Sekigahara: Unification of Japan

xxxxxxxxxo hodnoceno 33x (Seznam vlastníků)

Sekigahara: Unification of Japan - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Matt Calkins
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

Tak mám za sebou první hru Sekigahary a jsem víc, než spokojený. Pravidla jsou netradiční (dobrá zpráva pro hledače her s novými mechanismy), ale vlastně velmi jednoduchá a velmi dobře napsaná. Nebál bych se do hry přizvat nehráče, kterému by se dala vysvětlit průměrná eurohra. Hra byla napínavá, i když jsme vlastně vůbec nevěděli, kdo celkově vyhrává. Nestihli jsme ji dohrát, ale už po třech kolech jsme cítili asymetrii stran. Ta není zdaleka tak extrémní jako třeba v Hammer of the Scots nebo v Juliu Caesarovi, ale jednozačně tam je. Ale to nejdůležitější:

Ze hry jsem měl silný historický pocit válčících lordů na území s velmi nejasnými hranicemi a válečnými frontami. Myslím, že hra dobře ukazuje historické události pouze tím, jaké je rozložení sil a jaká je geografická situace. Není přitom nijak naskriptovaná. Co je nejdůležitější, měl jsem pocit, že jsem fakt v Japonsku, a že se rozhoduju tak, jak se rozhodovali vojevůdci té doby (což je pro mne u her naprosto nejdůležitější). Konkrétně: Ve hře se neutíká. V kontrastu třeba s Hammer of Scots, kde skotští i angličtí rytíři často utečou z bitevního pole, než se cokoli začne dít, tady se utíká, až když je jedna strana tvrdě poražena. Vůbec z bitev mám pocit, že to byly opravdu masakry. Nejhezčí jsou ale samozřejmě situace s loajalitou armád. Stane se vám, že máte někde mohutnou armádu, která v boji ale ani nehne prstem, protože zrovna nemáte karty představující v principu vaši legitimitu. A v tom právě je to kouzlo rozhodování. Zaútočíte na jednom konci mapy, čimž odhážete karty a vyměníte za jiné a tím získáte karty na to vydat se do bitvy na druhém konci mapy. Aneb vaše bojovnost jednoho lorda se donese jinému lordovi a ten za vás najednou postaví v bitvě několik set km daleko. Úžasná záležitost, jelikož přesně tohle je věc, na kterou musíte ve hře aktivně plánovat. (Pokus namodelovat podobnou věc jsem viděl už v Shogunovi Dirka Henna, ale tam mi to přišlo s tou kostkovou věží a "teleportováním" jednotek dost nešťastné nehledě na to, že celý Shogun je pro mne eurohra, která tématu moc nedostává.) Na první pohled to není vidět, ale hra je také výrazně o zdrojích. Ten který drží větší část území a s tím kritická obchodní místa rekrutuje víc sil. Ten, kdo naopak drží hrady, nejen že má místa, která je snadnější bránit, ale získává víc karet - té zmíněné legitimity. Přidejte si k tomu možnost okamžitého vítězství zabitím soupeřova vůdce, ke které jsme hned v první hře neměli daleko.

Znovuhratelnost očekávám podobnou jako u blokovek Columbie (zmíněný Julius Caesar, Hammer of the Scots., apod.), což není vůbec špatné. Jeden kamarád se mnou po několika desítkách her chce pořád hrát Caesara :)

A abych nezapomněl GMT se v kvalitě herních komponent začáná opravdu překonávat. Hra je nádherná i funkční zároveň.
21.9.2011 18:38:23

to falco
impact 14 sel jeste docela snadno a casto. ve chvili, kdy jsem vedel, kde je Tokugawa, jsem potreboval udelat pres 21 a to uz byl trochu problem a radeji jsem si pojistil vyhru pres body

3.11.2011 22:15:28

První partie...
... nám zabrala cca 2,5 hodiny (bez pročtení pravidel; s tím o cca 30-45 minut více); od počátku bylo v zásadě vše jasné. Jediný nepříjemný zádrhel se objevil při úvodním rozmísťováním jednotek dle plánu, když nám neseděla jedna kostka za Ishidu (na obr. je jiná jednotka než u jaké je znak v pravém dolním rohu; zřejmě chyba tisku na polepkách). Určité dovysvětlení a diskuzi jsme rovněž vedli u bojů před hrady, pokud je "obránců" více než dvě kostky, ale i to se vysvětlilo. Hra se dost přelévala, zvláště v sedmém týdnu díky "časovém pressu" došlo k nejedné zajímavě bitvě o vše, ovšem výsledek bylo, že i navzdory všemu došlo na počítání bodů a remíze 12:12 čili k vítězství "starých pořádků" a zachování status quo.
Pro oba hráče to byla první regulérní válečná hra, byť mechanikami a postupy to asi zase až tak typická wargame asi není, že?
---
Jediné co nám nesedlo (či jsme to nenašli) bylo, zda lze zahrát "loyalty check" i na kvádry hlavním vojevůdců Ishidy/Tokugawy. Dle pravidel tomu sice zdánlivě nic nebrání, ale tématicky je divné, kdyby hlavní tahoun dané strany přeběhl (a navíc se to v ten moment rovná skoro automatickému vítězství, díky ničení zradivších jednotek jako prvních). Naštěstí by hráč v našem případě ve zkoušce prošel, ale napříště jsme se shodli, že na tyto dva "geroje" tuto kartu nelze (za)hrát; především z tématických důvodů. Je to správně či v pravidlech o tom něco přeci jen někde je?

5.11.2011 20:31:42 | Upraveno autorem (porovnej)

Polepky
Myslim, ze se na to nekdo ptal uz na BGG a chyba neni v prelepkach, ale v tom ukazkovem obrazku. Ale presne nevim, ja ten obrazek nikdy nestudoval, natoz abych podle nej delal setup :)
S temi leadery jsem to tam myslim nekde videl, jen ted nevim kde :(

5.11.2011 22:35:53

to DaViD82
Ishida je wild card (podobne jako Ii) a jeho loyalty challenge zvladnes jakoukoliv kartou. krom toho u vudcu se vice mene predpoklada, ze je nasadis bez karty a tam challenge nelze pouzit

na povicero mistech jsem nasel, ze se mame ridit mapou a ne obrazkem v pravidlech

5.11.2011 22:47:00

to ndru/sydo:
Děkuji za odpovědi; něco z toho jsem již na BGG našel, něco nikoli... Můj "loyalty" dotaz přesto zůstává, jelikož v našem případě šlo o Tokugawu a byl protihráčem nasazen až později v průběhu střetu; zřejmě čekal snadnější vítězství, ale střet se natahoval, takže do toho musel jít vším čím mohl... Jak říkám, naštěstí kartu klanu měl, ale kdyby ne, tak by hlavní "reformátor" zradil sebe sama a následkem toho byl odstraněn a já vyhrál.. Rudé ďábly není třeba "potvrzovat" kartou shodného klanu jako byli vyloženi? My hráli, že sice jdou nasadit jakoukoli, ale potvrdit ji bylo třeba shodnou. Byť pravda, že o tom v pravidlech nic myslím není.

6.11.2011 13:52:23

to DaViD82
tusim jsem nekde cetl, ze Ii a Ishida se daji nasadit i potvrdit cimkoliv. Ii proste nemeli jak zradit a Ishida by zradil sam sebe

u Tokugawy bych to videl mozna trochu jinak. ustupek v jedne bitve by mohl vyhrat celou kampan

6.11.2011 17:14:10

první dojmy
Tak mám za sebou první křest touhle hrou a dojmy jsou vynikající. Jednoduchá pravidla, která člověka nepřesytí hromadou detailů a při tom to všechno dohromady velmi dobře funguje.

Navíc v podstatě jazykově nezávislé komponenty. Zkrátka super. Jdu si to k GMT objednat dokud mají ty ďábelské slevy. :)

8.11.2011 07:55:01

Hotovo objednáno
:-)

8.11.2011 08:21:05

druhe hrani
vitezstvi na body po sedmem tydnu 13:10 pro Tokugawa
snad jen jednou jsme zapomneli odebrat jednotku navic porazenemu, jinak pravidlove snad uz v poradku (jeste jedna vec ceka na ujasneni).
lepsi a lepsi

26.12.2011 09:24:14

.
vcera zas po case. nadherna hra. dejiny se vice mene opakovaly a v sedmem tydnu jsem (Tokugawa) zarizl jednim rychlym vypadem do Osaky Ishidu i Toyotomiho

15.4.2012 08:35:57

Dojmy
Tak jsem se k tomu dnes poprve dostal a libi se mi to fakt hodne, novy favorit v kategorii rychle konfliktni hry pro dva;) Management karet je dost zasadni, trochu mi to pripominalo Fridricha a Marii, ktere mam velmi rad, ale je to vyrazne sviznejsi...

15.4.2012 13:48:15

aneken
Hmm, take bych mel zas zahrat, je to moc pekna vec.

15.4.2012 13:53:46

druhe, treti, ctvrte dojmy
jsou nejake?

5.12.2012 10:23:57

ndru
Ale ano, jsou. A spousty. Co konkrétně by tě zajímalo?

5.12.2012 10:38:31

to Venca81
koukal jsem, ze ted dva nebo tri kusy lidi pousteli tady na bazaru. sam jsem nemel delsi cas moznost si zahrat. tak ted nevim jestli se objevil nejaky zavazny herni nedostatek? nizka replayabilita? nedotazene mechanismy? samozrejme neuskodi ani jakekoliv pozitivni vykriky nadseni

5.12.2012 10:51:44

ndru
mě to po první hře nějak neoslovilo.

5.12.2012 11:06:53

Dojmy
Ja osobne mam odehrany asi ctyri partie pokazde s nekym jinym. Asi se budu opakovat v hodnoceni hry s nazory jinych hracu.
Spatna hra to podle me rozhodne neni, vyhodou jsou opravdu jednoducha pravidla, kazdy z hracu to pochopil behem "chvile" a uz u prvni hry si pocinali velice slusne.
Libi se me system bitev a nejvetsi sranda je pri zahravani karet loajality. Hra ma podle me spad, zadne velke prostoje. Je podle me dobre si udrzovat prehled o tom kolik bodu v danem okamziku mam a podle toho presouvat jednotky bud na podporu obrany strategickeho mista na mape nebo naopak k posileni utocnych akci. Jedna partie zabere cca 2 az 3 hodiny. Mozna mene kdyz uz oba budou zkusenejsi hraci.
Na druhou stranu to rozhodne neni prome uplne top hra jako napr. Unhappy King Charles, Paths of Glory, Maria atd. Ale to uz jsou taky vic slozitejsi hry.
Ja se Sekigahary urcite zbavovat v dohledne dobe nebudu, sve misto u me urcite ma.

5.12.2012 11:33:11

Pozitivní dojem
Já tuhle hru hodnotím vysoce pozitivně, přestože jsem neměl možnost ji hrát nějak vyrázně častěji. Hrál jsem ji všehovšudy asi 6x.

1) Jednoznačně pozitivně hodnotím svázání mechanismu karet s mechanismem jednotek, kdy ani sebesilnější armáda nic nezmůže, nemá-li dostatek loajality ke své straně. Herní princip bitev se mi moc líbí.

2) Druhé plus ta hra má pro mne tím, že moje žena (jen příležitostná hráčka) je schopna tuhle hru se mnou hrát. Kdybych ji přemluvil k jiné wargame, asi by mi ji omlátila o hlavu. Takhle si to se mnou s chutí zahrála při posezení v čajovně.

3) Třetí pozitivum je délka hry, která na wargame je snesitelná i pro příležitostné hráče.

4) Čtvrté pozitivum je design hry, který je pro mne úžasný a originální a v čajovně na nás všichni koukali ;).

5.12.2012 11:51:18

Závěry z první hry
Pravidlově opravdu jednoduché, přitom výsledek není primitivní.

Nutnost mít k jednotkám správné karty je frustrující z pohledu obránce až deprimující. Zejména se to projeví na začátku hry, s přibývajícím časem a ubývajícími jednotkami se to trochu srovná.

Zda je takové ztížení hry pro mě plusem, nebo mínusem se po jedné hře neodvážím říci. Každopádně se nebudu bránit odvetě.

5.1.2013 01:40:41

Vybíráme z Bazaru

Carcassonne: Hostince a katedrály - CZ, původní!
Carcassonne: Hostince a katedrály - CZ, původní!
Akt. cena: 799 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas