Autoři: Ondřej Bystroň
Pavel Jarosch
Petr Čáslava
Rok vydání: 2023

Přidejte se k rozvoji slavného města stříbra

Autor: Vernon | 25.12.2023 | 21

Kutná Hora: Město stříbra (v angličtině Kutná Hora: City of Silver) je ekonomická desková hra, která vás přenese do malé hornické osady nad řekou Vrchlice ve středních Čechách ve 14. století. Zpráva o nálezu bohatých stříbrných ložiskách láká zástupy lidi s vidinou zbohatnutí.Tato hra je určena pro 2 až 4 hráče s herní dobou cca 30 minut na hráče. Jedná se o původně českou hru, jejíž autoři jsou Ondřej Bystroň, Petr Čáslava a Pavel Jarosch.

Herní komponenty, vizuální stránka a zpracování hry

Dominantou hry je herní plán Kutné Hory spolu s plánem radnice a počítadlem kol. Dále hra obsahuje důlní desku, dílky dolů spolu s dílky důlní technologií a dílky skal. Ve hře jsou taktéž dílky cechovních a veřejných budov, karty přípravy cechů a dolů, karty obyvatel a rudy a karty událostí.

Herní plán Kutné Hory
Herní plán Kutné Hory

Každý hráč má herní desku, 6 karet akcí a sadu figurek, které působí na první pohled jako z plastu, ale použitý materiál je tzv. Re-Wood (recyklovaný přírodní materiál). Hra obsahuje žetony bratrstva, patricijů, mince (lze dokoupit kovové), žeton začínajícího hráče, ukazatel kol a daní.

Herní deska hráče
Herní deska hráče

Po vybalení hry, resp. před prvním zahráním má pro vás hra připravenou „mini hru“, a to ve formě skládání kartonových stojánků na karty a sestavení (slepení) desky hráče. Pravidla ale obsahují jasný obrázkový návod, jak na to, a vlastní složení zabere jenom pár minut.

Celá hra je svými ilustracemi laděna do středověkého stylu, nejvýraznější jsou v tomto stylu ilustrace postav, které lze nalézt především na kartách akcí. Taktéž je třeba poznamenat, že hra na různých místech obsahuje detaily, které jsou provedené lesklou stříbrnou barvou.

Vytknout by se hře daly dvě věci. První je absence insertu, ale tohle již vyřešil trh a kvalitní insert lze dokoupit, a to hned od několika výrobců. Druhým sporným prvkem hry jsou kartonové držáky na karty – tyto držáky jsou naprosto funkční a originální, ale bohužel karton, z kterého jsou vyrobeny, se časem ošoupe; otázka je, zda by nebyly lepší držáky z odolnějšího materiálu. Ještě jedna malá poznámka k držákům karet – do držáků se nevejdou obalené karty.

Držáky karet trhu
Držáky karet trhu

Jinak po produkční stránce nelze nic dalšího vytknout. Naopak, zpracování hry vtahuje do tématu a celkově hra na stole zaujme, jednotlivé komponenty jsou kvalitně zpracované a chytře nadesignované (hráčská deska je z dvojvrstvého kartonu). Velmi originální je již zmíněné využití stříbrné lesklé barvy napříč celou hrou.

Herní komponenty (včetně kovových mincí)

Vizuální zpracování: 9/10

Komponenty: 9/10

Hra v kostce

Na herní stůl dle počtu hráčů se připraví herní plán spolu s dalšími komponenty. V případě hry dvou hráčů se taky připraví karty událostí (při hře 3–4 hráčů mohou být volitelně použity také). Hráči připraví své herní desky a komponenty. Následně se náhodně vybere karta přípravy dolů a karta přípravy cechů – hráči si vyberou cechy, které budou reprezentovat (hráč má k dispozici vždy 3 cechy). Připraví se dílky chrámu sv. Barbory a deska s dílky dolů.

Právě práce s cechy (těch je ve hře 6: hutníci, horníci, písaři, řezníci, stavitelé a šenkýři) je jedním ze hlavních mechanismů hry – cechy produkují odpovídající zboží, hráči však pracují pouze s penězi, což znamená, že všechno získané zboží ihned proměňují v peníze dle cen na trhu a naopak při zakoupení daného zboží utrácejí za jeho pořízení peníze dle jeho aktuální ceny na trhu.

Hra má daný počet herních kol; ve čtyřech hráčích je to 5 a v menším počtu se hraje na 6. Během kol se hráči střídají ve svých tazích. Během svého tahu zahraje dvě akce, při opakovaném tahu opět dvě akce a během posledního tahu jednu akci (tudíž zahraje 5 ze 6 karet akcí). Akce se hrají pomocí karet akcí, které mají všichni hráči stejné a celkem jich mají 6. Na každé kartě jsou uvedeny vždy dvě akce a hráč si při zahrání karty volí, kterou z nich provede. Dostupnými akcemi jsou:

• Kutání – Zpravidla zvyšuje produkci rudy hráče. Akcí se odhalí další dílek dolu, který umístí se svým horníkem do plánu dolu.
  • Právo – Před stavbou budovy je třeba získat výhradní právo na stavbu. Hráč si vybere dílek budovy z plánu radnice a zaplatí danou cenu.
  • Parcela – Pro stavbu budovy je třeba mít zabranou parcelu pro budoucí stavbu. Hráči si vyberou volnou parcelu, zaplatí cenu a označí si ji svojí značkou.
  • Stavba – Hráč si zvolí svou parcelu a umístí na ni svůj dílek budovy (který získal akcí právo), zaplatí cenu stavby a vyhodnotí se efekty (příjem, úprava ceny komodity, nárust počtu obyvatel, …).
  • Příjem – Hráč získá peníze dle své produkce jednotlivých zdrojů. V pozdější fázi hry může v rámci této akce také dosadit patricie do městské rady.
  • Sv. Barbora – Hráč využije 1 žeton Bratrstva, postaví (otočí) v pořadí první dosud nepoužitý dílek chrámu a získá efekt uvedený na něm.
  • Žolík – Umožňuje provést jednu libovolnou akci, ale za cenu ztráty reputace.
Karty akcí
Karty akcí

Po posledním kole proběhne ještě závěrečné bodování a hráč, který získal v součtu bodů nejvíce, je vítězem hry.

Hodnocení hry

Na úvod o hodnocení hry Kutná Hora: Město stříbra je potřeba si vyjasnit, že se jedná především o ekonomickou hru. Ve svém hodnocení se tohle pokusím více rozvést.

Nejprve bych se rád zastavil u herních mechanismů. Hra je postavena na ekonomickém zákonu nabídky a poptávky. Ve hře je šest cechů, které poskytují své zdroje (dřevo, ruda, stříbro, právo, pivo a jídlo), cena tohoto zboží se ale dynamicky mění, a to na základě expanze Kutné Hory (počtu obyvatel, velikosti města) a podle toho, jaké zastoupení ve městě daný cech má (jak moc se dané zboží produkuje). Tudíž bude-li se ve městě ve velkém produkovat dřevo, jeho cena bude nízká, naopak pokud bude ve městě jenom jedna pila (nebo žádná), cena bude vysoká. Situaci na trhu lze vidět na stojáncích pro karty, toto zpracování je velmi originální a dobře matematicky navrhnuté. Tímto ekonomika v Kutné Hoře nekončí; taktéž ceny parcel se vzájemně ovlivňují podle své významnosti. Celý systém ekonomiky v Kutné Hoře je velmi originální a dobře zrcadlí zákon nabídky a poptávky.

Na první pohled a zahrání hra působí jako eurovka a také celá hra stojí na euro mechanismech, ale i tak se drobně liší od ostatních („typických“) eurovek. Typicky vás euro hra odměňuje za to, čím více se rozvíjíte v dané oblasti (čím více ji maximalizujete) – jinými slovy, více ve hře je i více vítězných bodů. Kutná Hora má však implementovaný zákon nabídky a poptávky; to znamená, že čím více budete stavět budovy pro produkci jedné suroviny, tím více budete snižovat její cenu na trhu (zvyšovat nabídku), takže v Kutné Hoře je třeba optimalizovat své tahy a nemaximalizovat jednu cestu, tzn. vítěznou strategií není hrát na jeden cech.

Pravidla jsou dobře sepsaná na 20 stranách, a to včetně obrázkových příkladů a tematických poznámek typicky o ceších, které jsou ve hře. V pravidlech jsou také uvedeny historické poznámky o kostelech v samotné Kutné Hoře. Poslední strana obsahuje přehled pravidel. Hra obsahuje taktéž lama kartu pro každého hráče, která obsahuje výklad jednotlivých symbolů a akcí. Během testovacích partií jsme nenarazili na žádnou nesrovnalost v pravidlech, ale právě naopak – všechno je logicky vysvětleno.

Dílky budov
Dílky budov

Co se týče náročnosti pravidel (resp. hry jako takové), nejedná se o extra složitou hru, ale také to není lehká vstupní hra. Pravidla začnou hráči dávat smysl během hraní. Hra v tomto směru působí dost provázaně, tzn. zahrané akce přímo ovlivňují všechny účastníky hry. Právě tato celková provázanost hráči začne dávat smysl zhruba po prvním nebo druhém zahrání. Tohle však není zápor hry, ale právě naopak – troufnu si říct, že spolu s ekonomickým modelem je provázanost hry jednou z jejich nejsilnějších stránek. Hru bych doporučil i hráčům, kteří do světa euro/strategických her teprve vstupují.

Mechaniky hry jsou mezi sebou provázány na více úrovních. Uvedu jeden příklad, a to konkrétně stavbu budov. Nejprve je třeba mít právo a parcelu pro stavbu a také dostatek peněz pro uskutečnění stavby; každá budova má sice svou cenu ve dřevě, ta se ale na trhu mění podle toho, kolik je v Kutné Hoře obyvatel a kolik je budov na produkci dřeva. Takže cena může být nízká a hráči pak mají ekonomickou motivaci stavět, nebo je naopak vysoká a hráči hledají alternativy, co dělat, nebo zvažují, zda je pro ně stavba budovy v danou chvíli opravdu přínosem. Při stavbě (resp. již při získávání parcely) je třeba zvážit, vedle jaké budovy ji stavím, protože budovy přinášejí na konci hry vítězné body, pokud sousedí s budovou se shodným symbolem. Navíc je po postavení jakékoli budovy upravena cena příslušného zboží na trhu (zvýší se jeho nabídka), spustí se efekty daného cechu (úprava obyvatel, zisk technologie pro doly, …); hráč, který budovu postavil si zvýší příjem dané suroviny a získá bonus ze své herní desky.

Rád bych se ještě zastavil u akčních karet hráčů. Všichni hráči mají od začátku do konce hry k dispozici stejné karty, takže možnosti jsou v podstatě vyrovnané. Originální prvkem je ale především to, že na každé kartě jsou dostupné vždy dvě akce a hráč si musí vybrat, kterou z nich zahraje.

Herní mechanismy 10/10

Pravidla: 9/10

Horníci kutající v dole
Horníci kutající v dole

Hra není příliš výrazná z hlediska variability – mění se rozložení dolu, lehce se promění (promíchá) nabídka budov; hlavním rozdílem mezi jednotlivými partiemi je, že hráč získá pokaždé kombinaci tří jiných cechů. Dle počtu hráčů hráči své cechy sdílí, a to každý cech s jiným hráčem (tzn. každý cech mají dva hráči) při hře 4 hráčů, resp. dva ze svých cechů (každý s jiným hráčem) při hře 3 hráčů. Ve hře 2 hráčů pak nejsou cechy sdíleny vůbec. Právě sdílení cechů je mechanismus, který nejvíce ovlivňuje variabilitu hry, a také celkovou dynamiku hry. Pokud je totiž cena dané suroviny vysoká, obecně má hráč motivaci postavit budovu daného cechu a při příjmu získávat vyšší obnos peněz i za cenu toho, že sníží jeho cenu na trhu (zvýší se nabídka). Pokud se jedná o dřevo nebo právo, ovlivní tím sebe i ostatní hráče, protože většinou všichni chtějí stavět a nižší cena je výhodná pro všechny. Pokud ovšem daný hráč budovy nechce stavět, tj. nechce platit dřevo a právo, je pro něj výhodnější ceny nesnižovat (nechávat nabídku nízkou). Mimochodem, tohle platí i pro kutání v dolech (je třeba mít právo na horníky a vykopat další část dolu stojí dřevo).

A tím se dostáváme k otázce ideálního počtu hráčů. Hru jsme testovali ve všech možných počtech hráčů a výborně hratelná je ve všech počtech. Dynamika hry je jiná (viz výše variabilita hry), ale pravidla se vůbec nemění, jenom se hraje na větším nebo menším herním plánu. Nicméně hra rozhodně není jakkoliv horší ani lepší v různých počtech hráčů.

Variabilita hry: 6/10

Ohledně tématu hry by se dalo předpokládat, že jelikož se jedná o euro hru, téma bude upozaděné, opak je ale pravdou. Rozhodně se nejedná o příběhovou hru, ale výborně je zpracované téma vzniku Kutné Hory. Ve hře dvou hráčů jsou ve hře i karty událostí – ty jednak oživují ekonomiku, ale také mají historické „flavor“ (příběhové) texty popisující skutečné události v Kutné Hoře; tohle hru tematicky dost zpestřuje. Celkově hra dává pocit, že Kutná Hora postupně roste a stříbrná ruda se postupně více a více kutá v dolech. Na úvod hry je herní plán prázdný, ale na závěr hry je město téměř vybudováno; na úvod je také chrám sv. Barbory pouhou rozdělanou stavbou a na konci hry stojí ve městě krásný chrám. Při hraní hry má člověk pocit, že se podílí na budování středověkého města, které těží ze svého stříbrného bohatství. Celkově by se zpracování tématu hry dalo zhodnotit jako silně nadprůměrné (v rámci euro žánru).

Zpracování tématu hry: 9/10

Chrám sv. Barbory
Chrám sv. Barbory

Na závěr bych rád ještě jednou ve hře vyzdvihnul zpracování ekonomiky – na deskoherním trhu je opravdu málo takhle kvalitních ekonomických her a podle mě je Kutná Hora tou nejlepší ekonomickou hrou. Hru bych doporučil především hráčům, kteří hledají ekonomickou hru, ale taky těm, které baví strategické hry postavené na euro mechanismech.

Celkové hodnocení: 10/10

Silné stránky hry

+ Produkční zpracování hry

+ Výborně zpracovaný zákon nabídky a poptávky

+ Mechanická (pravidlová) provázanost celé hry

+ Dobře zpracované téma hry

Slabé stránky hry

– Chybějící insert

– Variabilita hry

Sporné stránky hry (dle osobní preference)

± Omezený počet akcí, které hráč zahraje

± Držáky na karty (méně odolný materiál, plus se do nich nevejdou obalené karty)

Ukázka z hraní
Ukázka z hraní

"Výborně zpracovaný zákon nabídky a poptávky" - toto bych netvrdil, protože je fuk, kolik stojí šunka nebo pivo, zatímco cena dřeva ultimátně ovlivňuje vše. Navíc pokud bych si chtěl dřevo zlevnit postavením produkční budovy, tak může být zpět na původní ceně, než se dostanu znovu na tah. Byl bych raději, kdyby cenu dřeva neovládal žádný hráč, nebo měla na hru nějaký vliv cena ostatních surovin, jako je tomu u papíru. Tou neustálou změnou cen se hra stává i jaksi náhodnou, protože vám na vaše plány nemusí vyjít peníze.

25.12.2023 20:41:36

K tématu dřevo :-) Měli jsme herní partyji, v které hráči cíleně nestavěli budovy na produkci dřeva (dokonce muselo zasáhnout město). A hra nebyla špatná, ale právě naopak, všichni jsme museli dvakrát zvážít své kroky :-)

K pivu a šunce, pokud se nemýlím tak budovy produkující tyto komodity, taky zvyšují počet obyvatel, takže mají vliv na ceny na trhu. Za mě je skrze celou hru zapracovány zákon a nabídky.

A to, že si hráči vzájemně ovlivňují ceny na trhu, je za mě právě skvělá vlastnost hry. Ano hráči musí být v průběh hraní připraveni reagovat na to co děje ve hře :-)

25.12.2023 21:20:26

Asi by to bylo na delší komentář, ale jakože 10/10? Jakože vážně? To je zaplacený ne? :D

25.12.2023 22:34:42

@slizrs Pravidla Recenzního programu jsou uvedena v záhlaví recenze. Děkujeme, že je čtete ;)

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB a REXher

26.12.2023 15:52:46

K hodnocení 10/10, dlouho jsem uvažoval, zda si to hra zaslouží a opakovaně hraní mě utvrzovalo, že ano :-)

Za mě je to dáno především celkovou (mechanickou) provázaností celé hry a originalitou. Za mě je to nejlepsi ekonomicka hra na trhu. Samozřejmě roli hraje i zapracování tématu a vizuální zpracování.

26.12.2023 16:24:04

@KewBandicoot Můj komentář byl sarkastický, protože hodnocení 10/10 je za mě naprostej přestřel. Jinak pravidla jsem si přečetl a moc jsem z nich nepochopil proč by recenze nemohla být zaujatá? Konec konců zcela objektivní recenze asi neexistuje. Nicméně si myslím, že je rozdíl si hru koupit a pak ji hodnotit nebo ji k hodnocení dostat. Po utracení vlastních peněz je člověk poněkud kritictejsi. Například napsat, že insert se dá dokoupit, takže je vlastně všechno OK není úplně košer podle mě. Je poněkud zvláštní, že u nás hra dostává úplně jiná hodnocení než v zahraničí. Jsem zvědav jestli se někdo z našich influenceru s větším renomé rozhodne k videorecenzi a dá 10/10?

27.12.2023 09:37:30

No, myslím že “ekonomický model” třeba mnohem lépe zpracovala #Clans of Caledonia ;-)

U Kutné hory mi trochu vadí jistá neprůhlednost, hlavně kdy se změní cena. Jak mám jako nováček vědět, že u populace 0 stojí dřevo 2, u populace 1 už ale vyskočí na 3 a pak u populace 8 vyskočí na 4. Nebo mi něco uniklo a mám možnost se podívat do balíku karet ve stojánku, jak se cena změní?

Hru jsem hrál jen 1x a byla mi vysvětlena. Na BGG k tomu někdo dokonce udělat přehledovou tabulku. Ale přeci nechcete hrát hru s vytištěnou A4 :)

Jinak hra se mi líbila, věřím, že je to velmi dobrá hra. 8/10 určitě. Že je naše, tak 9/10, ale plný počet je myslím úlet ;-)

27.12.2023 11:24:58

Mě právě tahle “neprůhlednost” karet trhu baví. Člověk ví, že trh zareaguje na jeho akce (zvýšení / snížení cen), ale jak moc jenom doufá. Tohle je za mě simulace trhu, který rozhodne o ceně a ne hráč. Za mě je tohle skvělá vlastnost hry.

Nejenom v tomto je Kutná Hora jiná než jiné eurovky a je třeba ji primárně brát jako ekonomickou hru. Jiným slovy hra reaguje na akce hráčů dle zákonů ekonomiky. A ano v tomto se hra dost vymyká ostatním hrám a tak na to hráči nejsou zvyklí.

K hodnocení 10/10, bych rád dodal, že mě hra hodně sedla (mam rád historii a ekonomiku) a kromě chybějící insertu (což je opravdu chyba) nemám co vytknout. Že se jedná o CZ hru je příjemný bonus, ale rozhodně to neovlivnilo hodnocení.

27.12.2023 11:48:07

@zdenda-foto tahle nepředvídatelnost se řeší hodně, preference se dost výrazně liší. Těm, co volají po předvídatelnějším vývoji, vyšlo CGE naproti aplikací, kterou lze nahradit kartonové počítače, a kde lze zobrazit, jaký bude vývoj.

27.12.2023 12:19:14

A teda zajímalo by mě, kdo by měl být “někdo z našich influenceru s větším renomé”. Nithrania je jeden z nejrenomovanějších kanálů čs. scény, a hodnotili to jako hru roku. A kdo renomovanější by to teda měl recenzovat? Petr Čáslava?

27.12.2023 12:23:03

@JiriKolena díky za info, jen nejsem zrovna fanda aplikací k deskovám. Ale aspoň více lidí potvrzuje moji výtku. Ten, kdo ví, kdy budou “hupy” v cenách, může mít výhodu.

Možná se to dalo vyřešit tím, že by číslo těsně před změnou karty populace mělo indikátor změny. Kdežto tady, jestli jsem pochopil dobře, tak se na nové kartě ukáže tečka, jako že cena byla “právě změněna” (což je ti už k prdu).

27.12.2023 13:13:49

No nevím, jestli hodnotím hru v šesti kritériích a udelim 10 jen v jednom z nich, tak to celkové hodnocení je opravdu hausnumero.

27.12.2023 14:33:53

@JiriKolena Nithrania pro mě má renomé jakožto vydavatel návodů. Ale jejich recenze mě mnohokrát nepřesvědčili o tom, že bych chtěl jejich názor brát v potaz. O Scythe například řekl, že je to pro něj trest to hrát. Ale chápu. Miluješ Kutnou Horu, tak se ti hodí do krámu každá přehnaná chvála. Ta hra je za mě velice kontroverzní. Docela díky ní začínám mít alergii na výraz “ekonomická hra”. Jakoby to bylo zaklínadlo, který mi má vysvětlit, že se mi nelíbí jen proto, že tomu vůbec nerozumím :D A já nějaké malé ekonomické vzdělání mám a upřímně řečeno tady je ten zákon trhu dosti podivně okleštěnej a napasovanej do formátu- něco vyrábíš(produkuješ) a proto cena klesá. Jestli tohle někdo bere jako ekonomický model tak fajn, ale ono to má trochu víc konsekvencí. Jako třeba to, že pokud zpracovávám dřevo, po kterým díky stavbám roste poptávka, cena by měla jít spíš nahoru, alespoň než se trh nasytí. A primárně cenu sráží vždycky konkurence a ne množství komodity na trhu. Pokud mám monopol, nemusím snižovat cenu. Nikde ve hře nevidím konkurenci, když cech vlastním jen já ;) Ale primárně, ta hra má problém v tom, že je pro velice úzkou skupinu lidí. Protože její hraní ve vás nevzbuzuje radost ani nadšení. Spíš jste nonstop pod obrovským tlakem a hra vás trestá za každou chybu tak velkým způsobem, že o prohře může rozhodnout jeden špatnej tah na začátku hry a už se vezete… Tohle není mechanismus, kterej by mě lákal. A to přes to, že mám rád výzvu a těžký hry. Tady ale po hře vždycky řeším, proč tohle funguje takhle a proč toto dělá tamto…? Do další hry se nutím jen proto, abych objevil to kouzlo o kterým se tu obecně básní a stále narážím na to, že po dohrání ať už vyhraju nebo ne, nemám moc příjemnej pocit. Nejlepší mechanika hry jsou pro mě karty. To považuju za velice zdařilou záležitost. Sv. Barbora je taky hezký prvek, byť je to velmi často o tom, komu to s ní líp vyjde. Patricie jsou docela opruz, parcelování se kolikrát taky zvrhne v totální random výsledek. Jedna “ukradená” parcela a 3 kola plánování jsou do kopru. Dole v dole je taky dosti nepředvídatelná záležitost a neustále si vzájemně házíte vidle pod nohy. Někdo si možná u téhle formy škození “perverzně” libuje, ale nepovažuju to za primárně zábavnou mechaniku. Celá ta hra je strašlivě komplikovaná. Je tam tolik věcí co se snažíte hlídat a pak stejně zjistíte, že hromadu toho stejně ohlídat nejde. Jako mozkovar je to fajn, ale kdykoliv to hraju, tak jen řeším mechaniky, ale téma který si to bere jakožto “rukojmí” tam je jen do doby než začnu hrát. Pak je to čistá abstraktka. A myslím si, že ta hra to neskrývá, když po postavení budovy otočím díleček, postavím na něj domeček a za minutu už ani nevím, co že jsem to vlastně postavil? Buduju město a nevím co v něm mám za budovy? Taky nechápu princip toho, že obecní domy si stavím ze svýho, ale vlastně je nevlastním? Mě nedělá problém si přiznat, že nejsem cílovka téhle hry, ale to nemění nic na tom, že 10/10 je hodnocení, kde by si člověk neměl mít možnost najít tolik negativních věcí, který tam vidím já. A jsem už docela unavanej tím, jak se pár jedinců neustále snaží tu hru obhajovat. I Nithrania si dal tu práci extra natočit video, jak jsou všichni hloupí a nechápou jak skvělá ta hra je. To jsem snad ještě nikdy u žádné jiné hry neviděl. I na foru zde, se neustále nachází zarytí obhajovači na úrovni nějakýho kultu. Každý má právo tu hru mít rád a nemít ji rád. Ale mám pocit, že u téhle konkrétní hry, nemá nikdo právo říct cokoliv proti ní, jinak je okamžitě označen za někoho, kdo tomu vůbec nerozumí, protože “ekonomická hra”. Hra je to orginální, v mnoha ohledech naprosto jedinečná, ale to ještě neznamená, že za to musí nést hodnocení nejvyšší. To je můj názor a byl bych rád, kdyby mi nebyl automaticky rozporován. Už jsem si přečetl hodně argumentů, který v principu opakovaly to stejný dokola.

27.12.2023 14:52:07

Celkové hodnocení za mě není průměr z dílčího hodnocení. Celkové hodnocení je především za mě jak hra funguje jako celek a zde různé aspekty mají různou váhu. Tu hlavní mají především mechaniky hry, originalita hry a celková provázanost hry. A zde nemám hře co vytknout.

U Kutné Hory jsem přemýšlel především zda nižší variabilita hry mi neubírá na celkovém dojmu (hodnocení). Nicméně při celkovém pohledu na hru, mi nějaké moduly (nebo jiný prvek) zvyšující variabilitu nechybí, ale zároveň hra nemá moc možností jako pracovat s variabilitou, takže v rámci dílčího hodnocení zde nejde dát vysoké hodnocení.

27.12.2023 14:57:52

@slizrs Jsi vztahovačný, nikdo nenapsal, že tomu nerozumíš, kromě tebe:

“Ta hra je za mě velice kontroverzní. Docela díky ní začínám mít alergii na výraz “ekonomická hra”. Jakoby to bylo zaklínadlo, který mi má vysvětlit, že se mi nelíbí jen proto, že tomu vůbec nerozumím :D”

…a následně:

“Ale mám pocit, že u téhle konkrétní hry, nemá nikdo právo říct cokoliv proti ní, jinak je okamžitě označen za někoho, kdo tomu vůbec nerozumí, protože “ekonomická hra”.”

Hru nebudu obhajovat, ale stejně jako ty píšeš: “Hra je to orginální, v mnoha ohledech naprosto jedinečná, ale to ještě neznamená, že za to musí nést hodnocení nejvyšší. To je můj názor a byl bych rád, kdyby mi nebyl automaticky rozporován.”, nech i recenzentovi právo udělit známku. A pak o ní můžete debatovat.

Pro mě je tvůj poslední příspěvek celkem přínosný, protože se v části věcí můj pohled s tvým shoduje (přestože jsem hru hrál zatím jen jednou, takže jde o dost předběžný dojem). Stejně tak si rád přečtu i obhajobu těch “desítkářů”, protože z toho mnohem víc poznám, co je hra zač (protože lidi budou vyzdvihovat a shazovat různé její součásti).

--

27.12.2023 15:12:00

Často se do diskuzí nezapojuji, ale zde bych se přidal. Přijde mi, že zde dochází ke klasickému buď miluješ nebo nenávidíš a evidentně recenze někoho z prvního tábora nedá spát táboru druhému, skoro jako v politice. Pokud bych měl napsat za sebe, tak sem si tuto hru velmi užil a jakožto, ne úplně fanoušek eurovek bez škození (taková skupinová onanie), považuji tuto hru za super v té její nepředvídatelnosti, optimalizaci každého tahu, žádné šachy prostě chaos, který se ale musíš pokusit ovládnout a schopnost tohoto krizového managementu považuji za její velkou přednost a za mě bych se hodnocené 9-9,5/10 vůbec nebál. Pokud se jedná o diskuzi o hodnocení 10/10, tak prostě autorovi hra sedla, já ji musím ještě víckrát zahrát, ale myslím si, že bych se také vyšplhal na tuto úroveň.

27.12.2023 15:26:22

@Kew Je to reakce na to co mi bylo řečeno i jinde než tu. Jestli se nepletu tak i od někoho v tomto vlákně. Tak proto se možná zdám vztahovačný.

Samozřejmě já nemám patent na pravdu a nerozporuju, že se hra někomu líbí víc nebo míň, jak jsem už napsal. Ale setkávám se i na foru s tím, že opravdu jakákoliv negativní zmínka je ihned vyvracena velice podivným způsobem. Podivným ve smyslu, že je opomíjeno spousta argumentů, vybráno jen pár a na ty reagováno a to opět dost zkresleným a zjednodušeným způsobem. A opravdu ze slovního spojení “ekonomická hra” se tu (a nejen tu) stalo jakési podivné zaklínadlo.

A jak tu někdo psal výše, v recenzi je několik samostatných sekcí, které jsou ohodnocené konkrétní číselnou známkou, tudíž bych čekal, že pokud k tomu recenzent přistupuje takto exaktně, tak výsledná známka bude průměr těchto čísel. Tím, že není, jaksi předchozí jednotlivé známky postrádají význam. Alespoň mě to tak připadá.

27.12.2023 15:28:14

@slizrs - Tak to ber tak, že jde o vážený průměr, pak ti to bude sedět matematicky a pak už bude jen stačit, aby ses smířil s tím, že ne všichni mají na všechny hry stejný názor jako ty.

Mimochodem, pokud máš na Kutnou horu silný názor (jakože to vypadá, že máš), který se neshoduje s tím co napsal recenzent, proč nenapíšeš vlastní recenzi? :)

28.12.2023 11:20:29

@Miner Recenzování čehokoliv, považuju za obrovskou zodpovědnost a necítím se dostatečně povolaný, abych něco takového zatím dělal. Což si myslím, že je k zamyšlení pro každého autora recenzí. Já zatím tvořím pouze obsah, který zahrnuje moje dojmy a pocity, protože dát něčemu konkrétní známku, na základě které se budou další rozhodovat jsem zatím neudělal ani v podobě hvězdiček u žádné hry kterou vlastním. Pokud to v budoucnu začnu dělat, tak nejspíš na svém vlastním kanále, protože jsem žádnou recenzní kopii nedostal a hru jsem si koupil v předprodeji. A o to víc právě vím, jak může být očekávání od téhle hry zavádějící od reality. Proto se mi do značné míry nelíbí recenze, která mi defakto říká, že ta hra mě nemůže vlastně zklamat, protože je podle hodnocení skvělá a bezchybná. Ale takovej wow pocit se u mě teda nedostavil a to určitě nejsem sám.

Nicméně bych se rád ještě ozval k jednomu komentáři, že je potřeba přečíst si recenzní program.

4.Recenzent je povinen svědomitě hru otestovat s vhodnou skupinou či skupinami hráčů a vytvořit si na hru důkladný a nestranný názor.

Rád bych vypíchl tu nestrannost názoru. Pokud recenzent přiznává, že mu hra opravdu sedla, nemyslím si, že jde o nestrannou recenzi, byť samozřejmě 100% nestranná recenze asi neexistuje, tak to citové zabarvení je tam velice znát.

28.12.2023 13:42:29

mh

@slizrs “A čo také si predstavujete pod slovom nestranný, Kefalín?”

Neboli - máš pocit, že nestranná je jenom taková recenze, která hru rozcupuje? Nebo jenom taková, která se shoduje s tvým názorem?

Smiř se s tím, že velké části ostatních včetně recenzenta se hra líbí, stejně jako oni se smířili s tím, že určité části hráčů se nelíbí.

Navíc nechápu, čeho chceš těmito svými příspěvky docílit. Klidně můžeš hru ohodnotit půl hvězdičkou a napsat do komentáře, co se ti nelíbí. Že je to zodpovědnost, na kterou se necítíš, jsou, s prominutím, výmluvy.

28.12.2023 13:54:48

Podepsal bych se pod recenzi. Mě také tato hra prostě "sedla". Velmi se mi líbí zpracování tématu, herní mechaniky, myslím si, že ekonomický model je výborně zpracovaný. Celkově má hra drive a pořád v ní vidím Kutnou Horu, rozvoj města, dolování, budování chrámu sv. Barbory.

Ten chybějící insert je do očí bijící hned po otevření krabice, za mě naprostý fail, který - ještě než člověk začne studovat pravidla a vyloupe žetony - dá zbytečný špatný první dojem. Nicméně ten insert nedělá hru a rád jsem si jej dokoupil, protože ta hra je prostě výborná (pro mě).

Jakmile někdo udělá 3D model na ta počitadla, tak si jej nechám vytisknout. Dobrý nápad, špatné provedení. Po sestavení jsem oba počítadla pár minut šoupal sem a tam, aby se ve hře dalo posouvat ty ukazatele jednotlivých surovin / produktů.

28.12.2023 14:56:55

@mh Výmluvy? Ne, jen sebereflexe, která tu evidentně mnohým chybí.

Je rozdíl hru ohodnotit kladně a je rozdíl z ní udělat vrchol všech vrcholů. Ale to už jsem tu psal a evidentně marně.