Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 180 min |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | desková hra, válečná |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | GMT Games |
Autoři: | Matt Calkins |
Rok vydání: | 2011 |
Sdílej: |
První dojmy
Tak mám za sebou první hru Sekigahary a jsem víc, než spokojený. Pravidla jsou netradiční (dobrá zpráva pro hledače her s novými mechanismy), ale vlastně velmi jednoduchá a velmi dobře napsaná. Nebál bych se do hry přizvat nehráče, kterému by se dala vysvětlit průměrná eurohra. Hra byla napínavá, i když jsme vlastně vůbec nevěděli, kdo celkově vyhrává. Nestihli jsme ji dohrát, ale už po třech kolech jsme cítili asymetrii stran. Ta není zdaleka tak extrémní jako třeba v Hammer of the Scots nebo v Juliu Caesarovi, ale jednozačně tam je. Ale to nejdůležitější:to falco
impact 14 sel jeste docela snadno a casto. ve chvili, kdy jsem vedel, kde je Tokugawa, jsem potreboval udelat pres 21 a to uz byl trochu problem a radeji jsem si pojistil vyhru pres body
První partie...
... nám zabrala cca 2,5 hodiny (bez pročtení pravidel; s tím o cca 30-45 minut více); od počátku bylo v zásadě vše jasné. Jediný nepříjemný zádrhel se objevil při úvodním rozmísťováním jednotek dle plánu, když nám neseděla jedna kostka za Ishidu (na obr. je jiná jednotka než u jaké je znak v pravém dolním rohu; zřejmě chyba tisku na polepkách). Určité dovysvětlení a diskuzi jsme rovněž vedli u bojů před hrady, pokud je "obránců" více než dvě kostky, ale i to se vysvětlilo. Hra se dost přelévala, zvláště v sedmém týdnu díky "časovém pressu" došlo k nejedné zajímavě bitvě o vše, ovšem výsledek bylo, že i navzdory všemu došlo na počítání bodů a remíze 12:12 čili k vítězství "starých pořádků" a zachování status quo.
Pro oba hráče to byla první regulérní válečná hra, byť mechanikami a postupy to asi zase až tak typická wargame asi není, že?
---
Jediné co nám nesedlo (či jsme to nenašli) bylo, zda lze zahrát "loyalty check" i na kvádry hlavním vojevůdců Ishidy/Tokugawy. Dle pravidel tomu sice zdánlivě nic nebrání, ale tématicky je divné, kdyby hlavní tahoun dané strany přeběhl (a navíc se to v ten moment rovná skoro automatickému vítězství, díky ničení zradivších jednotek jako prvních). Naštěstí by hráč v našem případě ve zkoušce prošel, ale napříště jsme se shodli, že na tyto dva "geroje" tuto kartu nelze (za)hrát; především z tématických důvodů. Je to správně či v pravidlech o tom něco přeci jen někde je?
Polepky
Myslim, ze se na to nekdo ptal uz na BGG a chyba neni v prelepkach, ale v tom ukazkovem obrazku. Ale presne nevim, ja ten obrazek nikdy nestudoval, natoz abych podle nej delal setup :)
S temi leadery jsem to tam myslim nekde videl, jen ted nevim kde :(
to DaViD82
Ishida je wild card (podobne jako Ii) a jeho loyalty challenge zvladnes jakoukoliv kartou. krom toho u vudcu se vice mene predpoklada, ze je nasadis bez karty a tam challenge nelze pouzit
na povicero mistech jsem nasel, ze se mame ridit mapou a ne obrazkem v pravidlech
to ndru/sydo:
Děkuji za odpovědi; něco z toho jsem již na BGG našel, něco nikoli... Můj "loyalty" dotaz přesto zůstává, jelikož v našem případě šlo o Tokugawu a byl protihráčem nasazen až později v průběhu střetu; zřejmě čekal snadnější vítězství, ale střet se natahoval, takže do toho musel jít vším čím mohl... Jak říkám, naštěstí kartu klanu měl, ale kdyby ne, tak by hlavní "reformátor" zradil sebe sama a následkem toho byl odstraněn a já vyhrál.. Rudé ďábly není třeba "potvrzovat" kartou shodného klanu jako byli vyloženi? My hráli, že sice jdou nasadit jakoukoli, ale potvrdit ji bylo třeba shodnou. Byť pravda, že o tom v pravidlech nic myslím není.
to DaViD82
tusim jsem nekde cetl, ze Ii a Ishida se daji nasadit i potvrdit cimkoliv. Ii proste nemeli jak zradit a Ishida by zradil sam sebe
u Tokugawy bych to videl mozna trochu jinak. ustupek v jedne bitve by mohl vyhrat celou kampan
první dojmy
Tak mám za sebou první křest touhle hrou a dojmy jsou vynikající. Jednoduchá pravidla, která člověka nepřesytí hromadou detailů a při tom to všechno dohromady velmi dobře funguje.
Navíc v podstatě jazykově nezávislé komponenty. Zkrátka super. Jdu si to k GMT objednat dokud mají ty ďábelské slevy. :)
Hotovo objednáno
:-)
druhe hrani
vitezstvi na body po sedmem tydnu 13:10 pro Tokugawa
snad jen jednou jsme zapomneli odebrat jednotku navic porazenemu, jinak pravidlove snad uz v poradku (jeste jedna vec ceka na ujasneni).
lepsi a lepsi
.
vcera zas po case. nadherna hra. dejiny se vice mene opakovaly a v sedmem tydnu jsem (Tokugawa) zarizl jednim rychlym vypadem do Osaky Ishidu i Toyotomiho
Dojmy
Tak jsem se k tomu dnes poprve dostal a libi se mi to fakt hodne, novy favorit v kategorii rychle konfliktni hry pro dva;) Management karet je dost zasadni, trochu mi to pripominalo Fridricha a Marii, ktere mam velmi rad, ale je to vyrazne sviznejsi...
aneken
Hmm, take bych mel zas zahrat, je to moc pekna vec.
druhe, treti, ctvrte dojmy
jsou nejake?
ndru
Ale ano, jsou. A spousty. Co konkrétně by tě zajímalo?
to Venca81
koukal jsem, ze ted dva nebo tri kusy lidi pousteli tady na bazaru. sam jsem nemel delsi cas moznost si zahrat. tak ted nevim jestli se objevil nejaky zavazny herni nedostatek? nizka replayabilita? nedotazene mechanismy? samozrejme neuskodi ani jakekoliv pozitivni vykriky nadseni
ndru
mě to po první hře nějak neoslovilo.
Dojmy
Ja osobne mam odehrany asi ctyri partie pokazde s nekym jinym. Asi se budu opakovat v hodnoceni hry s nazory jinych hracu.
Spatna hra to podle me rozhodne neni, vyhodou jsou opravdu jednoducha pravidla, kazdy z hracu to pochopil behem "chvile" a uz u prvni hry si pocinali velice slusne.
Libi se me system bitev a nejvetsi sranda je pri zahravani karet loajality. Hra ma podle me spad, zadne velke prostoje. Je podle me dobre si udrzovat prehled o tom kolik bodu v danem okamziku mam a podle toho presouvat jednotky bud na podporu obrany strategickeho mista na mape nebo naopak k posileni utocnych akci. Jedna partie zabere cca 2 az 3 hodiny. Mozna mene kdyz uz oba budou zkusenejsi hraci.
Na druhou stranu to rozhodne neni prome uplne top hra jako napr. Unhappy King Charles, Paths of Glory, Maria atd. Ale to uz jsou taky vic slozitejsi hry.
Ja se Sekigahary urcite zbavovat v dohledne dobe nebudu, sve misto u me urcite ma.
Pozitivní dojem
Já tuhle hru hodnotím vysoce pozitivně, přestože jsem neměl možnost ji hrát nějak vyrázně častěji. Hrál jsem ji všehovšudy asi 6x.
1) Jednoznačně pozitivně hodnotím svázání mechanismu karet s mechanismem jednotek, kdy ani sebesilnější armáda nic nezmůže, nemá-li dostatek loajality ke své straně. Herní princip bitev se mi moc líbí.
2) Druhé plus ta hra má pro mne tím, že moje žena (jen příležitostná hráčka) je schopna tuhle hru se mnou hrát. Kdybych ji přemluvil k jiné wargame, asi by mi ji omlátila o hlavu. Takhle si to se mnou s chutí zahrála při posezení v čajovně.
3) Třetí pozitivum je délka hry, která na wargame je snesitelná i pro příležitostné hráče.
4) Čtvrté pozitivum je design hry, který je pro mne úžasný a originální a v čajovně na nás všichni koukali ;).
Závěry z první hry
Pravidlově opravdu jednoduché, přitom výsledek není primitivní.
Nutnost mít k jednotkám správné karty je frustrující z pohledu obránce až deprimující. Zejména se to projeví na začátku hry, s přibývajícím časem a ubývajícími jednotkami se to trochu srovná.
Zda je takové ztížení hry pro mě plusem, nebo mínusem se po jedné hře neodvážím říci. Každopádně se nebudu bránit odvetě.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Carcassonne: Hostince a katedrály - CZ, původní!
Akt. cena: 799 Kč
Končí za: 4 dny