Terra Mystica - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 100 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: strategická, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Feuerland Spiele
MindOK
Autoři: Helge Ostertag
Jens Drögemüller
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Pravidla - dotazy

Jestliže využiju akci "rýč" /nemám teď u sebe pravidla, tak nevím, jak se to tam jmenuje/ tzn., že na prvním levelu můžu použít tuším 3 dělníky za jeden rýč, tak mohu v rámci jedné akce zaplatit třeba 6 dělníků za dva rýče? /V pravidlech je psáno cosi o tom, že je potřeba vykonávat právě jednu akci v daný čas, tak jestli je použití více dělníků/více rýčů souhrnem "právě" jedna akce/

a ještě k prémiovým destičkám - pokud si vyberu prémiovou destičku tu, která je u každého kultu jen jednou /možnost postoupit o 3 místa na stupnici kultu/ předpokládám, že tato platí jednorázově?
10.4.2013 11:41:17

jak z toho ven
Několikrát jsme se ve hře setkali s jedním zásadním problémem. Většinou ke konci hry, kdy se bojovalo o každý bod. Hráč A postaví svatyni a tím nabízí energii hráči B. Má si vzít modlitbu a zároveň hráč B energii. Hráč B čekal až si hráč A vybral modlitbu a pak si vzal nebo nevzal energii na základě toho, jakou modlitbu si hráč A vytáhl. Příklad. Hráč A si vzal modlitbu pro kult vody a posunul se před hráče B. Hráč B to viděl, vzal energii na panáčka a ve svém tahu ihned koupil panáčka za 3 energie, které by jinak neměl a později se posunul v kultu před hráče A. Teď mám dotaz. Ve kterém okamžiku se musí hráč rozhodnout, zda si přetočí nabídnutou energii? Může totiž kalkulovat a čekat na dokončení tahu hráče, který bere modlitbu. V pravidlech jsem to nenašel. Často máme vyrovnanou hru a na tomhle se vždycky zaseknem a zhádáme se.

6.5.2013 12:01:37

e
Tak jsem to zkoušel najít a opravdu nenašel jak z toho ven, asi to bude na dohodě hráčů před vlastní hrou.
Ale cítím to tak, že nejdříve stavím, proto si musí sousedi vybrat zda chtějí , nebo nechtějí energii a až potom mohu dohrát vlastní tah, tzn vybrat si modlitbu.
JE TO JEN MŮJ VLASTNÍ VÝKLAD, ALE MOŽNÁ BY MOHL NĚKDO JAZYKOVĚ ZDATNĚJŠÍ NAPSAT AUTORŮM DOTAZ.

6.5.2013 12:34:07

Necítím to tak.
Jarmuku a Kahy - pokud stavím svatyni, tak MUSÍM nabídnout energii sousedovi - proč on by měl být tlačen do rozhodnutí, když je to moje svobodné rozhodnutí??? Tak, jako tvoje rozhodnutí, že stavíš, jen tvoje SVOBODNÉ rozhodnutí... EMan

6.5.2013 15:08:31

BGG
podle tohohle příspěvku:
http://www.boardgamegeek.com/thread/903713/timing-of-choice-to-gain-power
to lidi hrajou tak, že přeruší hru, soupeři si musí vybrat, jestli si energii vezmou, a pak tah hráče pokračuje výběrem modlitby. Ovšem bohužel jsou tam jen názory hráčů, nevyjádřil se jim tam nikdo z autorů :(

6.5.2013 16:51:42

Kluci - jak zahajujete??
Výběr postav - losujete?? Vybíráte od prvního po posledního konkrétní postavu? Mi se líbí nápad - když si vybereme všechny barevné špuntíky a z těch každý nalosuje jeden - už ví barvu, ale může si vybrat konkrétní postavu, dle svého uvážení. EM

6.5.2013 19:54:29

kahy
V pravidlech tato situace není řešena. Zeptal jsem se i na fóru Feuerland-spiele.de a také tam nevědí o oficiální odpovědi autora a hrají stejně, jako radí hráči na BGG. Tedy: V případě, že aktivní hráč staví chrám či svatyni v přímém sousedství jednoho či více soupeřů, je jeho tah přerušen a soupeři se ve směru hodinových ručiček musejí nejprve vyjádřit, zda a kolik krystalů energie za své vítězné body vymění. Teprve poté si aktivní hráč volí prémiovou destičku (a případně též žeton města).
V každém případě je dobré si tuto otázku vyjasnit před začátkem partie a shodnout se, jak se bude hrát.

6.5.2013 22:32:16

Asi by to bylo košer.
Tah s nabitím energií a vlastním poškozením by nebyl dobrý. Opravdu košer je - vyjádření protihráčů.
Určitě lze zakomponovat i do pravidel. EM

6.5.2013 22:49:55

díky
Vidím to podobně. Protože v mnoha případech se stalo, že hráč co stavil chrám v závěru hry si uvědomil, že to nemá smysl a raději materiál přeměnil na peníze, protože žádná jiná smysluplná akce už se nenaskytla. Hráč, kterému je nabídnuta energie stále může přijmout energii pokud ví na co ji použije. Hráč, který stavěl chrám se alespoň na základě toho zda druhý hráč přijal energii či ne rozhodne, zda mu stojí za to posunout kult, nebo raději vezme třeba méně bodů jinde, protože ví, že druhý jej může za přijatou energii přeskočit. Hra tak zůstane otevřená, kdežto kdyby energii bral až po modlitbě, už předem je jasné, že by tu svatyni zazdil a žádné překvapení se konat nebude. Tahle varianta se mi zdá pro hru malinko lepší. Takže energie první ... i při vzniku města ... Omlouvám se, že řeším takové detaily, ale minimálně ve dvou hrách u nás už tohle rozhodovalo, když jsme v závěru hry byli bodově stejně. Udělat to opačně, tak zvítězil druhý hráč. Byl to rozdíl 1-2 bodů.

6.5.2013 22:54:18

Most
Pokud použiji 3 energie, smím postavit most. Musím ho postavit hned nebo si ho můžu vzít a postavit později? Slovíčko smím není moc přesné v tomto případě. Ale jelikož to stojí akci, tak si nedovedu představit, že bych ho pak někdy později postavil bez akce, takže spíš se klaním k názoru, že ne.

11.5.2013 10:55:51

nikdy mě nenapadlo si ho schovat
takže jsem zastáncem toho, že hned, nebo vůbec.

11.5.2013 13:33:57

most
Skyfire - postavit znamená postavit. Celý. Ne napůl. Při vší úctě, co na tvůj pokus říkal spoluhráč (-i)?

12.5.2013 07:14:14

Most
No dle mě to mohlo být upřesněné. U mostů je v pravidlech kategorie další podrobnosti. Mohlo tam být napsáno : pokud se hráč rozhodne most postavit, musí tak učinit ihned. Když si za energie beru dělníky nebo šamana, taky ho nevyužívám ihned, takže u toho mostu to není zase taková zcestná představa. Vlastně vše co během hry získám nemusím udat ihned a přechází to dokonce i do dalších kol (kromě rýčů samozřejmě). Mám třeba Takenoko a tam když získám vodní kanál (ve hře má podobnou funkci jako most v Mystice), tak ho můžu použít kdykoliv a v pravidlech je to uvedeno. Je mi každopádně jasné, že s pravidly je to jako ze zákony. Je těžké je napsat tak, aby myslely na všechny možné případy.
Jinak jsem na tuto možnost s tím mostem narazili mimo hru, jen nás to tak napadlo, takže soupeř neměl co na to říkat.

12.5.2013 08:21:54 | Upraveno autorem (porovnej)

rýče
Drobné upřesnění mého postu z 21/4 19:16 níže: někdy můžu potřebovat i více rýčů než tři na teraformaci jednoho pole až na domovský typ. Můžu to totiž vzít i delší cestou, abych tak získal třeba víc bodů.
A pro Skyfira: Ano, někdy je ovšem snazší nekutat s úporností Trpaslíků hluboko pod povrchem slov hledaje dobře ukryté významy a raději se držet jen jedněch pravidel pro každou hru - ne se snažit o tvorbu kompilátů z několika různých...

17.5.2013 16:19:50 | Upraveno autorem (porovnej)

Temnojedi
U Temnojedů se píše, že každý krok na kruhu teraformace (každý rýč) vás stojí 1 šamana, ale přináší 2 body.
Znamená to, že krok na kruhu teraformace prostřednictvím zvláštní akce (např. rýč na svitku apod.), nepřináší temnojedům 2 body?

21.5.2013 10:12:02

klopik
Temnojedi získají body jen tehdy, když opravdu "utratí" šamana. Za rýče získané jinak body nezískají.

21.5.2013 11:22:44

Zase ty pravidla
Zase dva nové dotazy.
1) jednoduchá otázka. Můžu umístit šamana na kulty - posun o 3 nebo o 2 jen proto, abych obsadil pole i když už jsem například v kultu na 9 a nemám město a nebo na 10 a nemůžu výše? Zkrátka: Šamana položím, ale akci neudělám, protože to nejde. Taky může posloužit jako zdržovací akce při čekání na akci soupeře.
2) když mi někdo nabídne více energie než můžu nabít, kolik bodů odečítám? V pravidlech je napsáno odpovídající počet (-1). Ale odpovídající počet čemu? Odpovídající počet tomu, kolik energií mi bylo nabídnuto a nebo odpovídající počet tomu, kolik můžu skutečně přesunout? Příklad: soupeř mi nabídne 4 energie, ale přesunout můžu jen 1. Když přesunu tu jedinou, kterou můžu, odečítám si 3 body a nebo 0?

24.5.2013 09:11:12 | Upraveno autorem (porovnej)

kahy
1. Je možné umístit šamana, i když nabízený postup na kultu nemohu využít. Nepíše se nic o tom, proč by to nebylo možné. Šamana tím vyplýtvám (nebyl zadarmo), ale pokud chci, je to moje věc.
2. Formulace v pravidlech znamená, že když si beru menší množství energie, protože více nemohu, tak taky zaplatím menší množství vítězných bodů (v tvém případě 0). Toto je význam toho "odpovídající". Proč by tam jinak bylo? Asi by jinak muselo být napsáno: "zaplatíte bez ohledu na množství zíksané energie plnou výši vítězných bodů" nebo "platíte vždy plnou cenu ve vítězných bodech bez ohledu na množství získané energie..." nebo něco podobného.
Snad je to teď jasné.

24.5.2013 10:26:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Kahy
Tak nic Karel byl rychlejší

Ad2
Tady kopíruji pravidla a myslím, že to říkají dost jasnš
Není možné vzít si jen část nabízejících se kamenů moci. Platí, že buď všechny, nebo nic. Z tohoto pravidla existují jen dvě výjimky: pokud nemáte dost kamenů moci v miskách I a II, smíte si jich vzít jen takové menší množství, abyste všechny své kameny přesunuli do misky III. Za to zaplatíte odpovídající počet VB. Druhým případem je situace, kdy nemáte dost VB, abyste mohli všechny nabízející se kameny moci zaplatit. V takovém případě si odečtete VB do nuly a získáte za to příslušný menší počet kamenů moci.

Ad 1
Věřím, že ano, můžeš umístit šamana i když již nemáš kam posunout svou kostičku. Ale to je můj výklad

24.5.2013 10:33:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Obři
Takže pochopil jsem to správně, že když obři získají 1 rýč (ze svitku, nebo nákupem za energii), tak si mohou doplatit dělníky, aby měli dva a mohli teraformovat na svůj domovský povrch?

29.5.2013 08:44:24

špatňák
Ve fázi provádění akcí ano, ve fázi III - Bonusy kultů nikoliv, jak je v pravidlech výslovně uvedeno.

29.5.2013 18:25:41

smena zdroju
chtel bych se zeptat, lze smenit zdroje v pomeru vyznacenem u spodni casti sfery III i behem hry? Nebo tato smena plati pouze pro konec hry?

3.6.2013 11:39:28

to Fufoon
Můžeš kdykoli BĚHEM SVÉHO TAHU směnit zdroje dle tabulky ve sféře 3. Můžeš udělat těchto směn libovolný počet a nepovažují se za tah. Můžeš toto udělat před akcí nebo i po akci. BĚHEM SVÉHO TAHU.

3.6.2013 11:57:47 | Upraveno autorem (porovnej)

Půlčíci, Fakíři, Trpaslíci
Mám 3 upřesňující dotazy:

FAKÍŘI:
Pokud to chápu správně (i po pročtení diskuze), tak fakírům pro zisk 4 vítězných stačí provést cokoliv z akce typu 1. Tj. stačí jen teraformovat, jen postavit vesničku, případně oboje. (Samozřejmě za předpokladu, že utratí šamana a vybraný hex nesousedí s jimi obsazeným hexem).

TRPASLÍCI:
Aby získali 4 vítězné body, musí postavit vesničku. Samostatná teraformace nestačí. Samozřejmě mohou nejdřív teraformovat, ale nemusí. Je-li cílové pole jejich domovského typu (hory), tak stačí jen postavit vesnici a mají 4 body. (Opět při dodržení podmínek, že za postavení tunelu odevzdají dva/jednoho dělníka a cílové pole nesousedí s jejich vlastním.)
Což vede k podotázce: mohou pouze teraformovat, ale nestavět?

PŮLČÍCI:
Setkal jsem se s názorem, že jelikož je formulace použití rýčů v pravidlech odlišná od ostatních, mohou si po postavení pevnosti získané rýče "uchovat" a použít je později, třeba i v dalším kole. Moc se mi to nezdá. Kdyby to tak šlo, byl by podle mého názoru ve hře nějaký mechanizmus, který by sledoval, kolik už použili a kolik jim zbývá. Každopádně zeptat se musím, aby byl v herní skupině klid :)

17.11.2013 11:44:35

špatňák
Fakíři:
Ano
Trpaslíci:
Ne, proč? Funguje to stejně jako u Fakírů. Akce typu 1 může být i pouhá teraformace. Následná stavba není podmínkou. Prostě provedu-li svou zvláštní schopnost - let, resp. tunel a utratím přitom příslušné náklady, získám uvedené vítězné body. Ty jsou za použití schopnosti, nikoliv jen za stavbu.
Půlčíci:
Ano, i oni používají rýče standardně. Nenechávají si je na později. Jen za jejich použití získávají body. Co je u Půlčíků jinak formulováno?

17.11.2013 13:02:28

Špatňák
Jak fakírům, tak trpaslíkům stačí terraformovat o jeden rýč, nemusí ani skončit na svém domovském typu krajiny. (podle FAQ)

Půlčíci použijí své rýče "v souladu s obvyklými pravidly", tedy hned anebo nikdy. (podle pravidel)

17.11.2013 13:03:13

Vybíráme z Bazaru

SpaceCorp: 2025-2300AD + rozšíření Ventures
SpaceCorp: 2025-2300AD + rozšíření Ventures
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 14 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas