Runewars - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

1. Hra - report

Tak jak jsem slíbil, tak konám a budu týrat ty, kdo ještě čekají. Včera jsme se poprvé sešli na Runewars a navzájem jsme se přiznali, že jsme trochu pesimističtí - kvůli tomu všemu hypu a očekáváním jsme se báli zklamání. Po 5 minutách vysvětlování pravidel se očička rozjasňovala, koutky zvedaly a ruce třásly nedočkavostí. Když jsme se dostali k tomu, že v zimě zamrzají jezera a jdou tedy překročit, nadšení neznalo mezí (to jen abyste věděli, jaké maličkosti nás dokáží potěšit).

Takže - sešli jsme se v 18:00, do 19:30 jsme vysvětlovali pravidla, kecali o všem možném a stavěli herní desku. Už to je minihra sama o sobě a výsledná mapa dost diktuje průběh hry. Mezi počáteční částí území elfů a lidí se táhly Pyreneje a tak tyto dva národy uzavřeli jakési spojenectví proti nemrtvým a démonům. Stavba mapy je velmi zábavná a nad každým položeným kouskem jsme dlouho dumali (přeci jen jsme hráli poprvé a nevěděli, co čekat).

Složení frakcí tedy bylo následující: Zoltán - démoni, Honza - lidé, Iggy - elfové, sydo - nemrtví (hurr, durr!). Hned první jarní karta umožnila všem rekrutovat a tak se naše armády utěšeně rozrostly. Všichni jsme se hned snažili narekrutovat nějaké neutrální jednotky, ale ouha - pro rekrutování musíte přijít na pole s potvorami, zaplatit 1-6 žetonů vlivu a za každý zapolacený žeton líznete kartu. Pokud je alespoň na jedné kartě zlatý symbol, byli jste úspěšní. Jinak na vás potvory zaútočí nebo ustoupí. Průšvih je, že v balíčku fate karet tvoří zlaté znaky asi 20%, tudíž pokud nemáte alespoň 4 žetony vlivu, diplomacii nezkoušejte, je opravdu těžká. Většinou se spíš vyplatí potvory vyhnat. Jen Honza byl úspěšný a pomocí 6 žetonů získal dva draky. S těmi vytáhl proti Zoltánovi, nicméně ten se ubránil a přešel do protiútoku. ABych nezapomněl - hned první zimu nám celkem dost jednotek pochcípalo. Standardně totiž může být na jednom území maximálně 8 jednotek, v zimě však jen tolik, kolik má jejich majitel jídla. A jelikož jídla jsme měli málo a nikdo nesklízel, dobrá čtvrtina jednotek zařvala.

Já jsem mezitím uzavřel s démony pakt o neútočení a vydal se směrem k elfům. Kousek od jejich lesa se totiž objevil Dračí Trůn, který se počítá jako jedna Dračí Runa (musíte mít 6 run, abyste vyhráli, přičemž každý začíná s dvěmi). Trůn jsem dobyl pomocí lučištníků a nekromancerů a postavil kolem něj pevnost, abych si ho pojistil. O pár kol později jsem vtrhnul na Iggyho území, abych od něj získal svou šestou runu. Iggy byl opevněn ve své pevnosti, ale pomohl mi "generál mráz" - opět přišla zima a Iggy měl jen dvě jídla, kdežto já 8. Pomocí rozkazu "conquer" jsem tedy zaútočil na jeho hladem a zimou zdecimované jednotky a získal šestou vítěznou runu. Nutno říci, že v tom samém kole by vyhrál i Zoltán, který téměř vyhladil lidsku rasu pomocí své armády démonů a také si brousil zuby na 6 run, jen jeho karta se řešila později.

Ze hry jsme byli naprosto nadšeni a já se nebojím říct, že ještě předčila mé už tak vysoké očekávání. Pokud bude i příští hra taková, jde u mě na naprostou špičku. Trvala dlouho, ale to jen díky tomu, že jsme hráli poprvé a nevěděli, co čekat a dělat. Stejně jako u většiny strategických AT her můžete mít perfektně načtená ptavidla, ale když je mapa postavená a vy máte udělat svůj první krok, nevíte co s tím, možností je moc. Jinak hra plyne velice svižně a bez prostojů, soubopje odsýpají a i když jsou rychlé, taktika v nich je. Během boje můžete jeho výsledek ovlivnit pouze taktickými kartami (pokud je máte), ale nejdůležitější je skladba vašich vojsk. Pokud spoléháte pouze na pár velkých a pomalých nestvůr, může se lehce stát, že vás soupeřova armáda rychlých lučištníku zdecimuje dřív, než stihnete zaútočit. Musíte mít tedy armádu vyrovnanou, přičemž pro každý národ to znamená něco jiného (odlišnost jednotlivých ras je pro mě další velký plus).

Jak říkám, hra má vše, co jsem od ní čekal a ještě mnohem víc, třeba se mi moc líbí efekt zimy - pokud máte dostatek jídla, je velmi výhodné počkat si na zimu a pak zaútočit na oslabeného soupeře. Systém surovin je vůbec moc chytrý a nemusíte se brodit hromadami žetonů a počítat, kolik jaký soupeř může čeho rekrutovat - prostě kouknete a vidíte.

Ještě bych se chtěl vyjádřit ke komentářům na BGG ohledně toho, že hrdinové jsou prý k ničemu a do hry jsou přidáni jen tak navíc. Naprosto nesouhlasím! Hrdinové jsou důležitou součástí hry a jeden ze způsobů, jak získat runy. To že neinteragují s armádami mi vůbec nevadí, nejsou to přeci vojevůdci, ale zvědové a dobrodruzi, kteří jdou za svými questy. Ti lidé z BGG totiž hráli RW v FFG centru, kde se nehrálo s žetony průzkumu. Ty s epoloží na počátku hry na každé pole a pokud tam přijde hrdina, žeton otočí. Mohou tam být bandité, pasti nebo různá místa (portály, Dračí Trůn, Kobky). Tato místa dodávají každé hře osobotist a "šťávu", třeba portály jsou podobné jako červí díry v TI3 a mohou tak urychlit pohyb a útok na nepřítele. Dračí trůn zase slouží jako přirozený zdroj konfliktu - kdo by si nechal utéct dračí runu.

Uff, zž toho je ažaž, prostě jsem nadšen na nejvyšší míru a ostatní na tom nebyli jinak. I když jsme to hráli jako člobrdo a strategických chyb sekali fest, pravidla přešla do krve rychle a zábava byla velká. Jen s pohybovými kartami byly zmatky - strategize posunuje jednotky pouze do soudedních prázdných nebo přátelských polí! Před panem Konieczkou smekám svůj skalp (one hundred nazi scalps!), tohle mohl vymyslet jen blázen nebo člověk, který má svou práci rád, rozumí jí a je zkušený. Pan K. je patrně včechno najednou. Hodnotím po jedné hře a stojím si za tím :)

Btw. ty 3D hory jsou nutnost, plocha je dost zaplněná a kdyby byly jen nakreslené, snadno by se přehlédly.
28.1.2010 09:57:17

Parxel
Zajímavý názor. Nevím, co je nepochopitelného na tom, že jsem po jedné partii hry, na kterou jsem se těšil dva měsíce, nadšený. Pokud s emi hra líbí, nehledám v ní mouchy jen proto, abych mohl říct něco negativního. A po první hř eještě není nic, co by mi vadilo.

28.1.2010 13:19:58

dodatek
A pokud je JEDINÉ, co tě odrazuje, nadšení druhých, pak to nějak nechápu. Rychle někdo vytáhněte něco, co se vám nelíbí, ať si Parxel může s klidným svědomím zahrát ;)

28.1.2010 13:22:08

nelíbí se mi
že už čtvrtý den je ve stavu "přepravována k dodací poště" , stačí :)

28.1.2010 13:24:06

sydo
mě se nelíbí, že ji zatím nemám :-D

28.1.2010 13:24:50

sydo
a mě se nelíbí, že uvažuju o jejím koupení a to sem se zařekla, že se mi musí aspoň ty nové hry ohrát

28.1.2010 13:28:23

sydo
Uklidni se, tohle jsem vubec nemyslel jako utok na Tebe.
Tim jsem chtel rict, ze kazda hra ma svoje klady a zapory. A tady se zatim cela diskuse nese v dost jednostrannem duchu a to me odrazuje, protoze si z toho nejsem schopny udelat ucelenou predstavu o hre.

28.1.2010 13:28:30

Parxel
Si přečti ty recenze na BGG, tam nějaké výtky určitě najdeš :)

28.1.2010 13:29:11

Karty
A co Tactics karty? Ty jsou přece skryté a budou mít nějaké efekty, ne?

28.1.2010 13:32:14

Parxel
Richmond má pravdu, v reportu jsem se vyjádřil ke kritice některých věcí, které se objevily na BGG. Většinou byli lidé z hry nadšeni, ale vadila jim neužitečnost hrdinů. Nicméně s exploration tokeny to dostává jiný rozměr, ta místa jsou super a přispívají i k atmosféře - Dračí Trůn ve skalách či portál ve hvozdu, mě se to líbilo. Záleží na publiku, třeba na F:AT zatím křičí nadšením podobně jako já tady :) Třeba časem něco vyplyne, ale většinou mám u her hned po první hře představu o tom, co mi nesedí. U ASL a RW se mi to zatím nestalo.

28.1.2010 13:35:52

Kadaver
Máš recht, na ty jsem zapomněl. Možná proto, že jsem za celou hru měl tři a nijak je nekupoval, měl jsem dost práce se stavěním pevností :)

28.1.2010 13:36:53

zvlastni paradox
kdyz se nejaka hra chvali, odradi to, takze kdyz ji tu sepsujem a spraskame ji jak prasiveho psa, bude to lakavejsi a hra zaujme pozornost i pochybovacu?:-D

28.1.2010 13:44:59

Ringo
Normální je, že hra má svoje mouchy!! :)

28.1.2010 13:47:21

Parxel – cílová skupina
ono jde taky o to, co od té hry očekáváš

jestli jsi blázen do fantasy a chrochtáš už půl roku dopředu, když zjistíš, že taková hra vyjde, při slově hrdina se dokážeš na půl hodiny zasnít a když máš tu hru doma, tak hraješ sám proti sobě, vymejšlíš pravidla pro jednoho a nebo se alespoň hrabeš v krabici, prohlížíš karty nebo dokonce barvíš figurky, tak zbytek volnýho času trávíš tady, chválíš a diskutuješ se stejně nemocnýma

pokud jsi náročnější na mechaniky hry, nemáš rád náhodu, nebo tě baví plánovat strategii dva dny dopředu než si jdeš někam zahrát, tak většinou kupuješ hry podle jiných kritérií než zde přítomní nadšenci a radím ti s koupí chvíli počkat, než bude podrobena delšímu testování

mě na hře vadí, že nevychytali chyby na plánu a mají tam missprint

28.1.2010 13:51:11

sydo
Pravda na BGG jsem zatim nazory necetl, nejak jsem BGG co se tyka Runewars ingnoroval. Ale libi se mi, ze pises, ze jsi schopny udelat si nazor po prvni hre. Ja si ho u nekterych her take udelal a kdyz jsem se o tom nekde zminil na foru, tak me za to lidi malem sezrali.

28.1.2010 13:51:42

nedostatek kritických námitek
bude i v tom, že zatím to hrál jen sydo a nikdo jiný...postupně s přibývajícími hráči se určitě nějaké objeví...

28.1.2010 13:53:04

Richmond
no, mouchy, to asi urcite ano, otazkou jake mouchy mas na mysli, jestli ty typu tohle vadi tam tomu ale me ne a nebo mouchy - tak kvuli tohodle to hrat nebudu. Ja u mnohych her mrknu na mouchy a pak uz ani nema cenu, abych se zajimal o klady.

28.1.2010 13:56:45

The Hammer
Přesně, ne každému to sedne tak jako mě a martannen má s těmi misprinty pravdu, i když jsou jen malé (počet obrů při setupu na dvou místech není 2, ale 1). K nadšení také dost přispěla přítomná parta - všichni s ebavili a nadšení sdíleli, takže se to znásobilo. A navíc to jsou lidé, se kterými je radost hrát.

28.1.2010 13:58:47

Ringo
Nechapu, proc by se melo brat to, ze se nekdo zajima i o nedostatky jako nejaky zvlastni paradox. Me se tady na ZH stalo, ze jsem si koupil hru podle toho jak z ni tady byli lidi nadseny a pak jsem zjistil, ze mi nesedi.

Navic proste doba je takova, ze se ti na kazdem druhem rohu snazi nekdo neco nacpat a tvrdi ti jak je to skvely. To proste cloveka nuti k tomu, aby byl opatrnejsi a zvazoval veci z obou stran.

28.1.2010 14:03:35

Parxel
Já zjistil, že nejlepší je se spolehnout na vlastní intuici, když si totiž na BGG přečteš komentáře ke hrám, vždy to tam bud eněkdo vychvalovat a někdo říkat, jaká je to srágora, to bych si takhle nezahrál nic. A nikomu se tu nesnažím nic cpát, jen tu byl zájem o report a tak jsem ho rád napsal.

28.1.2010 14:13:15

Parxel
no jo, ale to mluvis o necem jinem nez o nedostatcich. Nedostatek je, ze hra ma nejakou chybu, ktera je proste na zavadu, at uz v mechanismu, nebo zpracovani, to je jedno. Ja jsem taky dal na natesenost hracu a koupil SH ve vseobecne euforii a zjistil jsem ze ta hra neni vubec pro me. Ale to co jsem ji vycital jini proste za negativum neberou. Takze co chces vlastne slyset za negativa aby sis byl jisty ze tu hru chces nebo nechces. Me zdejsi pozitivni reakce mohou jedine navnadit, jestli me ma neco odradot, tak by to musely byt negativa kterenekdo zmini. Zatim je to ve fazi nadseni, takze to snad vypada na dobrou hru, ne? Tak co te na tom odrazuje nechapu. Kdyby nekdo zminil chyby, tak mohu rici ano, tyhle chyby mne od hry odrazuji.

28.1.2010 14:15:18

sydo
Ja nechapu, proc si to vztahujes na sebe. Ja jsem prece nikdy nic takovyho, ze nekomu neco cpes nenapsal. Ja jsem reagoval na poznamku nekoho uplne jineho.

28.1.2010 14:20:09

TO Sydo
No.. nedalo mi to a přečetl jsem si to!:) Ach jo... vydržím do setkání a pak asi zešílím! :D
Moc pěkně napsáno!
Btw: Velice mě mrzí, že u her není záložka pro reporty! Poslední dobou se tu rojí a nesmyslně zapadají! Proto prosím našeho nejvyššího aby zasáhnul! :D

28.1.2010 14:20:53

SSZGSA
Hod to do nametu, mas uplnou pravdu;)

28.1.2010 14:23:37

intuice
No sydo upřímně v případě hry za 1900 přeci jen ne každý (alespoň já ne a to mám v úmyslu si hru pořídit) dá jen na intuici :) Na BGG jsou pochopitelně snad u každé hry pozitivní i negativní ohlasy, jenže ty kvalitní zmíní proč je hra dobrá či ne. Pak se člověk může rozhodovat, jestli to zmíněné negativum pro hráče je zásadní a odrazující od koupě, nebo je to pr něj dokonce pozitivum :)

28.1.2010 14:25:11

Parxel
Dobrá, ale tak nějak mi to nepřišlo zrovna vhodně zvolená slova, tak se omlouvám :)

Jinak chápu, že jsou asi pochybnosti o mé objektivitě, takže končím a poradím jednu věc - zahrajte sami a uvidíte. Příště zkusím něco negativního vyhrabat.

28.1.2010 14:25:48

Vybíráme z Bazaru

Carcassonne + rozšíření Dárky
Carcassonne + rozšíření Dárky
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 6 dnů

Offcanvas