nepřihlášený

přihlásit

registrovat

High Frontier 4 All

Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi, Současnost
Herní kategorie: strategická, ekonomická
Čeština: undefined
Vydavatelé: Fox in the Box
Banana Games
Ediciones MasQueOca
Ion Game Design
Sierra Madre Games
Autoři: Dom Rougier
Jon Manker
Justin Gray
Phil Eklund
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Velká kosmická loď NASA složená z několika modulů, kterou pohání vysoce efektivní jaderný raketový motor míří k Jupiterovým měsícům. Posádka lodi hodlá využít místních bohatých zdrojů vody a vybudovat zde továrnu na výrobu pokročilých technologií pro další expanzi ve Sluneční soustavě. NASA však není se svými velkými ambicemi sama. Její největší soupeř, japonská korporace Shimizu, mezitím zaplavuje Hlavní pás planetek mezi Marsem a Jupiterem svými lehkými automatickými sondami využívající lehký solární pohon. Shimizu zde vybudovala rafinérie těžící a zpracovávající vzácné prvky a také vytváří síť stanic pro doplňování paliva do svých chystaných lodí mající za úkol kolonizovat vnější oblasti Sluneční soustavy. Spojí nakonec NASA s Shimizu své síly ve prospěch perspektivní budoucnosti lidstva, nebo se zde rýsuje nový ozbrojený konflikt meziplanetárních rozměrů?

High Frontier 4 All je 4. vydáním pokročilé realistické simulace kosmických letů a expanze lidstva mimo rodnou planetu. Každý hráč se ocitá v roli jedné z nejvýznamnějších světových kosmických agentur a snaží se pomocí dostupných technologií sestavit kosmickou loď, se kterou následně z nízké oběžné dráhy Země odletí k jednomu z mnoha desítek těles Sluneční soustavy. Na povrchu planet, měsíců, planetek i komet pak získává místní suroviny pro výrobu pokročilejších technologií, které na Zemi v podmínkách gravitace a atmosférického tlaku nejsme schopni vyrobit. Pomocí těchto technologií pak staví lepší lodě a pokračuje dál v expanzi vesmírem. Celá hra začíná v roce 2020 a trvá čtyři sluneční cykly, což je 48 let. Každý tah trvá jeden rok.


Příprava hry:

Na začátku si hráči vylosují za jakou frakci (kosmickou agenturu) budou hrát. Každá má svá unikátní privilegia. Každý obdrží desku hráče. Na ni se později umísťují karty s technologiemi, které hráč vynesl do kosmu, aby bylo zřejmé, kde je má umístěny (nízká oběžná dráha Země nebo mimozemské základny). Pozice těchto technologií jsou na mapě (hrací desce) reprezentovány figurami. Dále deska hráče obsahuje propracovaný palivový diagram, na kterém hráč v souladu s pravidly a aktuálními okolnostmi zobrazuje hmotnost své kosmické lodi, množství jejího paliva a sílu tahu jejího pohonu. Palivový diagram je realistickou reprezentací toho, jak se při spalování paliva mění hmotnost lodi a tím pádem i snižuje její spotřeba. V neposlední řadě hráči obdrží měnu v podobě vodních nádrží nazývaných Aqua a několik figur reprezentujících jejich kosmické lodě, mimozemské továrny, kolonie apod.

Kromě komponentů pro hráče se na stůl připraví šest balíčků karet s patenty. Tři skupiny karet jsou hlavní technologie nutné pro činnost klíčovou pro hru (pohony, rafinérie, robonauti) a tři další jsou jsou karty podpůrných technologií, na kterých mohou být hlavní technologie závislé (generátory, reaktory, radiátory).


Průběh hry:

Hrači se postupně střídají v tazích. Na začátku každého tahu hráč obdrží 1 Aqua jako svůj příjem a také (součást Modulu 0 Politika) volí nebo odvolává svého delegáta do politického shromáždění. Tyto delegáty lobující za různé zákony hráč později využívá ve svůj prospěch a k prosazování zákonů. Každý tah se skládá až ze tří činností - pohybu, operace a volných akcí. Tyto činnosti mohou být provedeny v libovolném pořadí.

  • Pohyb je vykonáván po hrací desce, která představuje mapu Sluneční soustavy. Mezi jednotlivými kosmickými tělesy je znázorněna hustá síť přeletových drah. Tyto trasy nepředstavují délku cesty, ale její energetickou náročnost. Mapa bere v potaz mimo jiné vzájemné postavení planet a tedy i vhodná startovní okna, Hohmannovy trajektorie i rychlejší přeletové dráhy, librační centra, gravitační asistence u planet, požadavky na přírůstek rychlosti, fáze slunečního cyklu, anebo vliv slunečního větru a radiace na různá kosmická tělesa i součástky hráčových lodí v závislosti na vzdálenosti od Slunce.
  • Operací existuje několik druhů a hráč je oprávněn během jednoho tahu provést pouze jednu operaci. Mezi operace patří aukce na trhu patentů technologií, prodej patentů na volném trhu, vynesení nákladu (součásti lodí nebo celé lodě) na oběžnou dráhu, doplňování paliva z mimozemských zdrojů, průzkum místních zdrojů na cizích tělesech, výstavba mimozemské továrny, mimozemská výroba a doprava nákladu z mimozemské továrny na oběžnou dráhu Země.
  • Volné akce mohou být prováděny v libovolné počtu a pořadí. Patří mezi ně přesun nákladu mezi sousedícími kosmickými loděmi nebo základnami, tankování paliva, stavba kolonie, obsazení nároku na lokaci na mimozemském tělese, naložení žetonu slávy, vyřazení některých součástí kosmické lodě z provozu a oprava poruchy.

Na konci každého kola je na diagramu slunečního cyklu posunut ukazatel o jedno pole (značící, že uběhl jeden rok). Každý druhý rok přitom nastává událost, která je určena hodem kostky. Tyto události simulují nepředvídatelnost kosmického prostředí (například solární erupce) nebo náročnost a složitost oboru, jakým kosmonautika bezpochyby je (např. výbuch na startovní rampě).


Konec hry:

Hra je ukončena po 48 letech (tedy po 4 slunečních cyklech neboli 48 kolech). O vítězi rozhoduje počet získaných vítězných bodů. Vítězné body lze získat nárokem na mimozemské lokace, vybudovanými mimozemskými továrnami a stanicemi s Bernalovým habitatem (Modul 2 Kolonizace) nebo získanými žetony slávy. Množství bodů za každou položku je pohyblivé a ke stanovení hodnot se používá tabulka udávající, u těles jakých spektrálních typů byly továrny (kolonie atd.) vybudovány. Je-li na tělesech jednoho spektrálního typu mnoho továren a na jiném spektrálním typu jen jedna, ona jediná továrna samozřejmě přínáší více vítězných bodů. Tento prvek hry simuluje akciový trh. Jelikož se na určitých spektrálních typech dají vyrábět pouze vybrané technologie, jejich hodnota klesá, pokud existuje více stejných továren.

Hra obsahuje několik různých variant a scénářů, mimo jiné i zjednodušené varianty pro snadnější uvedení nových hráčů do hry nebo také variantu pro jednoho hráče. Hru lze dále doplňovat a rozšiřovat řadou modulů.

Autor: Wopat