Gloomhaven - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Gloomhaven a jeho alternativy

Ahoj všem,
o této hře všude slyším jenom samou chválu a čtu samé pozitivní recenze. Velmi přemýšlím o koupi této hry, protože jsem fanda komplexních, epických deskovek. Miluju různý ty serepetičky, karty, žetony, ukazatele atd. Také mě velmi baví hry, kde je znát progres, tudíž kampaňovky u mě jasné vedou. Není pro mě nic lepšího, než po odehrané hře pocítit odměnu ve formě zlepšení postavy, obdržení nových, silnějších schopností, karet atd. Jenom pro představu, které hry jsou u mě na špici oblíbenosti: Pán Prstenů: LCG, Arkham Horror LCG. Byť u Pána prstenů se primárně nejedná o kampaňovou hru, kde by se zlepšovaly postavy, upravil jsem ji tak, že jistý progres tam je. V tomto ohledu AH: LCG vede, protože obsahuje kampaňový příběh, kde za odehrané hry získávate zkušenosti, za které si kupujete další karty (a vylepšujete balíček - prostě deckbuilding jak se sluší a patří).

No a teď Gloomhaven: nejvíc mě na hře zaujala ta provázanost kampaní a budování příběhu a rozvíjení postav. Přes 100 scénářů je opravdu masivní porce zábavy na dlouhé měsíce. Od koupě mě však odrazuje pár víceméně specifických věcí:
1) onen progres vašeho hrdiny je prý po dosažení jeho životního cíle utnut a vy musíte hrát za dalšího hrdinu. Toto mi přijde jako negativum, byť by někdo mohl namítnout, že odehrání 100+ scénářů za jednoho hrdinu by mohlo být ubíjející. Otázka je, jestli je to "utnutí" fakt jak blesk z čistého nebe, kdy jste měli v plánu postavu ještě rozvíjet, ale "hra" vám ji odejme, nebo to přijde jako přirozené vyústění příběhu, kde s tím už dopředu počítáte (a kde resp. už naplníte "kapacitu" hrdinových možností)?
2) složitost: je opravdu hra tak náročná na pravidla, že je to pro běžného hráče (čti nenadšence do fantasy náročných her) příliš komplexní a složité na pochopení?
3) repetitivnost: v podstatě všude čtu, že hra je v podstatě z 90% smrsknutá na boj v pár místnostech s monstry a sbírání mincí. Říkám si, že pokud by to bylo pouze o tom, asi by se hra nedržela tak dlouho na špici. Přece jen, jedna z TOP her musí být přece zábavná.
4) jsou nějaké alternativy ke Gloomhavenu? Tím myslím především co se týče vývoje hrdiny napříč scénáři, které jsou spojené do nějaké kampaně? V tomto směru je často skloňovaná hra Descent, ale ta prý je podstatně dražší (se všemi rozšířeními), než Gloomhaven. Ale zase na druhou stranu je rozmanitější co se týče příběhu a co se týče plnění úkolů (čili nejen "zabij a sesbírej", ale i jiné typy úkolů).

Díky předem za odpovědi!
12.10.2020 15:54:41

A vítězem se stává...
Tak jen abyste věděli, jak jsem se rozhodl (budu nějaký dny teď doma a venku mu být hnusně = ideální moment pro deskovku :D), nakonec jsem si objednal Gloomhaven, myslím, že se nudit nebudu.:D

Sice bude krabice poškozená, ale to mi tolik nevadí, pokud jsou všechny komponenty uvnitř v pořádku. Přikoupil jsem i náhradní odnímací samolepky a časem pořeším i ten insert.

No jsem velmi zvědavý na tohoto nekorunovanýho krále všech deskovek.:D

14.10.2020 08:20:40

Tak jak se mi Gloomhaven hraje...
Myslím, že by celá diskuze měla mít nějaké završení, takže si dovolím sem dát i krátký postřeh na tuto hru.

Se ženou, která se hry velmi chytla a rychle ji pochopila (opravdu to není tak složité, spíš se občas zasekneme na nějakém detailu, který pak musím dohledávat na fórech), máme odehráno 10-12 scénářů a hra nás vážně baví. Pokud by to bylo RPG na počítači, myslím, že spousta hráčů by takovou hru strhala, protože se vesměs jedná o úkoly "jdi a zabij". Deskovce to však člověk odpustí, protože na desku je mnohem těžší přenést dobře fungující mechanismy, než do PC hry, podle mého. Těšíme se na každý scénář a velmi se těšíme na každý nový level a nový karty (znáte ten pocit, když otevíráte krabičku, co nového vás čeká :)), nový talenty, nový předměty... no člověk se ve hře pořád na něco těší.
Osobně, co mi přijde tak trochu nedomyšlený, je systém nálepek. Sice jsme si koupili náhradní sadu odlepovacích samolepek, ale i ty se ne zrovna dobře odlepují a hlavně už zůstavají pokroucený, takže na opakovaný použití to není. Což je škoda, protože to trochu ztěžuje případný restart kampaně. To samé platí i o nálepkách vylepšení. Také jsme trochu nepochopili, že při hře více hráčů nemůžou mít hráči dostatek všech postaviček. Jak se to řeší ve hře 3-4 hráčů si neumím představit.
To jsou asi moje jediný negativní postřehy, jinak hru chválím ze všech stran a rozhodně koupě nelituji.:)

26.10.2020 15:27:09

Silblade
Co myslíš tím "nedostatkem všech postaviček"?
Jestli umísťování nestvůr, tak ty se umisťují vždy jen do otevřené místnosti a ne všechny najednou, takže to že dojdu potvory se stane vyjímečně...

A co se týče hrdinů, tak těch tam je do startu dost a navíc si každý pak nějakého odemkne...

26.10.2020 15:34:25

To kubeckam
Tím jsem myslel umisťování nestvůr.

My si teda na začátku mapu připravíme celou, se vším co scénář má. Samotná příprava scénáře je poněkud zdlouhavá, proto máme mapu připravenou celou, ať se v průběhu hry pak tím nezdržujeme. Možná to není v souladu s pravidly, které asi počítají s momentem překvapení ("jéé tamhle je poklad"), ale k tomu by podle mě byl potřeba ještě někdo další, kdo by se o "momenty překvapení" staral, něco jako "Pán jeskyně". Protože jako hráč, který scénář dává dohromady, vidím podle mapy co se kde nachází.

I tak, když si se spoluhráčem naplánujeme, kam půjdeme a co tam budeme dělat, mi přijde hra poměrně náročná, co se týká nastavené obtížnosti. Sice jsme dle doporučení hráli na střední obtížnosti (1. levely nás hrdinů = 1. úroveň scénáře), ale po několika hrách jsme museli úroveň snížit na 0 a tam zůstat, než jsme oba dosáhli 3. levelu. Eliťáci jsou těžcí soupeři a vždy visí ve vzduchu modifikátor "minutí", který samozřejmě přichází v tu nejnevhodnější chvíli.:D

27.10.2020 13:15:56

.
Já teda nevidím, v čem je ten doporučený systém pomalejší, než to všechno nachystat dopředu. U každého scénáře je seznam komponent a nepřátel, to si všechno nachystám na začátku bokem, a na mapu to sázím místnost po místnosti až při otevření dveří - hlavně proto, že je to tak tematičtější.

Je pravda, že kdyby to člověk chtěl co nejvíc optimalizovat, je žádoucí mít neustále napaměti, kde se objeví jaký nepřítel, ale my to zatím zvládáme na standardní obtížnost i bez takového podrobného plánování.

27.10.2020 13:37:05 | Upraveno autorem (porovnej)

RE: Gloomhaven
Čo sa týka prvého bodu, je to viac menej ako píšeš. Jeden z mojich prvých hrdinov bol Surovec Raziel. Splnil svoje životné poslanie relatívne skoro, dosiahol cca level 6 a nenabažil som sa jeho off-tank herného štýlu. Nuž čo už. Surovec Raziel išiel do dôchodku, predal svoju výbavu a za zarobené peniaze vylepšil svoje karty nálepkami. Získal sa bonus za odchod do dôchodku, otvoril sa nový hrdina a tak ďalej. Noo ale Raziel zistil, že ešte nepatrí do starého železa a že má čo svetu dokazovať. Vytvoril som si staronového hrdinu Surovec Raziel II s novým životným poslaním. Hoci jeho úroveň bola nižšia (level 4 podľa blahobytu) a výbava zo začiatku chudobnejšia, možnosť zmeniť niektoré rozhodnutia pri levelovaní bolo fajn a využiť nové nálepky na kartách schopností bolo super. Cyklus sa ešte opakoval kým Raziel III nakoniec dosiahol maximálny level a plne využil svoj herný potenciál. Potom som sa už tešil na nového hrdinu, pričom bol už aj väčší výber. Takže toho bodu č. 1 sa netreba až tak obávať.

K ostatným bodom bolo už dosť popísané.

Ešte k tej náročnosti. Ak nemáš skúsenosti s hrdinom a hrdina je slabý level tak hra môže byť dosť ťažká a odporúča sa teda znížiť náročnosť. Naopak ak je hráč skúsený s hrdinom a hrdina má vyšší level, tak hra je ľahšia a je dobré si zvýšiť náročnosť.

Čo sa týka prípravy, tak si nachystám materiál na stôl podľa pokynov scenára a potom sa snažím pri inicializácií miestnosti nepozerať na iné miestnosti. Väčšinou kým miestnosť vyčistím tak aj zabudnem čo ma ďalej presne čaká, tak neviem úplne taktizovať kým neotvorím dvere a niekedy ma nová miestnosť aj prekvapí.

Hru hrávam sólo za tri postavy a nepoužívam žiadne appky a nie je tam problém, len treba mať čas, priestor, chuť... a priestor...a čas...

16.11.2020 23:21:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Prosím vás, 

 

  1. je nejaká podobná hra ako Gloomhaven ale nie z prostredia fantasy? Myslím hlavne ten typ boja, aby sa bojovalo podobne ako v Gloomhaven - kartami, hlavne aby sa nebojovalo kockami. 
  2. čítal som že v Gloomhaven: Lví chřtán budú nejako zjednodušené pravidlá. Prosím vás, ide tam napríklad len o to, že budú pravidlá jednoduchšie napísané? Alebo ide o to, že tam je prvých pár scenárov výukových? Alebo tam reálne budú jednoduchšie pravidlá a keby som chcel niekedy v budúcnosti hrať klasický Gloomhaven, tak by som sa musel učiť úplne nové pravidlá, alebo len nové pravidlá priučiť?

 

Ďakujem.

20.7.2021 14:38:37

  1. O žádné ne-fantasy hře se stejným bojovým mechanismem nevím. Ale hry bez kostek s deterministickým soubojem se najdou.
  2. Pravidla jsou obsahově stejná. Došlo jen k upřesnění nějakých nejasností. Jednodušší budou asi co se do rozsahu týče. Neobsahují retire postav a jejich výměnu za jiné apod. co nabízí jen velký GH.

20.7.2021 22:55:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Ok, ďakujem za info.

22.7.2021 13:05:34

Vybíráme z Bazaru

Vesmírná loď Interstellar KS ALL IN pledge CZ
Vesmírná loď Interstellar KS ALL IN pledge CZ
Akt. cena: 3500 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas