nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Time of Legends: Joan of Arc

Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy, Středověk
Herní kategorie: desková hra, válečná
Čeština: undefined
Vydavatelé: Mythic Games
Autoři: Pascal Bernard
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Odehráno několik partií a musím říct, že se hře podařilo vyvrátit veškeré mé pochyby o herním systému, které jsem měl z přečtení pravidel a sledování bitev na YT.

Samozřejmě, že v prvním demo scénáři moc nevymyslíte a je to vyloženě kostkovaná, zato hned v La Brossiniere se síla hry ukázala v plném světle. Nejen, že výborně funguje systém polí, které jsou různě rozdělené do menších či větších částí a vy musíte pořádně plánovat, aby vaše aktivace dávaly smysl a aby se všechny jednotky dostaly a vlezly tam, kde je potřebujete. Dokonce i to řetězení akcí, kterého jsem se bál nejvíc (že prostě budete jen dokola aktivovat tu nejsilnější skupinu jednotek) mi nepřišlo jako takový problém. Jednotlivé elementy mají na průběh střetu jen maličký vliv, ale právě jejich poskládáním a kupením docílíte toho, že hra není jenom o náhodě - každý stromeček, každá schopnost jednotky či hrdiny i každá karta skládají dohromady mozaiku, a vyhraje ten, komu se nejlépe podaří využít a nakombit všechny tyhle prvky.

Co ale oceňuju zdaleka nejvíce je, jak historicky věrně hra působí. Lučištníci tady opravdu nekosí težkooděnce po desítkách, jako tomu často bývá jinde, ale fungují přesně tak, jak fungovali během Stoleté války - jejich cílem není francouzské rytíře zabít, ale zpomalit a rozrušit jejich útok - protože když do vašich jednotek napere několik jednotek rytířů, můžete se s nimi rychle rozloučit. Naopak pokud si vyberete příhodnou obrannou pozici, zarazíte kůly, stihnete trošku narušit řady útočících rytířů před jejich příjezdem, pak se bitva začne rychle obracet. A to pořád mluvíme jen o bitevních scénářích (a i ty jsou každý úplně jiný), třeba k nahánění vlkodlaka po vesnici apod. jsme se pořád ještě nedostali, to bude určitě zase úplně jiný zážitek.

Teď přímo k partii La Brossiniere, protože tuhle z hlavy jen tak rychle nedostanu. Začala vcelku nenápadně a už jsme se báli, že půjde po demo scénáři o další rychlý proces - dvě křídla francouzské jízdy scvakly konvoj Johna de la Pole, vracejícího se z loupeživého nájezdu z Maine a Anjou s bohatým lupem. Přepad byl dokonalý a velmi úspěšný, zem se hned začala barvit anglickou krví. Ale de la Pole se nevzdal a zavelel k rychlému ústupu a přeskupení jednotek, a zatímco se lučištníci na koních obětovali při krytí ústupu, vytvořil na kopci před cílovou vesnicí pevné obranné postavení. A v tu chvíli došlo k nečemu, za což jsem strašně rád a co mě hřeje u srdce - zachoval jsem se totiž úplně stejně, jako se nepoučitelní Francouzi chovali většinu Stoleté války. Vždyť první nájezd byl úspěšný a krvavý, ta anglická chátra se s výkvětem šlechty nemůže rovnat - a směle jsem zavelel k dalšímu nájezdu, tentokrát čelně přímo proti onomu obrannému postavení. A najednou se bitva začala obracet, útoky se nedařily, všechny pokusy o průlom vešly vniveč a francouzská šlechta začala panikařit - takhle to přece být nemělo. Jasně, že jsem měl k dispozici i jednotky pěchoty, ale ty nechali rytíři ve svém kvapu a shonu po kořisti daleko za sebou a nebylo nikoho, kdo by je ze svízelné situace vyprostil. Nakonec se však naštěstí podařilo najít Ambroisovi de Loré skulinku v postavení angličanů, kde nestihli zatlouct kůly a nájezdem z posledních sil se zbývajícíma dvěma jednotkama rytířů vpadl Angličanům do boku a rozerval jejich šiky.
Touhle bitvou si mě hra získala. Protože ve mě dokázala vyvolat pocit, že na tom bojišti jsem, byl jsem v ten okamžik tím pyšným francouzským šlechticem, který se chystá zadupat anglické červy. Pak se ale má stoupající panika vyrovnala té, jakou musel francouzský velitel cítit, když se rozhlédl na umírající rytíře vedle sebe a pohledem do dáli zalitoval, že byl tak horkokrevný a rezervy pěchoty bez rozkazů mu jen těžko můžou pomoci.
A nejlepší na tom je, že vím, že to udělám znova. Protože jsem nepoučitelný a pyšný na převahu obrněného jezdectva. A když člověk zažije ten opojný pocit moci a nadřazenosti, jen těžko se mu z něj vrací zpátky na zem. A už nikdy nebude nad prohranými bitvami Francouzů kroutit hlavou - protože kdyby tam ten den před 600 lety byl, zachoval by se úplně stejně, jako oni.

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de tables
Montjoie! Saint-Denis!

Upraveno autorem (porovnej)

9.6.2019 16:42:18

Zatím pecka


Mám za sebou první hru, scénář La Brossiniere. Hru rozhodla poslední kostka v pátém kole. Použil jsem charge na hod černou kostkou, zda se vůz pohne. Nepadlo to, tak jsem použil žeton na přehoz, který jsem si schovával celou hru. A štít padnul. Prostě epic. Jednoduchá pravidla s tunou taktických rozhodnutí. Za mě top.

23.6.2019 18:31:57

Super

My vcera hrali Black prince ve 4 lidech. Mapa vypada trochu jinak, nez v prirucce,chybi dva deploye vidlaku pro Francouze, a podle me je par nejasnosti v interpretaci cilu jednotlovych stran (jako jestli se treba pocita smrt jednotek v nemocnici do objektivu Black prince, jestli dostavaji expy obe zpratelene strany nebo jen ta, ktera jednotku zabila...). Ale jinak se mi to libi, scenare vypadaji rozmanite, kazda strana ma vetsinou uplne jone cile, coz je paradni. Je videt, ze si s tim na jednu stranu dali hodne prace, na druhou stranu, hodne veci jim uteklo, mapy obcas nesedi, specialni pravidla jednotlivych scenaru se daji vykladat ruzne a co mi chybi, to je vice bitev pro 4 hrace, hlavne tech fantasy...

Upraveno autorem (porovnej)

14.6.2019 20:08:42

Další 4 scénáře

Za mnou. Čím složitější scénář, tím víc se projevují chyby a nejasnosti v Scenario Booku, zatím se ale vše podařilo relativně snadno vyřešit. Po Patay došlo na další až podezřele rychlou bitvu, Targoviste s Draculou. Stejně jako Patay ji bude třeba zahrát víckrát, aby bylo vidět, jestli "přepadené" strany v obou scénářích mají vůbec nějakou šanci na úspěch, u Targoviste se toho bojím ještě víc než u Patay.
Scénář s drakem relativně zábavný, opět mě hra dokázala překvapit, tentokrát jak dobře do ní sedí ty obrovské nestvůry (drak, ďábel, bestie) - bál jsem se, že budou přeboostěné nebo naopak neefektivní, nakonec mi ale přišla partie v pohodě. Drak si ale za žádnou cenu nedokázal poradit se skvadrou andělů vedených archandělem Michaelem, kteří ho umlátili ať dělal, co dělal.
Sword of Fierbois je netradičním bitevním scénářem, už jenom proto, že v něm Francouz má kromě hrdinů jen vidláky. Ač nakonec dopadl docela jednostranně a poslední 2 kola už šlo jen o zákopovou válku, myslím, že je v něm dost prostoru pro strategii a obě strany v něm mají několik možností, jak bitvu vést.
Zajímavým zpestřením je Hanged Wolf's Cross, hledání vlkodlaka mezi vesničany, kteří nejsou zrovna nadšení, že jste do jejich vesnice přijeli dělat pořádek. Tenhle scénář bude mít myslím hodn vysokou replayabilitu, a zvlášť za vlkodlaka je určitě radost ho hrát.

Mám takový pocit, že scénáře které byly venku, hrávaly se na conech a tak, jsou výrazně otestovanější a vybalancovanější, než ty zbylé.


⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de tables
Montjoie! Saint-Denis!

Upraveno autorem (porovnej)

14.6.2019 17:12:07

chilly

Když nad tím tak přemýšlím, je tam až překvapivě hodně francouzských vítězství, to je pravda. :D Ale aspoň to ukazuje, že Stoletá válka nebyla jen o těch 3 zprofanovaných bitvách (Kresčak, Poitiers, Azincourt).


⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de tables
Montjoie! Saint-Denis!

12.6.2019 23:35:45

Speedy a tam opravdou jsou jen bitvy, které vyhráli Francouzi,

nebo jsi Hammerovi vytrhal listy ze scenario booku?

-------------------------------
Deskoherní inkvizitor

Laureát Brahmíního Vemene 2018

12.6.2019 23:26:40

Patay

Dneska hra podstatně slabší, bitva u Patay skončila vlastně dříve, než pořádně začala (na druhou stranu, alespoň to bylo hezky podle historie :D ), bude třeba ji zahrát vícekrát a přijít na nějakou rozumnou strategii pro Angličany, vůbec jsem jim nezáviděl, nemají to v tomhle scénáři lehké.

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de tables
Montjoie! Saint-Denis!

12.6.2019 22:56:31

...

Wow, to je super tohle číst, když do toho člověk vrazil tolik peněz (mám All-In), tak teď už jenom, aby mi to taky přišlo.. ;-) Doufám, že se vydaří i Siege, na ten se těším nejvíc na ten hrad.. ;-)

9.6.2019 21:55:42

svatá pravda, moje řeč

Krásně to speedy vystihl a popsal. Taky jsem na tom bojišti byl, sice na straně poražených, ale s tím se tak nějak při hraní se speedym počítá automaticky. Ale za tou hrou jsem viděl obrovský a krásný příběh a ještě dlouho mi ten příběh běžel hlavou... A to je obrovská deviza téhle hry a doufám a věřím, že to takhle půjde dál.
Tahle hra je celkově prostě splněný sen. To rozbalování a mazlení se s figurkami rytířů, vesničanů, kraviček táhnoucích povozy, domečkami, kostelíčky, studnami, troskami... už to samo o sobě byl obrovský zážitek a když si představím, že ještě přijde druhá polovina objednávky... Samotná hra není pravidlově nějak extrémně náročná, ale je tam spousta věcí, na které je potřeba myslet (karty, stromečky zabírající místo, rozdělené hexy, různé druhy aktivací, terény, rozkazy, schopnosti... ) a já určitě potřebuji mnohem více her, aby mi to vše přešlo do krve. Ale nelituji jediné investované koruny, jediného dne, kdy jsme na hru čekali, za mně prostě zážitek...

9.6.2019 17:33:33