Herní kategorie: párty hra, dětská hra
Vydavatelé: Dino Toys
Blue Orange Games
Autoři: Sylvain Lasjuilliarias

Pirátský poklad je vzácná perla mezi dětskými hrami

Autor: Azifaral | 8.1.2023 | 6

Každý z nás viděl alespoň jeden film s pirátskou tématikou a nejeden obrázek piráta. A stejně jako je to s tématem Divokého západu, realita je nakonec zcela jiná než to, co najdeme v médiích. Přece jenom, už je to hodně dávno a vymyšlené příběhy se prodávají nejlépe. Takže, ať byli piráti elegantní šlechtici, po nichž by každé ženské srdce zjihlo, anebo naopak rabiáti s dřevěnou nohou, hákem místo ruky a páskou přes oko, je to jedno. Jednu věc měli totiž společnou. Přepadali, loupili a rabovali a svou kořist si museli někam schovat. Proto i dnes je možné na pustých ostrovech v tajemných jeskyních najít Pirátský poklad.

Poklad, a navíc Pirátský poklad, to je něco, co v nás už od dětských let vzbuzuje romantické představy a říkáme si, jaké by to bylo něco takového najít. Teď budete mít šanci, protože francouzské vydavatelství Blue Orange Games přivedlo do deskoherního světa hru Pirate Box, kterou pro nás lokalizovalo české vydavatelství Dino Toys pod názvem Pirátský poklad. To mi poskytlo tento testovací vzorek na recenzi, za což mu velmi děkuji.

Desková hra Pirátský poklad je určena pro 2–4 hráče ve věku od 8 let, kteří si na „loupení a dělení kořisti“ musí vyhradit zhruba 15 minut
Desková hra Pirátský poklad od vydavatelství Dino Toys je určena pro 2–4 hráče ve věku od 8 let, kteří si na „loupení a dělení kořisti“ musí vyhradit zhruba 15 minut.

Už tedy víte, jaké je téma hry. Ale než povíme, co si o hře myslím, a to jak z pozitivního, tak případně negativního hlediska, jako vždy vás nejprve seznámím s jejím obsahem a poté si popíšeme její základní herní mechanismy. A úplně na závěr vás budou čekat mé 3 otázky a 3 odpovědi, které všechny dojmy ze hry sesumírují.

Ve hře Pirátský poklad bude vaším úkolem zapamatovat si v časově omezené době co největší část obsahu truhly s pokladem, abyste získali co největší část kořisti. Za základě toho získat co největší množství bodů a tím se stát nejproslulejším a nejbohatším pirátem ze všech pirátů. Z toho logicky vyplývá, že hra je určena pro více než jednoho hráče, konkrétně pro 2–4 hráče ve věku od 8 let a na „dělení kořisti“ budete mít zhruba 15 minut.

V krabici sice nenajdete pirátský poklad…

…nicméně spoustu velmi hezkých herních komponent ano. Samozřejmě nemůžete očekávat, že na na vás po otevření stylizované krabice s ilustrací dřevěné truhly vypadnou šperky a brilianty. Ale určité překvapení si na nás herní designér Sylvain Lasjuilliarias, alias Sylas, nám známý třeba ze hry Pharaon, opravdu připravil. Jedním z největších je kompletní plastový výlisek s hromadou kostek. Ty totiž ten Pirátský poklad budou reprezentovat. Jak? To si povíme až níže. Dále desku s mřížkou, 24 žetonů pirátů, 4 pravé pirátské papoušky coby figurky hráčů, 4 přehledové karty, bodovací desku, přesýpací hodiny, žeton prvního hráče ve tvaru klíče a samozřejmě pravidla lokalizovaná jak do češtiny, tak slovenštiny.

Pirátský poklad vám nabídne hezké a tématické herní komponenty

Kdo a jakým způsobem získá Pirátský poklad?

Je to jednoduché a řekněme si to hned na začátku: hráč, který na konci hry získá největší počet vítězných bodů. Což tedy není nijak překvapivé. Co je ovšem zajímavější, je způsob, jakým vítězné body získá, a to si nyní popíšeme. Všechny komponenty, až na herní kostky vytáhnete z krabice. Tu opět zavřete a položíte doprostřed herní plochy. Dále zde položíte přesýpací hodiny a bodovací desku.

Příprava hry je velmi snadná a rychlá
Příprava hry je velmi snadná a rychlá.

Každý hráč si zvolí svou barvu a figurku papouška, kterou položí na políčko lodi na bodovací desce. Vedle krabice s kostkami položte desku z mřížkou. Zde musíte dávat pozor, neboť mřížku musíte natočit stejně, jako je natočená krabice, což ověříte symbolem kompasu, který je znázorněn na obou zmíněných komponentech. Poté každý hráč dostane jednu přehledovou kartu a sadu žetonů ve stejné barvě, jakou má jeho papoušek. Počet žetonů se liší podle množství hráčů ve hře. Na závěr si zvolíte prvního hráče a ten dostane klíč. A jste připraveni hrát.

Každý z hráčů si vybere piráta dle vlastní volby
Každý z hráčů si vybere piráta dle vlastní volby…
... a položí figurku papouška na pirátskou loď. Hra může začít.
…a položí figurku papouška na pirátskou loď. Hra může začít.

Pirátský poklad v truhle musíte pořádně protřepat

Jak už nadpis napovídá, v prvním kroku musíte uzavřenou krabici s kostkami, což je vaše truhla s pokladem, pořádně protřepat (a už nemíchat). To vždy udělá první hráč, coby kapitán. Následně je dobré zlehka víko od truhly nazvednout (NEDÍVAT SE DOVNITŘ!) a přesvědčit se pohmatem, zda všechny kostky zapadly do výřezu. Pokud ne, což se stane velmi často, jemně je rukou uložíte. Víko opět uzavřete.

I když v hlavní roli není James Bond, tak stále platí – protřepat a nemíchat
I když v hlavní roli není James Bond, stále platí – protřepat a nemíchat

Na výběr svého lupu budete mít proklatě málo času

V dávných dobách se kořist dělila podle práva silnějšího. Dnes už jsme civilizovanější (možná), a proto v našem případě nastane pouze souboj s časem a pamětí. Jakmile jsou všichni hráči připraveni, kapitán otočí přesýpací hodiny a otevře truhlu s pokladem. Úkolem všech bude si co nejlépe zapamatovat rozmístění symbolů na kostkách, na což mají přesně 30 vteřin. Jakmile se dosype poslední zrnko v hodinách, truhla se nemilosrdně zavře a přejde se do další fáze.

Písek v hodinách se bude sypat neúprosně rychle
Písek v hodinách se bude sypat neúprosně rychle…

Dělení kořisti nemilosrdně zacvičí s vašim mozkem

Tato fáze je kola je nejtěžší. Počínaje kapitánem, ve směru hodinových ručiček, vždy položíte jeden svůj žeton na mřížku, která symbolizuje rozložení kostek v truhle. Tímto způsobem si budete nárokovat a dělit kořist. Aby to nebylo příliš jednoduché, ne každý typ pokladu je dobré nasbírat v co největším množství. U stříbra nebo šavlí to třeba platí, ale u lahví rumu ani náhodou. Tam vám jedna lahvinka sice zbystří mozek, ale když jich nasbíráte více, na konci své tahu se probudíte s velkou kocovinou a několika minusovými body. Tímto způsobem vyložíte na mřížku všechny své vybrané pirátské žetony a jakmile to udělá poslední z vás, nastane poslední fáze kola.

K správnému natočení mřížky a truhly s pokladem vám poslouží kompasy
Nastává fáze nemilosrdného dělení kořisti

V poslední fázi svou kořist proměníte na body

Jak už jsem naznačil v předchozím odstavci, každý žeton umístěný na mřížce představuje část kořisti. V této fázi hry budete vytahovat na základě žetonů kostky z truhly (nesmíte je otočit a změnit jejich symbol) a následně pomocí přehledové karty proměňovat na vítězné body. Ty zaznamenáte postupem papouška na bodovací desce.

Kolo skončí proměním vašeho lupu na vítezné body
Jakmile poslední pirát položí svůj žeton nastane poslední fáze hry…
Nakonec svou kořist proměníte ve vítezné body
…v níž svou kořist proměníte ve vítězné body.

Herní kolo máme za sebou, klíč kapitána se posune po směru hodinových ručiček k dalšímu pirátovi a hra pokračuje dále. Hra Pirátský poklad se hraje ve hře 2 nebo 4 hráčů na 4 kola, ve hře 3 hráčů na 3 kola. Následně nastává konec hry a pirát, jehož papoušek dolétl nejdále a získal největší množství bodů, vyhrává. Pokud dolétlo stejně daleko více papoušků, musí se piráti, jako správní braši, u lahvinky dobré moku o vítězství přátelsky podělit.

Co se mi na hře Pirátský poklad líbí?

Přemýšlel jsem co napsat jako první věc a začneme tedy tím co je zjevné na první pohled. Grafika, provedení a celá produkce je výborná. Ilustrace jsou velmi milé a od prvního okamžiku navozují pirátskou atmosféru.

Truhla s pokladem (krabice s herním materiálem) je zabalená ve vysouvacím rukávu, který když sundáte, vyjukne na vás opravdová bedna převázaná řetězy. Vnitřní plast, v kterém jsou uložené kostky, je masivní a pevný. Kostky jsou nádherné (mám opravdu rád hezké kostky) a symboly na nich jsou vyleptané / vypálené do hloubky a vybarvené jasnými barvami. Skvělé! Hezké je, že se nešetřilo na takové drobnosti, jako jsou dřevěné figurky hráčů ve tvaru papoušků. Ostatní věci, jako jsou žetony a desky, víceméně odpovídají běžným standardům. Pokud bych tedy měl hodnotit produkci, Pirátský poklad ode mě musí dostat jedničku a bohužel do jedničky s hvězdičkou mu chybělo hrozně málo.

Přejdeme k tomu, co dělá hru hrou, a to je její herní mechanika. Přemýšlel jsem, jak to popsat a pořád mě napadá jenom spojení: „Je prostě boží!“. Celá ta mechanika, kdy protřepete kostky v krabici, následně ji otevřete, zapamatujete si jejich rozmístění a pak to nějakým způsobem aplikujete, je vynikající a jsem z ní opravdu nadšený. To vše pokračuje dál, kdy pomocí žetonů vybíráte kostky, které chce uloupit, a soupeři dělají totéž. Zde do té hry navíc vstupuje další faktor a to škodění, kdy jste schopni svému protihráči uloupit tu část lupu, na kterou si brousí zuby. To si musíte zkusit zahrát, ale trošku vás varuji, protože neskončíte u jedné hry.

Uživatelsky přístupná herní mechanika a z toho vyplývající jednoduchá a velmi dobře vytvořená pravidla, je také něco, co kvituji s nadšením. Pravidla hry Pirátský poklad zabírají pouhé 4 stránky, a to včetně velkého množství doprovodných ilustrací. Pokud by ovšem měl i s tímto někdo problém, vydavatelství Dino Toys pro něj připravilo podrobný videonávod. A přesto, nebo snad právě proto, že je tato hra po pravidlové a herní stránce snadná, není vůbec jednoduché ji vyhrát. Zde bych použil oblíbenou charakteristiku: „snadné na naučení, složité na vyhrání“.

Pirátský poklad je hra určená pro dětské hráče od 8 let. Ovšem tím, jak je hra snadná na naučení a bez jakýchkoliv textů na komponentech, zcela bez problémů si ji zahrají i daleko mladší děti. Bude jim rozvíjet paměť a zasvětí je do tajů jednoduché strategie a logiky. Co je ovšem úžasné, je, že tahle hra vůbec neurazí ani zkušené hráče. Pro ně se jedná o ideální hru na deskoherní párty na překlenutí času mezi složitějšími tituly.

S tím souvisí můj poslední bod, a tím je snadnost a rychlost přípravy a délka samotné hry. Hru dostanete na herní plochu během mrknutí oka a jste připraveni hrát. Hra samotná se hraje pouze na několik kol, a během nich prakticky není prostor, kde by došlo k nějakému jejímu protahování. Následně těch několik málo komponent přidáte ke kostkám do krabice a je uklizeno. Perfektní.

Našlo se něco, v čem mi hra Pirátský poklad nevyhovuje?

Pár drobností se přece jenom našlo, ale opravdu je spíše považujte za povzdechnutí recenzenta. První věc souvisí s herní mechanikou. Jak jsem psal, je skvělá, snadná jak na naučení, tak pro samotné hraní. V tom tkví druhá strana mince a to, že se hra časem stává poněkud repetitivní. Je to logické – v rámci toho malého prostoru, který vám herní mechanika nabízí, není co nového vymyslet. Proto budete vždy hrát totéž znovu a znovu a znovu… Což se nakonec stane únavným. Pak začnete zvažovat, jestli si ji chcete zahrát anebo zda dáte přednost něčemu trošku komplexnějšímu.

Druhá věc trochu souvisí s předchozím odstavcem. Tím, že se jedná především o paměťovou hru, stane se, že vás ta hra prostě utahá. Jedna hra samozřejmě není problém. Druhá asi také ne. Ale když dojde na další a další hry, což vzhledem její délce a rychlosti přípravy není problém, pomaličku se vám začnou z kostek dělat mžitky před očima. Pak se ovšem může stát, že když jednou to množství odehraných her bude větší, než bylo záhodno, v budoucnu se vám nebude tu prokletou krabici s těmi nádhernými kostkami chtít ani otevřít. Řešení je samozřejmě jednoduché, a to nehrát tolik her po sobě. Když ale to pokušení je tak silné…

Pak tady mám dvě drobnůstky týkající se produkce, které kdyby nebyly, musel bych dát velkou jedničku s hvězdičkou. Ta první je z mého oblíbeného žánru „někdy těm vydavatelům nerozumím“. Mezi herními komponenty jsou dvě desky: deska s mřížkou, na které se kladou žetony ve fázi dělení kořisti, a bodovací deska, na které máte figurku papouška. Proč je jedna z tlustějšího kartonu a druhá z tenčího, to mi ovšem hlava nebere. Vždyť v tomto případě nemůže ani cena být tím rozhodujícím faktorem. Tenčí karton není u bodovací desky nijak na závadu, ale trochu zbytečně shazuje tu takřka dokonalou produkci.

Druhá věc souvisí se systémem protřepávání kostek. Nějak se logicky předpokládalo, že díky konstrukci ty kostky vždycky zapadnou, jak mají. Bohužel opak je pravdou a prakticky po každém protřepání budete muset zlehka nadzdvihnout víko, sáhnout dovnitř a kostky rukou uložit. Což o to – u dospělého hráče to moc nevadí, ale ten dětský… co si budeme nalhávat, pokušení nahlédnout dovnitř je hodně velké. Nevím, jestli to šlo vyřešit ještě lépe, než je to teď, asi ne, ale je to velká škoda a trošku mi to vadí, byť je to opravdu drobnůstka.

Závěrečné hodnocení hry Pirátský poklad – 3 otázky a 3 odpovědi

1. Jak hodnotím hru Pirátský poklad v převodu na BBG hodnocení?
  2. Je to hra, kterou bych si koupil, pokud bych ji nedostal k recenzi zdarma?
  3. Zůstane tato hra u mě doma?

Pirátský poklad je skvělá hra a ode mě získá 8,5 bodu z 10. Jedná se sice o hru určenou primárně pro dětské hráče, ale v žádném případě neurazí ani dospělé. Pravidlově a herně je velmi snadná, ale zdání klame a dost často si zavaříte především své paměťové buňky. Je to ideální rodinná hra, u které mě nikdo do hry nebude muset nutit. Primárně je určena spíše dětem, ale v žádném případě by mě neurazilo si ji zahrát s dospělými jako drobný filler. Má bohužel tendence k repetitivnosti, což se dá díky jednoduchosti předpokládat, a hra vás dokáže dokáže „utahat“. Přesto ji opravdu doporučuji každému a je to jedna z her, které by mělo mít doma každé dítě.

Hru Pirátský poklad pořídíte na e-shopech zhruba od 400 Kč. Ano, je to hra, kterou bych domů koupil. Jak jsem psal již v hodnocení, u dětí bude rozvíjet paměť, logiku a trošku i strategii a dospělí se u ní zabaví.  Její provedení je precizní, velmi hezké a musí upoutat každého už na první pohled, takže i cena naprosto odpovídá. Pro milovníky kostek je to naprostá nutnost. Velkým plusem je rychlá příprava, následná svižná hra a ve finále její úklid, což doma všichni velmi oceníme.

Ano, Pirátský poklad si u nás vysloužil své místečko na polici. Teď, když je nový, určitě z ní na stůl půjde asi hodně často. Až nás trošku unaví, což se samozřejmě stane, nahradí jej trošku komplexnější hry. Přesto si Pirátský poklad určitě necháme, protože se jedná o hezkou a velmi zábavnou deskovou hru a čas od času si ji s radostí zahrajeme.