Runewars - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

1. Hra - report

Tak jak jsem slíbil, tak konám a budu týrat ty, kdo ještě čekají. Včera jsme se poprvé sešli na Runewars a navzájem jsme se přiznali, že jsme trochu pesimističtí - kvůli tomu všemu hypu a očekáváním jsme se báli zklamání. Po 5 minutách vysvětlování pravidel se očička rozjasňovala, koutky zvedaly a ruce třásly nedočkavostí. Když jsme se dostali k tomu, že v zimě zamrzají jezera a jdou tedy překročit, nadšení neznalo mezí (to jen abyste věděli, jaké maličkosti nás dokáží potěšit).

Takže - sešli jsme se v 18:00, do 19:30 jsme vysvětlovali pravidla, kecali o všem možném a stavěli herní desku. Už to je minihra sama o sobě a výsledná mapa dost diktuje průběh hry. Mezi počáteční částí území elfů a lidí se táhly Pyreneje a tak tyto dva národy uzavřeli jakési spojenectví proti nemrtvým a démonům. Stavba mapy je velmi zábavná a nad každým položeným kouskem jsme dlouho dumali (přeci jen jsme hráli poprvé a nevěděli, co čekat).

Složení frakcí tedy bylo následující: Zoltán - démoni, Honza - lidé, Iggy - elfové, sydo - nemrtví (hurr, durr!). Hned první jarní karta umožnila všem rekrutovat a tak se naše armády utěšeně rozrostly. Všichni jsme se hned snažili narekrutovat nějaké neutrální jednotky, ale ouha - pro rekrutování musíte přijít na pole s potvorami, zaplatit 1-6 žetonů vlivu a za každý zapolacený žeton líznete kartu. Pokud je alespoň na jedné kartě zlatý symbol, byli jste úspěšní. Jinak na vás potvory zaútočí nebo ustoupí. Průšvih je, že v balíčku fate karet tvoří zlaté znaky asi 20%, tudíž pokud nemáte alespoň 4 žetony vlivu, diplomacii nezkoušejte, je opravdu těžká. Většinou se spíš vyplatí potvory vyhnat. Jen Honza byl úspěšný a pomocí 6 žetonů získal dva draky. S těmi vytáhl proti Zoltánovi, nicméně ten se ubránil a přešel do protiútoku. ABych nezapomněl - hned první zimu nám celkem dost jednotek pochcípalo. Standardně totiž může být na jednom území maximálně 8 jednotek, v zimě však jen tolik, kolik má jejich majitel jídla. A jelikož jídla jsme měli málo a nikdo nesklízel, dobrá čtvrtina jednotek zařvala.

Já jsem mezitím uzavřel s démony pakt o neútočení a vydal se směrem k elfům. Kousek od jejich lesa se totiž objevil Dračí Trůn, který se počítá jako jedna Dračí Runa (musíte mít 6 run, abyste vyhráli, přičemž každý začíná s dvěmi). Trůn jsem dobyl pomocí lučištníků a nekromancerů a postavil kolem něj pevnost, abych si ho pojistil. O pár kol později jsem vtrhnul na Iggyho území, abych od něj získal svou šestou runu. Iggy byl opevněn ve své pevnosti, ale pomohl mi "generál mráz" - opět přišla zima a Iggy měl jen dvě jídla, kdežto já 8. Pomocí rozkazu "conquer" jsem tedy zaútočil na jeho hladem a zimou zdecimované jednotky a získal šestou vítěznou runu. Nutno říci, že v tom samém kole by vyhrál i Zoltán, který téměř vyhladil lidsku rasu pomocí své armády démonů a také si brousil zuby na 6 run, jen jeho karta se řešila později.

Ze hry jsme byli naprosto nadšeni a já se nebojím říct, že ještě předčila mé už tak vysoké očekávání. Pokud bude i příští hra taková, jde u mě na naprostou špičku. Trvala dlouho, ale to jen díky tomu, že jsme hráli poprvé a nevěděli, co čekat a dělat. Stejně jako u většiny strategických AT her můžete mít perfektně načtená ptavidla, ale když je mapa postavená a vy máte udělat svůj první krok, nevíte co s tím, možností je moc. Jinak hra plyne velice svižně a bez prostojů, soubopje odsýpají a i když jsou rychlé, taktika v nich je. Během boje můžete jeho výsledek ovlivnit pouze taktickými kartami (pokud je máte), ale nejdůležitější je skladba vašich vojsk. Pokud spoléháte pouze na pár velkých a pomalých nestvůr, může se lehce stát, že vás soupeřova armáda rychlých lučištníku zdecimuje dřív, než stihnete zaútočit. Musíte mít tedy armádu vyrovnanou, přičemž pro každý národ to znamená něco jiného (odlišnost jednotlivých ras je pro mě další velký plus).

Jak říkám, hra má vše, co jsem od ní čekal a ještě mnohem víc, třeba se mi moc líbí efekt zimy - pokud máte dostatek jídla, je velmi výhodné počkat si na zimu a pak zaútočit na oslabeného soupeře. Systém surovin je vůbec moc chytrý a nemusíte se brodit hromadami žetonů a počítat, kolik jaký soupeř může čeho rekrutovat - prostě kouknete a vidíte.

Ještě bych se chtěl vyjádřit ke komentářům na BGG ohledně toho, že hrdinové jsou prý k ničemu a do hry jsou přidáni jen tak navíc. Naprosto nesouhlasím! Hrdinové jsou důležitou součástí hry a jeden ze způsobů, jak získat runy. To že neinteragují s armádami mi vůbec nevadí, nejsou to přeci vojevůdci, ale zvědové a dobrodruzi, kteří jdou za svými questy. Ti lidé z BGG totiž hráli RW v FFG centru, kde se nehrálo s žetony průzkumu. Ty s epoloží na počátku hry na každé pole a pokud tam přijde hrdina, žeton otočí. Mohou tam být bandité, pasti nebo různá místa (portály, Dračí Trůn, Kobky). Tato místa dodávají každé hře osobotist a "šťávu", třeba portály jsou podobné jako červí díry v TI3 a mohou tak urychlit pohyb a útok na nepřítele. Dračí trůn zase slouží jako přirozený zdroj konfliktu - kdo by si nechal utéct dračí runu.

Uff, zž toho je ažaž, prostě jsem nadšen na nejvyšší míru a ostatní na tom nebyli jinak. I když jsme to hráli jako člobrdo a strategických chyb sekali fest, pravidla přešla do krve rychle a zábava byla velká. Jen s pohybovými kartami byly zmatky - strategize posunuje jednotky pouze do soudedních prázdných nebo přátelských polí! Před panem Konieczkou smekám svůj skalp (one hundred nazi scalps!), tohle mohl vymyslet jen blázen nebo člověk, který má svou práci rád, rozumí jí a je zkušený. Pan K. je patrně včechno najednou. Hodnotím po jedné hře a stojím si za tím :)

Btw. ty 3D hory jsou nutnost, plocha je dost zaplněná a kdyby byly jen nakreslené, snadno by se přehlédly.
28.1.2010 09:57:17

Richmond
Ano, to je pravda a rozumím tomu, ale to chce prostě pohledy z více stran. Dokud sem nedá report někdo jiný, musíte se spokojit s mým nekritickým a nadšeným :)

28.1.2010 14:27:10

Ringo
Puvodne jsem pouzil slovo klady a zapory a tak jsem to take myslel. To ze jsem to pak mirne posunul trochu k jinemu smyslu to bylo mou neduslednosti. Zase na druhou stranu se divim, proc je tak podivne ze me zajima oboji. Stacilo prece jednoduse napsat napr. zatim se objevili jenom drobne chyby na planu apod.
A nemuselo se to tady vubec takhle resit. Clovek napise malinko jiny nazor a na ZH uz je z toho poprask, jak jsem si to mohl vubec dovolit.

28.1.2010 14:29:04

sydo
Já myslím, že tu nikdo nezpochybnil tvůj report. Naopak je dobře, že máme v češtině první dojmy! :)

28.1.2010 14:29:12

sydo
Ok beru, primeri. Sorry, za odboceni od tematu, ale musel jsem reagovat.

28.1.2010 14:32:26

Parxel
Je logické a pochopitelné, že tě zajímají zápory, ale tvé prohlášení, že je to to jediné, co tě odrazuje tu vzbudilo debatum nemusíš tu ze sebe dělat vyvrhela :) Abych pravdu řekl, v té euforii mi chyba na plánu nějak nevadily, jelikož se jedná pouze o setup. Nutno si taky uvědomit, že jde o report z první hry, ne recenzi. Tu si dovolím až po větším množství her a misprint a jiné nešvar, které případně objevím, tam budou zmíněny ;)

Richmond: díky.

28.1.2010 14:33:08

Parxel
Jasné, peace :) Stejně je to sranda, jak dospělí lidé dokážou vášnivě debatovat o hře :)

28.1.2010 14:34:10

Parxel
v pohode, ale proc hned psat takove zvlaste zadiumcive nadhled navozujici komentare typu "me odrazuje to prehnane nadseni". Odrazovat te muze chyba kterou by hra mohla mit, nikoliv nadseni prece, ne? To ze chces vice nazoru je pochopitelne, ja je chci taky, ale rozhodne nevyzyvam - chci aby jste tu rekli ze hra ma negativa, jinak je podezrela. Maximalne mohu pozadat otazkou "ma hra nejaka negativa?" To jak jsi postavil svuj nazor na samotnem pocatku fakt vylozene vyznelo, ze to ma velmi vyraznou tecku zamitajici jakoukoliv dalsi diskusi. Proste spise rypnuti do rozvasneneho davu:-)

28.1.2010 14:34:14

2 all v reakci na Richmonda
To jsem ani nemel v umyslu a mrzi mne to, ze se to trosku vymklo kontrole.

28.1.2010 14:35:55

Ringo
Uznavam, bohuzel me to ve chvili kdy jsem to psal nejak netrklo.

28.1.2010 14:37:26

Parxel
Ona se dá spousta věcí odhadnout jak z negativních, tak z pozitivních ohlasů. Tady bych to nepředceňoval, protože to sydo hrál jen jednou, ale ani nepodceňoval, protože sydo je jeden z nejzkušenějších hráčů, kteří to mohli testovat:-)

Jinak já si WK koupil až na základě negativního ohlasu tady na ZH, kdy někdo napsal, že ho nebaví hra, kde musí více bojovat proti hře (výplaty, dezerce, revolty, negativní události) než proti ostatním hráčům. Pro mne byl tento ohlas totiž signálem, že je tam dobře implementováno něco ze středověkého dobového prostředí:-)

28.1.2010 14:38:34

Marvin
Jo, to je přesně to, o čem jsem psal v 28.1.2010 14:25:11 (poslední věta) :)

28.1.2010 14:49:45

Vyváženost ras
Nééééé, teď když jsem si přečetl Sydův report tak jsem si šel "rozbít prasátko". Pár stovek mi ještě chybí ale už tu hru nutně potřebuju :-(
Mám ještě jednu otázku na Syda ohledně vyváženosti ras, jsou tam všechny rasy vyvážené anebo mají např. démoni hodně navrch a elfové jsou totální lamy? Dost mě to zajímá jelikož hrát hru kde furt vyhrává jedna starna by mě asi nebavilo...

28.1.2010 14:50:28

Kaerdrak
Tak to po první hře opravdu říci nemohu :) Ani o strategii jednotlivých ras, při první hře je člověk rád, že vymyslí, co zahraje za rozkaz a spíš zkouší, co to udělá, než aby hned vymýšlel strategii.

28.1.2010 14:53:47

Kaerdrak
Tak tohle je vec, kterou ti po prvni hre tezko povi:) Bo na to prave musis zahrat vic her, staci, aby hral nekdo blbe a muze se to zdat nevyvazene. Ale vyvazenost hry z jedne partie neponas;)

28.1.2010 14:53:48

aneken
Dobrá shoda :D

28.1.2010 14:54:52

Sorry
Tak to sorry ale já to tu nečetl celé myslel jsem že jich máš za sebou víc, moje chyba :-(

28.1.2010 14:55:58

strategie
strategii můžeš mít báječnou, ale dokud nemáš postavenou mapu,nevíš koho máš za souseda, nelízneš si úkol a úkoly pro hrdiny, tak můžeš plánovat jak chceš :)

28.1.2010 15:08:44

martannen
JJ, ta mapa udělá hodně a ten úkol je též důležitý. Mě včera paradoxně pomohl víckrát - měl jsem za úkol sehnat 8 jídla, což se mi povedlo a zároveň jsem díky tomu byl odolný vůčí zimě. Ale u těch nemrtvých to až tak nevadí, pokud mají pár necromancerů, nové jednotky si hned vyvolají, muhehe.

28.1.2010 15:21:10

sydo
Moc pěknej report ,ted se těším ještě víc.

28.1.2010 21:28:19

Dnešní double
Tak dnes jsem se konečně taky dostal ke hraní mého nového epic boxu:) Hned dvakrát v řadě... Pokud bych chtěl vyjádřit svůj osobní názor a pocity asi bych jen papouškoval po Sydovi. Tohle se musí zahrát popsat to snad nelze...
Zítra snad sesmolím i nějaký mini report a hodím fotky rozehrané hry. Jinak hra ve třech nijak zvlášť netrpí, jen se neformují tolik aliance... I KDYZ! Proti mě v první hře zformovali undeadi a elfové pakt! (Ne že by jim to snad pomohlo:D Moje lidská jízda je nakonec převálcovala, ale o tom až v reportu)

30.1.2010 20:30:21

deadly

Dnešní double
Tak to pozor Borne! :-)
Je fakt, že jsme se nakonec proti tobě zpatkovali, ale to protože ani jeden z nás krom tebe neměl načtená pravidla a zezačátku jsme hru docela prokaučovali, proto jsme ke konci hry "utvořili" pakt a zkusili tě porazit, ovšem tvůj rozjezd byl natolik dobrý, že jsme neměli šanci, to připouštím. Ale už se tu pak nezmiňuješ o druhé hře, kde jsem vyhrál já s Uthuky a už vůbec ne, že tě Abik málem vyhubil ;-)
Ale ke hře, je vážně výborná a každá hra je naprosto uníkátní už jen kvůli počátečnímu rozestavení mapy. Už se těším až podnikeme další sobotu Runewars...

30.1.2010 22:31:58

deadly;)
Tak to pozor pozor!
Pravidla jsem vám oběma dal týden předem za úkol přečíst a to, že jste se na to vyprdli je vaše mínus! A to vítězství nebylo ani tak dáno tím jako spíš rozestavením, což nakonec pomohlo tobě v druhé hře taky! A s tím vyhubením víš sám, že to přeháníš:) Jeden štastná portál a pak jsem ho zase vyhnal:)
Jo a jinak jak tady někdo pořád psal, že by chtěl taky slyšet nějaký ten zápor hry, tak ho vlastně v předchozím textu zmiňuji. A to, že rozestavení mapy(tj. surovin a také neutrálů a přístupnosti) má opravdu velký dopad na celou následnou hru a může někomu hru ulehčit oproti soupeřům...

30.1.2010 22:40:41

první nesmělé krůčky
My si dnes jen zkusili počáteční skládání mapy, rozmístění žetonů, figurek atd. Speedy už si pravidla přečetl, já musím počkat na překlad :) ale řeknu vám, je toho dost...zabrali jsme s tím skoro dvě hoďky a i velký kuchyňský stůl byl malý... bude to docela fuška to zvládnout :) ale když půl roku nebudeme hrát nic jiného, tak to zmáknem :)) ještě že máme trénink z Warrior Knights, některé mechanizmy poznávám...už se těším, až si opravdu zahrajeme!

30.1.2010 23:34:45

Born
Naprosto vím, jak se cítíš - já se také párkrát pokoušel poslat klukům pravidla dopředu a taky se na to vyprdli a pak mi říkají, že to není fér, že je jediný znám :)

A s rozestavením mapy máš recht, ale myslím, že je to holt součást hry a mapa se musí postavit tak, aby byla vyrovnaná, popř. při rozestavování vzít dobrou stranu, pokud ji soupšř postavil "slině".

31.1.2010 12:15:37

Otázka k pravidlům
Dneska jsme si cvičně zkusili pár kol, a vyvstala mi otázka, jestli můžu zaůtočit na hex jen s ROUTED jednotkami (pokud vůbec může nastat situace, kdy jsou na hexu jen routed jednotky).
Mimochodem, jak překládáte slovo routed? Nám nejvíc vyhovuje "zdeptané"
A ještě jedna otázka: Můžu použít rozkaz STRATEGIZE na jednotky na hexu s žetonem aktivace?

31.1.2010 12:21:33

Vybíráme z Bazaru

Velbloudi dostihy
Velbloudi dostihy
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 7 dnů

Offcanvas