Tapestry: Hra o vzestupu civilizací

xxxxxxxxoo hodnoceno 173x (Seznam vlastníků)

Tapestry: Hra o vzestupu civilizací - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Jamey Stegmaier
Rok vydání: 2019
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Info

Zde máte malé shrnutí Live Q&A streamu s JS:

https://www.facebook.com/groups/tapestryboardgame/permalink/1243590002487739/

Albi dokonce propálilo cenu a přibližné datum vydání, ale ve světě nejsou tyto údaje zřejmě známé :)

EDIT:
Přidávám adresu, odkud se berou překlady deníku:
https://stonemaiergames.com/games/tapestry/design-diary-tapestry/
8.8.2019 09:42:04 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Zatím mám z toho takové nijaké, možná rozporuplné pocity. Každopádně jsem zvědav na další odhalení, protože zatím se o tom pořád moc neví.
Zatím mne nejvíce "vyděsilo" to, jak Jamey napsal, že nemusíte mít objevenou matematiku, ale můžete mít vynalezený útočný dron... :-D

9.8.2019 16:07:59

Budovy
Mno tak uz chapu tu cenu.
Ale neni to zbytecny luxus?
No co uz :)

9.8.2019 16:59:21

Miniatury
Jsem nadšený z toho, že se nevydali cestou běžné produkce, která je vidět u každé hry s plastem, ale vypadá to hodně jedinečně a osobně se mi to fakt moc líbí. Možná mi to trochu připomíná Trogdor!!, ale tyhle budovy vypadaj daleko lépe.

Mechaniky Jamey odhaluje postupně, ale určitě se mi líbí budování města v mřížce, vylepšování ve čtyřech různých sloupcích zní sice zatím trochu abstraktně, ale věřím, že to bude fungovat. A do pár dní určitě také budeme vědět víc. Hlavně jsem rád, že to má rozumnou herní dobu.
---
Autor hry Velryby ničí svět

9.8.2019 17:31:57

Design diary 9. 8.
Je to tak, hlavním tématem jsou figurky, a to specificky nabarvené figurky, které mají i svůj vlastní insert.

Dozvídáme se další střípek z vývoje hry. Jamey chtěl vytvořit civilizační hru už dávno, ale až poté, co objevil Roma Browna, se konečně rozhoupal. Tento umělec dokáže vytvořit z jílu drobné detailní figurky víceméně ke každé hře (proto název Codename Clay). Testovací dávka dopadla na výbornou, práce na hře se mohly tedy rozjet naplno.

Bylo potřeba najít nějakou rovnováhu mezi množstvím nabarvených figurek a výrobní cenou. Postupně se vyvrbily dva základní druhy budov, a to "významné" a "příjmové" budovy. Ty významné jsou nabarvené, příjmové nejsou a budou obsahem jiného článku.

Nabarvených budov bude celkově 18 a budou se lišit velikostí (28 - 70 mm), přičemž velikost nehraje roli (možná až na nějaký super tie break).

Každá významná budova reprezentuje prvenství v nějaké oblasti hry. Například, když jako první vynaleznete metalurgii, získáte budovu Kovárna, kterou si přidáte do svého hlavního města. Budete mít "Nejstarší Kovárnu Na Světě". Vzhledem k tomu, že se jedná o rozvoj civilizace, jsou pozdější budovy více futuristické.

12 významných budov má své políčko na ukazatelích (viz předchozí post), dalších 6 je na kartách. Budovy nejsou přímo na ukazatelích, jsou na speciální desce, a to kvůli přehlednosti.

Jak bylo řečeno, významné budovy se stávají součástí hlavního města. Každý hráč má své vlastní hlavní město, které má svůj hex na hlavní mapě a desku s odpovídající topografií, kde si to město staví. Všechny budovy se staví na desku hlavního města, přičemž se snažíte zaplnit řádky a sloupce (trvalý zisk vítězných bodů) nebo oblasti velikosti 3*3 (okamžitý zisk surovin). Příjmové budovy jsou velikosti 1*1, významné budovy jsou různých rozměrů. Celá deska má rozměr 9*9. Problém je, že na některá pole nelze stavět, takže někdy to může být tak trochu puzzle, kam co dát, aby to vyšlo. Nicméně, pole se zákazem stavění se pro účely hodnocení počítají jako zastavěná.

9.8.2019 22:19:56 | Upraveno autorem (porovnej)

zruda
Ta výška bude určitě rozhodovat v případě rovnosti bodů, jde o to že modernější budovy jsou vyšší. Ale nemělo by se to stávat často vzhledem k tomu že se budou hráči na konci hry dostávat až někam kolem 200 bodů.

10.8.2019 07:37:13

Design Diary 10. 8.
Tentokrát tu máme příspěvek o asymetričnosti civilizací. Když jde o civilizační hru, jsou startovní podmínky pro každého přeci jen trochu odlišné.

Každopádně, civilizace se začaly přidávat až po otestování základních konceptů hry. Konceptů civilizací bylo několik desítek s tím, že v průběhu testování proběhne důsledná eliminace těch, které nejsou tak dobré, vybalancované nebo oblíbené. Plán byl skončit na 8 - 10 civilizacích. Plán se nepovedl, protože jen u poměrně málo základních konceptů se ukázalo, že jsou z různých důvodů nehratelné. Ostatní se daly nějak upravovat. Každopádně, nakonec je ve hře 16 různých civilizací. Na případnou expanzi nezůstalo nic navíc.

Na začátku hry dostane každý hráč 2 civilizace náhodně, 1 z nich si vybere. S 1 civilizací obvykle hra končí, ale jsou možnosti jejich počet rozšířit.

Zajímavé je, že civilizace nereprezentují skutečné národy (i proto ve svém příspěvku používám termín "civilizace" místo "národ"). Jsou to spíš reprezentanti obecnějšího kulturního okruhu a ideologie.

V průběhu testování se ukázalo, že docela dost hráčů zapomínalo na využití vlastností vybraných civilizací. Proto se v tiskové verzi bonusy nejčastěji aktivují v průběhu fáze příjmu, v podstatě když je řečeno, aby se zkontrolovala hráčova deska civilizace (což je něco jiného než deska hlavního města).

Na obrázcích jsou představeny 4 civilizace.

Vůdcové - Na začátku fáze příjmu (2-5) můžete položit žeton na nezakryté políčko na této desce. Pokud tak provedete, posunete se o 1 pole na odpovídajícím ukazateli technologie a získáte příslušnou výhodu (ale už ne bonus).

Izolacionisté - Začínáte se 4 žetony na této desce. Kdykoliv dobydete prázdné teritorium, můžete položit jeden z těchto žetonů na svou strážnici, čímž zabráníte budoucímu dobývání. Pokud tak učiníte, získáte jeden zdroj. V závěrečném kole příjmu získáte vítězné body podle rozlohy největší oblasti jednoho druhu terénu, kterou máte pod kontrolou.

Řemeslníci - Na tuto desku můžete pokládat příjmové budovy namísto desky hlavního města. Budovu položte na nejnižší políčko ve sloupci, který si vyberete. Okamžitě získáte výhodu na uvedeném políčku. Deska se počítá jako součást hlavního města pro účely akcí stavby, ale nepočítá se pro účely dokončených sloupců a řádků.

Veselí lidé - Začněte s 1 žetonem na každém políčku v nejnižším řádku. Na začátku fáze příjmu (2-5) vyberte jeden žeton a posuňte jej o jedno pole nahoru. Získejte okamžitě uvedenou výhodu.

10.8.2019 21:05:38

Dojmy
Informací už pár máme, pořád chybí sjednocující prvek. Každý hráč tedy bude mít náhodně vybranou civilizaci (resp. jednu ze dvou) a desku, na které si bude skládat své hlavní město, přičemž by rozestavení mělo přibližně odpovídat startovnímu políčku na centrální mapě. Když to bude hex u moře, na desce města bude asi nějaká voda.
Výhoda velkých budov a tedy postupu na ukazatelích je asi zřejmá, jednak se posunujete na ukazatelích, jednak zabíráte místo na desce města, což vede k zisku dalších zdrojů.
Hodně zajímavé jsou uvedené civilizace. Jedna pracuje přímo s mapou, dvě další s příjmovou fází, poslední se stavbou města. A to i ty, co mají efekt ve fázi příjmu, jsou rozdílné. Jedna posunuje přímo ukazatel technologie, druhá jen posunuje svůj vlastní žeton. Na první pohled to vypadá, jako by ti vůdcové byli silní, ale jejich vlastnost jde využít právě jednou pro každou technologii.

Pořád to vypadá zajímavě a tohle si asi už konečně opravdu pořídím :-)

10.8.2019 21:30:58

Figurky budov
Z toho, co psal zruda o pár příspěvků níže, jsem vydedukovala, že figurky budov budou vyrobené z jílu - představuji si to jako keramiku nebo něco podobného. To není moc praktické, ne? Dokážete si představit, až vám taková budova omylem upadne?

10.8.2019 22:16:34 | Upraveno autorem (porovnej)

anupinka
Originály jsou z hliny,tohle jsou uz plastove odlitky.

10.8.2019 22:24:41

Materiál figurek
Přesně tak, herní figurky jsou z plastu. Prý ty velké budovy jsou ručně malované (tomuhle spíš nevěřím).

10.8.2019 23:17:22

Ahaaa
Tak super, mockrát děkuji za upřesnění :)!

11.8.2019 07:03:06

zruda
A tak ja bych tomu veril, rucni malovani cinanem nebude zas tak drahe, zvlast tohle, kde neni ani nejaky wash.

11.8.2019 08:30:10

neviem, neviem
S počiatku som bol nadšeny, ale po odhalení figúrok a ich počtu a využití (a to sú ešte nejaké pocty nenamalovaných) som viac a viac skeptickejsí. Namiesto ceny tých figúrok tám mohlo byť ovela viac inéhó herného materiálu. Je mi jasne, že hra je založená na budovkách, ale mojou "chybou" je, ze som bol doslova odchovaný na sidovej civke, bola to nasa prvá desková hra a 2 roky sme nic ine nemali a hravali len to. Tam sa mi pácilo, ako sú budovky reprezentované zetónmi ako sa dájú k sebe skladat a hlavne obsadzovať. Bola to velmi zlozitá, komplikovana hra s kopou možnostami a to bolo na tom super. Tak má vyzerat poriadna civilizacná hra. Toto mi pride také rodinné az pre deti, tie budovky mi prídu ako hračky :( .

11.8.2019 10:37:18 | Upraveno autorem (porovnej)

JAHMANsvk
Tak to ale asi nikdo necekal, že by Stonemaier games udelali nejaky odklon od sve bezne produkce orientovane na to aby to byly hry bez problemu pristupne i pro nehrace. To si pockej spis na druhe Clash of cultures. Jen jsem taky doufal v trochu neco jineho, hrani ciste jen na bodovy rozdil me nelaka, jeste to budu sledovat,ale asi to nebude nic pro me.

11.8.2019 11:00:06

Komplikovaná Civka
Myslím, že to povedal Tom Vasel, ale ja sa s tou myšlienkou stotožňujem - ak mám hrať komplexnú Civku na niekoľko hodín, prečo by som hral doskovku, keď môžem hrať PC verziu, mnohonásobne rýchlejšiu a komplexnejšiu, než aká Civko-doskvka kedy bude.

Vláďova Civka je v TOP5 na BGG aj preto, že existuje mobilná verzia, ktorá sa dá zahrať za 20-30 min. Plnú doskovú verziu som odvtedy nikdy viac nehral.

Takže je jasné, že dosková Civka do 2 hodín musí byť osekaná, ale mne osobne to vôbec nevadí, naopak sa teším, že si hru s civ. tematikou zahrám v kratšej dobe.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

11.8.2019 11:00:44

Cardinalle
" ak mám hrať komplexnú Civku na niekoľko hodín, prečo by som hral doskovku, keď môžem hrať PC verziu"

Sám sedied za pc a cumiet do monitoru je nieco uplne ine ako sediet s kamošmi za stolom a 4-5 hodin vymyslat strategie v sidovej civke ako ich rozdupať :D . Toto by som nikdy neporovnaval pc hry a deskovky. Nie kazdy má zaujem hrat sa na pc.

11.8.2019 11:43:01

Ad zklamani
Me prijde trosku divne si stezovat a byt zklamany z neceho co bylo dopredu avizovano.
Bylo dopredu receno ze to ma byt jednoducha hra s civilizacnim nadechem dohratelna do 2 hodin.
Tak proc si stezovat na to ze to neni dlouha, komplexni civ hra na 4-5 hodin. Takove tu uz prece mame, tak proc delat dalsi?

11.8.2019 12:01:12

Belohonder
Neviem ci si niekto stazuje, skôr som mal určité ocakavania a necakal som čačkané budovky a "nádych civilizácie" . A avizované, ze to bude jednoduchá hra teda nebolo, az teraz vychádzajú informácie kazdým dnom na povrch. Kludne to ber ako stazovanie a nech ti to pride aj divne .

11.8.2019 12:25:15 | Upraveno autorem (porovnej)

Civilizácia? A kde?
Pre mňa je to extrémne jednoduché - nie sú Gréci, nie je civilizácia... :-)

11.8.2019 17:56:22 | Upraveno autorem (porovnej)

Nadšení? Ne
Ani já z toho nejsem nijak nadšený. Nejdřív jsem byl natěšený, ale čím víc se hra odkrývá, tím víc mě to nadšení opouští. Nečekal jsem extrémně náročnou civku, ale pravidla na čtyři stránky? Žádný konflikt? Hromada zbytečného (byť hezkého) plastu? Na body? Infantilní obrázky?
Když se hra oznámila, hned jsem ji dával na must have list. Teď vím, že takovou hru opravdu nepotřebuji.

11.8.2019 19:07:10

...
Tak já ten "koberec" stále ve wishlistu mám, byť očekávám od začátku, že to bude hybrid jako Civ: Nový Úsvit, ale o krapet lépe zpracovaný a ten budovatelský pocit tam bude. Kvituji s nadšením zkrácení hrací doby (protože ostatní Civky považuji za zdlouhavé až utahané) byť vím že to je onen Damoklův meč. Problémem se mi jeví ta podivná implementace konfliktu mezi hráči. Jasně je problém někoho pojet a vyhladit z mapy už v půlce hry, ale zas bych čekal u civ hry nějaké možnosti hráčského konfliktu.

11.8.2019 19:48:54

Nadšenie? Áno
Keď oznámili novú a k tomu civilizačnú hru, tak som si povedal, že to našťastie ide mimo mňa. Ale čím viac začali o hre odhalovať, tak tým viac ma to začalo zaujímať. Krásne grafika, kvalitná produkcia, jednoduché pravidlá, ale nie na úkor komplexnosti, ideálna hracia doba, nie príliš konfliktná, takže si to môžeme všetci užiť a nikto nebude sklamaný, aj keď na konci prehrá.

11.8.2019 19:52:32

ludomyl
Vždyť super, sto lidí, sto chutí :)

11.8.2019 20:20:37

Design diary 11. 8.
Tak a máme tu povídání o příjmu a konci hry.

A hned na začátek hodně zajímavá informace. Jak bylo řečeno dříve, spousta kol bude o posunu na ukazatelích. V jiných kolech budete získávat zdroje. Těchto kol bude za celou hru právě 5.

Jamey pak komentuje proces příjmu v jiných deskových hrách. Typicky probíhá příjem v rámci kola nebo najednou pro všechny, případně se mění pořadí hráčů nebo začínající hráč. Zajímavá otázka, proč? Je to vůbec v civilizační hře tematické? V průběhu příjmu je i jistá interakce, proto se ani designově jiné řešení příjmu moc nehodí.

Na začátku hry máte na desce příjmu celkově 20 budov (celkově jich je tedy v krabici 100). Docela dost bonusů na ukazatelích umožňuje postavit jednu příjmovou budovu na desku hlavního města. Tím se odkryje nějaký příjmový bonus.

Když chcete provést příjmové kolo (v podstatě když vám dojdou suroviny, lze samozřejmě i jindy), zkontrolujete, zda se aktivuje výhoda vaší civilizace, zahrajete kartu, vylepšíte kartu technologie, získáte vítězné body a zdroje.

Příjem bodů a zdrojů se zvyšuje přibližně exponenciálně. V prvním příjmovém kole tak získáte asi docela malý počet bodů, v posledním příjmovém kole klidně stovku.

Jedno z příjmových kol bude pravděpodobně hned to první kolo ve hře. Stejně jako poslední příjmové kolo bude asi vaše poslední kolo ve hře. V tom prvním nasbíráte nějaké suroviny, v posledním nějaké body. Průběh je na pomocné kartě/desce.

Kvůli tomu, že hráči mohou provádět kola příjmu v různou dobu, může nastat případ, kdy hráč, co skončí jako první, bude nějakou dobu čekat. Nemělo by to být více než pár minutek, protože ostatní budou čekat kratší dobu na provedení svého tahu. První skončivší hráč tak bude bedlivě pozorovat vítězné body, zda ho někdo nepřeskočí.

V dalším příspěvku by měly být probrány karty.

11.8.2019 20:47:00

akcerman
Áno, súhlasím... to nemal byť urážlivý príspevok voči tebe, ale chcel som pridať aj to, že tak ako hra niektorých fanúšikov stráca, tak zasa niektorých aj získava. Chcel som, aby do hlasu sklamaných, zaznel aj opačný hlas.

11.8.2019 20:50:06

Vybíráme z Bazaru

Sea Sim
Sea Sim
Akt. cena: 90 Kč
Končí za: 6 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas