán

To byl v krátkosti nástin hry. Komu by to připadalo moc dlouhé, tak může dát na slova Bezejmenného Démona z Nekonečných plání Věčného Zatracení: budování, boj, budovaní, boj, bodování.

Jak se hraje?

Budovací část

Budovací část se dělí na čtyři kola symbolizující roční období. Vše co se v aktuální části bude dít je i graficky a srozumitelně znázorněno na desce plánu roku.

Jako první fáze kola je fáze přípravy kola. Zde se nabízí využití nových dvou místností. Podle toho v jakém roce hrajete (šedé pro první a zlatá pro druhý) se vezmou dvě skryté místnosti a položí na centrální plán v příslušném políčku. Tyto místnosti jsou dostupné pro všechny hráče. Na začátku nového kola se zbylé místnosti odstraní a dají se nové. Další částí je příchod nových příšer k najmutí. Opět podle toho, v jakém roce se nacházíme vytáhneme z hromádky tři příšery a dáme je na centrální plán. Poté se ukáže událost pro další kolo, takže hráči mají možnost se na tuto událost připravit. Poslední se vyberou hrdinové na rozdělení v příštím kole.

Golem - skica

Druhou fází, která je nejdůležitější je fáze hraní příkazů. Hraní příkazů rozhodne o tom, co budete v daném kole dělat a určí vaší strategii. Každý hráč má osm karet příkazů (získávání jídla, zlepšení reputace, těžba zlata, kopání chodeb, najímání impů, nákup pastí, najímání příšer, stavba místností), před každým kolem ale budou dvě karty nedostupné, takže na rozhodování má šest příkazů. Z těchto šesti příkazů si vybere tři a položí je skrytě na svojí hrací desku. Tyto příkazy se pak od prvního hráče vyhodnotí a služebníci se dávají na centrální plán, je proto důležité vyhodnotit správně kdy zahrát určitý příkaz. Protože políčka možností jsou jenom tři a na některých může být pěkný nával. Poté co hráči položí všechny své služebníky, tak začne

vyhodnocování akcí. Začíná se od získávání jídla až po poslední stavbu místností. Pokud hráč políčko využívá, tak musí splnit podmínky a poté si vzít bonus, který políčko obnáší. Podmínky k získání jsou různé – zaplacení zlata, zaplacení jídla nebo posunutí ke zlu. K posouvání ke zlu slouží stupnice na hracím plánu. Hráč se za každý symbol zla musí posunout o jedna na stupnici. Pokud ale přesáhne určitou hranici, tak se na něj vyřítí paladin, což je taková družina sama o sobě. Dokáže se sám léčit, ignorovat pasti i kouzlit.

Na políčku stavba místností se například nevyplatí dávat jako první, protože nemáte jistotu, že nějakou místnost získáte. Místnosti jsou totiž jenom dvě a hráči můžou být až čtyři.

Poté co se vyhodnotí hraní příkazů se hráči posunou do fáze výrobních místností a stažení karet. Zde můžou hráči poslat Impy do místností aby tam pracovali a poskytli jim další bonusy. Také se stáhnou karty, které hráč hrál. Karta z prvního políčka jde zpátky do ruky a karty ze druhého a třetího jdou na místo předchozích nedostupných karet. Hráč bude mít opět na ruce šest karet.

Poslední fází je stažení impů z místností do pelíšku a předání žetonu začínajícího hráče hráči v pořadí.

Kromě prvního kola jsou ještě dvě speciální fáze v dalších kolech. Jedná se o vyhodnocení událostí, které jsou tři (výplata, daně a zvláštní událost) a o rozdělení hrdinů, kdy nejhodnější hrdina dostává toho na levo a takto se pokračuje k nejzlejšímu. Být nejhodnější se ale ne vždy vyplatí.

Bojová část

Po budování se plán roku otočí na druhou stranu a přistoupí se k boji. Každý hrdina má určitý počet životů, speciální schopnosti:

• Kouzelník spouští bojové karty. Aby tak učinil, musí mít skupina tolik krystalků, kolik je označeno na každém poli na bojovém plánu.
  • Léčitel léčí ve fázi léčení zranění.
  • Zloděj preventuje zranění způsobené pastmi. Za každý symbol pasti zruší jedno zranění.

Navíc mají hrdinové bojové karty, které jim propůjčují další speciální schopnosti a určují kolik zranění obdrží při dobývání.

Proti hrdinům stojí příšery hráče. Ty mají údaje o svém útoku (popřípadě o útocích. Hráč si vždy z více možností vybere jednu), a cenu, která určuje kolik čeho musíte zaplatí při najímání a výplatě. Hráč navíc může používat různé pasti.

Imp - skica

Boj probíhá v několika fázích. Nejdříve se vyhodnotí pasti, které hráč použil a družina dostane tolik zranění, kolik se na pasti píše. Jeli v družině zloděj, tak za každý symbol pasti co má zruší jedno zranění. Poté se vyhodnotí rychlá kouzla z bojových karet. Pak přichází na řadu útok příšer, pomalé kouzlo, léčení zranění (jen pokud se bojovalo, tzn. útočily příšery). Za každý symbol u léčitele, si hrdinové vyléčí jedno zranění. Jako poslední následuje dobývání místnost, kdy se políčko chodby nebo místnosti otočí na druhou stranu. Ovšem jen pokud hrdinové přežili. Takovéto políčku už hráč nemůže nijak využívat. Hrdinové navíc při dobývání obdrží tolik zranění, kolik je symbolů kapek krve na bojové kartě.

Po druhém boji se přistoupí k bodování, kde hráči získávají body podle toho jak byli úspěšní. Např. za nejvíce místností, chodeb, služebníků, příšer. Dále získávají body za zajaté hrdiny. Naopak body se odečítají za dobytá pole a další upomínky.

Vládci podzemí jsou velmi vydaření. Hra nabízí dostatečný prostor pro strategii. Díky příkazům se hra navíc nedá propočítat pořádně dopředu, takže je nepředvídatelná. Náhoda je ve hře minimální a hru hrají i děvčata (hlavně pro design hry a impíky). Design hry a herní systém mi přijde velice dobrý a moc mě nenapadá co bych téhle hře vytkl. Možná jen ne moc velkou konfrontaci mezi hráči, nějaké to větší škodění nepříteli. Hra se dá ve čtyřech hráčích odehrát do dvou hodin. I když je hra určena až pro čtyři hráče, tak i ve dvou se hra dá velice dobře hrát a na hratelnosti příliš neubírá.