Gloomhaven - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Albi - logo
Autoři: Isaac Childres
Rok vydání: 2017
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Gloomhaven a jeho alternativy

Ahoj všem,
o této hře všude slyším jenom samou chválu a čtu samé pozitivní recenze. Velmi přemýšlím o koupi této hry, protože jsem fanda komplexních, epických deskovek. Miluju různý ty serepetičky, karty, žetony, ukazatele atd. Také mě velmi baví hry, kde je znát progres, tudíž kampaňovky u mě jasné vedou. Není pro mě nic lepšího, než po odehrané hře pocítit odměnu ve formě zlepšení postavy, obdržení nových, silnějších schopností, karet atd. Jenom pro představu, které hry jsou u mě na špici oblíbenosti: Pán Prstenů: LCG, Arkham Horror LCG. Byť u Pána prstenů se primárně nejedná o kampaňovou hru, kde by se zlepšovaly postavy, upravil jsem ji tak, že jistý progres tam je. V tomto ohledu AH: LCG vede, protože obsahuje kampaňový příběh, kde za odehrané hry získávate zkušenosti, za které si kupujete další karty (a vylepšujete balíček - prostě deckbuilding jak se sluší a patří).

No a teď Gloomhaven: nejvíc mě na hře zaujala ta provázanost kampaní a budování příběhu a rozvíjení postav. Přes 100 scénářů je opravdu masivní porce zábavy na dlouhé měsíce. Od koupě mě však odrazuje pár víceméně specifických věcí:
1) onen progres vašeho hrdiny je prý po dosažení jeho životního cíle utnut a vy musíte hrát za dalšího hrdinu. Toto mi přijde jako negativum, byť by někdo mohl namítnout, že odehrání 100+ scénářů za jednoho hrdinu by mohlo být ubíjející. Otázka je, jestli je to "utnutí" fakt jak blesk z čistého nebe, kdy jste měli v plánu postavu ještě rozvíjet, ale "hra" vám ji odejme, nebo to přijde jako přirozené vyústění příběhu, kde s tím už dopředu počítáte (a kde resp. už naplníte "kapacitu" hrdinových možností)?
2) složitost: je opravdu hra tak náročná na pravidla, že je to pro běžného hráče (čti nenadšence do fantasy náročných her) příliš komplexní a složité na pochopení?
3) repetitivnost: v podstatě všude čtu, že hra je v podstatě z 90% smrsknutá na boj v pár místnostech s monstry a sbírání mincí. Říkám si, že pokud by to bylo pouze o tom, asi by se hra nedržela tak dlouho na špici. Přece jen, jedna z TOP her musí být přece zábavná.
4) jsou nějaké alternativy ke Gloomhavenu? Tím myslím především co se týče vývoje hrdiny napříč scénáři, které jsou spojené do nějaké kampaně? V tomto směru je často skloňovaná hra Descent, ale ta prý je podstatně dražší (se všemi rozšířeními), než Gloomhaven. Ale zase na druhou stranu je rozmanitější co se týče příběhu a co se týče plnění úkolů (čili nejen "zabij a sesbírej", ale i jiné typy úkolů).

Díky předem za odpovědi!
12.10.2020 15:54:41

Jaws Of The Lion
hladas Gloomhaven:Jaws Of The Lion , len o tom mozno este nevies :D
https://boardgamegeek.com/boardgame/291457/gloomhaven-jaws-lion

tiez som pokukoval po GH ale nevedel som sa odhodlat kupit si tak velku krabicu. Potom som zistil ze ma vyjst Jaws Of The Lion co je presne urcena pre zacinajucich hracov, je to mensie, lacnejsie, je tam perfektny tutorial , lahsi setup, zjednodusene pravidla aby toho nebolo naraz velmi vela. Precitas si za par minut uvod a mozes sa pustit do toho (namiesto citania 3h pravidiel predtym ako mozes vobec zacat). Takze kazdy kto este nema GH a velmi sa mu paci a nevadi mu anglictina, kupte si JotL, najlepsia volba bez debaty ...

https://www.youtube.com/watch?v=_v-Usp4grog . Je to dostupne v ENG aj v česku, len treba dobre hladat ;)

12.10.2020 16:03:55 | Upraveno autorem (porovnej)

Silblade
Jak už bylo řečeno, je tu menší alternativa v podobě Jaws of the Lion, jinak pokud bys chtěl něco podobně velkého a pravidlově hutného, ale víc ameritrashového s mrskáním kostkama tak ještě chvíli poběží na KS kampaň na druhý print Dungeon Universalis.
https://www.kickstarter.com/projects/dungeonuniversalis/dungeon-universalis-second-printing

12.10.2020 16:19:04 | Upraveno autorem (porovnej)

...
kromě zmíněných by ještě tvé nároky mohl splňovat:
Folklore Affliction
Sword & Sorcery
Tanares Adventures (dá se ještě late pledge na kickstarteru).

12.10.2020 16:59:02

Silblade
Pokud si libuješ v množství obsahu a 10 kg krabice plná herních komponent je pro tebe plus a ne mínus tak takovou podobně nabušenou hru budeš hledat jen velmi těžce (pokud nebudeš počítat rozšíření tak asi ani nenajdeš). Za mě je to plus i mínus - plus v tom že hra nabízí opravdu hodně obsahu takže za tu cenu vůbec není drahá jak se na první pohled může zdát. Na druhou stranu musíš počítat s delším setupem. Nedoporučuju moc často uklízet - je rozhodně výhoda když ti hra na stole může zůstat ležet déle. Progres tam rozhodně cítit jde - jak progres vlastního hrdiny tak celého světa GH. A jak píšeš - příběh tam je ale nečekej žádné velké rozhodování a hodiny pročítání příběhových linek. Hra je opravdu z 90% o zabíjení monster. Ale víš proč je hra tak dlouho na prvních místech v hodnocení? Protože to zabíjení monster je sakra zábavné! Tolik možností co ti hra nabízí při soubojích včetně toho že každý hrdina se hraje opravdu odlišně je těžké popsat v pár větách. Takže se o to ani nebudu pokoušet. Stejně je lepší si to sám zkusit a uvidíš jestli tě to chytne. Takže za mě - pokud hledáš zábavné souboje proložené trochou příběhu tak je GH jasná volba. Pokud ale hledáš hlavně příběh do kterého se můžeš ponořit a který tě jen tak nepustí spát - jdi do Tainted Grailu!

12.10.2020 17:03:42

...
Vse uz bylo receno, tak ja si prisadim s pravidly. Stranek je tam dost, ale prevazne se toci kolem post a pre game akci a ty muzes jet s knizkou v ruce - ne, ze by byla extra tezka nebo jich bylo moc, ale nez ti prijdou do krve... dost pomaha aplikace, kde si delas postavy a progres ve meste.
Kamen urazu muze byt UI monster. Tam jsem tak trochu zlomil hul a kdyz si nejsem jisty, tak hraju jako ve svuj neprospech. Jinak na urcovani iniciativy postav a monster je take velice uzitecna aplikace, ktera zprehledni hru a take urychli jeji vybalovani.
Kdyby se ti to nechtelo cist, tak na Youtube jsou navody.
Jinak trochu subjektivni recenze. Hru jsem dohral v solu za tri postavy a ted ji frcime ve ctyrech. I v druhem runu me to velice bavi a jsem si jisty, ze to neni posledni zahrani.
Jo a na Tabletop simulatoru je komplet hra jak je v krabici a na YT najdes navod na stazeni a rozehrani a myslim, ze tam je i samotny gameplay

12.10.2020 20:05:18

tak
Tak já ještě se vyjádřím k těm bodům:

AD1. Vývoj postavy nemusíš utnout pokud nechceš. Funguje to tak, že si u postavy vybereš nějaký její životní cíl, který když naplníš můžeš odejít do důchodu a vybrat si jinou postavu než z těch základních (respektive je to na tom životním cíli dané). Takže pokud chceš můžeš celou hru projít jen s tím jedním hrdinou.

AD2. Hra podle mě není náročná. První misi budete hrát dýl a šahat po pravidlech, ale pak už je to rutina:D

AD3. Tady to je hodně subjektivní. Jsou lidé, kteří jsou nadšení, jsou ti, kteří jsou nenadšení. Já byl zpočátku nadšený a pak mě to přešlo. Proč se drží top? Neotřelý systém, mega obsahu za "málo" peněz, a v podstatě marketing s přesahem (prostě hodně známé a propagované věci budou vždy masově známější a propagovanější a podvědomě lépe hodnocené, než ty neznámé).

AD4. Jsou jich mraky. Na KS běží snad v každou chvíli nějaký dungeon crawler, nebo kampaňovka, RPG. Už tu některé zazněly. Sword and Sorcery má super AI, ale trochu slabší co se týče equipu. A je to kratší (pro mě super). Folklore kombinuje souboje na desce a souboje bez pohybu. Mnohem víc příběhové, ale taky víc RPG ve stylu zapisování čísílek do kolonek. Descent je imho opravdu dražší, ale tam záleží kolik toho potřebujete. Za sebe musím ještě zmínit Middaru, která u mě válcuje vše na poli dungeon crawleru, ale jako se vším, je to všechno silně subjektivní. Mno a pokud chceš zkusit, ale neprohnout se, tak zmiňovaný Jaws of the Lion je ideální.

A pokud tě zajímá více a více zde nezmiňovaných, tak si třeba na youtube zadej "best dungeon crawler board games" a mrkni, co kdo o čem říká.

12.10.2020 20:52:09

doplnění
Nedá mi to taky něco doplnit k jednotlivým bodům:

1) Tady trochu upřesním Kameho odpověď - na životním cíli je ikonka postavy/povolání, která se při jeho splnění odemkne. Při odchodu postavy si můžeš vybrat jakoukoliv z odemčených postav/povolání. Klidně to může být i nová postava stejného povolání, které jsi právě dohrál (hra umožňuje hrát různými způsoby za stejné povolání, proto uvádím tu dichotomii postava/povolání).

2) Některým skupinkám pomáhá aplikace, u nás pomáhá, že mám hru hodně nabušenou já a řídím důležité mechanismy, v některých vzácnějších situacích ověřuju detaily v pravidlech, ale dostane se to do krve. Tj. stačí, pokud pravidla dobře ovládá jeden z hráčů, ostatní si užívají hru (já s tímhle setupem nemám problém).

3) Ve hře mi hodně chybí nějaká větší příběhovost a ano, za mě je hra pořád to samé vybíjení, které se liší jen vybíjenými monstry a rozložením dungeonu, ve kterém se tak děje. Některé scénáře jsou zpestřené speciálním pravidlem, které hru dokáže zpestřit. Pokud tuhle hru beru jako společenskou událost, kdy si s kamarády zahrajeme, je to fajn. Po příběhové stránce mi přišel lepší třeba i Eldritch horror, který ale není kampaňový. U hry mě ještě docela drží, že jsme si na 3d tiskárně vytiskly lepší předměty reprezentující prostředí, nabarvili si figurky a dohromady to fakt hodně dobře vypadá. A rozšíření "Zapomenuté kruhy" by mělo být více příběhovější, tak se těším, až odehrajeme scénáře GH a dostaneme se k němu. Podobně by měl být více příběhový navazující a přesto nezávislý Frosthaven.

4) Nemám se žádnou alternativou zkušenosti, ale jsem docela natěšený na Etherfields, které by mělo Albi česky vydat při příštím Albi game day, z těch, co česky nevyšly, mě láká již zmíněné Swords and Sorcery a ještě docela přemýšlím o Aeon's end: Legacy. Kooperativní legacy systém funguje taky v Mechs vs. Minions, které teď mají nově docela hezky sepsanou recenzi - hrál jsem a bylo to fajn, ale má to snad jen něco kolem 10 scénářů, které se navíc nijak nevětví.

12.10.2020 21:27:22

Díky za tipy! :)
Moc všem díky za tipy! :) Díval jsem se na několik tipů, které tady padly a možná bych ještě trochu upřesnil, co hledám a co říkám na některé zmíněné alternativy.

Na začátku jsem zapomněl zmínit celkem důležitou věc a to tu, že by hra měla být v češtině. Ne kvůli mě, s angličtinou nemám problém, de facto jsem se v ní naučil hrát Arkham Horror: LCG a nepřijde mi to jako omezení. Spíš kvůli své ženě, která jakožto moje deskovková parťačka má s angličtinou problém. Proto upřednostňuji češtinu, byť vím, že tím přicházím o velmi zajímavé kandidáty.

Co se týče složitosti, mě osobně nevadí hrát náročné, komplexní hry. Jak jsem říkal, čím víc komponent a pravidel, tím pro mě lépe, nejsem fanda party her (Bang! je čestná výjimka :D) a hry s velmi jednoduchými mechanikami, resp. "jednohubky", mohou být někdy fajn, když je na ně nálada, ale pro ten opravdový zážitek z hraní deskovky to prostě není ono. Na druhou stranu, pokud je hra příliš překombinovaná a člověk musí mít oči na šťopkách, jestli zvládá sledovat všechny vyložené efekty, které něco upravují, pak to může problém pro ostatní hráče (včetně mé ženy :)). Když jsem s ní hrál právě Pána prstenů LCG, tak bylo poznat, že se začíná už hodně ztrácet, protože znáte to: karty pracují v nějaké synergii, musíte naplánovat taktiku, teď nad tím dlouze přemýšlíte... no prostoje jsou dlouhé a ten zájem o hru postupně klesá, jak ostatní musí čekat na tah hráče, který se 15 minut rozmýšlí, co a jak zahraje. S ženou rádi hrajeme např. Zimu mrtvých, Břink! (ale pro mě bohužel jedna z "jednohubek") a Hrdina v kostce (taktéž "jednohubka").

Z toho plyne, že třeba takový Tainted Grail, na který jsem se pozorně díval na videích a četl recenze, by pro nás asi nebyl. Příběh = naprosto super, i to zpracování je famózní. Ale přijde mi to jako takovej gamebook v deskovce - supr jako solo, ale ve více lidech, kteří chtějí více hrát než si číst, mi to nepřijde ono.

Díval jsem se i na ostatní, třeba Sword & Sorcery, ale ta jednak není v čj a jednak dle recenzí se lidé hodně shodovali, že pokud by si měli vybrat mezi touto hrou a Gloomhaven, tak Gloomhaven je rozhodně lepší volba. V podstatě mi z komentářů, diskuzí i recenzí vyšlo, že Gloomhaven je naprosto jiná liga, než velká většina her, co se týče mechanismů, propracovanosti, toho feelingu ze hry, progresu postav, který já tak miluju, kampaně... Zatím mi přijde, že ten Gloomhaven by vůbec nemusela být špatná volba.

K těm bodům: uklidnili jste mě, že hrdina vám není násilně "uzmut", že lze s ním teoreticky hrát jak dlouho chcete. K appce: souhlasím, že vám to nezměrně usnadní setup a polovina žetonků nemusí být na stole, ale toho já nejsem fanda, jsem v tomto hodně konzervativní. U většiny her její jednotlivé komponenty jednoduše "pytlíčkuji", čili rozdělím do pytlíčků podle typu. Což může být trochu otrava, ale tak nějak to funguje. Nicméně, zde jsem otevřený pro potenciální koupi vhodných "úložišť", nebo jak se tomu říká.:)

Pokud bych si měl kupovat Gloomhaven nebo jakoukoliv její alternativu, těmi klíčovými, rozhodujícími prvky pro mě jsou už několikrát zmiňovaný progres postavy, případně vývoj hry (taková ta až dětinská radost, že jste si koupili nebo zaktivnili novou schopnost/kartu, že jste objevili něco nového), znovuhratelnost (hra se rychle neokouká a ten dobrý pocit při odměně zůstává i po XX odehraných hrách + jestli je hra variabilní tak, že i když hrajete jeden scénář stejným způsobem, dostanete různý výsledek), zajímavý boj (neodbytá a zajímavá bitevní mechanika, kde to není třeba jen o tom, že si hodíte kostkou, soupeř má víc = dá zranění) a hloubka = hra je tak lákavá, že vás nutí si zahrát další partii, další scénář, nebo klidně projít ten stejný scénář, ale zvládnout to "nějak jinak".

Myslíte, že s takovými "osobními požadavky" je ten Gloomhaven vhodná volba? Jak jsem zmínil: Pán Prstenů:LCG a Arkham Horor:LCG (ten více) jsou pro mě takové vzory znovuhratelnosti a progresu, byť se teda jedná o karetní hry. Arkham Horor navíc dodává naprosto famózní atmosféru, která je velkým plusem při mém výběru deskovky.:)

13.10.2020 11:40:58 | Upraveno autorem (porovnej)

Jaws Of The Lion
Albi planuje preklad na 2021.

13.10.2020 12:13:25

Silblade
Ještě bych podotknul, že v diskuzních fórech Gloomhavenu lidé více chválí Gloomhaven, zatímco ve fórech jiných RPG deskovek hráči Gloomhavenem moc nadšení nejsou :-) Záleží jestli ti více vyhovují eurodní mechanismy, nebo amerithrashové... Stačí ti standees a strohý design, nebo figurky a malířsky vymazlenější dílky dungeonu ? Stačí jen kousek příběhu před a po 2-3 hodinovém čištění dungeonu ? (tohle možná řeší Kruhy)
Mimochodem např. Sword & Sorcery i Folklore mají zde a zatrolenkách český překlad (scénářů, ne karet).

13.10.2020 12:18:21

Znovuhratelnost a další
Co se týče znovuhratelnosti jednotlivých scénářů, u těch, co jsem se setkal, je rozdíl většinou v tom, jestli ve scénáři uspěješ, nebo ne, případně jestli posbíráš poklady.

Rozhodnutí, které můžeš udělat a nějak ovlivní další vývoj, jsou především tato (nemělo by jít o žádný spoiler, vzhledem k tomu, že jsou to informace z pravidel):

* Události ve městě a na cestách (hraješ skoro mezi každým scénářem s nějakými výjimkami), kdy si vybíráte jednu ze dvou variant a podle rozhodnutí dostanete odměnu/postih, která může mít i dlouhodobější efekt (například změna nějaké statistiky).
* Výběr, který scénář (z odemknutých) budete hrát - odehráním/splněním některého scénáře si můžete znemožnit odehrání jiného scénáře (alespoň v rámci kampaně).
* Výběr Velkého cíle - to je ta karta, která ti říká, kdy postava odchází do důchodu, při vytvoření nové postavy si vybíráš ze dvou. Některé cíle jdou poměrně lehce ovlivnit, jiné hodně závisí na okolnostech a ovlivňují se obtížně.

Rozhodnutí související s vývojem postavy
* Výběr karet při postupu na vyšší úroveň - na začátku máš k dispozici karty 1. úrovně a karty "X", při postupu na vyšší úroveň se ti "odemknou" 2 karty dané úrovně - ze všech odemknutých si při postupu vybereš jednu kartu (tj. při postupu na 2. úroveň si vybereš jednu kartu z karet 2. levelu, při postupu na 3. úroveň si vybíráš jednu kartu ze zbývající karty 2. úrovně + dvou karet 3. úrovně, atd.)
* Výběr "perků" - perky jsou speciální schopnosti, které si vybíráš za splnění úkolů a při postupu na vyšší úroveň. Každé povolání má svou specifickou sadu, často jde o různé úpravy karet modifikátorů (to jsou karty, které taháš místo hodů kostkou a říkají ti, jak dobře se ti povedl útok).
* Výběr předmětů, které postava nese.
* Vylepšování karet - ve hře je systém nálepek, kterými můžeš za určitý finanční obnos vylepšit některou ze svých karet schopností (například zvýšit útok, dostřel, ...)

Rozhodnutí, která ovlivní scénář:
* Povolání, za které hraješ (ale i postava) - každé povolání má trochu jiné schopnosti, hrají se jinak.
* Výběr karet - každé povolání má pevně daný limit, kolik karet schopností má k dispozici pro hraní scénáře. Před začátkem scénáře si tak každý hráč vybere karty z balíčku, který si buduje zvyšováním úrovně postavy.
* Malý úkol - před každým scénářem si každý hráč tahá dvě karty malých úkolů a z nich si jednu vybírá. Za splnění malého úkolu se dostávají fajfky, díky kterým můžeš získat další "perky"

Toliko k různým typům rozhodování. Pokud jsem na něco zapomněl, prosím ostatní o doplnění.

K "úložištím"/insertům - pokud nebudeš používat appku, tak co jsem zatím viděl, doporučuju insert od Broken Token. My máme Folded Space a moc velkou radost mi nedělá (nakonec budeme vyrábět vlastní).

13.10.2020 12:21:09

Doplnění

Hele, asi jsem více na ameritrash deskovky, dle těch specifikací co čtu.:) Ale těžko říct, protože myslím, že u některých her se oba typy částečně prolínají.

Ještě jsem se díval pozorněji na ten Descent a taky vůbec nevypadá špatně, možná že to je hra kterou hledám. Na druhou stranu, trochu se obávám o její dostupnost v CZ + dostupnost jejích rozšíření v CZ. Když bych si Descent koupil, bylo to s výhledem, že si v budoucnu dokoupím i nějaká rozšíření, ale vůbec netuším jaká tam je situace co se týče dotisků, českých lokalizací atd. Z ryze praktického hlediska pak Gloomhaven vypadá jako sázka na jistotu: prostě si koupím základní hru s jejím 100+ scénáři a mohu hrát až do aleluja, bez toho, abych všechny scénáře okoukal. V tomto je podle mě podstatná slabina her, které momentálně hraji (Pán prstenů:LCG, Arkham Horror:LCG), protože tam je člověk opravdu odkázaný na to, jestli a kdy budou dotisky, jestli a co se bude překládat do ČJ, jestli nehrozí, že se k některým rozšířením už nebudu mít šanci dostat atd. V tom vidím i u Descentu jako nevýhodu, kvůli které budu odkázaný jenom na základní hru.

Ovšem za předpokladu, že základní hra Descentu je natolik rozmanitá, zábavná a znovuhratelná záležitost, že si s ní v podstatě vystačíte, pak v tom až takový problém nevidím.

13.10.2020 12:32:14

To Jurri
Skvělé shrnuté, díky moc! No co budu vykládat: vypadá to nesnesitelně lákavě.:D

Když čtu o těch nálepkách: je Gloomhaven znovuhratelný v tom symslu, že když chci rozjet úplně "New Game", mohu všechno dát do původního stavu? Ty nálepky mě trochu zarazily, jestli se dají v pohodě odlepit, nebo jakým způsobem to funguje...:)

13.10.2020 12:37:56

Nálepky
Dají se koupit odlepitelné (albi je má momentálně za 269 Kč: https://eshop.albi.cz/gloomhaven-odlepitelne-samolepky/).

Kdybys na to moc nespěchal, tak ti asi doporučím počkat buď na Jaws of the Lion, nebo na Frosthaven, kde by měly být scénáře více příběhové.

13.10.2020 12:46:29

Znovuhratelnost - scénáře
Tady nevím jestli nevnést zase trochu pochyb. Že se ti ty scénáře neohrají, protože je jich tam hodně. Mno je to jedna z věcí, které té hře vytýkají ti, kterým nakonec tak moc nesedla (včetně mě...i když prvních asi 15 map bylo super). To že je tam 100 scénářů neznamená, že je to 100 velice odlišných scénářů. Bohužel za mých asi 20-25 odehraných map si vzpomínám jen na jednu, ten zbytek se tak nějak slil do jednoho celku. nepomáhá moc grafika dílků, které nejsou tak různorodé graficky. A co se týče toho CO máš v daném scénáři dělat, tak tam už tuplem ne.

Ale odrazovat tě nechci. Tam kde jsem sám byl zpočátku nadšený, tak jsem časem byl zklamaný a nedohráli jsme to, protože nebyla už chuť.

Trochu nakousnu i ten vybásněný vývoj postavy. Nevím..třeba jsme nedělali něco dobře, ale nečekej moc, že bys dostal něco nového po každé misi...nebo dvou...peněz nebývá zas tak moc, a XP na nový level a tedy novou jednu kartu můžeš sbírat klidně 3-4 mapy.

Nicméně pořád platí, že za tu cenu dostaneš obsahu opravdu hodně, a pokud ti to bude vyhovovat, tak prakticky už nemusíš hledat nic dalšího. My bohužel už měli za sebou i jiné dungeon crawlery, a tudíž se z toho časem stala přílišně zdlouhavá rutina. A opět. Třeba to tak mít nebudeš, což nikdy prostě nevíš, dokud to nezkusíš:)

13.10.2020 13:12:34

To Kame
Chápu, každému sedne něco jiného. Pokud budu například někomu popisovat, jak je Pán Prstenů LCG skvělý, tak když bych měl shrnout její mechaniky, asi to taky nebude znít tak lákavě: v každém scénaři bojuješ s nepřáteli a objevuješ lokace a snažíš se projít až do poslední části. Tečka. Ale za tím se schovává hloubka, která je dána jednak samotným nastaveném scénáře, jednak deckbuildingem. Nebo Zima mrtvých. O čem hra je? Kosíš zombíky a získáváš z lokací zásoby, kterých není zase tolik. Zní to jako nuda, ale hra zase má několik rozdílných scénářů, dvě obtížnosti, tajné úkoly, možnost "odpadlíka"... to už zní zajímavěji.

Já tak trochu doufám, že Gloomhaven bude stejný v tom, že i když se může shrnout do pár vět (na mapě bojuješ s nepřáteli, sbíráš mince, koupíš si za to nové věci v Gloomhavenu), tak v tom bude daleko více. Jasný, každý má jiné preference, jiné představy o dokonalé hře - co já vnímám jako super, pro druhého bude nuda a naopak.

Přemýšlel jsem o Gloomhavenu jako dárek k Vánocům, ale nevím, jestli bude hra v ČJ ještě dostupná. Aneb "čím koupit dříve, tím lépe."

No a ještě to porovnat s tím Descentem, ale to hádám se zase musím obrátit do diskuze přímo Descentu. Pokud tu někdo nemá s toutou hrou přímou zkušenost, nebo by mohl obě hry trochu porovnat. Tam jak říkám se nejvíc bojím té dostupnosti, abych nekoupil jeden z posledních kusů a o dalších rozšířeních v ČJ si nechal jen zdát.:(

13.10.2020 14:24:55

Mechaniky
Docela se ztotožňuju s Kameho názorem. Za mě je to hodně dáno tím, jaké jsem měl od GH očekávání - něco jako DnD, jen ve formě deskovky a bez nutnosti, aby někdo dělal dungeon mastera? Paráda, to chci! Jenže jsem dostal opakované vyvražďování nepřátel v dungeonech, kde příběhová rozhodnutí jsou relativně řídká (ano, možná jsem k typům rozhodnutí mohl dopsat jejich četnost, ale to už by se za spoiler považovat dalo). Ale jak sám říkáš, každému sedne něco jiného :)

Pokud bys chtěl trochu víc vidět, o čem je vlastně odehrání jednoho scénáře, tak zjednodušený pohled ti na to můžou dát "hádanky," které Isaac zveřejňoval v průběhu Kickstarter kampaně na Frosthaven. V updatu bylo zadání hádanky (popsání situace na herní desce), v následujícím bylo jedno z možných řešení. Je to vidět například tu: https://www.kickstarter.com/projects/frosthaven/frosthaven/posts/2802008
No a jednotlivé scénáře můžeš brát v podstatě jako sekvenci těchto hádanek, které začínají "Tak jste vlezli do díry, vyplašili jste několik členů sekty, kteří zrovna asi něco vyvolávali, ale už se vzpamatovali a chystají se na vás zaútočit," a končí "Paráda, tak jste tady to doupě neřesti vyčistili. Našli jste zmínky o tom, že tohle byla jen odloučená část sekty, která dostávala instrukce z temného hvozdu (nová lokace: svatyně v temném hvozdu)."

- Tohle ber hodně s nadsázkou, nejedná se ani o spoiler, ani o přesný přepis, co se autorům a Albi musí nechat, texty jsou psané a přeložené docela hezky a je to pěkné zapojení scénáře do kontextu celého příběhu. Chci tím spíš poukázat na to, že až na čestné výjimky si něco přečteš na začátku a konci herní seance a mezitím jen hraješ. Což ti ale může být docela po chuti, vzhledem k tomu, co jsi zmiňoval u Tainted Grail :)

13.10.2020 14:54:19

Sillblade
Jak říkáš, každému sedne něco jiného. Hloubku ta hra má, si myslím, jen jsem zvyklý na trochu rychlejší tempo u těchto her:)

Jinak srovnání s Descentem. Jednodušší pravidla, zejména co se možností postavy týče, jelikož nemáš X unikátních akčních karet. Trochu rychlejší rozvoj postavy, a přístupnější itemy.Aby jste si to užili full coop, tak je nutné hrát s appkou. V základu je ta hra dělaná jako 1 VS X (tedy jeden co ovládá potvory a hraje pána jeskyně a ostatní jsou hrdinové). Kdyžtak mě opravte, jestli existuje jiná oficiální varianta čistě pro coop. S tou appkou je fajn, že tě mise můžou překvapovat už v průběhu. Nemáš jen setup celé mapy téměř bez překvapení, ale dějí se věci, které nemůžeš vůbec tušit. Celkově je souboj rychlejší, ale o to jednodušší. Proti AI je to hodně rubačka:) Gloomhaven díky akcím na kartách je svým způsobem omezující a zároveň umožňuje větší variabilitu (zní to jako protimluv, ale omezující ve stylu ne vždy máš na ruce ještě dostatečný pohyb/sběr/něco, kdežto v descentu máš většinu základních akcí vždy k dispozici, a variabilnější zase ve stylu, že těch unikátních akcí je tam nesčetněkrát více, jako typy útoků a podobně).

Gloomhaven je mnohem větší puzzle, Descent je svižnější akce.

S dostupností asi neporadím:\

13.10.2020 14:56:56

...
V GH se daji hrat i random dungeony. Asi by nemel byt problem najit nekoho, kdo to ma doma, aby si s tebou zahral. Zalezi, odkud jsi...

13.10.2020 15:00:15

Kame
Tak základní rozdíl je v tom, že Gloomhaven má blíž k euru, proto ten puzzle přístup, Descent je klasický ameritrash, proto jsem byl třeba spíš pro ten Dungeon Universalis, po kterém bych kdybych neměl kompletní sbírku Descentu hned skočil, protože to mi tak nejvíc přijde jako ameritrash Gloomhaven, ale chápu, že tazatel chtěl počeštěnou záležitost.
Co se týče koop možností, tak kromě téoficiální aplikace vyšly kdysi menší rozšíření k Descentu, kde se nestvůry ovládaly kartami a náhodně se tam stavěla mapa, ale to už je nesehnatelné, a bylo to celkem limitované v možnostech, pak jsou fanouškovské věci Redjaks Automated Overlord a Redjaks Automated Monsters obojí má pravidla a podklady k tisku na bgg, v podstatě to pak umožní hrát ta klasická dobrodružství 1 vs hrdinové v plně koop módu. A pak je tu Sadgitův projekt Sands of the Past, do kterého je implementován zase AI systém (nazývaný Road to Peril) pro plné koop hraní právě tohoto dobrodružství a pak kampaně Heirs of Blood z novějších reprintů základní krabice Descentu https://descent-community.org/index.php/sotp/
Zas tyhle věci vyžadují už nějakou znalost angličtiny, appka je myslím komplet přeložená.
To je asi vše zásadní k možnostem plného coopu u Descentu. Každopádně za rohem je Descent 3, ale tam určitě oficiální lokalizace nehrozí.

13.10.2020 15:15:06 | Upraveno autorem (porovnej)

Froggery
Souhlas. Snažil jsem se to popsat tak, abych se vyhnul pojmům euro a ameritrash:D.

13.10.2020 15:23:35

Všem :)
Prošel jsem si nějaké recenze a videa na Descent (těch recenzí a gameplay na youtube je mnohem míň než u Gloomhavenu) a jedna věc, která mě bila do očí (ale je to zároveň hodně subjektivní, podotýkám :)) je grafika. Aspoń grafika karet. Mapa super, postavičky super, pravidla super, ale ty karty na mě působí tak trochu cartoonovským dojmem. Pokud je hratelnost této hry super, člověk si na to asi zvykne a přestane to vnímat. Ale mám-li srovnat, co lahodí více mému oku, asi bych sáhl po Gloomhavenu.

A otázka: dejme tomu dohraji celou kampaň. Má potom hráč tendenci si celou kampaň klidně zahrát znovu, nebo během celého jednoho projití už odhalí většinu kouzla hry, takže na něj žádné překvapení na něj už nečeká? A ještě druhá otázka: jak je to nastavenou obtížností? Jsou scénáře lehké, že nepředstavují výraznou výzvu nebo je to pekelně těžký (nazval bych to "dark souls" obtížností :D)? Nebo něco mezi, že vás hra netrestá za každé špatné rozhodnutí, ale zároveň vám to dá sežrat, pokud si zase nedáte pozor?

A co se týče té komplexnosti, tady se názory diskutérů rozchází. Někde čtu, že princip hry je opravdu jednoduchý a během jedné hry v podstatě pochopíte o čem hra je (což se ale dá říct úplně o každé deskovce, že jo.:D). Ale když se dívám na různé gameplaye, tak na to, že jsem docela fanda do různých serepetiček a žetonků, jak jsem psal, tak jsem se trochu zděsil tím množstvím toho všeho.:D Za mě ok, hru si mohu ošahat, vyzkoušet pár her a hru pochopím (a navíc ji mohu hrát solo, což vidím jako obrovské plus oproti ryze kompetičním hrám), ale jestli je možné to vysvětlit i ostatním, aniž by po počátečním představení pravidel neutekli od stolu? :D

Ještě bych chtěl odpovědět na předchozí komentář, že mi vůbec nevadí, pokud se postava rozvíjí pozvolna. Naopak, mám rád když odměna není okamžitá, že bych najednou dostal XX karet/schopností, ale že si postavu postupně buduju a piplu. To je pro mě plus. Dále jsem ten typ hráče, který má rád "omezení" - čili výběr je něčím limitovaný, nemám hned vše k dispozici. Ryze sandboxové tituly nebo "sandboxový styl hry", kdy máte ke všemu hned přístup, nepreferuji. Na druhou stranu mám rád variabilitu a mám rád, když vím, že existuje spousta možností, jak třeba hru hrát, jak dosáhnout cíle. Je to asi trochu "deckbuildingové" myšlení, které mám z hraní LCG, kde stejný scénář mohu dohrát s rozdílnou taktikou a také rozdílnou efektivností, něco funguje lépe, něco méně. Pokud by mi to Gloomhaven dokázal zaručit, pak bych se asi osobně příliš neobával ze skluzu do stereotypu, protože by mě bavilo objevování a zkoušení různých strategií, jak scénář nebo kampaň dohrát, byť je Gloomhaven asi z 90% postaven na boji s nepřáteli v pár místnostech, jak čtu.

EDIT: jeste se vratim k tem alternativam (protoze toto Gloomhaven asi nema): ktere deskovky podobneho typu nabizi i dobrou porci prekvapeni a nahody? Tim myslim, ze napr. pozice nepratel neni pevne urcena a ze objevovani dungeonu s sebou nese i trochu napeti (je v tamte mistnosti nepritel nebo poklad)? Idealne s chtenymi prvky, ktere jsem popsal, jako vylepsovani postav, nekolik scenaru, dobre bojove mechaniky, slusna znovuhratelnost nejen cele hry, ale i jednotlivych scenaru, motivujici odmenovani hrace... je takovou hrou prave Descent? V tomto mi naopak prijde, ze Gloomhaven zaostava, protoze pozice nepratel i scenare jsou pevne dane a prvek prekvapeni se tu moc ocekavat neda, je to tak?

13.10.2020 16:01:46 | Upraveno autorem (porovnej)

Sillblade
Ufff, to je nálož:D

Descent s appkou umí překvapit, protože appka ti podle nějakého klíče mění i co se děje na mapách (opět mě prosím opravte, kdybych to chápal špatně). Podobně to má třeba Imperial Assault (což je descent ale Star Wars), ale ten má nějaká ta překvapení i bez appky. Nicméně je nutné opět hrát ve stylu jeden je pán jeskyně ostatní jsou hrdinové. Což mě přivádí ale k tomu, že já si třeba Imperial Assault neskutečně užil i díky tomu, že ať už je AI sebelepší, skutečného hráče nenahradí (i když Imperial Assault nabízí tomu pánovi jeskyně víc možností než descent, alespoň z mého pohledu). A tím pádem situace, kdy se 3 domlouváme jak postupovat dál, zatímco imperiální hráč se potutelně směje, aby nás překvapil něčím nečekaným, ty prostě v gloomhavenu asi nezažiješ. Nicméně hry s appkou (a přiznám se nesledoval jsem možnosti appky v gloomhavenu) ti toto dokáží zprostředkovat, někdy lépe někdy hůře.

V descentu s appkou klidně můžeš zkusit zahrát znovu, měl by se měnit dokonce layout jednotlivých map, pokud se nemýlím. Obtížnost s appkou umí zatopit, aspoň nám občas zatápěla hodně. Ale jelikož je tam mnohem víc random věcí díky kostkám, tak to může být hooooodně i o tom jak se vám prostě daří na kostkách. U gloomhavenu je také náhoda, ale je to o mnohem silnějších delších kontrolovanějších tazích. Deckbuilding aspekt tam je.

S těmi pravidly, más na mysli Descent nebo Gloomhaven? Descent vysvětlíš celkem rychle gloomhaven je složitější i na obsluhu jako takovou. Nicméně někde si stěžovali na obsluhu třeba sword and sorcery a mě se parádně hrálo solo za tři postavy najednou, tak nevím:D

Mno a co vím, tak překvapení v rámci misí, tam kde jsou appky, a pak Middara i Sword and sorcery z těch co vím. Ale asi by se jich našlo víc.

13.10.2020 17:36:19

Obtížnost GH
Já si nedokážu představit, že bych znovu hrál celou kampaň GH, i když by mě zajímalo, jak by to dopadlo, kdybychom se minimálně v jednom bodě rozhodli jinak. Ale spíš to vidím tak, že si nehrané scénáře někdy vyzkoušíme zahrát jen tak bez kontextu, třeba jeden za dva měsíce, jako obyčejnou deskovku bez návazností. Nemám potřebu znovu hrát scénář, který jsme úspěšně dokončili.

Co se týče obtížnosti, dá se s ní v GH trochu hýbat - podle úrovně postav se počítá úroveň scénáře, která ovlivňuje úroveň nestvůr, výsledné odměny a třeba sílu pastí. S úrovní můžeš podle potřeby hýbat nahoru a dolů - scénář je potom jednodušší, ale dostaneš za něj nižší odměny.

U jednoho ze scénářů ze začátku se nám stalo, že jsme ho asi třikrát po sobě nedali a začalo nás to trochu frustrovat. Kromě toho, že jsme se v mezičase pustili do jiných scénářů, to vedlo i k tomu, že jsme pravidla přestali implementovat příliš striktně a začali jsme hrát tak, aby to byla pořád výzva, ale současně aby nás to bavilo - vzhledem k délce přípravy a samotného hraní (a taky vzhledem k neměnnosti scénáře) je častější opakování kvůli neúspěchu docela nepříjemné.

Ke znalosti pravidel u GH - stačí, pokud je ve skupince jeden hráč, který zná pravidla poměrně důkladně (ten potom ovládá příšery a řeší vyhodnocení všech efektů), u ostatních není potřeba, aby pravidla znali až tak důkladně.

13.10.2020 17:55:20

Pravidla
Jenom ve zkratce ke složitosti pravidel GH. Nové hráče není vůbec těžké ani zdlouhavé naučit pravidla která potřebuje ke hře. Řeknu to takhle - z pravidel která mají 50 stránek tak třetinu nemusí znát vůbec nikdo (pravidla týkající se progresu), třetinu stačí když zná jeden hráč (pravidla týkající se pohybu/akcí nestvůr) a zbývající třetinu naučíš ostatní celkem rychle, obzvlášť pokud se orientují ve hrách na hrdiny. Je to samozřejmě řečeno jednoduše a trochu nadneseně ale zhruba to platí.

13.10.2020 19:25:09 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Bang Kostková Hra - nová, pouze rozbalená
Akt. cena: 70 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas