High Frontier 4 All

xxxxxxxxxo hodnoceno 20x (Seznam vlastníků)

High Frontier 4 All - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi, Současnost
Herní kategorie: strategická, ekonomická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Banana Games
Ediciones MasQueOca
Ion Game Design
Sierra Madre Games
Autoři: Dom Rougier
Jon Manker
Justin Grey
Phil Eklund
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Space Diamonds - dojmy

EDIT2 - poznamka: Tyto dojmy a nasledujici diskuze se z moji strany vztahuji pouze na nejjednodussi variantu hry Space Diamonds. Nijak se nevztahuji na plnou verzi hry HF4, kde jsou me dojmy diametralne odlisne a hra me velmi bavi.




Dohrali jsme doporucenou prvni hru v rodinnem modu Space Diamonds. Hruza, tohle uz hrat nechci. Polofunkcni slepenec.

1. Je tu spousta nahody. Muzu si dobrat zetony VB s hodnotou 1-7, napr. muj tata si dobral hned jako prvni dva zetonky s hodnotu 6 a 5, zatimco ja nasbiral za celou hru celkem 7 zetonku a ty dohromady mely hodnotou 11 VB. Karty ukolu taky random, muzete bez vyraznejsiho snazeni ziskat i 6 bodu, a nebo taky nic, protoze muzete krouzit po slunecni soustave jako blazni a ten potrebny zetonek proste nenajdete.

2. Cast ukolu je znacne frustrujici, kdyz muzete ziskat body za to, ze doletite na nejakou lokaci, ale vy vubec netusite, kde to je. A videt to neni, protoze je na tom polozeny zetonek, a ty nemuzete odkryt, protoze pod nimi jsou ikony vody, ktere maji byt skryte a ktere muzete odkryvat jen pomoci specificke akce ve hre.

3. Z toho plyne, ze v tomto maji velkou vyhodu ti, kdo znaji herni mapu, jednak vi, kde jsou ktere lokace, a jednak vi, kde se nachazi kolik vody, takze vubec nepotrebuji provadet akci pruzkumu.

Jako budiz, pro hru s detmi asi ok, vyhrat muze kdokoli. Ale s adolescenty nebo dospelymi mi to prijde o nicem, obzvlaste v pripade, kdy uz nekdo z hracu hru predtim hral.

EDIT: Bod 2 castecne neplati, plyne z prvni hry z nepozorneho cteni karty, na ktere jsou souradnice. Tvrzeni o vode plati.
12.12.2020 20:21:53 | Upraveno autorem (porovnej)

.
Tak jsme po diskuzi dosli k zaveru, ze nejlepsi by bylo, kdyby si hraci po rozdani ukolu mohli prohlednout mapu, aby pripadne vedeli, kde jsou jejich cile, a az potom by se na ni rozmistili zakryvajici zetony objevu.

12.12.2020 22:10:53

Plná hra
Dúfam, že plná hra nebude mať podobné problémy lebo sa vydania od foxinthebox neviem dočkať. Priznám sa, že zatiaľ viem o hra veľmi málo, ale téma mi sadla.

13.12.2020 00:02:05

Plna hra
Myslim, ze plna hra je nastesti bez tech nahodnych zetonu objevu a karet ukolu.

13.12.2020 03:07:13

IN

re
Ale k tomu přesně je varianta diamantu určena. K hraní s dětmi a úplně prvnímu seznámení s mapou. Když jsme překládali pravidla, tak jsme také nevěřícně kroutili hlavou, na druhou stranu to může splnit svůj účel, protože to hráče naučí plachtit nebo spravovat palivový diagram...
----------------------
Majitel liščí krabice

13.12.2020 08:10:47

@IN
Tu nahodu chapu a beru, i kdyz ten rozpyl bodu mi prijde ponekud za hranou. I smysl prvni hry, kdy se ma clovek naucit praci s palivem a pohyb po mape.

Ale co mi vylozene vadi je ta nedomyslenost ukolu s lokacema. Jeden hrac dostane ukol, ze ma vyzvednout 2 zetony z Marsu, druhy hrac ma za ukol 2 zetony z pasu Merkuru a Venuse, treti hrac ma za ukol zeton z komety Borrelly. Vsechny tyhle ukoly jsou myslim za 4 body. Zatimco ovsem prvni dva hraci vedi bez jakychkoli pochybnosti, kam maji letet, treti je v haji, protoze netusi, ktery z tech sutru je zrovna ta kometa, a muze tak akorat nahodne prohledavat mraky zetonku mimo planety a mesice.

14.12.2020 03:16:42

stady
Musím trošku oponovat. Velkou část problémů jsi si způsobil zcela sám svým špatným čtením pravidel.

To, že nevíš, kde je určitá lokace, na kterou máš podle karty mise letět, není chybou hry nebo pravidel. V pravidlech je druhým bodem přípravy hry rozdání karet mise. Tehdy se můžeš podívat na mapu a najít si svou destinaci. Teprve sedmým bodem přípravy hry je rozmístění žetonů objevů, které ti lokace zakryjí. Není tedy pravda, že výhodu mají hráči, kteří mapu znají. A toto není pravda ani co se týče hydratace lokací a s ní spojeným doplňováním paliva. Ve Vesmírných diamantech máš toho paliva tolik a získat jej můžeš tak jednoduše, že po mapě můžeš lítat jako blázen.

S tím velkým rozptylem VB na žetonech objevů máš pravdu. Tam je to čistě o náhodě. Ale pozor! Tohle je tvrdá simulační hra Phila Eklunda. Tady nic není spravedlivé. Jak bys chtěl ve skutečném světě předem zjistit, jestli na nějakém tělese objevíš vzácný život (za mnoho VB), cenné drahokamy nebo “bezcenný” všudypřitomný vodní led (za 1 VB)? To předem nijak nedokážeš zjistit. Ano větší pravděpodobností je, že na velkých tělesech (planetách) toho objevíš víc, než na drobných kusech skály. High Frontier toto v základní hře skutečně odráží a je těžší se na velká tělesa dostat, přičemž je ale jisté, že tam něco cenného najdeš. Ve výukové variantě Vesmírné diamanty ale velikost cílového tělesa vůbec nic takového neovlivňuje a proto i z hlediska náročnosti přistání je ti jedno, jestli jdeš na Mars nebo jeho malý měsíc Phobos.

V neposlední řadě je důležité pochopit, k čemu tato varianta hry slouží. To je v pravidlech také napsáno. Stačí to vzít v potaz, čímž by se předešlo zbytečnému spílání nad “polofunkčním slepencem” a strašení ostatních hráčů. Vesmírné diamanty jsou určeny pro děti a naprosté začátečníky. Tato varianta tě má (pokud nejsi dítě) pouze naučit se pohybovat po mapě a spalovat a doplňovat palivo na palivovém diagramu. Nic víc. Jakmile to budeš umět, máš se posunout dál, děti zůstávají. Proto je nemístné psát, že hrát to s dospělými je o ničem. Není. Dospělý se na tom naučí bez mnoha dalších rušivých elementů jeden ze základů celé hry.
.....................
liščí překladatel

1.2.2021 21:59:01

@wopat
Ano, v prvnim bode mas castecne pravdu. Ze jsou na tech kartach ukolu, kde se ma nekam doletet, souradnice, jsem zjistil az dodatecne. K tomu se vaze druha vec, protoze je to zamysleno i jako rodinna varianta - dokaze prumerne dite - a lecktery dospely - podle polarnich souradnic najit cil?

"V pravidlech je druhým bodem přípravy hry rozdání karet mise. Tehdy se můžeš podívat na mapu a najít si svou destinaci. Teprve sedmým bodem přípravy hry je rozmístění žetonů objevů, které ti lokace zakryjí." Tohle doufam myslis jako vtip. Nebo ocekavam, ze jste do ceskych pravidel explicitne napsali, ze v ramci bodu dva si hraci daji pauzu s chystanim hry. Aby se mohl podivat i ten nebo ti, kdo zrovna rozdavaji karty, komponenty a nacitaji pravidla, co se ma dal dit.

Ze to je slepenec, za tim si stojim. Ono totiz ty zetony vlastne nejsou az tak nahodne, pokud to ale clovek vi. Takze kdo hru zna, ma vyhodu. Kdyz hledam industrialni zetony kvuli ukolu, letam po mistech typu M. Kdyz led, tak po C. Kdyz nehledam led, tak se za kazdou cenu vyhybam typu C, protoze to je bodova mizerie. Vlastne letani s raketou po mistech M a V je obecne vitezna strategie, protoze je tam nejvic bodu, kterou nemuzou ostatni strategie dohnat. A to i v pripade, ze bych kvuli tomu nesplnil jeden ukol. Proc bych mel plnit nejake ukoly, kde za nekolik tahu namahy (ala prolet kolem Saturnu) dostanu jako odmenu min bodu, nez kolik stihnu mezitim posbirat na zetonech typu M? Tohle mozna bylo vyvazene jen pro tu uplne nejlehci variantu s plachetnicemi, ale s raketami je ta hra rozbita. Sice rozdeleni zetonu objevu podle typu mist melo byt tematicke, ale ve vysledku to tu hru bori. A promin, ale tohle na rozdil od scenare pristani na Titanu neobstoji ani jako pribehova hra.

Chapu, ze jsi pracoval na prekladu, ale myslim, ze tu az nekriticky obhajujes tuhle variantu. Kdybych mel kupovat nebo hrat rodinnou hru, tak sahnu po desitkach jinych her. Kdyz budu chtit neco tematickeho, zahraju si plny HF nebo jinou hru. Nastesti jsem si HF4, nejspis stejne jako drtiva vetsina ostatnich lidi, poridil kvuli normalni variante hry.

1.2.2021 23:20:21 | Upraveno autorem (porovnej)

stady
Já hru nekriticky neobhajuju. Pouze jsem se vyjádřil k tomu, co se ti nelíbilo. Mě osobně ta varianta jako samostatná hra nebaví a za dobrou hru ji nepovažuju. Ani jsem to nikde nepsal. Pouze jsem vysvětloval, jak se věci mají. Ale to, že jsou Vesmírné diamanty vhodnou cestou pro naučení pohybu po mapě a obsluhy palivového diagramu, za tím si stojím.

Mimochodem, proč by dítě nemělo dokázat najít lokaci pomocí polárních souřadnic, když má k tomu na mapě ještě nakreslený ciferník kolem Slunce a všechny heliocentrické zóny jsou popsány nejen názvem ale i astronomickým symbolem? To, jak s těmito polárními souřadnicemi pracovat, je uvedeno v pravidlech. Pokud člověk tento úkon nezvládne, tak nejspíš ani nemá cenu, aby hru vůbec zkoušel hrát. Takovému člověku se s největší pravděpodobností hra ani nedostane do ruky. Takové spekulování je zbytečné.
.....................
liščí překladatel

2.2.2021 00:13:12

@wopat
V tom pripade jsem rad, ze jsi to takto uvedl, protoze z Tveho prispevku to vypadalo trochu jinak.

S polarnimi souradnicemi spekuluju, ale kdyz jsem se nedavno dival na prijimaci zkousky na osmileta a ctyrleta gymnazia, byly tam grafy s "obycejnymi" kartezskymi souradnicemi. Kdyby to ovladaly vsechny deti, asi by bylo zcela zbytecne je tam davat...

Souhlasim s tim, ze se hraci nauci pracovat s palivem. Ale to je ta jedina zcela funkcni cast celeho slepence. Proc se to nemuzou naucit treba v ramci Race for Glory? Nebo nejakeho podobneho scenare, kde by si postavili nejakou primitivni kosmickou lod z par dilu? Space Diamonds kvuli tomu, aby se hrac naucil pracovat s palivem (coz znamena, ze se hraje s raketami => jsme u tech negativ, ktera jsem vyjmenovaval), nabizi akorat nahodny a nevyvazeny balast. Coz podle me naopak muze hrace odpudit. Kdyz uz si nekdo poridi HF4, tak jak i Ty v prispevku pises, ze predpokladas, ze ma nejakou inteligenci, tak prece se da ocekavat, ze by se naucil pracovat s palivem i v o neco slozitejsim komplexu. Takhle tu mame Space Diamonds, ktery je hybridem vyukove hry a rodinne hry, ale vlastne neni poradne ani jedno.

2.2.2021 01:04:41

myslím, že kritika je na mieste
Na vydanie "High Frontier" v českom jazyku od "Fox in the box" sa veľmi teším a preto som rád, že tu nachádzam aj kritiku.
(možno by ma totiž podobná skúsenosť ako má stady mohla priviesť ku myšlienke, že hra nestála za to dlhé čakanie)

Ale evidentne aj Eklund a spol. nie sú bezchybní a majú ešte na čom pracovať, najmä keď chcú hru sprístupniť najlepšie pre všetkých a teda aj pre rodinné hranie.
Dúfam, že ich nenapadne aby vydávali 5.verziu tej samej hry s novými úpravami, ale radšej vydajú nejaké novšie rozšírenia s upravujúcimi scenármi pre počiatočné hry s mladšími pre túto 4.verziu.

Táto stadyho kritika aspoň pomôže, aby ste, keď budete možno sklamaní po odohraní rodinnej verzie, nenechali hru kvôli tomu ležať na poličke...

2.2.2021 02:11:38

MatN
Tak jsem se dlouho nezasmál ....

2.2.2021 02:32:06

IN

re
Já moc pořád nechápu o co jde... stady, vážně čekáš, že když vezmeš ze hry setinu všeho a postavíš na tom herní variantu, že z toho uděláš ultra zábavnou samostatnou hru, která bude hratelná jak bič a vlastně nebudeš už chtít hrát nic jiného? Wopat podotknul, že některá tvá tvrzení v čem je varianta rozbitá prostě nejsou pravda a plynou z neznalosti. Nic jiného. A opět zopakuji, že varianta byla přidána pouze jako nejjednodušší stupeň pro naučení. Nepředpokládá se, že by hráči HF zůstali pouze u ní a nějak zvlášť si ji užívali. Jde o to se naučit pohybovat po mapě.

A ano, i závod o věhlas toto dělá, ale už přidává další kupu věcí. Takže kdo se chce naučit POUZE POHYB sáhne po diamantech.

Je to jako bych si koupil nové parádní auto, které má všechny vymoženosti na světe a pak prohlásil, že stoji za hovno, protože se mi nelíbí znak na mřížce chladiče...

MatN: Na tom není co spravovat, ani se z toho poučovat. Je to jen způsob jak se hru naučit a je zcela v pořádku. Kdyby u hry byly pouze CORE Rules budou zase všichni brblat, že je to moc těžký...
----------------------
Majitel liščí krabice

2.2.2021 07:04:19

Stady a MatN
Existuje jisté přísloví: Mlčeti zlato....

2.2.2021 08:42:13

IN

re: Kospin
Já se zase kritice nebráním, jen prostě při neznalosti všech souvislostí může dojít k desinformaci. A jediné co bychom neradi je, kdyby potencionální zájemce o HF si rozklikl první diskusi a od prvního hráče zjistil, že to stojí celé za prd...
----------------------
Majitel liščí krabice

2.2.2021 08:47:39

Re IN
Souhlas, vidím to stejně...jen jsem byl línej se rozepisovat...
Základ týhle mimo mísy kritiky dle mýho je v nepochopení toho, že Eklund a rodinný nebo nedej bóže dětský hry/varianty je něco stejně podobnýho jako Halina Pawlowská a dobrej vtip...

2.2.2021 09:32:38 | Upraveno autorem (porovnej)

“Hra s detmi budiz, ale jinak hruza”
Wtf?
To si nekdo spletl diskuzi a puvodne chtel psat k osadnikum z katanu ve vesmiru ne?
Jinak si toto hodnoceni (varianty) hry neumim vysvetlit :)

2.2.2021 09:44:16 | Upraveno autorem (porovnej)

hra s detmi a nehraci
Nez do me priste zacnete sit, prectete si prosim, co je v sousedni diskuzi ve vlaknu o KS primo od prekladatele:

"Ještě jednou k těm dětem - hra je pro děti i nehráče nanejvýš vhodná. A to bez přehánění!... Vesmírné diamanty jsou nejjednodušší variantou hry, která je vhodná i pro děti a absolutní nehráče."

Veskere me prispevky tady tedy pracuji s touto premisou.


P.S. Nikdo vam nebrani napsat dojmy o Race for Glory a plne hre. Ja uz to delat nebudu, byt na plnou hru bych mel pochvalu.

P.P.S. Do uvodniho prispevku jsem pripsal, ze bod 2 neplati, abych reflektoval vlastni chybu v prvni hre.

2.2.2021 13:12:06 | Upraveno autorem (porovnej)

.
HF4 jsem doporucil nekolika lidem. Uz to teda delat nebudu, kdyz mam mlcet.

2.2.2021 13:16:37

re: stady
Stady, netřeba se urážet a brát to osobně. Nikdo nechce, abys mlčel. Stačilo zůstat v objektivních mezích konstruktivní kritiky. Ty ale tak nějak pořád uhýbáš faktům a jedeš si to svoje. Ohledně té citace mého příspěvku o vhodnosti hry pro děti... já jsem zase jenom citoval originál a texty uvedené v pravidlech. Tudíž ano, Vesmírné diamanty jsou, pokud jde o náročnost pravidel, nejjednodušší variantou hry vhodnou i pro děti a nehráče, tzn. lidi, kteří nemají zkušenosti s náročnějšími hrami, ale chtěli by nastoupit do High Frontier. To všechno je objektivní fakt, který nemá nic společného s tím, jak ty hodnotíš hratelnost nebo zábavnost Vesmírných diamantů. Ta varianta funguje a splňuje svůj účel. To, že tě nebaví a považuješ ji za slepenec, je věc druhá. A to, že to považuješ za nefunkční, je už ale bohužel pouze tvůj problém, protože to funkční je, jen si to nepochopil úplně přesně, což už jsem ti vysvětloval níže.
.....................
liščí překladatel

2.2.2021 13:29:59 | Upraveno autorem (porovnej)

IN

stady
Prosím Tě, HF nám dalo FAKT hodně práce. Nic jiného co jsem kdy dělal tolik práce nedalo a snad ani nedá. Žádné jiné dojmy jsi zde nenapsal, takže jediné co si tu kdo přečte je, že Diamanty jsou rozbité a nehratelné. To se snažíme pouze uvést na pravou míru - aby z toho nevznikl dojem, že je to celá hra.
----------------------
Majitel liščí krabice

2.2.2021 13:55:37

@wopat
Diky za reakci. Odkazoval jsem na Tvuj prispevek, protoze tu v diskuzi padlo, ze si uzivatele muzou precist neco v mistni diskuzi - proto tedy odkaz od me take do mistni diskuze.

Co jsou objektivni meze? Jakym faktum uhybam? Ze tahle varianta funguje, je objektivni fakt proto, ze to tvrdi vydavatel?

Dojmy jsou od toho, abych tu shrnul sve dojmy z hrani. Varianta Space Diamonds me nebavi a je podle me je jako celek spatna. Napsal jsem duvody. Jeden jsem upravil, protoze - objektivne - tam byla v prvni hre moje chyba. Jenze to je bod, ktery se tu zvelicuje, aby to prekricelo zbytek toho, co jsem napsal. Shodli jsme se na tom, ze zetony vnaseji moc nahody. Objektivnim faktem je, ze nektere typy davaji vic bodu. Kdo to vi, ma vyhodu. Stejne tak je faktem, ze na ruznych mistech je ruzna hydratace. To se muze a nemusi projevit ve hre, ale opet to muze byt vyhoda pro nekoho, kdo to zna. Shodli jsme se na tom, ze se hrac nauci pracovat s palivem. Ja tvrdim, ze by se to naucil i v nejake slozitejsi variante (treba Race for Glory), to je muj subjektivni nazor.

Jestli mas pocit, ze tahle varianta splnuje svuj ucel, prosim, plne to respektuju. Ale to neni zadny objektivni fakt, je to opet jen Tvuj nazor. Stejne jako muj nazor je ten, ze zrovna tenhle modul je polofukcni (ci temer nefukcni) zbytecnost.


Kdyz jsme nedavno hrali doma (pozn.: vsichni jsme byli negativni ;-) a chtel jsem po Arnaku vytahnout na zbyvajici hodku a pul hrani Space Diamonds, abych ukazal HF4 hracum, kteri o HF4 meli zajem, tak zena rekla, ze tuhle variantu hrat nebude. Tak jsme vytahli Race for the Galaxy. To jen k tomu, jak varianta Space Diamonds pusobi i na jine lidi nez me.


Jen doplnim, ze plny HF4 se mi libi a bavi me. Jen bych proste byl radsi, kdyby cast ceny HF4 byla vynalozena na neco lepsiho nez Space Diamonds.

2.2.2021 14:26:34

@IN
To samozrejme chapu. Jine dojmy jsem jeste nenapsal proto, ze jsem proste Space Diamonds hral jako prvni. Jenze i kdyz se mi cely HF4 fakt libi, jsem tak akorat otraveny z nekterych mistnich "diskutujicich" a vubec se mi nechce psat neco dalsiho.

Podle me je skoda, ze wopat svoje dojmy ze scenare z plne hry vlozil do sekce "hrani", v diskuzi by to bylo mnohem lepsi. Stejne tak by se na to hodil odkaz i z diskuze tehle AJ verze.

Sice jsem na nekolika mistech napsal, ze plna hra je bez tech kritizovanych nahodnych elementu a ze se mi plny HF4 libi, ale doplnim to teda i do horniho prispevku, aby to bylo echt jasne.

2.2.2021 14:36:42

....
Chapu to spravne ze zminovany scenar je vicemene tutorial?

..DeskoHerky Teplice..

2.2.2021 15:20:09

IN

Re
Ano, na letani po mapě...
----------------------
Majitel liščí krabice

2.2.2021 15:23:02

.
nechci nikoho obhajovat, ale podle mě se každý může svobodně vyjádřit ke hře, jak se mu líbí, i když je to někdy tvrdá kritika. Kdyby to nebylo, to by pak postrádalo smysl třeba se dívat na Deskofobii, Jouob cast, Zatrolenky apod. když by se nemohl říct vlastní názor, ale bylo by přikázáno říkat jen to dobré. Od toho jsou dojmy a recenze.

Jestli pak někdo oponuje, že to není pravda, co si dotyčný myslí a vede s dotyčným při, tak to podle mě není dobré řešení. Možná na něco poukázat a nechat to být. Ano, je to jen můj názor, ale podle mě je dobré přemáhat zlo dobrem. Tudíž nechat dotyčného být a napsat pravdivý a subjektivní názor na hru. Sám se na hry snažím dívat v té lepší stránce, protože vím, že mé dojmy mohou zastínit mou aktuální náladu a když změním přesvědčení, tak si můžu užít jakoukoliv hru.

Uvedu příklad, který je zcela mimo mísu, ale hrál jsem John Company a byl to jeden z mých nejhorších zážitků, co jsem kdy zažil. Akorát to byl zcela můj problém, že nedokáži s lidmi diskutovat, že se nedokáži povznést nad určité věci, že chci, aby bylo všechno po mém. A to všechno jsem jen moje problémy, mé obrovské ego, s kterým dennodenně zápolím. A proto můj zážitek tak negativní, i když si myslím, že se jedná o velmi sofistikovaný a kvalitní titul. Po roční pauza, kdy jsem nabyl trochu více rozumu (aspoň doufám), bych si velmi rád hru zahrál znova, abych zjistil, jestli jsem se za tu dobu někam posunul.

Teď už jenom stačí, abych se vám všem moc omluvil za moralizování. Nemyslel jsem to zle. Promiňte mi to. Za mě je důležité mít mezi sebou přátelský přístup.

2.2.2021 19:29:21

Vybíráme z Bazaru

Střelené kachny Albi
Střelené kachny Albi
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas