Sekigahara: Unification of Japan

xxxxxxxxxo hodnoceno 33x (Seznam vlastníků)

Sekigahara: Unification of Japan - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Matt Calkins
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

První dojmy

Tak mám za sebou první hru Sekigahary a jsem víc, než spokojený. Pravidla jsou netradiční (dobrá zpráva pro hledače her s novými mechanismy), ale vlastně velmi jednoduchá a velmi dobře napsaná. Nebál bych se do hry přizvat nehráče, kterému by se dala vysvětlit průměrná eurohra. Hra byla napínavá, i když jsme vlastně vůbec nevěděli, kdo celkově vyhrává. Nestihli jsme ji dohrát, ale už po třech kolech jsme cítili asymetrii stran. Ta není zdaleka tak extrémní jako třeba v Hammer of the Scots nebo v Juliu Caesarovi, ale jednozačně tam je. Ale to nejdůležitější:

Ze hry jsem měl silný historický pocit válčících lordů na území s velmi nejasnými hranicemi a válečnými frontami. Myslím, že hra dobře ukazuje historické události pouze tím, jaké je rozložení sil a jaká je geografická situace. Není přitom nijak naskriptovaná. Co je nejdůležitější, měl jsem pocit, že jsem fakt v Japonsku, a že se rozhoduju tak, jak se rozhodovali vojevůdci té doby (což je pro mne u her naprosto nejdůležitější). Konkrétně: Ve hře se neutíká. V kontrastu třeba s Hammer of Scots, kde skotští i angličtí rytíři často utečou z bitevního pole, než se cokoli začne dít, tady se utíká, až když je jedna strana tvrdě poražena. Vůbec z bitev mám pocit, že to byly opravdu masakry. Nejhezčí jsou ale samozřejmě situace s loajalitou armád. Stane se vám, že máte někde mohutnou armádu, která v boji ale ani nehne prstem, protože zrovna nemáte karty představující v principu vaši legitimitu. A v tom právě je to kouzlo rozhodování. Zaútočíte na jednom konci mapy, čimž odhážete karty a vyměníte za jiné a tím získáte karty na to vydat se do bitvy na druhém konci mapy. Aneb vaše bojovnost jednoho lorda se donese jinému lordovi a ten za vás najednou postaví v bitvě několik set km daleko. Úžasná záležitost, jelikož přesně tohle je věc, na kterou musíte ve hře aktivně plánovat. (Pokus namodelovat podobnou věc jsem viděl už v Shogunovi Dirka Henna, ale tam mi to přišlo s tou kostkovou věží a "teleportováním" jednotek dost nešťastné nehledě na to, že celý Shogun je pro mne eurohra, která tématu moc nedostává.) Na první pohled to není vidět, ale hra je také výrazně o zdrojích. Ten který drží větší část území a s tím kritická obchodní místa rekrutuje víc sil. Ten, kdo naopak drží hrady, nejen že má místa, která je snadnější bránit, ale získává víc karet - té zmíněné legitimity. Přidejte si k tomu možnost okamžitého vítězství zabitím soupeřova vůdce, ke které jsme hned v první hře neměli daleko.

Znovuhratelnost očekávám podobnou jako u blokovek Columbie (zmíněný Julius Caesar, Hammer of the Scots., apod.), což není vůbec špatné. Jeden kamarád se mnou po několika desítkách her chce pořád hrát Caesara :)

A abych nezapomněl GMT se v kvalitě herních komponent začáná opravdu překonávat. Hra je nádherná i funkční zároveň.
21.9.2011 18:38:23

Jezura
uffff, to zní ale hodně dobře!

21.9.2011 19:03:55

to Jezura
Díky za dobře napsanou zkušenost. Je vidět, že hra bude stát za to a už jsem si ji předobjednal u jednoho dodavatele her. :-)
Takže nezbývá než šetřit "fufníky", tešit se jak malý Jarda a vzhůdu do Japonska. :-))
Teda až přeloží Kren pravidla. ;-)

21.9.2011 19:29:01

Jezura
No hezky jsi to napsal :). Těším se až to vyzkouším. Vím, že máš zkušenosti s blokovkami, takže tvůj názor je určitě, dalo by se říct, renomovaný :)

21.9.2011 19:31:12

to Jezura
Taky díky, už se těším.

Jen taková malá poznámečka. Do japonských reálií mi trošku nesedí tvé označování vůdců jako lordové. Nejsem odborník, ale myslím, že ti vyšší šlechtici jsou dajmjó a ti nižší samurajové. Ale to je detail, to já jen k atmosféře hry.

21.9.2011 19:45:21

to kren
lord je legitimni ekvivalent odvozeny z anglictiny

jak nikde ve svete, tak ani v japonsku to nebylo (resp. neni) s tridenim slechty tak snadne. ctenarsky stravitelny prehled ruznych titulu, funkci apod., ktere se ustalily prave po Sekigahra nabizi treba manga Shigurui http://www.mangafox.com/manga/shigurui/

21.9.2011 20:22:36 | Upraveno autorem (porovnej)

to ndru
Ten herní pojem pro pána jsem ochoten akceptovat u fantasy her, ale u skutečných historických událostí mi to celkem vadí a spíš bych používal dobové výrazy a nebo výrazy české - např. vůdce.

Raději bych se podíval do nějakých hstorických slovníků. Věřím, že v tom tvém odkazu je to posáno, ale já když vidím manga, tak se celý osypu a mám podobný pocit, jak když někdo skřípe nehtama o tabuli, takže nic pro mě :). Nicméně chápu, že jsou manga něčí hobby, moje ale ne a vyhýbám se jim.

21.9.2011 20:43:00 | Upraveno autorem (porovnej)

daimjó
Co vím, tak se v češtině používá buď pojem daimjó nebo jsem se setkal v literatuře i s termínem kníže. Ten lord mi v češtině taky moc nesedí.

21.9.2011 21:13:41

kren
Jj, dajmjó je správně a v češtině určitě lepší. Používal jsem lord, protože tak je nazývají anglická pravidla. Mimochodem celá půlka! rulebooku jsou historical notes, které jsem právě začal číst a je to dost zajímavé.

22.9.2011 08:44:27

to Jezura
Jo, jo, pravidla už překládám a historické souvislosti slíbil přeložit Kung Pao.

22.9.2011 08:53:51

jezura
V Šogunovi se jednotky neteleportují, jsou to jednotky, které po zběhnutí z bitvy zase pochytali samurajové lenního pána a dali jim možnost aby svou zbabělost odčinili v první linii:)

22.9.2011 12:45:24

zgrywus
No jo, Sašo, chápu, že v Shogunovi podobné abstrakce chtěl autor docílit. To, co mi na tom, ale vadí je, že vzhledem ke mechanice té věže na to jde plánovat. A pak už mi to prostě připadá jako řízený teleport :( Ze Sekigahary jsem měl úplně jiný pocit. Tam například Tokugawa může velmi silně pociťovat, že bojuje spíš daleko od svých domovských měst, a tak není pro něj jednoduché dostat do bitev posily.

22.9.2011 22:35:11

Seki
Tak dnes to jdeme vyzkouset s Falcem, uz se nemuzu dockat (a konecne spalim jeden ze svych hernich restu).

2.11.2011 09:04:40

Parada
Tak po hodine me falco porazil ve tretim kole. Hra je pravidlove silene jednoducha, ale na mozek fakt zahul. SPlnilo to vse, co jsem od toho cekal a jeste neco navic. Doporucuji a tesim se na dalsi hru. Myslim, ze to ma velky potencial zaujmout i hrace wargamingem nepolibene.

2.11.2011 19:53:05

to sydo
taky ze zaujalo. urcite bylo velke plus tema, ale zaujalo

2.11.2011 19:55:05

Rezba v cajovne
Tak ja pridam trochu sveho moudra k dnesni hre se Sydem. Hra nam zabrala dve hodiny s s vysvetlenim pravidel, ktera jsme pobrali hned na prni zatah a s reference kartou nezapomenete temer na nic. Dohledavali jsme jen par nejasnosti. Verim ze se znalosti pravidel a taktizovani hra zabere v prumeru tri hodinky.
Mechanismy jsou opravdu jednoduche a nicemu neprekazi, clovek se muze plne soustredit na taktizovani, oblafnuti soupere a odhadnuti jaka vojska jsou jen vizualni prekazkou (ale ve vysledku na ne souper nema karty) a ktera vojska jsou silnejsi nez se zdaji.
Vizualni zpracovani je vyborne, nejdrive jsme vahali jestli bloky nejsou moc velke, ale casem se ukazali ze je to akorat a prehlednost to nestezuje.
Co se taktizovani tyce tak verim ze velice jednoduse muze nastat "analysis paralysis" protoze odhadovat to ze zautocim na tenhle typ jednotek, souper se vyhazi z danych vlivu a pak mu prekvapeni zautocim na stack ktery nebude mit jak uhrat a pote... Taktizovani je mnoho.
Vypada to ze tenhle kousek budu porizovat do sbirky :) zaujal me velice. Mam rad sirokou paletu moznosti na par jednoduchych mechanismech.

2.11.2011 22:11:33

Otázka na souboje
Zajímalo by mě jak u téhle hry fungují souboje? Mohl by někdo krátce popsat princip? Dík.

3.11.2011 08:48:17

to Parxel
opravdu kratce a jednoduse

na mape mas bloky, na ruce karty
bloky predstavuji ruzne silne/zkusene jednostky o sile zhruba 5tis. muzu
karty predstavuji neco jako smlouvy s ruznymi rody/klany
kartami 'aktivujes' bloky do bitvy. bloky navysuji uder (na zacatku je 0:0)

kdyz se na mape v jedne lokaci ocitnou bloky dvou stran je z toho boj. boje se ucastni utocnik (ten ktery do lokace dorazil jako posledni) a obrance (ten ktery v lokaci uz byl). nerozhodne vysledky uderu jdou vzdy ve prospech obrance. iniciativu ma ten s nizsim vysledkem uderem
prvni vysledek je 0:0, takze prvni tah je na utocnikovi

zahrajes kartu, 'aktivujes' blok. ten dle poctu symbolu (1-4) pridava tolik uderu. plus za kazdy drive zahrany blok stejneho rodu/klanu +1. nektere bloky jsou vudcovske a ty muzes zahrat bez karty (pokud jsi pred tim jeste karty nehral). nektere jednotky maji specialni utok (jizda, palne zbrane) a ty muzes nasadit jako normalni jednickovou jednotku nebo jednotku se specialnim utokem (na to je treba specialni karta). tyhle jednotky maji bonus +2 pokud jsou nasazene jako specialni a +2 za kazdou podobnou specialni jednotku (nerozhoduje ke kteremu klanu patri)
bojuje se tak dlouho az uz nikdo nic nenasadi

za kazdych 7 bodu uderu umira jedna jednotka. ten ktery prohral prijde jeste o dalsi jednotku

zahrane karty jdou do discardu. dobiras si nove karty

3.11.2011 09:07:21 | Upraveno autorem (porovnej)

to Falco
vzhledem k tomu, ze rozlozeni dle rodu jednotek a karet neni stejne, tak zas tak velkou hrozbu analysis paralysis nevidim. samozrejme je vyhodou dobry pamatovak. a asi se vyplati protacet balik

3.11.2011 09:10:38

to Parxel
Celé schéma jedné bitvy je přehledně zobrazeno a popsáno na str. 11 pravidel:
http://www.gmtgames.com/sekig/SekiRules-New6.pdf

Pravidla mám už dávno přeložena a zpracována v češtině v grafice. Už bych je uveřejnil, ale čekám ještě na Kung Paa, který dělá překlad "historických poznámek" (str.13. - 18.). Až to bude zkompletované, tak to nahraju. Taky už dokončuju lokalizaci referenční karty.

3.11.2011 09:29:11

Souboj
Souboje jsou super. Dulezite je drzet si velitele a nechavat si rezervni karty na obranu a souperuv protiutok. A dobyt hrad muze byt tez na dlouho, obzvlast, kdyz nejde pouzit jizda a arbelastieri. Nebo druha vec - kdyz mate ve stacku hordu od jednoho klanu, muzete dat kopu impactu, ale pokud vam dojdou karty onoho klanu, jste namydleni. Zkratka parada.

3.11.2011 09:35:17

to sydo
tak tocim balik, nae?

3.11.2011 09:59:59

pekne
sakra ze bych si preci jen nejakou hru nadelil pod stromek?:-) doted me hra nechavala zcela chladnym, ale ty prvni dojmy jsou velmi zajimave:-)

3.11.2011 10:32:51

to Ringo
Rozmysli se zavčas. Však víš proč.

3.11.2011 10:35:57

ndru
To je rada jak vino. Rekni mi jak mezi mym utokem a utokem soupere protocim balik. Stejne tak kdyz vyplacam 4 karty od jednoho monu, tak chvili trva, nez se objevi dalsi, zalezi jak to v baliku prijde. Ale protaceni baliku jako u deckbuildingu tady podle me tak rychle nefunguje.

3.11.2011 10:38:03

Ringo
Ja myslim, ze by se ti to libilo jak te znam. A je to bez anglictiny na kartach, myslim, ze i s manzelkou bys to v klidu dal, navic ta hra na stole vypada fakt krasne, takze nikoho neodradi "wargame design" :)

3.11.2011 10:39:54

Vybíráme z Bazaru

Sky Runner - Nová ve folii
Sky Runner - Nová ve folii
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas