Time of Legends: Joan of Arc

xxxxxxxxxo hodnoceno 11x (Seznam vlastníků)

Time of Legends: Joan of Arc - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy, Středověk
Herní kategorie: desková hra, válečná
Čeština: undefined
Vydavatelé: Mythic Games
Autoři: Pascal Bernard
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Odehráno několik partií a musím říct, že se hře podařilo vyvrátit veškeré mé pochyby o herním systému, které jsem měl z přečtení pravidel a sledování bitev na YT.

Samozřejmě, že v prvním demo scénáři moc nevymyslíte a je to vyloženě kostkovaná, zato hned v La Brossiniere se síla hry ukázala v plném světle. Nejen, že výborně funguje systém polí, které jsou různě rozdělené do menších či větších částí a vy musíte pořádně plánovat, aby vaše aktivace dávaly smysl a aby se všechny jednotky dostaly a vlezly tam, kde je potřebujete. Dokonce i to řetězení akcí, kterého jsem se bál nejvíc (že prostě budete jen dokola aktivovat tu nejsilnější skupinu jednotek) mi nepřišlo jako takový problém. Jednotlivé elementy mají na průběh střetu jen maličký vliv, ale právě jejich poskládáním a kupením docílíte toho, že hra není jenom o náhodě - každý stromeček, každá schopnost jednotky či hrdiny i každá karta skládají dohromady mozaiku, a vyhraje ten, komu se nejlépe podaří využít a nakombit všechny tyhle prvky.

Co ale oceňuju zdaleka nejvíce je, jak historicky věrně hra působí. Lučištníci tady opravdu nekosí težkooděnce po desítkách, jako tomu často bývá jinde, ale fungují přesně tak, jak fungovali během Stoleté války - jejich cílem není francouzské rytíře zabít, ale zpomalit a rozrušit jejich útok - protože když do vašich jednotek napere několik jednotek rytířů, můžete se s nimi rychle rozloučit. Naopak pokud si vyberete příhodnou obrannou pozici, zarazíte kůly, stihnete trošku narušit řady útočících rytířů před jejich příjezdem, pak se bitva začne rychle obracet. A to pořád mluvíme jen o bitevních scénářích (a i ty jsou každý úplně jiný), třeba k nahánění vlkodlaka po vesnici apod. jsme se pořád ještě nedostali, to bude určitě zase úplně jiný zážitek.

Teď přímo k partii La Brossiniere, protože tuhle z hlavy jen tak rychle nedostanu. Začala vcelku nenápadně a už jsme se báli, že půjde po demo scénáři o další rychlý proces - dvě křídla francouzské jízdy scvakly konvoj Johna de la Pole, vracejícího se z loupeživého nájezdu z Maine a Anjou s bohatým lupem. Přepad byl dokonalý a velmi úspěšný, zem se hned začala barvit anglickou krví. Ale de la Pole se nevzdal a zavelel k rychlému ústupu a přeskupení jednotek, a zatímco se lučištníci na koních obětovali při krytí ústupu, vytvořil na kopci před cílovou vesnicí pevné obranné postavení. A v tu chvíli došlo k nečemu, za což jsem strašně rád a co mě hřeje u srdce - zachoval jsem se totiž úplně stejně, jako se nepoučitelní Francouzi chovali většinu Stoleté války. Vždyť první nájezd byl úspěšný a krvavý, ta anglická chátra se s výkvětem šlechty nemůže rovnat - a směle jsem zavelel k dalšímu nájezdu, tentokrát čelně přímo proti onomu obrannému postavení. A najednou se bitva začala obracet, útoky se nedařily, všechny pokusy o průlom vešly vniveč a francouzská šlechta začala panikařit - takhle to přece být nemělo. Jasně, že jsem měl k dispozici i jednotky pěchoty, ale ty nechali rytíři ve svém kvapu a shonu po kořisti daleko za sebou a nebylo nikoho, kdo by je ze svízelné situace vyprostil. Nakonec se však naštěstí podařilo najít Ambroisovi de Loré skulinku v postavení angličanů, kde nestihli zatlouct kůly a nájezdem z posledních sil se zbývajícíma dvěma jednotkama rytířů vpadl Angličanům do boku a rozerval jejich šiky.
Touhle bitvou si mě hra získala. Protože ve mě dokázala vyvolat pocit, že na tom bojišti jsem, byl jsem v ten okamžik tím pyšným francouzským šlechticem, který se chystá zadupat anglické červy. Pak se ale má stoupající panika vyrovnala té, jakou musel francouzský velitel cítit, když se rozhlédl na umírající rytíře vedle sebe a pohledem do dáli zalitoval, že byl tak horkokrevný a rezervy pěchoty bez rozkazů mu jen těžko můžou pomoci.
A nejlepší na tom je, že vím, že to udělám znova. Protože jsem nepoučitelný a pyšný na převahu obrněného jezdectva. A když člověk zažije ten opojný pocit moci a nadřazenosti, jen těžko se mu z něj vrací zpátky na zem. A už nikdy nebude nad prohranými bitvami Francouzů kroutit hlavou - protože kdyby tam ten den před 600 lety byl, zachoval by se úplně stejně, jako oni.

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de tables
Montjoie! Saint-Denis!
9.6.2019 16:42:18 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Je to tak: Reliquiary a Core jsou povazovane za stejnou krabici a nemely by se prodavat zvlast. A figurky ze Super exclusives uz v posledni verzi Apocalypse potreba nejsou (za tohle dezinfo se omlouvam), byly uvedene jen v lonskem pdf a pak to opravili. Realne pri porizeni core pledge bude figurek vic nez dost, chybet budou ve vetsich scenarich spis rozlisovaci krouzky a 3-5 kostek od kazde barvy.

10.10.2019 08:38:06

retail
A co se tyce retailu: dost doufam ze ho neuspechaji. Aktualne nedokoncili jeste prvni kicskatrer (lidi hlasi, ze stale neprisel), do toho rozjeli dalsi a v brzke dobe snad maji updatovat Battle mod o jednotky Osmanu a Apokalypsy a v delsim horizontu vypustit pravidla 1.5 a errratovane scenare. Zkratka dotahnout do konce, co zacali a naslibovali uz davno davno zpatky.

10.10.2019 08:42:32

Dojmy
A mimo předchozího už i konečně nějaké dojmy přímo ze hry po sedmi odehraných partiích.

4x první výukový scénář - poměrně přímočará záležitost, hra hotová během dvaceti minut. Hráli jsme to 4x, protože jen vytáhnout to na stůl napoprvé zabralo přes půl hodiny a pak se nám to nechtělo zas epředělávat. Nevím jestli jsme něco nehráli blbě, každopádně bez pořádného štěstí na kostkách Angličané nemají moc šanci - charge jízdy přes pláně byl ve většině případů zdrcující a došlo k němu vždy ve druhém kole. První kolo: pohne se jízda, lučistníci nejsou na dostřel. Druhé kolo: jízda lučištníky nabere a prorazí cestu skrz. Třetí kolo: zbytky Angličanů formují protiúder, ale i za cenu ztrát není problém pro Francouze dostat se do vesnice. Když se Angličan zkusil zakopat a zakolíkovat v kompaktní obranné formaci (a ne roztažený, aby bránil celou vesnici), tak Francouzům stačilo neútočit a objet ho dokola. Angličané vyhráli jednou, a sice když jízda neprolomila na první dobrou a dostaly se ke slovu luky.

3x Sword of Firebois - Tady to začalo být opravdu zajímavé. první hru se strhla totální řež o vesnickou zídku, kterou nakonec Francouzi na hlavu prohráli, ale z pohledu scénáře skončili vítězně, protože Angličané nenasbírali dost bodů. Další dvě hry šli angličané po objectivech a rabovali, ale pořád tahali za kratší konec - shromáždit a udržet 6 bodů kořisti není během těch pár kol sranda, zvlášť když se ta kacířská čubí dcera (myšleno Jana z Arku :)) opevní v kostele a vyvolá nejdřív duchy a pak ještě anděla. Ve třetí hře Angličané vyřešili dvě mouchy jednou ranou a zapálili kostel i s Janou uvnitř, takže se vyvolávání nekonalo. Zbytek formací se rozptýlil, soustředil se na drancování a snažil se boji spíše vyhýbat. Bohužel to ani napotřetí o kolo nevyšlo, šest kořistí je prostě moc. (A nejspíš dost udělalo i to, že jsme v jednom kuse zapomínali na zvláštní schopnosti a speciální pravidla scénáře, na začátek těch informací bylo prostě moc).

Každopádně po herním víkendu panuje zatím nadšení. Ten samý scénář je při každé hře úplně jiný, hra svižně odsýpá a je to zábava. Jen sledovat všechny ty výjimky a zvláštní pravidla je zpočátku obtíž. Stavět hru na stůl je zdlouhavé utrpení i s předem připravenými figurkami - hledat díly mapy, hledat karty, rozestavovat... Nalepení figurek na podstavce alespoň modelářskou gumou a jejich přehledné skladování je naprostá nutnost.

A taky je naprostá nutnost stáhnout si erratovaná pravidla i scénáře. Už aby vydali verzi 1.5 a všechny scénáře pohromadě, jinak je nutné nejdřív otevřít pravidla pak erraty, pak knihu scénářů, pak erraty k nim a pak ještě hledat na internetu, jestli je všechno opravdu tak, jak myslíte. Ty změny oproti tištěné verzi v krabici nejsou zrovna malé.

14.10.2019 09:58:54

...

Super díky moc za toto "stručně" shrnutí..nemohu se dočkat,až budu mít více času a zkusím hru.

14.10.2019 21:25:47

Dansemacabre
tak fráze vyřešení dvou much jednou ránou ke opravdu rozesmalo :D

15.10.2019 12:55:43

Dansemacabre
Vcera v Live rikal Leo neco ve smyslu, ze uvolni pracovni verzi ale ze se na vysledne verzi pracovat, dokud vsechny zucastnene zainteresovane strany (Beast of War, Rodney Smith tusim a dalsi) nereknou, ze jsou perfektni. Tudiz, vydaji asi nejakou pracovni verzi, ale vysledna se muze lisit...

15.10.2019 15:01:07

Pepsson
Určitě lepší, ať si dají na čas, než pak zase natřikrát vydávat erraty :) Teď by bylo fajn, aby vydali alespoň update na Battle mod.

Každopádně zítra končí 1.5 Kickstarter, tak kdo ještě nemáte zadaný pledge na Řád Německých rytířů, neváhejte! Ultimátní stretch goal se blíží :)

Hrál jste někdo ten Sword of Firebois? Zajímalo by mě, jestli se někomu podařilo vyhrávat za Angličany.

15.10.2019 15:27:33 | Upraveno autorem (porovnej)

Meč
Hrál jsem tuším 2x, pokaždé vyhráli Francouzi - ale bylo to ještě před tím, než ten scénář updatovali a pokud vím, tak Angličany posílili.

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

16.10.2019 00:23:12

Battle Mode
Jak jsem čekal, v plné síle se ukázalo, že systém "já aktivuju všechno - ty aktivuješ všechno" byl dobrý tak v 80. letech, naprosto kazí jakýkoli zážitek z bitvy v JoA. Tím spíš, že můžete řetězit akce. Prostě v prvním kole pošetřím rozkazy, a v druhém na soupeře vlítnu řetězcem 8 aktivací a smáznu ho z mapy dřív, než stihne jakkoli zareagovat.

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

18.10.2019 21:57:16

speedy
Nemam nahrano tolik, hral jsem zatim scenar, takze nevim. Je to opravdu tak spatne? (i kdyz se da uschovat jen 3 rozkazy?) Neresi to treba rozkazy Reakce? nebo takticky stahnout jednotky a vyckat? Prijde mi, ze nedelat v jednom kole nic a uschovat si rozkazy musi byt kontraproduktivni...

19.10.2019 10:15:52

Speedy
Nehrajete spis nekde neco blbe? Kdyz naretezis vsechny rozkazy na jeden blob tezky jizdy (max 4-6 jednotek), tak sice prvnim chargem smaznes cast souperovy armady, ale jakmile se dostane na tah souper, tak o tu jizdu prijdes a body se vyrovnaji.
Jinak si moc neumim predstavit, jak to vyhrat v jednom kole s alespon trochu kompetentnim souperem, kterej nehraje jak uplny maslo :) (v prvnim scenari s peti jednotkama mozna, ale v battle modu?)

19.10.2019 12:02:58

Doplneni
A jinak teda system "ja vsechno, ty vsechno" se dost uspesne pouziva pro vetsinu wargamingu dodnes. Retezeni rozkazu muze byt sporny, ale je je to presne tak, ze tim muzes prorazit jednou skupinou, zatimco zbytek jednotek stoji. Pokud si postavim armadu o peti modelech na small battle a budu ji pouzivat jako kompaktni blob, tak jasne, ale zas to bude hodne viset na kostkach a prvni retaliation za barikadou bude game over.

19.10.2019 12:08:19

Rozkazy
Já vše - ty vše se možná doteď používá, ale u špatných wargame. Každá trochu rozumná hra se to snaží nějak nabourat.

Interrupty úplně nepomůžou, pokud si jízdu necháš mimo dostřel a pak s ní nacharguješ zeleným rozkazem, protože do toho ti nevstoupí. A není těch interruptů tolik, takže i kdyby zrovna ten zelený rozkaz nebyl dostupný, tak díky zásoby obyčejných rozkazů, které sis nechal z minulého kola, ji zase seženeš zpátky a pokračuješ.

Takticky stáhnout a vyčkat... To je otázka. Velkou roli hrajou hexy. Ale když čtyři rytíři rozmetají 8 jednotek na velkém hexu, tak už moc lepších možností kde se před nimi schovat nemáš. Tohle bylo podle mě nejrozumnější taktické řešení - zabrat to velké pole dřív, než přijede moje jízda a opevnit se kůly... Ani to nepomohlo. Kdyby stál soupeř dál, tak si možná i stihne vystřelit, ale je velký rozdíl, jestli střílí 4 lučištníci ze dvou polí, nebo 6 z jednoho.

Když se soupeř dostane na tah, tak už mu nezbývá, čím by tu jízdu zrubal. Čtyři černé kostky do obrany jsou hodně, a to ještě nepočítám, že díky aktivací ušetřených z prvního kola stihne člověk prišoupat i nějaké posily. Opakuju, že jsem se 4 jezdcema vyprášil soupeřových 8 jednotek, pak se pohnul na uvolněný hex, doplnil další 4 jednotky a bylo po bitvě, protože moje kumulativní obrana na tom hexu byla obrovská. A i kdyby náhodou ty jezdce rozehnal, upižlal disruptama nebo něco... Tak v záloze čekala další hromada opěšalých borců. Ty bojiště nejsou tak velké, aby to po dalším kole šetření rozkazů nepřesprintovali.

Jasně, je tu řešení - místo lučištníků nakoupit pěší rytíře třeba. Protože ani gaskoňští seržanti nebyli Angličanovi nic platní, a ti jsou hodně vostří. Ale úplně jsem si to nekupoval proto, aby se mi na plánu rubaly dvě identické armády.

Sám jsem svou armádu stavěl tak, že si nebudu na nic hrát a postavím tu nejstupidnější plochou armádu jakou můžu - v podstatě jen jízdní a pěší rytíři. Říkal jsem si, jak to bude krásně jako v tom prvním scénáři který jsme hráli, že to bude natěsno, že každý jeden disrupt zabolí, bo ztratím rytíře místo nějakého vidláka fungujícího jako živý štít... A místo toho jsem to přejel jak parním válcem. Každá jiná rozumná wargame by mě ztrestala za takhle tupě dvourozměrnou armádu.

Každopádně, s tím systémem "já vše - ty vše" jsem dosud ve scénářích neměl až takový problém, ale do té bitvy se nehodí. Dává totiž přílišnou výhodu prvnímu hráči - přísunu se první kolo blíž, ale mimo dostřel a pošetřím rozkazy. Soupeř má 3 možnosti - přisunout se blíž a vystřelit, což se 4 rozkazama hodně štěstí teda (možná mi někoho i trefí, ale zbytek armády to má jenom blíž a díky našetřených rozkazů jo rozemele) / zaujmout obranné postavení, což taky nekončí dobře (Angličan to zkoušel v posledních několika hrách kde byla přítomná Francouzská jízda... Neúspěšně) / ustoupit dál (což by mohlo pomoci, kdyby to nebyl vyloženě horší terén jako v tomhle případě a kdyby u toho pošetřil pár rozkazů).

Dám tomu ještě jednu šanci, třeba to opravdu byla jen smůla z kombinace bojiště, hodu kostek, přišlých bonusových karet rozkazů... A třeba to zkusím i za Angličany (*brrr*), ale jestli to nebude lepší, tak nemám chuť ztrácet čas špatným systémem, když stačí jednoduchá úprava (že se hráči střídají třeba po 3 aktivacích, nebo jiném rozumném počtu, to už je docela jedno...).

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

19.10.2019 16:36:22 | Upraveno autorem (porovnej)

Máslo hovoří...
I když tedy pamatuju doby, kdy ne vždy byly pulty plné másla, nemyslím si, že by můj výkon v této bitvě připomínal máslostroj. Nejsem si vědom žádné fatální chyby. Ano, vsadil jsem při tvorbě armády na lučištníky, ale čekal jsem zajímavější zápletku. Ne, že se nedostanu ke smysluplné hře na začátku druhého kola. Soupeř první kolo zahrál přesně jak popsal takticky, já zaujal pozice, postavil kůly, připravil se na všechno.... a sledoval, jak si soupeř díky 8 rozkazům dělá na plánu co chce a já s jedním rozkazem reakce ho lechtal na zádech... A podotýkám, že tuhle hru mám rád a nemám potřebu ji hanit. Jen mám odehráno stovky partií Battlelore ( 1.edice ) a pár druhé edice (ale také třeba AT43, Age od Sigmar, Arcane legions, Exillis, ...) ale tohle jsem nikdy nezažil. Bylo to jako sledovat film, kde hrají jiní... Ale neklesám na mysli a znovu půjdu do boje!!!

19.10.2019 19:22:23

skladba armad
Problem to samozrejme je, ale myslim, ze se nachazi trochu nekde jinde.
Jestli to byl ciste stret lucistnici versus jizda, tak neni moc o cem diskutovat, ta jizda je proste fakt brutalni (dve cervene kostky a jeden prehoz za charge na rovne plose). Pokud ve wargamingove stalici: Warhammeru (kde se taky hraje na stridacku) postavim armadu nekolika jednotek tezke jizdy proti radam pechoty a lucistniku, nemam sanci ani kdyz budu hazet jako buh. A v Johance dvojnasob... Postavit v tyhle hre ciste jizdni armadu je bohuzel over powered masakr: viz posledni video osmani vs francouzi.

Z me zkusenosti: pokud za kuly mimo lucistniku stoji i sergeant at arms nebo pesi rytiri s retalliate, nebo je to navic na kopci, ve vesnici nebo lese, tak se prumernym hodem relativne ubrani i tomu primemu utoku jizdy a navic maji slusnou sanci i redukovat jeji rady.
Jasne ze kdyz bude stat pechota proti jizde na planine, tak jizda tu pechotu zrusi: a podle meho nazoru to neni vina nasobnych aktivaci, ale jen a pouze tomu, jake jednotky proti sobe stoji.

Ano, je to silne a mozna se to v 1.5 pravidlech zmeni, protoze hlasu proti je docela dost. Spekuluje se o omezeni nasobnych aktivaci, bonusu z veleni a mozna i lehkem nerfu jizdy, ale fakt kdo vi...

Ta hra ma svy mouchy, jen si teda myslim ze konretne tenhle pripad nebyl uplne vina nasobnych aktivaci, jako spis nerovnomerne postavenych armad (resp brutalni jizdy za skoro stejny body jako lucistnici)

19.10.2019 19:51:34 | Upraveno autorem (porovnej)

Skladba armád
Samozřejmě, že tam nestáli jenom lučištníci. Jak říkám, ani gaskoňští seržanti nepomohli. Ani Edward III. (a taky jsem na ně musel přes špatný terén, takže té roll se neuplatnil).

Já budu první, kdo je rád, že je jízda silná. Ale když Angličan nemá proč nasazovat lučištníky, tak je s tou hrou něco špatně.

Taky jsem ten poslední, kdo by chtěl JoA hejtovat. Ale taky nehodlám zavírat oči před chybami. Každému musí být po přečtení téhle diskuze jasné, že s každou další partií čím dál více střízlivím...

Ad Warhammer - Proto mluvím o "rozumných" hrách. To se WH samozřejmě netýká. :D

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

19.10.2019 21:51:59 | Upraveno autorem (porovnej)

skladba armad
Porad muzeme hodne doufat v to, ze to do pristiho army listu vybalancuji, nebo nekdo s necim prijde na BGG. To, ze tezka kavalerie stoji stejne jako ti pesi serzanti nebo lukostrelci, je proste ulet. Battle mod je aktualne dost upozadovana (a odflakla) cast hry, ale nabrali si toho na sebe v Mythic games tolik, ze nemuzou stihat. Rozjeli novou kampan a nemeli jeste dokoncenou starou, maji necely rok na dodelani novych pravidel a scenaru a do toho jeste nevybalancovali ty puvodni, pridavaji novou armadu a pritom jeste nejsou v army listu ty stary. Proste zisk vitezi nad udrzbou a vic backeru barvi a tridi modely nez aktualne hraje... (a to myslim i sebe).

Kazdopadne jsem optimista. Je to mezi lidma teprv mesic nebo dva, mouchy se vychytaj - a kdyz to nebude ze strany oficialni podpory, tak verim komunite. A nepisu to jen jako fanboy a clovek, co v tom utopil furu penez, ale jako hrac, kteryho to bavi a i pres vsechny mouchy vidi ve hre velky potencial.

19.10.2019 22:41:03

Dansemacabre
Je to jak říkáš. S klidným svědomím teď můžu k hraní doporučit jen těch pár scénářů, co se náhodou podařilo vybalancovat. Typický KS - pravidla až na posledním místě, hlavně když to dobře vypadá. Kdyby to nebyla Stoletá válka, tak v tom ty peníze v životě neutopím.

Mám rád hlášku mého kolegy Inkvizitora - život je moc krátký na hraní špatných her. A když už tu JoA doma mám, tak se holt musím postarat o to, aby z ní dobrá hra byla, když už to neudělá Mythic.

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

19.10.2019 22:47:57

Balanc
Trošku si myslím, že s tím battle modem i čekají na zpětnou vazbu od hráčů se širším záběrem.

Oni, jak to hrajou pořád dokola už několik let, tak jsou velmi zkušení taktici a generálové a třeba se jim tolik nestávají tyto chyby v balancu...protože se jim prostě vyhnout, nebo už znají taktiku, jak toto vyhrát.

Battle mod navíc mají téměř v plenkách a aktuální verze 0.5 je fakt funny...takže zde vidím velký potenciál na zlepšení.

19.10.2019 23:07:12

House rules
Korenar: bohuz nemam moc dojem, ze by si ze zpetne vazby neco delali. Spis to vypada, ze jen co dokonci kampan a vydelaji prachy, zacnou komunitu ignorovat :( Sem tam Az nebo Leo neco odpovi na BGG, ale spis u vlaken na dovysvetleni dotazu, nez u tech kde se resi nevybalancovanost ci feedback. Ale mozna to jenom vidim moc cerne, kdyz procitam rok stara vlakna, kde se resi to same.

Ohledne "death star strategie" - nasel jsem celkem pekny napad: pokud ranged jednotka cili na plne obsazenou areu, prida se k vysledku cervena kostka. Pokud je area obsazena minus jedna, tak se prida zluta.

20.10.2019 09:01:20

Battle mode
O víkendu jsem měl možnost zahrát několik partií battle modu na 2500 bodů, hráli jsme 2x Anglie vs Francie a pak 2x Francie vs Unholy podle armylistů ze stránek Mythic.

Bavilo mě to víc než scénáře. Na stůl se to skládá rychleji, není třeba studovat další pravidla a odsýpá to. Ale proč to hlavně píšu...
Ani jednou jsme nezaregistrovali, že by byl problém s násobnou aktivací nebo "Death star". Všechno je to totiž otázka dobrého pozicování, reakcí a práce s terénem. Snadno zapomenutelné pravidlo je, že na začátku hry každý hráč přidá na mapu dva kusy terénu - snadno tak mohu například znepřístupnit kopec, kde schovám střelectvo, nebo zpomalit postup soupeře tím, že nemůže přes mnou zvolená pole tolika jednotkami naráz.

V první hře Francouz taktikou "death star" vyjel vpřed jízdou a snažil se zaútočit na předsunuté pozice angličanú. Za cenu těžkých anglických ztrát se povedlo ubránit pozice a v následném kole střelbou rozehnat jízdu z jednoho blobu do tří políček a zaútočit na ni. Ve druhé hře jsem s Francouzi zkusil nejdřív se zbavit právě ličištnictva, ale dobývat kopec plný bodců není zrovna ono... Povedlo se sice lučistníky rozprášit, ale trvalo to dlouho, zatímco druhou část bojiště decimoval John Talbot se smečkou loveckých psů.
Vícenásobné aktivace děla přes command skill fungují dost efektivně, jenže velitel pak chybí jinde a navíc se taková pozice rychle stane terčem nepřátelské střelby.

Partie probíhaly vyrovnaně, do poslední chvíle vlastně nebylo úplné jasné, kdo vyhraje. Chvílemi bylo na bojišti skoro prázdno (většina jednotek skončila na marodce), většina ztrát během hry padla na vrub hodům kostkou v camp fázi více méně statisticky vyrovnaně. Tady udělal neocenitelnou práci vlajkonoš nebo vylevelovaná jízdní Johanka (oba manipulují s jednotkami na marodce).

O bitvách Francie vs Unholy sepíšu něco později, byla to zas úplně jiná hra.

Kolegové tady ve vlákně s každou další partií pociťují rozčarování, já za sebe musím teda říct, že to mám naopak.

3.11.2019 11:45:44

doplnění
Hráli jsme podle "starých" pravidel 1.3 z krabice. Na internetu jsou už 1.4 a probleskují opravy a změny z 1.5 - jestli to pak bude.ještě lepší, tak se vážně těším! https://www.kickstarter.com/projects/1162110258/time-of-legends-joan-of-arc/posts/2633900?ref=android_update_share&fbclid=IwAR1BvEihy6X4-xsrpysPzcTRBIgx3NXmL6Tt1Xy1IC4IUcqhM-T4BYAAwW0

A všechno mám nabarvené, což pro zážitek ze hry udělá taky svoje :)

3.11.2019 11:56:06

Battle mode 1.5
A teď ještě "mythic battles" s Unholy armádou již podle upravených pravidel 1.5 (opět na 2500 bodů a anihilace).

Jestli to předtím byla zábava, tak skutečná sranda začíná až tady, s mytickýma potvorama. Proti Francouzské nobilitě se postavil bestiář v kombinaci s démony a bylo to od první chvíle hrozné maso. Žádné vychytralé manévrování a pozicování jako u bojů s Angličany: jednoduše plnou parou vpřed a z druhé strany něco dost podobného. S čím se taky babrat, když armádě velí obří dino-želva v závěsu s přerostlou slepicí...
Odehrány celkem tři bitvy (2:1 ve prospěch bestií), vždy napětí a více méně vyrovnané síly až do poslední chvíle - ale jen díky tomu, že se dařilo francouzům v první kole sundat buď Cocatrice, nebo Flying demony. Ve hře, kdy se to nepovedlo, vzlétla létací kohorta do oblak, následnou aktivací ze vzduchu střelbou smázla nepřátelské střelectvo a pak už se jen vznášela a střelbou likvidovala menší skupinky.
Největší nepříjemnost nastala, když v předposledním kole půlka francouzů skončila v infirmary a letci se usadili na rally pointu, takže všechno co bylo na mardoce, v posledním kole bídně pochcípalo.

Neřekl bych, že je Unholy úplně extrémně přesílené, ale hrát proti tomu bez vlastního letectva nebo důrazu na střelecké jednotky je jen pro odvážné. Druhou možností je nemilosrdný a brutální jezdecký útok, při kterém se ale počítá, že jízda zařve (hlavně když sundá co nejvíc pekelníků cestou).

Battle mod mě teda zatím baví extrémně. Hodně klíčový je při něm správný deploy a první dvě kola, při kterých se dá snadno přijít o důležité jednotky. Třetí a čtvrté kolo bývá ve znamení masivních ztrát na obou stranách, páté kolo bylo ve většině případů jen o dorážení přeživších k šestému a sedmému jsme se zatím nedostali :)

Do příštích bitev bych rád dobarvil anděly a Apokalypsu, protože jak už jsem psal: teprv s těmi fantasy elementy to dostalo pořádně grády. (Gameplay je podobný, průběh hry taky, jen pocit z toho je jiný. Holt jsme víc do fantasy než do čisté historie)

4.11.2019 13:41:56 | Upraveno autorem (porovnej)

Ars Nova
Odehrána Ars Nova, a až překvapivě učesaný zážitek. Jen jedna chybka v označení lokací, jinak všechno jasné a fungující. Jen škoda, že to nakonec není detektivka ale spíš závod s časem. Úroveň obtížnosti myslím dost dobrá, zdaleka ne vždy budou hráči schopní hru porazit.

Znovu se ukazuje, že čím dále od bitev se ten systém drží, tím lépe funguje. :D

⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

18.11.2019 23:54:34

speedy
Právě naopak: ty bitvy fungujou nejlíp. Mnohem líp než nevybalancované scénáře s hromadou nových pravidel. Mám odehraných už přes 30 her a musím znovu potvrdit, že problémy s násobnou aktivací ani "death stars" nejsou ani zdaleka takové, jak proroci apokalypsy zvěstují. Mnohem častěji je to chyba při počátečním rozmisťování nebo špatná interpretace pravidel ;)

19.11.2019 12:34:46

Vybíráme z Bazaru

Pan Am
Pan Am
Akt. cena: 590 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas