Tide of Iron - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: 1A Games
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Ubik
Autoři: Corey Konieczka
Christian T. Petersen
John Goodenough
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

styfi

TOI

Našel jsem na netu hru TOI cca 2600,- s českým překladem. nevíte někdo jak je to myšleno? Podle mě je to klasicky AN verze a k tomu možná nějaký papír s českým textem, ale karty budou asi bez českého textu co? dejte vědět...díky
14.2.2010 19:38:14

frustrace
Kostky beru, pod spatnym hodem se da za pomoci fantazie predstavit spousta ruznych vlivu, ze ta jednotka proste minula :) Ale kdyz mam v M44 "pool" pouhych 4 karet, zbyle jednotky se stahly branit levy kridlo a vsechny karty do pravyho sektoru a plnych 5 kol mi neprijde jedina karta vlevo, tak si rikam, ze je neco spatne a nebavi me to, clovek nema absolutne zadnou moznost nic udelat a proste se musi nechat popravit souperem. :(

14.6.2010 19:57:40

Kubis
No ta noční partie sice byla delší, ale za to jsme ji nedohráli :))

14.6.2010 20:01:44

to Panzer
:)))) he he si me fakt rozesmal. Se za bricho popadam

15.6.2010 10:26:40

to Kubis, asahi77, panzer...
Ještě malé upřesnění k době hry a kostkové frustraci:

Ono totiž existuje několik kategorií hráčů TOI:

a) rychlohráči (tj. něco jako rychlošachisti), co chtějí mít svůj tah/kolo rychle za sebou (že, Kubisi :-)).

b) pak normální hráči, kterých je většina a kteří hrajou přiměřeně "rychle" :-)

c) no a pak jsou tu labužníci (jako třeba já), kteří si svůj tah/kolo jaksepatří vychutnávají a promýšlí vše do detailů - někdy až moc.

Hlavně se nesmí stát, aby se sešlo víc hráčů typu c) pohromadě :-)
To je pak z jedné partie TOI celovečerní (celonoční) záležitost. Ale ty zkušenosti a celkový prožitek, kdo nepoznal, nepochopí.

Bohužel hody kostkou nijak nezohledňují, která kategorie hráčů s nimi hází, takže i precizně naplánovaná strategie může vyjít vniveč. Ale na druhou stranu si i pak můžu říct: Udělal jsem pro vítězství maximum :-)

15.6.2010 11:26:18

vyváženost
Se strašným zájmem čtu kažou zprávu o ToI na zdejším fóru, a čekám že někdo napíše to co cítím já. TOI jsme si s bráchou koupili před 3mi lety úplně natěšení jsme na něj byli, pravidla 5x přečtena, upřesňována při nškolika prvních hrách a celkový výsledek: X:0 Spojeci vs Němci. Loni jsem ho hrál asi 8x s kolegou a výsledek 8:0 Spojenci vs Němci a nezáleželo, kdo hrál za kterou stranu. Hra čeká zase na svou příležotost nějaký měsíc a ještě se načeká. Opravdu nevím, zda můžeme hrát něco špatně, ale z legrace si ríkáme, že Němci jsou asi oslabeni z výchovného a historického hlediska :-)

15.6.2010 19:36:46

to cholerus
...také si myslím, že němci jsou víceméně znevýhodněni, ale to je tím, že hra se snaží kopírovat historickou realitu.
Proto každý scénář hrajeme s kámošem 2x, pokaždé za jinou stranu, a pak vyhodnotíme kdo jak dopadl. Jinými slovy řečeno, když prohrát, tak s co nejlepším výsledkem.

15.6.2010 20:26:35

re: vyváženosť
Niektoré scenáre (hlavne v základnej hre) sú naozaj nevyvážené, ale rozhodne nie tak, že by za Nemcov nebolo možné vyhrať (snáď až na Crossroads).
Ja hrávam najmä oficiálne scenáre a sú medzi nimi aj také, kde majú navrch Nemci.

Čo sa tej vyváženosti týka, treba si uvedomiť jednu vec. ToI je na pomedzí medzi doskovou hrou a wargame. Z oboch si berie niečo. Z hier má hrateľnosť a istý prvok zábavy, z wargame aspoň základné princípy realistickosti - a ten je prezentovaný aj nevyváženosťou.

Treba si uvedomiť, že v ToI (a platí to dvojnásobne pri skutočných wargames) nejde ani tak o to, aby hráči mali rovnaké podmienky a rovnaké šance zvíťaziť, ako skôr o to, aby si hráči vyskúšali to, ako by dokázali danú situáciu zvládnuť ako velitelia.

Ak viem, že boj prehrám, tak sa snažím čo najlepšie využívať všetko, čo mám k dispozícii a teším sa z toho ako dokážem súperovi zavariť, aj keď si je istý svojím víťazstvom.

Pre mňa hra nie je o tom, dosiahnuť veľké víťastvo v scenári, ale aj o jednotlivých malých víťazstvách (ak udržím tento most ešte jedno kolo, tak pekne spomalím súperov postup; pokiaľ príde o tento Sherman, tak mu zlomím útočný hrot a bude musieť vymýšľať inú taktiku a podobne)

15.6.2010 21:11:45

ad vyvazenost
V tehle hre mi vubec nevadi hrat i scenare, ktere jsou vyhodnejsi pro jednu nebo druhou stranu (rikam vyhodnejsi, ne neumerne nadrzujici jedne strane). A to jednak proto, ze to tak zkratka historicky bylo a pak taky proto, ze kdyz se mi poradi dobre protivnikovy zavarit mam vetsi radost.

Je to proste bezva adrenalin. Ty kostky sou sice kolikrat na zabiti, ale me osobne to do hry pridava faktor vzruseni a nervu jestli muj dokonale vymysleny plan vyjde :).

Zkratka mam tuhle hru rad.

16.6.2010 12:11:04

super přístup
Tak to tedy koukám, že opravdu to tak zřejmě je, ale přistoupit k tomu tak, když prohrát, tak s co nejlepším výsledkem mě málem složilo dokolen.

Beru, děkuji za názory a až budou děti, tak se jisto jistě ToI opět ukáže na mém stole.

16.6.2010 20:03:14

re: super přístup
"přistoupit k tomu tak, když prohrát, tak s co nejlepším výsledkem mě málem složilo dokolen."

ToI nie je skutočná hra a nedá sa k nej tak pristupovať. Pokiaľ si si ToI kúpil preto, lebo si čakal hru, tak to bola asi zlá kúpa. ToI je produkt na pomedzí medzi hrami a simuláciami. Z hier si berie hrateľnosť a jednoduché (áno, naozaj) pravidlá. Zo simulácií aspoň základný prvok reality a s tým prichádza aj nevyváženosť. Ale ono to tak proste je, je to taký typ hier a ide tam o iné veci, ako v obyčajných hrách.

Pokiaľ chceš, aby mali súperi rovnaké šance, tak nehraj oficiálne scenáre, alebo si ich uprav. Pridaj slabšej strane body za udržanie územia alebo nejaké jednotky.

Čo sa detí týka, tak si nemyslím, že je to hra vhodná pre ne.

16.6.2010 21:19:48

simulace
Zase bych to s tou simulací nepřeceňoval. I v daleko jednodušším Memoiru jsou Němci vždy v silné nevýhodě (méně karet rozkazů a ještě tuším omezení některých rozkazů např. při bombardování a v doplňujících pravidlech většiny scénářů) Zkrátka v době kdy amíci vstoupili do války tak už měli němci válku prohranou. A ještě jedna věc - v rámci udržení prodejnosti v USA musí Američané hrdinně vítězit proti zlu, markantní je tento syndrom i u A&A miniatures (nepřirozeně znevýhodňující vlastnosti na některých kartách německých vozidel). I když zrovna ten Memoir je hra Francouzská :)

16.6.2010 21:40:25

Znevyhodneni nemeckych jednotek
V TOI bych rekl, ze tomu tak neni. Naopak nemecke tanky vynikaji proti ostatnim nepomerne lepsimi vlastnostmi, prijemne me potesili i silnejsi kulometcici a vpodstate vsechny jednotky nemeckych vozidel jsou na tom o kapku lip nez u ostatnich narodu. Viz treba SdKfz 251 a britsky Bren.

Vetsinou se tedy jedna spis o mnozstevni nepomner nebo hodne narocny ukol pro Nemce, nejcasteji pak kombinaci obojiho. Ale nechtel bych, aby tu pro mene znale hrace vznikl dojem, ze je TOI nevyvazeny nebo spatne hratelny. Je rada scenaru (zvlaste pak neoficialnich), kdy jsou sance naprosto rovnocene a je jen na hracich a nekdy kostkach jak s nimi nalozi...

A souhlasim s nazorem, ze TOI neni uplne klasicka hra. Alespon u me to tak je - tzn. nejde primarne o vitezstvi, ale o to udelat s tim co je maximum a bavit se predstavou, ze takhle nejak to asi bylo. A ze vseho nejradeji pak mam diskuze u piva po hre pripadne pri ni, jak to vsechno mohlo bejt, kdyby mi tam a tam nezabil tu jednotku, nezaskocil kulometciky atd.

Je to pro me nejen historicky zasazena hra, ale hra se skvelou atmosferou. Kolikrat slysim, jak se kulky neskodne odrazi od pancerovani Shermenu (4), kdyz do nich palim 2 kulometcikama se 6 kostkama a nic se nestane :).

17.6.2010 09:24:56

Kubis
Přesně to zpětné rozebírání po hře se mi na TOI taky líbí. Partii v TOI si většinou člověk dlouho pamatuje, včetně chyb co udělal, nebo rozhodujících úderů kdy mu to zrovna nepadlo :) Možná je to délkou jedné partie, ale spíš asi připraveností a propracovaností scénářů. U zmiňovaného Memoiru jsou také historické scénáře, ale díky většímu podílu náhody a rychlosti jedné partie si konkrétní hry moc nevybavuju.

17.6.2010 10:04:25

styfi

TOI
tak dneska mi to došlo poštou tak uvidíme....

9.7.2010 12:12:56

dej vedet
Tak to dej urcite vedet prvni dojmy :)

11.7.2010 22:26:46

fantasy verze
Možná hloupá otázka. Existuje podobná propracovaná hra ve fantasy prostředí? Přece jen v real wars nejsem až tak doma.

15.8.2010 20:16:37

Sinuhet
Znám jednu, sice si říká fantasy, ale fandové ti potvrdí, že zase tak moc fantasy tam není (žádní draci, Elfové, magie), ale je podobná Tide of Iron a jedná se o Battles of Westeros.

15.8.2010 20:26:51

i náhodné objectives
dík za tip. Napadá tě ješte wargameska, kde by nebyly scénáře, ale objectives příp. tvar mapy a pod. se losovaly nebo určovaly náhodně před hrou? Na hrách obecně oceňuji pokud jsou variabilní začátky a nehraje se vždy jen podle daného scénáře.

15.8.2010 21:33:08

Must have
Pročítám si pravidla a tahle hra je pro mě prostě must have. Vrací mi vzpomínky na perfektní turn based pc hry, které se hráli před 5ti a víc roky - fantasy general, panzer general a další hry. Ale teď s možností si ty výsledky zásahů a úspěšnosti naházet kostkama sám.
Jeden malý dotaz k pravidlům - z nich jsem pochopil, že rally se provádí automaticky, ne hodem kostkou. Chápu to tak správně?

17.8.2010 09:52:14

Sinuhet
Ted nevim presne co mas na mysli, ale "Rally" je schopnost dustojnika, ktera umoznuje libovolne zaskocene (Pinned) cerstve jednotce stojici na stejnem hexu provest aspon akci Soustredena strelba. Takze zadny hod kostkou se neprovadi ...

17.8.2010 10:36:32

Jumbo
Pravidla teprve vstřebávám, tak se možná ptám hloupě. Když máš jednotky "unavené", jak je znovu uvedeš do čerstvého stavu?

17.8.2010 11:41:08

na konci kola
Na konci kola, vo fáze údržby sa odstránia všetky aktivačné žetóny (príležitostná streľba a unavená). Takže vtedy sa jednotky opäť stanú čerstvými.
Sú však aj niektoré karty, ktoré ti umožnia odstrániť žetón niektorej jednotke.

17.8.2010 12:20:29

Sinuhet
Ono tech pravidel je na zacatku fakt dost, takze nez se ti clovek prokouse a pochopi, tak to fakt chvili trva. Ja si treba porad nejsem jistej v nekterych vecech. Pak je dobry si vytisknout vsechny prehledovy tabulky atd. co jsou na zatrolenkach a pri hre to dost pomuze.

17.8.2010 12:47:31

Perun
Dík moc. Ještě v tom mám hokej.

17.8.2010 13:15:54

Sinuhet
Nic si z toho nedělej, já mám hru doma skoro 2 roky a taky v tom mám hokej :) Bohužel ale právě díky složitým pravidlům a docela dlouhé herní době si jí nechávám schovanou "do důchodu". A ještě k tomu tvému dotazu z 15.08. (21:33h). Žádná variabilnější hra podobného rázu jako je ToI, mě momentálně nenapadá :(

17.8.2010 13:45:35

Vybíráme z Bazaru

Prodám Mage Wars Arena - Core set
Prodám Mage Wars Arena - Core set
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas