Kutná Hora: Město stříbra

xxxxxxxxxo hodnoceno 132x (Seznam vlastníků)

Kutná Hora: Město stříbra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: budovatelská, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Ondřej Bystroň
Pavel Jarosch
Petr Čáslava
Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Otazky na vyvojare

Ahoj, chtel jsem se zeptat vyvojaru - @Zhan_Shi  , zda jste zvazovali pri vyvoji nektere z nize uvedenych napadu, ale napr. zavrhnuli je kvuli nejakym problemum ve hre, nebo Vam neprisly jako relevantni.

1) Body a povest za dosazeni patriciu - napr. zvyseni povesti o 1 za kazdeho patricie v mestke rade + 
1/2/3 bodu za dosazeni 1./2./3. patricie dane barvy do rady

2) Platba za patricie - misto fixni platby 10 grosu, cenu odpovidajici stribrnym svitkum - za 1./2./3. patricie
dane barvy 1/2/3 svitky

3) Rozdeleni cechu stavitelu na 2 - cech kameniku a cech drevaru + sjednoceni cechu senkyru a rezniku 
na 1 napr. cech potravinaru + upravy cen jednotlivych budov -> ze nektera by chtela vice dreva a nektera vice kameni.

4) Zavedeni nakladu na stavbu Svate Barbory - Krome pouziti zetonu bratrstva by hrac zaplatil, 
napr. za prvni level 
- 1 sunku, ale dostal by navic do aktivni zasoby 1 hornika
za druhy level
- 1 sunku a 1 pivo - a dostal by navic 1 hornika a 1 povest
za strechu 
- 1 sunka, 1 pivo, 1 stribrny svitek - a dostal by navic 1 hornika a 1 povest
nebo neco podobneho

5) Ceny za budovy - navazat i na jine komodity, napr. prubirstvi - by stalo misto 5 "drev", 3 dreva a 2 sunky,
a podobne; slevarna - misto 7 drev - 5 drev a 2 rudy; atd.

6) Odmeny na hernim planu kutani -

napr. kdo se prvni prokope do 3 radku - napr. 2 povesti a do 4 radku - 1 povest a 1 jeden zeton bratrstva.

kdo prvni v danem radku dosahne urciteho poctu horniku - 

2. radek - 2 hornici - 1 povest; 3. radek - 3 hornici - parcela zdarma; 4 radek - 3 hornici - pravo na verejnou budovu zdarma

7) Moznost zvyseni ceny stavebnich surovin dle poctu postavenych budov.


Dale jsem se chtel zeptat zda se chysta nejake rozsireni.

13.1.2024 10:46:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Tak snad si to budu všechno správně pamatovat…

  1. Ano, zvažovali jsme nějakou mírnou odměnu za dosazení patricije, ale obávali jsme se, že by to vedlo ke snowball efektu. Už takto se může stát, že hráč výrazně uteče, pokud se mu podaří dosadit dva-tři patricije a ostatní hráči nedokáží splnit danou podmínku ani jednou. Dodatečná odměna za dosazení patricije by toto ještě umocňovala a proto jsme to ze hry vyndali.
  2. Ano, zvažovali jsme i jinou formu platby za dosazení patricije. Tuším tam bylo 2 piva. Problém byl v tom, že jsme se zároveň snažili ze hry vyndat veškeré zbytné počítání. Ono už tak hra vyžaduje nemálo počítání a nechtěli jsme ji zatěžovat dalším. Takže třeba tady jsme nakonec přistoupili k fixní průměrné částce: 10 grošů.
  3. Toto jsme nezvažovali. Rozdělení cechů vzniklo už na počátku herního designu a drželi jsme se ho po celou dobu. Jakákoliv změna by tam znamenala zásah do core fungování hry a přidalo by nám to měsíce práce.
  4. Nezvažovali. Sv. Barbora byla od začátku zamýšlena jako akce, ke které nepotřebuješ peníze. Je to velmi důležité, protože to umožňuje efektivní hru i hráčům, kteří jsou na tom špatně s příjmem a ve finále porazit i “bohaté” hráče. Od začátku jsme chtěli, aby peníze hráli svou roli v herní strategii, ale neurčovaly vítěze. Barbora je proto namyšlena tak, aby samo o sobě nevyžadovala žádnou platbu a hráč ji může obvykle spustit, i pokud má prázdný měšec. Zároveň to vytváří prostor pro strategické odložení příjmu, pokud čekáš, že se každým okamžikem tvé suroviny zvednou na ceně.
  5. Opět - toto by do hry přidalo velkou míru dalšího počítání. Chtěli jsme to udržet čisté a proto se staví jen za dřevo.
  6. Odměny na herním plánu jsme nezvažovali, protože by to dalo důraz na pořadí hráčů a v tom případě by to se sebou neslo velkou řadu dalších změn - například nějaký mechanismus určení prvního hráče. Opět - chtěli jsme herní design zachovat čistý a pořadí hráčů nechat bez velkého dopadu na hru samotnou.
  7. Zvažovali jsme, ale implementace by nebyla tak jednoduchá. Teď máme budovy propočítané a vybalancované. Nezáleží jak přijdou do hry a vždy představují zajímavou příležitost pro hráče. Progresivní ceny by daly důraz na peníze a ekonomiku hráče a opět - nechtěli jsme, aby peníze rozhodovaly o vítězi. Takže nakonec jsme nechali všechny budovy ve vzájemném balancu.

    K rozšíření se zatím nemohu vyjádřit, ale tak to víš, že bychom chtěli. 

___________________
Spoluautor Kutné Hory

16.1.2024 11:24:51 | Upraveno autorem (porovnej)

Jenom k tomu prvnímu bodu. Té obavě ze snowballu rozumím a hru nemám nijak nahranou, takže netuším, jak často se hra dostane do takové situace, ale hned v první hře jsem řešil spíš opačný problém. Hodilo by se mi, kdyby se nasadil jeden druh patricije, ale problém byl, že by přinesl úplně stejně bodů ještě dalšímu hráči, přičemž ostatní dva by na tom byli výrazně hůř. A teď mám dilema, nejsem nijak motivovaný být právě já tím, kdo utratí nemalou částku a hlavně cennou akci, abych tím pomohl dalšímu hráči. Já jsem do toho nakonec  šel a kamarád později férově taky jednoho přidal, ale přišlo mi to prostě zvláštní. Kdyby tam byla alespoň minimální odměna, tak by mi to dávalo smysl.

16.1.2024 11:59:36

To je hodně psychologický efekt. Pokud tobě patricij dá X bodů a nějakému druhé hráči dá X bodů, ale třetímu (a případně) čtvrtému body nedá, tak bys ze strategického pohledu určitě toho patricije tam chtít měl, protože nevíš, vůči komu se budeš na konci hry bodově porovnávat. A navíc třeba pak uděláš nějakou akci, kde opět získáš X bodů, ale dáš X bodů jinému hráči, než v prvním případě. Jinými slovy ty získáš body dvakrát a rozprostřeš další bodový zisk mezi ostatní. To je cesta k vítězství.

Při dosazení patricije akci neobětuješ, protože to se děje v rámci příjmu, který si ve hře bereš tak jako tak. Reálně přijdeš jen o těch 10 grošů, které statisticky nemají ve hře velký význam. V podstatě určují, kdy si vezmeš další příjem a to může být téměř ve stejný okamžik, jako kdybys těch deset grošů neutratil. Jestli si vezmeš příjem v 3,4 nebo ve 3,6tině kola - fakt nemá valný význam.

___________________
Spoluautor Kutné Hory

16.1.2024 15:12:50

To s tou akcí je samozřejmě pravda, špatně jsem si to pamatoval.

S tím psychologickým efektem to bude asi taky pravda. S nějakou odměnou bych těch 10 peněz oželel snadněji, ale je klidně možné, že by to na druhou stranu příliš zvýhodňovalo hráče s vysokým příjmem.

16.1.2024 15:51:19

U nás se zase stává, že všichni buďto splňujeme ty podmínky skórování nebo je jsme schopni během jednoho tahu dohnat. Tak v našich hrách by spíš dávalo smysl si dosadit do rady svého vlastního Patricie a skórovat ho jen pro sebe. To jste neřešili?

19.1.2024 08:22:23

Nam sa tiez pri patricioch stalo ze body dostali hned 2-3 hraci naraz a zaplatit za nieco z coho maju rovnaky benefit dalsi dvaja hraci mi prislo trosku odveci. Pri stole sedeli velmi vyrovnaný hraci a v podstate sme vo finále dostali vsetci rovnake body. 

19.1.2024 11:08:04

@Ctibor @nowi_cz  @daevin 

A jde vám o hru, nebo o výhru? ;-)

Já osobně mám nejraději těsný výsledek :-D

19.1.2024 11:12:26 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

V pasti
V pasti
Akt. cena: 310 Kč
Končí za: 15 hodin

Offcanvas